F E L U Z A, WIJNEN, COGNAC hl Amerikaansche trapladders A. Driessen's Cacao li('l)isl'(||,\K.-V!issiiii{('ii. JUBILEUM-PAKKET. itokholmer- en Moolteer, In voorraad: Engelsche kolen. Ruhr Smee Antraciet Geklopte Gascokes. Ongeklopte Bil Vorstenhuis Cliocolait Pralines Rumboonen Hogatblokken. J. DE HUL LU, BRESKEN 8. Afdeeling Electriciteit. Laat dat koopje nu uiet voorbijgaan. Cuftclsclic cn llulirkolcn, Lijnkoek en Lijnmeel. Holland-Amerika-Lijn, PROVINCIALE STOOMBOOTDIENST 1 iYov. '10 tot en met 28 Febr. '11. Amsterdamsche tijd. BRESKENS. Aanbevelend, VROOM. Bij ondergeteekende zijn verkrijgbaar: Amerikaansche kinderstoelen, (ƒ1.90 per zes treden.) Bij verhooging 35 cent per trede. Alles aan sterk concurreerende prijzen. P. VAN MEENEN-Manneke, DE KLEINE WINST, Breskens. Op de hoogste top van volmaking staat ROTTERDAM. Hof-Chocolaterie een fabrikaat van onberispelijke samenstelling. van groote waarde op reis, voor Wielrijders, Voetballers en in de auto's. Ananas, Gember, Groenten, Jams, Zalm, Kreeft, Lunch-Tongues. Importeur I. BRAKMAN-de Smit, "BRESKENS. I in groote verscheidenheid. Aanleg van Electrisch Licht, Krachtsoverbrenging, Bliksemafleiders, Huistelefons, Schellen enz. Complete Installaties met zelfopwekking voor Villa's, Fabrieken en Blokcentrales. Voorraad van Ornamenten, Lampen, (Metaaldraad en Kooldraad) Boog lampen, Dynamo's, Motoren, Draad- en Geleidingsmateriaal, Schakel en Veiligheidstoestellen enz. enz. Plannen en adviezen worden gaarne gratis veratrekt. De Boekbandelaar W. M. HEUL, te Utrecht, viert dit jaar een bijzonder jubileum, 't Is namelijk 25 jaren geleden, dat hij zijn eerste guldens pakket aanbood en gedurende al dien tijd mocht hij duizenden bewijzen van tevrodenheid ontvangen. Bij deze gelegenheid heeft hij een pakket samengesteld dat een waar Jubileum Pakket kan genoemd worden. Voor een gulden zendt hjj franco door geheel Nederland 1. Den beroemden roman van XAVIER DE MONTEP1N, genaamdDe Orgel- draaister. Deze roman is eene der beste pennevruchten van den gevier- den Schrijver. Van het eerste tot het laatste hoofdstuk volgt men met belangstelling de lotgevallen van alle er in voorkomende hoofpersonen. 't Is een roman, die men gaarne voor de tweede maal leest en dat zegt veel. 2. Een Boekwerk: De Twee Weezen, groot 112 blz. Een verhaal uit het Parijsche leven. 3. Een Boekwerk van Sherlock Holmes, groot 113 blz. 4. Een Zakatlas van Nederland. 5. Drie in kleuren gedrukte mooie, allerliefste Prentenboeken. 6. Een Vulpenhouder. 7. Een Potlood. 8. Het aangename Gezelschapsspel „Punta". 9. Een alleraardigste Plaat, in kleurendruk, getiteld De Saletjonker. 10. De gebroken Medicijnflesch, pendant van De Saletjonker. Zendt postwissel van een gulden, waarop staatJubileum-Pakket aan den Boekhandelaar W. M. HEIJL, Hamburgerstraat, te Utrecht en U ontvangt het pakket franco thuis. BLOEM, Breskens. WEIJKMAN SCHIPPERS. Wekelijksche vaart van ROTTERDAM naar NEW-YORK met de prachtige ingerichte en snelvarende Stoomschepen Inlichtingen kosteloos b\j den Agent J. J. CORNELIS te Breskens. Zoo je zitvlak je lief is, berijdt dan FEIJTERS luchtzadeldek het eenigste luchtzadel- dek dat voldoet (wettig gedeponeerd), en als men eon Rijwielkoopje wil doen, ga dan naar onderstaand adres. (Najaars opruiming.) M. DE FEIJTER, Gr.ede OROESCHE Rijwielhandel. Nog een DAMES-RIJWIEL, een jaar oud, zelden hereden, fonkelnieuw, van 85 gld. voor 50 8ld. Provinciale Stoomboetdienst op de Wester-Schelde. Ljjn Walsoorden—Hansweert. 1 Mei 1909 tot nadere aankondiging. Amsterdamsche tijd. Correspondentie per omnibus naar Vlake a/d staatsspoor Vlissingen—Roosendaal en te Walzoorden o/d tram Hulst-Wal- zoorden. Dagelij ks: Van Walzoorden naar Hansweert. vm. 6.06, 9.06,* nam. 12.50 8.45. Van Hansweert naar Walzoorden vm. 8.28,* 11.21, nm. 2.58, 5.58. Op deze reizen worden geen goede ren en vee vervoerd. VERVOERMIDDELEN. Vlissingen Roozendaal—Rotterdam. (Amsterd. tijd.) v. Vlissingen 6.25 7.07+ 9.10 12.25 1.27+ 4.50 7.46+ 8.16 Roozendaal Te Rotterdam 11.67 1.08 8.04 4.11 7.28 8.40 10.17 8.81 9.49 11.56 9.18 11.40 2.58 5.42 8.16+ 10.41 1.41 4.16+ 4.25 7.20 9.24+ 12.04 3.86 5.86 6.29 9.22 10.56 8.87 9.58 v. Rotterdam 4.45 8.26 Roozondaal 7.02 9.59 Te Vlissingen 9.12 11.48 t Sneltrfltn. Elect, tr. Vlissingen—Middelb. corresp. Pr. boot. Van Vlissingen naar Middelburg en omgekeerd voorm. tot 12 uur om 35 minuten en nam. van af uur om de 20 minuten. IJZEN DIJ KSCHE STOOMTRAMWEG-MAATSCHAPPIJ. 12 Ned. «rens v IJzendijke v Schoondjjke a Scboondiike v IJzendijke v N«d. O^etis a 6.20 6.35 6.57 7.11 7.45 6.65 7.55 6.07 -8.05 8.35 11.20 8.48 11.35 9.09 11.66 9.52 12.16 10.14 15.37 L45 10.57 3.00 5.49 8.36 1.80 3.15 6.02 8.47a 1 61 8.36 6.24 c.05 6.02 7.50 2.27 5.24 8.12 2.80 5. "8 8.18 5.42 6.40 8.26 Stoomtr.-MwHtschiippij Itreskens-Iluldcffbeni Breuken» V ftroede Schoondilke OoufbUTR Draaibrug V ^arilonburs Rude Stroobritas* D. 8 Maldoffbeta a 4s x 4'. 1057 1 .38 4 35 7 2 "55 N.Y7 11 10 1 50 4 47 7 31 703 9:w 11 23 2 03 5 0 7 42 730 930 11 4* 223 523 801 7 50 9 53 12 06 231 5 43 8 20 5 51 6 25 «09 6 41 6 53 7 03 715 852 908 920 9 30 42 Miildochnn <troobrnege Krtfle (T> K. Aarrlnnbnrrr Draai brui* GoHthurc •Schoon djike (Irondc urrjKkoiiM 802 10 34 814 10 40 8 25 10 57 «10 8 37 11 f4» 625 832 11 25 7 K' 9 02 11 80 7 8 930 11 48 7 50 9 50 1210 803 1003 1228 8 IM 1013 1234 1211 2 57 .5 50 12 26 314 6 06 12 39 3 28 «18 12 50 3 43 «30 1 07 3 58 45 2 02 4 35 7 25 2 14 4 50 7 40 228 505 753 2 3® .'790 803 8 45 2 54 5 87 8*>0 9 00 3 fO 5 J4 8 25 3 20 «04 844 3 40 6 24 9 03 3 53 6 37 9 14 4 05 «47 9 25 825 842 oraaib Slni* V 546 2*» 7 55 9 57 11 32 12 11 2 55 5 47 8 27 i. 6 O 647 817 1014 1' 47 1228 309 «04 842 Hlnlr Y «OH '1 10 11 49 233 5;20 801 845 nr«albr»,K *ï)7(8»r 1>* 1208 0 4» r'.37 «18 900 DAGELIJKS v. Vliss. n.Breskens vm. 6,20, 7,50, 9,50, nm 12,10a 8,48b 6.86c4 v. Breskens n. Vliss. 5,50, 8,20, 10,20, nm 12,86 4,10b 7.05e v. Neuzen n. Vliss. vm. 5,20, 7,50 tf, 10,46 nm. 2,16^ 5.05c v. Vliss. n. Neuzen 6,80, 9,20e, nm. 12,10a 8,48 6.45e/b van Borselen vertrekken de booten ongeveer 30 minu ten na het vertrek van Vlissingen of Neuzen. i v. Neuzen n. Hoedekenskerke vm. 8.10 oens ag j y jjogdekenskerke n. Neuzen 8,60 a nil vertraging van trein 12 04 kan de boot naar Bordselen en Nennen en lie naar Breskens ten hoogBte 5 minuten wachten. 6 Op dene reizen wordt eeen vee vervoerd e Dene reizen worden des Zondairs niet gemaakt. d Bü vertraging van trein 6 20 kan de boot. naar Breskens ten hoogste 15 minsten wachten e Deze reizen worden des Woensdags niet Kemiikt t Op deze reis wordt te noreeelen niet aangelegd. g Bij vertraging van trein 1.38 te Neuzen kan deze boot des Zondags ten hoogste 15 nun wachter A bij vertraging van trein 5.38 kan de boot. naar Neuz,*n ten hóogete waehten tot 6 55 Geschiedkundige aanteekeningen betreffende de Watering van Cadzand en hare polders. IX Iets later in hetzelfde jaar vertoonen zij den Raad „dat met het maken van het Retranchement aldaar op twee plaatsen hun zeedijk, liggende voor het Oudeland, is doorgesneden, en daarvoren wat zeewaarts in doen maken in piaats van denzelven dijk een contrescharp tot afwering van de zee, dan alzoo (vermits) dit contrescharp niet bestand is tegen de zee, als zijnde al doorgebro ken geweest", zoo verzoeken zij om verdere innndatién te voorkomen dat men hun wil consenteeren den doorge stoken dijk tot hun kosten weder te doen maken, (resolutie R. v. S. 22 Aug. 1634). 1640. Door het overvloeien van het zeewater al de vruchten in den Zaad polder bedorven (resolutie R. v. S. 11 Juni 1648). 1648. In een resolutie van den Raad van State van 28 Juli van dit jaar wordt gesproken van de nieuwe redou- ten Berchem en Loo, bygevolg moeten zjj beide omstreeks dezen tijd zijn aan gelegd. De schans Berchem, die blij kens het Verbaal van Vlaanderen, aan den Raad van State in 1713 ingedieDd, toen reeds jaren lang geabandonneerd (verlaten) was als fortificatie denke lijk sedert 1681, toen ook de schansen Oranje en Nassau werden geabandon- noerd lag op het terrein, waar thans de hofstede van de erven van den heer Jannes Verhage bij Terhofstede staat. Het fort Loo lag in den Qrooten Lodijke tegen aan den dijk, die dezen polder van den Kleinen Lodjjke afscheidt. 1647. De ingelaaden van den Zand polder vinden zich, blijkens hun schrij ven aan den Raad van State, genood zaakt voor de vierde maal een inlage te leggen (resolutie R. v. S. 21 Nov. 1647. 1653 1656. Uit een brief van den Raad van State aan de Staten Generaal van 29 September 1656 verneemt men dat de landerijen van den (Orooten) St. Annapolder onder Nieuwvliet „door de inundatie der voorzeide polder drie jaren hebben gekweeld" maar {„dezen gepas- eerden oogst zij n hersteld en goede vruchten hebben gedragen." (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1910 | | pagina 4