F E L U Z A,
WIJNEN, COGNAC hl
Amerikaansche trapladders
A. Driessen's Cacao
li('l)isl'(||,\K.-V!issiiii{('ii.
JUBILEUM-PAKKET.
itokholmer- en Moolteer,
In voorraad:
Engelsche kolen.
Ruhr
Smee
Antraciet
Geklopte Gascokes.
Ongeklopte
Bil
Vorstenhuis Cliocolait
Pralines Rumboonen
Hogatblokken.
J. DE HUL LU,
BRESKEN 8.
Afdeeling Electriciteit.
Laat dat koopje nu uiet voorbijgaan.
Cuftclsclic cn llulirkolcn,
Lijnkoek en Lijnmeel.
Holland-Amerika-Lijn,
PROVINCIALE STOOMBOOTDIENST
1 iYov. '10 tot en met 28 Febr. '11.
Amsterdamsche tijd.
BRESKENS.
Aanbevelend,
VROOM.
Bij ondergeteekende zijn verkrijgbaar:
Amerikaansche kinderstoelen,
(ƒ1.90 per zes treden.)
Bij verhooging 35 cent per trede.
Alles aan sterk concurreerende prijzen.
P. VAN MEENEN-Manneke,
DE KLEINE WINST, Breskens.
Op de hoogste top van volmaking staat
ROTTERDAM.
Hof-Chocolaterie
een fabrikaat van onberispelijke
samenstelling.
van groote waarde op reis, voor
Wielrijders, Voetballers en in de auto's.
Ananas, Gember, Groenten, Jams,
Zalm, Kreeft, Lunch-Tongues.
Importeur
I. BRAKMAN-de Smit, "BRESKENS.
I
in groote verscheidenheid.
Aanleg van Electrisch Licht, Krachtsoverbrenging, Bliksemafleiders,
Huistelefons, Schellen enz.
Complete Installaties met zelfopwekking voor Villa's, Fabrieken en
Blokcentrales.
Voorraad van Ornamenten, Lampen, (Metaaldraad en Kooldraad) Boog
lampen, Dynamo's, Motoren, Draad- en Geleidingsmateriaal, Schakel
en Veiligheidstoestellen enz. enz.
Plannen en adviezen worden gaarne gratis veratrekt.
De Boekbandelaar W. M. HEUL, te Utrecht, viert dit jaar een bijzonder
jubileum, 't Is namelijk 25 jaren geleden, dat hij zijn eerste guldens pakket
aanbood en gedurende al dien tijd mocht hij duizenden bewijzen van tevrodenheid
ontvangen.
Bij deze gelegenheid heeft hij een pakket samengesteld dat een waar Jubileum
Pakket kan genoemd worden.
Voor een gulden zendt hjj franco door geheel Nederland
1. Den beroemden roman van XAVIER DE MONTEP1N, genaamdDe Orgel-
draaister. Deze roman is eene der beste pennevruchten van den gevier-
den Schrijver. Van het eerste tot het laatste hoofdstuk volgt men met
belangstelling de lotgevallen van alle er in voorkomende hoofpersonen.
't Is een roman, die men gaarne voor de tweede maal leest en dat zegt veel.
2. Een Boekwerk: De Twee Weezen, groot 112 blz. Een verhaal uit het
Parijsche leven.
3. Een Boekwerk van Sherlock Holmes, groot 113 blz.
4. Een Zakatlas van Nederland.
5. Drie in kleuren gedrukte mooie, allerliefste Prentenboeken.
6. Een Vulpenhouder.
7. Een Potlood.
8. Het aangename Gezelschapsspel „Punta".
9. Een alleraardigste Plaat, in kleurendruk, getiteld De Saletjonker.
10. De gebroken Medicijnflesch, pendant van De Saletjonker.
Zendt postwissel van een gulden, waarop staatJubileum-Pakket aan den
Boekhandelaar W. M. HEIJL, Hamburgerstraat, te Utrecht en U ontvangt het
pakket franco thuis.
BLOEM,
Breskens. WEIJKMAN SCHIPPERS.
Wekelijksche vaart van ROTTERDAM
naar NEW-YORK met de prachtige
ingerichte en snelvarende Stoomschepen
Inlichtingen kosteloos b\j den Agent
J. J. CORNELIS te Breskens.
Zoo je zitvlak je lief is, berijdt dan
FEIJTERS
luchtzadeldek het eenigste luchtzadel-
dek dat voldoet (wettig gedeponeerd),
en
als men eon Rijwielkoopje wil doen, ga
dan naar onderstaand adres. (Najaars
opruiming.)
M. DE FEIJTER, Gr.ede
OROESCHE Rijwielhandel.
Nog een DAMES-RIJWIEL, een jaar
oud, zelden hereden, fonkelnieuw, van
85 gld. voor 50 8ld.
Provinciale Stoomboetdienst
op de Wester-Schelde.
Ljjn Walsoorden—Hansweert.
1 Mei 1909 tot nadere aankondiging.
Amsterdamsche tijd.
Correspondentie per omnibus naar Vlake
a/d staatsspoor Vlissingen—Roosendaal
en te Walzoorden o/d tram Hulst-Wal-
zoorden.
Dagelij ks:
Van Walzoorden naar Hansweert.
vm. 6.06, 9.06,* nam. 12.50 8.45.
Van Hansweert naar Walzoorden
vm. 8.28,* 11.21, nm. 2.58, 5.58.
Op deze reizen worden geen goede
ren en vee vervoerd.
VERVOERMIDDELEN.
Vlissingen Roozendaal—Rotterdam. (Amsterd. tijd.)
v. Vlissingen 6.25 7.07+ 9.10 12.25 1.27+ 4.50 7.46+ 8.16
Roozendaal
Te Rotterdam
11.67
1.08
8.04
4.11
7.28 8.40 10.17
8.81 9.49 11.56
9.18 11.40 2.58 5.42 8.16+
10.41 1.41 4.16+ 4.25 7.20 9.24+
12.04 3.86 5.86 6.29 9.22 10.56
8.87
9.58
v. Rotterdam 4.45 8.26
Roozondaal 7.02 9.59
Te Vlissingen 9.12 11.48
t Sneltrfltn.
Elect, tr. Vlissingen—Middelb. corresp. Pr. boot.
Van Vlissingen naar Middelburg en omgekeerd
voorm. tot 12 uur om 35 minuten en nam. van af
uur om de 20 minuten.
IJZEN DIJ KSCHE STOOMTRAMWEG-MAATSCHAPPIJ.
12
Ned. «rens v
IJzendijke v
Schoondjjke a
Scboondiike v
IJzendijke v
N«d. O^etis a
6.20
6.35
6.57
7.11
7.45
6.65 7.55
6.07 -8.05
8.35 11.20
8.48 11.35
9.09 11.66
9.52 12.16
10.14 15.37
L45
10.57
3.00 5.49 8.36
1.80 3.15 6.02 8.47a
1 61 8.36 6.24
c.05 6.02 7.50
2.27 5.24 8.12
2.80 5. "8 8.18
5.42 6.40 8.26
Stoomtr.-MwHtschiippij Itreskens-Iluldcffbeni
Breuken» V
ftroede
Schoondilke
OoufbUTR
Draaibrug
V
^arilonburs
Rude
Stroobritas* D. 8
Maldoffbeta a
4s x 4'. 1057 1 .38 4 35 7 2
"55 N.Y7 11 10 1 50 4 47 7 31
703 9:w 11 23 2 03 5 0 7 42
730 930 11 4* 223 523 801
7 50 9 53 12 06 231 5 43 8 20
5 51 6 25
«09 6 41
6 53
7 03
715
852
908
920
9 30
42
Miildochnn
<troobrnege
Krtfle (T> K.
Aarrlnnbnrrr
Draai brui*
GoHthurc
•Schoon djike
(Irondc
urrjKkoiiM
802 10 34
814 10 40
8 25 10 57
«10 8 37 11 f4»
625 832 11 25
7 K' 9 02 11 80
7 8 930 11 48
7 50 9 50 1210
803 1003 1228
8 IM 1013 1234
1211 2 57 .5 50
12 26 314 6 06
12 39 3 28 «18
12 50 3 43 «30
1 07 3 58 45
2 02 4 35 7 25
2 14 4 50 7 40
228 505 753
2 3® .'790 803 8 45
2 54 5 87 8*>0 9 00
3 fO 5 J4 8 25
3 20 «04 844
3 40 6 24 9 03
3 53 6 37 9 14
4 05 «47 9 25
825
842
oraaib
Slni*
V 546 2*» 7 55 9 57 11 32 12 11 2 55 5 47 8 27
i. 6 O 647 817 1014 1' 47 1228 309 «04 842
Hlnlr Y «OH '1 10 11 49 233 5;20 801 845
nr«albr»,K *ï)7(8»r 1>* 1208 0 4» r'.37 «18 900
DAGELIJKS
v. Vliss. n.Breskens vm. 6,20, 7,50, 9,50, nm 12,10a 8,48b 6.86c4
v. Breskens n. Vliss. 5,50, 8,20, 10,20, nm 12,86 4,10b 7.05e
v. Neuzen n. Vliss. vm. 5,20, 7,50 tf, 10,46 nm. 2,16^ 5.05c
v. Vliss. n. Neuzen 6,80, 9,20e, nm. 12,10a 8,48 6.45e/b
van Borselen vertrekken de booten ongeveer 30 minu
ten na het vertrek van Vlissingen of Neuzen.
i v. Neuzen n. Hoedekenskerke vm. 8.10
oens ag j y jjogdekenskerke n. Neuzen 8,60
a nil vertraging van trein 12 04 kan de boot naar Bordselen en Nennen en lie
naar Breskens ten hoogBte 5 minuten wachten.
6 Op dene reizen wordt eeen vee vervoerd
e Dene reizen worden des Zondairs niet gemaakt.
d Bü vertraging van trein 6 20 kan de boot. naar Breskens ten hoogste 15 minsten
wachten
e Deze reizen worden des Woensdags niet Kemiikt
t Op deze reis wordt te noreeelen niet aangelegd.
g Bij vertraging van trein 1.38 te Neuzen kan deze boot des Zondags ten
hoogste 15 nun wachter
A bij vertraging van trein 5.38 kan de boot. naar Neuz,*n ten hóogete waehten
tot 6 55
Geschiedkundige aanteekeningen betreffende
de Watering van Cadzand en hare polders.
IX
Iets later in hetzelfde jaar vertoonen
zij den Raad „dat met het maken van
het Retranchement aldaar op twee
plaatsen hun zeedijk, liggende voor het
Oudeland, is doorgesneden, en daarvoren
wat zeewaarts in doen maken in piaats
van denzelven dijk een contrescharp
tot afwering van de zee, dan alzoo
(vermits) dit contrescharp niet bestand
is tegen de zee, als zijnde al doorgebro
ken geweest", zoo verzoeken zij om
verdere innndatién te voorkomen dat
men hun wil consenteeren den doorge
stoken dijk tot hun kosten weder te
doen maken, (resolutie R. v. S. 22 Aug.
1634).
1640. Door het overvloeien van het
zeewater al de vruchten in den Zaad
polder bedorven (resolutie R. v. S. 11
Juni 1648).
1648. In een resolutie van den Raad
van State van 28 Juli van dit jaar
wordt gesproken van de nieuwe redou-
ten Berchem en Loo, bygevolg moeten
zjj beide omstreeks dezen tijd zijn aan
gelegd. De schans Berchem, die blij
kens het Verbaal van Vlaanderen, aan
den Raad van State in 1713 ingedieDd,
toen reeds jaren lang geabandonneerd
(verlaten) was als fortificatie denke
lijk sedert 1681, toen ook de schansen
Oranje en Nassau werden geabandon-
noerd lag op het terrein, waar thans
de hofstede van de erven van den heer
Jannes Verhage bij Terhofstede staat.
Het fort Loo lag in den Qrooten Lodijke
tegen aan den dijk, die dezen polder
van den Kleinen Lodjjke afscheidt.
1647. De ingelaaden van den Zand
polder vinden zich, blijkens hun schrij
ven aan den Raad van State, genood
zaakt voor de vierde maal een inlage
te leggen (resolutie R. v. S. 21 Nov. 1647.
1653 1656. Uit een brief van den
Raad van State aan de Staten Generaal
van 29 September 1656 verneemt men
dat de landerijen van den (Orooten) St.
Annapolder onder Nieuwvliet „door de
inundatie der voorzeide polder drie jaren
hebben gekweeld" maar {„dezen gepas-
eerden oogst zij n hersteld en goede
vruchten hebben gedragen."
(Wordt vervolgd.)