Gelirs POLAK.-Vlissingen. WIJNEN, COGNAC M BuHdiIsé Graan J UBILEUM-P AKKET. Cijsouw's Krachtvosder A. Driessen's Cacao Amerikaansche trapladders Stokholmer- en loolieer, Pralines Rumboonen - Kogatblokken. n, Lijnkoek en Lijnmeel. Afdeeling Electriciteit. J. DE HULLU, BRESKENS. Voorradig Engelsche koleL Ruhr Smee Antraciet Geklopte Gascokes. Stoofbriquetten. ïïolland-Amgrika^Lp. PROVINCIALE STOOMBOOTDIENST t JSov. '10 tot en met 28 Febr. 11. Amsterdainscbe tijd. Op de hoogste top van volmaking staat ROTTERDAM. Hof-CIiocolalerie Vorstenhuis Cliocolait een fabrikaat van onberispelijke samenstelling. van groote waarde op reis, voor Wielrijders, Voetballers en in de auto's. Ananas, Gember, Groenten, Jams, Zalm, Kreeft, Lunch-Tongues. Importeur: I. BRAKMAN-DE SMIT, BRESKENS. Bij ondergeteekende zijn verkrijgbaar: Ti Amerikaansche kinderstoelen, (/1.90 per zes treden.) Bij verbooging 35 cent per trede. Alles aan sterk concurreerende prijzen. P. VAN MEENEN-Manneke, DE KLEINE WINST, Breskens. BLOE M Knselselie en Ilulirkolen, Breskens. WEIJKMAN SCHIPPERS. Laat (lat koopje nu niet voorbijgaan. De Boekhandelaar W. M. HEIJL, te Utrecht, viert dit jaar een bijzonder jubileum 't Is namelijk 25 jaren geleden, dat hij zijn eerste guldens pakket aanbood en gedurende al dien tijd mocht hjj duizenden bewjjzen van tevredenheid ontvangen. Bij deze gelegenheid heeft hij een pakket samengesteld dat een waar Jubileum Pakket kan genoemd worden. Voor een gulden zendt hij franco door geheel Nederland 1. Den beroemden roman van XAVIER DE MONTEPIN, genaamd De Orgel- draaister. Deze roman is eene der beste pennevruchten van den gevier- den Schrjjver. Van het eerste tot het laatste hoofdstuk volgt mep met belangstelling de lotgevallen van alle er in voorkomende hoofpersotien. 't Is een roman, die men gaarne voor de tweede maal leest en dat zegt veel. 2. Een Boekwerk: De Twee Weezen, groot 112 blz. Een verhaal uit het Parijsche leven. 3. Eeu Boekwerk van Sherlock Holmes, groot 113 blz. 4. Een Zakatlas van Nederland. 5. Drie in kleuren gedrukte mooie, allerliefste Prentenboeken. 6. Een Vulpenhouder. 7. Een Potlood. 8. Het aangename Gezelschapsspel „Punta". 9. Een alleraardigste Plaat, in kleurendruk, getiteldDe Saletjenker. 10. De gebroken Medicijnflesch, pendant van De Saletjonker. Zendt postwissel van een gulden, waarop staatJubileum-Pakket aan den Boekhandelaar W. M. HEIJL, Hamburgerstraat, te Utrecht en U ontvangt het pakket franco thuis. Aanleg van Electrisch Licht, Krachtsoverbrenging, Bliksemafleiders, Huistelefons, Schellen enz. Complete Installaties met zelfopwekking voor Villa's, Fabrieken en Blokcen trales. Voorraad van Ornamenten, Lampen, (Metaaldraad en Kooldraad) Boog lampen, Dynamo's, Motoren, Draad- en Geleidingsmateriaal, Schakel en Veiligheidstoestellen enz. enz. Plannen en adviezen worden gaarne gratis verstrekt. in groote verscheidenheid. Breskens. Aanbevelend, J. H. VALK. Waarom wordt voor VARKENS veel gevoederd, omdat het boven verwachting voldoet. Bekroond met Gouden Medaille en Eerekruis, te 's Gravenhage. L. A. CIJSOUW, Groede (Kruisdijk.) Wekelijksche vaart van ROTTERDAM naar NEW-YORK met de prachtigs ingerichte en snelvarende Stoomschepen Inlichtingen kosteloos bij .den Agent J. J. CORNELIS te Breskens. Provinciale Stoombootdienst op de Wester-Schelde. Lijn Walsoorden—Hansweert. 1 Mei 1909 tot nadere aankondiging. Amsterdamsche tijd. Correspondentie per omnibus naar Vlake a/d staatsspoor Vlissingen—Roosendaal en te Walzoorden o/d tram Hulst-Wal- zoorden. D a g e 1 ij k s Van Walzoorden naar Hansweert. vm. 6.05, 9.05,* nam. 12.60 3.45. Van Hansweert naar Walzoorden vm. 8.28,* 11.21, nm. 2.58, 5.58. Op deze reizen worden geen goede ren en vee vervoerd. VERVOERMIDDELEN. Vlissingen Roozendaal—Rotterdam. (Amsterd. tijd.) v. Vlissingen 6.26 7.07+ 9.10 12.26 1.27+ 4.50 7.46+ 8.16 Roozendaal Te Rotterdam 8.37 9.58 11.57 1.03 10.17 11.66 8.16+ 9.24+ 10.56 3.04 7.28 8.40 4.11 8.31 9.49 v. Rotterdam 4.45 8.26 9.18 11.40 2.68 5.42 Roozendaal 7.02 9.59 10.41 1.41 4.16+ 4.25 7.20 Te Vlissingen 9.12 11.48 12.04 3.36 6.36 6.29 9.22 1 sjicltroin. Elect, tr. Vlissingen Middelb. corresp. Pr. boot. Van Vlissingen naar Middelburg en omgekeerd voorm. tot 12 uur om 36 minuten en nam. van af 12 uur om de 20 minuten. IJZENDIJKSCHE STOOMTRAMWEG-MAATSCHAPPIJ. Ned. ^rens v IJzendijke v Schoondijke a Schoondijke v IJzendijke v Nf>d. Giens a 6.20 6.35 6.57 7/1 7.45 5.65 7.55 1°.45 6.07 8.08 10.57 8.85 11.20 8.48 11.35 9.09 11.56 9.52 12.15 10.14 19.87 8.00 5.49 8.86 1.30 3.16 6.02 8.47a 1 51 8.86 6.24 °.05 5.02 7.50 2.27 5.24 8.12 2.80 5.°8 8.18 2.42 5.40 8,26 Stoeintr.-Muiitsrhiippij Krcskcns-nuldetrhem Breskens Groede Srhnondyke Ons+burg Draaibrug 43 8 45 1057 l HM 4 85 7 20 «55 8 57 11 10 1 50 4 47 7 31 7 OH 9!1" 1123 2 03 5c0 7 42 7 30 «30 11 48 228 523 801 7 50 9 53 12 06 2 51 5 43 8 20 V 5 51 6 25 857 1211 2 57 5 50 Aarden burg 6 08 6 41 9 03 12 2« 314 6 06 Eed c 6 58 9 2'"> 12 39 3 28 6 18 MtroibrusTge D 8 7 03 9 30 12 50 3 43 6 30 Maldegbom a 715 9 42 102 3 58 645 Maldeghero V. 802 10 84 2 02 4 35 7 25 -Grnohrugge 811 10 46 2 14 4 50 7 40 Eed© Hl 8. 8 25 10 57 228 50.5 7 53 Aardenburg n 10 x 37 11 Of» 2 3Q 5 20 8 03 8 4.5 Draaibrug a. 6 25 8 52 112r> 254 537 8*0 900 v. 7 10 9 02 11 30 3 f0 5 J4 8 25 Oostburg 7 3 9 30 11 48 320 604 844 Schoondijke 7 50 0 50 12 10 3 40 6 24 9 03 Groede 8 03 1003 12 23 3 5 3 6 37 9 14 Broskene 813 1013 1234 405 647 925 nraaib Sluis V 545 29 7 55 9 57 11 32 12 11 2 53 5 47 8 27 n. 600 «43 81' 1014 11 4? 12 28 3 03 604 8 42 Sin is 7 603 *4'' 8 30 11 10 li 4P 2 33 5|20 801 «45 Hrealhrng a 20 7 O' w 4" 11 15 1206 48 5 37 818 900 DAGRLIJKS v. Vliss. n.Breskens vm. 6,20, 7,60, 9,50, nm 12,10a 8,435 6.86cd v. Breskens n. Vliss. 5,50, 8,20, 10,20, nm 12,85 4,105 7.05c v. Neuzen n. Vliss. vm. 6,20, 7,60 ef10,45 nm. 2,15# 6.05c v. Vliss. n. Neuzen 6,30, 9,20e, nm. 12,10a 8,48 5.45c/5 van Borselen (fvertrekken de booten ongeveer 30 minu ten na het vertrek van Vlissingen of Neuzen. v. Neuzen n. Hoedekenskerke vm. 8.10 Woensdag Hoedekenskerke n. Neuzen 8,60 a B\j vertraging van trein 12 04 kan de boot naar Borsselen en Neuzen en naar Breskens ten hoogste 5 minuten wach ten. 5 Op deze reizen wordt geen vee vervoerd e Deze reizeD worden des Zondags niet gemaakt. d By vertraging van trein 628 kam de boot naar Breskens teu hoogste 15 minuten wachten e Doze reizen worden deB Woensdags niet gemaakt Op deze reis wordt te norsselen niet aangelegd. g Bij vertraging van trein 1.38 te Neuzen kan deze boot des Zondags ten hoogste 15 mm waeht.en h bij vertraging van trein 5.38 kan do boot naar Neuzen ton hoogste wachten tot 6 55 Geschiedkundige aanteekeningen betreffende de Watering van Cadzand en hare polders. VIII Voor zooveel dus de nieuwe fortifica- tiewerken op het verdronken land van den geinundeerden Zandpolder werden aangelegd, werd hierdoor meteen een gedeelte van dezen ingedijkt waarvan de jaarlij ksche opbrengst eenige jaren later op tusschen de 40 en 50 pond Vlaams werd begroot (brief v. J. van dnr Lingen aan Raad van State 6 Aug. 1632.) 1623—1624. In den winter van 1628 op 1624 zijn „doorgebroken de retran- chementen van Cadzand, waardoor hot gansche Oudeland, groot wezende over de tweeduizend gemeten, verdronken is van 't zout water, zoodat hetzelve als een blanke zee gestaan heeft, waardoor zonder twijfel de zelve ingezetenen groote schade geleden hebben, doch niet zulke dat alles verloren is want de tien den aldaar hebben nog een goede som- me gelds gegolden." De andere landen in de Watering hadden echter geen schade geleden, (brief van A. van der Borcht aan R. v. S. 18 Juli 1624). 1624, 1 Mei. Jacques van Loo, com mies der confiscatiSn in Vlaanderen, be komt van den Raad van State op zijn verzoek vergunning om het nog onbe- dijkt liggende schorre van den Zandpol der en dat tegenover het kasteel van Sluis (het Kasteelpoldertje te bever- schen en te bezaaien, tegen een jaar- lijksche pacht van 200 gulden 's jaars benevens 400 gulden 's jaars voor afkoop van tienden enz. (Resolutie R. v. S. 1 Mei 1624). 1626. In Juni van dit jaar werd op last van den Raad van State aanbesteed het maken van een contrescherp en borstweer in Cadzand, voor een som van 9268 gulden (resolutiën R. v. S. 10 en 29 Juni 1626). 1634, 22 Mei. Elias de la Primaye en Juffrouw Elisabeth van Duvenvoorde bekomen op hun verzoek van den Raad van State verlof om van een klein pol- dertje, genaamd Lodijkspolderken, hqn toebehoorende en nu eenige jaren door den hoogen vloed geioundeerd, 22 ge meten te hordijken. 1634. De ingelanden van Cadzand verzoeken den Raad van State vergun ning „om den zeedijk van het Oudeland die in den jare 1622 met het leggen van het Retranchement is doorgestoken door ordre (van den Raad) weder te mogen opmaken tot voorkoming van een inun datie" (resolutie R. v. S. 6 Maart 1643). (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1910 | | pagina 4