Gelirs POLAK.-Vlissingen.
WIJNEN, COGNAC M
BuHdiIsé Graan
J UBILEUM-P AKKET.
Cijsouw's Krachtvosder
A. Driessen's Cacao
Amerikaansche trapladders
Stokholmer- en loolieer,
Pralines Rumboonen
- Kogatblokken.
n,
Lijnkoek en Lijnmeel.
Afdeeling Electriciteit.
J. DE HULLU, BRESKENS.
Voorradig
Engelsche koleL
Ruhr
Smee
Antraciet
Geklopte Gascokes.
Stoofbriquetten.
ïïolland-Amgrika^Lp.
PROVINCIALE STOOMBOOTDIENST
t JSov. '10 tot en met 28 Febr. 11.
Amsterdainscbe tijd.
Op de hoogste top van volmaking staat
ROTTERDAM.
Hof-CIiocolalerie
Vorstenhuis Cliocolait
een fabrikaat van onberispelijke
samenstelling.
van groote waarde op reis, voor
Wielrijders, Voetballers en in de auto's.
Ananas, Gember, Groenten, Jams,
Zalm, Kreeft, Lunch-Tongues.
Importeur:
I. BRAKMAN-DE SMIT, BRESKENS.
Bij ondergeteekende zijn verkrijgbaar:
Ti
Amerikaansche kinderstoelen,
(/1.90 per zes treden.)
Bij verbooging 35 cent per trede.
Alles aan sterk concurreerende prijzen.
P. VAN MEENEN-Manneke,
DE KLEINE WINST, Breskens.
BLOE M
Knselselie en Ilulirkolen,
Breskens. WEIJKMAN SCHIPPERS.
Laat (lat koopje nu niet voorbijgaan.
De Boekhandelaar W. M. HEIJL, te Utrecht, viert dit jaar een bijzonder
jubileum 't Is namelijk 25 jaren geleden, dat hij zijn eerste guldens pakket
aanbood en gedurende al dien tijd mocht hjj duizenden bewjjzen van tevredenheid
ontvangen.
Bij deze gelegenheid heeft hij een pakket samengesteld dat een waar Jubileum
Pakket kan genoemd worden.
Voor een gulden zendt hij franco door geheel Nederland
1. Den beroemden roman van XAVIER DE MONTEPIN, genaamd De Orgel-
draaister. Deze roman is eene der beste pennevruchten van den gevier-
den Schrjjver. Van het eerste tot het laatste hoofdstuk volgt mep met
belangstelling de lotgevallen van alle er in voorkomende hoofpersotien.
't Is een roman, die men gaarne voor de tweede maal leest en dat zegt veel.
2. Een Boekwerk: De Twee Weezen, groot 112 blz. Een verhaal uit het
Parijsche leven.
3. Eeu Boekwerk van Sherlock Holmes, groot 113 blz.
4. Een Zakatlas van Nederland.
5. Drie in kleuren gedrukte mooie, allerliefste Prentenboeken.
6. Een Vulpenhouder.
7. Een Potlood.
8. Het aangename Gezelschapsspel „Punta".
9. Een alleraardigste Plaat, in kleurendruk, getiteldDe Saletjenker.
10. De gebroken Medicijnflesch, pendant van De Saletjonker.
Zendt postwissel van een gulden, waarop staatJubileum-Pakket aan den
Boekhandelaar W. M. HEIJL, Hamburgerstraat, te Utrecht en U ontvangt het
pakket franco thuis.
Aanleg van Electrisch Licht, Krachtsoverbrenging, Bliksemafleiders,
Huistelefons, Schellen enz.
Complete Installaties met zelfopwekking voor Villa's, Fabrieken en
Blokcen trales.
Voorraad van Ornamenten, Lampen, (Metaaldraad en Kooldraad) Boog
lampen, Dynamo's, Motoren, Draad- en Geleidingsmateriaal, Schakel
en Veiligheidstoestellen enz. enz.
Plannen en adviezen worden gaarne gratis verstrekt.
in groote verscheidenheid.
Breskens.
Aanbevelend,
J. H. VALK.
Waarom wordt
voor VARKENS veel gevoederd, omdat
het boven verwachting voldoet.
Bekroond met Gouden Medaille en
Eerekruis, te 's Gravenhage.
L. A. CIJSOUW,
Groede (Kruisdijk.)
Wekelijksche vaart van ROTTERDAM
naar NEW-YORK met de prachtigs
ingerichte en snelvarende Stoomschepen
Inlichtingen kosteloos bij .den Agent
J. J. CORNELIS te Breskens.
Provinciale Stoombootdienst
op de Wester-Schelde.
Lijn Walsoorden—Hansweert.
1 Mei 1909 tot nadere aankondiging.
Amsterdamsche tijd.
Correspondentie per omnibus naar Vlake
a/d staatsspoor Vlissingen—Roosendaal
en te Walzoorden o/d tram Hulst-Wal-
zoorden.
D a g e 1 ij k s
Van Walzoorden naar Hansweert.
vm. 6.05, 9.05,* nam. 12.60 3.45.
Van Hansweert naar Walzoorden
vm. 8.28,* 11.21, nm. 2.58, 5.58.
Op deze reizen worden geen goede
ren en vee vervoerd.
VERVOERMIDDELEN.
Vlissingen Roozendaal—Rotterdam. (Amsterd. tijd.)
v. Vlissingen 6.26 7.07+ 9.10 12.26 1.27+ 4.50 7.46+ 8.16
Roozendaal
Te Rotterdam
8.37
9.58
11.57
1.03
10.17
11.66
8.16+
9.24+
10.56
3.04 7.28 8.40
4.11 8.31 9.49
v. Rotterdam 4.45 8.26 9.18 11.40 2.68 5.42
Roozendaal 7.02 9.59 10.41 1.41 4.16+ 4.25 7.20
Te Vlissingen 9.12 11.48 12.04 3.36 6.36 6.29 9.22
1 sjicltroin.
Elect, tr. Vlissingen Middelb. corresp. Pr. boot.
Van Vlissingen naar Middelburg en omgekeerd
voorm. tot 12 uur om 36 minuten en nam. van af 12
uur om de 20 minuten.
IJZENDIJKSCHE STOOMTRAMWEG-MAATSCHAPPIJ.
Ned. ^rens v
IJzendijke v
Schoondijke a
Schoondijke v
IJzendijke v
Nf>d. Giens a
6.20
6.35
6.57
7/1
7.45
5.65 7.55 1°.45
6.07 8.08 10.57
8.85 11.20
8.48 11.35
9.09 11.56
9.52 12.15
10.14 19.87
8.00 5.49 8.86
1.30 3.16 6.02 8.47a
1 51 8.86 6.24
°.05 5.02 7.50
2.27 5.24 8.12
2.80 5.°8 8.18
2.42 5.40 8,26
Stoeintr.-Muiitsrhiippij Krcskcns-nuldetrhem
Breskens
Groede
Srhnondyke
Ons+burg
Draaibrug
43 8 45 1057 l HM 4 85 7 20
«55 8 57 11 10 1 50 4 47 7 31
7 OH 9!1" 1123 2 03 5c0 7 42
7 30 «30 11 48 228 523 801
7 50 9 53 12 06 2 51 5 43 8 20
V
5 51 6 25 857
1211 2 57 5 50
Aarden burg
6 08 6 41 9 03
12 2« 314 6 06
Eed c
6 58 9 2'">
12 39 3 28 6 18
MtroibrusTge D
8 7 03 9 30
12 50 3 43 6 30
Maldegbom
a
715 9 42
102 3 58 645
Maldeghero
V.
802 10 84
2 02 4 35 7 25
-Grnohrugge
811 10 46
2 14 4 50 7 40
Eed© Hl 8.
8 25 10 57
228 50.5 7 53
Aardenburg
n 10 x 37 11 Of»
2 3Q 5 20 8 03
8 4.5
Draaibrug
a.
6 25 8 52 112r>
254 537 8*0
900
v.
7 10 9 02 11 30
3 f0 5 J4 8 25
Oostburg
7 3 9 30 11 48
320 604 844
Schoondijke
7 50 0 50 12 10
3 40 6 24 9 03
Groede
8 03 1003 12 23
3 5 3 6 37 9 14
Broskene
813 1013 1234
405 647 925
nraaib
Sluis
V 545 29 7 55 9 57 11 32 12 11 2 53 5 47 8 27
n. 600 «43 81' 1014 11 4? 12 28 3 03 604 8 42
Sin is 7 603 *4'' 8 30 11 10 li 4P 2 33 5|20 801 «45
Hrealhrng a 20 7 O' w 4" 11 15 1206 48 5 37 818 900
DAGRLIJKS
v. Vliss. n.Breskens vm. 6,20, 7,60, 9,50, nm 12,10a 8,435 6.86cd
v. Breskens n. Vliss. 5,50, 8,20, 10,20, nm 12,85 4,105 7.05c
v. Neuzen n. Vliss. vm. 6,20, 7,60 ef10,45 nm. 2,15# 6.05c
v. Vliss. n. Neuzen 6,30, 9,20e, nm. 12,10a 8,48 5.45c/5
van Borselen (fvertrekken de booten ongeveer 30 minu
ten na het vertrek van Vlissingen of Neuzen.
v. Neuzen n. Hoedekenskerke vm. 8.10
Woensdag Hoedekenskerke n. Neuzen 8,60
a B\j vertraging van trein 12 04 kan de boot naar Borsselen en Neuzen en
naar Breskens ten hoogste 5 minuten wach ten.
5 Op deze reizen wordt geen vee vervoerd
e Deze reizeD worden des Zondags niet gemaakt.
d By vertraging van trein 628 kam de boot naar Breskens teu hoogste 15 minuten
wachten
e Doze reizen worden deB Woensdags niet gemaakt
Op deze reis wordt te norsselen niet aangelegd.
g Bij vertraging van trein 1.38 te Neuzen kan deze boot des Zondags ten
hoogste 15 mm waeht.en
h bij vertraging van trein 5.38 kan do boot naar Neuzen ton hoogste wachten
tot 6 55
Geschiedkundige aanteekeningen betreffende
de Watering van Cadzand en hare polders.
VIII
Voor zooveel dus de nieuwe fortifica-
tiewerken op het verdronken land van
den geinundeerden Zandpolder werden
aangelegd, werd hierdoor meteen een
gedeelte van dezen ingedijkt waarvan
de jaarlij ksche opbrengst eenige jaren
later op tusschen de 40 en 50 pond
Vlaams werd begroot (brief v. J. van
dnr Lingen aan Raad van State 6 Aug.
1632.)
1623—1624. In den winter van 1628
op 1624 zijn „doorgebroken de retran-
chementen van Cadzand, waardoor hot
gansche Oudeland, groot wezende over
de tweeduizend gemeten, verdronken is
van 't zout water, zoodat hetzelve als
een blanke zee gestaan heeft, waardoor
zonder twijfel de zelve ingezetenen
groote schade geleden hebben, doch niet
zulke dat alles verloren is want de tien
den aldaar hebben nog een goede som-
me gelds gegolden." De andere landen
in de Watering hadden echter geen
schade geleden, (brief van A. van der
Borcht aan R. v. S. 18 Juli 1624).
1624, 1 Mei. Jacques van Loo, com
mies der confiscatiSn in Vlaanderen, be
komt van den Raad van State op zijn
verzoek vergunning om het nog onbe-
dijkt liggende schorre van den Zandpol
der en dat tegenover het kasteel van
Sluis (het Kasteelpoldertje te bever-
schen en te bezaaien, tegen een jaar-
lijksche pacht van 200 gulden 's jaars
benevens 400 gulden 's jaars voor afkoop
van tienden enz. (Resolutie R. v. S. 1
Mei 1624).
1626. In Juni van dit jaar werd op
last van den Raad van State aanbesteed
het maken van een contrescherp en
borstweer in Cadzand, voor een som
van 9268 gulden (resolutiën R. v. S. 10
en 29 Juni 1626).
1634, 22 Mei. Elias de la Primaye
en Juffrouw Elisabeth van Duvenvoorde
bekomen op hun verzoek van den Raad
van State verlof om van een klein pol-
dertje, genaamd Lodijkspolderken, hqn
toebehoorende en nu eenige jaren door
den hoogen vloed geioundeerd, 22 ge
meten te hordijken.
1634. De ingelanden van Cadzand
verzoeken den Raad van State vergun
ning „om den zeedijk van het Oudeland
die in den jare 1622 met het leggen van
het Retranchement is doorgestoken door
ordre (van den Raad) weder te mogen
opmaken tot voorkoming van een inun
datie" (resolutie R. v. S. 6 Maart 1643).
(Wordt vervolgd.)