(iclns POLAK.-Vlissinm.
Mm (Maal
Groote voorraad:
A. Driessen's Cacao
Cijsouw's Kiachtvoedei
Nitrate de Soude 1512 oi0
iiokholmer- gn Kooltccr,
[L luHfpflnh An
n (U i u idiSot ii bi 1
dl ndiiuKOi
Amerikaansche trapladders
Pralines Rumboonen
Hogatblokken.
WIJNEN, COGNAC eiz.
Afdeeling Electriciteit.
H uismoeders.
t orosf!
Nesil prol'
BiiltsGlaitlscNs Granen
Lijnkoek en Lijnmeel.
Auto-W aschmachins
en
10 °0 korting.
Holland- Amerikaan*
In voorraad:
Engelsche kolen.
Ruhr
Smee
Antraciet
Geklopte Gascokes.
Ongeklopte
PROVINCIALE STOOMBOOTDIENST
I Haart tot en niet 31 Oct. 1910.
Op de hoogste top van volmaking staat
ROTTERDAM.
Ho(-riiocolatcri<;
Vorstenhuis hocolaii
een fabrikaat van onberispelijke
samenstelling.
van groote waarde op reis, voor
Wielrijders, Voetballers en in de auto's.
Ananas, Gember, Groenten, Jams,
Zalm, Kreeft, Lunch-Tongues.
Importeur
I. BRAKMAN-de Smit, BRESKENS.
Waarom wordt
voor VARKENS veel gevoederd, omdat
het boven verwachting voldoet.
Bekroond met Gouden Medaille en
Eerekruis, te 's Gravenhage.
L. A. CIJSOUW,
Groede (Kruisdijk.)
Aanleg van Electrisch Licht, Krachtsoverbrenging, Bliksemafleiders,
Huistelefons, Schellen enz.
Complete Installaties met zelfopwekking voor Villa's, Fabrieken en
Blokcentrales.
Voorraad van Ornamenten, Lampen, (Metaaldraad en Kooldraad) Boog
lampen, Dynamo's, Motoren, Draad- en Geleidingsmateriaal, Schakel
en Veiligheidstoestellen enz. enz.
Plannen en adviezen worden gaarne gratis verstrekt.
BI^OE M,
Kiiffelsche en Mulukolen,
Breskens. WEIJKMAN SCHIPPERS.
Koopt het beste van het goede vooral
omdat het u geen cent meer kost,- ik
lever u de
op proef. Na accoord bevinding ga men
eerst over tot koopenbevalt de ma
chine niet, dan mag zij ongefrankeerd
teruggezonden worden.
Breskens. J. DE H U L L U.
Bij ondergeteekende zijn verkrijgbaar
I I li Ufoi.uu,
Arnerikaansche kinderstoelen,
All HQlml'AI
C/1.90 per zes treden.)
Bij verhooging 35 cent per trede.
Alles aan sterk concurreerende prijzen.
P. VAN MEENEN-Nlanneke,
DE KLEINE WINST, Breskens.
Wat beteekend Feiuza
FEIJTERS LUCHT ZADELDEK.
Zie daar het antwoord.
FELUZA is van af 19 Aug. 1910 een
gedeponeerd merk. Niemand mag iets
verkoopen met den naam Feluza voor
zien, dan ondergeteekende. Wacht u
dus voor namaak alleen echt met mijn
naam voorzien.
Houdt zich beleefd aanbevolen voor 't
repareeren en leveren van jachtge
weren en ammunitie op bestel
ling.
Blauwt en polijst ook geweer-
loopen.
Ook ruim ik nog' enkele RIJWIELEN
op wegens vergevorderd seizoen met
Aanbevelend,
Hl. DE FEIJTER, Groede.
De GROESCHE Rijwielhandel
Wekelijksche vaart van ROTTERDAM
naar NEW-YORK met de prachtige
ingerichte en snelvarende Stoomschepen
Inlichtingen kosteloos bij den Agent
i J. J. CORNEL1S te Breskens.
n
AARDAPPELRIEKEN, ook STEKERS
4-tands, id. 9-tands met knobbels,
5 en 6-tands PEERIEKEN,
PEESTEKERS, PEEMESSEN
-en PEESPADEN.
Wederverkoopers vraagt prijsopgaaf bij
J. DE HULLU,
in koper-, ijzer- enblikwaren, Breskens
Aanbevelend,
BRESKENS. VROON.
Provinciale Stoombootdieust
op (le Wester-Sclielilf,
Lijn Walsoorden Hansweert.
1 Mei 1909 tot nadere aankondiging.
Amsterdamsche tijd.
Correspondentie per omnibus naar Vlake
a/d staatsspoor Vlissingen Roosendaal
en te Walzoorden o/d tram Hulst-Wal-
zoorden.
D a g e 1 ij k s
Van Walzoorden naar Hansweert.
vm. 6.05, 9.05,* nam. 12.50 3.45.
Van Hansweert naar Walzoorden
vm. 8.28,* 11.21, nm. 2.58, 5.58.
Op deze reizen wórden geen goede
ren en vee vervoerd.
VERVOERMIDDELEN.
Vlissingen—Roozendaal—Rotterdam. (Amsterd. tijd.)
v. Vlissingen 6.25 7.07(- 9.10 12.25 1.271 4.50 7.461* 8-16
Roozendaal 8.37 11.57 3.04 7.28 8.40 10.17
Te Rotterdam 9.58 1.03 4.11 S.31 9.49 11.56
v. Rotterdam 4.45
Roozendaal 7.02
Te Vlissingen 9.12
t .Si eltroi;
Stoomtr.-Maatsclmppij Brest eiis-Miihlfirheiu
8.26 9.18 11.40 2.58 5.42 8.161
9.59 10.41 1 41 4.161 4.25 7.20 9-241
11.48 12.0; 6 5.36 6.29 9.22 10.56
Elect, tr. Vlissingen—Middelb. corresp. Pr. boot.
Van Vlissingon naar Middelburg ei omgekeerd
voorm. tot 12 uur om 35 minuten en nam. van af 12
uur om de 20 minuten.
IJZENDIJK. CHE STOOMTRAMWEG-MAATSCHAPPIJ.
Ned. O re os v
IJzendijke v
Schoondijke a
Schoondijke v
IJzendijke v
N»d. Gens a
6. O
6.35
6.57
VI
7 4"'
5.55 7.55
8.85 11.20
8.48 11.35
9.09 11.56
9.52 12.15
10.14 12.37
1 .45
6.07 8.0® 10.57
3.00 5.49 8.35
1.80 3.15 6.02 8.47a
1 51 3.36 6.24
.05 5.02 7.50
2.27 5.24 8.12
2.30 5 .">8 8.13
'J-2 5.10 8.95
Kr es kei is
Groede
S 'hnopdijke
Oostbnrg
iiranibruc
6 43 S 4 1 1057 1 38 4 3"» 720
6 55 57 11 10 1 50 4 47 7 31
703 910 U 23 2 03 5 00 7 43
7 30 930 17 43 2 28 5 23 8 01
7 50 9 53 12 OS 2 51 5 43 8 20
V
5 51 6 25 852
1211 2 57 5 50 H
VnidenburK
6 0" 6 41 9 08
12 26 3 1 4 6 06 8
mede
6 53 2
12 39 3 28 6 18
Srroobrugge D. S 7 03 9 30
12 50 3 43 6 30
M aldegliom
a
715 9 42
1 02 3 58 6 45
Mal dee hem
V.
«02 10 34
2 02 4 35 7 25
-Stroobrngge
814 10 4fi
2 14 4 50 7 40
Fede CD .s.
8 25 10 5"
2 29 5 05 7 53
A qrdenbörg
«10 9 37 11 09
2 38 5 20 8 03 8 4".
!">ra:iibmg
a.
6 25 8 .v> 11 25
2 54 5 37 8 "0 9 00
v.
7 10 9 02 11 80
3C0 5 J4 8 25
Oost burg
7 3"' 930 11 4«
3 20 601 8 44
Sr'hoondpke
7 50 9 50 1210
3 40 6 24 9 03
Gronde
8 03 10 03 12 23
3 5 3 6 37 9 14
H-ofkon"
813 1013 1234
405 647 9 25
•rnnib
fïluls
V 545 S 24 7 5* 9 5? 1 132 12 11 2 55 5 47 827
a. 6 °0 4* 8 110 11 11 47 12 28 3 03 6 04 8 42
V.vïn V 60. R49 831 11 10 li 49 2 3:' ,V?0 801 9 45
a 4 20 7 0« B4V 1Ï 7% 1206 9 49 5 37 818 900
Anistcrdainsclie tijd.
DAGELIJKS
v. Vliss. n.Breskens vm. 5,20, 7,50, 9,50, nm 12,10a& 3,48c 6.35d
v. Breskens n. Vliss. 5,50, 8,20, 10,20, nm. 12,35a 4,10c 7.05
v. Neuzen n. Vliss. vm. 5,20, 7,50 e/", 10,45^ nm. 2,15a 6.05
v. Vliss. n. Neuzen 6,30, 9,20/, nm. 12,10a& 3,43 6.35(M
van Borselen e,hvertrekken de booten ongeveer 30 minu
ten na het vertrek van Vlissingen of Neuzen.
v. Neuzen n. Hoedekenskerke vm. 8.10
°ens a0 goedgkengkej-fco n. Neuzen 8,50
a Deze retzer worden des ^ondatra niet gemaakt,
b Hij vertraging van trein 12 04 kan de boot naar Borsselen en Neuzen en lie
naar Breskens ton hoogste 5 minuten wach ten.
c Op deze reiden wordt vee vervopv-~
d Bij vertraging van trein 6 29 kan de boot naar Breskens ten hoogste 15 en die naar
Neuzen ten hoogste 20 minuten wachten
t Op deze reis wordt te Borsselen piet aangelegd.
f Deze reizen worden des Woensdags niet gemaakt
O deze boot kan des Zondags 30 min wachten
h deze boot Je.it alleen 'e BorseleM aan op de Weekdagen van 16 April tot 1 Sept
Geschiedkundige aanteekeningen betreffende
de Watering van Cadzand en hare polders.
V
1602. Anselmus Adornis bedijkt den
Grooten St. Anna onder Nieuwvliot
(inventaris nalatenschap Joris Lambert
Adornis bij Gilliodts, Coutumes VI p(i01).
1600. In Maart en April van dit jaar
wordt de Watering door inundatie ge
teisterd (resolutie Raad v. State 29 De
cember 1607).
1611. De ingelanden van Cadzand
geven aan de Staten-Generaal te ken
nen „hoe dat die van de stad Brugge
van oude tijden costumeiijk hebben go-
had en nog hebben te steilen alle de
officieren (dat is: overheidspersonen)
van het eiland," wat thans nu zij onder
de gehoorzaamheid staan van de Staten-
Generaal lot groote kleinachting is strek
kende van bt-t gezag der Staten dat
veraer onlangs binnen Brugge gesloten
is de rekening van de Watering, zon-
d r dat zij ingelanden daarbij geroepen
of gekend zijn g. weest, zoodat die van
Brugge aan zicli zoeken te trekken „de
heele autoriteit en 't gebied van 't
eiland en te regeeren naar hunnen ap-
putijte, hetwelk aan de zijde van hun
Hoogheden (Albertus en Isabella) niet
zoude verstaan worden dat men officie
ren van deze zijde in hunne landen
stellen zoude contrarie van religie (van
ander geloof) als zij aldaar zijn."
Zij verzoeken daarom dat de Staten-
Oencraal de voorzeide oude costume
van dio van de stad Brugge gelieven
te niet te doen en hun ingelanden ver
gunning te geven om de officieren van
het eiland zelve uit de ingelanden te
verkiezen en dat deze vervolgens door
de Staten zouden worden aangesteld,
alsmede dat de te Brugge gesloten re
kening opnieuw zal worden afgehoord,
en dat zij daarover gekend en gehoord
zullen worden, naardien de zaak hen
het meest is rakende, dewijl zij zorg
moeten dragen voor de dijkagepennin
gen en andere ongeiden.
De 20 Mei wordt daarop door de Sta
ten-Generaal „geordonneerd dat bij pro
visie en totdat anders zal zijn geordon
neerd de rekeninge van de dijkage van
Cadzand, in achtervolge van het gewo-
nelijk gebruik in Vlaanderen, ter zeiver
of ter naaster besloten (mot vesting
werken voorziene) plaatse, staande on
der Hun lloogmogenden gebied, dewijl
dat de penningen in hetzelve eiland
worden ontvangen en dat ook de meeste
gelanden aldaar resideeren, zal worden
gedaan en gehoord, mitsgaders dat
electie (verkiezing) van den ontvanger
en andere officieren van de voorzeide
dijkage zal geschieden bij door de voor
zeide ingelanden, en niet te Brugge
tot zeer groote kosten en ongerief van
de opgezetenen dat dezelve officieren
hun residentie te Sluis, in den eilande
van Cadzand of elders in deze Veree-
nigde Provinciën gehouden zullen zijn
te nemen," weshalve de ontvanger ver
plicht werd de te Brugge door hem af
gelegde rekening opnieuw te doen, „ter
plaatse en ten overstaan van alle de
gelanden naar oude gewoonte met voor
gaande insinuatie (voorafgaande aan
zegging)."
(Wordt vervolgd.)