(iclns POLAK.-Vlissinm. Mm (Maal Groote voorraad: A. Driessen's Cacao Cijsouw's Kiachtvoedei Nitrate de Soude 1512 oi0 iiokholmer- gn Kooltccr, [L luHfpflnh An n (U i u idiSot ii bi 1 dl ndiiuKOi Amerikaansche trapladders Pralines Rumboonen Hogatblokken. WIJNEN, COGNAC eiz. Afdeeling Electriciteit. H uismoeders. t orosf! Nesil prol' BiiltsGlaitlscNs Granen Lijnkoek en Lijnmeel. Auto-W aschmachins en 10 °0 korting. Holland- Amerikaan* In voorraad: Engelsche kolen. Ruhr Smee Antraciet Geklopte Gascokes. Ongeklopte PROVINCIALE STOOMBOOTDIENST I Haart tot en niet 31 Oct. 1910. Op de hoogste top van volmaking staat ROTTERDAM. Ho(-riiocolatcri<; Vorstenhuis hocolaii een fabrikaat van onberispelijke samenstelling. van groote waarde op reis, voor Wielrijders, Voetballers en in de auto's. Ananas, Gember, Groenten, Jams, Zalm, Kreeft, Lunch-Tongues. Importeur I. BRAKMAN-de Smit, BRESKENS. Waarom wordt voor VARKENS veel gevoederd, omdat het boven verwachting voldoet. Bekroond met Gouden Medaille en Eerekruis, te 's Gravenhage. L. A. CIJSOUW, Groede (Kruisdijk.) Aanleg van Electrisch Licht, Krachtsoverbrenging, Bliksemafleiders, Huistelefons, Schellen enz. Complete Installaties met zelfopwekking voor Villa's, Fabrieken en Blokcentrales. Voorraad van Ornamenten, Lampen, (Metaaldraad en Kooldraad) Boog lampen, Dynamo's, Motoren, Draad- en Geleidingsmateriaal, Schakel en Veiligheidstoestellen enz. enz. Plannen en adviezen worden gaarne gratis verstrekt. BI^OE M, Kiiffelsche en Mulukolen, Breskens. WEIJKMAN SCHIPPERS. Koopt het beste van het goede vooral omdat het u geen cent meer kost,- ik lever u de op proef. Na accoord bevinding ga men eerst over tot koopenbevalt de ma chine niet, dan mag zij ongefrankeerd teruggezonden worden. Breskens. J. DE H U L L U. Bij ondergeteekende zijn verkrijgbaar I I li Ufoi.uu, Arnerikaansche kinderstoelen, All HQlml'AI C/1.90 per zes treden.) Bij verhooging 35 cent per trede. Alles aan sterk concurreerende prijzen. P. VAN MEENEN-Nlanneke, DE KLEINE WINST, Breskens. Wat beteekend Feiuza FEIJTERS LUCHT ZADELDEK. Zie daar het antwoord. FELUZA is van af 19 Aug. 1910 een gedeponeerd merk. Niemand mag iets verkoopen met den naam Feluza voor zien, dan ondergeteekende. Wacht u dus voor namaak alleen echt met mijn naam voorzien. Houdt zich beleefd aanbevolen voor 't repareeren en leveren van jachtge weren en ammunitie op bestel ling. Blauwt en polijst ook geweer- loopen. Ook ruim ik nog' enkele RIJWIELEN op wegens vergevorderd seizoen met Aanbevelend, Hl. DE FEIJTER, Groede. De GROESCHE Rijwielhandel Wekelijksche vaart van ROTTERDAM naar NEW-YORK met de prachtige ingerichte en snelvarende Stoomschepen Inlichtingen kosteloos bij den Agent i J. J. CORNEL1S te Breskens. n AARDAPPELRIEKEN, ook STEKERS 4-tands, id. 9-tands met knobbels, 5 en 6-tands PEERIEKEN, PEESTEKERS, PEEMESSEN -en PEESPADEN. Wederverkoopers vraagt prijsopgaaf bij J. DE HULLU, in koper-, ijzer- enblikwaren, Breskens Aanbevelend, BRESKENS. VROON. Provinciale Stoombootdieust op (le Wester-Sclielilf, Lijn Walsoorden Hansweert. 1 Mei 1909 tot nadere aankondiging. Amsterdamsche tijd. Correspondentie per omnibus naar Vlake a/d staatsspoor Vlissingen Roosendaal en te Walzoorden o/d tram Hulst-Wal- zoorden. D a g e 1 ij k s Van Walzoorden naar Hansweert. vm. 6.05, 9.05,* nam. 12.50 3.45. Van Hansweert naar Walzoorden vm. 8.28,* 11.21, nm. 2.58, 5.58. Op deze reizen wórden geen goede ren en vee vervoerd. VERVOERMIDDELEN. Vlissingen—Roozendaal—Rotterdam. (Amsterd. tijd.) v. Vlissingen 6.25 7.07(- 9.10 12.25 1.271 4.50 7.461* 8-16 Roozendaal 8.37 11.57 3.04 7.28 8.40 10.17 Te Rotterdam 9.58 1.03 4.11 S.31 9.49 11.56 v. Rotterdam 4.45 Roozendaal 7.02 Te Vlissingen 9.12 t .Si eltroi; Stoomtr.-Maatsclmppij Brest eiis-Miihlfirheiu 8.26 9.18 11.40 2.58 5.42 8.161 9.59 10.41 1 41 4.161 4.25 7.20 9-241 11.48 12.0; 6 5.36 6.29 9.22 10.56 Elect, tr. Vlissingen—Middelb. corresp. Pr. boot. Van Vlissingon naar Middelburg ei omgekeerd voorm. tot 12 uur om 35 minuten en nam. van af 12 uur om de 20 minuten. IJZENDIJK. CHE STOOMTRAMWEG-MAATSCHAPPIJ. Ned. O re os v IJzendijke v Schoondijke a Schoondijke v IJzendijke v N»d. Gens a 6. O 6.35 6.57 VI 7 4"' 5.55 7.55 8.85 11.20 8.48 11.35 9.09 11.56 9.52 12.15 10.14 12.37 1 .45 6.07 8.0® 10.57 3.00 5.49 8.35 1.80 3.15 6.02 8.47a 1 51 3.36 6.24 .05 5.02 7.50 2.27 5.24 8.12 2.30 5 .">8 8.13 'J-2 5.10 8.95 Kr es kei is Groede S 'hnopdijke Oostbnrg iiranibruc 6 43 S 4 1 1057 1 38 4 3"» 720 6 55 57 11 10 1 50 4 47 7 31 703 910 U 23 2 03 5 00 7 43 7 30 930 17 43 2 28 5 23 8 01 7 50 9 53 12 OS 2 51 5 43 8 20 V 5 51 6 25 852 1211 2 57 5 50 H VnidenburK 6 0" 6 41 9 08 12 26 3 1 4 6 06 8 mede 6 53 2 12 39 3 28 6 18 Srroobrugge D. S 7 03 9 30 12 50 3 43 6 30 M aldegliom a 715 9 42 1 02 3 58 6 45 Mal dee hem V. «02 10 34 2 02 4 35 7 25 -Stroobrngge 814 10 4fi 2 14 4 50 7 40 Fede CD .s. 8 25 10 5" 2 29 5 05 7 53 A qrdenbörg «10 9 37 11 09 2 38 5 20 8 03 8 4". !">ra:iibmg a. 6 25 8 .v> 11 25 2 54 5 37 8 "0 9 00 v. 7 10 9 02 11 80 3C0 5 J4 8 25 Oost burg 7 3"' 930 11 4« 3 20 601 8 44 Sr'hoondpke 7 50 9 50 1210 3 40 6 24 9 03 Gronde 8 03 10 03 12 23 3 5 3 6 37 9 14 H-ofkon" 813 1013 1234 405 647 9 25 •rnnib fïluls V 545 S 24 7 5* 9 5? 1 132 12 11 2 55 5 47 827 a. 6 °0 4* 8 110 11 11 47 12 28 3 03 6 04 8 42 V.vïn V 60. R49 831 11 10 li 49 2 3:' ,V?0 801 9 45 a 4 20 7 0« B4V 1Ï 7% 1206 9 49 5 37 818 900 Anistcrdainsclie tijd. DAGELIJKS v. Vliss. n.Breskens vm. 5,20, 7,50, 9,50, nm 12,10a& 3,48c 6.35d v. Breskens n. Vliss. 5,50, 8,20, 10,20, nm. 12,35a 4,10c 7.05 v. Neuzen n. Vliss. vm. 5,20, 7,50 e/", 10,45^ nm. 2,15a 6.05 v. Vliss. n. Neuzen 6,30, 9,20/, nm. 12,10a& 3,43 6.35(M van Borselen e,hvertrekken de booten ongeveer 30 minu ten na het vertrek van Vlissingen of Neuzen. v. Neuzen n. Hoedekenskerke vm. 8.10 °ens a0 goedgkengkej-fco n. Neuzen 8,50 a Deze retzer worden des ^ondatra niet gemaakt, b Hij vertraging van trein 12 04 kan de boot naar Borsselen en Neuzen en lie naar Breskens ton hoogste 5 minuten wach ten. c Op deze reiden wordt vee vervopv-~ d Bij vertraging van trein 6 29 kan de boot naar Breskens ten hoogste 15 en die naar Neuzen ten hoogste 20 minuten wachten t Op deze reis wordt te Borsselen piet aangelegd. f Deze reizen worden des Woensdags niet gemaakt O deze boot kan des Zondags 30 min wachten h deze boot Je.it alleen 'e BorseleM aan op de Weekdagen van 16 April tot 1 Sept Geschiedkundige aanteekeningen betreffende de Watering van Cadzand en hare polders. V 1602. Anselmus Adornis bedijkt den Grooten St. Anna onder Nieuwvliot (inventaris nalatenschap Joris Lambert Adornis bij Gilliodts, Coutumes VI p(i01). 1600. In Maart en April van dit jaar wordt de Watering door inundatie ge teisterd (resolutie Raad v. State 29 De cember 1607). 1611. De ingelanden van Cadzand geven aan de Staten-Generaal te ken nen „hoe dat die van de stad Brugge van oude tijden costumeiijk hebben go- had en nog hebben te steilen alle de officieren (dat is: overheidspersonen) van het eiland," wat thans nu zij onder de gehoorzaamheid staan van de Staten- Generaal lot groote kleinachting is strek kende van bt-t gezag der Staten dat veraer onlangs binnen Brugge gesloten is de rekening van de Watering, zon- d r dat zij ingelanden daarbij geroepen of gekend zijn g. weest, zoodat die van Brugge aan zicli zoeken te trekken „de heele autoriteit en 't gebied van 't eiland en te regeeren naar hunnen ap- putijte, hetwelk aan de zijde van hun Hoogheden (Albertus en Isabella) niet zoude verstaan worden dat men officie ren van deze zijde in hunne landen stellen zoude contrarie van religie (van ander geloof) als zij aldaar zijn." Zij verzoeken daarom dat de Staten- Oencraal de voorzeide oude costume van dio van de stad Brugge gelieven te niet te doen en hun ingelanden ver gunning te geven om de officieren van het eiland zelve uit de ingelanden te verkiezen en dat deze vervolgens door de Staten zouden worden aangesteld, alsmede dat de te Brugge gesloten re kening opnieuw zal worden afgehoord, en dat zij daarover gekend en gehoord zullen worden, naardien de zaak hen het meest is rakende, dewijl zij zorg moeten dragen voor de dijkagepennin gen en andere ongeiden. De 20 Mei wordt daarop door de Sta ten-Generaal „geordonneerd dat bij pro visie en totdat anders zal zijn geordon neerd de rekeninge van de dijkage van Cadzand, in achtervolge van het gewo- nelijk gebruik in Vlaanderen, ter zeiver of ter naaster besloten (mot vesting werken voorziene) plaatse, staande on der Hun lloogmogenden gebied, dewijl dat de penningen in hetzelve eiland worden ontvangen en dat ook de meeste gelanden aldaar resideeren, zal worden gedaan en gehoord, mitsgaders dat electie (verkiezing) van den ontvanger en andere officieren van de voorzeide dijkage zal geschieden bij door de voor zeide ingelanden, en niet te Brugge tot zeer groote kosten en ongerief van de opgezetenen dat dezelve officieren hun residentie te Sluis, in den eilande van Cadzand of elders in deze Veree- nigde Provinciën gehouden zullen zijn te nemen," weshalve de ontvanger ver plicht werd de te Brugge door hem af gelegde rekening opnieuw te doen, „ter plaatse en ten overstaan van alle de gelanden naar oude gewoonte met voor gaande insinuatie (voorafgaande aan zegging)." (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1910 | | pagina 4