HAVER Openbare Yerkooping Openbare Verkooping Rechtzaken. 391" Staatsloterij. Handelsberichten. Advcrtcntiën. te BIEHVLIE T. zware HA VER ERWTEN, HA VER vittwi zware Roodkaftarwe zware Tarwe, TARWE. HAVER. ogee t sciei ver- vat voor de wanden. Q6 Het prachtig Canadeesch kanaal van Sault St.-Marie, in de provincie On tario, dat meer dan vier millioen dollars gekost heeft om te bouwen en waardoor jaarlijks meer schepen trekken dan door het Suez-kanaal, is onlangs gedeeltelijk vernield. Dit kanaal, dat de meren f en«SuPer'or en Huron verbindt, heeft de rij ze Jteel iten, heel rlijk leen leed k io ond, alen ner- tte" den ven ién- ikte ma- 1 is. wer aal dat rna grootste sluis der wereld. Deze meet 900 voet in lengte en '60 voet in de breedte. Alle schepen van 20 voet diepgang kunnen het kanaal gebruiken en daar de sluisdeuren door middel van electriciteit geopend en gesloten worden, vergt het versluizen der schepen nooit meer dan 15 minuten. Het ongeluk werd veroorzaakt door een vrachtboot, die de sluis binnenvoer. In het midden gekomen gaf de kapitein het signaal om te stoppen, maar de machinist heeft dit zeer vorkeerd uit gelegd en inplaats van de machines stil te leggen ging hij in tegendeel volle kracht vooruit. Alvorens er iets kon gedaan worden om het onheil te belet ten, i-otste het vaartuig met volle ge weld tegen de benedendeuren der sluis, welke totaal verbrijzeld werden, en op een oogenblik werden de anders zoo kalme wateren van het kanaal in een bruischenden wervelstroom herschapen. Toen de botsing plaats greep, waren de bovendeuren der sluis nog open, en het water van het meer Superior stortte zich met volle kracht in het kanaal. De bovendeuren werden letterlijk afge rukt en weggespoeld, en die van den benedenkant werden gebogen als een zinken plaat. Buiten deze boot bevon den zich nog drie andere stoombooten in het kanaal, en deze werden door den geweldigen vloed moegesleept en zijn óf gezonken, of ernstig beschadigd. Een passagiersboot van de Canadian Pacific, lag op het oogenblik van de ramp in de sluis vastgemeerd. De stalen kabel, welke haar vasthield, werd als een draad garen doorgebroken en blik semsnel werd de stoomboot door den vloed meegesleept. Da kapitein verloor gelukkig zijn tegenwoordigheid van geest niet, maar gaf bevel de machines onder vollen stoom te zetten, hetgeen hem toestond zijn schip iets of wat te stu ren. Aan het benedengedeelte der sluis gekomen, moest hij voorbij de vracht boot en niettegenstaande al zijn pogin gen kon hij niet beletten dat zijn an ker een groote opening in de platen der vrachtboot maakte. Ze werd zelf maar licht beschadigd, en dank aan de koelbloedigheid en de uitstekende zeevaartkennis van den ka pitein, bereikte zjj behouden de open wateren der Ste Maririvie. Een andere vrachtboot kwam juist het kanaal binnen van het meer Supe rior toen de ramp plaats greep. Zij ook werd door den vloed meege voerd en als een bliksemstraal vloog zij door het kanaal. Zij botste tegen de gebroken bene den-deuren der sluis en kreeg een groot gat in den boeg. Zij liep op een zandbank, een kwart mijl den benedentroom op. Zij was niet meer bestuurbaar en daar zij in zinkenden toestand verkeerde, werd zij door sleepbooten aan den Amerikaan- schen oever gebracht, alwaar zij spoedig in de diepte verdween. De schade aan het kanaal alleen toe gebracht wordt op meer dan 500.000 dollars berekend en zeker mag het een wonder heeten dat alles is afgeloopen zonder persoonlijke ongelukken, ofschoon velen, wat '«licht te begrijpen is, bange oogenblikken hebben doorleefd. De Nederlandsche arbeiders, die in Pruisen gaan werken, beleven weer slechte tijden. In de grensplaats Bo- chelt zetten verschillende fabrieken eeni- ge dagen in de week stop. Ander# fabrieken hebben Wegens werk- gebrek een aantal arbeiders ontslagen. Te Isselborg verdienen de arbeiders de konden blijven, een derde minder dan vroeger. Een Franschman over Zeeuwsch-Vlaanderen in 1906. III. Het andere gebouw bevat alles wat tot het landbouwbedrijf noodig is. Het is een soort van reusachtige schuur, somwijlen 26 meter lang en 10 meter breedde wanden zijn van hout opge trokken, tegen ontzaggelijke ruw be werkte balken, en geteerd of rood ge verfd, het zeer hooge dak is van stroo en daar, waar de groote mendeuren zijn, gewoonlijk twee aan eiken kant, loopt het dak iets hooger op. Alles sluit zich in dit kolossale gebouw aan een, van binnen bevat het schotten tot afscheiding, aan den eenen kant zijn de paardenstallen, die op de groote hofsteden behalve de veulens 14 tot 16 werkpaarden kunnen bevatten, aan de andere zijde vindt men den koestal, op het eind het wagenhuis, gewoonlijk zoo ingericht dat er vier groote vierwielige wagens kunnen geplaatst worden, Zij zijn groen en rood geverfd en grooter dan die elders in Vlaanderen worden gebruikt opdat zjj langs de djjken, waar veelvuldig oneffenheden voorkomen, niet omslaan zouden. Over alles heen loopt de hooi- en graanzolder. Zóó moeten er wel de schuren of „Grangiae", die de klooster orde van de Cisterciensers op haar be zittingen in het oosten had, hebben uit- gezien. De uitbreiding, sinds een twin tigtal jaren aan de veefokkerij gegeven, heeft op enkele boerderijen het aanzijn geschonken aan bijgebouwen, doch over al is het de reusachtige schuur, die den kenmerkenden karaktertrek vormt. De zelfde inrichting vindt men terug in Zeeland verder noordwaarts, in Fries land, vormt de boerderij maar één ge bouw, die op de schuur in de polders gelijkt, en waarvan het eigenlijke woon huis zich slechts lichtelijk afteekent. Zoo schijnt dus de Zeeuwsch-Vlaamsche hofstede een overgangsvorm tusschen •die van Vlaanderen en Friesland. Na de Friesche boerderij, uit maar een ge bouw bestaande, ontmoet men de Zeeuw- sche, die er twee heeftin het Vlaam- sche Houtland vervalt de kolossale schuur in onderafdeelingen, daar bezitten de boerderijen drie afzonderlijke gebouwen, rondom een binnenplaats geschaard, nog meer zuidelijk komen die gebouwen nader bij elkander of naast elkander te staan, en vindt men de Waalsche boer derij uit het Rijselsche, vierkant, aan alle zijden aaneengesloten, die reeds herinnert aan den hofstedenbouw in Pi- cardië. Dat alles hangt ongetwijfeld samen met verschillen van afstamming bij de bevolkingmaar het onderscheid dat men aan weerszijden van het Zwin op merkt, kan ook een aardrijkskundige oorzaak hebbende graanbouw is in Zeeuwsch-Vlaanderen altoos van meer belang geweest dan in het Vrije van Brugge, vandaar dat in de Zeeuwsche polders liet grange-type overheerschende is, dat door de uitbreiding van de vee fokkerij gedurende de laatste jaren nog steeds niet is gewijzigd. Somtijds bouwt men twee schuren tegenover elkander, de eene dient dan voor het bergen van den oogst, de andere voor stalling van het vee. (Wordt vervolgd.) Arrondi8sements-Rechtbank Middelburg. Vrijdag 18 Aug. e.k. zal voor boven genoemde Rechtbank worden behandeld de zaak tegen P. J. M., 82 j., werkman, geboren en wonende te Sluis, thans ge detineerd in het Huis van Bewaring te Middelburg, beklaagd van moord opzjjn echtgenoote in den nacht van 18 op 14 Mei 1909. In deze zaak zijn door het Openbaar Ministerie 11 getuigen gedagvaard, ter wijl aan den beklaagde ambtshalve als verdediger is toegevoegd Mr F. B. Evers, advocaat te Middelburg. Collectie Zeeland. Trekking van Maandag 26 Juli. 100 5556 ƒ20. 2275 2317 2861 3611 5512 5587 5612 5640 5649 7305 7317 7493 8681 8717 8729 8760 8768 13019 13028 13040 15918 17600 Hoogwatergetij Breskens. DAGEN. voorm. nam. Woensdag 28 Juli 8.65 9.19 Donderdag 29 10.07 10.81 Vrijdag 30 11.- 11.24 Rotterdam 26 Juli. Tarwe, per 100 K.G. f 18.50 a f 15.25 Rogge, H.L. f 6.70 af 7,15 Haver per 100 K.G. f 9.75 a f 10.25 Wintergerst f 8.50 a f 9.50 Chevalier f 10.00 h f 11. Blauwe erwten f 11.00 h f12.— Bruine boonen p. H. f 9.— a f 10.50 Witte boonen f 14.00 a f 16.00 Zeeuwsche bruine uien f 2.40 a f 2.65 Stroogele f 2.25 a f 2.80 Klein (alles p, 60 K.G) f 3.75 a f 4.25 Aardapp. Z. blauwe f 375. a f 4.25 eigen-heimers f 8.00 a f 8.50 V eemarkt. Koeien en Ossen 88 tot 38 c., Kal veren 35 tot 45 c., Schapen 18 tot 19 c., Lammeren 20 tot 28 c., Varkens 24 tot 26 ct., id. voor export 22 a 24 c. alles per 1j3 K.G. Koers van het geld. België 100 fr. f47.42 h f 4785 Eng. 1 pd. St. f 11,98 af 12..07 N-Am. 1 Dollar f2.45 V Heden overleed te Nieuw- vliet na een langdurig en smarte lijk lijden in den ouderdom van ruim 70 jaar, onze geliefde broe der en zwager JOHANNIS LUCIEER. Uit aller naam Wed. F. A. VAN ROSEVELT- Lucieer. Schoondijke, 23 Juli 1909. Algemeene kennisgeving. van •De Notaris Zijlstra te IJzendijke is voornemens Woensdag 4 Augustus 1909, des namiddags 3 uur publiek te verkoo pen, te Biervliet, Koninginnenpolder, voor den heer M. DIELEMAN Pzn. 9 ml. 0.44.56 h.a. wassende aldaar op kavel 5, nabij de hofstede, bewoond door Willem- sen. Te vergaderen aan de partij. Notaris A> Mijs te Oostburg zal op Zaterdag 31 Juli 1909, 's nam. 2 uur, ten verzoeke van den heer P. DE SMIT te Oostburg, publiek verkoopen 7 X 44.23.68 A. en 5 X 44.23.68 A. wassende in den Henricuspolder te Oostburg. Te vergaderen aan de Hans Vrieze- schans. van De Notaris Zijlstra te IJzendijke is voornemens Zaterdag 31 Juli 1909, des nam. half 3 ure te Biervliet publiek te verkoopen voor den heer C. J. DE BEER: A. 4 X 0.44.56 h.a. nabij de hofstede bewoond door W. Naeije te Biervliet, Beukelspolder. B. 2i/2 X 0.44.56 h.a. in den Elizabethpolder, gemeente Bier vliet. Te vergaderen aan de partij sub A. C. Daarna voor de Famile LIJ- BAART: 3 X 0.44.56 h.a. 2 ml. 0.44.56 h.a. in den Beukelspolder aan de Witte straat, gem. Biervliet.

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1909 | | pagina 3