HAVER
Openbare Yerkooping
Openbare Verkooping
Rechtzaken.
391" Staatsloterij.
Handelsberichten.
Advcrtcntiën.
te BIEHVLIE T.
zware HA VER
ERWTEN,
HA VER
vittwi
zware Roodkaftarwe
zware Tarwe,
TARWE.
HAVER.
ogee
t
sciei
ver-
vat voor de wanden.
Q6
Het prachtig Canadeesch kanaal
van Sault St.-Marie, in de provincie On
tario, dat meer dan vier millioen dollars
gekost heeft om te bouwen en waardoor
jaarlijks meer schepen trekken dan door
het Suez-kanaal, is onlangs gedeeltelijk
vernield. Dit kanaal, dat de meren
f en«SuPer'or en Huron verbindt, heeft de
rij ze
Jteel
iten,
heel
rlijk
leen
leed
k io
ond,
alen
ner-
tte"
den
ven
ién-
ikte
ma-
1 is.
wer
aal
dat
rna
grootste sluis der wereld. Deze meet
900 voet in lengte en '60 voet in de
breedte. Alle schepen van 20 voet
diepgang kunnen het kanaal gebruiken
en daar de sluisdeuren door middel van
electriciteit geopend en gesloten worden,
vergt het versluizen der schepen nooit
meer dan 15 minuten.
Het ongeluk werd veroorzaakt door
een vrachtboot, die de sluis binnenvoer.
In het midden gekomen gaf de kapitein
het signaal om te stoppen, maar de
machinist heeft dit zeer vorkeerd uit
gelegd en inplaats van de machines stil
te leggen ging hij in tegendeel volle
kracht vooruit. Alvorens er iets kon
gedaan worden om het onheil te belet
ten, i-otste het vaartuig met volle ge
weld tegen de benedendeuren der sluis,
welke totaal verbrijzeld werden, en op
een oogenblik werden de anders zoo
kalme wateren van het kanaal in een
bruischenden wervelstroom herschapen.
Toen de botsing plaats greep, waren
de bovendeuren der sluis nog open, en
het water van het meer Superior stortte
zich met volle kracht in het kanaal.
De bovendeuren werden letterlijk afge
rukt en weggespoeld, en die van den
benedenkant werden gebogen als een
zinken plaat. Buiten deze boot bevon
den zich nog drie andere stoombooten
in het kanaal, en deze werden door den
geweldigen vloed moegesleept en zijn
óf gezonken, of ernstig beschadigd.
Een passagiersboot van de Canadian
Pacific, lag op het oogenblik van de
ramp in de sluis vastgemeerd. De stalen
kabel, welke haar vasthield, werd als
een draad garen doorgebroken en blik
semsnel werd de stoomboot door den
vloed meegesleept. Da kapitein verloor
gelukkig zijn tegenwoordigheid van geest
niet, maar gaf bevel de machines onder
vollen stoom te zetten, hetgeen hem
toestond zijn schip iets of wat te stu
ren. Aan het benedengedeelte der sluis
gekomen, moest hij voorbij de vracht
boot en niettegenstaande al zijn pogin
gen kon hij niet beletten dat zijn an
ker een groote opening in de platen der
vrachtboot maakte.
Ze werd zelf maar licht beschadigd,
en dank aan de koelbloedigheid en de
uitstekende zeevaartkennis van den ka
pitein, bereikte zjj behouden de open
wateren der Ste Maririvie.
Een andere vrachtboot kwam juist
het kanaal binnen van het meer Supe
rior toen de ramp plaats greep.
Zij ook werd door den vloed meege
voerd en als een bliksemstraal vloog zij
door het kanaal.
Zij botste tegen de gebroken bene
den-deuren der sluis en kreeg een groot
gat in den boeg.
Zij liep op een zandbank, een kwart
mijl den benedentroom op. Zij was
niet meer bestuurbaar en daar zij in
zinkenden toestand verkeerde, werd zij
door sleepbooten aan den Amerikaan-
schen oever gebracht, alwaar zij spoedig
in de diepte verdween.
De schade aan het kanaal alleen toe
gebracht wordt op meer dan 500.000
dollars berekend en zeker mag het een
wonder heeten dat alles is afgeloopen
zonder persoonlijke ongelukken, ofschoon
velen, wat '«licht te begrijpen is, bange
oogenblikken hebben doorleefd.
De Nederlandsche arbeiders, die in
Pruisen gaan werken, beleven weer
slechte tijden. In de grensplaats Bo-
chelt zetten verschillende fabrieken eeni-
ge dagen in de week stop.
Ander# fabrieken hebben Wegens werk-
gebrek een aantal arbeiders ontslagen.
Te Isselborg verdienen de arbeiders
de konden blijven, een derde minder
dan vroeger.
Een Franschman over Zeeuwsch-Vlaanderen
in 1906.
III.
Het andere gebouw bevat alles wat
tot het landbouwbedrijf noodig is. Het
is een soort van reusachtige schuur,
somwijlen 26 meter lang en 10 meter
breedde wanden zijn van hout opge
trokken, tegen ontzaggelijke ruw be
werkte balken, en geteerd of rood ge
verfd, het zeer hooge dak is van stroo
en daar, waar de groote mendeuren
zijn, gewoonlijk twee aan eiken kant,
loopt het dak iets hooger op. Alles
sluit zich in dit kolossale gebouw aan
een, van binnen bevat het schotten tot
afscheiding, aan den eenen kant zijn
de paardenstallen, die op de groote
hofsteden behalve de veulens 14 tot 16
werkpaarden kunnen bevatten, aan de
andere zijde vindt men den koestal, op
het eind het wagenhuis, gewoonlijk zoo
ingericht dat er vier groote vierwielige
wagens kunnen geplaatst worden, Zij
zijn groen en rood geverfd en grooter
dan die elders in Vlaanderen worden
gebruikt opdat zjj langs de djjken, waar
veelvuldig oneffenheden voorkomen, niet
omslaan zouden.
Over alles heen loopt de hooi- en
graanzolder. Zóó moeten er wel de
schuren of „Grangiae", die de klooster
orde van de Cisterciensers op haar be
zittingen in het oosten had, hebben uit-
gezien. De uitbreiding, sinds een twin
tigtal jaren aan de veefokkerij gegeven,
heeft op enkele boerderijen het aanzijn
geschonken aan bijgebouwen, doch over
al is het de reusachtige schuur, die den
kenmerkenden karaktertrek vormt. De
zelfde inrichting vindt men terug in
Zeeland verder noordwaarts, in Fries
land, vormt de boerderij maar één ge
bouw, die op de schuur in de polders
gelijkt, en waarvan het eigenlijke woon
huis zich slechts lichtelijk afteekent.
Zoo schijnt dus de Zeeuwsch-Vlaamsche
hofstede een overgangsvorm tusschen
•die van Vlaanderen en Friesland. Na
de Friesche boerderij, uit maar een ge
bouw bestaande, ontmoet men de Zeeuw-
sche, die er twee heeftin het Vlaam-
sche Houtland vervalt de kolossale schuur
in onderafdeelingen, daar bezitten de
boerderijen drie afzonderlijke gebouwen,
rondom een binnenplaats geschaard,
nog meer zuidelijk komen die gebouwen
nader bij elkander of naast elkander te
staan, en vindt men de Waalsche boer
derij uit het Rijselsche, vierkant, aan
alle zijden aaneengesloten, die reeds
herinnert aan den hofstedenbouw in Pi-
cardië.
Dat alles hangt ongetwijfeld samen
met verschillen van afstamming bij de
bevolkingmaar het onderscheid dat
men aan weerszijden van het Zwin op
merkt, kan ook een aardrijkskundige
oorzaak hebbende graanbouw is in
Zeeuwsch-Vlaanderen altoos van meer
belang geweest dan in het Vrije van
Brugge, vandaar dat in de Zeeuwsche
polders liet grange-type overheerschende
is, dat door de uitbreiding van de vee
fokkerij gedurende de laatste jaren nog
steeds niet is gewijzigd. Somtijds bouwt
men twee schuren tegenover elkander,
de eene dient dan voor het bergen van
den oogst, de andere voor stalling van
het vee.
(Wordt vervolgd.)
Arrondi8sements-Rechtbank Middelburg.
Vrijdag 18 Aug. e.k. zal voor boven
genoemde Rechtbank worden behandeld
de zaak tegen P. J. M., 82 j., werkman,
geboren en wonende te Sluis, thans ge
detineerd in het Huis van Bewaring te
Middelburg, beklaagd van moord opzjjn
echtgenoote in den nacht van 18 op 14
Mei 1909.
In deze zaak zijn door het Openbaar
Ministerie 11 getuigen gedagvaard, ter
wijl aan den beklaagde ambtshalve als
verdediger is toegevoegd Mr F. B. Evers,
advocaat te Middelburg.
Collectie Zeeland.
Trekking van Maandag 26 Juli.
100 5556
ƒ20.
2275 2317 2861 3611 5512 5587
5612 5640 5649 7305 7317 7493
8681 8717 8729 8760 8768 13019
13028 13040 15918 17600
Hoogwatergetij Breskens.
DAGEN.
voorm.
nam.
Woensdag 28 Juli
8.65
9.19
Donderdag 29
10.07
10.81
Vrijdag 30
11.-
11.24
Rotterdam 26 Juli.
Tarwe, per 100 K.G. f 18.50 a f 15.25
Rogge, H.L. f 6.70 af 7,15
Haver per 100 K.G. f 9.75 a f 10.25
Wintergerst f 8.50 a f 9.50
Chevalier f 10.00 h f 11.
Blauwe erwten f 11.00 h f12.—
Bruine boonen p. H. f 9.— a f 10.50
Witte boonen f 14.00 a f 16.00
Zeeuwsche bruine uien f 2.40 a f 2.65
Stroogele f 2.25 a f 2.80
Klein (alles p, 60 K.G) f 3.75 a f 4.25
Aardapp. Z. blauwe f 375. a f 4.25
eigen-heimers
f 8.00 a f 8.50
V eemarkt.
Koeien en Ossen 88 tot 38 c., Kal
veren 35 tot 45 c., Schapen 18 tot 19
c., Lammeren 20 tot 28 c., Varkens 24
tot 26 ct., id. voor export 22 a 24 c.
alles per 1j3 K.G.
Koers van het geld.
België 100 fr. f47.42 h f 4785
Eng. 1 pd. St. f 11,98 af 12..07
N-Am. 1 Dollar f2.45
V Heden overleed te Nieuw-
vliet na een langdurig en smarte
lijk lijden in den ouderdom van
ruim 70 jaar, onze geliefde broe
der en zwager
JOHANNIS LUCIEER.
Uit aller naam
Wed. F. A. VAN ROSEVELT-
Lucieer.
Schoondijke, 23 Juli 1909.
Algemeene kennisgeving.
van
•De Notaris Zijlstra te IJzendijke
is voornemens
Woensdag 4 Augustus 1909,
des namiddags 3 uur publiek te verkoo
pen, te Biervliet, Koninginnenpolder,
voor den heer M. DIELEMAN Pzn.
9 ml. 0.44.56 h.a.
wassende aldaar op kavel 5, nabij
de hofstede, bewoond door Willem-
sen.
Te vergaderen aan de partij.
Notaris A> Mijs te Oostburg zal op
Zaterdag 31 Juli 1909,
's nam. 2 uur, ten verzoeke van den
heer P. DE SMIT te Oostburg, publiek
verkoopen
7 X 44.23.68 A.
en 5 X 44.23.68 A.
wassende in den Henricuspolder te
Oostburg.
Te vergaderen aan de Hans Vrieze-
schans.
van
De Notaris Zijlstra te IJzendijke is
voornemens
Zaterdag 31 Juli 1909,
des nam. half 3 ure te Biervliet publiek
te verkoopen voor den heer C. J. DE
BEER:
A. 4 X 0.44.56 h.a.
nabij de hofstede bewoond door W. Naeije
te Biervliet, Beukelspolder.
B. 2i/2 X 0.44.56 h.a.
in den Elizabethpolder, gemeente Bier
vliet.
Te vergaderen aan de partij sub A.
C. Daarna voor de Famile LIJ-
BAART:
3 X 0.44.56 h.a.
2 ml. 0.44.56 h.a.
in den Beukelspolder aan de Witte
straat, gem. Biervliet.