18e Joarir. ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET VOORMALIG 4E DISTRICT. Hatimale nflvsrheicL ratal uit Rossis No. 1354. Woensdag 28 October 1908. FEUILLETON. IIIIE S K E l\ S CIICOURANT. Abonnement per 3 maanden 0.50, franco per post door iet geheele rijk 0.55, voor Belgis ƒ0.626 en voor Ameika 0.826 bij vooruitbetaling. Abanementen worden bij boekhandelaren en brieven gaarórs aangenomen. Advertentiën van 1 tot en met 5 regels 25 cents, elke gewone regel meer 5 cents. Groote letters naar plaats ruimte. Bij abonnement lager tarief. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdag middag te twee ure. Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond by den uitgever C. DIELEMAN te Breskens. In de T'eede Kamer is gedurende en kele dagende groote werkloosheid ter sprake gewest en de middelen bedacht om in den nood te voorzien. Bezien ii het licht van deze alge meens makise is het niet te verwonde ren, dat hffil wat pennen in beweging worden getracht over het besluit der direcue van de Maatschappij in zake den bouw van 3 nieuwe mailstoomers voor den nachtdienst tusschen Vlissin- gen on Queenboro en omgekeerd, op een werf in Engeland. De directie leidde een nader voorstel bij de deelhebbers der maatschappij in hunne vergadering van Zaterdag aldus in Bij uw beslut van 30 Mei j.l. werd de directie gemichtigd, indien de over eenkomst wegms postvervoer zou zijn tot stand gelomen, tot aanbesteding van drie nieiwe stoomschepen te ge legener tijd o\ar te gaan. In de toeichting tot dat voorstel vermeldden vij dat 3 a 3,5 millioen guldon voor dien bouw noodig werd gerekend, j/smede dat wij ons sterk maakten, rvor de noodige geldmiddelen te zullen kunnen beschikken naar ge lang die voor de betaling gevorderd zouden worden, zonder dat een beroep op de geldmarkt zou bohoeven gedaan te wordei. Toon dit geschreven werd, waren wij wel reeds van de wenschelijkheid, maar rog niet in die mate als thans van de noodzakelijkheid doordrongen dat n.ouw materieel reeds zoo spoedig zeker niet later dan tegen den zomer van 1910 in gebruik worde genomen. De zeer sterke toeneming van het aanbil passagiers, niet alleen in 1905 en 1907, maar vooral ook weder in den loop van dit jaar, hoe verblijdend, ook voor onze Maatschappij, is oorzaak, dat zich steeds meer behoefte aan uit breiding doet gevoelen. Deze omstandigheid, gevoegd bij de wetenschap, dat concurreerende lijnen er steeds op bedacht zijn meer ruimte te bieden en tevens grooter snelheid noodig achten, maakt het ons tot een onafwijsbare noodzakelijkheid, nu de mogelijkheid daartoe bestaat, niet later dan den zomer van 1910 nieuw materi eel met veel verbeterde accommodatie voor de passagiers en vermeerderde snelheid in de vaart te brengen. De iets grootere snelheid zal de kos ten van aanschaffing niet onaanzienlijk doen stijgen, zoodat thans plus minus ƒ4.000.000 moet worden gerekend en de vervroegde indienstneming is oorzaak, dat onze geldmiddelen over een veel korter tijdperk uit de overschotton op de Exploisatie, dus tot lager totaal, zul len versterkt zijn, dan wij berekenden, toen ons voorstel in Mei j.l. werd ge daan. In verband nu met het vorenstaande werd de directie zonder discussie ge machtigd tot de aanbesteding over te gaan. Dat dit belangrijke werk niet zal worden uitgevoerd door de Nederland- sche industrie is oorzaak van de groote ontstemming. De directie hierover ondervraagd en de bevordering van den nationalen nij verheid onder het oog gebracht, grondt haar stelling op het navolgende Niets zou commissarissen en directie der Maatschappij „Zeeland" aangenamer zijn dan de drie benoodigde schroefstoom- schepen op een Nederlandsche werf te kunnen doen bouwen en daarmee do 4 millioen die deze ongeveer zullen kosten in eigen land te doen vorwerken. Zulks zou geheel in hun lijn liggen, waar zij immers zelve een nationale on derneming is, voor welke zoo vaak in en buiten 's lands vergaderzaal sympa thie is gevraagd met een beroep op ge voelens van nationalen aard. Ook voor bun moet echter wat het zwaarste is het zwaarste wegen en dat is natuurlijk het belang der Maatschap pij, tegenover welke commissarissen en directie de groote verantwoordelijkheid dragen. Maar aan den anderen kant Wanneer een maatschappij als de Zeeland tegelijkertijd drie schepen op stapel laat zetten bestemd voor den zelfden Kanaaldienst, dan moeten die schepen als het ware „aus einem Gusz" gebouwd wordenmen moet ze ten slotte niet uit elkander kunnen kennen van lijnen, van machines, van inrich ting moeten zij tot in de kleinste onder- deelen volkomen gelijk zijn. Dit is niet alleen noodig met het oog op het veeleischende reizend publiek, maar ook en vooral om technisch-eco- nomische redenen. Bij een scheepvaartbedrijf als dat van de Zeeland is het een onafwijsbare eisch, dat men, zoo noodig, onderdeelen van het eone schip binnen een minimum van tijd kan overplaatsen in het an dore. Steeds heeft mon by de Zeeland dit systeem in praktijk gobracht en mon is er wel bij gevaren, want zoodoende was hot vaak, bij plotselinge defecten, mo gelijk in een korte spanne tijds een voorziening aan te brengen en de onder breking of vertraging in den dienst tot do kleinste proporties terug te brengen. Dat hierin ook een economisch voor deel gelegen is, laat zich gomakkolijk begrijpen. Zulk een pijnlijke gelijk- en gelijkvor migheid tot in de kleinste onderdeelen waarbij alles over en weer in elkaar past en sluit als een bus, acht de di rectie van de Zeeland echter alleen ver krijgbaar wanneer de drie booten naast elkaar op een en dezelfde werf gebouwd worden. En zij beroept zich daarbij op het oordeel vin alle deskundigen op het gebied van scheepsbouw, die in staat zijn om objectief in deze te oordeelen. In theorie toch moge het doenlijk zijn om op drie verschillende werven drie booten te bouwen naar éen ont werp en in alle onderdeelen gelijk, in de practijk achten de technici het on uitvoerbaar en zij verklajen hierbij de ervaring aan hun zijde te hebben. Immers, als een sprekend voorbeeld halen zij o.m. aan de geschiedenis on zer drie oorlogschepen de „Piet Hein", de „Kortenaer" en de „Evertsen". Deze drie bodems zouden ook in alle onderdeelen volkomen gelijk zijn en ge bouwd worden op drie verschillende werven; op de rijks marine-werf te Am sterdam zou het stamtype gebouwd worden, de beide andere zouden op particuliere werven gebouwd worden en getrouwe kopieën van het model zijn. Zoo geschiedde het ook, maar, of schoon de plannen van het éene centra io bureau aan het departement van ma rine uitgingen en die voor twee van de drie schepon als 't ware slechts calques waren van die van het stoomschip, ver schilden de drie schepen, toen zij een maal gereed waren een oppervlakki ge expertise was voldoende om hot op te merken op tal van punten, van een absolute gelijkheid was in de versto verte geen sprake. Naast de technische, rijzen echter nog andere bezwaren tegen het doen bou wen van de schepen op drie verschillen de werven. Immers, zoo zou een drie voudig toezicht noodig zijn, de taak van de experts van Lloyd zou omvangrijker worden en dit alles zou de kosten voor de Maatschappij niet onbelangrijk ver- 46. Was hij dan eon wolf, die loorde op haar onbewaakto eer? Neen, meer dan dat, hij was een tijgor, een sluipende panter 1 Wees op uw hoede, Cecile, wa pen u tegen dien boa-constrictor blik breng al uw verdedigingsmiddelen bij een op de zwakke muren van den cita del uws harten. Moet ik dan als slachtoffer vallen van dien man? dacht zij verschrikt. Neen 1 De wereld is groot en Poolsche ballingen vinden overal een toevlucht. Etionne heeft zijn woord gebroken, maar niet geheel 1 Hij is getrouw gebleven aan Polen, al is hij mijn eigen trou we hartekoning niet meer 1 Hot oogenbhk was verschrikkelijk. Zij durfde geen blik meer wagen aan den man, wiens hart door lang bekampte hartstocht wild klopte in zijn borst en van wiens oogen een verterenden gloed afstraalde op het bekoorlijk wezen aan zijn eijde. Met ingespannen aandacht wendde zij de oogen naar de zijde van het bosch, waaruit nu luide kreton tot haar doordrongen. Na vandaag, aldus besliste zij in stilte, zal hij mij nooit meer alleen zien 1 Want zij wist, dat het jachtfeest de laatste gelegenheid zou zijn voor een tète-a-tête. De uren van het bal zou den haar ruimschoots gelogenheid bie den om hem te ontwijken, en de crisis zou derhalve met dezen dag geëindigd zijn. Waarom heb ik niet de een of an dere ziekte voorgewend Ik zou bij mijn verwanten te Warschau veilig zijn gowoest voor dien man 1 Daar trilde een snaar in haar hart, die haar het gevaar waarin zij zich bevond, en dat zu te licht had geteld, prat op eigen kracht, duidelijk deed gevoelengevaar, dat dreigde van hem en dat zich kond deed, door hot wild-kloppen van haar polsen. Met een luiden gil sprong zij op, toen de knal van een geweer, in haar onmid dellijke nabijheid, in het bosch weer galmde. Stom van verbazing zag zij, hoe een groote beer uit het kreupelhout te voorschijn kwam en recht op Vassi- li Milutin toeliep, die, zonder zich te bedenken, vuurde en het ongure dier in de volle, ruige borst trof. Reeds een maal aangeschoten zijnde had de woe dende beer de jachtlinie langs gerend, ongehinderd door de in het wilde afge schoten geweren der jagers. Yassili Mi lutin sprong vlug op zijn voeten, terwijl hij bliksemsnel het twoede geweer greep en wierp zich op het dier, dat hem in- tusschen bereikt had en welks heete adem den wang van den verrasten ja ger beroerde. Met de snelheid der ge dachte had de Rus zijn jachtmantel over den kop van den beer geworpen, don haan gespannen en aangelegd op de plaats, waar het gekrulde haar van het monster het hart bedekte. Brullend van woede richtte het dier zich op zijn ach- terpooten op, gereed om zich in zijn doodsangst te werpen op zijn dapperen menschelijken vijand. Twee kogels had den hem reeds getroffen en tot razernij gebracht. Als aan den grond genageld had de gravin dit schouwspel gadege slagen. Het dreigende gevaar had haar ziel als herschapen en in haar hulpeloos heid zag zij met saamgevouwen handen den strijd aan tusschen het razende dier en zijn onverschrokken bestrijder. Eensklaps uitte z(j een rauwen gil. Het geweer van den generaal had ge weigerd en de beer was brullend "op haar toegesprongen. Het pistool, dat zij nog in haar bevende handen geklemd hield kon geen dienst doen, maar zij zag, versteend van schrik, hoe de onversaag de Rus bliksemsnel zijn nutteloos ge weer wegwierp en zich, zonder aan ei gen leven of gevaar te denken, tusschen haar en het monster wierp. Met den linker arm, door een dikke lederen mouw bedekt omklemde hij den kop van den beer en met de rechter hand stootte hij zijn groot Toledo jachtmes in de zijde van het brullonde dier, nogmaals en nogmaals, met inspanning van al zijn krachten. De beer richtte zich nog eenmaal op, stootte een dof gerochel uit en stortte toen naar beneden, Milutin modeslepond in zijn val. En toen was het gedaan 1 (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1908 | | pagina 1