Gemengd.
voorgesteld, doch b|j amendement in
het wetsontwerp gebracht.
J)e Tweede Kamer naui op. 2.3Juni
1.1. dit amendement, voorgesteld door
den heer Van Citters, afgevaardigde voor
Bede, met 31 tegen 28 stemmen aan,
waarna enkele dagen later het gansche
wetsontwerp met 43 tegen 28 stemmen
werd goedgekeurd.
Dinsdag nu is er een manifestatie ge
houden in combinatie door de Neder-
landsche Automobiel-Club, den Alge-
meenen Nederlandschen Wielrijdersbond
en den Nationalen Bond voor Vreemde
lingen-verkeer.
Op het noordelijke gedeelte van den
strandboulevard, was een baan afgeba
kend, waar togen halfdrie de vergelij
kende snelheidsproeven een aanvang
namen.
Op de terrassen van het Palace-Hötel
hadden reeds vroegtijdig honderden in
vités plaats genomen, onder wie Z.Exc.
de minister van handel, mr Bevers, en
en het overgroote deel der Eerste Ka
mer-leden, met oud-minister Staal, den
rapporteur van deze wijziging in de
motorwet in onzen Senaat, in hun mid
den. Verschillende Tweede Kamerleden,
tal van civiele en militaire autoriteiten
hadden voorts aan de uitnoodiging van
het uitvoerend comité gehoor gegeven.
De volgende resultaten werden ver
kregen, alles per uur
Automobiel 10 K.M.
Snelwandelaar ruim 135
[nvalioden driewieler 16°
Huurkoets 195
Equipage-koets 1 paard 165
2 bijna 22
Landouwer,, 2 20
Acht rijtuigje 25°
Dogcart bijna 24
Sulky ruim 33
3estelwagentje 20
vHeeschhouwerskarretje bijna 175
2ware bestelwagen 13
Verhuiswagen bijna 11
Hondenkar 19
Vrachtwagen ruim 18
Cromme disselwagen 16-5
Wielrijders 205
Met dit resultaat in handen kwam
nen tot de slotsom, dat alle middelen
'an vervoer, van de kleinste tot de groot
ste, een snelleren gang hadden dan de
mtomobiel.
't Was een koddig gezicht, schrijft de
Telegraaf", hoe zelfs de snelwandelaar
-5 seconden op de 400 M. voor den au-
o binnenkwam, hoe de wielrijders reeds
ang aan het eind waren alvorens steeds
lezelfde auto nog geen derde van het
sarccours had afgelegd hoe het inva-
ïdenwagentje, in gang gebracht met
lehulp van twee beugels, den auto
doptehoe triomfantelijk de bestuur-
ler van de hondenkar binnen kwam
ijden, toen hij den auto 200 M. achter
;ich liet.
De auto kroop zoo langzaam vooruit,
lat wij zelfs er een oogenblik aan twij-
elden, of dat nu wel 10 K.M. was,
naar de klok besliste en bijna voort-
lurend was het meer dan 10 K.M. dat
ilakkengangetje, waarbij wij respect
negen voor het uithoudingsvermogen
in het volhouden van dezen voor een
tuto onmogelijken gang van den be-
ituurder.
Tegen de Urbaine rijdend, bleef de
,uto de helft achter en reed nog
minuut te hard 1
Deze cijfers zeggen meer dan voldoende,
ere gevoelens in te boezemen. Zoo ge-
aofde hij althans, doch hij vergiste zich.
Zij luisterden, lachten en respecteer-
len zijn veelzijdige talenten, doch on-
lanks de kennis, die hij had vergaard,
n hutten en paleizen, op het veld en in
Ie balzalen en waarmede hij wonderen
neende te kunnen verrichten, éen ding
rist de Russische generaal niet en dat
ras, dat alle kunstgrepen van een Ma-
hiavelli machteloos zijn, om een vrou-
ren-hart te kunnen doorgronden.
(Wordt vervolgd.)
welk 'n nonsens het zou zijn, om nog
langer dit amendelhent té liandhaVen.
Na deze demonstratie, nog remproe
ven.
Nu ging d.e auto „weer gelijk afmet
een van de velé aanwezige middelen
van Vervoer, döchVnu werd geljjkj op
gereden.
Op de baan stonden verschillende
commissarissen met vlaggen opgesteld.
Zoodru een vlag in de hoogte werd
gestoken, nvbest gestopt worden. Den
mededingers werd niet te voren mede
gedeeld waar gestopt moest worden,
zoodat zulks geheel onverwachts ge
beurde, waarna de tusschen-afstanden
werden opgemeten.
Gestopt op Gestopt op
Huurkoets 17 M. Auto 45 M.
Landauer 2 paarden 29 1
Gr. bestelwagen 14 Is
Licht rijtuigje 28 5
Bestelwagen 11 3
Verhuiswagen ll6 3
Wederom werden voor oningewij-
den verrassende resultaten verkregen.
Wat zelden gebeurt, het deftige publiek
werd enthousiast en applaudisseerde
van het terras af.
De huurkoets, die nu gelijk op reed
met de auto, dus beide met eene snel
heid van pl.m. 19 K.M., had 17 meter
noodig om te stoppen, tegen de auto
4». De bestelwagen reed eerst door,
zag geen vlag, waardoor de inrichting
dier wagens vanzelf werd afgekeurd,
omdat de bestuurder op zij niets kon
zien.
De Américaine, door een zeer bekend
sportsman zelf bestuurd, kon zijn paard,
met een gangetje van ruim 25 K.M.
loopend, eerst na 28 meter tot stilstand
brengen de auto, met dezelfde vaart
gaande, stopte binnen den halven meter.
Inmiddels heeft de Eerste Kamer de
gewijzigde motorwet aangenomen, na
dat de minister uitdrukkelijk had ver
klaard, dat de toepassing der wet door
de gemeente besturen aldus moet worden
opgevat om de snelheidsbeperking van
10 K.M. minimum enkel te bepalen op
drukke verkeerspunten binnen de ge
meenten.
Bij eene andere toepassing zal de
minister eene wetswijziging voorstellen
en de geheele bevoegdheid in te trek
ken.
Een leening voor het tijdelijk te
kort 1
Niet alleen de 10 pCt vehooging op
de bedrijfs- en vermogensbelasting schijnt
in een jaar van algemeene malaise min
gelukkig gekozen, ook de 27 opslag
op het gedistilleerd komt den Standaard
als redmiddel voor één jaar, en dan
voor zulk een jaar, min gewenscht
voor.
Ook deze verhooging zal een bepaalde
klasse van de burgerij ongemeen drukken
in een toch al slecht jaar speciaal ook
voor hen.
Deze opslag van 27 kan uitnemend
gemotiveerd zijn in een normalen toe
stand, en wanneer er onverwijld en ge
lijktijdig een daling van den suiker-ac
cijns tegenover staat, maar niet zoo dat
aequivalent pas later komt.
Stond het zoo, dat we do laatste tien
jaren aldoor met tekorten hadden ge
sloten, zoo zou zulk een heroïek middel
er misschien mee door moeten, omdat
het niet anders kon.
Maar zoo staat de zaak niet.
We hebben van 1892 1907 bijna 57s
millioen te veel geheven voor de gewo
ne middelen en daar stond wel 601/.,
millioen buitengewone uitgaven tegen -
over, maar waren de gewone middelen
niet zoo uiterst productief geweest, zoo
zou voor deze 60 millioen moeten ge
leend zijn.
Toch is het raadzaam om met min.
Kolkman deze cijfers tot juister propor-
tiën terug te brengen, door van de 57»
millioen, die we te veel inden, af te
trekken al wat ook maar eenigszins
een buitengewoon karakter droeg, en
omgekeerd van de 60 millioen buiten
gewone uitgaven af te trekken al wat
ok maar-eenigszins, het zuiver lmiten-
;èwóne karakter "miste/
Maar ook dan nog blijft, liet altoos
een voordeelig saldo op den gewonen
dienst van 263/4 millieen, en ^eu nadee-,
,lig saldo op den'buitengewonere dienst
van 27-°' millioen.'
Voor die 275 millioen ware liet" sluiten
van een ieenibg ilus volkomen normaal
geweest.
Wat gevaar kan er dan in steken,
om voor bet tekort in dit jaar, groot
10 millioen een tekort dat er niet
zijn zou zoo we geen 27s millioen bui
tengewoon hadden besteed, ja dat als
dan zelfs in een voordeelig saldo van
293/4 millioen zou overslaan een be
drag van 10 millioen te leenen
En men kreeg dan 't groote voordeel
dat de burgerij in een jaar, waarin
schier een elk tobt om inkomsten en
uitgaven te doen sluiten, niet van de
overheid een bejegening ondervond, die
noch billijk noch redelijk kan worden
geacht, en in tal van kringen ontevre
denheid zal wekken.
In de Telegraaf leest men
Nu is de gelegenheid gunstig, om een
fout, begaan bij de wet van 1893, rege
lende de heffing der tegenwoordige Be
drijfsbelasting goed te maken, waardoor
voor 1909 een niet onaanzienlijke ver
hooging het gevolg zou zijn.
Bedoeld wordt, intrekking van het
bepaalde bij art. 3 par. 7 van genoem
de wet, waar landbouwers enz. worden
vrijgesteld van de betaling van Bedrijfs
belasting.
Toen reeds werd bij de behandeling
van 't betrekkelijk wetsontwerp gespro
ken van een „aanstootgevend privilege",
maar werd genoemd artikel in de wet
opgenomen, wegens de voor den land
bouw ongunstige tijdsomstandigheden.
Thans zijn die omstandigheden veel
beter, getuigen ook de woorden in de
Troonrede.
Waarom dan nu die onbillijkheid te
laten voortduren
Waarom de handwerksman, koopman
en fabrikant te laten betalen voor hun
inkomsten boven ƒ650 en het door de
landbouwers verdiende onbelast gela
ten
Men zou minister Kolkman willen
toeroependoet zoo spoedig mogelijk
een wetsvoorstel tot intrekking van
genoemd art. 3 par. 7 en tot regeling
eener heffing van Bedrijfsbelasting voor
landbouwers enz.
De laatsten, de weidenkenden onder
hen, zijn zelve overtuigd van de onbil
lijkheid hunner vrijstelling.
6RESKENS, 2 Oct. 1908.
Aan het postkantoor Breskens en de,
daaronder ressorteerende hulpkantoren,
werd gedurende de maand Sept. in
gelegd ƒ7883.47terugbetaald
6619.47.
Het laatste, door dat kantoor uitge
geven boekje, draagt het nummer 5057.
Deze week viel een knaapje dat
de Bewaarschool bezoekt in den in de
nabijheid gelegen vergaarput, die slechts
met een los rooster is bedekt.
Nu heeft het tot geen ernstig onge
luk aanleiding gegeven, omdat het vent
je er terstond is uitgehaald.
Evenwel kan nu de goede afloop van
dit ongelukje toch strekken tot deze les,
dat een vast rooster aldaar een onmis
bare sluiting is. Stellig zal dat wel
spoedig verholpen zijn, want men zal
toch wel geenszins de kans willen loo-
pen, dat een ongunstiger afloop, daartoe
dringender zou noodzaken.
Wijzigingen in de briefposttarie
ven voor het Binnenland van af 1 Oc
tober 1908.
Brieven. Het gewicht voor enkelvou
dig port is verhoogd tot £0 gram.
Briefkaarten. Het port in plaatselijk
verkeer is verlaagd tot l1/» centfor
mulieren l;2 cent per stuk. Voor onge-
frankeerde of ontoereikend gefrankeerde
briefkaarten is boven het ontbrekende
port 21/ij cent verschuldigd.
Gedrukte stukken'; Tof 500 gfaiA be
draagt het port 1 cent per 50 gram of
gedeelte van 50 gram.
Tijdens' de lunch ten raad huize te
Oost'bürg den minister van binnenl za
ken aangeboden, kwam ter sprake dat
iemand reeds 50 jaren in het district
zijnde, hier nimmer een minister had
gezien.
Dat wil niet zeggen, dat er hier in
dat tijdvak nooit oen minister in functie
is geweest.
Watit in 1887 bij de inwijding van
de stoomtram was, zij 't dan ook toe
vallig tegenwoordig de heer van Karne-
beek, toenmaals minister van buiten-
landsche zaken.
En nauwelijks was minister Heems
kerk vertrokken of Woensdag kwam
hier de minister van Oorlog, generaal
Sabron aan.
Met welk doel is niet bekend gewor
den.
Woensdagmorgen is door een dijk
werker van den polder Walcheren in de
duinen onder Zwanenburg (bij Vlissin
gen) een heerenrijwiel onbeheerd ge
vonden.
Aan de fiets waren twee adressen
gehecht, éen aan het politiebureau te
Vlissingen en een aan een inwoner van
Sluis. Daar door den dijkwerker nie
mand in den omtrok werd opgemerkt,
heeft hij het rijwiel aan het eerste adres
bezorgd.
Daar zich nog niemand als eigenaar
heeft aangemeld, tast men omtrent de
reden tot het onbeheerd laten staan in
het duister. De politie doet onderzoek.
Een tegenvaller 1
Zooals men weet heerscht in dezen
tijd te Vlissingen een dempingswoede.
Alle kaden op één na worden successie
velijk volgegooid om bouwterrein te
winnen.
Zoo heeft men dezer dagen aanstalten
gemaakt de Bierkade en Kaaskade af
te sluiten door een dam, om dan de
rioleering te gaan leggen en de firma
Noordenne uit Utrecht den boel vol te
laten spuiten.
Gisternacht bij laag water was men
met het leggen van een op 't oog ste-
vigen dam begonnen.
Eenige groote ploegen arbeiders wer
den aan het werk gezet en in een uur
of 6 een dam gemaakt, die het Sehel-
de-water moest keeren.
Dinsdagmiddag bij hoog water is die
waterkeering echter plotseling bezwe
ken en zijn beide havens met donderend
geweld weder volgeloopen.
Met nieuwen moed gaat men weer
aan den gang 1
Zondagmorgen lag een waakhond,
een prachtige St. Bernard, van ds Kuyl-
man, te Hoedekenskerke, dood in zijn
hok.
Daar men aan vergiftiging dacht en
kort geleden een andere waakhond van
den dominee onder dezelfde omstandig
heden dood gevonden was, heeft de vee
arts van Heinkenszand een onderzoek
ingesteld.
School- en Kerknieuws.
De heer D. J. van Wijck, onderwij
zer aan de Chr. school te Zierikzee is
als zoodanig benoemd te Oostburg.
Tot hoofd der openbare school te
Oostburg is benoemd de heer T. J. van
der Werff, onderwijzer te Amsterdam.
Brand in een suikerfabriek
Woensdag brak brand uit in de sui
kerfabriek „De Mark", van de algemeene
suikermaatschappij te Oudenbosch.
Omstreeks 4 uur, toen de werklieden