Gemengd. voorgesteld, doch b|j amendement in het wetsontwerp gebracht. J)e Tweede Kamer naui op. 2.3Juni 1.1. dit amendement, voorgesteld door den heer Van Citters, afgevaardigde voor Bede, met 31 tegen 28 stemmen aan, waarna enkele dagen later het gansche wetsontwerp met 43 tegen 28 stemmen werd goedgekeurd. Dinsdag nu is er een manifestatie ge houden in combinatie door de Neder- landsche Automobiel-Club, den Alge- meenen Nederlandschen Wielrijdersbond en den Nationalen Bond voor Vreemde lingen-verkeer. Op het noordelijke gedeelte van den strandboulevard, was een baan afgeba kend, waar togen halfdrie de vergelij kende snelheidsproeven een aanvang namen. Op de terrassen van het Palace-Hötel hadden reeds vroegtijdig honderden in vités plaats genomen, onder wie Z.Exc. de minister van handel, mr Bevers, en en het overgroote deel der Eerste Ka mer-leden, met oud-minister Staal, den rapporteur van deze wijziging in de motorwet in onzen Senaat, in hun mid den. Verschillende Tweede Kamerleden, tal van civiele en militaire autoriteiten hadden voorts aan de uitnoodiging van het uitvoerend comité gehoor gegeven. De volgende resultaten werden ver kregen, alles per uur Automobiel 10 K.M. Snelwandelaar ruim 135 [nvalioden driewieler 16° Huurkoets 195 Equipage-koets 1 paard 165 2 bijna 22 Landouwer,, 2 20 Acht rijtuigje 25° Dogcart bijna 24 Sulky ruim 33 3estelwagentje 20 vHeeschhouwerskarretje bijna 175 2ware bestelwagen 13 Verhuiswagen bijna 11 Hondenkar 19 Vrachtwagen ruim 18 Cromme disselwagen 16-5 Wielrijders 205 Met dit resultaat in handen kwam nen tot de slotsom, dat alle middelen 'an vervoer, van de kleinste tot de groot ste, een snelleren gang hadden dan de mtomobiel. 't Was een koddig gezicht, schrijft de Telegraaf", hoe zelfs de snelwandelaar -5 seconden op de 400 M. voor den au- o binnenkwam, hoe de wielrijders reeds ang aan het eind waren alvorens steeds lezelfde auto nog geen derde van het sarccours had afgelegd hoe het inva- ïdenwagentje, in gang gebracht met lehulp van twee beugels, den auto doptehoe triomfantelijk de bestuur- ler van de hondenkar binnen kwam ijden, toen hij den auto 200 M. achter ;ich liet. De auto kroop zoo langzaam vooruit, lat wij zelfs er een oogenblik aan twij- elden, of dat nu wel 10 K.M. was, naar de klok besliste en bijna voort- lurend was het meer dan 10 K.M. dat ilakkengangetje, waarbij wij respect negen voor het uithoudingsvermogen in het volhouden van dezen voor een tuto onmogelijken gang van den be- ituurder. Tegen de Urbaine rijdend, bleef de ,uto de helft achter en reed nog minuut te hard 1 Deze cijfers zeggen meer dan voldoende, ere gevoelens in te boezemen. Zoo ge- aofde hij althans, doch hij vergiste zich. Zij luisterden, lachten en respecteer- len zijn veelzijdige talenten, doch on- lanks de kennis, die hij had vergaard, n hutten en paleizen, op het veld en in Ie balzalen en waarmede hij wonderen neende te kunnen verrichten, éen ding rist de Russische generaal niet en dat ras, dat alle kunstgrepen van een Ma- hiavelli machteloos zijn, om een vrou- ren-hart te kunnen doorgronden. (Wordt vervolgd.) welk 'n nonsens het zou zijn, om nog langer dit amendelhent té liandhaVen. Na deze demonstratie, nog remproe ven. Nu ging d.e auto „weer gelijk afmet een van de velé aanwezige middelen van Vervoer, döchVnu werd geljjkj op gereden. Op de baan stonden verschillende commissarissen met vlaggen opgesteld. Zoodru een vlag in de hoogte werd gestoken, nvbest gestopt worden. Den mededingers werd niet te voren mede gedeeld waar gestopt moest worden, zoodat zulks geheel onverwachts ge beurde, waarna de tusschen-afstanden werden opgemeten. Gestopt op Gestopt op Huurkoets 17 M. Auto 45 M. Landauer 2 paarden 29 1 Gr. bestelwagen 14 Is Licht rijtuigje 28 5 Bestelwagen 11 3 Verhuiswagen ll6 3 Wederom werden voor oningewij- den verrassende resultaten verkregen. Wat zelden gebeurt, het deftige publiek werd enthousiast en applaudisseerde van het terras af. De huurkoets, die nu gelijk op reed met de auto, dus beide met eene snel heid van pl.m. 19 K.M., had 17 meter noodig om te stoppen, tegen de auto 4». De bestelwagen reed eerst door, zag geen vlag, waardoor de inrichting dier wagens vanzelf werd afgekeurd, omdat de bestuurder op zij niets kon zien. De Américaine, door een zeer bekend sportsman zelf bestuurd, kon zijn paard, met een gangetje van ruim 25 K.M. loopend, eerst na 28 meter tot stilstand brengen de auto, met dezelfde vaart gaande, stopte binnen den halven meter. Inmiddels heeft de Eerste Kamer de gewijzigde motorwet aangenomen, na dat de minister uitdrukkelijk had ver klaard, dat de toepassing der wet door de gemeente besturen aldus moet worden opgevat om de snelheidsbeperking van 10 K.M. minimum enkel te bepalen op drukke verkeerspunten binnen de ge meenten. Bij eene andere toepassing zal de minister eene wetswijziging voorstellen en de geheele bevoegdheid in te trek ken. Een leening voor het tijdelijk te kort 1 Niet alleen de 10 pCt vehooging op de bedrijfs- en vermogensbelasting schijnt in een jaar van algemeene malaise min gelukkig gekozen, ook de 27 opslag op het gedistilleerd komt den Standaard als redmiddel voor één jaar, en dan voor zulk een jaar, min gewenscht voor. Ook deze verhooging zal een bepaalde klasse van de burgerij ongemeen drukken in een toch al slecht jaar speciaal ook voor hen. Deze opslag van 27 kan uitnemend gemotiveerd zijn in een normalen toe stand, en wanneer er onverwijld en ge lijktijdig een daling van den suiker-ac cijns tegenover staat, maar niet zoo dat aequivalent pas later komt. Stond het zoo, dat we do laatste tien jaren aldoor met tekorten hadden ge sloten, zoo zou zulk een heroïek middel er misschien mee door moeten, omdat het niet anders kon. Maar zoo staat de zaak niet. We hebben van 1892 1907 bijna 57s millioen te veel geheven voor de gewo ne middelen en daar stond wel 601/., millioen buitengewone uitgaven tegen - over, maar waren de gewone middelen niet zoo uiterst productief geweest, zoo zou voor deze 60 millioen moeten ge leend zijn. Toch is het raadzaam om met min. Kolkman deze cijfers tot juister propor- tiën terug te brengen, door van de 57» millioen, die we te veel inden, af te trekken al wat ook maar eenigszins een buitengewoon karakter droeg, en omgekeerd van de 60 millioen buiten gewone uitgaven af te trekken al wat ok maar-eenigszins, het zuiver lmiten- ;èwóne karakter "miste/ Maar ook dan nog blijft, liet altoos een voordeelig saldo op den gewonen dienst van 263/4 millieen, en ^eu nadee-, ,lig saldo op den'buitengewonere dienst van 27-°' millioen.' Voor die 275 millioen ware liet" sluiten van een ieenibg ilus volkomen normaal geweest. Wat gevaar kan er dan in steken, om voor bet tekort in dit jaar, groot 10 millioen een tekort dat er niet zijn zou zoo we geen 27s millioen bui tengewoon hadden besteed, ja dat als dan zelfs in een voordeelig saldo van 293/4 millioen zou overslaan een be drag van 10 millioen te leenen En men kreeg dan 't groote voordeel dat de burgerij in een jaar, waarin schier een elk tobt om inkomsten en uitgaven te doen sluiten, niet van de overheid een bejegening ondervond, die noch billijk noch redelijk kan worden geacht, en in tal van kringen ontevre denheid zal wekken. In de Telegraaf leest men Nu is de gelegenheid gunstig, om een fout, begaan bij de wet van 1893, rege lende de heffing der tegenwoordige Be drijfsbelasting goed te maken, waardoor voor 1909 een niet onaanzienlijke ver hooging het gevolg zou zijn. Bedoeld wordt, intrekking van het bepaalde bij art. 3 par. 7 van genoem de wet, waar landbouwers enz. worden vrijgesteld van de betaling van Bedrijfs belasting. Toen reeds werd bij de behandeling van 't betrekkelijk wetsontwerp gespro ken van een „aanstootgevend privilege", maar werd genoemd artikel in de wet opgenomen, wegens de voor den land bouw ongunstige tijdsomstandigheden. Thans zijn die omstandigheden veel beter, getuigen ook de woorden in de Troonrede. Waarom dan nu die onbillijkheid te laten voortduren Waarom de handwerksman, koopman en fabrikant te laten betalen voor hun inkomsten boven ƒ650 en het door de landbouwers verdiende onbelast gela ten Men zou minister Kolkman willen toeroependoet zoo spoedig mogelijk een wetsvoorstel tot intrekking van genoemd art. 3 par. 7 en tot regeling eener heffing van Bedrijfsbelasting voor landbouwers enz. De laatsten, de weidenkenden onder hen, zijn zelve overtuigd van de onbil lijkheid hunner vrijstelling. 6RESKENS, 2 Oct. 1908. Aan het postkantoor Breskens en de, daaronder ressorteerende hulpkantoren, werd gedurende de maand Sept. in gelegd ƒ7883.47terugbetaald 6619.47. Het laatste, door dat kantoor uitge geven boekje, draagt het nummer 5057. Deze week viel een knaapje dat de Bewaarschool bezoekt in den in de nabijheid gelegen vergaarput, die slechts met een los rooster is bedekt. Nu heeft het tot geen ernstig onge luk aanleiding gegeven, omdat het vent je er terstond is uitgehaald. Evenwel kan nu de goede afloop van dit ongelukje toch strekken tot deze les, dat een vast rooster aldaar een onmis bare sluiting is. Stellig zal dat wel spoedig verholpen zijn, want men zal toch wel geenszins de kans willen loo- pen, dat een ongunstiger afloop, daartoe dringender zou noodzaken. Wijzigingen in de briefposttarie ven voor het Binnenland van af 1 Oc tober 1908. Brieven. Het gewicht voor enkelvou dig port is verhoogd tot £0 gram. Briefkaarten. Het port in plaatselijk verkeer is verlaagd tot l1/» centfor mulieren l;2 cent per stuk. Voor onge- frankeerde of ontoereikend gefrankeerde briefkaarten is boven het ontbrekende port 21/ij cent verschuldigd. Gedrukte stukken'; Tof 500 gfaiA be draagt het port 1 cent per 50 gram of gedeelte van 50 gram. Tijdens' de lunch ten raad huize te Oost'bürg den minister van binnenl za ken aangeboden, kwam ter sprake dat iemand reeds 50 jaren in het district zijnde, hier nimmer een minister had gezien. Dat wil niet zeggen, dat er hier in dat tijdvak nooit oen minister in functie is geweest. Watit in 1887 bij de inwijding van de stoomtram was, zij 't dan ook toe vallig tegenwoordig de heer van Karne- beek, toenmaals minister van buiten- landsche zaken. En nauwelijks was minister Heems kerk vertrokken of Woensdag kwam hier de minister van Oorlog, generaal Sabron aan. Met welk doel is niet bekend gewor den. Woensdagmorgen is door een dijk werker van den polder Walcheren in de duinen onder Zwanenburg (bij Vlissin gen) een heerenrijwiel onbeheerd ge vonden. Aan de fiets waren twee adressen gehecht, éen aan het politiebureau te Vlissingen en een aan een inwoner van Sluis. Daar door den dijkwerker nie mand in den omtrok werd opgemerkt, heeft hij het rijwiel aan het eerste adres bezorgd. Daar zich nog niemand als eigenaar heeft aangemeld, tast men omtrent de reden tot het onbeheerd laten staan in het duister. De politie doet onderzoek. Een tegenvaller 1 Zooals men weet heerscht in dezen tijd te Vlissingen een dempingswoede. Alle kaden op één na worden successie velijk volgegooid om bouwterrein te winnen. Zoo heeft men dezer dagen aanstalten gemaakt de Bierkade en Kaaskade af te sluiten door een dam, om dan de rioleering te gaan leggen en de firma Noordenne uit Utrecht den boel vol te laten spuiten. Gisternacht bij laag water was men met het leggen van een op 't oog ste- vigen dam begonnen. Eenige groote ploegen arbeiders wer den aan het werk gezet en in een uur of 6 een dam gemaakt, die het Sehel- de-water moest keeren. Dinsdagmiddag bij hoog water is die waterkeering echter plotseling bezwe ken en zijn beide havens met donderend geweld weder volgeloopen. Met nieuwen moed gaat men weer aan den gang 1 Zondagmorgen lag een waakhond, een prachtige St. Bernard, van ds Kuyl- man, te Hoedekenskerke, dood in zijn hok. Daar men aan vergiftiging dacht en kort geleden een andere waakhond van den dominee onder dezelfde omstandig heden dood gevonden was, heeft de vee arts van Heinkenszand een onderzoek ingesteld. School- en Kerknieuws. De heer D. J. van Wijck, onderwij zer aan de Chr. school te Zierikzee is als zoodanig benoemd te Oostburg. Tot hoofd der openbare school te Oostburg is benoemd de heer T. J. van der Werff, onderwijzer te Amsterdam. Brand in een suikerfabriek Woensdag brak brand uit in de sui kerfabriek „De Mark", van de algemeene suikermaatschappij te Oudenbosch. Omstreeks 4 uur, toen de werklieden

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1908 | | pagina 2