Bi li li en land. Gcm enjrdL De Kamer heeft de wijziging der mo tor- en rijwielwet beëindigd. Aangenomen is een voorstel om de gemeentebesturen de bevoegdheid te verleenen de laagste maximum-snelheid voor motoren en automobielen te bepa len op 10 K.M. 6RESKENS, 26 Juni 1908. Ten overstaan van notaris Hamma- cher had gisterenavond de veiling plaats van het woonhuis en het pakhuis be hoeve den heer W. Luteijn Az. alhier. Beide perceelen werden opgehouden het woonhuis op ƒ3800 en het pakhuis op ƒ2900.— Bij het dezer dagen gehouden on derzoek te 's Bosch en 's Gravenhage naar bekwaamheden tot het vervullen der betrekking als opzichter van den Rijks waterstaat is o. a. geslaagd de heer C. Mulder, alhier, thans milicien soldaat in garnizoen te Vlissingen. Schoondijke. Tot lid van den Gemeen teraad alhier is gekozen de heer Abr. van Male met 120 stemmen. Op den heer Abr. de Hullu waren 73 en op den heer Joh. Risseeuw—Verplan- ke 43 stemmen uitgebracht. Hoofdplaat, 24 Juni. Door het bestuur der waterkeering van de Cal. Hoofd plaat- en Thomaespolders had heden de aanbesteding plaats van het herstel, de vernieuwing en het onderhoud der ver schillende werken van de waterkeering. Ingeschreven werd door de heeren J. de Jonge, Middelburg 15751 J. v. Drongelen, Hoek 14800 J. Wolfert, 14780 A. v. Male, Schoondijke 14700 De van kindermoord verdachte on gehuwde moeder te Waterland Oudeman, is te Gent overleden. Tweede Kamer. De Tweede Kamer behandelde Woens dag het wetsontwerp tot toekenning van een renteloos voorschot uit 's Rijks schatkist ten behoeve van den aanleg en het in exploitatie brengen van een spoorweg van Hontenisse naar de Bel gische grens in de richting van Sel- zaete. De heer Patijn, groot voorstander van locaalspoorwegen, kan zijn stem aan dit ontwerp niet geven omdat deze spoor weg zal loopen tot Selzaete, ten koste van Sas van Gent, dat evenzeer als eerstgenoemde plaats suikerfabrieken heeft. Waar de spoorweg ligt uitsluitend op Nederlandsch gebied en tot stand komt met Nederlandsch geld uit de schatkist, daar zou men meenen dat van voorkeur van Selzaete geen sprake zou zijn geweest. Toch is het geschied dat Sas van Gent is gepasseerd, en als deze Kamer het niet verhoedt, zal deze Nederlandsche industrieplaats het moeten afleggen tegenover het Belgische Selzaete. Hoe was voorkeur mogelijk voor Selzaete. Door de energie der Belgen met den energieken fabrikant Wittouck aan het hoofd, die met hun plan een voorsprong kregen boven de Nederlanders die laat kwamen maar gelukkig nog niet te laat, want spr. hoopt aan te toonen dat men door Sas van Gent te passeeren, een dubbele fout begaat. Men zal n.l. door doortrekking van de lijn naar Selzaete de bevolking in de Zeeuwsche streek meer vertrouwd ma ken met het Belgisch leven. Men schaadt dus een idieel belang, doch ook een materieel belang, omdat men de Nederlandsche industrie bena deelt. De Belgen willen n.l. maken dat vervoer van beetwortelen naar België goedkooper is dan door de Nederlandsche fabrieken. I Hoe komt minister Bevers dit voor stel te verdedigen Wilde hij toonen dat hij zulk een onverzoenlijk vijand is van protectie dat hij het buitenland wil bevoordeelen met Nederlandsch geld Welnu, aan deze averechtsche protec tie doet spr. niet mede. Is de minister van landbouw, handel en nijverheid gehoord over de belang rijke industrieele en handelsbelangen die hier op het spel staan Spr. zal dit gaarne vernemen. Wat doet nu de minister van water staat Hij stelt zich geen partij in de quaestie Selzaete Sas van Gent. Deed minister Oyens dit ook Neen, hij deed wat spr. wenscht en zeideik bevorder den aanleg naar Selzaete niet zonder aansluiting naar Sas van Gent. Maar, zegt de minister, ik zal een zijlijn naar Sas van Gent bevorderen. De minister zal aan het comité voor Selzaete de verplichting opleggen op verbeurte van een waarborgssom om dit zijlijntje aan te leggen. Maar wat beteekend die verplichting Een vogel in de lucht voor Sas van Gent Is de minister inderdaad van meening dat de verplichting iets beduidt? Dan wenscht spr. hem geluk met zijn vertrouwen in het menschdom en speciaal in het Belgische menschdom. Spr. heeft minder vertrouwen. Op zijn best zal het comité-Selzaete over een paar jaar de eerste stappen voor den aanleg van de zijlijn gaan doen. Zij zal dan bijdragen moeten gaan vragen. Van Sas van Gent zal hij zeker geld krijgen, want anders gaat het er onder. Maar anderen zullen aan het geven van bijdragen bijzondere voorwaarden verbinden, die het comité-Selzaete niet zal kunnen accepteeren. Maar als dit niet het geval is en de maatschappij Selzaete zich aan den aanleg van de zijlijn niet kan onttrek ken, dan begint het eerst. De maatschappij kan dan de zaak zoolang als zij wil, vertragen. Zij heeft maar foutieve plannen in te dienen. Zoo doen de maatschappijen, die be paalde lijnen niet wenschen. En hoe kan zulk een maatschappij de uitvoering vertragen? Een termijn zal niet hel pen, die werkt in de practijk niets uit. Het vertrouwen van den minister is dus misplaatst. Maar afgescheiden van dit alles is er nog een overwegend be zwaar tegen de geprojecteerde lijn. Op 10 K.M. van het eindpunt gaat men de lijn in tweeën snijden. Dat is irrationeel, onpractisch en onlogisch dat zal ten gevolge hebben concurrentie tusschen twee lijnen en een duurdere en slechte exploitatie. Spr. meent dan ook dat de Raad van Toezicht zich voor een lijn naar Sas van Gent heeft uitgesproken. De streek is daar ook voorzij gaf indertijd, evenals de Staten van Zeeland, alleen voorkeur aan Selzaete omdat dat plan een voorsprong had. Maar nu is er een keuze tusschen twee plannen, terwijl het geld voor het Nederlandsch plan er is. Vertraging is dus niet te vreezen als men besluit tot aansluiting aan Sas van Gent. Wel is iets anders te vreezen als men dit besluit, n.l. dat het lijntje naar Selzaete er in het geheel niet komt. Maakt men een lijn naar Sas van Gent, dan zullen de Belgische heeren n.l. hun geld niet steken in het lijntje naar Selzaete. Eindelijk vraagt spr. of de bijdragen van 15 polderbesturen, nu Sas van Gent niet in het plan wordt opgenomen, wel verzekerd zijn. De eenige oplossing die spr. mogelijk acht, is nader onderzoek der zaak. Als dus de minister gesproken heeft, zal spr. de volgende motie indienen „De Kamer, van oordeel dat aanslui ting van de gemeenten Westdorpe en Sas van Gent aan de lijn van Honte nisse naür Selzaete gewenscht is en dat de vraag, hoe deze aansluiting op de beste wijze te verkrijgen is, een nader onderzoek vereischt, zoodat schorsing van de behandeling van dit ontwerp noodig is, gaat over tot de orde van den dag." De heer Hennequin sluit zich bij het betoog van den heer Patijn aan. Aansluiting van Sas van Gent is in het belang van de landbouwende streek, een meening indertijd door minister Oyens gedeeld. De voorwaarden door den te- genwoordigen minister aan de maat schappij Selzaete gesteld, zouden iets be- teekenen als met uitstel van een paar jaar toch een lijn naar Sas van Gent werd verkregen. Maar daaromtrent be staat geen zekerheid en spr. wil dus geen belangrijk Nederlandsch subsidie geven ten bate van de Belgische indus trie. De heer Fruytier vreest van uitstel afstel. Spr. is wel voorzitter van het Selzaete-comitë, maar toen hij dit werd, was hij noch Gedeputeerde, noch Ka merlid. Zijn invloed was even groot als dat van eenig ander lid van Pr. Sta ten. Het geld hier een misdeelde streek die grooto behoeften aan een tram heeft. De Staten hebben dan ook met groo- te meerderheid besloten tot een subsi die voor de lijn Selzaete, afgescheiden van de lijn naar Sas van Gent. Men heeft wol aan die lijn gedacht, maar de mogelijkheid van den aanleg was afhan kelijk van het maken van een nieuwe brug te Sas van Gent geschikt voor tramverkeer. Zulk een brug of geschikt- making van de bestaande brug werd door minister Oyens beloofd, maar thans zijn van de drie bruggen die gepasseerd zouden moeten worden nog twee voor tramverkeer ongeschikt. De toenmalige minister weigerde de vernieuwing. Het comité wilde de zij lijn wel, maar het kon die niet aanleg gen door onwil dor Reg. Het comité wil de zijlijn naar Sas van Gent nog. Want als de lijn naar Selzaete er is, zal een maatschappij gevormd worden voor de lijn naar Sas van Gent, waar voor het geld is toegezegd. De bezwa ren van den heer Patijn begrijpt spr. niet. Reeds vroeger zijn met Neder landsch geld lijnen van Zeeuwsch-Vlaan- deren uit aangelegd naar Belgisch grond gebied. En wat doet het cr nu toe dat Belgen geld in de lijn hebben gestoken De Belgen zijn nu eenmaal onderne mend. De lijn 'Middelburg-Vlissingen is ook in Belgische handen de Rotter- damsche tram ook. De maatschappij Selzaete spr. herhaalt wil do lijn naar Selzaete wel, maar dan moet het ryk de bruggen goed maken en desnoods, evenals bij de lijn Alkmaar Schagen, niet !/3, maar meer in de kosten bij dragen. Spr. meent dat de lijn naar Selzaete in het belang is van de streek die spr. beter kent dan de heer Patijn, die er nooit een voet heeft gezet, en hij herhaalt dat uitstel afstel zal be- teekenen. De heer Van Karnebeek zegt dat men als vanzelf als eindpunt van de lijn Sas van Gent aanwijst. Spr. begrijpt niet hoe men Selzaete heeft kunnen kiezen, ook niet wanneer men let op de eco nomische belangen van de streek die de aansluiting van Sas van Gent ge biedend noodzakelijk maken. Selzaete had nu eenmaal een voorsprong en men bleef toen bij die plaats, maar over Sis van Gent is men het steeds eens geweest; dat had het eindpunt moeten zijn. De regeering moet zorgen voor waarborgen dat de lijn naar Sas van Gent er komt. Bij de Donderdag voortgezette dis cussie. De minister van Waterstaat kon zich niet vereenigen met het gesprokene van den heer Patijn. Diens motie hiervoren omschreven werd verworpen. Het ontwerp werd aangenomen, nadat nog eene bepaling was opgenomen om hot subsidie niet te verleenen indien Liet de tijdige aanleg en uitvoering van een zijlijn naar Sas van Gent, ten ge- noege van den minister is verzekerd. School- en Kerknieuws. Sluis. Ds A. J. Roozeineijer ontving vorige week een benoeming tot predi kant-directeur der Diaconessen-inrichting te Amsterdam. Op een schrijven van den inspec teur der posterijen en telegrafie te Zwol le, waarin het advies der Kamer van Koophandel te Enschedé wordt gevraagd omtrent gelijkstelling van den verjaar dag van de Koningin met een algemeen erkentelijke Christelijken Zon- of feest dag, heeft die Kamer besloten mede te deelen, dat zij deze gelijkstelling onge- wenscht acht en onnoodig vindt. De beurtschipper van Ameland op Amsterdam is Woensdagnacht op do Zuiderzee over boord geslagen en ver dronken. De man laat een vrouw met 10 kin deren op Ameland achter. Te Didam is een 5-jarig kind in een pot met soep gevallen en aan de bekomen brandwonden overleden. Te Manchester zijn 3 groote pe- troleumtanks gesprongen, tengevolge waarvan een blok huizen in brand ge raakte. De brandweer was niet bij machte het vuur te blusschen. Het Tirolsche dorp Zirl is geheel door brand verwoest. Hij brak Maandagmiddag om 12 uur uit en reeds een half uur later stond het geheele dorp in vlammen, die door den sterken wind werden aangewakkerd. De meeste huizen waren met riet gedekt en stonden zeer dicht bij elkaar. Daarbij ,kwam dat er kort te voren een processie door het dorp was ge trokken, waarvoor men de straten met gras bedekt had. Dat gras was blijven liggen en ge droogd, werkte het in niet geringe mate mee om het vuur te verspreiden. De bewoners konden niet het geringste van hun have en goed in veiligheid brengen, zjj mochten nog van geluk spreken als zij er het vege lijf afbrach ten. Uit 18 omliggende dorpen werden brandspuiten gezonden, maar deze ston den machteloos tegenover die vuurzee. Van Zirl is nu nog slechts een puin hoop overgebleven, waaruit nog steeds rook opstijgt. Een bataillon militairen is ter plaatse gekomen en heeft tenten opgeslagen, ten einde den dakloozen menschen een onderkomen te verschaffen. Ook werden van alle zjjden levens middelen gezonden, want er is gebrek aan alles. De Utrechtsche rijksveldwachter K. van der Velde bracht Dinsdag een vreemdeling, die over de grenzen moest worden gezet, naar Zevenaar, waar hij den man aan den grenscommissaris over leverde. Op het station wachtende op den trein, die hem weder naar Utrecht te rug zou brengen, werd daar een trans port Duitscho gevangenen aangebracht, die per spoor naar Emmerik moesten worden vervoerd. Bij het instappen zag een der ge vangenen kans te ontsnappen de man holde de lijn op en het land in. Goede raad was duur, geen der Duitsche poli tiebeambten durfde den vluchteling na gaan, uit vrees dat dan de overige ge vangenen eveneens zouden trachten er van door te gaan. Van der Velde bemerkte deze verle genheid aan den ontvanger, die juist met z'n rijwiel op het perron aanwezig was, vroeg hij diens fiets ter leen en als een pijl uit den boog ging de

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1908 | | pagina 2