al zeer voorbarig. Zo was dat in elk
geval. Het had den schijn alsof men
wilde te kennen geven dat de strijd te
gen iemand die reeds in de 70 is, min
der moeilijk zou zijn, dan tegen een
jnngere kracht.
Gaat 't anderen als ons, dan zal
aan de Zeeuwsche in de Midd. Crt. wei
nig meer aandacht worden geschonken
dan aan z.g. koffiepraatjes.
Thans komt daarin een beschouwing
voor over de late dienst van den prov.
stoombootdienst, die zoo wat kant noch
wal raakt en werkelijk niet onweerspro
ken mag blijven.
Ze vangt aan met de mededeeling,
dat er rumor in cassa was over 't feit
dat de boot van af Nieuwjaar ook 's
avonds zou varen, hoewel van Vlaan
deren iets vroeger dan 's zomers.
Eerstens is dit geheel bezijden de wer
kelijkheid, want van uit Vlaanderen
vaart ze juist tenzelfden tijde als 's zo
mers. Maar van Vlissingen gaat de
boot naar Terneuzen vroeger, n.l. na
aankomst van den sneltrein.
Het was een opluchting voor velen,
die de Zondag niet voor reizen bestemd
willen zien, dat Ged. Staten op dien
dag de boot in elk geval den keer min
der lieten varen. Ook weer een abuisje.
Wel vaart ze 's avonds niet, maar
daarentegen is de rusttijd op den middag
opgeheven voor de beide richtingen.
We lezen verder, dat 't eigenlijk wel
goed is, dat men van Breskens na 12 15
naar Holland komen kan. Alsof dat
niet steeds zoo was. De schrijver is
blijkbaar met de dienst allesbehalve goed
op de hoogte. Niet waar, de z.g. 4 uur
dienst van Breskens naar Vlissingen
heeft toch ten allen tijde bestaan.
Hij roemt ten slotte die avonddien
sten. En het is een zegen, dat aan de
booten geen onheil is overkomen. Want
het ongeval met de „Westerschelde" is
niet noemenswaard zegt hij. Of de be
trokkenen dat met hem eens zullen zijn,
voor zoover 't de opvatting van autori
teiten aangaat, betwijfelen we.
Maar dit daar gelaten.
Als 't lichte maan is en als het stil
weer is, dan gaat 't wel. Maar bij duis
ternis en bij stormweer, zooals Zater
dagavond, dan is 't heusch niet alles.
De kloeke bemanning is werkelijk voor
geen klein geruchtje vervaard, maar toen
duifde zij de verantwoordelijkheid om
hier binnen te komen, njet aan. Ook
bij mistend weer, is behoedzaamheid een
Law huurde dus, als gezegd, het ho.
tel Soissons en daaraan belendde een
zeer groote tuin, men mocht wel zeggen
eene buitenplaats. De regeering gaf be
vel, dat nergens anders dan in de tui
nen van den huize Soissons het han
delspapier van Law mocht worden ge
kocht en verkocht, zoodat nu althans de
straat vrij was. Maar elk vischt op
zijn getij zoo begreep het ook de prins
de Carignan, die wel het huis, maar
niet het bijbehoorende lapje van eenige
bunders groot aan Law had verhuurd.
nam de vrijheid, waaraan hij ook
groot gelijk had, om er een half dui
zend tentjes te plaatsen, en de booze
wereld wil, dat hij die zoo hoog ver
huurde, dat hij maandelijks het niet on
aardige sommetje van 250,000 livres op
streek.
(Wordt Vervolgd)
goede deugd.
We weten dat er veel te doen is ge
weest over de late boot. En men mag
niet zeggen dat Ged. Staten .n dezen
wat roekeloos zijn geweest Want 't is
niet de opzet van dit col ge, maar ze
zijn daartoe gedwongen door de post.
Het is dus hoofdzakelijk oen postboot
's avonds En dat nu vinden we te ver
gedreven.
Reeds lang is daarover gemopperd.
De eene of andere Nurks die 's avonds
onder een helder verlichte lamp, bij een
warm haardvuur, in het genot van een
geurige sigaar en mot een kopje thee
of warme groc, betreurt dat hij dan z'n
courant mist, heeft zoolaug de noodza
kelijkheid van een avondpost betoogd,
dat daartoe ten langen leste is overge
gaan. En we vinden 't roekeloozer om,
wanneer slechts uit dien hoofde om een
avondpost is geroepen, die heusch niet
zoo hoogst noodzakelijk is, zooveel op
't spel te zetten.
In verband hiermede wijzen we op een
in de „Tel." voorkomend ingezonden
stuk van den heer B. H. Gregorius
Donderdagavond, den 6deu dezer, be
gaf ik mij te 5.35 aan boord van de
„Zuid-Beveland" varende tussehen Vlis
singen en Ter Neuzen, om laatstgenoem
de plaats te bezoeken. Het was op dat
oogenblik zéér mistig, waarom gewacht
werd de reis te aanvaarden, tot het we
der weer opgeklaard zou zijn. Een uur
tje later was dit inderdaad het geval,
en verliet de boot de haven, om een
kwartier later, tengevolge van den in
middels weder zwaar opkomenden mist,
te stoppen, en voor anker te gaan lig
gen. Nog een paar malen werd gepoogd
zachtjes aan vooruit te komen, totdat
eindelijk verder doorgaan beslist gevaar
lijk zou geworden zijn, en opnieuw het
anker uitgeworpen werd. Den volgen
den morgen, toen het helder geworden
was, stoomden wij voorwaarts; en toen
de mist 'n oogenblik opgetrokken was,
zoodat wij om ons heen konden zien,
telden we zeker een tiental schepen om
ons heen, waarvan er zelfs een op slechts
een paar bootslengten van ons af, voor
anker lag.
Deze waarneming was ook slechts van
korten duur, want wederom maakte de
dikke mist alle uitzicht onmogelijk.
Met veel moeite en waakzaamheid van
kapitein en bemanning werd zonder on
gelukken tegen kwart over éen de ha
ven van Ter Neuzen bereikt, en een reis
volbracht die anders in 50 minuten of
een uur te maken is. Het schrille ge
fluit en aanhoudende gebel der omrin
gende schepen gedurende den ganschen
langen nacht, deed mij toch denken, als
wij eens overvaren werden, boe het met
de reddingsmiddelen zou staan.
Nu kan ik mijn geachten lezors daar
omtrent het volgende mededeelen. Er
was éen sloep, waarin een zestal perso
nen kunnen plaats vinden en waarin
zelfs de kapitein zich met 10 man niet
gaarne zou willen inschepen wanneer
het stormweer was.
Tien man telt in ieder geval reeds de
equipage. Verder waren er in de eer
ste kajuit 6 en in de tweede kajuit 8
reddinggordels, terwijl de machinist er
zelf éen te zijner dispositie heeft, alzoo
te zamen 15 stuks geborgen op plaat
sen, dat ik er naar zoeken moest. Neemt
men aan, dat er in gewone omstandig
heden gemiddeld 20 tot 30 personen de
reis mee maken als passagierser zijn
dagen in den zomer, dat er, naar ik ver
nam, 4 tot 6 honderd personen worden
vervoerd, dan zou bij een eventueel on
geluk, met die geringe middelen aan red
dingsmateriaal, al zeer weinig afdoende
kunnen geholpen worden. Nu is mijne
vraag, en ik hoop langs dezen weg een
en ander onder de oogen te brengen van
bevoegde autoriteiten, in dezen de Pro
vinciale Staten van Zeeland, is hier vol
doende gezorgd, dat bij eventueele ram
pen het aantal ongelukken tot een mi
nimum worde beperkt, en is het niet
zéér noodzakelijk, dat, waar op de Zeeuw
sche stroomen zoo vaak en aanhoudend
met mist te kampen is, die voorzorgs
maatregelen tegen ongelukken worden
genomen, welke geëvenredigd zijn aan
het gevaar, waaraan de passagiers en
de bemanning zijn blootgesteld? Nog
op eene zaak wil ik de aandacht vesti
gen. De boeien hebben verschillende
vormen en kleuren, maar ook nummers.
Deze nummers zijn echter zoo klein, dat
men ze bij nevelachtig weer moeilijk
kan zien, en als het dan toch noodza
kelijk is, voor den rechten koers zich
van het nummer moet vergewissen, zou
het dan geen aanbeveling verdienen, de
nummers niet alleen veel grooter, maar
zelfs aan weerszijden van de boeien aan
te brengen.
Ook moge het reizend publiek in ons
waterland zich wel eens vergewissen,
wat een reddinggordel is, hoe het ding
er uitziet, bovenal, hoe hot in den kortst
mogelijken tijd kan aangetrokken wor
den, want werkelijk is het mij geble
ken, dat daaromtrent nog bij menigeen
de meest mogelijke onhekendheid heerscht
Hoofdplaat De loop der bevolking de
zer gemeente was over 1907 als volgt
Op 31 December '06 bestond zij uit
M.
Vr.
Totaal
vermeerderd
687
674
1361
door vestiging met
39
29
68
door geboorte met
16
23
39
f5
52
107
Zij verminderde
door vertrek met
50
45
95
overlijden met
9
6
15
59
51
110
en bestond alzoo op 31 Dec. 1907 uit
683 m. en 675 vr., samen 1358 en ver
minderde alzoo met 4 m. en vermeer
derd met 1 v.
Schoondijke. De heer A. Merkeleijn,
cand. te 's Gravenhage heeft het beroep
naar de Geref. Kerk A alhier aangeno
men.
Oostburg. Het ten overstaan van no
taris James en ten verzoeke der erven
wed. de Ligny herveilde renteniershuis
is aangekocht door het bestuur der school
met den Bijbel ten behoeve van het
hoofd dier school, voor ƒ3225.
De concurrentie der beetenagenten
in het land van Hulst en het is hier
niet veel beter is buitengewoon groot.
Ofschoon de contractprijs der fabrieken
ƒ12.— per 1000 K. G. is, zoo wordt er
toch veel gecontracteerd tegen oen hoo-
geren prijs. Zoo heeft de beetenbond
uit den Kruispolder onder Lamswaarde
zijne circa 60 gemeten verkocht tegen
ƒ12.625 aan de fabriek te Calloo, en is
er zelfs aan landbouwers 12.75 gege
ven.
Ieder begint zich af te vragen, waar
die opslag bij de ƒ12.— vandaan moet
komen, en vooral doen dit agenten en
fabrikanten. Deze hebben dan ook be
sloten aan die concurrentie door opslag
op den contractprijs zooveel mogelijk
paal en perk te stellen. Daarom is door
hen een vergadering gehouden te Hulst,
waarin o. a. het voorstel is gedaan, dat
geen der agenten meer zal mogen be
steden dan den contractprijs der fabri-
ken, en bij eventueele overtreding hier
van de 250 zal verliezen, die hij als
waarborg voor de naleving er van zal
moeten deponeeren.
Door dion maatregel hoopt men te
vens het vormen van beetenbonden te
voorkomen, die mede oorzaak zijn, dat
er boven den fabrieksprijs gekocht wordt.
Gisteren avond hield de afd. Bres
kens van den Chr. Nat. Werkmansbond
haar 2e jaarfeest.
Do gewone administratieve werkzaam
heden werden afgowisseld door voor
drachten en een samenspraak. Op milde
wijze werden ververschingen rondge
deeld.
Hoofdplaat. De storm van Zaterdag
avond heeft een aanmerkelijke schade
veroorzaakt aan het in aanbouw zijnd
huis van Ch. Weijnen, dat on.Ier dak
zijnde, gedeeltelijk instortte.
Hoofdplaat. In den nacht van Zater
dag op Zondag werd de familie Sturm
wakker door het geblaf van den waak
hond.
Naar buiten kijkende zag men een
persoon in den bloementuin wandelen.
Dat nu, leek niet in orde. Men dacht
terstond aan kwade bedoelingen en twee
der zoons zouden den vreemden indrin
ger beduiden, dat zulks niet te pas
kwam.
Het viel niet heel moeilijk de man te
grijpen, want hij had dermate aan Bac
chus geofferd, dat hij zelfs niet wist
waar hij zich bevendhet bleek boven
dien dat hij in den waterput was ver
zeild geraakt, bij welke badkuur hij een
zijner schoenen had verloren.
Toen scheen hij bij de ontmoeting
wel eenigszins ontnuchterd, want toen
een der broeders zich verwijderde om
den veldwachter te halen, wijl men met
den persoon geen raad wist, achtte de
ze het raadzamer het hazenpad te kie
zen.
Hoofdplaat. Het bestuur der muziek,
vereeniging „Oefening baart kunst" heeft
besloten het 10-jarig bestaan met een
festival te gedenken, vermoedelijk den
9 Augustus e. k.
Een gehouden vergadering van de in
gezetenen was tamelijk bezocht en op
de inteekenlijst werd een vrij goed be
gin gemaakt.
Men schrijft aan „De Tijd" uit
Zuiddorpe
Ons vreedzaam dorpje is sinds eeni-
gen tijd in rep en roer. En de omstan
digheden, welke tot dezen toestand heb
ben geleid, zijn zóo origineel, dat zij der
vermelding wel waard zijn. Ziehier de
geschiedenis
Op een goed ingerichte boerenhofste
de woonde sinds eon aantal jaren een
jong boerenpaar, waarvan zoowel man
als vrouw uit ons dorp afkomstig wa
ren. Scheen vroeger tussehen beiden