ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET VOORMALIG 4E DISTRICT No. 1254. Woensdag 6 November 1907. 17e Jaarg. Buitenland. BRESKENSCHE COURANT, Abonnement per 3 maanden 0.50, franco pei post en voor XXk/AAAlA.IV-'AiiV/*.* w door het geheele rijk 0.55, voor België ƒ0.625 Amerika 0.825 bij vooruitbetaling. Abonnementen worden bij boekhandelaren en brieven gaarders aangenomen. Advertentiën van 1 tot en met 5 regels 25 cents, elke gewone regel meer 5 cents. Groote letters naar plaats ruimte. Bij abonnement lager tarief. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdag middag te twee ure. Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond bjj den uitgever C. DIELEMAX te Brcskens. De Red Star-lijner Finland die ook aan de Nieuwe Sluis onder onze gemeente eens op een paalhoofd is geloopen, onge veer 13000 ton groot, welke Woensdag met 85 kajuits- en 625 3e klas passa giers van New-York te Antwerpen ar riveerde, heeft Maandagavond, bij 't aandoen van Dover, in groot gevaar ver keerd. Het was halfnegenhet weer was helder, de zee kalm en de Finland voer met geringe snelheid, 6 knoopen ten hoogste. Men zag duidelijk de haven lichten en de passagiers lagen over de reeling te zien naar het schouwspel dei- achter in do baai gelegen stad. Plotseling een hevige schok, gevolgd door een onheilspellend gekraak en angst kreten. De Finland was boven op den Zuidelijken berm geloopen, daar, waar de Admiraliteit groote werken doet uit voeren. Er ontstond een gapende scheur van 6 Meters aan den voorsteven; het voorschip liep vol water, maar de water dichte beschotten beletten den golven de rest van het schip te overweldigen. Vuurpijlen werden als noodsignalen af geschoten en twee sleepbooten sleepten het schip naar de Prince of Wales-pier- Ook de golfbreker heeft groote schade bekomen. Een deel is letterlijk wegge slagen en een man, die er werkte, met gebroken been weggedragen. De Finland werd te Dover tijdelijk gerepareerd en zal, na gelost te hebben, naar Southampton vertrekken om in het droogdok volledig gerepareerd te worden. Men schrijft het ongeval toe aan een weigering van den loods, maar bevoeg de mannen zeggen, dat men het moet toeschrijven aan den hevigen stroom aan den ingang der haven, die 8 kilo meter in het uur bedraagt en waarte gen de schepen moeilijk kunnen wor stelen. In elk geval bewijst het, dat de haven van Dover nu allesbehalve „veilig" is, niettegenstaande de Admiraliteit voor twee of drie dagen bekend maakte, dat het gevaar, voor groote schepen aan het aandoen van Dover verbonden, thans ge weken was. De Nordd. Lloyd heeft dan ook defi nitief het aandoen van Dover opgege ven met het oog op het gevaar, dat daaraan verbonden is, als er een slecht getij loopt. De booten der Hamburg- Amerika-Lijn zijn verleden jaar van Dover weggebleven, nadat aan den snel- stoomer Deutschland een bijna gelijk soortig ongeluk was overkomen als thans aan de Finland en er bestaat alle reden aan te nemen, dat nu de booten der Red Star-Lij jj^dit voorbeeld wel zullen volgen. Is er éen woord, dat zoodra 't niet meer een woord is, grooter verwarring stichten kan Heel het op het spoor verkeer gebouwd leven en zaken-doen van thans is door zoo'n spoorwegstaking verlamd. Passagiers blijven hopeloos aan de stations staan en met hen de goederen tot verzending gereed. Talloo ze plannen vallen in duigen, tallooze goede zaken komen niet tot stand, ter wijl voor duizenden en duizenden verlo ren wordt op versche artikelen, dieniet verzonden en toch niet bewaard kunnen worden. Geen wonder daarom, dat daar, waar een spoorwegstaking dreigt, het publiek met angst het dreigend spook naderen ziet en bij de twistende partijen op ma tiging aandringt. In Engeland tenminste waar over het al of niet uitbreken van een staking binnen weinige dagen beslist wordt, vreest het reizend en zakendoend pu bliek niet ten onrechte de dupe te wor den van een reusachtige worsteling tus- schen de spoorbeambten en de spoor- directies. Het gaat om een schijnbaar niet zoo belangrijke en voor het publiek zeker niet gewichtige kwestie, namelijk om de erkenning der vakvereeniging door de maatschappijen. De machtige vereeni- ging van spoorbeambten ontleent aan die erkenning ten slotte al haar bestaans recht. Immers, wordt zij erkend, dan heeft zij de macht om beambten al of niet in dienst te laten, dan hangt het van haar en dus van het lidmaatschap af of meu spoorbeambte wordt of niet. Dat dit een reusachtige macht is, waar door heel het personeel tot éen van de vakvereeniging afhankelijke massa wordt, is licht te begrijpen. En even licht te begrijpen is het, dat de directies die macht niet gaarne verleenen. Zij toch leveren zich daarmede vrijwel in tal van quaesties aan de beslissing der vakver eeniging over. Maar wordt de vakvereeniging niet erkend, en heeft dus ieder ander gelijke rechten als een ve: eonigingslid, "waar om zou men dan zijn contributie betalen? Daarom is deze schijnbaar onbedui dende quaestie in menig opzicht een le vensvraag voor beide partijen en is er alle kans, dat ze niet anders dan door een krachtproef kan worden opgelost. Maar bij het publiek, dat uiteraard alleen in geregeld verkeer belang stelt, is de sympathie grootendeels aan den beambtenkant. In den avond van Woensdag deed een talrijke bende, waarvan eenige be woners van de dorpen Kleponsna en Strytzovon deel uitmaakten, een aanval op het Grieksche dorp Anastasia in het district Zihna, sloten het in en wierpen met ontplofbare bommen en petroleum, om het dorp in brand te steken. Zij slaagden er slechts in twee huizen te vernielen, maar een notabel werd ge dood, een zieke en twee vrouwen wer den verbrand, twee vrouwen en twee kinderen werden doodelijk gewond.- Er ontstond een onbeschrijfelijke pa niek onder de boeren. Een andere Bulgaarsche bende wond de twee Turksche veldwachters in het dorp Aboullah Mahalla in het district Serres.- Uit weerwraak doodden de Turken vier Bulgaren.

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1907 | | pagina 1