ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET VOORMALIG 4E DISTRICT
No. 1254.
Woensdag 6 November 1907.
17e Jaarg.
Buitenland.
BRESKENSCHE COURANT,
Abonnement per 3 maanden 0.50, franco pei post
en voor
XXk/AAAlA.IV-'AiiV/*.* w
door het geheele rijk 0.55, voor België ƒ0.625
Amerika 0.825 bij vooruitbetaling.
Abonnementen worden bij boekhandelaren en brieven
gaarders aangenomen.
Advertentiën van 1 tot en met 5 regels 25 cents, elke
gewone regel meer 5 cents. Groote letters naar plaats
ruimte. Bij abonnement lager tarief.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdag
middag te twee ure.
Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond bjj den uitgever C. DIELEMAX te Brcskens.
De Red Star-lijner Finland die ook aan
de Nieuwe Sluis onder onze gemeente
eens op een paalhoofd is geloopen, onge
veer 13000 ton groot, welke Woensdag
met 85 kajuits- en 625 3e klas passa
giers van New-York te Antwerpen ar
riveerde, heeft Maandagavond, bij 't
aandoen van Dover, in groot gevaar ver
keerd.
Het was halfnegenhet weer was
helder, de zee kalm en de Finland voer
met geringe snelheid, 6 knoopen ten
hoogste. Men zag duidelijk de haven
lichten en de passagiers lagen over de
reeling te zien naar het schouwspel dei-
achter in do baai gelegen stad.
Plotseling een hevige schok, gevolgd
door een onheilspellend gekraak en angst
kreten. De Finland was boven op den
Zuidelijken berm geloopen, daar, waar
de Admiraliteit groote werken doet uit
voeren. Er ontstond een gapende scheur
van 6 Meters aan den voorsteven; het
voorschip liep vol water, maar de water
dichte beschotten beletten den golven
de rest van het schip te overweldigen.
Vuurpijlen werden als noodsignalen af
geschoten en twee sleepbooten sleepten
het schip naar de Prince of Wales-pier-
Ook de golfbreker heeft groote schade
bekomen. Een deel is letterlijk wegge
slagen en een man, die er werkte, met
gebroken been weggedragen.
De Finland werd te Dover tijdelijk
gerepareerd en zal, na gelost te hebben,
naar Southampton vertrekken om in
het droogdok volledig gerepareerd te
worden.
Men schrijft het ongeval toe aan een
weigering van den loods, maar bevoeg
de mannen zeggen, dat men het moet
toeschrijven aan den hevigen stroom
aan den ingang der haven, die 8 kilo
meter in het uur bedraagt en waarte
gen de schepen moeilijk kunnen wor
stelen.
In elk geval bewijst het, dat de haven
van Dover nu allesbehalve „veilig" is,
niettegenstaande de Admiraliteit voor
twee of drie dagen bekend maakte, dat
het gevaar, voor groote schepen aan het
aandoen van Dover verbonden, thans ge
weken was.
De Nordd. Lloyd heeft dan ook defi
nitief het aandoen van Dover opgege
ven met het oog op het gevaar, dat
daaraan verbonden is, als er een slecht
getij loopt. De booten der Hamburg-
Amerika-Lijn zijn verleden jaar van
Dover weggebleven, nadat aan den snel-
stoomer Deutschland een bijna gelijk
soortig ongeluk was overkomen als thans
aan de Finland en er bestaat alle reden
aan te nemen, dat nu de booten der
Red Star-Lij jj^dit voorbeeld wel zullen
volgen.
Is er éen woord, dat zoodra 't niet
meer een woord is, grooter verwarring
stichten kan Heel het op het spoor
verkeer gebouwd leven en zaken-doen
van thans is door zoo'n spoorwegstaking
verlamd. Passagiers blijven hopeloos
aan de stations staan en met hen de
goederen tot verzending gereed. Talloo
ze plannen vallen in duigen, tallooze
goede zaken komen niet tot stand, ter
wijl voor duizenden en duizenden verlo
ren wordt op versche artikelen, dieniet
verzonden en toch niet bewaard kunnen
worden.
Geen wonder daarom, dat daar, waar
een spoorwegstaking dreigt, het publiek
met angst het dreigend spook naderen
ziet en bij de twistende partijen op ma
tiging aandringt.
In Engeland tenminste waar over het
al of niet uitbreken van een staking
binnen weinige dagen beslist wordt,
vreest het reizend en zakendoend pu
bliek niet ten onrechte de dupe te wor
den van een reusachtige worsteling tus-
schen de spoorbeambten en de spoor-
directies.
Het gaat om een schijnbaar niet zoo
belangrijke en voor het publiek zeker
niet gewichtige kwestie, namelijk om de
erkenning der vakvereeniging door de
maatschappijen. De machtige vereeni-
ging van spoorbeambten ontleent aan
die erkenning ten slotte al haar bestaans
recht. Immers, wordt zij erkend, dan
heeft zij de macht om beambten al of
niet in dienst te laten, dan hangt het
van haar en dus van het lidmaatschap
af of meu spoorbeambte wordt of niet.
Dat dit een reusachtige macht is, waar
door heel het personeel tot éen van de
vakvereeniging afhankelijke massa wordt,
is licht te begrijpen. En even licht te
begrijpen is het, dat de directies die
macht niet gaarne verleenen. Zij toch
leveren zich daarmede vrijwel in tal van
quaesties aan de beslissing der vakver
eeniging over.
Maar wordt de vakvereeniging niet
erkend, en heeft dus ieder ander gelijke
rechten als een ve: eonigingslid, "waar
om zou men dan zijn contributie betalen?
Daarom is deze schijnbaar onbedui
dende quaestie in menig opzicht een le
vensvraag voor beide partijen en is er
alle kans, dat ze niet anders dan door
een krachtproef kan worden opgelost.
Maar bij het publiek, dat uiteraard
alleen in geregeld verkeer belang stelt,
is de sympathie grootendeels aan den
beambtenkant.
In den avond van Woensdag deed
een talrijke bende, waarvan eenige be
woners van de dorpen Kleponsna en
Strytzovon deel uitmaakten, een aanval
op het Grieksche dorp Anastasia in het
district Zihna, sloten het in en wierpen
met ontplofbare bommen en petroleum,
om het dorp in brand te steken. Zij
slaagden er slechts in twee huizen te
vernielen, maar een notabel werd ge
dood, een zieke en twee vrouwen wer
den verbrand, twee vrouwen en twee
kinderen werden doodelijk gewond.-
Er ontstond een onbeschrijfelijke pa
niek onder de boeren.
Een andere Bulgaarsche bende wond
de twee Turksche veldwachters in het
dorp Aboullah Mahalla in het district
Serres.-
Uit weerwraak doodden de Turken
vier Bulgaren.