ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET VOORMALIG 4' DISTRICT.
No. 1249.
Zaterdag 19 October 1907.
17e Jaarg.
1
Buitenland.
i) it i; s k i, s ii i »i
Abonnement per 3 maanden 0.50, franco per post
door het geheele rijk 0.55, voor België ƒ0.625 en voor
Amerika 0.825 bij vooruitbetaling.
Abonnementen worden bij boekhandelaren en brieven
gaarders aangenomen.
Advertentiën van 1 tot en met 5 regels 25 cents, elke
gewone regel meer 5 cents. Groote letters naar plaats
ruimte. Bij abonnement lager tarief'.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdag
middag te twee ure.
Dit blad verschijnt eiken Dinsdag:- en Vrijdagavond bij den uitgever C. DIELEHtH te Breskens.
Bij Shrewsbury in Engeland heeft zich
een'spoorweg-ongeluk voorgedaan dat
een der ergste rampen blijkt te zijn,
die nog ooit op de Engelsche spoorlij
nen zijn voorgekomen.
De trein had Dinsdag 1.20 na midder
nacht Crewe verlaten en moest in 45
minuten te Chrewsbury zijn. Alles ging
goed, totdat om 2 uur de trein de bocht
van Crewe, even buiten Chrewsbury in
reed.
Wat er op dat oogenblik gebeurde is
nog niet met zekerheid te zeggen, maar
in den duisteren nacht, terwijl de regen
bij stroomen viel, geraakte de locomo
tief uit de rails. Toen had het vreese-
jijko plaats. De machine viel om en de
groote corridor-wagens, die er in volle
vaart achter reden, wierpen zich met
kracht op deze plotselinge hindernis en
werden door hun eigen vaart verplet
terd. De een stapelde zich op den an
deren en zoo bereikte de hoop verplet
terde wagens een höifgte als die van de
telegraafpalen. Hoevelen van de veron
gelukte passagiers er in het eerste oogen
blik gedood werden, zal wel altijd on
bekend blijven, maar het gekerm en
angstgeschreeuw der stervende en ge
wonde reizigers klonk boven het geraas
van de zich verpletterende wagens en
van den uit de vernielde locomotief ont-
snapponden s'toom uit Toen het eerste
oogenblik van schrik voorbij was, namen
de treinbeambten, voor zoover zij niet
gewond waren en het personeel van het
naburige station hun maatregelen.
Naar alle richtingen werd om hulp
getelegrafeerd en het reddingswerk be
gon. Voorloopig ging dit, door de duis
ternis zeer moeielijk, maar weldra wa
ren Welslampen aangebracht en hun
flikkerende, helle vlammen verlichten
spookachtig een ontzettend tooneel. De
regen, die voortdurend met groote hef
tigheid bleef vallen, had althans dit
goede, dat er geen gevaar voor brand
in de verwoeste waggons ontstond. Toch
was het redden der slachtoffers uiterst
gevaarlijk. De redders moesten op de
vernielde wagens klimmen en vele ge
wonden werden uitgehakt. Den gehee-
len nacht door werd onverdroten voort-
gewerkt en om 6 uur 's morgens waren
16 lijken gevonden, terwijl 40 gewonden
door de dokters werden behandeld. Een
gewonde stiei f tijdens het vervoer naar
het hospitaal. Er waren 3 conducteurs
in den trein. Een bevond zich het voor
gedeelte en werd gedood, een in het
middelste werd zwaar gewond en een
in den achtersten wagen, die ongedeerd
bleef. De machinist, de stoker en de 2
postbeambten in den trein zijn mede
omgekomen.
Te Saint Etienne de Boulogne Frank
rijk doet zich het hoogst merkwaardig
natuurverschijnsel voor van een wande
lende berg.
De eerste teekenen van verschuiving
deden zich voor omstreeks 6 uur in den
morgen toen men de verplaatsing ont
dekte was er al 200 M. afgelegd, twee
bruggen waren al verdwenen, de straat
weg was over een groote lengte bedol
ven, evenals het tramspoor. Van tui
nen en weiden was natuurlijk niets
meer over. Op dat oogenblik schoofde
berg 40 M. per uur voort.
Ingenieurs werden in allerijl ontboden,
doch stonden machteloos tegenover de
enorme massa. Toen het licht werd,
deed zich een door zijn tragiek grootsch
tooneel voor. De vallei was overdekt
door nevel en het waas van den regen.
Aan het geluid van de beken en stroo
men paarde zich een somber gebrom.
Duidde dit op een onderaardsche be
weging of waren het rotsblokken, dio
onder de werking van geheimzinnige
krachten tegen eliander werden gescho
ven De boomen, wier stam door de
aardmassa wordt aangegrepen, sidderen,
hun bladerkroon ruischt klaaglijken
dan verdwijnen ze op eens onder een
lawine van vochtige aarde en stukken
rots.
Gelukkig zijn aan het voortschuiven
van de massa geen groote gevaren ver
bonden. Het dorp Blocher, het dichtst
in de nabijheid, kon niet worden bereikt;
zoo groot zal de weg, dien de berg nog
af te leggen heeft n.l. wel niet zijn.
De geheele zaak zal zich dus tot een
materieole schade beperken, die echter
niet te licht gerekend moet worden.
Over de vermoedelijke oorzaak van de
beweging der aardmassa, deelde een in
genieur mede, dat de enorme regen een
stuk van den berg heeft doen losscheu
ren van de doorweekte kleilaag, die de
kern er van vormt.
Inderdaad ontstond Vrijdag dan ook
over de kruin een breede scheur, die 't
gedeelte van den berg aanwees, dat in
beweging zou komen.
Als de berg voort blijft gaan, zoo
wordt verder nog verzekerd, zal de val
lei van St. Etienne de Boulogne versperd
worden, de waterwegen zullen dan wor
den afgedamd en nieuwe onheilen zijn
te voorzien.
Te Fontanet, in den Amerikaans«h#n
staat Indiana, is een buskruitmolen in
de lucht gevlogen, waarbij over een af
stand van 800 M. alle huizen zijn ver
woest. Al dadelijk vernam men, dat er
een groot aantal gewonden was en van
alle kanten kwamen geneeskundigen om
hulp te verleenen. Zoo goed als nie
mand in het stadje Fontanet is onge
deerd gebleven en de dokters kwamen
handen te kort. Een speciale trein werd
gezonden om de zwaar gewonden naar
het hospitaal te Terre-Haut te vervoe
ren, terwijl de minder ernstig gekwet
sten op de plaats zelf in barakken wer
den verpleegd. De eerste ontploffing
was zoo hevig, dat de schok duidelijk
kon worden waargenomen te Indiana
polis, dat 65 mijlen van daar ligt en te
Cincinati meende men, dat er een aard
beving was. De eerste ontplof flng werd
nog door 3 andere gevolgd, van molens,
die in de nabijheid stonden en elke nieu
we ontploffing bracht opnieuw dood en
verderf, ofschoon de volgende niet zoo
moorddadig waren als de eerste. Na de