ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET VOORMALIG 4' DISTRICT. No. 1249. Zaterdag 19 October 1907. 17e Jaarg. 1 Buitenland. i) it i; s k i, s ii i »i Abonnement per 3 maanden 0.50, franco per post door het geheele rijk 0.55, voor België ƒ0.625 en voor Amerika 0.825 bij vooruitbetaling. Abonnementen worden bij boekhandelaren en brieven gaarders aangenomen. Advertentiën van 1 tot en met 5 regels 25 cents, elke gewone regel meer 5 cents. Groote letters naar plaats ruimte. Bij abonnement lager tarief'. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdag middag te twee ure. Dit blad verschijnt eiken Dinsdag:- en Vrijdagavond bij den uitgever C. DIELEHtH te Breskens. Bij Shrewsbury in Engeland heeft zich een'spoorweg-ongeluk voorgedaan dat een der ergste rampen blijkt te zijn, die nog ooit op de Engelsche spoorlij nen zijn voorgekomen. De trein had Dinsdag 1.20 na midder nacht Crewe verlaten en moest in 45 minuten te Chrewsbury zijn. Alles ging goed, totdat om 2 uur de trein de bocht van Crewe, even buiten Chrewsbury in reed. Wat er op dat oogenblik gebeurde is nog niet met zekerheid te zeggen, maar in den duisteren nacht, terwijl de regen bij stroomen viel, geraakte de locomo tief uit de rails. Toen had het vreese- jijko plaats. De machine viel om en de groote corridor-wagens, die er in volle vaart achter reden, wierpen zich met kracht op deze plotselinge hindernis en werden door hun eigen vaart verplet terd. De een stapelde zich op den an deren en zoo bereikte de hoop verplet terde wagens een höifgte als die van de telegraafpalen. Hoevelen van de veron gelukte passagiers er in het eerste oogen blik gedood werden, zal wel altijd on bekend blijven, maar het gekerm en angstgeschreeuw der stervende en ge wonde reizigers klonk boven het geraas van de zich verpletterende wagens en van den uit de vernielde locomotief ont- snapponden s'toom uit Toen het eerste oogenblik van schrik voorbij was, namen de treinbeambten, voor zoover zij niet gewond waren en het personeel van het naburige station hun maatregelen. Naar alle richtingen werd om hulp getelegrafeerd en het reddingswerk be gon. Voorloopig ging dit, door de duis ternis zeer moeielijk, maar weldra wa ren Welslampen aangebracht en hun flikkerende, helle vlammen verlichten spookachtig een ontzettend tooneel. De regen, die voortdurend met groote hef tigheid bleef vallen, had althans dit goede, dat er geen gevaar voor brand in de verwoeste waggons ontstond. Toch was het redden der slachtoffers uiterst gevaarlijk. De redders moesten op de vernielde wagens klimmen en vele ge wonden werden uitgehakt. Den gehee- len nacht door werd onverdroten voort- gewerkt en om 6 uur 's morgens waren 16 lijken gevonden, terwijl 40 gewonden door de dokters werden behandeld. Een gewonde stiei f tijdens het vervoer naar het hospitaal. Er waren 3 conducteurs in den trein. Een bevond zich het voor gedeelte en werd gedood, een in het middelste werd zwaar gewond en een in den achtersten wagen, die ongedeerd bleef. De machinist, de stoker en de 2 postbeambten in den trein zijn mede omgekomen. Te Saint Etienne de Boulogne Frank rijk doet zich het hoogst merkwaardig natuurverschijnsel voor van een wande lende berg. De eerste teekenen van verschuiving deden zich voor omstreeks 6 uur in den morgen toen men de verplaatsing ont dekte was er al 200 M. afgelegd, twee bruggen waren al verdwenen, de straat weg was over een groote lengte bedol ven, evenals het tramspoor. Van tui nen en weiden was natuurlijk niets meer over. Op dat oogenblik schoofde berg 40 M. per uur voort. Ingenieurs werden in allerijl ontboden, doch stonden machteloos tegenover de enorme massa. Toen het licht werd, deed zich een door zijn tragiek grootsch tooneel voor. De vallei was overdekt door nevel en het waas van den regen. Aan het geluid van de beken en stroo men paarde zich een somber gebrom. Duidde dit op een onderaardsche be weging of waren het rotsblokken, dio onder de werking van geheimzinnige krachten tegen eliander werden gescho ven De boomen, wier stam door de aardmassa wordt aangegrepen, sidderen, hun bladerkroon ruischt klaaglijken dan verdwijnen ze op eens onder een lawine van vochtige aarde en stukken rots. Gelukkig zijn aan het voortschuiven van de massa geen groote gevaren ver bonden. Het dorp Blocher, het dichtst in de nabijheid, kon niet worden bereikt; zoo groot zal de weg, dien de berg nog af te leggen heeft n.l. wel niet zijn. De geheele zaak zal zich dus tot een materieole schade beperken, die echter niet te licht gerekend moet worden. Over de vermoedelijke oorzaak van de beweging der aardmassa, deelde een in genieur mede, dat de enorme regen een stuk van den berg heeft doen losscheu ren van de doorweekte kleilaag, die de kern er van vormt. Inderdaad ontstond Vrijdag dan ook over de kruin een breede scheur, die 't gedeelte van den berg aanwees, dat in beweging zou komen. Als de berg voort blijft gaan, zoo wordt verder nog verzekerd, zal de val lei van St. Etienne de Boulogne versperd worden, de waterwegen zullen dan wor den afgedamd en nieuwe onheilen zijn te voorzien. Te Fontanet, in den Amerikaans«h#n staat Indiana, is een buskruitmolen in de lucht gevlogen, waarbij over een af stand van 800 M. alle huizen zijn ver woest. Al dadelijk vernam men, dat er een groot aantal gewonden was en van alle kanten kwamen geneeskundigen om hulp te verleenen. Zoo goed als nie mand in het stadje Fontanet is onge deerd gebleven en de dokters kwamen handen te kort. Een speciale trein werd gezonden om de zwaar gewonden naar het hospitaal te Terre-Haut te vervoe ren, terwijl de minder ernstig gekwet sten op de plaats zelf in barakken wer den verpleegd. De eerste ontploffing was zoo hevig, dat de schok duidelijk kon worden waargenomen te Indiana polis, dat 65 mijlen van daar ligt en te Cincinati meende men, dat er een aard beving was. De eerste ontplof flng werd nog door 3 andere gevolgd, van molens, die in de nabijheid stonden en elke nieu we ontploffing bracht opnieuw dood en verderf, ofschoon de volgende niet zoo moorddadig waren als de eerste. Na de

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1907 | | pagina 1