'6-^mV
ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET VOORMALIG 4E DISTRICT.
M. Az. de Ruyter.
No. 1191.
Zaterdag 23 Maart 1907.
p c3 a
'TT .a -inana
0
II It IIS k n S I II i; COURANT.
Abonnement per 3 maanden 0.50, franco per post
door het geheele rijk 0.55, voor België ƒ0.62'' en voor
Amerika 0.825 bij vooruitbetaling.
Abonnementen worden bij boekhandelaren en brieven
gaarders aangenomen.
Advertentiën van 1 tot en met 5 regels 25 cents, elke
gewone regel meer 5 cents. Groote letters naar plaats
ruimte. Bij abonnement lager tarief.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdag
middag te twee ure.
lilt Mud verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond bij den uitgever C. DIELEMAi* te Breskens.
23 Maart 1607 werd te Vlissingen de
bekende en beroemde Admiraal geboren,
en heden viert men den 300sten ge
denkdag, als een waardige hulde aan
dien grooten man.
Wie kent niet uit zijne jeugd de
beklimmer van den Vlissingschen toren,
wie heeft op school niet gezongen van
„In een blauw geruiten kiel,
Draaide hij aan 't groote wiel,
Den ganschen dag
om te weten, dat hiermede Michiel de
Ruyter was bedoeld.
Zoo'n jongen was ochter op het land
niet te houden en het lijndraaiersbedrijf
van de gebroeders Lampsens te Vlissin
gen, waarin zijn vader, die brouwers
knecht was, hem te werk meende te
brengen, dreigde eer een lijntrekker dan
een lijndraaier van hem te maken. Van
daar dat men hem aldra naar huis stuur
de, en hij naar zee ging.
Daardoor had Michiel, die volgens
zeggen op lateren leeftijd verklaarde
„dat hij in zijne jonkheid nergens an
ders toe dogte dan om ter zee te va
ren", zijn zin.
Zoo veranderde de Vlissingsche ben
gel aan boord, zoo stil was hij daar, zoo
naarstig en gehoorzaam in het scheeps
werk.
Elf jaar was De Ruyter, toen hij ais
hoog-bootsmansjongen voor het eerst zee
koos, en zijn maat was de negerjongen
Jan Kompanie, dien hij later nog eens
als vorst van een Afrikaansch dorp aan
treffen zou. Maar wat er overigens uit
die eerste jaren verteld wordt, hoort
thuis op het terrein der legende, al
blijkt uit alles, dat reeds in die eerste
jaren van ondergeschikten zeedienst de
toekomstige admiraal zich onderscheidde
door zijn eene allergrootste deugd de
plichtsbetrachting.
Maar nevens die plichtsbetrachting
was er betreffende zijn beroep een groo
te leergierigheid in De Ruyter, zoodat
hij gauw de lagere rangen doorliep en
in zijn twintigste jaar als stuurman
voer en hij op zijn vierentwintigste jaar
in het huwelijk trad. Doch zijn vrouw
stierf met het eerste kind, dat zij hem
schonk. Intusschen klom hij zelf tot
den rang van schipper en voer als zoo
danig op alle wereldzeëen, in dienst van
zijn patroons uit de lijnbaan, de gebroe
ders Lampsens.
Uiteraard heeft De Ruyter op die
tochten als handels- en kaper-kapitein
heel wat meegemaakt en was hij aan
houdend blootgesteld aan de gevaren
van de zeevaart en den oorlog. Maar hij
was een gelukskind en buiten een lichte
kwetsuur, als scheepsjongen bij een en
terpartij opgeloopen, was het bij zijn
sneuvelen dat hij voor de eerste en
laatste maal gewond werd.
Maar buitendien leerde hij op die
tochten al datgene wat hem later als
admiraal te stade kwameen zeemans
schap, dat de Britsche admiralen niet
bezaten en dat hem vaak de overwin
ning bezorgde.
Hij en zoovele andere scheeps- en
vlootaanvoerders van de republiek der
Vereenigde Nederlanden doorliepen in
de handelsmarine de oefenschool, die hen
later in staat stelde den vijand te over-
bieden in behendigheid, zonder dat de
dapperheid daaronder leed.
Onze zeemacht, die de woeste Water
geuzen was opgevolgd, steeg in die da
gen aanhoudend in macht en roem. De
namen van Hollands admiralen kregen
klank door heel Europa en de scheeps
bouw ving aan zoodanig te ontwikke
len, dat Hollands schepen voor hun be
manning niet onderdeden.
Jacob Van Heemskerk handhaafde bij
Gibraltar, Tromp bij Duins de reputa
tie van 's lands vloot en Piet Hein
streed niet minder succesvol ter zee in
dienst van de West-Indische Compag
nie.
Maar weldra begon de concurrentie
tusschen de zeemogendheden, de Repu
bliek en Engeland. De Engelschen wil
den den oorlog. De akte van naviga
tie had hen ter zee de mededingers der
Hollanders gemaakt en kleinigheden
leidden tot don eersten Engelschen oor
log, door een treffen tusschen Tromp
en Blake ingeleid.
Doch toen had De Ruyter al sinds
elf jaar op 's lands oorlogsvloot gediend
en had ook hij ruimschoots mogen on
dervinden, dat bij de zeemacht der Re
publiek alleen verdiente en geen ge
boorte gold. Want spoedig was hij tot
den rang van schout-bij-nacht gestegen.
Weder was hij ter koopvaardij gaan va
ren, had van zijn koopmanschap niet
minder blijk gegeven dan van zeeman
schap, zoodat hij zijn koeien op het
drooge had. Ten derde male getrouwd,
was hij van plan de zoe te verlaten en
stil te gaan leven van zijn bijeenge-
spaarde penningen toen de eerste En-
gelsche oorlog uitbrak en alle beschik
bare zeeofficieren opnieuw voor 's lands
dienst werden opgeroepen.
De Staten van Zeeland hadden De
Ruyter verkozen als aanvoerder van
een hulpvloot en een deputatie ging
naar den zeeman-in-ruste, om hem tot
de aanvaarding van die taak uit te noe-
digen. De Ruyter, die heel goed wist,
dat de kansen in dezen zee-oorlog voor
de Engelschen het best stonden en dat
geenszins verheelde, liet zich toch over
halen. En het teekent hem, dat hij,
die op 's lands vloot als schout-bij-nacht
gediend had, nu den lageren rang van
vice-commandeur aanvaardde, aldus zijn
rust opofferend. En dat alles zonder
bezoldiging, uitsluitend uit plichtsbesef
jegens zijn land.
Bij Plymouth had De Ruyter echter
op een tweemaal sterkere Britsche vloot
een schitterende overwinning bevochten
en het was slechts de betreurenswaar
dige staat van 's lands vloot, die hem
kort daarop dwong den raad der voor
zichtigheid aan Witte de With te ge
ven.
Want hetgeen later de ondergang
van de glorie en de macht der Repu
bliek werd, de onderlinge verdeeldheid