'6-^mV ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET VOORMALIG 4E DISTRICT. M. Az. de Ruyter. No. 1191. Zaterdag 23 Maart 1907. p c3 a 'TT .a -inana 0 II It IIS k n S I II i; COURANT. Abonnement per 3 maanden 0.50, franco per post door het geheele rijk 0.55, voor België ƒ0.62'' en voor Amerika 0.825 bij vooruitbetaling. Abonnementen worden bij boekhandelaren en brieven gaarders aangenomen. Advertentiën van 1 tot en met 5 regels 25 cents, elke gewone regel meer 5 cents. Groote letters naar plaats ruimte. Bij abonnement lager tarief. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdag middag te twee ure. lilt Mud verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond bij den uitgever C. DIELEMAi* te Breskens. 23 Maart 1607 werd te Vlissingen de bekende en beroemde Admiraal geboren, en heden viert men den 300sten ge denkdag, als een waardige hulde aan dien grooten man. Wie kent niet uit zijne jeugd de beklimmer van den Vlissingschen toren, wie heeft op school niet gezongen van „In een blauw geruiten kiel, Draaide hij aan 't groote wiel, Den ganschen dag om te weten, dat hiermede Michiel de Ruyter was bedoeld. Zoo'n jongen was ochter op het land niet te houden en het lijndraaiersbedrijf van de gebroeders Lampsens te Vlissin gen, waarin zijn vader, die brouwers knecht was, hem te werk meende te brengen, dreigde eer een lijntrekker dan een lijndraaier van hem te maken. Van daar dat men hem aldra naar huis stuur de, en hij naar zee ging. Daardoor had Michiel, die volgens zeggen op lateren leeftijd verklaarde „dat hij in zijne jonkheid nergens an ders toe dogte dan om ter zee te va ren", zijn zin. Zoo veranderde de Vlissingsche ben gel aan boord, zoo stil was hij daar, zoo naarstig en gehoorzaam in het scheeps werk. Elf jaar was De Ruyter, toen hij ais hoog-bootsmansjongen voor het eerst zee koos, en zijn maat was de negerjongen Jan Kompanie, dien hij later nog eens als vorst van een Afrikaansch dorp aan treffen zou. Maar wat er overigens uit die eerste jaren verteld wordt, hoort thuis op het terrein der legende, al blijkt uit alles, dat reeds in die eerste jaren van ondergeschikten zeedienst de toekomstige admiraal zich onderscheidde door zijn eene allergrootste deugd de plichtsbetrachting. Maar nevens die plichtsbetrachting was er betreffende zijn beroep een groo te leergierigheid in De Ruyter, zoodat hij gauw de lagere rangen doorliep en in zijn twintigste jaar als stuurman voer en hij op zijn vierentwintigste jaar in het huwelijk trad. Doch zijn vrouw stierf met het eerste kind, dat zij hem schonk. Intusschen klom hij zelf tot den rang van schipper en voer als zoo danig op alle wereldzeëen, in dienst van zijn patroons uit de lijnbaan, de gebroe ders Lampsens. Uiteraard heeft De Ruyter op die tochten als handels- en kaper-kapitein heel wat meegemaakt en was hij aan houdend blootgesteld aan de gevaren van de zeevaart en den oorlog. Maar hij was een gelukskind en buiten een lichte kwetsuur, als scheepsjongen bij een en terpartij opgeloopen, was het bij zijn sneuvelen dat hij voor de eerste en laatste maal gewond werd. Maar buitendien leerde hij op die tochten al datgene wat hem later als admiraal te stade kwameen zeemans schap, dat de Britsche admiralen niet bezaten en dat hem vaak de overwin ning bezorgde. Hij en zoovele andere scheeps- en vlootaanvoerders van de republiek der Vereenigde Nederlanden doorliepen in de handelsmarine de oefenschool, die hen later in staat stelde den vijand te over- bieden in behendigheid, zonder dat de dapperheid daaronder leed. Onze zeemacht, die de woeste Water geuzen was opgevolgd, steeg in die da gen aanhoudend in macht en roem. De namen van Hollands admiralen kregen klank door heel Europa en de scheeps bouw ving aan zoodanig te ontwikke len, dat Hollands schepen voor hun be manning niet onderdeden. Jacob Van Heemskerk handhaafde bij Gibraltar, Tromp bij Duins de reputa tie van 's lands vloot en Piet Hein streed niet minder succesvol ter zee in dienst van de West-Indische Compag nie. Maar weldra begon de concurrentie tusschen de zeemogendheden, de Repu bliek en Engeland. De Engelschen wil den den oorlog. De akte van naviga tie had hen ter zee de mededingers der Hollanders gemaakt en kleinigheden leidden tot don eersten Engelschen oor log, door een treffen tusschen Tromp en Blake ingeleid. Doch toen had De Ruyter al sinds elf jaar op 's lands oorlogsvloot gediend en had ook hij ruimschoots mogen on dervinden, dat bij de zeemacht der Re publiek alleen verdiente en geen ge boorte gold. Want spoedig was hij tot den rang van schout-bij-nacht gestegen. Weder was hij ter koopvaardij gaan va ren, had van zijn koopmanschap niet minder blijk gegeven dan van zeeman schap, zoodat hij zijn koeien op het drooge had. Ten derde male getrouwd, was hij van plan de zoe te verlaten en stil te gaan leven van zijn bijeenge- spaarde penningen toen de eerste En- gelsche oorlog uitbrak en alle beschik bare zeeofficieren opnieuw voor 's lands dienst werden opgeroepen. De Staten van Zeeland hadden De Ruyter verkozen als aanvoerder van een hulpvloot en een deputatie ging naar den zeeman-in-ruste, om hem tot de aanvaarding van die taak uit te noe- digen. De Ruyter, die heel goed wist, dat de kansen in dezen zee-oorlog voor de Engelschen het best stonden en dat geenszins verheelde, liet zich toch over halen. En het teekent hem, dat hij, die op 's lands vloot als schout-bij-nacht gediend had, nu den lageren rang van vice-commandeur aanvaardde, aldus zijn rust opofferend. En dat alles zonder bezoldiging, uitsluitend uit plichtsbesef jegens zijn land. Bij Plymouth had De Ruyter echter op een tweemaal sterkere Britsche vloot een schitterende overwinning bevochten en het was slechts de betreurenswaar dige staat van 's lands vloot, die hem kort daarop dwong den raad der voor zichtigheid aan Witte de With te ge ven. Want hetgeen later de ondergang van de glorie en de macht der Repu bliek werd, de onderlinge verdeeldheid

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1907 | | pagina 1