WOONHUIS EN TUIN Bouwgrond Ecu Willi met Erf en Tuin si%„ 26 Dcceisr (2Je Superphosphaat eenige 14 TE KOOP. vuur verspreidde zich zoo snel, dat de mensohen over het dak moesten vlnch" ten. De man wead een prooi der vlammen en een 8-jarig knaapje sprong uit het venster en viel op straat dood neer. Te Driewegen is bij het van boord gaan de zoon van den schipper v. B., waarschijnlijk door de duisternis misleid, van de loopplank gevallen. Hij werd spoedig op het droge go- bracht, maar is kort daarna overleden. Te Amsterdam is een man aange houden, die 90 horlogos te koop aan bood. Deze man, een gewezen kellner, uit Nijmegen afkomstig, verkocht Dinsdag te Amsterdam reeds een aantal horlo ges, kettingen, ringen, armbanden enz. voor een totaal bedrag van ƒ276. Hij vertelde nog meer in voorraad te hebben en zou den volgenden dag te rugkomen. De opkooper vond dit verdacht en waarschuwde de politie, die den man Woensdag arresteerde, toen hij 90 hor loges van verschillende soort en quali- teit, te koop aanbood. Naar de herkomst van het goed ge vraagd. gaf hij op, het voor ƒ400 van drie onbekenden in een café te hebben gekocht. Intusschen werd dadelijk een onder zoek ingesteld, dat bevordord werd, doordat in enkele horloges naam en adres van de eigenaars stonden gegra veerd. En dezen verklaarden hun ei gendom in de bank van leening te 's Gravenhage te hebben verpand. Blijkbaar moest dus in de Haagsche Bank van Leening zijn ingebroken en waren de in beslag genomen voorwer pen van dezen diefstal afkomstig. Dit vermoeden werd versterkt, toen spoedig na het verzoek om inlichtingen van den commissaris in de 3e sectie, bericht kwam van de politie uit den Haag, met de uitnoodiging den arres tant en de goederen naar 's Gravenha ge te willen overbrengen. Donderdag is de man derwaarts ver voerd. In de laatste weken heerschte slecht weer op zee. Stormen zijn aan de orde van den dag en van alle kan ten komen berichten van schipbreuken, terwijl het aantal stoom- en zeilschepen, die in de verschillende havens binnen komen met zware stormschade, zeer groot is. Ook op onze kusten is het de laatste weken lang niot pluis en der scheep vaart is veel oponthoud en schade toe gebracht. Zooals altijd gingen ook nu vele schip breuken weer gepaard met het verlies van menschenlevens. Do Nederlandsche stoomtrawler „Cly- tia" verongelukte bij Vlieland. De kok verdronk, de overige opvarenden wor den met moeite gered. Een visschersvaartuig uit Heijst is met de drie opvarenden in de Noordzee gebleven. De stoomtrawler „Etty" IJ. M. 22 is te IJmuiden binnengekomen met verlies van den matroos Jan Wijker, gehuwd en vader van 4 kinderen. De ongeluk kige was door een stortzeo over boord geslagen. Den stuurman werd een been verbrij zeld. Uit Christiaansand wordt gemeld, dat in de hevige stormen de laatste dagen twee stoomtrawlers en eenige kleine visschersvaartuigen zijn vergaan, waar bij 30 personen omkwamen. Het spreekt vanzelf, dat ook weer ve le moedige reddingen werden volbracht. Eén der moeilijkste is wel die, vol bracht door de bemanning van het stoomschip „Curonia" in de Oostzee. Dit schip bevond zich op reis van Libau naar Stettin. Ongeveer 30 zee mijlen ten noorden van Richöft zag men een bemande scheepsboot, welke in zee dreef. Er heerschte een orkaanachtige W.Z.W. wind, de zee ging hooghet kleine vaartuig werd door de golven nu huizenhoog opgeheven, dan weer in de diepte geworpen. Kapitein Jahuke, die met den bootsman de wacht hield, be sloot de drenkelingen te redden. De hooggaande zee maakte echter het red dingswerk buitengewoon moeilijkde eerste poging mislukte, want nauwelijks was men de boot genaderd of het stoom schip werd door een vervaarlijke zee weer een eind weggeslingerd. Het schip moest nu wenden en stelde zich daar bij aan veel gevaar bloot. Ook moest, uiterst voorzichtig gemanoeuvreerd wor- don om de boot niet te overvaren en te voorkomon, dat zij tegen de zijde van het schip verpletterd werd, want dan zouden de schipbreukelingen reddeloos verloren zijn geweest. Ook de tweede poging, om de boot te naderen, bleef vruchteloos en eerst nadat het stoom schip ten derden male gewend had, kreeg men de boot ln lij. Gedurende dezen tijd verkeerden de schipbreuke lingen in doodsangst. De lieden waren reeds zoo afgemat, dat. zijzelf niet moer vasthouden, nog veel minder beklim men en zoo moest dus de een na den ander aan boord gehaald worden, waar bij de moedige redders aanhoudend go- vaar liepen door do golven weggeslagen te worden. De meesten stonden daarbij op het achterdek bijna tot aan de borst in 't water, dat door stortzeeën over 't schip uitgegoten werd. De geredden, 15 personen, boden een jammerlijken aan blik. Blootshoofds en slechts half ge kleed, met kurken vesten aan, hadden zij bij 't vreeselijke weer vijf uren in de boot doorgebracht. Eén hunner, de 19-jarige hofmeester Carl Bunger uit Rostock, worstelde reeds in de boot met den dood en de op het stoomschip aan gewende pogingen om hem in 't leven te houden, bleven zonder gevolg, hij stierf een uur later. Hij was de eenige zoon van een we duwe. De overige 14 schipbreukelingen wer den van kleeren voorzien en kwamen door liefderijke verpleging spoedig weel bij de meesten waren aan handen en armen gekwetst. Zij verhaalden, dat hun schip, het Duitsche stoomschip „Heinrieh Gehrke" kapitein Schulte, met een lading hout van Memel naar Leer was vertrokken. In den vreeselijken storm was het schip her- en derwaarts geslingerd en Zaterdagnacht lekgesprongen. Het wa ter in 't ruim nam snel toe, alle pom pon werden in werking gesteld, doch kon het indringende water niet bijhou den en het scliic kreeg zware slagzijde; men wierp nn den deklast overboord, doch ook dit hielp niet. Toen het schip zoo diep gezonken was dat het dek met den waterspiegel gelijk lag, besloot men in de booten te gaan, die echter reeds zwaar beschadigd waren. De geredden namen in de grootste der drie booten, onder bevel van den len stuurman Lorenz uit Rostock; de twee de boot werd bij het te water laten verbrijzeld en zoo bleef nog slechts een kleine boot over, waarin na lang tobben de kapitein en de 2e stuurman oen wijkplaats vonden. Reeds korten tijd later echter raakten de booten van el kaar af en de kleine koot zal aan de woedende zee wel niet lang woorstand hebben kunnen bieden zoodat de twee menschen ongetwijfeld hun graf in de golvon hebben gevonden. Kapitein Schul te was 28, de 2e stuurman 22 jaar oud. Zij behoorden, evenals de geredden, te Rostock thuis. De geredde lieden en het lijk van den hofmeester zijn door de „Curonia" te Swinemunde geland. Dit is de derde maal, dat kapitein Jahnke een redding volbrengt. "Voor ongeveer tien jaren redde hij ongeveor op dezelfde plaats een aantal Neder landsche schipbreukelingen, waarvoor hij beloond werd met een Nederlandsche reddingsmedaille. Zijn eerste reddings werk volbracht hij reeds vroeger in het Kattegat. De „Heinrieh Gehrke" zal ongetwij feld gezonken zijn en daar het schip bijna daar L men da gevaar z. Het scl rij A. Core gebouwd, li stapel -- toger P- Woensu. Donderd. Vrijdag 21 Banrielsbv Rotterdam 17 IX. Tarwe, per 100 K.G. f 7.0>. Rogge, per ILL. f 5.25 Haver por 100 K.G. f 6.75 a i Kookerwten f 8.10 a f c Bruine lioonon p. ILL. f 7.00 a f 9.2, Witte f 12.50 a f 14.50 Zeeuwsche Uien f 1.20 gr bruine f 1.45 kleine f 1.75 stroogele per 60 K.G. Aardapp. Z. blauwe f 2.20 a f 2.40 eigen-hei mers f 1.40 a f 1.60 bonte f 2.20 a f 2.40 Veemarkt. Koeien en Ossen 26 tot 38 c., Kal veren 40 tot 55.c., Schapen 26 tot 30 c., Lammeren 30 tot 35 c., Varkens 22 tot 24 c., id. voor export 20 a 21 c., alles per 1/2 K.G. Koers van het geld. België 100 fr. f47.40 a f47.825 Eng. 1 pd. St. f 11.935 af 12.10® N.-Am. 1 Dollar f 2.45. Advertpïrtiöii. Heden behaagde het den II i:ere van loven en dood, na eene kort stondige ziekte, tot Zich te nomen ons innig geliefd zoontjo en broer tje PIETER CORNEUS, op den jeugdigen leeftijd van bij na 7 jaren. De Heere die geen rekenschap geeft van Zijne daden, sterke ons in deze zware beproeving. W. ROEST. J. ROEST Verdui.in ex Kinderen. Breskens18 December 1906. van een te HOOFDPLAAT. Do Notaris P. Zijlstra to iJicn- dijke is voornemens Vrijdag 28 December 1908, des nam. 5 uur, te H 0 0 f d p 1 a a t, in de herberg van Mej. de Wed. Kamp, publiek te verkoopen: te Hoofdplaat, Sectie B 110. 1270, groot 0,03,77 h.a., zeer gunstig gele gen. Te verkoopen in twee percee- len met recht van samenvoeging. Te aanvaarden bij de betaling der kooppenningen, op 15 Januari 1907 of vroeger. alles gèschik. Voorwaarden te vo re van voormelden Ni Mevrouw. Mogen wij, met het Feestdagen, ever dacht vragen voor onz. KERSTKRANS en onze nieuwste merke ..PostzegelsBotjes", en Bij-alle Kruideniers- en blesha ndclaron verkrijgbaa Firma Wed. B. VAN DOE, Biscuitsfabriek „De Linde! Amsterdam. sfljdrecht. a 12 cent per ons. Wed. VAN DE WOESTEIJNE, Bresk ^oneeWVWoeruvcj door de Afdeeling „GROEDE" v; VOLKSWEERBA ARHE1D, met medewerking van het Muziekgezel schap Eendracht maakt Macht. OP des avonds 6 uur, op de bovenzaal van De Witte Leeuw bij A. BOSSCIIAART. HET BESTUUR. dagelijks te Breskens. IJzemlijke. IJzendijke. Gebrs. GROOSMAN. Te bevragen bij J. P. W. BESEMER te Breskens.

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1906 | | pagina 3