WOONHUIS EN TUIN
Bouwgrond
Ecu Willi met Erf en Tuin
si%„
26 Dcceisr (2Je
Superphosphaat
eenige
14
TE KOOP.
vuur verspreidde zich zoo snel, dat de
mensohen over het dak moesten vlnch"
ten.
De man wead een prooi der vlammen
en een 8-jarig knaapje sprong uit het
venster en viel op straat dood neer.
Te Driewegen is bij het van boord
gaan de zoon van den schipper v. B.,
waarschijnlijk door de duisternis misleid,
van de loopplank gevallen.
Hij werd spoedig op het droge go-
bracht, maar is kort daarna overleden.
Te Amsterdam is een man aange
houden, die 90 horlogos te koop aan
bood.
Deze man, een gewezen kellner, uit
Nijmegen afkomstig, verkocht Dinsdag
te Amsterdam reeds een aantal horlo
ges, kettingen, ringen, armbanden enz.
voor een totaal bedrag van ƒ276.
Hij vertelde nog meer in voorraad te
hebben en zou den volgenden dag te
rugkomen.
De opkooper vond dit verdacht en
waarschuwde de politie, die den man
Woensdag arresteerde, toen hij 90 hor
loges van verschillende soort en quali-
teit, te koop aanbood.
Naar de herkomst van het goed ge
vraagd. gaf hij op, het voor ƒ400 van
drie onbekenden in een café te hebben
gekocht.
Intusschen werd dadelijk een onder
zoek ingesteld, dat bevordord werd,
doordat in enkele horloges naam en
adres van de eigenaars stonden gegra
veerd. En dezen verklaarden hun ei
gendom in de bank van leening te 's
Gravenhage te hebben verpand.
Blijkbaar moest dus in de Haagsche
Bank van Leening zijn ingebroken en
waren de in beslag genomen voorwer
pen van dezen diefstal afkomstig.
Dit vermoeden werd versterkt, toen
spoedig na het verzoek om inlichtingen
van den commissaris in de 3e sectie,
bericht kwam van de politie uit den
Haag, met de uitnoodiging den arres
tant en de goederen naar 's Gravenha
ge te willen overbrengen.
Donderdag is de man derwaarts ver
voerd.
In de laatste weken heerschte
slecht weer op zee. Stormen zijn aan
de orde van den dag en van alle kan
ten komen berichten van schipbreuken,
terwijl het aantal stoom- en zeilschepen,
die in de verschillende havens binnen
komen met zware stormschade, zeer
groot is.
Ook op onze kusten is het de laatste
weken lang niot pluis en der scheep
vaart is veel oponthoud en schade toe
gebracht.
Zooals altijd gingen ook nu vele schip
breuken weer gepaard met het verlies
van menschenlevens.
Do Nederlandsche stoomtrawler „Cly-
tia" verongelukte bij Vlieland. De kok
verdronk, de overige opvarenden wor
den met moeite gered.
Een visschersvaartuig uit Heijst is
met de drie opvarenden in de Noordzee
gebleven.
De stoomtrawler „Etty" IJ. M. 22 is
te IJmuiden binnengekomen met verlies
van den matroos Jan Wijker, gehuwd
en vader van 4 kinderen. De ongeluk
kige was door een stortzeo over boord
geslagen.
Den stuurman werd een been verbrij
zeld.
Uit Christiaansand wordt gemeld, dat
in de hevige stormen de laatste dagen
twee stoomtrawlers en eenige kleine
visschersvaartuigen zijn vergaan, waar
bij 30 personen omkwamen.
Het spreekt vanzelf, dat ook weer ve
le moedige reddingen werden volbracht.
Eén der moeilijkste is wel die, vol
bracht door de bemanning van het
stoomschip „Curonia" in de Oostzee.
Dit schip bevond zich op reis van
Libau naar Stettin. Ongeveer 30 zee
mijlen ten noorden van Richöft zag men
een bemande scheepsboot, welke in zee
dreef. Er heerschte een orkaanachtige
W.Z.W. wind, de zee ging hooghet
kleine vaartuig werd door de golven nu
huizenhoog opgeheven, dan weer in de
diepte geworpen. Kapitein Jahuke, die
met den bootsman de wacht hield, be
sloot de drenkelingen te redden. De
hooggaande zee maakte echter het red
dingswerk buitengewoon moeilijkde
eerste poging mislukte, want nauwelijks
was men de boot genaderd of het stoom
schip werd door een vervaarlijke zee
weer een eind weggeslingerd. Het schip
moest nu wenden en stelde zich daar
bij aan veel gevaar bloot. Ook moest,
uiterst voorzichtig gemanoeuvreerd wor-
don om de boot niet te overvaren en te
voorkomon, dat zij tegen de zijde van
het schip verpletterd werd, want dan
zouden de schipbreukelingen reddeloos
verloren zijn geweest. Ook de tweede
poging, om de boot te naderen, bleef
vruchteloos en eerst nadat het stoom
schip ten derden male gewend had,
kreeg men de boot ln lij. Gedurende
dezen tijd verkeerden de schipbreuke
lingen in doodsangst. De lieden waren
reeds zoo afgemat, dat. zijzelf niet moer
vasthouden, nog veel minder beklim
men en zoo moest dus de een na den
ander aan boord gehaald worden, waar
bij de moedige redders aanhoudend go-
vaar liepen door do golven weggeslagen
te worden. De meesten stonden daarbij
op het achterdek bijna tot aan de borst
in 't water, dat door stortzeeën over 't
schip uitgegoten werd. De geredden, 15
personen, boden een jammerlijken aan
blik. Blootshoofds en slechts half ge
kleed, met kurken vesten aan, hadden
zij bij 't vreeselijke weer vijf uren in
de boot doorgebracht. Eén hunner, de
19-jarige hofmeester Carl Bunger uit
Rostock, worstelde reeds in de boot met
den dood en de op het stoomschip aan
gewende pogingen om hem in 't leven
te houden, bleven zonder gevolg, hij
stierf een uur later.
Hij was de eenige zoon van een we
duwe.
De overige 14 schipbreukelingen wer
den van kleeren voorzien en kwamen
door liefderijke verpleging spoedig weel
bij de meesten waren aan handen en
armen gekwetst.
Zij verhaalden, dat hun schip, het
Duitsche stoomschip „Heinrieh Gehrke"
kapitein Schulte, met een lading hout
van Memel naar Leer was vertrokken.
In den vreeselijken storm was het
schip her- en derwaarts geslingerd en
Zaterdagnacht lekgesprongen. Het wa
ter in 't ruim nam snel toe, alle pom
pon werden in werking gesteld, doch
kon het indringende water niet bijhou
den en het scliic kreeg zware slagzijde;
men wierp nn den deklast overboord,
doch ook dit hielp niet. Toen het
schip zoo diep gezonken was dat het
dek met den waterspiegel gelijk lag,
besloot men in de booten te gaan, die
echter reeds zwaar beschadigd waren.
De geredden namen in de grootste der
drie booten, onder bevel van den len
stuurman Lorenz uit Rostock; de twee
de boot werd bij het te water laten
verbrijzeld en zoo bleef nog slechts een
kleine boot over, waarin na lang tobben
de kapitein en de 2e stuurman oen
wijkplaats vonden. Reeds korten tijd
later echter raakten de booten van el
kaar af en de kleine koot zal aan de
woedende zee wel niet lang woorstand
hebben kunnen bieden zoodat de twee
menschen ongetwijfeld hun graf in de
golvon hebben gevonden. Kapitein Schul
te was 28, de 2e stuurman 22 jaar oud.
Zij behoorden, evenals de geredden, te
Rostock thuis.
De geredde lieden en het lijk van
den hofmeester zijn door de „Curonia"
te Swinemunde geland.
Dit is de derde maal, dat kapitein
Jahnke een redding volbrengt. "Voor
ongeveer tien jaren redde hij ongeveor
op dezelfde plaats een aantal Neder
landsche schipbreukelingen, waarvoor
hij beloond werd met een Nederlandsche
reddingsmedaille. Zijn eerste reddings
werk volbracht hij reeds vroeger in het
Kattegat.
De „Heinrieh Gehrke" zal ongetwij
feld gezonken zijn en daar het schip
bijna
daar L
men da
gevaar z.
Het scl
rij A. Core
gebouwd, li
stapel --
toger
P-
Woensu.
Donderd.
Vrijdag 21
Banrielsbv
Rotterdam 17 IX.
Tarwe, per 100 K.G. f 7.0>.
Rogge, per ILL. f 5.25
Haver por 100 K.G. f 6.75 a i
Kookerwten f 8.10 a f c
Bruine lioonon p. ILL. f 7.00 a f 9.2,
Witte f 12.50 a f 14.50
Zeeuwsche Uien f 1.20 gr bruine
f 1.45 kleine
f 1.75 stroogele
per 60 K.G.
Aardapp. Z. blauwe f 2.20 a f 2.40
eigen-hei mers
f 1.40 a f 1.60
bonte f 2.20 a f 2.40
Veemarkt.
Koeien en Ossen 26 tot 38 c., Kal
veren 40 tot 55.c., Schapen 26 tot 30
c., Lammeren 30 tot 35 c., Varkens 22
tot 24 c., id. voor export 20 a 21 c.,
alles per 1/2 K.G.
Koers van het geld.
België 100 fr. f47.40 a f47.825
Eng. 1 pd. St. f 11.935 af 12.10®
N.-Am. 1 Dollar f 2.45.
Advertpïrtiöii.
Heden behaagde het den II i:ere
van loven en dood, na eene kort
stondige ziekte, tot Zich te nomen
ons innig geliefd zoontjo en broer
tje
PIETER CORNEUS,
op den jeugdigen leeftijd van bij
na 7 jaren.
De Heere die geen rekenschap
geeft van Zijne daden, sterke ons
in deze zware beproeving.
W. ROEST.
J. ROEST Verdui.in
ex Kinderen.
Breskens18 December 1906.
van een
te
HOOFDPLAAT.
Do Notaris P. Zijlstra to iJicn-
dijke is voornemens
Vrijdag 28 December 1908,
des nam. 5 uur, te H 0 0 f d p 1 a a t, in
de herberg van Mej. de Wed. Kamp,
publiek te verkoopen:
te Hoofdplaat, Sectie B 110. 1270,
groot 0,03,77 h.a., zeer gunstig gele
gen. Te verkoopen in twee percee-
len met recht van samenvoeging.
Te aanvaarden bij de betaling der
kooppenningen, op 15 Januari 1907 of
vroeger.
alles gèschik.
Voorwaarden te vo
re van voormelden Ni
Mevrouw.
Mogen wij, met het
Feestdagen, ever
dacht vragen voor onz.
KERSTKRANS
en onze nieuwste merke
..PostzegelsBotjes", en
Bij-alle Kruideniers- en
blesha ndclaron verkrijgbaa
Firma Wed. B. VAN DOE,
Biscuitsfabriek „De Linde!
Amsterdam.
sfljdrecht.
a 12 cent per ons.
Wed. VAN DE WOESTEIJNE, Bresk
^oneeWVWoeruvcj
door de Afdeeling „GROEDE" v;
VOLKSWEERBA ARHE1D,
met medewerking van het Muziekgezel
schap Eendracht maakt Macht.
OP
des avonds 6 uur,
op de bovenzaal van De Witte Leeuw
bij A. BOSSCIIAART.
HET BESTUUR.
dagelijks te Breskens.
IJzemlijke.
IJzendijke. Gebrs. GROOSMAN.
Te bevragen bij J. P. W. BESEMER
te Breskens.