BRESKENSCHE COURANT. DE ZOON. ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET VOORMALIG 4E DISTRICT. No. 931. Woensdag 14 September 1904. 13e Jaar» Buitenland. FEUILLETON. o ABONNEMENT. Per 3 maanden /Ü.50, franco per post door liet geheele Rijk /0.55, voor België ƒ0.625, voor Amerika ƒ0.825, bij vooruitbetaling. Bjj alle boekhandelaren en brievengaarders worden abonnementen aangenomen. ADVERTENTIE N. Van 1 tot en met 5 regels 25 cents elke gewone regel meer 5 cents. Groote letters naar plaatsruimte. Bij abonnement lager tarief'. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagnamiddag twee uur. Dit bind verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond bij den uitgever C. BIELEI1A.V te Breskens. Frankrijk. Meer om de belangrijkheid in zijn ge volgen dan om de strijd zelve, wenden we opnieuw eerst den blik naar Marseille, dat tegenwoordig zulk eene moeilijke periode doorleeft met de staking in het haven-be- drjjf. En we kunnen thans ons overzicht met de bemoedigende tijding beginnen dat het werk gedeeltelijk is hervat. De vrachtrij ders en de opladers, die los gemaakt zijn van den dokwerkersboud, zijn weer in vol len arbeid, voor zoover althans de haven werkers bezig zijn. Want ook zij hebben het werk weer opgevat, al is het dan ook maar alleen voor die patroons welke zich niet aansloten bij de .Union maritieme Dat de toestand niet meer zoo donker wordt ingezien, blijkt wel tevens uit het feit dat de uitgebreide politie-maatregelen reeds zijn ingetrokken. In andere naburige havenplaatsen waar de verschillende aan het bedrijf verwante arbeiders uit solidariteitsgevoel het werk nederlegdeu, is de staking reeds geheel op geheven. Een andere kwestie die velen heeft bezig gehouden, nl. die tusschen de Fransche regeering en de Paus over een tweetal bis_ schoppen, schijnt ook hare ontknooping te naderen. Althans meent men dat te mo gen opmaken uit de omstandigheid dat de zaakgelastigde der regeering bjj het ati- caan den loen der volgende maand zijn verlaten post weder zal betrekken. Duitschlnml. In de spoorwegwerkplaatsen van het Tempelhoferstation brak een zware brand uit in het stoffeerings- en lakgebouw, dat, met 30 wagens vernield werd. Het gevaar voor het hoofdgebouw kon, dank zij der goede windrichting, afgewend worden. De schade bedraagt ruiui twee millioen mark. Engeland. De vloot-manoeuvres te Folkestone, omvat tende 110UO hebben niau.zich reeds geken merkt door tal van incidenten, een bewijs, dat de boel niet bijzonder goed georgani seerd is. Na de vlucht van de paarden in het kamp te Essex valt er weer een nieuw interessant feit te constuteeren Een geheel regiment infanterie heeft 21 uur zonder eten gezeten. De intendance had het vergeten. Men heeft de soldaten, die al aai dig aan 't mopperen sloegen, nog juist intijds van den hongerdood kunnen redden. De minister van marine deelt als om de maat vol te meten, mede, dat tijdens de schietoefeningen aan boord van de kanon neerboot .Cornet" te Portsmouth een kanon gesprongen is. Twee matrozen en een on derofficier werden gedood, drie matrozen ernstig gewond. Italië. De werkzaamheden in den Simplontun- nel zijn in de laatste weken zoodanig ge vorderd, dat men hoopt in de helft van Oc tober met de doorboring gereed te komen. Het afwerken van den tunnel zal dan echter nog ruim een halfjaar in beslag nemen. De ondernemers rekenen er echter op, dat de nieuwe verkeersweg in het volgend jaar in gebruik zal worden genomen en reeds is een uitvoerige geschiedenis van bet grootste bouwwerk in de maak. De beeldhouwer Ricci is begonnen met een gedenkteeken dat verrijzen zal vóór 't groote station te Domodossola, de eerste stad die men met den bergspoorweg in I- talië bereikt. België. De petroloumbrand te Antwerpen was eerst Woensdagavond geheel gebluscht. Tot zoolang heeft het vuur voortgewoed in de buizen, waardoor de petroleum uit de tanks naar de schepen wordt gevoerd en die door een tunnel loopen van 2 meter breedte, 1.40 hoogte en een lengte van circa 225 meter. Bij het ontstaan van den brand was deze tunnel vol petroleum, wel ke spoedig vlam vatte eu het vuur kreeg lucht door de vijf openingen boven den grond, die toegang tot den tunnel verleen den. Dat waren dus vijf ovens, waaruit men tot Woensdagmorgen den dikken, zwar ten rook zag opwellen. De ingenieur van de American Petroleum Company had Zon dag na het uitbreken van de ramp de po litie gewaarschuwd, dat op een oogenb.ik vooraf niet vast te stellen, de petroleum zou ontploffen en het dus hoogst gevaar lijk was den tunnel te naderen. De plaats der door het vuur verteerde petroleum in de buizen zou door lucht worden ingeno men en deze zou de petroleum doen ont ploffen. De politie waakte dan ook streng, om nieuwe inenschenoffers te verhoeden, dat n emanu den tunnel nabijkwam. De vorige week werd de voorspelling van den inge nieur bewaarheid en bad de eerste ont ploffing plaats. Sedert volgden de ontplof fingen eikaar op, zij rolden als kanonscho ten dag en nacht. Denzelfden Donderdag liet de ingenieur water in uen tunnel vloei en, vooreerst om de buizen te beschermen, ten tweede o n de door het verbranden der petroleum ontstane ruimte weer geleidelijk aan te vullen. Woensdag was de tunnel bijna vol water en, hoewel er nog telkens ontploffingen werden gehoord en bet vuur daar beneden nog volstrekt niet in heftig heid scheen at te nemen, besloot de inge nieur toch er een einde aan te maken. Een buis, die brandde in een kelder, welke in verbinding stond met den tunnel, werd het eerst door middel van een Bauer- toestel gebluscht en daarna werd de petro leum, die in den kelder zelf brandde, ge doofd door er schoppen zand op te werpen. Out half een Woensdagmiddag was deze eerste oven uitgedoofd. Toen weidde aan val op het vuur krachtig doorgezet. In elke opening van den tunnel werd een wagenvracht steenen geworpen en verder verstikte men bet vuur onder zand. Om halfzes was de laatste der vijf ovens, ware kraters, gedoofd. Het was een moeilijk en gevaarlijk werk, want de werk lieden waren blootgesteld aan eene vreeselijke hitte en een ondraughjkeu petrolcumwalm, terwijl nog telkens ouder hen ontploffingen zich deden hooien. Toch giug alles voorspoe dig en liep zonder ongelukken at. Dj brand heeft ten volle 12 dagin ge duurd. 13. Sinds Dartigues Frankrjjk verlaten had, was zjjn leven een aaneenschakeling van de wonderbaarlijkste avonturen geweest. Jaren van zorgen en moeite hadden el kaar opgevolgd zonder zijn illusiën te ver wezenlijken. Aanvankelijk had de veelbe sproken hoeve in Venezuela hem maanden lang bezig gehouden. Het was hem ge lukt, met den opbrengst van den verkoop der ossen, er een paardenfokkerij op te richten, maar deze speculatie, in den be ginne zeer winstgevend, werkte ten slotte met verlies door de inkomende rechten, die de Vereenigde Staten, waarheen hij zijn paarden zond, ging heffen. Dartigues had weldra genoeg van het le ven in de onmetelijke prairiën. Hij ver brak zijn contract met den koopman uit Havre en met 'n paar duizend piasters op zak voegde hy zich te Santa-Pé bjj Claude Brun, die daar een commissiehuis exploi teerde. Maar met zijn gewonen zin voor grootheid gaf Dartigues een te groote uit breiding aan het huis, putte in eenige maanden het crediet uit en het duurde niet lang of beiden stonden weer op straat. Toen richtten de beide compagnons een tingel-tangel op te Philadelphia. Dit zaak je ging tamelijk goed en met een zoet winst je verkochten zij het na afloop van bet seizoen aan een Duitscher. Hun geld sta ken zij in een onderneming, die eenige booten in de vaart had tusschen San Fran cisco eu Europa, met koelkamers tot het vervoer van geslacht vee. Ook dit geluk te, maar toen waagde Brun hun beider ka pitaal in den windhandel in granen, met het droeve gevolg dat zij binnen één week weder zoo arm waren als ooit te voren. Eindelijk, na een zwerftocht van zes jaar, ontmoette Dartigues te Valdivia mevrouw Hernandez, weduwe van den generaal van dien naam, oud-president van de republiek Guatamala. Hij maakte een goeden in druk op de nog schoone weduwe en trad met haar in het huwelijk. Van dit oogenblik af, keerde zijn kans ten goede. Alles gelukte hem. Was het de bigamie, die Fortuna gunstig tegen hem stemde? Want de avonturier bekommerde zich heel weinig om zijn eerste huwelijk, daar hij nooit meer naar Frankrijk ducht terug te keeren en de weduwe eenvoudig volgens de Amerikaansche wet getrouwd had. Met het vermogen zijner vrouw, wier eerste echtgenoot niet voor niemendal ja renlang de financiën van zijn republiek had beheerd, legde hij den grondslag tot het zijne. Hij had voor den Parana-spoorweg een leening weten te plaatsen eu een leger van ingenieurs en werklieden uit Europa doen komen. Binnen vier jaar vergaarde hij een Anierikaansch foituin en had bo vendien de Fransche industrie betrokken in een land, dat tot dusverre geheel onder Engelscbeii invloed bad gestaan. Claude Brun was inmiddels naar Frank rijk vertrokken en had daar hoog opgege ven van de verdiensten van Dartigues, de politieke voordeden uiteengezet, die door den Parana-spoorweg, wanneer bij door Fransche werkkrachten en Fransch kapi taal zou tot stand komen, konden worden teweeggebracht, doordat de schade, dooi den krach van het Panama-kanaal in de beurzen der kleine burgerij aangericht, eenigszins zou kunnen worden vergoedja, dat Dal tigues de voorloopige werken van het kanaal zou overnemen en het groolsche werk voltooien. Hij werd door de toon aangevende kringen niet welgevallen aan gehoord en keerde terug met het Legioen van Eer voor Dartigues en een post als consul-generaal voor zichzelf. Die twee kornuiten waren dus op den goeden weg om millionairs te worden en groot aanzien te verkrijgen. In afwachting leefden zij als ware na bobs en zonder de minste gewetenswroe ging kochten zij alle mogelijke administra teurs, gouvernemenis-comiuissarissen en magistraten om en deden wat zij wilden. Jean was een uitnemend echtgenoot en een liefdevol vader voor de dochter van president Hernandez, een bekoorlijk vijf tienjarig bakvischjc, Bella genaamd, die ver bazend veel geleek o|i een kranigen offi cier, die jaren lang bij den generaal de post van adjudant had bekleed. Hij repte met geen enkel woord over zjju gcz.u, dat hij iu ellende bad achtergelaten. Slechts ééns bad bij dit onderwerp vluchtig aan geroerd tegen Brun, doch vuu dien kwa-

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1904 | | pagina 1