BRESKENSCHE COURANT.
ALGEMEEN
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
VOOR
HET VOORMALIG 4E DISTRICT.
No. 908.
Zaterdag 25 Juni 1904.
13e Jaarg.
Binnenland.
A B|0 N N E M E;N T.
Per I! maanden /U.50, franco per post door liet gelieele Rijk ƒ0.55,
voor België ƒ0.625, voor Amerika ƒ0.825, bij vooruitbetaling.
Bij alle boekhandelaren en brievengaarders worden abonnementen aangenomen.
ADVERTENTIËN.
Van 1 tot en met 5 regels 25 cents elke gewone regel meer 5 cents.
Groote letters naar plaatsruimte. Bij abonnement lager tarief.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagnamiddag twee uur.
Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond bij den uitgever O. BirXIDI W te Itrcskcns.
Partij- of Landsbelang.
I.
Nu de uitslag der Staten-verkie-
zingen de besturing van ons land
voor geruimen tijd in anti-vrijzin
nige bedding heeft geleid, is het niet'
ondienstig te wijzen op het belang
rijke punt dat leiding gaf aan dezen
stembus strijd.
Deze toch werd ditmaal beheerscht
door de waag „vóór of tegen de re
geering" eener- en „de Eerste Ka
mer links of rechts" anderzijds.
De coalitie-partij heeft aan de jong
ste verkiezingen de eerste kwestie
vastgeknoopt en de vrijzinnigen be
paalden zich tot het dilemma dei-
laatstbedoelde leuze.
Beide vraagpunten houden wel een
onderling verband, maar toch bestaat
nog een groot verschil tusschen het
een en het ander.
De rechtsche partijen zagen in de
uitspraak der kiezers een votum van
ver- of wantrouwen in het beleid
der huidige regeering, terwijl de li
beralen aan het resultaat dier uit
spraak de beteekenis hechtten eener
bestendiging van de tegenwoordige
samenstelling der Eerste Kamer, waar
van, gelijk men weet, de leden dooi
de Provinciale Staten worden geko
zen.
Deze Kamer heeft niet het karak
ter van een politiek lichaam zooals
de Tweede Kamer.
Ook is hare wetgevende positie
anders, daar zij geen oorspronkelijke
wetsontwerpen behandelt, maar al
leen over die, welke door de Tweede
Kamer zijn aangenomen, haar oor
deel uitspreekt, zonder bevoegd te
zijn in die ontwerpen eenige veran
dering aan te brengen.
Van daar dat hare taak meer is
een controleerende dan een schep
pende, en haar karakter mitsdien
meer is een onpartijdig dan een po-
litiesch.
Bij de vraag of de grondwet een
zoodanig karakter aan de Eerste Ka
mer heeft gegeven, dan wel of dit
eeli gevolg is van haar optreden en
van de wijze waarop zij hare taak
steeds heeft opgevat, zullen we niet
lang stilstaan.
Te minder is dat noodig omdat
hare positie nu eenmaal zelfstandig
is en zij zelve getoond heeft niette
willen zijn een politiek instrument.
Daarin ligt voor de natie een waar
borg dat op wetgevend gebied al
thans door deze Kamer, die een uit
spraak heeft in hoogste ressort de
haar ter goedkeuring voorgelegde ont
werpen niet toetst aan het belang
der partij die op. een gegeven oogen-
blik regeerings-meerderheid is, maar
uitsluitend aan dat van staat en natie.
Dat onder die omstandigheden hare
onpartijdige uitspraak niet altijd wel
gevallig is aan hen, die gaarne hun
wil zagen zegevieren en hun wen-
schen zagen vervuld, is zeer begrij
pelijk.
Geen wonder, dat van sociaal-de
mocratische zijde het stelsel der Eer
ste Kamer zoozeer verouderd wordt
geacht, dat men haar liever geheel
zag verdwijnen.
Geen wonder ook, dat de anti
revolutionairen spreken van een den
voet aan de regeering dwars zetten
voor 't geval de Eerste Kamer een
wetsontwerp van het tegenwoordig
ministerie mocht verwerpen.
Zoo'n oordeel pleit echter juist
voor het onpartijdig karakter der Eer
ste Kamer, waarin elk onbevoordeel
de een zoodanig onbevangen vertrou
wen stelt gelijk dat, behoudens eene
enkele uitzondering, bestaat ten op
zichte onzer rechtsprekende magistra
tuur.
Dat vertrouwen wekkend karakter
is gebaseerd op de geschiedenis.
Bij de wetsontwerpen die zij had
te beoordeelen vroeg zij niet door
welke politieke kleur de minister zich
onderscheidde, die deze haar ter goed
keuring' voorlegde, evenmin als zij
te rade ging met de staatkundige
overwegingen waarop de Tweede Ka
mer een ontwerp had aangenomen.
Ze vroeg steeds alleen in hoever
het landsbelang door zulk een wét
kon gediend zijn.
Uit dien hoofde zag men haar
wetsontwerpen aannemen afkomstig
van anti-liberale Kabinetten, als deze
verwerpen van geestverwante minis
ters.
Het is daarom eene verkeerde, eene
verregaande partijdige beoordeeling,
wanneer men van anti-revolutionaire
zijde in de eerste de beste keer dat
de Eerste Kamer een ontwerp van
de tegenwoordige regeering mocht
verwerpen, een aan dit Kabinet den
voet dwars zetten ziet.
Om te voorkomen dat dit te avond
of morgen zou kunnen gebeuren,
moet de Eerste Kamer, die ondanks
hare onpartijdigheid een kleine libe
rale meerderheid heeft, worden om
gezet in eene aan het thans zittend
Kabinet verwante meerderheid.
Deze overweging is van zoo'n be
langrijken aard geweest, dat de stem
busstrijd voor de anti-revolutionairen
niet alleen door dit wachtwoord werd
beheerscht, maar dat zelfs de regee
ring zou afgetreden zijn indien de
uitslag der verkiezingen aan hare
partij ongunstig was geweest.
Wel een bewijs hoe men aast op
de Eerste Kamer om hare meerder
heid om te zetten in eene aan de
regeering volgzame.
Verschillende omstandigheden zijn
daartoe gunstig.
(Slot volgt.)
Provinciale Staten.
Ten opzichte van liet afwijzend voorstel
op het verzoek van P. de Muijnk te St.
Kruis en anderen om het verhod van het
gebruik van 3 paarden op de prov. wegen
eeuigszins te wijzigen, zeggen Ged. Staten