BRESKENSCHE COURANT.
ALGEMEEN
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
VOOR
HET VOORMALIG 4E DISTRICT.
No. 896.
Woensdag 11. Mei 1904.
13" Jaarg.
Het drankwet-ontwerp.
ABONNEMENT.
Per 3 maanden ƒ0.50, franco per post door het geheele Rijk ƒ0.55,
voor België ƒ0.626, voor Amerika ƒ0.826, bij vooruitbetaling.
Bij alle boekhandelaren en brievengaarders worden abonnementen aangenomen.
ADVERTENTIE N.
Van 1 tot en met 5 regels 25 cents elke gewone regel meer 5 cents.
Groote letters naar plaatsruimte. Bij abonnement lager tarief.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagnamiddag twee uur.
Dit blad verschijnt elke» Dinsdag- en Vrijdagavond bij den uitgever C. DIELOIAX te Breskens.
De behandeling van art. 1 van
bovenstaand wets-ontwerp heeft een
zeer breede vorm aangenomen door
eene bepaling in de nota van wijzi
gingen op dat art., luidende dat on
der verkoop van sterke drank in het
klein zal worden verstaan, die voor
gebruik ter plaats van verkoop, dus
de herbergen en die voor gebruik el
ders, nl. de slijterijen, alwaar ze zal
te bekomen zijn in gesloten fleschjes
of wat ook tot een minimum van 2
maatjes.
Men kan weten dat dit laatste bij
de thans geldende drankwet niet kan
plaats hebben in slijterijen zonder
vergunning.
Over dit zeer belangrijke punt van
het ontwerp is een heftige bestrijding
ontstaan.
Men heeft aangevoerd dat de ver
koop die thans heimelijk in 't klein
zonder vergunning plaats heeft door
zoo'n bepaling in de hand zal wor
den gewerkt, om de verkoop in de
slijterijen toe te staan, al is 't dan
in gesloten fleschjes van ten minste
2 deciliter, want wie zal kunnen be
letten dat deze fleschjes onmiddellijk
worden ontkurkt en leeggedronken.
De minister van Binnenlandsche
Zaken, dr. Kuyper, heeft bij de ver
lediging van de bepaling verklaard
lat deze door de regeering als een
ioogst gewichtig punt wordt be-
chouwd.
De splitsing is evenwel niet iets
nieuws, niet een gedachte bij deze
regeering opgekomen. Eigenlijk staat
ze reeds in de bestaande wet, in art.
26, le en 2e lid. Daar wordt ook
onderscheiden verkoop voor gebruik
ter plaatse en verkoop voor gebruik
elders.
En in 1884 werd in het afdeelings-
verslag der Kamer op splitsing aan
gedrongen. Dat was dus in een of
ficieel stuk. Maar bovendien buiten
de grenzen is 't ook geen vreemde,
geen nieuwe zaak. De splitsing be
staat in Oostenrijk, in Noord-Ame-
rika, in Rusland, in Zweden, waar
zij na lange werking opnieuw werd
gehandhaafd.
In Noorwegen, Luxemburg en En
geland kent men de splitsing ook. Als
men zulk een maatregel in de prak
tijk zoo goed heeft zien werken overal
elders, dan moest men, wanneer men
de gedachte ook hier wil invoeren,
de zaak ernstiger onder de oogen
zien dan tot dusver is geschied.
Uit Engelsche rapporten toont de
Minister de goede werking der split
sing daar te lande. Overal waar de
splitsing werkt, is het aantal over
tredingen niet vermeerderd, maar wel
is het gebruik in de tapperijen sterk
verminderd en daarentegen de ver
koop in slijterijen toegenomen. De
minister geeft daarvan cijfers. Dat
is winste voor de drankbestrijding.
Men moet bij de hoofdgedachte van
de splitsing niet letten op alle mo
gelijke obsessies maar rekening hou
den met den generalen toestand. De
zaak komt hierop neeris het wen-
schelijker dat iemand thuis een paar
glazen wijn drinkt, dan wel dat hij,
wat hij gebruiken wil, in kroegen
gaat gebruiken.
Hij zal thuis minder drinken dan
buitenshuis. De band tusschen den
man en het gezin wordt door dat
thuis-zijn sterker. Hetzelfde geldt
voor den werkman die geen wijn
maar jenever drinkt, en voor veel
meer groepen van menschen, voor
ambtenaren, onderwijzers enz. Ook
hier voor deze groepen geldt het
wat is beterdat zij gaan drinken
in de kroegen of dat zij thuis drin
ken Natuurlijk het laatsteNu
zijn er uitzonderingen. Men kan
thuis veel drinken, meer dan in de
café's. Maar regel is dit niet.
De vraag is dus of de splitsing in
tapperijen en slijterijen een goede
richting aan het nationale leven zal
geven. De kroeg is de donkere tun
nel waardoor de welvaart uit het huis
verdwijnt.
Eenmaal in de kroeg zijnde, blijft
men er zitten en komt men tot drank
misbruik en uithuizigheid.
Bovendien, wanneer men in de
kroeg kan gaan koopen, kan men
daar eerst veel drinken en dan nog
mee naar huis nemen om daar te
drinken. Door het afzonderen der
slijterijen van de kroegen zal men
het kroegloopen tegengaan en de n1a-
tigheid, die thans nog in vele krin
gen bestaat, handhaven.
Ten opzichte van den toe te stane
verkoop van sterken drank in het
klein zijnde minder dan 10 L. zeide
de minister, dat deze bepaling ver
band hield met de splitsing hierbo
ven bedoeld; komt deze niet tot stand,
dan zal men aan allen weer toestaan
beneden 10 liter te verkoopen.
Die 10 liter vond bestrijding. Toch
achtte de minister het nog slechts
een kleine stap in de goede richting.
Hij zou liever tot 20 liter zijn ge
gaan. Maar de minister moest ook
rekening houden met de publieke
opinie. Over 10 jaar zal die geheel
anders zijn en men tot 20 liter kun
nen gaan. Op deze wijze zal men
de wetsontduikingen kunnen tegen
gaan.
Men heeft de bedenking gemaakt
dat de vergunningen zullen vermeer
deren omdat de bestaande verkoopers
van boven de 2 liter nu voortaan al
len vergunning zullen krijgen voor
verkoop van 10 liter en dus allen
onder de wet zullen vallen. Dat is
een onbillijkheid, dat erkent de mi
nister, en er is misschien iets op te
vinden door het verhoogde vergun
ningsrecht voor die menschen te ver
lagen. Dat zou dan een compensa
tie zijn. Intusschen zullen die ver
koopers boven een zeker aantal li
ters mettertijd komen te vallen onder
het toegestaan aantal maximum ver
gunningen in een gemeente, hetgeen
f k
d.
in
V