RRESKENSCHE COURANT. ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET VOORMALIG 4E DISTRICT. *- ïT No. 892. Woensdag- 27 April 1904. 13e Jaarg-, ABONNEMENT. Per 3 maanden ƒ0.50, franco per post door het geheele Rijk ƒ0.55, voor België ƒ0.623, voor Amerika ƒ0.826, bij vooruitbetaling. Bij alle boekhandelaren en brievengaarders worden abonnementen aangenomen. A DVERTENTIË N. Van 1 tot en met 5 regels 25 cents elke gewone regel meer 5 cents. Groote letters naar plaatsruimte. Bij abonnement lager tarief. Advertentiëu worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagnamiddag twee uur. Kit blad verschijnt elliett Dinsdag- en Vrijdagavond bij den uitgever C. IIIIJ.l t! te Breskens. Ken alffenieon on» erU'f. In verband niet den veranderden loop van enkele treinen der Staats spoor is dooi- den Provincialen Stoom- bootdienst op de Westerschelde eene gewijzigde dienstregeling uitgegeven geldig van 1 Mei tot 15 October a.s., die echter verre van bevredigend zal kunnen genoemd worden. De trein die op de laatste van Vlissingen vertrekkende booten naar Terneuzen en Breskens correspondeert en tot dusver te 5.39 arriveerde, zal met 1 Mei te 6.04 aankomen, ten gevolge waarvan de vertrekuren voor die booten thans zijn bepaald op 6.10, mede met inachtneming van de re serve dat bij eventueele te late aan komst van den trein, de booten ten hoogste 20 minuten wachten. Te dien opzichte is de regeling zonder cenig bezwaar. Niet alzoo de middagdienst van Vlissingen naai- Breskens. De trein die te .1.07 van Vlissin gen vertrekt is vervroegd en gaat met 1 Mei reeds te 12.35. En met deze alleszins prachtige aansluiting is dooi den Stoombootdienst geen rekening gehouden, omdat men heeft verklaard daartoe in de onmogelijkheid te ver- keeren. We zijn 't met dit laatste niet eens, want indien men, met beliond van het bepaalde bij de gewijzigde dienst regeling, een der twee steeds in re serve liggende booten voor de mid dagdienst inlaschte en dus zoowel de correspondentie voor den trein van 12.35 als'die van 11.44 gewaarborgd was, dan was er geen sprake van eene onmogelijkheid. Maar we nemen aan dat aan het inlasschen in den dienst van een reserve-boot zoodanige bezwaren zijn verbonden, dat ze schier onoverkomelijk mogen worden geacht. In de gegeven omstandigheden is onze omgeving dus van eene belang rijke communicatie afgesloten, zoowel wat het personen als het postver voer betreft. Verkeert men nu in de meening dat dit bezwaar van weinig waarde is, door te zeggen, dat zij, die de trein van 12.35 te Vlissingen willen hebben, maar met een vroeger van Breskens afvarende boot moeten ver trekken, dan kan men niet anders doen dan lien die er zulk eene rede neering op na houden gelijk te geven. Hen in deze lijn volgende zou men evengoed kunnen zeggen dat één boot in den vroegen morgen heen en woei en insgelijks een in den avond voor ieder de gelegenheid verschafte om uit en thuis te zijn en er dus geen reden tot klagen was. In dien geest zou zelfs het wachten van ruim anderhalf uur in Vlissingen een kleinigheid zijn. Maar, men voelt het, dat zulk eene redeneering niet van dozen tijd is en aangezien men, geen reactie willende, voor dit zwarte spook op 't gebied van reis- en postgelegenheid tegenwoordig zeker niet meer beducht is, willen we trachten het algemeeiie ongerief dat zich geducht zal laten gevoelen, ten volle bloot te leggen. We mogen het als bekend veron derstellen, dat het reizen per Prov. boot, zonder te kort te willen doen aan de gemakkelijke gelegenheid tot verplaatsing die ze thans biedt, nu juist niet eene zenuwachtige gejaagd heid verwekt, waar ze in sommige gevallen den reizigers in ruime mate in het geduld oefent. Ei- zijn op de geheele dienst reizen die met tusschenruimten van 1, 2 ja zelfs 2: uur inderdaad aansluitend zijn. Over die onaangenaamheden zet men zich heen, zoo goed en zoo kwaad als 't kan, en men slijt de tijd in Vlissingen, uit gebrek aan een wacht kamer die door de Directie is inge nomen, met een kijkje in de stad, met een zitje in een hotel, of bib berend van de kou onder de luif van de ponton, tot op zekere hoogte alle ongemakken, die men wel niet ge woon wordt, maar waarin men zich schikt als door de noodzakelijkheid opgelegd. Indien men nu als exploitant van een openbaar middel van vervoer zich voor de aansluiting verantwoord acht met het reizend publiek te noodza ken van een vroegere reisgelegenheid gebruik te maken Is daartegen weinig anders te doen dan deze wijze les op te volgen. Zoo althans denkt ook de admi nistratie der posterijen er over, ten gevolge waarvan zooals uit achter staande aankondiging blijkt, de post voortaan met de boot van 10 uur van Breskens zal worden vervoerd. Men vergunne ons eens na te gaan van welken invloed deze wijziging is. In de postverzending met de boot van 10 uur zijn ook begrepen die van de hulpkantoren Hoofdplaat en Groede. De bodeloopen op die kantoren zijn dus dermate gewijzigd, dat ze reke- kenen we gemakshalve eens Amsterd. tijd te kwart voor 7 van Breskens vertrekkende, te circa 10 uur weer terug moeten zijn. Voor Hoofdplaat is het dus, waar die loopen op 3 uur heen en weer zijn gesteld, draaien en keeren en voor Groede, waarvoor 2'|2 uur is bepaald, slechts een tusschenruimte van een half uur, in wélke de brieven en pakketten uitgezocht en besteld worden, en mitsdien alle gelegenheid tot eventueele ommegaande beant woording buitengesloten. Deze moet dan noodwendig wachten tot vier uur, bij welke gelegenheid de trein uit Vlissingen na aankomst van de boot niet zelden reeds is vertrokken en de post dus weer maar wacht tot 8 uur. Voor het aangrenzende Nieuwvliet is het van ongeveer dezelfde betee- kenisalleen kan de bode niet te Groede terug zijn vóór die van daar naar Breskens vertrekt. pu Ut 4.1

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1904 | | pagina 1