RRESKENSCHE COURANT.
ALGEMEEN
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
VOOR
HET VOORMALIG 4E DISTRICT.
*-
ïT
No. 892.
Woensdag- 27 April 1904.
13e Jaarg-,
ABONNEMENT.
Per 3 maanden ƒ0.50, franco per post door het geheele Rijk ƒ0.55,
voor België ƒ0.623, voor Amerika ƒ0.826, bij vooruitbetaling.
Bij alle boekhandelaren en brievengaarders worden abonnementen aangenomen.
A DVERTENTIË N.
Van 1 tot en met 5 regels 25 cents elke gewone regel meer 5 cents.
Groote letters naar plaatsruimte. Bij abonnement lager tarief.
Advertentiëu worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagnamiddag twee uur.
Kit blad verschijnt elliett Dinsdag- en Vrijdagavond bij den uitgever C. IIIIJ.l t! te Breskens.
Ken alffenieon on» erU'f.
In verband niet den veranderden
loop van enkele treinen der Staats
spoor is dooi- den Provincialen Stoom-
bootdienst op de Westerschelde eene
gewijzigde dienstregeling uitgegeven
geldig van 1 Mei tot 15 October a.s.,
die echter verre van bevredigend zal
kunnen genoemd worden.
De trein die op de laatste van
Vlissingen vertrekkende booten naar
Terneuzen en Breskens correspondeert
en tot dusver te 5.39 arriveerde, zal
met 1 Mei te 6.04 aankomen, ten
gevolge waarvan de vertrekuren voor
die booten thans zijn bepaald op 6.10,
mede met inachtneming van de re
serve dat bij eventueele te late aan
komst van den trein, de booten ten
hoogste 20 minuten wachten. Te dien
opzichte is de regeling zonder cenig
bezwaar.
Niet alzoo de middagdienst van
Vlissingen naai- Breskens.
De trein die te .1.07 van Vlissin
gen vertrekt is vervroegd en gaat met
1 Mei reeds te 12.35. En met deze
alleszins prachtige aansluiting is dooi
den Stoombootdienst geen rekening
gehouden, omdat men heeft verklaard
daartoe in de onmogelijkheid te ver-
keeren.
We zijn 't met dit laatste niet eens,
want indien men, met beliond van
het bepaalde bij de gewijzigde dienst
regeling, een der twee steeds in re
serve liggende booten voor de mid
dagdienst inlaschte en dus zoowel
de correspondentie voor den trein van
12.35 als'die van 11.44 gewaarborgd
was, dan was er geen sprake van
eene onmogelijkheid. Maar we nemen
aan dat aan het inlasschen in den
dienst van een reserve-boot zoodanige
bezwaren zijn verbonden, dat ze schier
onoverkomelijk mogen worden geacht.
In de gegeven omstandigheden is
onze omgeving dus van eene belang
rijke communicatie afgesloten, zoowel
wat het personen als het postver
voer betreft.
Verkeert men nu in de meening
dat dit bezwaar van weinig waarde
is, door te zeggen, dat zij, die de
trein van 12.35 te Vlissingen willen
hebben, maar met een vroeger van
Breskens afvarende boot moeten ver
trekken, dan kan men niet anders
doen dan lien die er zulk eene rede
neering op na houden gelijk te geven.
Hen in deze lijn volgende zou men
evengoed kunnen zeggen dat één boot
in den vroegen morgen heen en woei
en insgelijks een in den avond voor
ieder de gelegenheid verschafte om
uit en thuis te zijn en er dus geen
reden tot klagen was.
In dien geest zou zelfs het wachten
van ruim anderhalf uur in Vlissingen
een kleinigheid zijn.
Maar, men voelt het, dat zulk eene
redeneering niet van dozen tijd is en
aangezien men, geen reactie willende,
voor dit zwarte spook op 't gebied van
reis- en postgelegenheid tegenwoordig
zeker niet meer beducht is, willen
we trachten het algemeeiie ongerief
dat zich geducht zal laten gevoelen,
ten volle bloot te leggen.
We mogen het als bekend veron
derstellen, dat het reizen per Prov.
boot, zonder te kort te willen doen
aan de gemakkelijke gelegenheid tot
verplaatsing die ze thans biedt, nu
juist niet eene zenuwachtige gejaagd
heid verwekt, waar ze in sommige
gevallen den reizigers in ruime mate
in het geduld oefent.
Ei- zijn op de geheele dienst reizen
die met tusschenruimten van 1, 2
ja zelfs 2: uur inderdaad aansluitend
zijn.
Over die onaangenaamheden zet
men zich heen, zoo goed en zoo kwaad
als 't kan, en men slijt de tijd in
Vlissingen, uit gebrek aan een wacht
kamer die door de Directie is inge
nomen, met een kijkje in de stad,
met een zitje in een hotel, of bib
berend van de kou onder de luif van
de ponton, tot op zekere hoogte alle
ongemakken, die men wel niet ge
woon wordt, maar waarin men zich
schikt als door de noodzakelijkheid
opgelegd.
Indien men nu als exploitant van
een openbaar middel van vervoer zich
voor de aansluiting verantwoord acht
met het reizend publiek te noodza
ken van een vroegere reisgelegenheid
gebruik te maken Is daartegen weinig
anders te doen dan deze wijze les
op te volgen.
Zoo althans denkt ook de admi
nistratie der posterijen er over, ten
gevolge waarvan zooals uit achter
staande aankondiging blijkt, de post
voortaan met de boot van 10 uur
van Breskens zal worden vervoerd.
Men vergunne ons eens na te gaan
van welken invloed deze wijziging is.
In de postverzending met de boot
van 10 uur zijn ook begrepen die
van de hulpkantoren Hoofdplaat en
Groede.
De bodeloopen op die kantoren zijn
dus dermate gewijzigd, dat ze reke-
kenen we gemakshalve eens Amsterd.
tijd te kwart voor 7 van Breskens
vertrekkende, te circa 10 uur weer
terug moeten zijn.
Voor Hoofdplaat is het dus, waar
die loopen op 3 uur heen en weer
zijn gesteld, draaien en keeren en
voor Groede, waarvoor 2'|2 uur is
bepaald, slechts een tusschenruimte
van een half uur, in wélke de brieven
en pakketten uitgezocht en besteld
worden, en mitsdien alle gelegenheid
tot eventueele ommegaande beant
woording buitengesloten. Deze moet
dan noodwendig wachten tot vier uur,
bij welke gelegenheid de trein uit
Vlissingen na aankomst van de boot
niet zelden reeds is vertrokken en
de post dus weer maar wacht tot 8 uur.
Voor het aangrenzende Nieuwvliet
is het van ongeveer dezelfde betee-
kenisalleen kan de bode niet te
Groede terug zijn vóór die van daar
naar Breskens vertrekt.
pu
Ut
4.1