BBESKEHSGHE COURAI ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET VOORMALIG 4E DISTRICT. Ir. SylrUii \t OoslMix No. 877. Woensdag 2 Maart 1904. 13e Jaarg. ABONNEMENT. Per 3 maanden ƒ0.56, franco per post door het geheele Rijk ƒ0.55, voor België ƒ0.625, voor Amerika ƒ0.825, bij vooruitbetaling. Bij alle boekhandelaren en brievengaarders worden abonnementen aangenomen. ADVERTENTIËN. Van 1 tot en niet 5 regels 25 cents elke gewone regel meer 5 cents Groote letters naar plaatsruimte. Bij abonnement lager tarief. Adverlentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagnamiddag twee uur. Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond hij den uitgever O. DIELENliV te Breskens. n. Maar ook is het ministerie niet christelijk genoeg genoemd. Al hadden we de vroomste ministers voor God, die met een bijbel in de 2e Kamer verschenen en met een psalmboek ter mi nisterraad opgingen, doch buiten dat niets deden, zou daarmede in den Staat niets zijn aan te vangen; maar dat wordt ook niet verlangd. In het verschil van geloofspunten heeft mr. Troelstra met verwijzing naarCath. 13 gepoogd verstoring te brengen in de samen werking der anti-rev. en katb., wat evenwel niet gelukte. Leggen we daarnaast de betiteling van paus Leo XIII van de hervorming als pest, dan is er volkomen gelijkheid en hebL.n we elkaar niets meer te verwijten. Het zijn ook niet de theologische be schouwingen, die ons samenbrengen, doch de groote christ. staatsbeginselen, waarom trent we eenzelfde idee hebben. De twaalf artikelen des geloofs, waarin een God, een Christus, een Geest, een gemeenschap, een opstanding, een eeuwig leven wordt beleden, hebben we gemeen, en ze zijn de grond zuilen van onze Christ. beginselen, die in de wetten moeten worden nedergelegd, en zijn gemist in die der liberale regeeringen. De door Borgesius in uitzicht gestelde Zondagswet is nooit gekomen, er scheen geen tjjd. De thans aangekondigde geeft o. a. deu militair, wiens laatste verlofdag op Zondag valt, vrijheid, om, als hij niet verkiest op dien dag te reizen, des Maandags terug te keeren. Voorts zijn de brugwachters bij de Water staat vrijgesteld van het opendraaien der bruggen onder de kerkuren, waardoor de scheepvaart gedurende dien tijd stil moet liggen. In eene uitnemende verhandeling van Passtoors, het kamerlid voor Beverwijk, zijn destijds tal van maatregelen aan de hand gedaan tot verbetering van arbeids toestanden, waarvan een clir. beginsel uitgaat. Men stelt het van tegenovergestelde zijde voor, dat onder de werking der nieuwe Zondagswet iedereen naar de kerk zal worden gejaagd. Het Zondagsblad van »Het Volk", een der minste en geringste vruchten der Ne- derlandsche drukpers, en waarbij de inhoud van Uilenspiegel nog stichtelijke lectuur is, levert week aan week de meest ergerlijke spotcritiek in beeld, nu eens minister Kuy- per voorstellende als Koning Herodes, de kindermoordenaar, dan weer als een dronken man aan den arm van Koning Leopold, en laatst als vrucht van de nieuwe Zondags wet een plaat gaf waarop de politie agenten druk werk hadden om de lui naar de kerk te brengen, Wederkeerig zou men kunnen bepalen de arbeiders vrij te stellen van de collecte en de liberalen bijeen in een hoekje te plaatsen. Maar het is al te dwaas daarop verder in te gaan er zal in 't minst geen dwang worden uitgeoefend naar de kerk te gaan wie dat doen wil is vrij, en wie niet wil is daarin ook vrij. Be liberalen zijn ook wel voor Zondags rust, maar ze gaan uit van een ander standpunt. Ze zijn van oordeel dat een arbeider geen horloge is, dat maar telkens wordt opge wonden en rusteloos moet loopen. Er moet rust zijn. En dat zeggen we hen na, maar we gaan verder, en stellen hem in de ge legenheid de plichten die hij heeft tegenover God, vrouw en kinderen, behoorlijk na te komen en hein daarom vrijheid van arbeid verleenen Nu is 't in ons land dat omringd wordt door groote staten en door zekere interna tionale communicatie aan verplichtingen gebonden is ondoenlijk op Zondag alles stop te zetten en daardoor alle transport, post en telegrafie te sluiten, maar het kan be perkt worden tot het allernoodzakelijkste. Kregen we onder het vorig ministerie geen Zondagswet, ook de toegezegde af schaffing der Staatsloterij bleef achterwege. De liberalen willen de Staatsloterij afge schaft omdat alle loterij verkeerd is, wijl de fortuin liet geld verplaatst van de eene naar de andere zijde, en dit een economisch kwaad is. Dit is niet onze redeneering alleen waarom we tegen de loterij zijn. Afgescheiden van het oeconomisch onwel varende als schadelijk voor de welvaart, is spel en loterij eene verzoeking aan God, als we zouden bidden: Heere leidt uw weg in overeenstemming met onze begeerten. De drankwet is een ontwerp dat oi dor de eigen partijgenooten van Borgesius in stemming vindt. Wel zegt Borgesius van de 7000 ver gunningen, die er te veel zijn, snijdt ze in eens af, maar men vergete niet, dat elke afkoop stellende op ƒ2000 die onteige ning de Staat op ƒ14.000 000 zou komen te staan en moest worden opgebracht het meest door de boeren en de burgerstand, die zoo graag belasting betalen. De minister wil langzamerhand het getal vergunningen op peil brengen dan kost het de schatkist niets. Ook vermindert daar door de clandestine verkoo]), die in sommige streken tot eene verbazende hoogte geklom men is. Het bepaalt de sluiting der drank huizen van 11 uur 's avonds tot 7 uur 's morgens en des Zondags tot 2 uur 's mid dags, met afschaffing der vrouwelijke be diening, behalve eigen huisgenooten en verbod voor jongens beneden 16 jaar tot het betreden van zulke lokalen anders dau onder geieide. Geen enkel blad in ons land keurt dit af. Zelis hel Volk prijst deze maatregelen en als dat blad iets prijst, dan is het zeker wel goed. Maar niet alleen om de bestrijding der drankzucht als zonde, die in de II. Bchrilt wordt veroordeeld, is dit ontwerp goed, maar ook waar het de onzakelijkheid en schadelijkheid voor het lichaam zal tegen gaan. Verder wordt door dit ministerie aange vat de Nieuw-Malthusiaansche bond, het stelsel dat onder de Kath. zeker de meeste tegenstanders telt, benevens het onderzoek naar het vaderschap. Al deze punten van liet chr. ministerie zijn aan de liberale partij niet toevertrouwd. Vooial niet gelijk reeds gezegd, dat vele jongeren dezer partij zich werpen in de armen der 80C.-democratie, die daardoor bloeit en onze strijd zwaarder maakt, zwaarder tegen de nieuwe zedeleer dier partij welke de religie van de stof als zoodanig heeeft aan genomen. In de arbe;ders-centra van Duitschland is gewaarschuwd om deze nieuwe religie, godsdienstloos als ze is, niet al te zeer te verkondigen, opdat de arbeiders zich niet tegen de soc.-dem. zonden keeren. De afwaartseh-vloeiende beweging der liberale partij naar het soc. kamp is even gewis als de ebbegang van het water na den vloed. Het anti godsdienstige daarin is het groote gevaar dat alle chr. partijen tot keering Een ander verwijt is dat dit ministerie niet hard genoeg werkt. Spr. wees er op, dat men bij het optre den terstond de uitvoering moe t voorbe reiden van de ongevallenwet, want al sii.ut een aangenomen en bekrachtigd wet ui w u p in het Staatsblad, ze is daarmee nog net in werking. Eu daar stond dit kabinet, voor. Of het verwijt van den langzaincn gang van dit ministerie, waarvoor als reden o ,k va do te op dii in Cc br nn tei w. vii tei hei dai vat

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1904 | | pagina 1