BRESKENSCH
COURANT.
ALGEMEEN
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
VOOR
HET VOORMALIG 4E DISTRICT.
Kerstgedachten.
No. 858.
Vrijdag 25 December 1903.
13e Jaarg.
'ABONNEMENT.
Per 3 maanden ƒ0.50, franco per post door het gelieele Rijk ƒ0.55,
voor België ƒ0.025, voor Amerika ƒ0.825, bij vooruitbetaling.
Bjj alle boekhandelaren en brievengaarders worden abonnementen aangenomen.
ADVERTENTIE N.
Van 1 tot en met 5 regels 25 cents elke gewone regel meer 5 cents.
Groote letters naar plaatsruimte. Bij abonnement lager tarief.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagnamiddag twee uur.
Rit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond bij den uitgever C. IHIII.IDIAX te Itreskens.
O
Als de christenheid zich opmaakt om de
geboorte van den Zaligmaker te vieren, dan
is de vraag op zijn plaats wat tocb wel de
aanleidende oorzaak mag zijn van dat tel
kens terugkeerende feest en welke waarde
er gelegen ligt in die periodieke herdenking.
Die vraag wordt natuurlijk zeer verschil
lend beantwoord, naar gelang der levens
beschouwing, waaronder men zich beweegt,
ja zelfs onder den invloed der levensom
standigheden, waarin men verkeert.
Dat blijkt terstond uit het zich meer of
minder willen of pogen te onttrekken aan
den machtigen invloed, die uitgegaan is van
de verschijning van Christus op aarde, en
waarvan de Heilige Schrift getuigde, dat
dit opgegane licht de gansche aarde van
noord tot zuid, van uost tot west, zoude
beschijnen.
De geschiedenis van het gansche wereld-
tooneel, hetwelk alle volken omvat, is door
trokken van dien invloed, die van elk mensch
afzonderlijk, wijst voldoende op de uitstra
ling van het Licht, dat in Efrata's velden
is opgegaan, schoon velen door een ge
maakte onverschilligheid den schijn willen
aannemen van in 't geheel niet ouder dien
invloed gebracht te zgn.
De schjjnbaie tegenstrijdigheden, die zich
hierby openharen, vindt luen in werkelijk
heid terug bij de verpersoonlijkte Christus
op aarde.
Letten we op de omstandigheden en de
pluats waar Hg ter wereld kwam, dan treft
>P
lie
op
oen
I
zp
of
heb
tiek
I
bru
der
v«ri
I
daa
vlot
kor
zou
in het allereerste de meest mogelijke ne
derigheid welke Zijne geboorte kenmerkte.
Was er geen paleis beschikbaar voor de
komst van dezen Koning der Koningen,
men vond zelfs geen plaats in de herberg,
geen plaats bij de menschen.
Is het noodig te wijzen op het groote
contrast wanneer een weieldburger in aan
tocht is, die, naar mate de kringen waarin
hij wordt verwacht, met des te meer glorie
wordt omgeven, doch waarvoor, hoe gering
ook de omgeving moge zijn waarin hij het
eerste levenslicht aanschouwen zal, toch
nog met eenige toebereidselen wordt tege
moet gezien.
Den Levensvorst werd de kribbe waaruit
de dieren des velds het voedsel tot zich
namen, als rustplaats toebedacht.
Dat moge voor de geloovigen het sym
bool zijn, om, wil het goed wezen, het
geestelijk voedsel te gebruiken in de on
middellijke nabijheid van den Zaligmaker,
toch is voor het menschenkind die diepe
vernedering zoo onbegrijpelijk, zoo ondoor
grondelijk, dat we ons in die schijnbare
hulpbehoevendheid niet kunnen nadenken.
Zouden we er tevens niet op wijzen, dat
op dit ondermaansche gebeurtenissen kun
nen voorvallen, die de wereld als 't ware
op hare grondvesten doet schudden, uogtans
na verloop van tijd alle aandacht en be
langstelling voorbij is en er tevens naar
nieuwe, van anderen aard zjjnde sensatie-
wekkende scènes wordt uitgekeken, terwijl
de geboorte van Christus, eene gebeurtenis,
die 19 eeuwen geleden plaats vond, nog
immer deelt in een belangstelling alsof ze
van nog slechts zeer jongen datum, van den
laatsten tijd was.
En gelijken tred houdt daarmede het feit,
dat geen boekwerk of schriftuur bij mach
te is de belangstelling langer gaande te
houden dan tot de nieuwsgierigheid is be
vredigd, in tegenstelling met het hoogst
eenvoudige verhaal der geschiedschrijvers,
die ons Jezus' geboorte overleverden, dat
altijd is als nieuw, nooit verveelt, en im
mer belangwekkend en frisch blijft.
De ondoorgrondelijke nederigheid, die niet
alleen de geboorte maar ook het gansche
leven en de omwandeling op aarde van
Christus kenmerkte, was eene algeheele
zelfopoffering en van een aard dat ze nim
mer aanleiding kon of kan geven tot eeni
ge op- ot aanmerking, terwijl daarentegen
de nederigheid des menschen, die slechts
even over de grens onzer bevattelijkheid
gaat, hoovaardig wordt genoemd en dit ook
veelal is.
Dat vlekkelooze leven, rein als versch
gevallen sneeuw, wordt ons steeds voorge
houden als zulk een, waarvan eeii wereld-
beheerschende kracht uitgaat, en het wordt
ons gesteld als een navolgenswaardig voor
beeld en voor zoover dat door menschen
kan worden nagekomen, ter bereiking van
een heilstaat op aarde.
En nu is men er zeer spoedig bij om de
kracht en de beteekenis van de komst van
Christus op aarde te verkleinen, zoo moge-
ljjk weg te redeneeren, door te wijzen op
de gebreken, die de navolgers van dat
Evangelie aankleven, eu die breed uit te
meten, en door de eenvoudige, doch mach
tige woorden van den Keistzang als holle
frasen te beschouwen, door onder meer het
Vrede op aarde" te stellen tegenover de
strijdvoering op elk gebied en het »in
menschen een welbehagen" tegenover de
vaak wederzijdsche haat en nijd, twist en
tweedracht, jaloezie en afgunst der sterve
lingen, doch dit kan in het minst aan de
groote beteekenis van het Kerstwonder geen
afbreuk doen, evenmin als het mogelijk is
om een stormwind of het regeugekletter te
doen bedaren door ons daartegen te weer
te stellen.
De vereering van Christus ligt niet in
eene opvallende Godsvrucht als om men
schen te behagen, niet in een roepen van
»Heere Heere niet ook in een larizeesch
laag nederzien op anderen, die niet mee
doen aan femelarijen of in het oogloopen-
de en boven anderen uitblinkende vroom
heid en ook weer niet in een veroordeelen
van hen, die, wars van kwezelarijen, zich
niet laten gebruiken als vlag die eene la
ding van scbijn-christelijkeu aard moet dek
ken, maar hoofdzakelijk in een betrachten
der naastenliefde als eerste uitvloeisel van
de liefde jegens Hem, wiens geboorte wordt
herdacht.
Daardoor wordt eene stille kracht ont
wikkeld, daarmede wordt dit heugelijke feit
op de juiste waarde geschat en daarin vindt
men eene aanleidende oorzaak voor eene
oprechte Kerstvreugde, voor een ongekun
stelde Kerstviering, welke bestand is tegen
de aanvallen van hen, die het Kerstwon
der willen verkleinen.
Gelukkig degenen, die deze ware vreugde
A'chicliïi<r- i...
oefe.
dags