BRESKENSCH COURANT. ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR HET VOORMALIG 4E DISTRICT. Kerstgedachten. No. 858. Vrijdag 25 December 1903. 13e Jaarg. 'ABONNEMENT. Per 3 maanden ƒ0.50, franco per post door het gelieele Rijk ƒ0.55, voor België ƒ0.025, voor Amerika ƒ0.825, bij vooruitbetaling. Bjj alle boekhandelaren en brievengaarders worden abonnementen aangenomen. ADVERTENTIE N. Van 1 tot en met 5 regels 25 cents elke gewone regel meer 5 cents. Groote letters naar plaatsruimte. Bij abonnement lager tarief. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagnamiddag twee uur. Rit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond bij den uitgever C. IHIII.IDIAX te Itreskens. O Als de christenheid zich opmaakt om de geboorte van den Zaligmaker te vieren, dan is de vraag op zijn plaats wat tocb wel de aanleidende oorzaak mag zijn van dat tel kens terugkeerende feest en welke waarde er gelegen ligt in die periodieke herdenking. Die vraag wordt natuurlijk zeer verschil lend beantwoord, naar gelang der levens beschouwing, waaronder men zich beweegt, ja zelfs onder den invloed der levensom standigheden, waarin men verkeert. Dat blijkt terstond uit het zich meer of minder willen of pogen te onttrekken aan den machtigen invloed, die uitgegaan is van de verschijning van Christus op aarde, en waarvan de Heilige Schrift getuigde, dat dit opgegane licht de gansche aarde van noord tot zuid, van uost tot west, zoude beschijnen. De geschiedenis van het gansche wereld- tooneel, hetwelk alle volken omvat, is door trokken van dien invloed, die van elk mensch afzonderlijk, wijst voldoende op de uitstra ling van het Licht, dat in Efrata's velden is opgegaan, schoon velen door een ge maakte onverschilligheid den schijn willen aannemen van in 't geheel niet ouder dien invloed gebracht te zgn. De schjjnbaie tegenstrijdigheden, die zich hierby openharen, vindt luen in werkelijk heid terug bij de verpersoonlijkte Christus op aarde. Letten we op de omstandigheden en de pluats waar Hg ter wereld kwam, dan treft >P lie op oen I zp of heb tiek I bru der v«ri I daa vlot kor zou in het allereerste de meest mogelijke ne derigheid welke Zijne geboorte kenmerkte. Was er geen paleis beschikbaar voor de komst van dezen Koning der Koningen, men vond zelfs geen plaats in de herberg, geen plaats bij de menschen. Is het noodig te wijzen op het groote contrast wanneer een weieldburger in aan tocht is, die, naar mate de kringen waarin hij wordt verwacht, met des te meer glorie wordt omgeven, doch waarvoor, hoe gering ook de omgeving moge zijn waarin hij het eerste levenslicht aanschouwen zal, toch nog met eenige toebereidselen wordt tege moet gezien. Den Levensvorst werd de kribbe waaruit de dieren des velds het voedsel tot zich namen, als rustplaats toebedacht. Dat moge voor de geloovigen het sym bool zijn, om, wil het goed wezen, het geestelijk voedsel te gebruiken in de on middellijke nabijheid van den Zaligmaker, toch is voor het menschenkind die diepe vernedering zoo onbegrijpelijk, zoo ondoor grondelijk, dat we ons in die schijnbare hulpbehoevendheid niet kunnen nadenken. Zouden we er tevens niet op wijzen, dat op dit ondermaansche gebeurtenissen kun nen voorvallen, die de wereld als 't ware op hare grondvesten doet schudden, uogtans na verloop van tijd alle aandacht en be langstelling voorbij is en er tevens naar nieuwe, van anderen aard zjjnde sensatie- wekkende scènes wordt uitgekeken, terwijl de geboorte van Christus, eene gebeurtenis, die 19 eeuwen geleden plaats vond, nog immer deelt in een belangstelling alsof ze van nog slechts zeer jongen datum, van den laatsten tijd was. En gelijken tred houdt daarmede het feit, dat geen boekwerk of schriftuur bij mach te is de belangstelling langer gaande te houden dan tot de nieuwsgierigheid is be vredigd, in tegenstelling met het hoogst eenvoudige verhaal der geschiedschrijvers, die ons Jezus' geboorte overleverden, dat altijd is als nieuw, nooit verveelt, en im mer belangwekkend en frisch blijft. De ondoorgrondelijke nederigheid, die niet alleen de geboorte maar ook het gansche leven en de omwandeling op aarde van Christus kenmerkte, was eene algeheele zelfopoffering en van een aard dat ze nim mer aanleiding kon of kan geven tot eeni ge op- ot aanmerking, terwijl daarentegen de nederigheid des menschen, die slechts even over de grens onzer bevattelijkheid gaat, hoovaardig wordt genoemd en dit ook veelal is. Dat vlekkelooze leven, rein als versch gevallen sneeuw, wordt ons steeds voorge houden als zulk een, waarvan eeii wereld- beheerschende kracht uitgaat, en het wordt ons gesteld als een navolgenswaardig voor beeld en voor zoover dat door menschen kan worden nagekomen, ter bereiking van een heilstaat op aarde. En nu is men er zeer spoedig bij om de kracht en de beteekenis van de komst van Christus op aarde te verkleinen, zoo moge- ljjk weg te redeneeren, door te wijzen op de gebreken, die de navolgers van dat Evangelie aankleven, eu die breed uit te meten, en door de eenvoudige, doch mach tige woorden van den Keistzang als holle frasen te beschouwen, door onder meer het Vrede op aarde" te stellen tegenover de strijdvoering op elk gebied en het »in menschen een welbehagen" tegenover de vaak wederzijdsche haat en nijd, twist en tweedracht, jaloezie en afgunst der sterve lingen, doch dit kan in het minst aan de groote beteekenis van het Kerstwonder geen afbreuk doen, evenmin als het mogelijk is om een stormwind of het regeugekletter te doen bedaren door ons daartegen te weer te stellen. De vereering van Christus ligt niet in eene opvallende Godsvrucht als om men schen te behagen, niet in een roepen van »Heere Heere niet ook in een larizeesch laag nederzien op anderen, die niet mee doen aan femelarijen of in het oogloopen- de en boven anderen uitblinkende vroom heid en ook weer niet in een veroordeelen van hen, die, wars van kwezelarijen, zich niet laten gebruiken als vlag die eene la ding van scbijn-christelijkeu aard moet dek ken, maar hoofdzakelijk in een betrachten der naastenliefde als eerste uitvloeisel van de liefde jegens Hem, wiens geboorte wordt herdacht. Daardoor wordt eene stille kracht ont wikkeld, daarmede wordt dit heugelijke feit op de juiste waarde geschat en daarin vindt men eene aanleidende oorzaak voor eene oprechte Kerstvreugde, voor een ongekun stelde Kerstviering, welke bestand is tegen de aanvallen van hen, die het Kerstwon der willen verkleinen. Gelukkig degenen, die deze ware vreugde A'chicliïi<r- i... oefe. dags

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1903 | | pagina 1