Binnenland. ondervragen naar de aanleiding van het kwaad wat ze bedreven. Spr. gaat noch met de eene, noch met de andere meening meê. Hij zou de eerste partij willen toeroe - pen staakt met al dat vergaderen, dat op hitsen des volks, want er zal een oogen- blik komen, waarin men zien zal dat bet over het hoofd der leiders is gegroeid. Het volk, dat zooveel wordt voorgespie geld, zal eindelijk naar de vervulling der beloften vragen en de leiders zullen met leège handen staan en de gevolgen der teleurstelling zullen niet uitblijven. En tot de andere partij zou hij willen zeggen: »denkt een oogenblik na; onder zoekt eerst en straft dan 1" De menschen die in dienst der spoor wegen staan, zijn geen kinderen zij ver richten arbeid voor loon en hebben recht op eene goede behandeling en een tijdige beëindiging van het werk. Te straffen zonder onderzoek, acht hg geen goed standpunt en allerminst een christelijk standpunt. Men diene te weten, dat er grieven zijn, reeds 12 jaar geleden geopenbaard, die herhaald zijn en in de Kamer aanleiding gaven tot de totstandkoming van art. 113 waardoor een einde kwam aan zeer lange arbeidstijden. Een der drie ontwerpen beoogt het in stellen eener Staatscommissie tot onderzoek van de spoorwegtoestanden. Indien men spr. nu vraagt of hij gelooft, dat daardoor alles in het reine zal kunnen komen, dan zou hij dat niet durven zeg gen. Uit de resultaten van het onderzoek kan de Staat de aanleiding putten om de maat schappijen wenken te geven en aan te drin gen op verbeteringen de regeering kan hen zelfs bemoeilijken, als zij daaraan niet voldoen, maar daarin ligt nog niet eenige waarborg dat de maatschappijen daaraan moeten voldoen, en het is misdien sprs. overtuiging, dat er zekerheid voor de op lossing bestaat, als de Staat de exploitatie zelve tot zich neemt, (applaus) Het is onverantwoordelijk van eene re geering, door dit vervoerwezen aan parti culiere maatschappijen over te laten, waar deze meest bedacht zijn op verhooging van de dividenden, enkel letten op de belangen der aandeelhouders, groote traktementen maken van 6 tot 10000 gulden, en nog- tans een baanwachters-vrouw voor een kwartje of 40 ct. daags in dienst nemen. Door de te benoemen Staatscommissie kan men te weten komen wat er hokt en ook of de arbeiders overdrijven of nieten moet ten minste geëindigd zijn, den rouw-, tijd over uw vader verkorten wij reeds. En dan is er nog zooveel, zoo eindeloos veel te doen vóór onze reis. Een uitzet is een gewichtige zaak hoeveel winkels heb ik te bezoeken, hoeveel te bespreken met modistes en leveranciers. De rekening met mijne voogden, het overgeven van het vermogen in uwe handen, vernieuwing van pachtcontracteD, waarvan ik niets versta en dat ik aan u overlaatdat alles eischt tijd. En overvloed van tijd hebt ook gij zelve niet, naar het mij toeschijnt; want ik denk, dut gij mij niet in bet huis zult willen brengen zooals uwe ouders het be woond hebben. Mijn smaak toch wijkt zoozeer af van den hunnen en mij op genade of ongenade overgeven aan den decorateur, daar heb ik ook geen lust in. (Wordt vervolgd bovendien het volk heeft recht op zoo n enquete. En als daaruit blijkt dat er grie ven bestaan, die beslist moeten worden uit den weg geruimd, en de maatschappij wil niet, welnu, dat dan de Staat zelf optreedt. Het tweede ontwerp bedoelende het in stellen van een spoorweg-brigade, had, evenals het eerste, spr. sympathie en zou ook daaraan als Kamerlid gaarne zijn stem geven. Door het internationaal verkeer heeft ons land verplichtingen met het buiten land, en daarmêe heeft elke regeering, van welke richting ook, al was het een hei- densche, te rekenen. Bij het nakomen dier verplichtingen moet ieder de regeering steu nen, wil men geen last met onze naburen krijgen. Want als de regeering in deze verplichtingen te kort schiet, zou Duitsch- land wel eens kunnen zeggen zelf orde op onze zaken te komen stellen. En met de vrije beweging, die wij in ons land genie ten, zou men zich wel eens minder aange naam kunnen gevoelen onder den druk ee ner militairistische regeering als de Duit- sche. Dat zouden ook de soc.-dem. onder vinden, wier mond dan wel wat zou ge snoerd worden. Nu beschouwt men de uitgaven aan zoo n brigade besteed eene belangrijke vermeer dering van de reeds zoo hoog opgevoerde oorlogskosten, maar spr. verklaarde, dat, als alle geld zoo goed besteed werd als aan eene spoorwegbrigade, dit inderdaad zeer nuttig besteed was, althans veel beter dan om te leereu elkander dood te schieten. En nu het laatste ontwerp, dat eigenlijk- het eerste is. Het eerste gedeelte daarvan kan ons allemaal op een goeie dag, zonder dat ge je er iets van bewust bent, achter de tralies brengen. Als er, zooals in de steden, menschen boven je hoofd wonen, wier kinderen wat leven houden, zoodat ze je hinder of last veroorzaken en op vriendelijk aandringen of op verzoek houdt dat niet op, tenge volge waarvan ge u boos maakt en het met geweld wilt doen ophouden, dan kan met een paar getuigen je worden toege voegd «onthoud je dag 1" en ieder weet wat dit zeggen wil. Neem een middernachtzendeling, iemand die misschien voor 't platteland niet noo- dig is, maar die in de steden voor som mige huizen geposteerd is om de bezoe kers dier huizen daarvoor te waarschuwen, omdat ze er niet alleen hun centen kwijt raken, maar er ook tal van andere onaan gename ervaringen opdoen kan het met zulke bezoekers op een gegeven oogenblik te kwaad krijgen, indien ze niet naar goe den raad willen luisteren of te overreden zijn, met het gevolg dat ze, wegens het veroorzaken van hinder of last met den Strafrechter in aanraking komen. Als de een vrijheid heeft of eischt om niet te werken, dan heeft een ander even veel recht op de vrijheid om wel te wer ken, dat moet vast staan, maar als bijv. een patroon een vriendelijk of minder vrien delijk woord bezigt om zjjn personeel van staking af te houden, dan hangt hetafvan de opvatting dier woorden of hinder en last is veroorzaakt en men kan dus in conflict met de wet komen. Men kan het zoo raar niet denken of dit gedeelte van het omwerp kan er niet zoo door en zal behooren gewijzigd te wor den. Maar aan het tweede gedeelte van dit ontwerp is niets te veranderen het ziet er leeljjk uit en het bljjft er leelijk uit zien. Bij staking waai door het publiek verkeer wordt gestremd kan men voor 4 jaren ach ter de tralies en in veie. niging kan dat 6 jaar zijn Nu is spr. geen voorstander van werk stakingen, immers ze zijn een tweesnijdend zwaard doch als door de arbeiders alles is geprobeerd om rechtmatige grieven op te lossen zonder eenig resultaat, dan rest ten slotte hen de werkstaking als het eeni ge wapen, en nu wil de regeering hen dat eenige wapen uit de handen nemen. Zij weten niet eens waaraan zich nu te houdenin plaats er van eerst hunne rechtspositie te verzekeren door het onder zoek, treedt de strafwet in werking. Beter ware eerst het onderzoek. De Liberale Unie raadt aan dit ontwerp voorloopig terug te nemen daardoor legt de regeering het niet af tegenover de Spoorwegmaatschappijen. Zet de regeering uogtans door, dan tooot ze wel geen vrees te hebben, maar wuar de soc.-dem. eenerzgds schelden en razen en aandringen op intrekking en de anti- rev. aansturen op aanneming, daar staat de liberale partij daartusschen en zegt: «laat dat rusten en begint eerst met het onderzoek." Spr. zou aan deze vereeuigiug willen aanbevelen het adres der Liberale Unie te steunen. Niet dat in de afdeelingen der Kamer waarin de wetsontwerpen zijn onderzocht, niet reeds alles is besproken wat over deze ontwerpen is gelezen en gehoord, tven min als door de adressen eenig nieuw licht wordt ontstoken voor de Kamerleden, maar doet zoo'n adres geen goed, het doet toch zeker geen kwaad ook. Werden geen adressen ingezonden, dan zou hij aahraden er ook geen te zenden, maar nu er worden gezonden zou hij zeg gen, maak er dan ook gebruik van. Het is beter voor de regeering, dat zij kalme uitspraken van het volk onder de oogen krijgt, dan wanneer ze met hate lijkheden wordt overladen, want dan wordt het voor haar moeilijker, naar mate men de regeering meer prikkelt. Dan staan op den duur maar twee wegen voor haar open hetzij doorwerken, hetzij de teugels van het bewind aan andere handen overlaten. Maar het laatste zou beslist ten zeerste ongewenscht zijn zoo voor deze regeering als voor de haar opvolgende, wier positie alles behalve benijdenswaardig zou zijn. Met een goed vriendelijk woord is meer te verkrijgen dan door hatelijkheden, die nog meer verbitteren daarom is het goed, dat de Liberale Unie zich heeft doen hoo- ren. Daarna kwam spr. tot eene beschouwing over de Staatkundige partijen en over de huidige regeering. Hierover in een volgend artikel. Tot minister van marine is benoemd de Schout-bij-nacht A. G. Ellis. BKE8KE.YS. 17 Maart 1403. Benoemd tot inspecteur der belas tingen te Terneuzen de heer A. W. Udo, vroeger waarnemend ontvanger alhier. Een span paarden van den landbou wer Dhont van IJzendijke sloeg heden uit schrik van den tram, op hol. Door het aanvankelijk verward geraken in het tuigage en het dientengevolge heftig te keer gaan bekwamen de dieren bloedige schrammen, terwijl zij, na uit de strengen te zijn gesparteld, nog een eindweegs voort holden om in de nabijheid van het kerkhof tot staan te zijn gebracht. Zonder belangrijke ongevallen liep dit incidentje af. Sluis. In den nacht van Zondag op Maandag zijn balddadigheden gepleegd door bij verschillende personen ruiten in te wer pen en afsluitingen te verbreken. Sluis. Gisteren herdacht de heer F. A. Roosendaal zijn 25-jarig jubilé als hoofd der school te St. Anna ter Muiden. Te dezer gelegenheid, die de bewoners niet onopgemerkt wilden doen voorbijgaan, was het schoolgebouw van binnen en van buiten keurig versierd, terwijl daartusschen toepasselijke dichtregelen prijkten. Door het gemeentebestuur werd den ju bilaris een stoffelijk aandenken geschonken terwijl de ingezetenen en oud-leerlingen hem met een spiegel en eene pendule met candelabres vereerden, waarbij de heeren A. Hubregtse namens eerst- en A. Bodde- rij namens laatstgenoemden hem op harte lijke wijze complimenteerden. Op even hartelijke wijze werd voor de eer, hem aangedaan, door den heer Rosen- daal dank gezegd, alsmede voor de groote belangstelling door familie, vrienden en ambtgenooten met hunne tegenwoordigheid aan den dag gelegd. De voordracht voor Waterbouwkun dig ambtenaar aan de Calamiteuse polders Tienhonderd en Zwarte en Adornis bestaat uit de heeren A. I. Blok te Cadzand, Abr. Salomé te Breskens en A. A. Bolier te Scherpenisse. In eene Zaterdag te Oostburg gehou den vergadering van den Smedenbond is medegedeeld dat zich 28 deelnemers heb ben aangemeld voor den te houden cursus in hoefbeslag Besloten werd de bijdrage in de kosten te bepalen op ƒ3.60 per deelnemer, waar van aan 25 onmiddelijk of middellijk aan geslotenen ƒ1.60 per persoon uit de kat zal worden gerestitueerd. Tot onderwijzer te Biervliet is be noemd de heer J. Maarleveld aldaar. Als kommies 3e kl. wordt met 21 Maart te Sluis geplaatst L C. J. Poppe van Tilburg. Tijdelijk gaat hij naar Aardenburg. Bij het dezer dagen te Oostburg ge houden examen werden tot de le klasse der Rijksnormaallessen toegelaten de jon gens J. G. Hoebeke te Groede (v/d bijz. school), P. J. Rosendaal Groede, A. P. Soetens Breskens, E. B. Standaert Water landkerkje, A. P. J. Verdonck Hoofdplaat, H. M. Willemsen Oostburg en le meisjes G. M. L. Hofstee Eede, C. J. C. Pikkaart Breskens en S. de Vlieger Zuidzande. Tot de hoogste afdeeling der voorberei dende klasse de jongens K. W. Beerens te Sluis, Ch. Faas te Groede V/d bjjz. school), R. de Vuijst IJzendijke, en als meisje M. Lucieer te Oostburg, en tot de laagste af deeling de jongens F. A. v. d. Berghe Sluis, A. A. Cauwels, id., E. S. Cuelenae- re Aardenburg, A. A. Maat IJzendijke, D- A. L. de Putter Oistburg, F. A. Rosen daal Groede, J. J. van de Sande Breskens, D. W. Theri IJzendijke en de meisjes C. S. de Fouw Groede en C. E. L Lecluijze IJzendijke. Aan de Rijksnormaallessen te Oost burg zijn thans 60, aan de Voorbereidende Klasse 21, alzoo aan de geheele inrichting 81 leerlingen.

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1903 | | pagina 2