Mij is de wrake. No. 727. Zaterdag 13 September 1902. lle Jaarg Algemeen Nieuws- en Advertentieblad voor het voormalig 4e district. Buitenland. BRESKENSCHE COURANT, ABONNEMENT. Per 3 maanden ƒ0.50, franco per post door het geheele Rijk ƒ0.55, voor België ƒ0.625, voor Amerika ƒ0.825, bij vooruitbetaling. Bij alle boekhandelaren en brievengaarders worden abonnementen aangenomen. ADVERTENTIËN. Van 1 tot en met 5 regels 25 cents elke gewone regel meer 5 cents. Groote letters naar plaatsruimte. Bij abonnement lager tarief. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdagnamiddag twee uur Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond bij den uitgever C. DIELEMAft te Breskens. Waar gaan wc heen? De heer A. Kjjlstra te Nieuwediep schrijft onder bovenstaand opschriit in het If. v. d. 1).: Deze vraag dringt zich aan mij op, als ik de uitkomsten vergelijk, over een tjjd- vak van 10 jaren verkregen bjj door mij afgenomen examen in Meetkunde. Over het algemeen genomen valt een bedroevende achteruitgang op te merken in het intellectueel bevattingsvermogen van jongens op den leeftijd van 14 tot 18 jaar. 't Is toch een treurig verschijnsel dat b. v. dit jaar 58,8 pCt. een voldoend exa men aflegden, en slechts een zeer gering aantal aan de meest billjjke eischen kon voldoen. Het mondeling examen gaf geen betere uitkomsten dan het schriftelijke zoodra het er op aankwam eenigszins lo gisch te redeneeren stuitte de adspirant op onoverkomelijke bezwaren. Wat is hier van de oorzaak Naar mijne meening is die te zoeken in de tegenwoordige inrich ting der lagere school, en op gevaar af van de geheele troepenmacht van onderwijzers tegen mij in het harnas te jagen, wil ik mijne meening in het openbaar verdedi gen. In vroegere jaren werd bij de opvoeding in de lagere school voornamelijk op het geheugen gewerkt.eerst leeren, later be grijpen" was toen de leuze. Naar mijne meening was dit volkomen juist, want het kind heeft van de natuur een voortreffelijk geheugen gekregen, maar is nog niet in staat een logische redenee ring te volgen en zelf logisch te redenee a ren. De geschiktheid hiervoor krijgt het eerst op een lateren leeftijd, die ongeveer sumenvalt met het tijdstip waarop het een hoogere school moet bezoeken. Op een Hoogere Burgerschool of Gym nasium is dan ook de vraag naar het5 hoe en waarom volkomen op zijn plaats. Sedert ongeveer 20 jaren heeft de lage re school zich meester gemaakt van het veld der logische redeneering. Vroeger leerden de kinderen de tafels van verme nigvuldiging van buiten, en ik geloof dat de meesten uit die dagen ze nog wel kun nen opdreunen. De onderwijzer wees hoe we moesten vermenigvuldigen en deelen, en wjj deden dat kunstje na, zonder ons om het waarom te bekommeren, waarover ons eerst veel later een licht opging. Het gevolg was dat we zeer snel vooruit kwamen, en op ons tiende jaar reeds rekenden uit derde Boeser, waarvan de vraagstukken lang niet gemakkelijk waren. Voor ons was 4 X 3 20 omdat de meester het zeide. Thans moeten de kinderen dit zelf lee ren inzien, waarom de onderwijzer de vier kringetjes maakt en iu ieder daarvan vijf stipjes. Eerst worden de stipjes afzonder lijk en daarna allen te zamen geteld en zoo komt men tot dezelfde uitkomst maar langs een veel langeren weg. Op overeen komstige wijze moet het kind zich reken schap geven van al de hoofdbewerkingen. Het gevolg daarvan is dat men lang niet zoo snel vooruitkomt als vroeger en dat kinderen van 10 jaar nu nauwelijks de hoofdbewerking kennen. Onderzoekt men wat van de logische gedachte is blijven hangen, dan blijkt dat ook thans nog het geheugen de voornaamste factor gebleven is en de logica weinig indruk heeft ge - maakt. Doordat echter aan het verstand van 't kind te vroeg groote eischen worden ge steld, wordt dit verstompt. Het gevolg daarvan is, dat op een leeftijd, waar een logische redeneering en een helder inzicht de grootste factor moet zjjn, het kind hier toe niet meer in staat is. Een boom, wel ken men door kunstbewerkingen vroeg laat bloeien, geeft later geen vruchten meer. Onderwijzers, denkt hierover eens na, laat het verstand van het kind zich rustig ontwikkelen, bemoei u niet te veel met het hoe of waaromhet inzicht daarvan komt later wel. Stel veel eischen aan het geheugen, niet te veel aan het verstand. Ge komt er ver der mede en hieraan is nog een belangrijk voordeel verbonden. Het huiswerk, in mij ne oogen een misdaad voor een kind, kan tot een minimum beperkt worden, daar op school meer tijd beschikbaar is. De school is om te leeren, niet de huiskamer. Als zich vroeger de schooldeuren achter ons sloten waren we vrij, we speelden en dar telden als de vogeltjes in de lucht en ademden met volle teugen de frissche bui tenlucht in, die het lichaam gezond en het hoofd helder houdt. Thans zitten de klei nen over hun boeken gebogen en blijken dan dikwijls trots de glasheldere betoogin gen der onderwijzers nog in het duister rond te tasten. Een gevolg is overver moeidheid, zenuwoverprikkeling en slape loosheid. Weg met dat huiswerk, het is de dood voor de hersenen onzer kinderen. Weg met alle ballast op de lagere school ze worden teruggevoerd tot haar eenvou- digsten vorm en tot het strikt noodige. Dan, maar dan ook alleen, zal het meeren- deel onzer kinderen opgroeien tot meu- schen met een helder inzicht, en die heeft de Maatschappij zoo noodig. Het officieel verslag van het onderhoud van Chamberlain en de Bóeren-Generaals heeft het licht gezien. De Generaals vroegen den 20steu Au gustus aan Chamberlain een onderhoud met hem te mogen hebben over zaken van het grootste belang en of hij een dag daarvoor wilde bepalen. De heer Chamberlain verklaarde zich bereid het onderhoud te verleeaen, maar vroeg eerst te mogen weten welke onder werpen zij wenschten te bespreken, opdat bjj in staat zou zijn daar zonder verwijl werk van te maken. De Generaals antwoordden dat de voor naamste onderwerpen waren een verzoek om volledige amnestie voor alle Britsche onderdanen, die aan* den jongslen oorlog hebben deelgenomen en vergiffenis vooral le personen, die veroordeeld zijn wegens daden gedurende den oorlog of daarmede in verband staande. Ook wenschten zij eene jaarlijksehe bij drage of eene voldoende toelage te erlan gen voor onderstand en steun der wedu- FEUILLETON. 97. Ik speel geen komedie, riep de opper- jachtmeester driftig uit, en opdat gij een blik zoudt kunnen slaan in de moeilijkhe den, waartoe uwe onmatige verkwisting en de grenzenlooze zwakheid uwer moeder voor u niet weinig hebben bygedragen, zoo verzoek ik u deze afschriften eens in te zien. Hy ging naar zijn sclirjjftafel, trok met zenuwachtigen haast de middelste la de open en wierp een pak papieren op het prachtig ingelegde blad. Dat zyn de hypotheken op mijn huis, iet is belast tot het dak toe hier is eene schuldbekentenis van 10.000 thaler aan Veitel, daar eene van 8.000 aan Meiring. Hier is de verpanding van Tannensee, die op den sterfdag van mynen broeder in werking treedt, 25 percent onder de taxa tie Ik heb voor dit document indertijd 25000 thaler gekregen en mijnen ganschen inventaris daarvoor verpand. Deze paket- ten bevatten rekeningen van datgene, wat er in de laatste twee jaar gebouwd is en aangeschaft. De loopende schulden vertegenwoordigen een bedrag van minstens 12.000 thaler. Ziedaar de schuld. Vraagt gjj waar de contanten zyn Naar de maan Graaf Herbert was toch van kleur ver anderd, toen het schielijk opgelicht gordijn hem opeens een zoo dreigend beeld liet zien, zwjjgend viel hy in een leunstoel ne der en droogde met zijn zakdoek zijn voch tig geworden voorhoofd af. Het is verschrikkelijk, zeide hijik moet u zeggen, dat ik de zaak zoo erg niet heb ingezien. Evenals alles, wat u niet bevalt, hernam de oppeijachtmeester somber. Gy zult nu echter ten minste overtuigd zjjn, dat ik niet om mjjzelfs wille, maar wel ter wille van u, u hierheen heb doen komen. Wat gij vóór twee j aar verzuimd hebt bij Me- lanie Volz, kunt gij Goddank nu bij uwe nicht goedmaken vat het niet licht op en laat geen minuut ongebruikt voorbijgaan. Hij vermoedde het niet, hoe zwaar zjjne woorden vielen op het gemoed van zijn zoon, de tijd was voorbjj, zoolang reeds en voor immer. Als ik deze zaak zoo snel wilde ten uit voer brengen, als uwe onrust dit wenscht, dan ware zjj verloren. Ik ken oom Wolf bijna alleen uit datgene, wat gij van hem gezegd hebt, maar als ik hierop afga, dan moet zijn mistrouwen bjj een overijld aan zoek zeker worden opgewekt. Is Theresa werkelijk de idiote of het kind uit het volk, waarvoor men haar uit geeft, dan zal en moet oom Wolt zelve met het plan tot een huwelijk voor den dag komen en my daarbij natuurlijk groo te voordeelen aanbieden, Is hij lieftalli ger en beschaafder dan ik mij voorstel, dan is er een bepaalden tijd toe noodig, om hem te doen gelooven, dat hij nog andere aantrekkelijkheden dan de rijkdom mijn hart tot zijne dochter neigen. Zooveel ijdelheid heeft iedere vader en oom Wolf is daarbij nog een gemoedsmensch, zooals de geschiedenis zijner jeugd aantoont. Gemoed zeide de opperjachtmeester spottend lachend, daarvan heb ik nooit iets gemerkt. Om een meisje te verleiden, of zelfs het tegen alle regelen des verstands en des rechts te huwen, daartoe heeft men geen gemoed noodig, de grootste schurk is daartoe in staat. Om het nagelaten kind te gedenken, daartoe heeft men alleen noo dig oververzadiging, verveling of de gebre ken des ouderdoms al deze dingen zullen zich bij Wolf hebben doen gelden. Nu goed, laat ons dan alleen rekening houden met zijne vaderlijke ijdelheid, her nam Herbert, overzetten mag men de zaak niet, nog minder het hoofd er bjj verliezen.

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1902 | | pagina 1