Geen asfaltfabriek in het Sloe litiek Ontwikkeling industriegebieden langs le grens is po e zaal Op een kontaktbijeenkomst van een inter nationaal gezelschap, de Partij van de Arbeid en de Belgische Socialistische Partij, te Ter- neuzen zei drs. M. C. Verburg, direkteur van het ETI voor Zeeland en lid van de Eerste Kamer „Wanneer er geen werkelijke politieke druk komt dan blijven we hier in het grens gebied van Nederland en België in vrij enge nationale oplossingen denken. En daarbij doen we onszelf en ons nageslacht tekort. En als vanzelfsprekend ging het ook over projekten waarbij Zeeuwen en Vlamingen belang heb ben het Baalhoekkanaal en het plan voor een nieuw kanaal van Gent naar Temeuzen, geschikt voor 125.000 tons schepen. In het verloop van zijn verhaal attendeerde de heer Verburg zijn Belgische gasten op het standpunt van de Nederlandse regering over industriemogelijkheden langs het kanaal van Baalhoek naar Antwerpen en eventuele in dustrialisatie in het Land van Saeftinge. .Nederland is gereserveerd. Uit een oogpunt van onze zuinigheid is dat wel begrijpelijk. Anders zullen de Belgen snel op een fifty-fifty verhouding in de kosten van aanleg van dat kanaal aansturen. Maar als Beneluxiaan moet je dit toch eigenlijk een ergerlijke zaak noe men. Al dit soort gevechten over nationale politieke belangen gaan steeds over de rug van de bewoners van de grensgebieden. In Brabant heeft men tientallen jaren met her verkavelingen en afwateringsplannen moeten wachten omdat Nederland en België het niet eens konden worden over een kanaal van Antwerpen naar Moerdijk. Ik vraag me wel eens af hoe zou zo'n Baalhoekknaal worden benut wanneer het nu eens niet op de grens van twee landen zou moeten komen NIET GECHARMEERD Zonder dat daarover al eerder een officiële reactie is geuit vindt de heer Verburg het vrij duidelijk dat Nederland niet gecharmeerd is van een nieuw kanaal tussen Terneuzen en Gent, zoals de Gentse wethouder G. van den Daele dat zo graag wil. ,Dat is weer een bar rière door Zeeuwsch-Vlaanderen. Opnieuw zouden grote stukken land moeten worden opgeofferd. Is zo'n kanaal nu werke lijk nodig Moeten er nu echt juist langs deze kanaaloevers industriën komen, terwijl dat ook langs de Westerschelde kan. Er moet in Zeeuwsch-Vlaanderen toch ook nog ruim te overblijven om te wonen'. Het was in Terneuzen wel duidelijk dat drs Verburg weinig heil ziet in een stuwende ontwikkelnig van het grensgebied, wanneer die uitsluitend langs de officiële ka nalen moeten worden gestimuleerd. Hij haal de een paar voorbeelden van uiterst traag en voorzichtig werken aan. ,We opereren zo dik wijls in een vacuüm. Al in 1961 hebben de economische raad voor Oost-Vlaanderen en het ETI voor Zeeland een rapport uitgebracht over noodzakelijke infrastructuurwerken in het grensgebied. Maar toen bleek dat de uit voering van de suggesties veel geld zou gaan kosten is ons gezegd maak er maar een gewest (streek-) plan van. En dan blijft het een papieren plan'. RAPPORT Dezelfde ervaring dreigt men op te gaan doen met een rapport van een actieve Belgisch- Nederlandse werkgroep, die de inrichting van het deltagebied van beide landen met havens en daarbij behorende voorzieningen heeft on derzocht en bestudeerd. ,Het is een rapport geworden, waarin de Nederlandse behoeften aan havenindustrieën en de Belgische (maar even 15.000 hectares) bij elkaar zijn gevoegd en waarin is beschreven hoe de infrastructuur er behoort uit te zien'. De werkgroep had van Nederlandse kant in breng van het ETI voor Zeeland, de kamers van koophandel, provinciale diensten enz. Er zijn prognoses gemaakt voor de lange termijn en suggesties gedaan over planning van ter reinen voor toeleveringsbedrijven, spoorweg verbindingen door het deltagebied, een net van pijpleidingen (waarin de bestaande op genomen), kanalen, een intercontinentaal vliegveld zelfs. ,De bedoeling van het rapport is dat overheid en bedrijfsleven aan het werk worden gezet om een Benelux-opzet te maken. Maar om een of andere onbegrijpelijke reden blijft dat rapport maar liggen, het komt maar niet naar buiten'. GEZAMENLIJK BELGISCH-NEDERLANDS PLAN .Eigenlijk zouden we met een gezamenlijk Belgisch-Nederlands plan moeten komen. Zodra er concrete projekten zijn lukt het. Voor een vaste oeververbinding Westerschelde kunnen aannemers van beide kanten van de grens elkaar wél vinden. Oliemaatschappijen en chemische bedrijven vinden elkaar met pijpleidingen. Zo'n gezamenlijk plan heeft mijn voorkeur. Vanuit de politieke partijen moeten we elkaar benaderen, dwarsverbin dingen leggen. Misschien dat we op die ma nier iets kunnen bereiken', aldus drs. Ver- burg. BELGISCHE REAKTIE OP REDE DRS. VERBURG Een uitlating van drs. Verburg, direkteur van het Economisch Technologisch Instituut voor Zeeland, dat volgens hem een geheim Bel gisch rapport de Belgen een grotere visie zou den hebben op de ontwikkeling van Zuid- West-Nederland dan de Nederlanders zelf, heeft in België tot verwarring geleid. L(et bestaan van om het even welk belangrijk geheim rapport werd door alle mogelijke in stanties ontkend. Het enige „geheime rapport", waarin sprake is van de ontwikkeling van Zuidwest-Neder land, is een twee jaar oud rapport van de commissie Gouden Delta. Als hij spreekt over 50.000 hectare nieuwe industrieterreinen langs de Westerschelde, doelt hij waarschijnlijk het plan in Woens- drecht een luchthaven aan te leggen. Tegen dit plan bestaan trouwens ernstige Antwerpse bezwaren. Daar ziet men liever een eigen Bel gische luchthaven vlak bij de stad Deurne of in Oostmalle. 4300 bezoekers op 25 jaar Zeeland De tentoonstelling „25 jaar Zeeland" die na eerst in Middelburg gehouden te zijn nu rondtrekt door alle delen van de provincie, en als eerste na Walcheren voor O. Zeeuwsch- Vlaanderen in „de Halle" in Axel werd op gesteld, is nu na 2 weken opening gesloten om elders te worden opgebouwd. In de periode van opening werden in totaal ruim 4300 bezoekers geteld, waar onder 2822 scholieren van onderwijsinstellingen in Oost Zeeuwsch-Vlaanderen. Vereniging van Huurders opgericht te Axel Bewoners van woningen van de Zeeuwsch- Vlaamse Woningbouwvereniging hebben uit eigen middelen een vereniging van Huurders samengesteld, die de belangen van de bewo ners bij de woningbouwvereniging moet gaan behartigen. Dat gebeurde maandagavond tij dens een vergadering in de Witte Leeuw te Axel. Vanuit de vergadering werd, na samenstel ling van het definitieve bestuur van zeven man, meteen aangedrongen op een onderzoek naar de deugdelijkheid van de installatie van verwarming van de Axelse woningen van de woningbouwvereniging. Ook op de jongste vergadering van de wo ningbouwvereniging in de Stadsherberg in Axel - enige weken geleden - was al kritiek op de installatie die onvoldoende zou func tioneren volgens de bewoners. Dat werd thans weer benadrukt. Uit de reacties bleek voor namelijk dat er grote behoefte bestaat aan meer openheid van de woningbouwvereniging ten opzichte van de Vereniging van Huurders. De vereniging stelt zich ten doel vooraf con tact op te nemen met de woningbouwver eniging te Kloosterzande over zaken van al gemene aard zoals huur, waterleiding, ver warming, TV, onderhoud en andere voor komende zaken. Het bestuur is als volgt gekozen Voorzitter A. de Smet, Mozartstraat 16; Secretaris J. de Blaaij, Bizetstraat 3; Pen ningmeester W. de Feijter, van Gistellelaan 102 en 4 bestuursleden W. de Waal, Verdi- straat 11, H. Jansen Kanaalkade 137, J. Schieman Gen. Meijerstraat 13 b en mevr. J. Hollebek Gen. Meijerstraat 17 c. Het is de bedoeling dat het bestuur zoveel mogelijk de belangen van de huurders behar tigt en als contactpersoon met de woning bouwvereniging optreedt in alle voorkomen de gevallen, klachten en wensen. 25 februari 1970 verkiezingen in Zeeuwsch-Vlaanderen De verkiezingen voor de raden van de nieuwe gemeenten in Zeeuwsch-Vlaanderen zullen worden gehouden op 25 februari 1970, zo hebben gedeputeerde staten besloten. De datum van de kandidaatstelling is bepaald op 13 januari 1970. Tussen dit tijdstip en de verkiezingsdatum liggen 43 dagen, voldoende om alle werkzaamheden met inachtneming van de termijnen in de Kieswet te kunnen afhandelen. Vóór 18 december 1969 moeten de stern- districten zijn ingedeeld en de leden en de plaatsvervangende leden van de stembureaus zijn aangewezen, aldus het gs-besluit. De geloofsbrieven van de nieuwe raadsleden moeten zijn onderzocht vóór 19 maart 1970 en wel door de raden van de op te heffen ge meenten Axel, Hulst, Hontenisse, Sas van Gent, Terneuzen, Oostburg en Sluis. Op 11 december zullen de gemeentebesturen van de op te heffen gemeenten afschriften van of uittreksels uit de kiezersregisters moeten zenden aan de besturen van de hierboven ge noemde zeven gemeenten. Deze gegevens hebben betrekking op de per sonen, die op de dag van herindeling naar een andere gemeente zullen overgaan. Vóór 30 december moet het verzoek tot re gistratie van namen en aanduidingen van po litieke groeperingen zijn gedaan. Op 2 ja nuari moet op het verzoek zijn beslist, tegen welk besluit tot 7 januari beroep bij de Kies raad openstaat. Met inachtneming van de bepalingen der ge meentewet zijn, op grond van de te ver wachten inwonertallen op het tijdstip van de herindeling, de aantallen raadsleden voor de nieuwe gemeenten vastgesteld. Axel (raming 11.400 inw.) krijgt 15 raads leden, Hulst (raming 16.300) krijgt er 17, Hontenisse (7.700) 13, Sas van Gent (9.000) 13, Terneuzen (30.000) 23, Oostburg (18.300) 17 en Sluis (3.300) 11. De - zelfstandig blijvende - gemeente Aar denburg komt in deze opsomming niet voor, omdat, aangezien het inwonertal van deze gemeente te geringe wijzigingen zal onder gaan, de verkiezingen hier op het gewone tijd stip zullen plaatsvinden. Zoals bekend heeft de Canadese Asbestos Corporation contact ge had met het bestuur van het havenschap Vlissingen i.o. over de mogelijkheden van de vestiging van een asbestfabriek in het Sloe- gebied. Teneinde na te gaan of de vestiging van een dergelijke fabriek gevaren voor de gezond heid, zowel voor de werknemers als de omwo nenden met zich zou brengen nam het be stuur contact op met de bedrijfsarts van de Kon. Mij. „De Schelde" te Vlissingen, Dr. J. Stumphius, deskundige op dit gebied en het Instituut voor Gezondheidstechniek T.N.O. te Delft. Op grond van de ontvangen rapporten is het bestuur tot de conclusie gekomen, dat een bedrijf in deze vorm niet kan worden toege laten. Asbestones Corporation is hierover in gelicht. De medische consequenties van de vestiging dienden in twee delen te worden overzien als bedrijfshygiënisch en als volksgezond heidsprobleem. Wat de bedrijfshygiënische consequenties aangaat - die de werknemers op het bedrijf betreffen mag worden verwacht, dat in de fabriek redelijke zekerheid voor de bescher ming van de werknemers geboden kan wor den. De consequenties voor de volksgezond heid zijn echter van geheel andere aard. Het lossen van de lading van de schepen met as besthoudend gesteente en de opslag van het afvalprodukt (asbesthoudende stof) vormen het grote probleem. De wijze van lossen van de schepen, intern vervoer en opslag, maken n.l. afdoende preventieve maatregelen - waarbij dus geen asbest zou kunnen verstui ven - onmogelijk. Dit materiaal bevat voor een groot gedeelte inadembare vezels, die een kankersoort in de longen kunnen verwekken, waartegen geen therapie bestaat. Deze vezels zijn zo klein, dat de normale be schermingsmechanismen van de menselijke luchtwegen niet in staat zijn deze zeer dunne vezels tegen te houden. Het winderige klimaat zou deze inadembare vezels in grote hoeveelheden en over aanzien lijke afstand doen verstuiven. Het enig moge lijke zou zijn het gehele systeem van het be drijf zodanig af te sluiten, dat open contact van asbesthoudend materiaal met de buiten lucht wordt vermeden. Dit lijkt echter econo misch niet en technisch nauwelijks uitvoer baar. Hoewel de vestiging van dit bedrijf uit een oogpunt van werkgelegenheid en op grond van de te verwachten grote aktiviteiten voor de haven van Vlissingen-Oost zeer belangrijk zou zijn, heeft het Havenschap Vlissingen i.o. nochtans gemeend, in verband met de hier voor uiteengezette bezwaren van ontoelaat bare luchtverontreiniging, die de volksgezond heid zouden schaden, in afwijzende zin te moeten beslissen. Frankering bij abonnement ZATERDAG 6 DECEMBER 1969 84e jaargang no. 10 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIINT IEDERE ZATERDAG AXELSE COURANT Hooldredaktle I. C. VINK Redaktle en administratie: Axel. Markt 12 Telefoon 2020f3 lijnen) Postbus IS Drukker-ultgeefster: Drukkerij Vink Abonnementsprijs: losse nummers 15 cent - Halllaar-abonnement: Axel f 4,Andere plaatsan f 4,50. Buitenland f 6.50 - Advertentieprijs: 10 cent per mm. BIJ kontrakten belangrijke reduktle. Ingez. mededelingen 30 ct. per mm. Kleine adver tenties 1-10 woorden f I.elk woord meer 15 cent. 0 Ontwikkeling industriegebieden langs de grens is politieke zaak pag. 1 0 Vereniging van huurders opgericht te Axel pag. 1 0 Gerechtsgebouw te Middelburg in brand gestoken pag. 2 0 Nieuws uit Axel pag. 2 0 Oorlogsherinneringen uit 1940 pag. 3

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1969 | | pagina 1