Geen asfaltfabriek in het Sloe
litiek
Ontwikkeling industriegebieden langs
le grens is po
e zaal
Op een kontaktbijeenkomst van een inter
nationaal gezelschap, de Partij van de Arbeid
en de Belgische Socialistische Partij, te Ter-
neuzen zei drs. M. C. Verburg, direkteur van
het ETI voor Zeeland en lid van de Eerste
Kamer „Wanneer er geen werkelijke politieke
druk komt dan blijven we hier in het grens
gebied van Nederland en België in vrij enge
nationale oplossingen denken. En daarbij doen
we onszelf en ons nageslacht tekort. En als
vanzelfsprekend ging het ook over projekten
waarbij Zeeuwen en Vlamingen belang heb
ben het Baalhoekkanaal en het plan voor
een nieuw kanaal van Gent naar Temeuzen,
geschikt voor 125.000 tons schepen.
In het verloop van zijn verhaal attendeerde
de heer Verburg zijn Belgische gasten op het
standpunt van de Nederlandse regering over
industriemogelijkheden langs het kanaal van
Baalhoek naar Antwerpen en eventuele in
dustrialisatie in het Land van Saeftinge.
.Nederland is gereserveerd. Uit een oogpunt
van onze zuinigheid is dat wel begrijpelijk.
Anders zullen de Belgen snel op een fifty-fifty
verhouding in de kosten van aanleg van dat
kanaal aansturen. Maar als Beneluxiaan moet
je dit toch eigenlijk een ergerlijke zaak noe
men. Al dit soort gevechten over nationale
politieke belangen gaan steeds over de rug
van de bewoners van de grensgebieden. In
Brabant heeft men tientallen jaren met her
verkavelingen en afwateringsplannen moeten
wachten omdat Nederland en België het niet
eens konden worden over een kanaal van
Antwerpen naar Moerdijk. Ik vraag me wel
eens af hoe zou zo'n Baalhoekknaal worden
benut wanneer het nu eens niet op de grens
van twee landen zou moeten komen
NIET GECHARMEERD
Zonder dat daarover al eerder een officiële
reactie is geuit vindt de heer Verburg het vrij
duidelijk dat Nederland niet gecharmeerd is
van een nieuw kanaal tussen Terneuzen en
Gent, zoals de Gentse wethouder G. van den
Daele dat zo graag wil. ,Dat is weer een bar
rière door Zeeuwsch-Vlaanderen.
Opnieuw zouden grote stukken land moeten
worden opgeofferd. Is zo'n kanaal nu werke
lijk nodig Moeten er nu echt juist langs
deze kanaaloevers industriën komen, terwijl
dat ook langs de Westerschelde kan. Er moet
in Zeeuwsch-Vlaanderen toch ook nog ruim
te overblijven om te wonen'.
Het was in Terneuzen wel duidelijk
dat drs Verburg weinig heil ziet in een
stuwende ontwikkelnig van het grensgebied,
wanneer die uitsluitend langs de officiële ka
nalen moeten worden gestimuleerd. Hij haal
de een paar voorbeelden van uiterst traag en
voorzichtig werken aan. ,We opereren zo dik
wijls in een vacuüm. Al in 1961 hebben de
economische raad voor Oost-Vlaanderen en
het ETI voor Zeeland een rapport uitgebracht
over noodzakelijke infrastructuurwerken in
het grensgebied. Maar toen bleek dat de uit
voering van de suggesties veel geld zou gaan
kosten is ons gezegd maak er maar een
gewest (streek-) plan van. En dan blijft het
een papieren plan'.
RAPPORT
Dezelfde ervaring dreigt men op te gaan doen
met een rapport van een actieve Belgisch-
Nederlandse werkgroep, die de inrichting van
het deltagebied van beide landen met havens
en daarbij behorende voorzieningen heeft on
derzocht en bestudeerd. ,Het is een rapport
geworden, waarin de Nederlandse behoeften
aan havenindustrieën en de Belgische (maar
even 15.000 hectares) bij elkaar zijn gevoegd
en waarin is beschreven hoe de infrastructuur
er behoort uit te zien'.
De werkgroep had van Nederlandse kant in
breng van het ETI voor Zeeland, de kamers
van koophandel, provinciale diensten enz. Er
zijn prognoses gemaakt voor de lange termijn
en suggesties gedaan over planning van ter
reinen voor toeleveringsbedrijven, spoorweg
verbindingen door het deltagebied, een net
van pijpleidingen (waarin de bestaande op
genomen), kanalen, een intercontinentaal
vliegveld zelfs. ,De bedoeling van het rapport
is dat overheid en bedrijfsleven aan het werk
worden gezet om een Benelux-opzet te maken.
Maar om een of andere onbegrijpelijke reden
blijft dat rapport maar liggen, het komt maar
niet naar buiten'.
GEZAMENLIJK
BELGISCH-NEDERLANDS PLAN
.Eigenlijk zouden we met een gezamenlijk
Belgisch-Nederlands plan moeten komen.
Zodra er concrete projekten zijn lukt het.
Voor een vaste oeververbinding Westerschelde
kunnen aannemers van beide kanten van de
grens elkaar wél vinden. Oliemaatschappijen
en chemische bedrijven vinden elkaar met
pijpleidingen. Zo'n gezamenlijk plan heeft
mijn voorkeur. Vanuit de politieke partijen
moeten we elkaar benaderen, dwarsverbin
dingen leggen. Misschien dat we op die ma
nier iets kunnen bereiken', aldus drs. Ver-
burg.
BELGISCHE REAKTIE
OP REDE DRS. VERBURG
Een uitlating van drs. Verburg, direkteur van
het Economisch Technologisch Instituut voor
Zeeland, dat volgens hem een geheim Bel
gisch rapport de Belgen een grotere visie zou
den hebben op de ontwikkeling van Zuid-
West-Nederland dan de Nederlanders zelf,
heeft in België tot verwarring geleid.
L(et bestaan van om het even welk belangrijk
geheim rapport werd door alle mogelijke in
stanties ontkend.
Het enige „geheime rapport", waarin sprake
is van de ontwikkeling van Zuidwest-Neder
land, is een twee jaar oud rapport van de
commissie Gouden Delta.
Als hij spreekt over 50.000 hectare nieuwe
industrieterreinen langs de Westerschelde,
doelt hij waarschijnlijk het plan in Woens-
drecht een luchthaven aan te leggen. Tegen
dit plan bestaan trouwens ernstige Antwerpse
bezwaren. Daar ziet men liever een eigen Bel
gische luchthaven vlak bij de stad Deurne of
in Oostmalle.
4300 bezoekers
op 25 jaar Zeeland
De tentoonstelling „25 jaar Zeeland" die na
eerst in Middelburg gehouden te zijn nu
rondtrekt door alle delen van de provincie,
en als eerste na Walcheren voor O. Zeeuwsch-
Vlaanderen in „de Halle" in Axel werd op
gesteld, is nu na 2 weken opening gesloten
om elders te worden opgebouwd.
In de periode van opening werden in totaal
ruim 4300 bezoekers geteld, waar onder 2822
scholieren van onderwijsinstellingen in Oost
Zeeuwsch-Vlaanderen.
Vereniging
van Huurders
opgericht te Axel
Bewoners van woningen van de Zeeuwsch-
Vlaamse Woningbouwvereniging hebben uit
eigen middelen een vereniging van Huurders
samengesteld, die de belangen van de bewo
ners bij de woningbouwvereniging moet gaan
behartigen. Dat gebeurde maandagavond tij
dens een vergadering in de Witte Leeuw te
Axel.
Vanuit de vergadering werd, na samenstel
ling van het definitieve bestuur van zeven
man, meteen aangedrongen op een onderzoek
naar de deugdelijkheid van de installatie van
verwarming van de Axelse woningen van de
woningbouwvereniging.
Ook op de jongste vergadering van de wo
ningbouwvereniging in de Stadsherberg in
Axel - enige weken geleden - was al kritiek
op de installatie die onvoldoende zou func
tioneren volgens de bewoners. Dat werd thans
weer benadrukt. Uit de reacties bleek voor
namelijk dat er grote behoefte bestaat aan
meer openheid van de woningbouwvereniging
ten opzichte van de Vereniging van Huurders.
De vereniging stelt zich ten doel vooraf con
tact op te nemen met de woningbouwver
eniging te Kloosterzande over zaken van al
gemene aard zoals huur, waterleiding, ver
warming, TV, onderhoud en andere voor
komende zaken.
Het bestuur is als volgt gekozen
Voorzitter A. de Smet, Mozartstraat 16;
Secretaris J. de Blaaij, Bizetstraat 3; Pen
ningmeester W. de Feijter, van Gistellelaan
102 en 4 bestuursleden W. de Waal, Verdi-
straat 11, H. Jansen Kanaalkade 137, J.
Schieman Gen. Meijerstraat 13 b en mevr.
J. Hollebek Gen. Meijerstraat 17 c.
Het is de bedoeling dat het bestuur zoveel
mogelijk de belangen van de huurders behar
tigt en als contactpersoon met de woning
bouwvereniging optreedt in alle voorkomen
de gevallen, klachten en wensen.
25 februari 1970
verkiezingen
in Zeeuwsch-Vlaanderen
De verkiezingen voor de raden van de nieuwe
gemeenten in Zeeuwsch-Vlaanderen zullen
worden gehouden op 25 februari 1970, zo
hebben gedeputeerde staten besloten.
De datum van de kandidaatstelling is bepaald
op 13 januari 1970. Tussen dit tijdstip en de
verkiezingsdatum liggen 43 dagen, voldoende
om alle werkzaamheden met inachtneming
van de termijnen in de Kieswet te kunnen
afhandelen.
Vóór 18 december 1969 moeten de stern-
districten zijn ingedeeld en de leden en de
plaatsvervangende leden van de stembureaus
zijn aangewezen, aldus het gs-besluit.
De geloofsbrieven van de nieuwe raadsleden
moeten zijn onderzocht vóór 19 maart 1970
en wel door de raden van de op te heffen ge
meenten Axel, Hulst, Hontenisse, Sas van
Gent, Terneuzen, Oostburg en Sluis.
Op 11 december zullen de gemeentebesturen
van de op te heffen gemeenten afschriften van
of uittreksels uit de kiezersregisters moeten
zenden aan de besturen van de hierboven ge
noemde zeven gemeenten.
Deze gegevens hebben betrekking op de per
sonen, die op de dag van herindeling naar
een andere gemeente zullen overgaan.
Vóór 30 december moet het verzoek tot re
gistratie van namen en aanduidingen van po
litieke groeperingen zijn gedaan. Op 2 ja
nuari moet op het verzoek zijn beslist, tegen
welk besluit tot 7 januari beroep bij de Kies
raad openstaat.
Met inachtneming van de bepalingen der ge
meentewet zijn, op grond van de te ver
wachten inwonertallen op het tijdstip van de
herindeling, de aantallen raadsleden voor de
nieuwe gemeenten vastgesteld.
Axel (raming 11.400 inw.) krijgt 15 raads
leden, Hulst (raming 16.300) krijgt er 17,
Hontenisse (7.700) 13, Sas van Gent (9.000)
13, Terneuzen (30.000) 23, Oostburg
(18.300) 17 en Sluis (3.300) 11.
De - zelfstandig blijvende - gemeente Aar
denburg komt in deze opsomming niet voor,
omdat, aangezien het inwonertal van deze
gemeente te geringe wijzigingen zal onder
gaan, de verkiezingen hier op het gewone tijd
stip zullen plaatsvinden.
Zoals bekend heeft de Canadese Asbestos Corporation contact ge
had met het bestuur van het havenschap Vlissingen i.o. over de
mogelijkheden van de vestiging van een asbestfabriek in het Sloe-
gebied.
Teneinde na te gaan of de vestiging van een
dergelijke fabriek gevaren voor de gezond
heid, zowel voor de werknemers als de omwo
nenden met zich zou brengen nam het be
stuur contact op met de bedrijfsarts van de
Kon. Mij. „De Schelde" te Vlissingen, Dr. J.
Stumphius, deskundige op dit gebied en het
Instituut voor Gezondheidstechniek T.N.O.
te Delft.
Op grond van de ontvangen rapporten is het
bestuur tot de conclusie gekomen, dat een
bedrijf in deze vorm niet kan worden toege
laten. Asbestones Corporation is hierover in
gelicht.
De medische consequenties van de vestiging
dienden in twee delen te worden overzien
als bedrijfshygiënisch en als volksgezond
heidsprobleem.
Wat de bedrijfshygiënische consequenties
aangaat - die de werknemers op het bedrijf
betreffen mag worden verwacht, dat in de
fabriek redelijke zekerheid voor de bescher
ming van de werknemers geboden kan wor
den. De consequenties voor de volksgezond
heid zijn echter van geheel andere aard. Het
lossen van de lading van de schepen met as
besthoudend gesteente en de opslag van het
afvalprodukt (asbesthoudende stof) vormen
het grote probleem. De wijze van lossen van
de schepen, intern vervoer en opslag, maken
n.l. afdoende preventieve maatregelen -
waarbij dus geen asbest zou kunnen verstui
ven - onmogelijk.
Dit materiaal bevat voor een groot gedeelte
inadembare vezels, die een kankersoort in de
longen kunnen verwekken, waartegen geen
therapie bestaat.
Deze vezels zijn zo klein, dat de normale be
schermingsmechanismen van de menselijke
luchtwegen niet in staat zijn deze zeer dunne
vezels tegen te houden.
Het winderige klimaat zou deze inadembare
vezels in grote hoeveelheden en over aanzien
lijke afstand doen verstuiven. Het enig moge
lijke zou zijn het gehele systeem van het be
drijf zodanig af te sluiten, dat open contact
van asbesthoudend materiaal met de buiten
lucht wordt vermeden. Dit lijkt echter econo
misch niet en technisch nauwelijks uitvoer
baar.
Hoewel de vestiging van dit bedrijf uit een
oogpunt van werkgelegenheid en op grond
van de te verwachten grote aktiviteiten voor
de haven van Vlissingen-Oost zeer belangrijk
zou zijn, heeft het Havenschap Vlissingen i.o.
nochtans gemeend, in verband met de hier
voor uiteengezette bezwaren van ontoelaat
bare luchtverontreiniging, die de volksgezond
heid zouden schaden, in afwijzende zin te
moeten beslissen.
Frankering bij abonnement ZATERDAG 6 DECEMBER 1969
84e jaargang no. 10
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
VERSCHIINT IEDERE ZATERDAG
AXELSE COURANT
Hooldredaktle
I. C. VINK
Redaktle en administratie:
Axel. Markt 12
Telefoon 2020f3 lijnen)
Postbus IS
Drukker-ultgeefster:
Drukkerij Vink
Abonnementsprijs: losse nummers 15 cent - Halllaar-abonnement: Axel f 4,Andere plaatsan f 4,50. Buitenland f 6.50 - Advertentieprijs: 10 cent per mm. BIJ kontrakten belangrijke reduktle. Ingez. mededelingen 30 ct. per mm. Kleine adver
tenties 1-10 woorden f I.elk woord meer 15 cent.
0 Ontwikkeling industriegebieden
langs de grens is politieke
zaak pag. 1
0 Vereniging van huurders opgericht
te Axel pag. 1
0 Gerechtsgebouw te Middelburg in
brand gestoken pag. 2
0 Nieuws uit Axel pag. 2
0 Oorlogsherinneringen uit 1940
pag. 3