Begrotings behandeling Zitting van dinsdag 28 oktober II. III. IV. VI. (vervolg op pag. 2) Visfabriekschip „Geroi Eltigena" overgedragen Frankering bij abonnement 'ZATERDAG 1 NOVEMBER 1969 84e jaargang no. 5 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG AXELSE COURANT Hootdredaktle J. C. VINK Redaktle en administratie.- Axel, Markt 12 Telefoon 2020(3 lijnen Postbus IS Drukker-ultgeefster: DrukkerU Vink Abonnementsprijs: losse nummers IS cent - Half/aar-abonnement: Axel f 4,Andera plaatsen f 4,50. Buitenland f 6,50 - Advertentieprijs: 10 cent per mm. BIJ kontrakten belangrijke reduktle. Ingez. mededelingen 30 ct. per mm. Kleine adver tenties 1-10 moorden f I,elk moord meer 15 cent. Gemeenteraad van AXEL Zoals te verwachten was ging bij de gemeen teraadszitting de meeste aandacht uit naar de behandeling van de gemeentebegroting voor 1970. Een groot aantal andere agendapunten ging zonder meer onder de hamer door. De heer Oggel kwam nog vrij uitvoerig terug op het door B. en W. aan hem gegeven antwoord inzake de vraag over de algemene begraaf plaats; terwijl ook de heer P. Dekker nog even op eerder gestelde vragen terug viel. De voorstellen inzake vaststelling van de be groting van het gemeentelijk sportbedrijf en tot een nieuwe verordening inzake de heffing en invordering van de rioolbelasting gaven aanleiding tot enige discussie; evenals de rei nigingsrechten en subsidie aan de plaatselijke muziekverenigingen. Tenslotte gaf de intrek king van de verordening inzake de subsi diëring van het jeugdwerk nog vrij veel stof tot discussie. Wij komen op deze punten dan ook in ons volgend nummer nog uitvoeriger terug. Zoals gebruikelijk werd ook dit jaar door alle fracties gebruik gemaakt van de gelegenheid tot het houden van algemene beschouwingen; al moet hierbij helaas wel geconstateerd wor den; dat dit woord langzamerhand niet meer de uitvoerige besprekingen dekt; die bij de begrotingsbehandeling worden gehouden. De grote lijn ontbrak af en toe wel en men gaat soms toch wel wat erg lang staan bij bepaal de detailpunten, waarmee overigens niet ge zegd wil zijn dat de algemene beschouwingen dan maar niet gehouden zouden moeten wor den. Namens de Prot.-christelijke fractie sprak de heer Oggel I. We willen beginnen met onze tevredenheid uit te spreken over het feit dat de begroting voor het jaar 1970 nu reeds kan worden behandeld. Door de betrokken ambtenaren is een flink stuk werk tijdig gereed gemaakt. Dat deze begroting tijdig wordt ingediend en, naar we hopen, ook vlug zal worden goedgekeurd, is van groot belang, in 't bijzonder gezien de on zekere omstandigheden waarin we momenteel ver keren. We menen te mogen aannemen dat het plan tot herindeling van de gemeenten in Zeeuws- Vlaanderen, door de Eerste Kamer zal wor-' den geaccepteerd. In theorie is natuurlijk nog alles mogelijk, doch de omstandigheden doen dit wel vermoeden en verder uitstel zal zeer schadelijk zijn voor de ontwikkeling van deze streek. In dit licht gezien is de samenstelling van de ge-1 meentebegroting niet gemakkelijk, daar de toe komstige basis nog niet vaststaat. We gaan ermee accoord dat de begroting dusdanig is opgezet, dat er met de herindeling nog geen rekening is ge houden, dit kan ook moeilijk anders. Wel dienen we ons ervan bewust te zijn dat onze ramingen mogelijk nog moeten worden overge maakt en, mocht de herindeling in het eerste half jaar 1970 tot stand komen, er een inspanning van de begrotingen der vier betrokken gemeenten zal dienen plaats te vinden. Het is daarom een voor deel dat deze begroting tijdig kan worden behan deld er is dan tijd vrij om zich te concentreren op de vele overige punten die bij het samenvoegen der gemeenten de volle aandacht moeten hebben. Het is immers van zeer groot belang dat alles zo soepel mogelijk verloopt. We vertrouwen hierbij dat het college de gemeenteraad doorlopend op de hoogte zal houden met de ontwikkeling ten aan zien van de herindelng. Begrotingsbehandeling pag. 1 en 2 Axels nieuws pag. 3 Sport pag. 3 Hofstede in de vuurlinie pag. 4 We blijven betreuren het verlies van ons industrie gebied langs het kanaal Gent-Temeuzen met het gehucht Axelse Sassing. Dit was steeds een inte grerend deel van onze gemeente en de bevolking blijft geheel op Axel aangewezen. Men snijdt hier in „levend vlees" en dit had beter kunnen worden opgelost als er indertijd een inter-gemeentelijk over leg mogelijk was geweest. Het is wel te betreuren dat Terneuzen voor een dergelijk overleg nooit medewerking wilde verlenen. Een goede nabuur schap voor een langere toekomst eist dit toch wel Dat door een slordigheid ook een gedeelte van Zoutespui wordt afgesneden van Axel, is een tredrige zaak. Ondanks onze vragen in dezen, is de beantwoording van de schuldvraag steeds ont weken en het feit ligt er nu. Ook dit gebied is vanouds op Axel aangewezen, waarbij nog komt dat hier een bestaand samenlevingsverband wordt doorgesneden, tot schade van die samenleving. Waar in andere gevallen steeds voorop werd ge steld dat iets dergelijks moest worden voorkomen, daar is hier willens en wetens deze scheiding tot stand gebracht. Axel staat nu voor de opgaaf dat zij moet zorgen dat haar inwoners die te Zoutespui wonen, daar ook verder kunnen leven, hetgeen in houdt dat de nodige voorzieningen daar moeten worden getroffen. Te dien aanzien werden door ons reeds vragen gesteld. Wel dient te worden opgemerkt dat de achtereenvolgende gemeentebe sturen in de loop der jaren al te weinig aandacht hebben besteed aan de ontwikkeling van Zoutespui. Er kwamen wel verbeteringen, doch eerst na her haalde aandrang en dan nog met een grote achter stand. We willen hier met nadruk zeggen dat, voor zo ver het aan ons zal liggen, dit feit zich niet mag herhalen wat betreft de met Axel samen te voegen gemeenten Koewacht, Zuiddorpe en Overslag. Zit er de laatste jaren niemand van Zoutespui meer in de gemeenteraad, we hopen in de nieuwe gemeenteraad wel vertegenwoordigers te zien van genoemde gemeenten en deze kunnen, voor zover het billijke wensen betreft, op onze steun rekenen. Van het nieuwe college van B. en W. zal een grotere inzet moeten worden geëist voor derge lijke belangen, dan de laatste 20 jaar het geval is geweest. De vergrote gemeente Axel zal, wat haar bestuurders betreft, een geheel nieuwe men tale instelling vereisen. Dank zij het gereedkomen van nieuwe woningen in de laatste jaren, breidt het inwonertal zich op bevredigende wijze uit. De uitbreidingsplannen oost en west raken vol, zodat we nu in de fase zijn gekomen dat we de toekomstige uitbrei ding van Axel moeten plannen. Deze is gedacht in het opspuitgebied in Smitschorre en, aangezien de gemeente nu haar gebiedsuitbreiding in 'het zuiden krijgt, is dit wel verantwoord. Alleen het feit dat de stad dan doorsneden wordt door de Grote Kreek kan een moeilijkheid inhouden, daar er van meet af aan gezorgd moet worden dat die twee delen toch één blijven. We moeten aansturen op een gerichte ontwikkeling, zodat Axel niet een stad wordt met een „aanhangsel". En ook nielt uit eenvalt in twee steden die a.h.w. een bestaan gaan leiden onafhankelijk van elkaar. Dit feit zal voort durend de aandacht moeten hebben. Het is jammer dat de uitbreiding naar het noorden niet kan doorgaan. Het plan was mooi, maar duur, tè duur volgens Ged. Staten. We willen er nogmaals bij B. en W. op aandrin gen om met spoed een gedeeltelijk plan voor te leggen, dat een verantwoorde, mogelijk tijdelijke, afronding van de kom aan de noordzijde inhoudt en effectueert. Voor het aanzien van Axel is het de hoogste tijd dat dit nu wordt gerealiseerd. Kan het college aangeven wanneer we dit plan kunnen tegemoet zien Het is de laatste begroting die door het nu zittend college wordt ingediend. We staan aan het eind van een periode, daar er volgend jaar weer ver kiezing voor de gemeenteraad wordt gehouden, zo dat de kiezers het aanzien van de nieuwe raad zul len bepalen. Daarom is het nu de tijd om de balans op te maken van het beleid dat in de afgelopen periode is gevoerd. Dit is in hoge mate gekenmerkt door het uitvoeren en afbouwen van projecten die reeds in vorige perioden zijn opgezet. Nieuwe initiatieven werden in deze periode niet of sporadisch gelanceerd. Als we in deze richting vragen stelden, werd dit ge weten aan het gebrek aan financiële middelen. Dit kunnen we voor een deel beamen, gedachtig aan de uitspraak van mr. L. J. van Reijen dat het rijk in de eerste koets zit en de gemeenten de sluit post vormen. Een evenredig deel van de nationale besparingen wordt aan de gemeenten onthouden, hetgeen voor deze laatsten de nodige moeilijkheden meebrengt. We hebben ondervonden dat, bij een overspannen kapitaalmarkt, de kapitaalvoorziening der lagere overheden in gevaar komt. Dit, terwijl de taken der gemeenten steeds omvangrijker wor den, waardoor veel gemeenten interen op hun bezit, bijv. de bouwgrond. De koftgeld-fipanciering heeft veel nadelen en trekt in feite het beeld scheef. Ook Axel heeft in sterke mate met deze moeilijkheden te kampen. Nu menen wij dat er enkele jaren geleden bij B. en W. te weinig aktiviteit was voor het verkrijgen van de nodige middelen. Reeds eerder hebben we kritiek geuit en het college aangezet tot grotere aktiviteit. Op dit ogenblik zitten veel gemeenten, in financed opzicht, aan de grond, doch reeds toen de meesten nog uit de voeten konden, zat de zaak in Axel reeds vast. En was dit nodig Werd het geld steeds verantwoord besteed We menen dat in een tijd van kapitaalschaarste, werken die wel wenselijk, doch niet strikt noodzakelijk zijn, moe ten wachten. J Als voorbeelden hiervoor gelden: de niet strikt noodzakelijke restauratie van de Zuidsingel en het wel zeer dure kleedlokaal op het sportterrein. Deze twee vallen wel bijzonder op. Vooral het eerste heeft een grotere druk gelegd op de gemeentelijke belastingheffing en was een der oorzaken van de rigoureuze verhoging der riool- belasting. Met steun van de leden van de Partij van de Arbeid de K.V.P. en Gemeentebelangen is voor de heffing van deze laatste belastinq een regeling gemaakt waardoor de „kleine man" wel zeer zwaar wordt belast. Het is wel typerend dat m deze raadsperiode de Prot. Chr. groepering het bij herhaling moest opnemen voor de „man met de kleine beurs tegen het optreden van de P.vdA de K.V.P. en Gemeentebelangen. Toch is dit niet zo verwonderlijk, want de antirevolutionaire of chnstelijk-historische richting in ons volk is van ouds de „partij der kleine luiden", die de behoeften van deze groep steeds hebben gekend en getracht hebben daarin te voorzien. In de Tweede Kamer bestaat er in dezen een tegenstelling tussen de V.V.D. enerzijds en de P.v.d.A. met de K.V.P. anderzijds, doch in de raad van Axel is men het in dezen wonderwel eens. Het nemen van derge lijke besluiten is een zeer verantwoordelijk werk daar het niet goed mogelijk is om de klok teruq te draaien. a Door het voeren van deze politiek was Axel een der eerste gemeenten die haar eigen belastinggebied moest uitbuiten en de belastingen zeer rigoureus opvoerde. Momenteel volgen geleidelijk aan ook de andere gemeenten, doch Axel behoort nog steeds bij de koplopers. Onze burgerij betaalt al enkele jaren bedragen, waar andere gemeenten nü noq met aan toe zijn. Als voorbeeld moge het volgende gelden 1. Wanneer we uitgaan van het jaar I960 en we stellen voor dat jaar de rijksuitkering op 100 en de gemeentelijke heffingen op 100, 2. dan waren in 1966 de^rijksuitkering 210 en de gemeentelijke heffingen 3. en is voor 1970 de^rijksuitkering 317 en de gemeentelijke heffingen In die jaren is dus de rijksuitkering ruim driemaal zo hoog geworden, doch zijn de gemeentelijke hef fingen bijna zes maal zo hoog. Wellicht spreken de volgende cijfers nog duide lijker de rijksbijdrage per inwoner is sinds 1966 gestegen van 179,76 tot f 262,05; de gemeentelijke hef fingen van 390,22 tot 572,44; de eerste dus van 100 op 151, de laatste van 100 op 214. Deze cijfers betreffen de laatste zittingsperiode, zij vormen dus de financiële balans van het beleid dat door het zittend college, met steun van de meerder heid der raad is gevoerd. Een beleid waarop door ons voortdurend kritiek is geoefend, doch dat in de regel door de raad met zeven tegen zes stemmen werd gesteund. V. Naast het financieel beleid van dit college dat, naar we menen te hebben aangetoond, ongezonde aspekten vertoont, achten we ook haar beleid in t algemeen weinig overtuigend en soms wat on evenwichtig. In deze periode bleek ons dikwijls de noodzaak van het stellen van vragen aan het col lege. Immers, nu we geen enkele inspraak hebben in het dagelijks bestuur der gemeente, dienen we onze taak „de behartiging van de belangen van Axel en haar inwoners", op andere wijze waar te maken. We kunnen begrijpen dat deze vragen voor het college niet steeds aangenaam zijn, doch men dient wederzijds ook begrip te tonen voor de noodzaak van dit optreden. Gewoonlijk worden dergelijke vragen gesteld bij de rondvraag in de raadsver gaderingen, doch het kan voorkomen dat er drin gende zaken zijn die niet tot de volgende verga dering kunnen wachten. En het blijkt dat er punten zijn waaraan het college niet de nodige aandacht schenkt, mistast of niet tot een oplossing komt. Als voorbeeld kunnen we noe men enkele punten die door ons naar voren zijn gebracht, alshet kampeerterrein, de parkeer- regeling voor bussen op zaterdag en de verkeers situatie in de Kerkdreef. Tevoren was het de ge woonte dat ieder raadslid, buiten de vergaderingen om, vragen aan het college kon stellen, die in de publciteit kwamen, op welke publiciteit door de meelevende burgers prijs wordt gesteld. Daar het college een dergelijke beleving van de „burgerzin" niet op prijs stelt, sneed zij deze mogelijkheid af met een beroep op de Gemeentewet en op het Re glement van Orde voor de vergaderingen der ge meenteraad. Als het college hierin gelijk zou heb ben (wij beamen dit nog niet), veroordeelt zij wel in sterke mate het beleid van haar voorgangsters, en ook haar eigen beleid in het verleden, dat dan in ernstige mate zou hebben gefaald. Een voorstel onzerzijds is in dezen niet te ver wachten, daar de meerderheid in de raad steeds blijk geeft het college door dik en dun te volgen. Het maakt echter geen indruk van kracht en over tuiging als we op gestelde vragen ten antwoord krijgen dat „deze voor kennisgeving zijn aange nomen door B. en W.". Typerend is in dezen ook dat de afwijzing juist komt op vragen die van ónze zijde afkomstig zijn, op vragen van de leden van de raadsmeerderheid volgde steeds een antwoord. Van democratie gesproken Sommigen zien hierin een teken van zwakte in het beleid van B. en W. In elk geval wordt door een dergelijk optreden van het college de onderlinge verhouding er niet beter op en wordt de tegen stelling meerderheid - minderheid dès te dieper ge voeld. De meerderheid staat tóch achter het beleid, als de oppositie nu maar zwijgt, loopt alles rustig verder Het stemt ons echter tot voldoening dat er in de regel aan het gestelde in onze vragen gevolg wordt gegeven, zodat deze allerminst zonder nut blijken te zijn. We komen toe aan de begroting zelf. We willen volstaan met het maken van enkele opmerkingen over bepaalde punten a) over 't algemeen kunnen we met de ramingen wel accoord gaan. Onze algemene indruk is dat de ramingen voor onderscheiden posten wat reëeler zijn dan vorig jaar, hetgeen onze instemming heeft. b) wat de subsidie voor het jeugdwerk betreft, bij het onderhavige punt is onze kritiek reeds naar voren gebracht. Bij de invoering daarvan kon reeds worden voorzien dat de kosten daarvan in de loop der jaren zouden stijgen. Nu deze regeling vier jaar 'bestaat is men er nóg niet uit of slechts enkele groepen een subsidie moeten hebben, dan wel of 'hiervoor een algemene regeling op haar plaats is. En ook wat de normen betreft, kan het college niet tot een oplossing komen. In Vlissingen-Oost is op de werf „Schelde- poort" van de N.V. Koninklijke Maatschappij „de Schelde" te Vlissingen, lid van de Rijn- Schelde Groep, het visfabriekschip „Geroi Eltigena" aan de opdrachtgevers, V/O Sudo- iimport te Moskou, overgedragen. Kapitein J. M. Matsevich nam namens op drachtgevers het nieuwe schip in ontvangst. De belangstelling van Russische zijde voor de feestelijkheid was groot. De Russische am bassadeur, Zijne Excellentie V. F. Lavrov was met talrijke hogere functionarissen aanwezig, alsmede de handelsvertegenwoordiger van de U.S.S.R. in Nederland, de heer A. G. Tikho- nov met leden van zijn staf. De voltallige di rectie van „de Schelde", waaronder de nieuwe voorzitter van de directie, ir. J. Bout, trad als gastheer op. Ook de scheepsbemanningen van twee Russische schepen, die voor grote onderhoudswerkzaamheden aan de werf Scheldepoort liggen, waren present. Deze zijn de „Zodiak", eveneens een door „de Schelde" gebouwd visverwerkingsschip, dat in 1967 gereed kwam en de „Baikal", een ijsbrekend vrachtschip met diesel-elektrische voortstu wing, dat in 1957 door „de Schelde" aan de U.S.S.R. werd geleverd. Nog om andere redenen had deze oplevering een bijzonder karakter. De „Geroi Eltigena" is het tiende en laatste schip in een serie van tien identieke visverwerkende koelschepen. Na deze overdracht heeft „de Schelde" thans sinds 1954 totaal zestien technisch gecom pliceerde arbeidsintensieve schepen aan Rus sische opdrachtgevers geleverd. Het ligt niet in de verwachting dat met de overdracht van de „Geroi Eltigena" de goede technjsche samenwerking met oostelijke han delspartners beëindigd is. Nog kort geleden heeft de Nederlandse rege ring verklaard niet afwijzend te staan ten aan zien van onderhandelingen die ertoe zouden moeten leiden, dat in Benelux-verband nieu we handelsverdragen op nationaal niveau met de U.S.S.R., Hongarije, Polen, Tsjecho- Slowakije, Burgarije en Roemenië zouden worden gesloten. Deze toekomstige vernieuwde verdragen zou den niet alleen een voortzetting, maar mo gelijk ook een uitbreiding van de bestaande relaties kunnen inhouden. In dit kader is de „N.V. Koninklijke Maatschappij „de Schel de" als producent van kostbare kapitaalgoe deren (grote stoomketelinstallaties, compo nenten voor de procesindustrie, scheepsvoort stuwingsinstallaties, schepen) geïnteresseerd om als goede leverancier te blijven optreden.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1969 | | pagina 1