Binnen- en buiten landse tijd schriften Fa. VII Axel Nog voorradig VINK Dagboek 44 Laat 't maar waaien, laat 't maar vriezen. Uw Somy Mekavector vult woonkamer, keuken, hal,badkamer en slaapkamers met warme behaaglijkheid. Op zaterdag 4 oktober a.s. hopen de Heer en Mevrouw VAN SABBEN-SCHIEMAN de dag te gedenken waarop zij 50 jaren geleden in het huwelijk traden. Wij wensen hun nog vele gelukkige jaren. Fam. VAN SABBEN Fam. SCHIEMAN Axel, september 1969 Kaaiwal 1 Gelegenheid tot feliciteren op zaterdag 4 oktober 1969, van 3 - 4.30 uur in het cultureel centrum „de Halle" te Axel. W. G. C. Kok AXEL afwezig van 6 t.m. 19 oktober Markt 12 tel. 2020 (3 lijnen] Een overzicht van de jongste 25 jaar van Axels geschiedenis, Prijs 6,75 Markt 12 AXEL tel. 01155-2020' (3 lijnen) DAGAANTEKENINGEN RONDOM DE BEVRIJDING VAN AXEL SEPTEMBER - NOVEMBER 1944 VAN MEVROUW T. C. VINK-VAN VESSEM <2> De gehele zondag heerst grote bedrijvigheid. Het motorgeronk is niet van de lucht. Alle voertuigen moeten weer worden nagezien, terwijl bovendien van tijd tot tijd ook de jagers worden onderhanden genomen, doch niet in die mate als de vorige dag. Ook moet door de burgerij weer het nodige worden aangevuld. Enige auto's, motors en tal van fietsen zijn van hun gading. Wie zijn fiets een ogenblik onbeheerd durft laten staan, kan er wel van verzekerd zijn, dat hij verloren is, maar ook uit de huizen worden vele karretjes weggepikt. Tegen de avond begint weer de aftocht. Alles komt in be weging. Eerst alles wat met paarden moet worden voortgetrokken. Om ongeveer 10.00 uur komt een soldaat om de bagage van de officieren; ze komen deze nacht niet meer terug. Dit is nu een pak van het hart, want tevoren was mijn zuster zich komen beklagen, dat haar logées het bed, waarop ze de nacht hadden doorgebracht, door drie soldaten had laten weghalen en ze had niet veel hoop, dat ze het nog ooit zou terugzien. Vanaf 8.00 uur tot het donker was, had ik toen niet anders gedaan dan alles wat ik dacht dat hun maar enigszins dienstig zou kunnen zijn, buiten hun bereik te brengen, doch deze angst bleek overbodig. Na de gewone opmer king van de oppassers, dat hier alles was zo als in Duitsland en veel zindelijker dan in Frankrijk, gaf ik hem dit gaarne toe en merk te ik op, dat we ook heel goed met de Duit sers hadden kunnen opschieten als ze maar niet zó hier waren gekomen. Vriendschap pelijk reikte hij mij de hand ten afscheid en ging heen met het gebruikelijke „Auf Wie- dersehen", doch direct daarop beter niet, elkaar beter nooit meer zien, wat ik volko men beaamde. Tot kwart voor twaalf duur de de uittocht. Na bevel„Abfahren" ver laat nog een stoet van vijftien auto's, waar onder ook erikele met kanonnen achteraan, het Marktplein en volgt een rustige nacht. Als we maandagmorgen 11 september eens buiten kijken om 7.00 uur, heerst nog vol maakte rust en we denken dat allen zijn ver trokken, doch neen, na een poosje komt weer een auto te voorschijn en spoedig vernemen we, dat in het nieuwe gedeelte nog alle Duit sers gebleven zijn. Alleen de eerste zending is doorgetrokken. Toch blijft het die dag heel wat rustiger, vooral daar deze de mening zijn toegedaan dat het verstandiger is, niet op jagers te schieten. Zo nu en dan komen nog groepjes Duitsers binnen, te voet of per kar, doch de grote vlucht blijkt afgelopen. Het verkeer geeft een beeld van vele jaren her. Geen fiets, motor of auto van de burgerij is meer te zien. WeAiigen nog zijn in het bezit van een modern middel van vervoer; zij, die het nog bezitten, durven er niet meer mee voor de dag komen, uit vrees het te verlie zen, doch door de Duitsers zijn verschillen de paarden en karretjes achter gelaten. Per omroeper wordt bekend gemaakt, dat alle gevonden voorwerpen op het stadhuis moeten worden bezorgd. Verscheidene paarden en voertuigen zijn gevonden, zodat zij, die een paard moesten afstaan, ook weer een paard kunnen afhalen. Vele van deze dieren zijn echter gewond of niet meer bruikbaar. Deze worden geslacht en heel Axel kan op bon 80 een pond paardenvlees bekomen. Velen heb ben het nog nooit gegeten of misschien eer tijds bij een uitstapje naar België, doch alle vooroordeel wordt opzij gezet. Beter iets dan niets, is tegenwoordig het parool. Ook wordt op een bon vet beschikbaar gesteld, want anders zullen velen nog niet de ingrediënten hebben om het vlees te braden, want aanvoer van boter is er niet, zodat velen droog brood eten. 35, - per pond boter Intussen gaan er allerlei geruchten. De Tommies naderen de Nederlandse grens. St. Niklaas en Loke ren zijn gevallen. Als ik me 's avonds om half één ter ruste wil begeven, hangt er in westelijke richting een lichtkogel. Zodra de ze is uitgebrand, verschijnt een eind zuide lijker een tweede, zo tot zes toe; duidelijk is te constateren dat het kanaal wordt afgezocht. Hier bevinden zich vele schepen met graan, zaad en vlas. Ze hebben van de Duitsers aan zegging gekregen naar Sas van Gent te varen om daar tot zinken te worden gebracht om de weg te versperren, doch daaraan wordt geen gehoor gegeven. Zo veel mogelijk wordt alles van boord gehaald, waarna de schepen, tussen Sassing en Sluiskil liggen er ongeveer 70, op verschillende manieren onbruikbaar worden gemaakt. De ladingen vlas worden in brand gestoken, andere schepen laat men springen en zinken. Woensdagmorgen 13 september zien we de bewoners van de brug weer hun have en goed in veiligheid brengen, want de brug wordt geladen, zodat het ogenblik niet ver meer is, dat ze de lucht in zal gaan. Doch de gehele dag trekken de Duitsers er nog over heen in de richting van de grens, want aan de .Tromp' wordt gevochten. Gewonden worden binnengebracht en tegen de avond passeren nog 13 Rode Kruis auto's de brug. De ge hele dag is er druk verkeer naar en van de richting Hulst en ook het geschut is duide lijk waarneembaar. We vermoeden, dat het een rumoerige nacht zal worden. Ofschoon er tot laat in de nacht motors heen en weer rijden, als het ware begeleid door jagers, hebben we toch een rustige nacht. Als we donderdag 14 september 's morgens om 6.00 uur wakker worden, is het alleen een enkeling op klompen, die zich op straat beweegt. We kijken door het dakraam. De weg naar Drieschouwen is geheel verlaten en weer denken we, dat ze allen zijn vertrokken. Met ons denken dit ook zeker een drietal bur gers, die eens een kijkje komt nemen op de Markt. We horen hen de opmerking maken, neen, hier is nog niets te zien, en verder is dat niet een duitse wagen voor het stad huis Neen, dat is geen duitse wagen. Het zijn een drietal rijtuigjes die daar staan ge parkeerd, want op het gemeentehuis verhuurt men taxi's. Al naar gelang van het aantal personen, dat de reis moet meemaken, wordt het aantal zitplaatsen vergroot door het bij plaatsen van stoelen. Zo zagen we ook de vorige dag de politie in hun Oude uniformen met witte koorden op een dergelijk vehikel uittrekken, evenals de distributieambtenaren en -ambtenaressen, die naar Zuiddorpe moesten om bonkaarten uit te reiken. Doch onze goede hoop, dat we nu vrij zijn, is weer spoedig vervlogen, want weer zien we een duitse auto door de Oranjestraat rij den en een paard en kar passeert de brug, dus alles is nog intact, trouwens het sprin gen van de brug kan bezwaarlijk onopge merkt voorbij zijn gegaan. Donderdagmorgen begint weer een nieuwe attractie. Nadat velen reeds de vorige avond naar de Sassing waren geweest om tarwe uit de ten verderve gedoemde schepen te halen, togen nu velen met de onderscheiden overge bleven voertuigen naar de Sassing om zaad, dan kan er weer olie worden gedraaid en ge bakken en gebraden. Van verschillende rich tingen dreunt nog het geschut en vrachtauto's rijden af en aan naar het front. Ook tussen Stekene en Koewacht zitten de Tommies en op Koewacht passeren de auto's met gewonden. De angst voor het springen van de brug stijgt. Vele ruiten worden door planken beschermd, leder zit met open ra men en deuren, wat gelukkig niemand hin dert, door het prachtige warme herfstweer. Anderen weer verwijderen de ruiten of be plakken ze als in 1940. Ruim half negen 's avonds krijgen we een tamelijke ontploffing, om kwart over negen gevolgd door een nog hardere, doch het is nog niet de brug. Het geschut verstomt en als het geheel en al donker is, trekken weer vele met paarden bespannen voertuigen door de Zeestraat, Weststraat en Noordstraat, richting Terneu- zen; dan wordt alles weer rustig, alleen ver stoord door het gestommel bij onze buur man in de bakkerij. In de vooravond is hier een vrachtauto verschenen, met een achttal soldaten, meel en eierkolen, de bakker er bij met wit jasje en muts, die zal hier voor de soldatenkuch zorgen. Ook bij bakker de Hullu wordt op die manier reeds voor de tweede maal beslag gelegd. Overal waar militairen zijn ingekwartierd, wordt de keuken in gebruik genomen en voor 8 a 10 personen gekookt, zodat de burgers zelf kunnen meeëten. Dit laatste is echter niet het grootste bezwaar, want ze zijn van alles voorzien. Ham, varkensvlees, wijn, taart, conserven, ze halen hun hartje nog eens op, want in de Heimat zal het niet zo opgeschept zijn. Ook aan goede sigaren (Karei I) en si garetten ontbreekt het hun niet. Donderdagavond om 8.00 uur zijn reeds ve len, die in het nieuwe gedeelte waren inge kwartierd, vertrokken, richting Terneuzen. Rond 11.00 uur komt weer van alles en nog wat door de Zeestraat, richting Terneuzen. Om 1.00 uur als we ons ter ruste zullen be geven weer een hele afdeling en om 2.00 en 4.00 uur worden we nogmaals uit onze slaap gewekt door hetzelfde rumoer. Evenals de vorige morgen koesteren we ook nu, vrijdagmorgen 15 september de hoop, dat er geen Duitsers zijn overgebleven, doch al spoedig komen er weer een drietal per fiets naar het stadhuis. Later weer een auto, een vrachtauto, troepjes soldaten te voet of per fiets en de gehele dag een heen en weer rij den in zuidelijke richting. Men zeglt, dat rondom Koewacht wordt gevochten. Een ka non vertrekt en een kanon komt terug. Dit kiest zijn standplaats achter de heer D. van Cadsand en 's middags om ongeveer half vier valt het eerste schot met lange tussenpauze, door enkele andere gevolgd. Ook ter afwis seling zo nu en dan een ontploffing. De be woners van Kanaalkade en Zeestraat verhui zen hoe langer hoe meer naar veiliger oord, zoveel mogelijk have en goed meetorsend. Ook 't werk aan ramen en ruiten wordt her vat; het breidde zich uit als een besmettelijke ziekte. In de Zeestraat en ook op de Markt (zuidzijde) zijn zo langzamerhand alle ruiten verdwenen, wat een erg verwaarloosd gezicht oplevert. (wordt vervolgd) Somy Mekavector: de-hele-huis-verwarming. En een flink huis. 30 tot 32 m2radiator-oppervlak. Een fraaie haard met twee bran ders regelt vanuit de kamer de verwarming van uw hele huis. De Mekavector brandt op huisbrandolie 1. Een zeer goedkope brand stof. Schitterende kleurkombinaties en chroomdeur. Een gesprek met uw haarden-dealer zal verhelderend zijn. Leverbaar van 13.500 tot 21.000 kcal/u. Somy Vraag uw kachelleverancler om Inlichtingen of kleurenfotder of anders bij Somy Haardenfabriek N.V., Jan Vermeerlaan 253, Roosendaal. Tel. 01650-34205. Somy wordt verkocht, gefabriceerd en geassem bleerd In 8 Europese landen. m 1914 1999 in 16 pagina's tekst en 56 pagina's illustraties, met ruim 120 foto's van Axel 1969 met vergelijkingen en contrasten met Axel van voor 1940. Samengesteld in opdracht van het gemeentebestuur van Axel ter gelegen heid van de 25e herdenking van de bevrijding. Uit voorraad leverbaar.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1969 | | pagina 4