In Zeeland nog weinig toezicht op vervoer gevaarlijke stoffen Museum: „De Axelse Boerenkamer" bestaat 30 jaar m ZATERDAG 12 JULI 1969 83e Jaargang no. 41 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Januari 1939 bij de officiële ingebruikneming van het tegenwoordige stadhuis was het ook de le dag, dat de Axelse Boerenkamer voor het publiek te bezichtigen was. Wat was het, dat de stoot gaf tot op richting van het museum Toen het 35-jarig jubileum der regering van Koningin Wilhelmina zou worden gevierd in 1933 werd door de V.VjV. Axel aan de C.O.H.A. (Comité onderzoek Historie Axel) de vraag gericht, iets over de historie van Axel te onderzoeken en mede te willen wer ken bij het inrichten van een tentoonstelling van alles, wat op de geschiedenis van Axel en van wat op het boerenleven (kleding, ge bruiken, woning, enz.) betrekking had. Er werden toen zoveel voorwerpen ingezonden om ten toon te stellen en het bezoek aan de tentoonstelling was zo groot, dat het idee werd geopperd om te komen tot een blijvende tentoonstelling in een museum. Vastere vorm Dit denkbeeld kreeg nog vastere vorm, toen in 1936 bij de herdenking van de verovering van Axel in 1586 opnieuw een tentoonstel ling werd samengesteld evenals de vorige maal in de toen bestaande Lagere Landbouw school aan de Stationsstraat. Er waren toen kamers ingericht, die een kijkje gaven van het leven, klederdracht, woninginrichting van de boerenbevolking in verschillende tijdper ken. Er werd toen uitgekeken naar een ge bouwtje om de verzameling in onder te bren gen, maar de kas gaf geen hoop voor even tuele exploitatie. Daarom werd een verzoek gericht aan het gemeentebestuur, of er een ruimte in het stadhuis beschikbaar kon wor den gesteld om er een museum in te richten, waarop door B en W werd geantwoord, dat zo'n ruimte niet beschikbaar was, maar dat bij de bouw van het nieuwe stadhuis erop gerekend zou worden zo'n ruimte te reser veren. Toen op 24 januari 1939 het nieuwe gemeen tehuis officiéél in gebruik werd genomen, was er in het stadhuis beneden in de schuilkelder een museum ingericht. In september 1939 moest het museum ont ruimd worden en werd alles opgeborgen in een zolderruimte in de Stationsstraat. Van 1942 tot 1947 zwijgen de notulen en was het museum in ruste, maar werd 10 mei 1947 weer ingericht, toen in twee ruimtes. Toen door gebrek aan ruimte voor de gemeente administratie het museum weer ontruimd moest worden, stelde het gemeentebestuur de voormalige kleuterschool in de Nieuwstraat beschikbaar en werd 15 mei 1964 het mu seum heropend. Het aantal bezoekers groei de, per jaar tellen we 500-600 bezoekers uit alle delen des lands en uit het buitenland, en we gaan ook meer Axelse bezoekers tellen. Ook 't totaal aan tentoongestelde voorwerpen groeit, is uitgebreid met een muntenverzame ling, miniatuurschuur, wagenhuis, boeren woning, landbouwwerktuigen en langzamer hand wordt de ruimte te klein om alles over zichtelijk te plaatsen. Vooral de grote voor werpen als wagen, windmolen, enz. kunnen niet meer een goede plaats krijgen. Er is nu een concierge aangesteld, n.l. de heer J. Huis- sen, die tot ieders genoegen en tevredenheid de bezoekers met kennis van zaken en en thousiasme rondleidt. Gemeenteraad Axel verstrekt gratis notulen en pre-adviezen D'66, afdeling Zeeuwsch-Vlaande- ren wil in de gemeenten Hulst, Axel en Terneuzen deelnemen aan de ge meenteraadsverkiezingen. Hiertoe zijn voor iedere plaats een aantal mensen aangewezen die in de toekomst de raadsvergaderingen van deze drie gemeenten zullen gaan bij wonen. Aan deze gemeenten werd 't verzoek gericht de notulen en pre adviezen te ontvangen om voor de mensen die de vergaderingen bijwo nen de taak te verlichten. Het antwoord van de betreffende gemeenten was Terneuzen vraagt voor ieder pak notulen en pre-ad viezen 175,-. Hulst vraagt twee gulden per gestencilde bladzijde. Axel... geeft haar notulen en ad viezen gratis met de mededeling „Wij vinden het fantastisch dat u aan Axel mee wilt bouwen. Wij ho pen op positieve reakties op onze stukken. Niettegenstaande deze reaktie uit Axel werd D'66 voor een financieel probleem geplaatst. De aangewezen leden die de raadsvergaderingen in Terneuzen en Hulst zullen bijwonen moeten de noodzakelijke stukken voor deze vergaderingen missen. De partijkas is namelijk niet toereikend om de gevraagde vergoedingen te betalen. Dodelijk verkeersongeval te Kloosterzande Op de Hulsterweg is donderdagavond omstreeks kwart voor zeven de 20-jarige P. K. uit Overslag met zijn auto verongelukt. Op weg van de veerpont te Perkpolder naar huis schrok hij tijdens een inhaalmanoeuvre van een uit een file komende auto. Zijn wagen raakte in de berm en reed vervolgens tegen een boom. Tijdens het vervoer naar het ziekenhuis te Hulst over leed K. Dagelijks denderen zo door Zeeland: de tankwagens met acrylnitril, ethyleenoxy- de, zwaveldioxyde en andere brandba re, explosieve, giftige of bijtende stoffen. Hoe gevaarlijk zijn gevaarlijke stoffen In vier of vijf Zeeuwse gemeenteraden is deze vraag de afgelopen maanden aan de orde ge weest. Waar het om ging was de aanwezig heid van tankauto's in de bebouwde kom. Het was opvallend, dat de colleges een duide lijk antwoord uit de weg moesten gaan. Het reilen en zeilen van tankauto's blijkt voor de gemeentelijke overheid in Zeeland nog een zaak die voor een belangrijk deel aan de aandacht ontsnapt. Er is weinig of geen toe zicht op het naleven van de wet op het ver voer van gevaarlijke stoffen. NORMEN EN REGELS Een Zeeuwse instantie die ten aanzien van de gevaarlijke stoffen wèl uitgebreid normen en regels hanteert, is de Provinciale Stoomboot- dienst. Op de Westerscheldeveren mogen ze ven met name genoemde stoffen, waaronder chloor, ethyleenoxyde, acrylnitril, ammoniak, helemaal niet worden vervoerd. Andere, waaronder benzine, slechts onder bepaalde voorwaarden. Of een stof wèl of niet toege laten kan worden, wordt van geval tot geval bekeken. De instantie die terzake adviseert, is de scheepvaartinspectie. Op de lijst van de stoffen die niet vervoerd mogen worden, staan momenteel zeven produkten die voor of door de Zeeuws-Vlaamse industrieën worden ge transporteerd. De tankauto's moeten omrij den over Temse, omdat ook de tunnel in Ant werpen voor gevaarlijke stoffen taboe is ver klaard. Het is betrekkelijk geruststellend, dat grote bonafide transportondernemingen zich over het algemeen strikt aan de regels houden. Veel bedrijven gaan zelfs verder en schrijven hun chauffeurs reisroutes en tijdschema's voor. In een gebied als Zeeuwsch-Vlaanderen rijden echter veel buitenlandse tankwagens, waarvan de chauffeurs volgens eigen normen en regels te werk gaan. Een ander euvel, ên dat geldt niet alleen voor buitenlanders, i3 dat eèn betrekkelijk groot aantal chauffeurs nauwelijks weten wat ze vervoeren. In een dergelijk geval kan nauwelijks worden gespe culeerd op een sterk ontwikkeld verantwoor delijkheidsgevoel MAATREGELEN Er zijn in Zeeland enkele plaatsen die door hun ligging dagelijks worden geconfronteerd met tankwagentransporten. Duidelijke voor beelden zijn Goes, waar rijksweg 58 dwars door de kom loopt, en Zaamslag, waar het zelfde hetgeval is met de provinciale weg Terhole-Sluiskil. Het gemeentebestuur van Zaamslag heeft, juist met het oog op deze situatie, zijn brandweer zo goed mogelijk voor het bestrijden van vloeistofbranden uitgerust. AFSPRAAK In Terneuzen, waar men dagelijks te maken heeft met transporten van en naar Dow Che mical, is de politie van plan meer aandacht aan het vervoer van gevaarlijke stoffen te gaan besteden. Overigens komt er slechts wei nig tankvervoer door de bebouwde kom. ,Er is een afspraak met Dow Chemical', zegt hoofdinspecteur-korpschef E. Hubregtsen, ,dat de transporten zoveel mogelijk via de brug Sluiskil gaan'. Hoewel de Terneuzense brandweer beschikt over materiaal om vloeistofbranden te be strijden, heeft de gemeentepoliie instructie om de Dow bedrijfsbrandweer te bellen als er iets met tankwagens gebeurt. Verder zijn in Terneuzen plannen om het parkeren van grote vrachtauto's, dus ook tankwagens, in de stra ten te verbieden. Burgemeester J. de Pree van Zaamslag (,we hebben juist vanwege die tankauto-transpor ten voor 'n kapitaal in onze brandweer geïn vesteerd) vindt een groot bezwaar, dat nauwe lijks bekend is wat er wordt vervoerd. ,Je zou daar als gemeentebestuur heel nauwkeurig over ingelicht moeten worden', vindt hij, ,dan kon je daar je brandweer ook heel precies op instellen'. Het probleem wat de brandweer moet doen bij een ongeluk met een willekeurige tankauto wordt overigens in de meeste gevallen opge lost door de zogenaamde EVO-kaarten. Een dergelijke kaart, met een beknopt overzicht van het gevaar en de maatregelen die moe ten worden getroffen, moet in de cabine van de tankauto aanwezig zijn. Een komplete set van deze kaarten is op de meeste brandweer wagens en in veel politieauto's aanwezig. FOTOWEDSTRIJD „ZEEUWS-VLAANDEREN OUD EN NIEUW" Reeds eerder besteedden wij aandacht aan de fotowedstrijd ,Zeeuws-Vlaan- deren Oud en Nieuw' die wordt ge organiseerd door de VVV Oost Zeeuws-Vlaanderen in samenwer king met de Stichting Amateurfoto grafie. Deze foto- en diawedstrijd i3 tevens een z.g. voorronde voor de vierde Europese foto- en diawedstrijd „Europa Gisteren en Morgen". De foto's en dia's die in Zeeuws- Vlaanderen genomen zijn, worden in Axel beoordeeld. Zowel bekroonde als niet-bekroonde inzendingen wor den doorgestuurd naar de Nationale Voorselektie te Amsterdam. De hier bekroonde foto's en dia's worden dan doorgezonden naar de centrale jury te Brussel. VOLDOENDE MOTIEVEN Elke amateurfotograaf kan bij zijn rondzwervingen door Zeeuws-Vlaan deren genoeg objekten vinden om dat „Oud en Nieuw" vast te leggen op foto of dia. Nieuwe industrieën, vooral bij het kanaal van Gent naar Terneuzen, rijzen op temidden van een van oudsher agrarisch gebied. Nieuwe waterwerken naast oude boerderijen. Zo is er nog zoveel op te noemen. PRIJZEN Als prijzen zijn ter beschikking ge steld een bedrag groot 100, -> uit te keren in waardebonnen voor fotoartikelen, alsmede een bronzen legpenning met inscriptie en een aantal ere-certifikaten beschikbaar gesteld door de Stichting ter Bevor dering van de Amateurfotografie. Voorts stelt de VVV Oost Zeeuws- Vlaanderen 100, aan prijzen be schikbaar. WAT KAN MEN INZENDEN? Foto's in zwart wit - kleurenfoto's - dia s in kleur - een diaserie met ge luid - een fotoreportage - films met een maximum lengte van 10 minu ten. Er zijn drie achtereenvolgende mo gelijkheden om een prijs te winnen. De deelnemers hebben ten eerste een kans prijzen te winnen op regionaal niveau, bij de voorjurering in Ams terdam, vervolgens een tweede mo gelijkheid om prijzen te winnen wel ke worden toegekend door de Euro pese jury. Er zijn Europese prijzen voor deel nemers van 20 jaar en ouder en voor deelnemers onder de 20 jaar, waar onder een groot aantal reizen door verschillende Europese landen. Exemplaren van de wedstrijdvoor- waarden zijn verkrijgbaar bij de secretarieën van de samenwerkende gemeenten in Oost Zeeuws-Vlaan deren, de plaatselijke VVV's te Axel, Hulst en Terneuzen, alsmede bij de fotohandel. AXELSE COURANT VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent Halfjaar-abonnement Axel binnen de kom f 4,Andere plaatsen f 4,50 Buitenland f 6,50 Hoofdredaktie-, J. C. VINK «i Redaktie en administratie Axel, Markt 12, tel. 2020* (3 lijnen), postbus 16 Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm Bij kontrakten belangrijke reduktie. Ingezonden mededelingen 30 cent per mm. Kleine advertenties 1-10 woorden f 1, elk woord meer 15 cent. Axelse Boerenkamer bestaat 30 jaar. pag. 1 Gemeenteraad Axel verstrekt gratis pre-adviezen pag. 1 Westerschelde is open riool pag. 2 O Ernstig verkeersongeval pag. 3 Beroep op de kroon tever geefs pag. 3 L V.trnnr 7 ^7 - J Unarlmlrmnc-irMrtr» kmif inm>n X ZUfD- BEVE LAND iPerkpoldéT-^H Ossen isse ffcp.. u. Zee dor IpS. eS/~e Schelde Wesf-ersche/de loosr?rzanderï=: Kruispolderkaai *"*aPaal Graau Land vat Gnehe Val erneuz Drieweóen Zandberg Schuddebeurs II ^Jagertje Hulsl* O Spui Magrtfte Schapenbout* Axel N. Molen O.Moleri^ Koewachh 7Cltnge St. Jansheen Heikanr FOTOROUTE IN ZEEUWSCH VLAANDEREN Fotoroute Wegen Spoorlijn BE L G IE Grens km 10

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1969 | | pagina 1