In Zeeland
nog weinig toezicht
op vervoer
gevaarlijke stoffen
Museum: „De Axelse Boerenkamer"
bestaat 30 jaar
m
ZATERDAG 12 JULI 1969
83e Jaargang no. 41
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Januari 1939 bij de officiële ingebruikneming van het tegenwoordige
stadhuis was het ook de le dag, dat de Axelse Boerenkamer voor het
publiek te bezichtigen was. Wat was het, dat de stoot gaf tot op
richting van het museum
Toen het 35-jarig jubileum der regering van
Koningin Wilhelmina zou worden gevierd in
1933 werd door de V.VjV. Axel aan de
C.O.H.A. (Comité onderzoek Historie Axel)
de vraag gericht, iets over de historie van
Axel te onderzoeken en mede te willen wer
ken bij het inrichten van een tentoonstelling
van alles, wat op de geschiedenis van Axel
en van wat op het boerenleven (kleding, ge
bruiken, woning, enz.) betrekking had. Er
werden toen zoveel voorwerpen ingezonden
om ten toon te stellen en het bezoek aan de
tentoonstelling was zo groot, dat het idee
werd geopperd om te komen tot een blijvende
tentoonstelling in een museum.
Vastere vorm
Dit denkbeeld kreeg nog vastere vorm, toen
in 1936 bij de herdenking van de verovering
van Axel in 1586 opnieuw een tentoonstel
ling werd samengesteld evenals de vorige
maal in de toen bestaande Lagere Landbouw
school aan de Stationsstraat. Er waren toen
kamers ingericht, die een kijkje gaven van
het leven, klederdracht, woninginrichting van
de boerenbevolking in verschillende tijdper
ken. Er werd toen uitgekeken naar een ge
bouwtje om de verzameling in onder te bren
gen, maar de kas gaf geen hoop voor even
tuele exploitatie. Daarom werd een verzoek
gericht aan het gemeentebestuur, of er een
ruimte in het stadhuis beschikbaar kon wor
den gesteld om er een museum in te richten,
waarop door B en W werd geantwoord, dat
zo'n ruimte niet beschikbaar was, maar dat
bij de bouw van het nieuwe stadhuis erop
gerekend zou worden zo'n ruimte te reser
veren.
Toen op 24 januari 1939 het nieuwe gemeen
tehuis officiéél in gebruik werd genomen, was
er in het stadhuis beneden in de schuilkelder
een museum ingericht.
In september 1939 moest het museum ont
ruimd worden en werd alles opgeborgen in
een zolderruimte in de Stationsstraat. Van
1942 tot 1947 zwijgen de notulen en was
het museum in ruste, maar werd 10 mei 1947
weer ingericht, toen in twee ruimtes. Toen
door gebrek aan ruimte voor de gemeente
administratie het museum weer ontruimd
moest worden, stelde het gemeentebestuur de
voormalige kleuterschool in de Nieuwstraat
beschikbaar en werd 15 mei 1964 het mu
seum heropend. Het aantal bezoekers groei
de, per jaar tellen we 500-600 bezoekers uit
alle delen des lands en uit het buitenland, en
we gaan ook meer Axelse bezoekers tellen.
Ook 't totaal aan tentoongestelde voorwerpen
groeit, is uitgebreid met een muntenverzame
ling, miniatuurschuur, wagenhuis, boeren
woning, landbouwwerktuigen en langzamer
hand wordt de ruimte te klein om alles over
zichtelijk te plaatsen. Vooral de grote voor
werpen als wagen, windmolen, enz. kunnen
niet meer een goede plaats krijgen. Er is nu
een concierge aangesteld, n.l. de heer J. Huis-
sen, die tot ieders genoegen en tevredenheid
de bezoekers met kennis van zaken en en
thousiasme rondleidt.
Gemeenteraad Axel
verstrekt gratis
notulen en pre-adviezen
D'66, afdeling Zeeuwsch-Vlaande-
ren wil in de gemeenten Hulst, Axel
en Terneuzen deelnemen aan de ge
meenteraadsverkiezingen.
Hiertoe zijn voor iedere plaats een
aantal mensen aangewezen die in de
toekomst de raadsvergaderingen van
deze drie gemeenten zullen gaan bij
wonen. Aan deze gemeenten werd 't
verzoek gericht de notulen en pre
adviezen te ontvangen om voor de
mensen die de vergaderingen bijwo
nen de taak te verlichten.
Het antwoord van de betreffende
gemeenten was Terneuzen vraagt
voor ieder pak notulen en pre-ad
viezen 175,-. Hulst vraagt twee
gulden per gestencilde bladzijde.
Axel... geeft haar notulen en ad
viezen gratis met de mededeling
„Wij vinden het fantastisch dat u
aan Axel mee wilt bouwen. Wij ho
pen op positieve reakties op onze
stukken.
Niettegenstaande deze reaktie uit
Axel werd D'66 voor een financieel
probleem geplaatst. De aangewezen
leden die de raadsvergaderingen in
Terneuzen en Hulst zullen bijwonen
moeten de noodzakelijke stukken
voor deze vergaderingen missen. De
partijkas is namelijk niet toereikend
om de gevraagde vergoedingen te
betalen.
Dodelijk verkeersongeval
te Kloosterzande
Op de Hulsterweg is donderdagavond omstreeks kwart
voor zeven de 20-jarige P. K. uit Overslag met zijn
auto verongelukt.
Op weg van de veerpont te Perkpolder naar huis
schrok hij tijdens een inhaalmanoeuvre van een uit
een file komende auto. Zijn wagen raakte in de berm
en reed vervolgens tegen een boom.
Tijdens het vervoer naar het ziekenhuis te Hulst over
leed K.
Dagelijks denderen zo door Zeeland: de
tankwagens met acrylnitril, ethyleenoxy-
de, zwaveldioxyde en andere brandba
re, explosieve, giftige of bijtende stoffen.
Hoe gevaarlijk zijn gevaarlijke stoffen In
vier of vijf Zeeuwse gemeenteraden is deze
vraag de afgelopen maanden aan de orde ge
weest. Waar het om ging was de aanwezig
heid van tankauto's in de bebouwde kom.
Het was opvallend, dat de colleges een duide
lijk antwoord uit de weg moesten gaan. Het
reilen en zeilen van tankauto's blijkt voor
de gemeentelijke overheid in Zeeland nog
een zaak die voor een belangrijk deel aan de
aandacht ontsnapt. Er is weinig of geen toe
zicht op het naleven van de wet op het ver
voer van gevaarlijke stoffen.
NORMEN EN REGELS
Een Zeeuwse instantie die ten aanzien van de
gevaarlijke stoffen wèl uitgebreid normen en
regels hanteert, is de Provinciale Stoomboot-
dienst. Op de Westerscheldeveren mogen ze
ven met name genoemde stoffen, waaronder
chloor, ethyleenoxyde, acrylnitril, ammoniak,
helemaal niet worden vervoerd. Andere,
waaronder benzine, slechts onder bepaalde
voorwaarden. Of een stof wèl of niet toege
laten kan worden, wordt van geval tot geval
bekeken. De instantie die terzake adviseert,
is de scheepvaartinspectie. Op de lijst van de
stoffen die niet vervoerd mogen worden, staan
momenteel zeven produkten die voor of door
de Zeeuws-Vlaamse industrieën worden ge
transporteerd. De tankauto's moeten omrij
den over Temse, omdat ook de tunnel in Ant
werpen voor gevaarlijke stoffen taboe is ver
klaard.
Het is betrekkelijk geruststellend, dat grote
bonafide transportondernemingen zich over
het algemeen strikt aan de regels houden.
Veel bedrijven gaan zelfs verder en schrijven
hun chauffeurs reisroutes en tijdschema's
voor. In een gebied als Zeeuwsch-Vlaanderen
rijden echter veel buitenlandse tankwagens,
waarvan de chauffeurs volgens eigen normen
en regels te werk gaan. Een ander euvel, ên
dat geldt niet alleen voor buitenlanders, i3
dat eèn betrekkelijk groot aantal chauffeurs
nauwelijks weten wat ze vervoeren. In een
dergelijk geval kan nauwelijks worden gespe
culeerd op een sterk ontwikkeld verantwoor
delijkheidsgevoel
MAATREGELEN
Er zijn in Zeeland enkele plaatsen die door
hun ligging dagelijks worden geconfronteerd
met tankwagentransporten. Duidelijke voor
beelden zijn Goes, waar rijksweg 58 dwars
door de kom loopt, en Zaamslag, waar het
zelfde hetgeval is met de provinciale weg
Terhole-Sluiskil. Het gemeentebestuur van
Zaamslag heeft, juist met het oog op deze
situatie, zijn brandweer zo goed mogelijk voor
het bestrijden van vloeistofbranden uitgerust.
AFSPRAAK
In Terneuzen, waar men dagelijks te maken
heeft met transporten van en naar Dow Che
mical, is de politie van plan meer aandacht
aan het vervoer van gevaarlijke stoffen te
gaan besteden. Overigens komt er slechts wei
nig tankvervoer door de bebouwde kom. ,Er
is een afspraak met Dow Chemical', zegt
hoofdinspecteur-korpschef E. Hubregtsen,
,dat de transporten zoveel mogelijk via de
brug Sluiskil gaan'.
Hoewel de Terneuzense brandweer beschikt
over materiaal om vloeistofbranden te be
strijden, heeft de gemeentepoliie instructie
om de Dow bedrijfsbrandweer te bellen als er
iets met tankwagens gebeurt. Verder zijn in
Terneuzen plannen om het parkeren van grote
vrachtauto's, dus ook tankwagens, in de stra
ten te verbieden.
Burgemeester J. de Pree van Zaamslag (,we
hebben juist vanwege die tankauto-transpor
ten voor 'n kapitaal in onze brandweer geïn
vesteerd) vindt een groot bezwaar, dat nauwe
lijks bekend is wat er wordt vervoerd. ,Je zou
daar als gemeentebestuur heel nauwkeurig
over ingelicht moeten worden', vindt hij, ,dan
kon je daar je brandweer ook heel precies
op instellen'.
Het probleem wat de brandweer moet doen
bij een ongeluk met een willekeurige tankauto
wordt overigens in de meeste gevallen opge
lost door de zogenaamde EVO-kaarten. Een
dergelijke kaart, met een beknopt overzicht
van het gevaar en de maatregelen die moe
ten worden getroffen, moet in de cabine van
de tankauto aanwezig zijn. Een komplete set
van deze kaarten is op de meeste brandweer
wagens en in veel politieauto's aanwezig.
FOTOWEDSTRIJD
„ZEEUWS-VLAANDEREN
OUD EN NIEUW"
Reeds eerder besteedden wij aandacht
aan de fotowedstrijd ,Zeeuws-Vlaan-
deren Oud en Nieuw' die wordt ge
organiseerd door de VVV Oost
Zeeuws-Vlaanderen in samenwer
king met de Stichting Amateurfoto
grafie. Deze foto- en diawedstrijd i3
tevens een z.g. voorronde voor de
vierde Europese foto- en diawedstrijd
„Europa Gisteren en Morgen".
De foto's en dia's die in Zeeuws-
Vlaanderen genomen zijn, worden in
Axel beoordeeld. Zowel bekroonde
als niet-bekroonde inzendingen wor
den doorgestuurd naar de Nationale
Voorselektie te Amsterdam. De hier
bekroonde foto's en dia's worden dan
doorgezonden naar de centrale jury
te Brussel.
VOLDOENDE MOTIEVEN
Elke amateurfotograaf kan bij zijn
rondzwervingen door Zeeuws-Vlaan
deren genoeg objekten vinden om
dat „Oud en Nieuw" vast te leggen
op foto of dia. Nieuwe industrieën,
vooral bij het kanaal van Gent naar
Terneuzen, rijzen op temidden van
een van oudsher agrarisch gebied.
Nieuwe waterwerken naast oude
boerderijen. Zo is er nog zoveel op
te noemen.
PRIJZEN
Als prijzen zijn ter beschikking ge
steld een bedrag groot 100, ->
uit te keren in waardebonnen voor
fotoartikelen, alsmede een bronzen
legpenning met inscriptie en een
aantal ere-certifikaten beschikbaar
gesteld door de Stichting ter Bevor
dering van de Amateurfotografie.
Voorts stelt de VVV Oost Zeeuws-
Vlaanderen 100, aan prijzen be
schikbaar.
WAT KAN MEN INZENDEN?
Foto's in zwart wit - kleurenfoto's -
dia s in kleur - een diaserie met ge
luid - een fotoreportage - films met
een maximum lengte van 10 minu
ten.
Er zijn drie achtereenvolgende mo
gelijkheden om een prijs te winnen.
De deelnemers hebben ten eerste een
kans prijzen te winnen op regionaal
niveau, bij de voorjurering in Ams
terdam, vervolgens een tweede mo
gelijkheid om prijzen te winnen wel
ke worden toegekend door de Euro
pese jury.
Er zijn Europese prijzen voor deel
nemers van 20 jaar en ouder en voor
deelnemers onder de 20 jaar, waar
onder een groot aantal reizen door
verschillende Europese landen.
Exemplaren van de wedstrijdvoor-
waarden zijn verkrijgbaar bij de
secretarieën van de samenwerkende
gemeenten in Oost Zeeuws-Vlaan
deren, de plaatselijke VVV's te Axel,
Hulst en Terneuzen, alsmede bij de
fotohandel.
AXELSE COURANT
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent
Halfjaar-abonnement
Axel binnen de kom f 4,Andere plaatsen f 4,50
Buitenland f 6,50
Hoofdredaktie-, J. C. VINK
«i
Redaktie en administratie Axel, Markt 12, tel. 2020* (3 lijnen), postbus 16
Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm
Bij kontrakten belangrijke reduktie.
Ingezonden mededelingen 30 cent per mm.
Kleine advertenties 1-10 woorden f 1,
elk woord meer 15 cent.
Axelse Boerenkamer bestaat
30 jaar. pag. 1
Gemeenteraad Axel verstrekt
gratis pre-adviezen pag. 1
Westerschelde is open riool
pag. 2
O Ernstig verkeersongeval
pag. 3
Beroep op de kroon tever
geefs pag. 3
L V.trnnr 7
^7 - J Unarlmlrmnc-irMrtr» kmif inm>n X
ZUfD-
BEVE LAND
iPerkpoldéT-^H
Ossen isse ffcp.. u.
Zee dor IpS. eS/~e
Schelde
Wesf-ersche/de
loosr?rzanderï=:
Kruispolderkaai *"*aPaal
Graau
Land vat
Gnehe
Val
erneuz
Drieweóen
Zandberg
Schuddebeurs
II ^Jagertje
Hulsl* O
Spui
Magrtfte
Schapenbout*
Axel
N. Molen
O.Moleri^ Koewachh
7Cltnge
St. Jansheen
Heikanr
FOTOROUTE IN
ZEEUWSCH VLAANDEREN
Fotoroute
Wegen
Spoorlijn
BE L G IE
Grens
km 10