VADERDAG D0EKINDAG VADERDAG DOEKENDAG Boekhandel Vink - Markt 12 HET NEDERLANDSE ROODE KRUIS EN DE MEDISCHE HULPVERLENING LANGS DE WEGEN Algemeen bekend zijn de Rode Kruishulp- posten, aangegeven door een rood kruis op een duidelijk zichtbaar aangebracht schild langs de Nederlandse wegen. Samen met de A.N.W.B. bepaalt het Nederlandse Roode Kruis waér deze hulpposten moeten worden aangebracht. Bovendien fungeren de Wegenwachtwagens als rijdende hulpposten, terwijl ook de We genwachtstations als Rode Kruispost zijn in gericht. Wanneer sprake is van .nieuwe hulpposten doet het Nederlandse Roode Kruis voor stellen en dit is ook de instantie, die de kosten van inspectie dezer posten betaalt. Want vanzelfsprekend dient de inhoud en de voor raad van iedere post regelmatig gecontro leerd te worden. Zo bestaan er op het ogenblik een duizend tal van deze hulpposten, waarbij de houders daarvan de materialen ontvangen van de In tendance van het Hoofdbestuur van het Ne- derlandsche Roode Kruis in Den Haag. Op verzoek van de Rijkspolitie heeft het Ne derlandse Roode Kruis medio 1966 uit breiding gegeven aan de medische hulpver lening langs de autosnelwegen door het in bedrijf stellen van met vrijwilligers van het Rode Kruis Korps bemande ambulance auto's. Het was de sectie bijzondere verkeerstaken van de Rijkspolitie namelijk gebleken, dat op sommige trajecten van enige auto-snel wegen, de ambulance-auto's van bestaande ambulance-diensten in een aantal gevallen niet tijdig op de plaats van het verkeersonge val aanwezig konden zijn (z.g. „zwarte plek ken"). In verband hiermede werd een Rode Kruis commissie in het leven geroepen waarin o.a. zitting namen de Rijkspolitie en waarin in een later stadium vertegenwoordigers van de vereniging van directeuren van G.G. en G.D. in aanwezig waren. In deze commissie kwamen bepaalde me dische en organisatorische aspecten van hulp verlening aan verkeersslachtoffers aan de orde. Zoals boven vermeld werd door toedoen van de commissie in 1966 met het werk met de ambulance-auto's (op bescheiden schaal) be gonnen. Te Vinkeveen en Linschoten werden ambulance-auto's gestationeerd, respectieve lijk bemand met vrijwilligers van de colonnes Amsterdam en Utrecht van het R.K.K. Deze vrijwilligers ontvingen daartoe een aanvullen de opleiding. De ambulance-posten werden gedurende een aantal uren bezet op één of meer dagen in het weekeinde en op dagen waarop het ver keer bijzonder intensief was. Dank zij een schenking van het Rampen fonds kon in 1968 worden overgegaan tot de aanschaffing van 3 nieuwe ambulance auto's. De nieuwe ambulance-wagens zijn gebouwd met een tweeledig doel. Zij moeten geschikt zijn voor het transport van verkeersslachtoffers, waarbij er is uitge gaan van het standpunt, dat maximale hulp moet worden verleend tijdens het vervoer. Daarom is het begrijpelijk, dat van het klas sieke ambulance-model is afgestapt en men nu een wagen aantreft, waarbij staande even tueel hulp geboden kan worden en waarbij allerlei voorzieningen zijn getroffen om de slachtoffers (meestal zijn er meerderen be trokken bij een ongeval) de optimale hulp te bieden. De wagens zijn uitgerust met zuurstofbe- ademings- en afzuigapparatuur, met vier brancards in totaal, waarvan er één hydrau lisch op en neer bewogen en in verschillende standen geplaatst kan worden, met plasma- vervangende middelen, medicamenten en de gebruikelijke verband- en eerste hulpmidde len. Het geheel is dusdanig geconstrueerd dat een arts, verpleegkundige of helper aan het hoofdeinde op een draaibare kruk kan zitten, zodat zij de patiënt het best kunnen helpen, terwijl alle hulpmiddelen waarlijk binnen handbereik zijn. Zelfs een fontein ontbreekt niet. Ook een sterke looplamp behoort tot de uitrusting. Deze ambulance-wagens kunnen ook worden ingezet in rampgebieden, niet alleen om slachtoffers te vervoeren, maar in geval van nood ook als doktersspreekkamer en behan delingskamer. Drie van de brancards zijn n.l. opklapbaar. De ambulance-wagens voldoen aan de eisen van de Commissie Muntendam. De brancards zijn vervaardigd volgens de aangegeven ma ten van de normalisatiecommissie, opdat, wan neer deze maten in Nederland algemeen gangbaar zullen worden, deze brancards ge makkelijk uitwisselbaar zijn met de zieken huizen en het slachtoffer minder behoeft te worden overgetild. Door het beschikbaar komen van nieuwe am bulance-auto's zijn thans 5 ambulance-posten uitgerust met ambulance-auto's in bedrijf. Behalve op de reeds eerder genoemde plaat sen Vinkeveen en Linschoten zijn thans auto's gestationeerd te Driebergen, Vianen en Wil lemsdorp, terwijl een uitbreiding is voorzien met een post te Hoevelaken en mogelijk nog een 7e post in bedrijf zal komen. Het ambulance-projekt wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met de sectie bijzondere verkeerstaken van de Rijkspolitie en met de verkeerscentrale van de Rijkspolitie te Drie bergen, die voor de alarmering van de met mobilofoon uitgeruste ambulance-auto's zorg draagt. De Rijkspolitie verzorgt de instructie van de vrijwilligers v.w.b. het rijden met de ambulance-auto's op de auto-snelwegen en het gebruik van de mobilofoons. Het zou uiteraard ideaal zijn als de moge lijkheid aanwezig was permanent hulp te ver lenen. Het is duidelijk, dat een dergelijke op zet alleen zou zijn te realiseren door het te werkstellen van beroepskrachten in plaats van vrijwilligers. De kosten, welke hieraan zijn verbonden zijn echter dermate hoog, dat deze niet door het Nederlandse Roode Kruis kunnen worden gedragen. De hiervoor genoemde Commissie kwam voorts tot de conclusie, dat het zeer doel treffend zou zijn om in de z.g. witte Porches van de Rijkspolitie artsensets te plaatsen. Deze sets, ter beschikking gesteld door het Nederlandse Roode Kruis, bevatten naast beademingsapparatuur, gewondenkaarten, in fusiemateriaal, injectiemateïiaal, injectie vloeistoffen, ontsmettingsvloeistof en sedativa, een groot aantal verbandmiddelen en kunnen door artsen-automobilisten die toevallig pas seren en hulp verlenen, worden gebruikt. De zogenaamde Rode Kruiskisten, die langs het traject Linschoten-Oudenrijn hebben ge staan voldeden niet aan de verwachtingen in die zin, dat er praktisch geen gebruik van de inhoud is gemaakt. Daarom werd, zoals reeds eerder is gemeld, besloten dit experiment te beeindigen en de hierdoor vrijgekomen gelden te bestemmen voor de uitbreiding van het aantal artsensets. NIEUWE HOOP VOOR KANAALZONE De opmerking van minister Bakker onlangs gedaan naar aanleiding van het Baalhoekplan in Oost Zeeuwsch-Vlaanderen dat de Neder landse regering vooralsnog weinig perspektief ziet in een industrialisering van Nederlandse zijde langs dt kanaal tussen Antwerpen en de Westerschelde heeft in de Kanaalzone van Zeeuwsch-Vlaanderen geen schok van bijval teweeg gebracht. GEEN NIEUW GELUID De uitlating van de bewindsman is namelijk geen nieuw geluid. Al jaren heeft men van regeringswege gesteld dat de kanaalzone voorrang geniet boven andere potentiële in dustriegebieden in dit deel van Zeeland. Burgemeester R. den Boer van Sas van Gent zegt ronduit teleurgesteld te zijn over de in dustriële ontwikkeling in zijn gemeente. „Ik vind het nog altijd jammer dat het rijk niet de gehele kanaalzone tussen Sas van Gent en Terneuzen tot kerngebied heeft verklaard in plaats van alleen Terneuzen als zodanig te erkennen. Toch vind ik wat minister Bakker nu weer verklaard heeft naar aanleiding van het Baalhoekplan een hoopvol geluid. Moge lijk gaan we nu de goede kant op. De ka naalzone is, volgens mij, een economisch ge heel. Hopelijk zal het havenschap Temeuzen- kanaalzone, waarin rijk, provincie en bedrijfs leven participeren, nu spoedig de reeds jaren beloofde industriële aanpak in dit gebied kun nen realiseren. Een samenspraak tussen de betrokken gemeenten is daarbij onontbeerlijk" aldus burgemeester den Boer. AGENDA - Elseviers Groot Sportvissersboek Zeehengelatlas Sportvissen van voorn tot haai Topvoetbal '69 - '70 Europacup '55 - '68 Sjaak Swart vertelt over. de cupdroom van Ajax Elseviers Doe-het-zelf encyclopedie Ik kan zelf repareren en maken Modelspoorwegen kleine treinen een grote hobby Puzzelboeken Damboeken Schaakboeken Oorlogsromans Spionage romans Allen, die door hun feli citaties, cadeaux en bloe- men, ons 50-jarig huwelijks feest tot een onvergetelij ke dag hebben gemaakt, danken wij langs deze weg J. Geensen J. Geensen-Dieleman Axel, juni 1969 Crijnssenstraat 28 AXEL Zaterdag 7 juni 15.00—16.00 uur Beiaardconcert te geven door de heer P. C. Brakman te Axel. Zaterdag 14 juni 15.0016.00 uur Beiaardconcert te geven door Mevr. M. J. Moerdijk-Vanderswalm. MIDDELBURG SPEL VAN KLANK EN LICHT. De historie van de eeuwenoude Abdij van Middelburg herleeft in een spel van stemmen, muziek en licht. Rondgang van een uur door de kerken en ge bouwen Zeven beelden uit de geschiedenis Van 4 juni t.m. 5 september 1969, iedere woens dag-, donderdag- en vrijdagavond. 4 juni t.m. 4 juli aanvang 21.00 uur. ANTWERPEN Zaterdag 7 juni 20.00 uur De Toverfluit Zondag 8 juni 14.30 uur De Barbier van Sevilla 20.00 uur De Toverfluit Vrijdag 13 juni 20.00 uur Op de Purperen Hei. Zaterdag 14 juni 20.00 uur Balletten GENT Koninklijke Nederlandse Schouwburg 7 - 9 12 - 14 juni 20.00 uur De Alchimist Zondag 9 juni 15.00 en 20.00 uur De Alchimist - V- i

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1969 | | pagina 4