VADERDAG D0EKINDAG VADERDAG DOEKENDAG
Boekhandel Vink -
Markt 12
HET NEDERLANDSE ROODE KRUIS EN DE
MEDISCHE HULPVERLENING LANGS DE WEGEN
Algemeen bekend zijn de Rode Kruishulp-
posten, aangegeven door een rood kruis op
een duidelijk zichtbaar aangebracht schild
langs de Nederlandse wegen. Samen met de
A.N.W.B. bepaalt het Nederlandse Roode
Kruis waér deze hulpposten moeten worden
aangebracht.
Bovendien fungeren de Wegenwachtwagens
als rijdende hulpposten, terwijl ook de We
genwachtstations als Rode Kruispost zijn in
gericht.
Wanneer sprake is van .nieuwe hulpposten
doet het Nederlandse Roode Kruis voor
stellen en dit is ook de instantie, die de kosten
van inspectie dezer posten betaalt. Want
vanzelfsprekend dient de inhoud en de voor
raad van iedere post regelmatig gecontro
leerd te worden.
Zo bestaan er op het ogenblik een duizend
tal van deze hulpposten, waarbij de houders
daarvan de materialen ontvangen van de In
tendance van het Hoofdbestuur van het Ne-
derlandsche Roode Kruis in Den Haag.
Op verzoek van de Rijkspolitie heeft het Ne
derlandse Roode Kruis medio 1966 uit
breiding gegeven aan de medische hulpver
lening langs de autosnelwegen door het in
bedrijf stellen van met vrijwilligers van het
Rode Kruis Korps bemande ambulance
auto's.
Het was de sectie bijzondere verkeerstaken
van de Rijkspolitie namelijk gebleken, dat
op sommige trajecten van enige auto-snel
wegen, de ambulance-auto's van bestaande
ambulance-diensten in een aantal gevallen
niet tijdig op de plaats van het verkeersonge
val aanwezig konden zijn (z.g. „zwarte plek
ken").
In verband hiermede werd een Rode Kruis
commissie in het leven geroepen waarin o.a.
zitting namen de Rijkspolitie en waarin in
een later stadium vertegenwoordigers van de
vereniging van directeuren van G.G. en G.D.
in aanwezig waren.
In deze commissie kwamen bepaalde me
dische en organisatorische aspecten van hulp
verlening aan verkeersslachtoffers aan de
orde.
Zoals boven vermeld werd door toedoen van
de commissie in 1966 met het werk met de
ambulance-auto's (op bescheiden schaal) be
gonnen. Te Vinkeveen en Linschoten werden
ambulance-auto's gestationeerd, respectieve
lijk bemand met vrijwilligers van de colonnes
Amsterdam en Utrecht van het R.K.K. Deze
vrijwilligers ontvingen daartoe een aanvullen
de opleiding.
De ambulance-posten werden gedurende een
aantal uren bezet op één of meer dagen in
het weekeinde en op dagen waarop het ver
keer bijzonder intensief was.
Dank zij een schenking van het Rampen
fonds kon in 1968 worden overgegaan tot
de aanschaffing van 3 nieuwe ambulance
auto's.
De nieuwe ambulance-wagens zijn gebouwd
met een tweeledig doel.
Zij moeten geschikt zijn voor het transport
van verkeersslachtoffers, waarbij er is uitge
gaan van het standpunt, dat maximale hulp
moet worden verleend tijdens het vervoer.
Daarom is het begrijpelijk, dat van het klas
sieke ambulance-model is afgestapt en men
nu een wagen aantreft, waarbij staande even
tueel hulp geboden kan worden en waarbij
allerlei voorzieningen zijn getroffen om de
slachtoffers (meestal zijn er meerderen be
trokken bij een ongeval) de optimale hulp te
bieden.
De wagens zijn uitgerust met zuurstofbe-
ademings- en afzuigapparatuur, met vier
brancards in totaal, waarvan er één hydrau
lisch op en neer bewogen en in verschillende
standen geplaatst kan worden, met plasma-
vervangende middelen, medicamenten en de
gebruikelijke verband- en eerste hulpmidde
len. Het geheel is dusdanig geconstrueerd dat
een arts, verpleegkundige of helper aan het
hoofdeinde op een draaibare kruk kan zitten,
zodat zij de patiënt het best kunnen helpen,
terwijl alle hulpmiddelen waarlijk binnen
handbereik zijn.
Zelfs een fontein ontbreekt niet. Ook een
sterke looplamp behoort tot de uitrusting.
Deze ambulance-wagens kunnen ook worden
ingezet in rampgebieden, niet alleen om
slachtoffers te vervoeren, maar in geval van
nood ook als doktersspreekkamer en behan
delingskamer. Drie van de brancards zijn n.l.
opklapbaar.
De ambulance-wagens voldoen aan de eisen
van de Commissie Muntendam. De brancards
zijn vervaardigd volgens de aangegeven ma
ten van de normalisatiecommissie, opdat, wan
neer deze maten in Nederland algemeen
gangbaar zullen worden, deze brancards ge
makkelijk uitwisselbaar zijn met de zieken
huizen en het slachtoffer minder behoeft te
worden overgetild.
Door het beschikbaar komen van nieuwe am
bulance-auto's zijn thans 5 ambulance-posten
uitgerust met ambulance-auto's in bedrijf.
Behalve op de reeds eerder genoemde plaat
sen Vinkeveen en Linschoten zijn thans auto's
gestationeerd te Driebergen, Vianen en Wil
lemsdorp, terwijl een uitbreiding is voorzien
met een post te Hoevelaken en mogelijk nog
een 7e post in bedrijf zal komen.
Het ambulance-projekt wordt uitgevoerd in
nauwe samenwerking met de sectie bijzondere
verkeerstaken van de Rijkspolitie en met de
verkeerscentrale van de Rijkspolitie te Drie
bergen, die voor de alarmering van de met
mobilofoon uitgeruste ambulance-auto's zorg
draagt. De Rijkspolitie verzorgt de instructie
van de vrijwilligers v.w.b. het rijden met de
ambulance-auto's op de auto-snelwegen en
het gebruik van de mobilofoons.
Het zou uiteraard ideaal zijn als de moge
lijkheid aanwezig was permanent hulp te ver
lenen. Het is duidelijk, dat een dergelijke op
zet alleen zou zijn te realiseren door het te
werkstellen van beroepskrachten in plaats
van vrijwilligers. De kosten, welke hieraan
zijn verbonden zijn echter dermate hoog, dat
deze niet door het Nederlandse Roode
Kruis kunnen worden gedragen.
De hiervoor genoemde Commissie kwam
voorts tot de conclusie, dat het zeer doel
treffend zou zijn om in de z.g. witte Porches
van de Rijkspolitie artsensets te plaatsen.
Deze sets, ter beschikking gesteld door het
Nederlandse Roode Kruis, bevatten naast
beademingsapparatuur, gewondenkaarten, in
fusiemateriaal, injectiemateïiaal, injectie
vloeistoffen, ontsmettingsvloeistof en sedativa,
een groot aantal verbandmiddelen en kunnen
door artsen-automobilisten die toevallig pas
seren en hulp verlenen, worden gebruikt.
De zogenaamde Rode Kruiskisten, die langs
het traject Linschoten-Oudenrijn hebben ge
staan voldeden niet aan de verwachtingen in
die zin, dat er praktisch geen gebruik van
de inhoud is gemaakt.
Daarom werd, zoals reeds eerder is gemeld,
besloten dit experiment te beeindigen en de
hierdoor vrijgekomen gelden te bestemmen
voor de uitbreiding van het aantal artsensets.
NIEUWE HOOP
VOOR KANAALZONE
De opmerking van minister Bakker onlangs
gedaan naar aanleiding van het Baalhoekplan
in Oost Zeeuwsch-Vlaanderen dat de Neder
landse regering vooralsnog weinig perspektief
ziet in een industrialisering van Nederlandse
zijde langs dt kanaal tussen Antwerpen en de
Westerschelde heeft in de Kanaalzone van
Zeeuwsch-Vlaanderen geen schok van bijval
teweeg gebracht.
GEEN NIEUW GELUID
De uitlating van de bewindsman is namelijk
geen nieuw geluid. Al jaren heeft men van
regeringswege gesteld dat de kanaalzone
voorrang geniet boven andere potentiële in
dustriegebieden in dit deel van Zeeland.
Burgemeester R. den Boer van Sas van Gent
zegt ronduit teleurgesteld te zijn over de in
dustriële ontwikkeling in zijn gemeente. „Ik
vind het nog altijd jammer dat het rijk niet
de gehele kanaalzone tussen Sas van Gent en
Terneuzen tot kerngebied heeft verklaard in
plaats van alleen Terneuzen als zodanig te
erkennen. Toch vind ik wat minister Bakker
nu weer verklaard heeft naar aanleiding van
het Baalhoekplan een hoopvol geluid. Moge
lijk gaan we nu de goede kant op. De ka
naalzone is, volgens mij, een economisch ge
heel. Hopelijk zal het havenschap Temeuzen-
kanaalzone, waarin rijk, provincie en bedrijfs
leven participeren, nu spoedig de reeds jaren
beloofde industriële aanpak in dit gebied kun
nen realiseren. Een samenspraak tussen de
betrokken gemeenten is daarbij onontbeerlijk"
aldus burgemeester den Boer.
AGENDA
-
Elseviers
Groot Sportvissersboek
Zeehengelatlas
Sportvissen
van voorn tot haai
Topvoetbal '69 - '70
Europacup '55 - '68
Sjaak Swart vertelt over.
de cupdroom van Ajax
Elseviers
Doe-het-zelf encyclopedie
Ik kan zelf repareren en
maken
Modelspoorwegen
kleine treinen
een grote hobby
Puzzelboeken
Damboeken
Schaakboeken
Oorlogsromans
Spionage romans
Allen, die door hun feli
citaties, cadeaux en bloe-
men, ons 50-jarig huwelijks
feest tot een onvergetelij
ke dag hebben gemaakt,
danken wij langs deze weg
J. Geensen
J. Geensen-Dieleman
Axel, juni 1969
Crijnssenstraat 28
AXEL
Zaterdag 7 juni 15.00—16.00 uur Beiaardconcert
te geven door de heer P. C. Brakman te Axel.
Zaterdag 14 juni 15.0016.00 uur Beiaardconcert
te geven door Mevr. M. J. Moerdijk-Vanderswalm.
MIDDELBURG
SPEL VAN KLANK EN LICHT. De historie
van de eeuwenoude Abdij van Middelburg herleeft
in een spel van stemmen, muziek en licht.
Rondgang van een uur door de kerken en ge
bouwen Zeven beelden uit de geschiedenis
Van 4 juni t.m. 5 september 1969, iedere woens
dag-, donderdag- en vrijdagavond. 4 juni t.m.
4 juli aanvang 21.00 uur.
ANTWERPEN
Zaterdag 7 juni 20.00 uur De Toverfluit
Zondag 8 juni 14.30 uur De Barbier van Sevilla
20.00 uur De Toverfluit
Vrijdag 13 juni 20.00 uur Op de Purperen Hei.
Zaterdag 14 juni 20.00 uur Balletten
GENT Koninklijke Nederlandse Schouwburg
7 - 9 12 - 14 juni 20.00 uur De Alchimist
Zondag 9 juni 15.00 en 20.00 uur De Alchimist
- V- i