GEMEENTERAAD
VAN AXEL
N.V. Vliegveld Hulst
groot streekbelang
Maatregelen op kruispunt St. Anna
hankering bij abonnement AXEL
ZATERDAG 7 JUNI 1969
83e Jaargang no. 36
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Vergadering van vrijdag 30 mei 1969
Opening de voorzitter opent de vergadering
met het ambtsgebed, waarna hij mededeelt
dat burgemeester M. K. van Dijke door uit-
stedigheid niet aanwezig is, wat eveneens het
geval is met het lid J. C. van Luijk.
Afwezig door ziekte is de heer A. de Waard.
De notulen van de vergadering van 29 april
1969 worden na een kleine correctie op ver
zoek van de heer J. Dieleman goedgekeurd
en vastgesteld.
De ingekomen stukken en mededelingen wor
den voor kennisgeving aangenomen.
Een voorstel tot het vaststellen van een nieuw
verplaatsingskostenverordening wordt zonder
bespreking aangenomen;
evenals een voorstel tot het toekennen van
een uitkering ineens van 2% over het eerste
halfjaar 1969 als voorschot op de nacalcula
tie ontwerp trend 1969.
Tot lid en plaatsvervangend lid in het alge
meen bestuur van het regionaal woonwagen
centrum Zeeuwsch-Vlaanderen worden be
noemd de heer M. L. M. IJsebaert, en als
plaatsvervangend lid de heer D. J. Oggel.
Een voorstel tot aankoop van een gedeelte
achtertuin van Mevr. A. J. Stevens te Axel;
en een voorstel tot aankoop van de woning
Buitenweg 70 van Mevr. A. J. Stevens te
Axel worden zonder bespreking aangenomen,
evenals een voorstel tot aankoop van de wo
ning Buitenweg 88 van Mevr. A. L. de Dan-
schutter-Kolijn te Axel en een voorstel tot
verkoop van een perceel bouwgrond, gelegen
aan het Willemsplein, aan de heer J. J. Wie-
les te Axel.
Voorstel tot wijziging van de Algemene
Politieverordening met betrekking tot de
sluitingstijd van de Horecabedrijven. Dit be
treft de sluitingstijd op vrijdag te verlaten
van 12 naar 2 uur.
De heer Bouman zegt dat dit tot nu toe van
geval tot geval werd bekeken door het ver
strekken van een vergunning.
Dit was een zeker remsysteem en dit gaf voor
de bevolking een geruststellend gevoel.
In dit voorstel wordt de rem losgegooid en
wordt een gunst omgezet in een recht.
Het verlenen van vergunningen had een se
lectieve aard, men kon al dan niet vergun
ning verlenen. Verder had men controle wat
er op een avond in Axel te doen was.
Ik gun iedere club of trouwpartij dat zij
langer bijeen zijn, maar dan graag op een
controleerbare wijze.
De voorzitter antwoordt dat de uitgangs
avond hoe langer hoe meer wordt verschoven
naar de vrijdagavond, waardoor steeds meer
aanvragen voor vergunningen van verlenging
van sluitingsuur binnenkomen.
Voor de politie wordt het wel bijzonder moei
lijk te controleren of de aanwezigen bij een
verleende vergunning tot club of vereniging
behoren nu er zoveel vergunningen zijn.
De heer Bouman zegt dat zijn bezwaren door
het antwoordt van de voorzitter niet zijn weg
genomen, het gemeentebelang wordt hier op
gehangen aan gemak.
De heer Oggel zegt zich bij de heer Bouman
aan te sluiten, het was een gunst nu is het
een recht.
Een voorstel tot het nemen van nieuwe be
sluiten tot aankoop van de woningen Wal-
straat 7 - 9 9b - 13 - 17 en 21 van de heer
H. Duim te Halsteren wordt zonder bespre
king aangenomen.
RONDVRAAG
De heer Oggel vraagt het college te over
wegen de Domineestraat te herstraten, daar
het wegdek hier bijzonder slecht is.
Verder stelt de heer Oggel namens de Prot.
Chr. fractie de volgende vragen
1. naar algemeen bekend is, staat onze ge
meente voor wat de toekomstige grens
regeling met Terneuzen betreft in een on
gunstige positie.
Door het ter tafel brengen van een ver
keerde kaart door dhr. Fiévez bij de be
handeling van deze materie in de 2e Ka
mer valt het noordelijk gedeelte van
Zoutespui nu aan Terneuzen toe.
Ons is bekend dat het college van B. en
W. na de behandeling in de 2e Kamer
alles heeft gedaan om dit gecorrigeerd te
krijgen. Doch dit mocht niet baten, het
was te laat.
We zullen gaarne door B. en W. worden
ingelicht hoe deze eerste (foutieve) kaart
is ontstaan. En verder, hoe deze aan de
betreffende instanties en personen is
kunnen verzonden worden. Onze vragen
zijn
1. Door wie is deze kaart op een derge
lijke foutieve wijze gemaakt.
2. Is deze door B. en W. gecontroleerd
en
a) zo ja. waarom is deze dan zo ver
zonden,
b) zo nee, waarom heeft die controle
niet plaats gevonden.
3. achten B. en W. het niet gewenst om,
nu de betrokken ambtenaren dit niet
kunnen wijzigen, stappen te doen bij
de Kamerfrakties om deze zaak tot
een oplossing te brengen.
Deze laatste vraag komt voort uit de
overweging dat onderscheiden frakties
zich op het standpunt hebben gesteld: dat
bestaande samenlevingsverbanden zoveel
mogelijk gehandhaafd dienen te blijven.
Door een onnauwkeurigheid wordt het
samenlevingsverband-Zoutespui nu in
tweeën gedeeld, terwijl dit zonder pijn
voor andere gemeenten voorkomen kan
worden.
Met de samenlevingsverbanden Zaamslag,
Koewacht en Biervliet is wèl rekening
gehouden, waarom met Zoutespui niet?
2. De MAVO-school hier ter plaatse ver
keert in moeilijke omstandigheden, daar
er niet voldoende lesruimte is. Men is
momenteel gedwongen zich te behelpen
met lokalen van de afgekeurde Lagere
School aan de Nieuwstraat. Dit komt
uiteraard het onderwijs dat gegeven wordt
niet ten goede, het bemoeilijkt de con
trole en geeft veel ongerief.
Gezien de weinige onderwijsinstellingen
hier ter plaatse is deze zaak voor Axel
van groot belang.
Onze vragen zijn
1. Zijn B. en W. genegen om de bouw
van een nieuwe MAVO-school no. 2
te plaatsen op de urgentielijst van uit
te voeren kapitaalwerken
2. Welke voorzieningen denken B. en W.
te treffen indien de bouw van een
nieuwe school langere tijd zal vorde
ren en het lesgeven in de Lagere
School aan de Nieuwstraat niet zal
worden toegestaan tot de nieuwe
school klaar is
3. Wanneer kan volgens het college de
bouw van de nieuwe MAVO-school
zijn gerealiseerd
3. Te Rondeputten is j.l. maandag een
woonVagen uitgebrand. Er was geen blus
water bij de hand, zodat moest branden
wat brandde.
We zouden graag van het college verne
men
1. Op wiens aanwijzing zijn de woon
wagens naar het terrein te Ronde-
putten verwezen
2. Is aanwijzing van een dergelijk terrein
verantwoord, daar er geen water, noch
electriciteit aanwezig is, zodat de
omwonenden in dit geval op aandrang
van de politie het electriciteitsverbruik
over hun meter deden lopen, met de
kans dat de huisleiding overbelast
werd
3. Is tegen de eigenaar van de uitgebran
de woonwagen proces-verbaal opge
maakt, daar de brand door grove on
achtzaamheid zijnerzijds is ontstaan,
waardoor de wagen verloren ging en
er gevaar voor de omwonenden ont
stond
4. Wil het college voorkomen dat in de
toekomst woonwagens geplaatst wor
den op terreinen waar geen voorzie
ningen zijn, waardoor er
a) overlast ontstaat voor de omwo
nenden, daar deze dan worden
aangezet om water en electriciteit
door te leveren-
b) er bij geval van brand e.d. geen
bestrijdingsmiddelen aanwezig zijn
De heer Dieleman vraagt of er aandacht be
steed kan worden aan het feit dat bij garages
die verhuurd zijn, kaas is opgeslagen en hier
steeds regelmatig vrachtauto's komen die
schade aanrichten om dat men de weg van
de minste weerstand kiest, terwijl er andere
mogelijkheden zijn.
Hierna sluit de voorzitter de vergadering
met het dankgebed.
Uit een analyse van de ongevallen die daar
sinds januari 1968 hebben plaatsgevonden
blijkt dat ruim 75 procent ervan plaats vond
op de tweede rijbaan. Het zou er op kunnen
wijzen dat veel automobilisten zich niet
realiseren dat er nog een tweede rijbaan is,
aldus G.S. die voorts mededelen dat zij daar
om hebben besloten deze rijbaan even te laten
afsteken tegen de achtergrond-situatie. Daar
toe zal het middengedeelte op het kruispunt
en een gedeelte van de zijwegen een afwijken
de kleur worden gegeven, terwijl tevens een
verhoogd „eiland" in het middengedeelte zal
worden aangelegd. Daardoor zal het verkeer
dat links afslaat, visueel duidelijker worden
gescheiden van het verkeer dat in het midden
moet stoppen zo stellen G.S. Om nu reeds
de automobilisten zo goed mogelijk op de
tweede rijbaan te attenderen, zijn inmiddels
op de binnenberm voorrangsborden geplaatst.
Nagegaan zal worden of een beter effekt kan
worden verkregen door deze borden te ver
vangen door knipperlichten. Tenslotte heeft
het provinciaal bestuur besloten om de mi
nister van Verkeer en Waterstaat te verzoeken
ter plaatse een snelheidsbeperking door mid
del van zogenaamde aftellende snelheden in
te stellen.
G.S. wijzen er nog op, dat in de nabijheid
van dit kruispunt i.v.m. de aanleg van de
geprojekteerde weg St. Annapolder - Terhole
en de verlenging van de Tractaatweg een on
gelijkvloerse kruising zal worden aangelegd
waardoor het verkeer op het betrokken kruis
punt zal worden ontlast. De plaats van deze
ongelijkvloerse kruising is echter nog niet de
finitief vastgesteld aldus G.S., die er op wij
zen dat zij in principe hebben besloten voor
taan dergelijke belangrijke doorgaande ver
bindingen (vooral dus bij St. Annapolder)
met het oog op de verkeersveiligheid kruising-
vrij te maken.
KAMERSTEMMING HERINDELING
ZEEUWSCH-VLAANDEREN 10 JUNI
De burgemeester van Graauw, de heer F. J.
de Nijs, lichtte nog te nemen stappen nader
toe. De mogelijkheden van het tot nog toe
partikuliere vliegveld, dat eigendom is van de
firma Heijens, zijn door een uitbreiding die
het vorig jaar plaats vond sterk toegenomen.
Het huidige vliegveld is geschikt voor spuit-,
sport-, reklame- en zakenvluchten, zweef
vliegen en opleiding tot piloot, wat allemaal
is toegestaan. Voor vliegtuigen in gebruik
van derden voor het afleggen van een zaken-
bezoek kon de heer Heijens als partikulier
niet het fiat van de Rijksluchtvaartdienst
krijgen, waar het internationaal luchtvaart-
verkeer op zijn vliegveld betreft. Daarvoor is
een organisatie noodzakelijk, waarbij het toe
zicht op de naleving van de wettelijke voor
schriften betreffende het luchtvaartverkeer
beter is verzekerd. De heer Heijens zocht
kontakt met de gemeenten Hulst en Graauw.
De beide plaatsen stemden in met zijn voor
stel te meer daar zij zich wisten gesteund
door de Rijksluchtvaartdienst, die alle mede
werking wil verlenen bij de overname van
het vliegveld.
„We moeten deze gelegenheid om in Zeeuws-
Vlaanderen een vliegveld tot ontwikkeling te
brengen aangrijpen. Met het oog op de ver
betering van de regionale infrastructuur ligt
hier naar mijn mening een taak voor de ge
meentelijke overheid en gezien de uitgespro
ken streekfunctie van een dergelijk vliegveld
ben ik van mening dat de mogelijkheid moet
worden geboden aan alle gemeenten in
Zeeuwsch-Vlaanderen deel te nemen aan de
N.V.
Zodra de N.V. is opgericht zal het bestuur
zich dienen te beraden over de exploitatie van
het luchtvaartterrein. De minister van Ver
keer en Waterstaat zal het vliegveld dan kun
nen aanwijzen voor het openbaar luchtver
keer.
Vooral de opbouw zal in overleg en samen
werking met de huidige exploitant dienen te
geschieden". De eerste tijd zal voor het
Zeeuwsch-Vlaamse vliegveld, zo voorziet de
burgemeester het moeilijkst zijn. Om de nog
op te richten N.V. dan niet in moeilijkheden
te brengen, zal de heer Heijens niet te hoge
financiële eisen mogen stellen, aldus de bur
gemeester.
De nog op te richten vennootschap draagt
de naam N.V. Vliegveld Hulst. Zij zal worden
gevestigd te Graauw en Langendam. Alle
aandelen worden op naam uitgegeven. Zij
worden, doorlopend genummerd, in een aan
deelhoudersregister ingeschreven. Alleen pu
bliekrechtelijke lichamen kunnen aandeel
houder worden. In de algemene vergaderin
gen van aandeelhouders, die in Graauw en
Langendam of in Hulst zullen worden ge
houden, zal elk aandeel recht geven op één
stem.
m
AXELSE COURANT
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent
Halfjaar-abonnement
Axel binnen de kom 4,Andere plaatsen f 4,50
Buitenland f 6,50
Hoofdredaktie: J. C. VINK
Redaktie en administratie Axel, Markt 12, tel. 2020' (3 lijnen), postbus 16
Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm
Bij kontrakten belangrijke reduktie.
Ingezonden mededelingen 30 cent per mm.
Kleine advertenties 1-10 woorden f 1,
elk woord meer 15 cent.
Voorzitter
Wethouder M. L. M. IJsebaert
Secretaris P. G. van den Bosse
Wethouder A. H. van der Lee
Leden
de heren J. H. Bouman, P. Dek-1
ker, Dieleman, J. den Doelder,
M. 't Gilde, K. Hamelink, E. A.
Maas, D. J. Oggel en J. Vink.
Gemeenteraad van Axel
Maatregelen op kruispunt St. Anna
pagina 1
0 Jaarvergadernig Poolse oud-strij
ders
Geslaagden pagina 2
0 Zeeuwsch-Vlaamse BB. Materiaal
ook bij rampen in vredestijd be
schikbaar pagina 3
0 Nieuwe hoop voor kanaalzone
Agenda pagina 4
Het provinciaal bestuur heeft besloten op korte termijn maatregelen te nemen om de verkeers
veiligheid op het kruispunt St. Anna te vergroten. Gedeputeerde Staten zijn ernstig verontrust
door de verkeersongelukken die op dit punt hebben plaats gevonden.
ANALYSE
AFTELLENDE SNELHEID
Het gewijzigde wetsontwerp inzake de gemeentelijke
herindeling van Zeeuwsch-Vlaanderen komt dins
dagmiddag 10 juni voor stemming in de Tweede
Kamer. Deze zitting, waar het wetsontwerp agenda
punt nummer twee is, begint om twee uur. Voor het
paasreces behandelde de kamer het wetsontwerp. Er
werden toen verscheidene amendementen aangebracht,
waardoor het aantal gemeenten in plaats van de ge
projecteerde vijf werd gebracht op acht stuks. Het
wetsontwerp is thans in die zin gewijzigd. Bij de be
handeling in maart stond al vast dat de meerderheid
van de kamer er achter staat. Alleen de PvdA ver
klaarde zich indertijd te onthouden van steun aan
dit wetsontwerp.
De gemeenten Hulst en Graauw zijn van plan
het vliegveld Hulst te gaan exploiteren door
middel van een N.V. Het voorlopig kapitaal
van deze N.V. wordt f 30.000 groot. Beide ge
meenten zullen elk drie aandelen kopen. Tege
lijkertijd nodigen zij andere Zeeuwsch-Vlaamse
gemeenten uit deel te nemen aan de N.V.
Vliegveld Hulst omdat zij de luchthaven als een
streekbelang zien.
STREEKFUNKTIE
AANDELEN