GEMEENTERAAD VAN AXEL N.V. Vliegveld Hulst groot streekbelang Maatregelen op kruispunt St. Anna hankering bij abonnement AXEL ZATERDAG 7 JUNI 1969 83e Jaargang no. 36 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Vergadering van vrijdag 30 mei 1969 Opening de voorzitter opent de vergadering met het ambtsgebed, waarna hij mededeelt dat burgemeester M. K. van Dijke door uit- stedigheid niet aanwezig is, wat eveneens het geval is met het lid J. C. van Luijk. Afwezig door ziekte is de heer A. de Waard. De notulen van de vergadering van 29 april 1969 worden na een kleine correctie op ver zoek van de heer J. Dieleman goedgekeurd en vastgesteld. De ingekomen stukken en mededelingen wor den voor kennisgeving aangenomen. Een voorstel tot het vaststellen van een nieuw verplaatsingskostenverordening wordt zonder bespreking aangenomen; evenals een voorstel tot het toekennen van een uitkering ineens van 2% over het eerste halfjaar 1969 als voorschot op de nacalcula tie ontwerp trend 1969. Tot lid en plaatsvervangend lid in het alge meen bestuur van het regionaal woonwagen centrum Zeeuwsch-Vlaanderen worden be noemd de heer M. L. M. IJsebaert, en als plaatsvervangend lid de heer D. J. Oggel. Een voorstel tot aankoop van een gedeelte achtertuin van Mevr. A. J. Stevens te Axel; en een voorstel tot aankoop van de woning Buitenweg 70 van Mevr. A. J. Stevens te Axel worden zonder bespreking aangenomen, evenals een voorstel tot aankoop van de wo ning Buitenweg 88 van Mevr. A. L. de Dan- schutter-Kolijn te Axel en een voorstel tot verkoop van een perceel bouwgrond, gelegen aan het Willemsplein, aan de heer J. J. Wie- les te Axel. Voorstel tot wijziging van de Algemene Politieverordening met betrekking tot de sluitingstijd van de Horecabedrijven. Dit be treft de sluitingstijd op vrijdag te verlaten van 12 naar 2 uur. De heer Bouman zegt dat dit tot nu toe van geval tot geval werd bekeken door het ver strekken van een vergunning. Dit was een zeker remsysteem en dit gaf voor de bevolking een geruststellend gevoel. In dit voorstel wordt de rem losgegooid en wordt een gunst omgezet in een recht. Het verlenen van vergunningen had een se lectieve aard, men kon al dan niet vergun ning verlenen. Verder had men controle wat er op een avond in Axel te doen was. Ik gun iedere club of trouwpartij dat zij langer bijeen zijn, maar dan graag op een controleerbare wijze. De voorzitter antwoordt dat de uitgangs avond hoe langer hoe meer wordt verschoven naar de vrijdagavond, waardoor steeds meer aanvragen voor vergunningen van verlenging van sluitingsuur binnenkomen. Voor de politie wordt het wel bijzonder moei lijk te controleren of de aanwezigen bij een verleende vergunning tot club of vereniging behoren nu er zoveel vergunningen zijn. De heer Bouman zegt dat zijn bezwaren door het antwoordt van de voorzitter niet zijn weg genomen, het gemeentebelang wordt hier op gehangen aan gemak. De heer Oggel zegt zich bij de heer Bouman aan te sluiten, het was een gunst nu is het een recht. Een voorstel tot het nemen van nieuwe be sluiten tot aankoop van de woningen Wal- straat 7 - 9 9b - 13 - 17 en 21 van de heer H. Duim te Halsteren wordt zonder bespre king aangenomen. RONDVRAAG De heer Oggel vraagt het college te over wegen de Domineestraat te herstraten, daar het wegdek hier bijzonder slecht is. Verder stelt de heer Oggel namens de Prot. Chr. fractie de volgende vragen 1. naar algemeen bekend is, staat onze ge meente voor wat de toekomstige grens regeling met Terneuzen betreft in een on gunstige positie. Door het ter tafel brengen van een ver keerde kaart door dhr. Fiévez bij de be handeling van deze materie in de 2e Ka mer valt het noordelijk gedeelte van Zoutespui nu aan Terneuzen toe. Ons is bekend dat het college van B. en W. na de behandeling in de 2e Kamer alles heeft gedaan om dit gecorrigeerd te krijgen. Doch dit mocht niet baten, het was te laat. We zullen gaarne door B. en W. worden ingelicht hoe deze eerste (foutieve) kaart is ontstaan. En verder, hoe deze aan de betreffende instanties en personen is kunnen verzonden worden. Onze vragen zijn 1. Door wie is deze kaart op een derge lijke foutieve wijze gemaakt. 2. Is deze door B. en W. gecontroleerd en a) zo ja. waarom is deze dan zo ver zonden, b) zo nee, waarom heeft die controle niet plaats gevonden. 3. achten B. en W. het niet gewenst om, nu de betrokken ambtenaren dit niet kunnen wijzigen, stappen te doen bij de Kamerfrakties om deze zaak tot een oplossing te brengen. Deze laatste vraag komt voort uit de overweging dat onderscheiden frakties zich op het standpunt hebben gesteld: dat bestaande samenlevingsverbanden zoveel mogelijk gehandhaafd dienen te blijven. Door een onnauwkeurigheid wordt het samenlevingsverband-Zoutespui nu in tweeën gedeeld, terwijl dit zonder pijn voor andere gemeenten voorkomen kan worden. Met de samenlevingsverbanden Zaamslag, Koewacht en Biervliet is wèl rekening gehouden, waarom met Zoutespui niet? 2. De MAVO-school hier ter plaatse ver keert in moeilijke omstandigheden, daar er niet voldoende lesruimte is. Men is momenteel gedwongen zich te behelpen met lokalen van de afgekeurde Lagere School aan de Nieuwstraat. Dit komt uiteraard het onderwijs dat gegeven wordt niet ten goede, het bemoeilijkt de con trole en geeft veel ongerief. Gezien de weinige onderwijsinstellingen hier ter plaatse is deze zaak voor Axel van groot belang. Onze vragen zijn 1. Zijn B. en W. genegen om de bouw van een nieuwe MAVO-school no. 2 te plaatsen op de urgentielijst van uit te voeren kapitaalwerken 2. Welke voorzieningen denken B. en W. te treffen indien de bouw van een nieuwe school langere tijd zal vorde ren en het lesgeven in de Lagere School aan de Nieuwstraat niet zal worden toegestaan tot de nieuwe school klaar is 3. Wanneer kan volgens het college de bouw van de nieuwe MAVO-school zijn gerealiseerd 3. Te Rondeputten is j.l. maandag een woonVagen uitgebrand. Er was geen blus water bij de hand, zodat moest branden wat brandde. We zouden graag van het college verne men 1. Op wiens aanwijzing zijn de woon wagens naar het terrein te Ronde- putten verwezen 2. Is aanwijzing van een dergelijk terrein verantwoord, daar er geen water, noch electriciteit aanwezig is, zodat de omwonenden in dit geval op aandrang van de politie het electriciteitsverbruik over hun meter deden lopen, met de kans dat de huisleiding overbelast werd 3. Is tegen de eigenaar van de uitgebran de woonwagen proces-verbaal opge maakt, daar de brand door grove on achtzaamheid zijnerzijds is ontstaan, waardoor de wagen verloren ging en er gevaar voor de omwonenden ont stond 4. Wil het college voorkomen dat in de toekomst woonwagens geplaatst wor den op terreinen waar geen voorzie ningen zijn, waardoor er a) overlast ontstaat voor de omwo nenden, daar deze dan worden aangezet om water en electriciteit door te leveren- b) er bij geval van brand e.d. geen bestrijdingsmiddelen aanwezig zijn De heer Dieleman vraagt of er aandacht be steed kan worden aan het feit dat bij garages die verhuurd zijn, kaas is opgeslagen en hier steeds regelmatig vrachtauto's komen die schade aanrichten om dat men de weg van de minste weerstand kiest, terwijl er andere mogelijkheden zijn. Hierna sluit de voorzitter de vergadering met het dankgebed. Uit een analyse van de ongevallen die daar sinds januari 1968 hebben plaatsgevonden blijkt dat ruim 75 procent ervan plaats vond op de tweede rijbaan. Het zou er op kunnen wijzen dat veel automobilisten zich niet realiseren dat er nog een tweede rijbaan is, aldus G.S. die voorts mededelen dat zij daar om hebben besloten deze rijbaan even te laten afsteken tegen de achtergrond-situatie. Daar toe zal het middengedeelte op het kruispunt en een gedeelte van de zijwegen een afwijken de kleur worden gegeven, terwijl tevens een verhoogd „eiland" in het middengedeelte zal worden aangelegd. Daardoor zal het verkeer dat links afslaat, visueel duidelijker worden gescheiden van het verkeer dat in het midden moet stoppen zo stellen G.S. Om nu reeds de automobilisten zo goed mogelijk op de tweede rijbaan te attenderen, zijn inmiddels op de binnenberm voorrangsborden geplaatst. Nagegaan zal worden of een beter effekt kan worden verkregen door deze borden te ver vangen door knipperlichten. Tenslotte heeft het provinciaal bestuur besloten om de mi nister van Verkeer en Waterstaat te verzoeken ter plaatse een snelheidsbeperking door mid del van zogenaamde aftellende snelheden in te stellen. G.S. wijzen er nog op, dat in de nabijheid van dit kruispunt i.v.m. de aanleg van de geprojekteerde weg St. Annapolder - Terhole en de verlenging van de Tractaatweg een on gelijkvloerse kruising zal worden aangelegd waardoor het verkeer op het betrokken kruis punt zal worden ontlast. De plaats van deze ongelijkvloerse kruising is echter nog niet de finitief vastgesteld aldus G.S., die er op wij zen dat zij in principe hebben besloten voor taan dergelijke belangrijke doorgaande ver bindingen (vooral dus bij St. Annapolder) met het oog op de verkeersveiligheid kruising- vrij te maken. KAMERSTEMMING HERINDELING ZEEUWSCH-VLAANDEREN 10 JUNI De burgemeester van Graauw, de heer F. J. de Nijs, lichtte nog te nemen stappen nader toe. De mogelijkheden van het tot nog toe partikuliere vliegveld, dat eigendom is van de firma Heijens, zijn door een uitbreiding die het vorig jaar plaats vond sterk toegenomen. Het huidige vliegveld is geschikt voor spuit-, sport-, reklame- en zakenvluchten, zweef vliegen en opleiding tot piloot, wat allemaal is toegestaan. Voor vliegtuigen in gebruik van derden voor het afleggen van een zaken- bezoek kon de heer Heijens als partikulier niet het fiat van de Rijksluchtvaartdienst krijgen, waar het internationaal luchtvaart- verkeer op zijn vliegveld betreft. Daarvoor is een organisatie noodzakelijk, waarbij het toe zicht op de naleving van de wettelijke voor schriften betreffende het luchtvaartverkeer beter is verzekerd. De heer Heijens zocht kontakt met de gemeenten Hulst en Graauw. De beide plaatsen stemden in met zijn voor stel te meer daar zij zich wisten gesteund door de Rijksluchtvaartdienst, die alle mede werking wil verlenen bij de overname van het vliegveld. „We moeten deze gelegenheid om in Zeeuws- Vlaanderen een vliegveld tot ontwikkeling te brengen aangrijpen. Met het oog op de ver betering van de regionale infrastructuur ligt hier naar mijn mening een taak voor de ge meentelijke overheid en gezien de uitgespro ken streekfunctie van een dergelijk vliegveld ben ik van mening dat de mogelijkheid moet worden geboden aan alle gemeenten in Zeeuwsch-Vlaanderen deel te nemen aan de N.V. Zodra de N.V. is opgericht zal het bestuur zich dienen te beraden over de exploitatie van het luchtvaartterrein. De minister van Ver keer en Waterstaat zal het vliegveld dan kun nen aanwijzen voor het openbaar luchtver keer. Vooral de opbouw zal in overleg en samen werking met de huidige exploitant dienen te geschieden". De eerste tijd zal voor het Zeeuwsch-Vlaamse vliegveld, zo voorziet de burgemeester het moeilijkst zijn. Om de nog op te richten N.V. dan niet in moeilijkheden te brengen, zal de heer Heijens niet te hoge financiële eisen mogen stellen, aldus de bur gemeester. De nog op te richten vennootschap draagt de naam N.V. Vliegveld Hulst. Zij zal worden gevestigd te Graauw en Langendam. Alle aandelen worden op naam uitgegeven. Zij worden, doorlopend genummerd, in een aan deelhoudersregister ingeschreven. Alleen pu bliekrechtelijke lichamen kunnen aandeel houder worden. In de algemene vergaderin gen van aandeelhouders, die in Graauw en Langendam of in Hulst zullen worden ge houden, zal elk aandeel recht geven op één stem. m AXELSE COURANT VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent Halfjaar-abonnement Axel binnen de kom 4,Andere plaatsen f 4,50 Buitenland f 6,50 Hoofdredaktie: J. C. VINK Redaktie en administratie Axel, Markt 12, tel. 2020' (3 lijnen), postbus 16 Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm Bij kontrakten belangrijke reduktie. Ingezonden mededelingen 30 cent per mm. Kleine advertenties 1-10 woorden f 1, elk woord meer 15 cent. Voorzitter Wethouder M. L. M. IJsebaert Secretaris P. G. van den Bosse Wethouder A. H. van der Lee Leden de heren J. H. Bouman, P. Dek-1 ker, Dieleman, J. den Doelder, M. 't Gilde, K. Hamelink, E. A. Maas, D. J. Oggel en J. Vink. Gemeenteraad van Axel Maatregelen op kruispunt St. Anna pagina 1 0 Jaarvergadernig Poolse oud-strij ders Geslaagden pagina 2 0 Zeeuwsch-Vlaamse BB. Materiaal ook bij rampen in vredestijd be schikbaar pagina 3 0 Nieuwe hoop voor kanaalzone Agenda pagina 4 Het provinciaal bestuur heeft besloten op korte termijn maatregelen te nemen om de verkeers veiligheid op het kruispunt St. Anna te vergroten. Gedeputeerde Staten zijn ernstig verontrust door de verkeersongelukken die op dit punt hebben plaats gevonden. ANALYSE AFTELLENDE SNELHEID Het gewijzigde wetsontwerp inzake de gemeentelijke herindeling van Zeeuwsch-Vlaanderen komt dins dagmiddag 10 juni voor stemming in de Tweede Kamer. Deze zitting, waar het wetsontwerp agenda punt nummer twee is, begint om twee uur. Voor het paasreces behandelde de kamer het wetsontwerp. Er werden toen verscheidene amendementen aangebracht, waardoor het aantal gemeenten in plaats van de ge projecteerde vijf werd gebracht op acht stuks. Het wetsontwerp is thans in die zin gewijzigd. Bij de be handeling in maart stond al vast dat de meerderheid van de kamer er achter staat. Alleen de PvdA ver klaarde zich indertijd te onthouden van steun aan dit wetsontwerp. De gemeenten Hulst en Graauw zijn van plan het vliegveld Hulst te gaan exploiteren door middel van een N.V. Het voorlopig kapitaal van deze N.V. wordt f 30.000 groot. Beide ge meenten zullen elk drie aandelen kopen. Tege lijkertijd nodigen zij andere Zeeuwsch-Vlaamse gemeenten uit deel te nemen aan de N.V. Vliegveld Hulst omdat zij de luchthaven als een streekbelang zien. STREEKFUNKTIE AANDELEN

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1969 | | pagina 1