Openbare Vergadering
Drie commissarissen treden af
Logische en goede aansluitroutes
vinden naar het noorden
hankering bij abonnement AXEL
ZATERDAG 24 MEI 1969
83e Jaargang no. 34
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
NIEUW TRACE WESTERSCHELDE-TUNNEL
In het planologisch denken in de provincie Zeeland is een vaste
oeververbinding over de Westerschelde van meet af aan in de eerste
plaats beschouwd als de noodzakelijke schakel in een route van
noord naar zuid. Hoe wordt de interne verbinding in Zeeland bij een
dergelijke route het meest gediend
Antwoord
Het antwoord op die vraag luidde door
een trace te kiezen dat de havengebieden
Terneuzen en het Sloe zo goed mogelijk met
elkaar vindt en deze gebieden opneemt in
een hoofdas door West-Europa lopend van
Rotterdam naar Gent, Rijssel en - als er
een kanaaltunnel komt - Dover. Dit .opti
male trace' veronderstelt een overbrugging
of ondertunneling of beide van de Schelde
ter hoogte van Terneuzen.
Dit konstateerde jhr. mr. T. A. J. W. Scho-
rer, lid van het college van G.S. van Zeeland
op wiens portefeuille de specialiteit .plano
logie' vermeld staat. Mr. Schorer antwoordde
op de vraag wat de planologische gevolgen
zijn van het feit dat minister Bakker aan een
ander trace voor de oeververbinding zijn voor
keur heeft gegeven n.l. Kruiningen-Perk-
polder.
,De funktie van schakel in een noord-zuid
route kan ook door een oeververbinding met
Kruiningen-Perkpolder worden vervuld', zei
mr. Schorer. ,Het omdenken waarmee wij in
tussen zijn begonnen is dan ook gericht op
het waarmaken van een verbindende funktie
tussen noord en zuid van het nieuwe trace.
En dan blijkt dat nieuwe trace helemaal geen
slechte zaak te zijn.
Vertakking
In het omdenken naar de nu ontstane feiten
zo vervolgt mr. Schorer, is het natuurlijk
onze eerste zorg logische en goede aansluitin
gen te vinden naar het noorden via de Zee-
landbrug en - als er een verbindingsdam
door de Oosterschelde wordt gelegd - via
Tholen en Volkerakdam, waardoor de noord-
zuidas zich zal vertakken.
Daarna, doch dit is een kwestie van Neder
lands-Belgisch overleg, staan wij voor de taak
de noord-zuidas op het gunstigste punt aan
te sluiten op het Belgische net van hoofd
wegen.
Het gaat hier om een projekt waarin Zeeland
de eerste belanghebbende is. Dit betekent in
tussen niet dat het provinciaal bestuur zich
zal verzetten tegen de bouw van een volgen
de oeververbinding, verder oostelijk gelegen
waarbij ook Antwerpen en Brabant belang
hebben. Een verbinding in het oosten zie ik
echter duidelijk als een Zeeuws-Brabantse
zaak en wij willen er in de toekomst van
harte aan meewerken. Zeeland heeft op dit
ogenblik echter in de eerste plaats interesse
voor trace's die passen in de noord-zuid
route".
Vooroverleg
Wat er nu moet gebeuren dat is in de eerste
plaats een gecoördineerd vooroverleg op gang
brengen waarin provinciale waterstaat een
belangrijke rol gaat spelen. Een van de grond
vragen bij dit overleg is hoe zullen de vol
gende haven- en industrieprojekten in de
Delta worden gerealiseerd Ik hoop dat in
de zomer van dit jaar uiterlijk in september
het tweede rapport van het overlegorgaan
Zuidwest-Nederland zal verschijnen waarin
de verschillende havenprojekten nader wor
den doorgelicht.
Aan de hand van dit tweede groene boekje
en na advies van commissie-Posthumus het
Centraal Planbureau en andere instanties zal
de minister van Verkeer en Waterstaat ver
volgens een beleidsbeslissing kunnen nemen
over de vraag hoeveel haventerreinen er in
Zuid-West Nederland moeten komen waar zij
gesitueerd zullen worden, in welke volgorde
zij moeten komen en wanneer zij gereed moe
ten zijn".
Mr. Schorer zegt verder „De oververbin-
ding is een enorm belangrijk onderdeel van
de infrastructuur in de Delta. Maar het over
legorgaan bepaalt zich in hoofdzaak tot de
zeehaventerreinen en met name de behoefte-
bepaling aan deze terreinen.
De Zeeuwse visie op de schaalvergroting op
het gebied van de zeehavens en de industriali
satie is daarbij, dat het welvaartsstreven
moet steunen op een actief welzijnsbeleid.
Vandaar dat Zeeland krachtig pleit voor een
schaalvergroting wat de weg van spreiding
van industriële blokken, en tegenstander is
van olievlekontwikkelingen op één plaats.
De oeververbinding als schakel tussen de
Zeeuwse industriële blokken, is ons ook
daarom welkom".
Uniek voor Zeeland
van de Gemeenteraad van Axel
op vrijdag, 30 mei 1969, des namiddags om
7.00 uur ten stadhuize.
AGENDA
1Opening
2. Notulen
3. Ingekomen stukken en mededelingen
4. Voorstel tot het vaststellen van een
nieuwe Verplaatsingskostenverordening
5. Voorstel tot het toekennen van een uit
kering-ineens van 2% over het eerste
halfjaar 1969 als voorschot op de na
calculatie van de trend 1969
6. Voorstel om akkoord te gaan met de
aanwijzing van een lid en een plaats
vervangend lid in het Algemeen Bestuur
van het Regionaal Woonwagencentrum
Zeeuwsch-Vlaanderen
7. Voorstel tot aankoop van een gedeelte
achtertuin van mevrouw A. J. Stevens
te Axel
8. Voorstel tto aankoop van de woning
Buitenweg 70 van mevrouw A. J. Ste
vens te Axel
9. Voorstel tot aankoop van de woning
Buitenweg 88 van mevrouw A. L. de
Danschutter-Kolijn te Axel
10. Voorstel tot verkoop van een perceel
bouwgrond, gelegen aan het Willems
plein, aan de heer J. J. Wieles te Axel
11. Voorstel tot wijziging van de Algemene
Politieverordening met betrekking tot de
sluitingstijd van de horecabedrijven
12. Rondvraag
13. Sluiting
MEDEDELINGEN
B. en W. delen in antwoord op de in de
raadsvergadering van 29 april 1969 gestelde
vragen, het volgende mede
a. Vraag van de heer Maas inzake verbou
wing van de woning Walstraat 80 tot be-
drijfs-pand
Zoals bekend is, verkeerde het genoemde
pand, dat reeds geruime tijd onbewoond is,
in een zeer desolate toestand, welke meer
malen aanleiding tot klachten gaf en gevaar
opleverde. Van gemeentewege moesten inder
tijd zelfs enige noodvoorzieningen getroffen
worden.
Het pand wordt thans tot bedrijfsruimte ver
bouwd overeenkomstig een door ons college
verleende bouwvergunning. Deze verbouwing
betekent een aanzienlijke verbetering van de
bestaande toestand en is naar ons oordeel
niet ontsierend voor de omgeving.
Aangezien het perceel niet in een bestem
mingsplan valt en het bouwplan niet in strijd
is met de bouwverordening waren er geen
gronden voor het weigeren van de bouwver
gunning aanwezig.
Voor de huidige bedrijfsuitoefening is geen
vergunning ingevolge de Hinderwet vereist.
b. Vraag van de heer J. Dieleman met be
trekking tot de opslag van propaan door
particulieren en de gevaren daaraan ver
bonden
Voor de opslag van propaan in reservoirs
met een inhoud van meer dan 110 liter is een
vergunning ingevolge de Hinderwet vereist.
Dergelijke bedrijven zijn ons tot nu toe niet
bekend. In voorkomend geval evenwel worden
inrichtingen, die niet aan hun verplichting
voldoen om een vergunning ingevolge de Hin
derwet aan te vragen, door ons aangeschreven
om alsnog een verzoek om vergunning in te
dienen.
OVERIGE MEDEDELINGEN
a. bij ons besluit van 22 april 1969 is de
heer C. Schieman met ingang van een
nog nader te bepalen datum benoemd tot
marktmeester
b. bij ons besluit van 6 mei 1969 is de heer
J. van den Berge benoemd tot gemeente
bode in tijdelijke dienst met ingang van
1 mei 1969 tot een nader door ons te
bepalen tijdstip
c. bij ons besluit van 16 mei 1969 is per
22 mei 1969 een kasgeldlening gesloten,
groot 600.000, -looptijd 3 maanden,
tegen een rente van 7 V\ per jaar
d. bij ons besluit van 6 mei 1969 hebben
wij besloten tot het instellen van een tij
delijke adviescommissie voor de verhuur
van woningwetwoningen, in beheer bij de
gemeente en van woningen in beheer bij
de Regionale Zeeuwsch-Vlaamse Wo
ningbouwvereniging, ingaande 1 juni '69.
Als leden van deze commsisie fungeren
de leden van de Woonruimtecommissie,
die, zoals bekend, op laatstgenoemde da
tum wordt opgeheven.
Coöp. Vruchtenveiling Zeeuwsch-Vlaanderen
Tijdens de buitengewone algemene ledenvergadering in hotel Rotterdam te Ter
neuzen hebben 81 leden hun vertrouwen in het bestuur van de Coöperatieve
Vruchten veiling Zeeuwsch-Vlaanderen G.A. uitgesproken. Er waren 29 leden die
dit niet deden en zeven leden stemden blanko. De drie commissarissen, de he
ren J. Luteijn, A. J. de Milliano en R. E. Vereecken, die aan alle leden een brief
met een lange reeks van beschuldigingen aan het adres van het bestuur en in het
bijzonder de direkteur, de heer A. van Kouteren, hadden gestuurd, zijn afgetre
den.
Beschuldigingen te betreuren
Tijdens de vergadering heeft met name de
heer Luteijn gezegd de beschuldigingen aan
het adres van de heer van Kouteren zeer te
betreuren en hij bood daarvoor dan ook zijn
excuses aan. Als voorlopige commissie van
toezicht werden staande de vergadering ge
kozen de heren J. Schippers, D. Janse en
Th. Staal. Tijdens de perskonferentie die de
voorzitter de heer J. B. van Dijke en de se-
kretaris-penningmeester dr. ir. J. P. M. v. d.
Wolf gaven werd gezegd „Alles wat de
laatste maanden aan twijfels en beschuldigin
gen tegen het bestuur heeft gecirculeerd, is
volledig uitgepraat.
Op de motie van wantrouwen van de commis
sarissen was een antwoord van het bestuur
naar de leden gestuurd en daaruit trokken de
leden de konklusie dat het bestuur in zijn
weerleggingen veel sterker stond dan de com
missarissen in hun beschuldigingen. Tijdens
de vergadering kwam dit nog extra naar vo
ren omdat de commissarissen geen enkele
van hun beweringen volledig waar konden
maken. Het bestuur kon alles aan de hand
van uitgebreid cijfermateriaal aantonen. „In
derdaad" zo werd gezegd, „was de volle
50 procent van de koelcontracten waarmee
de toestemming moest verkregen worden
voor de bouw van een nieuw koelhuis niet
helemaal vol", drs. F. Backx die namens het
hoofdbestuur van de Centrale Coöperatieve
Boerenleenbank te Eindhoven - de geld
schieter - aanwezig was, kon als lid van
het hoofdbestuur mededelen dat dit kleine
tekort geen enkel bezwaar vormde en dat dit
zelfs maximaal 2 procent had mogen bedra
gen. De heer Backx verklaarde tenslotte na
mens de raad van beheer zeer veel bewonde
ring te hebben voor het „projekt" dat (voor
een zeer groot gedeelte) door ir. v. d. Wolf
voor het Europese Oriëntatie-Garantiefonds
te Brussel werd opgesteld, waardoor de vei
ling Terneuzen uit de EEG-pot een subsidie
van een miljoen gulden verwierf. Het bestuur
zal dezelfde beleidslijn blijven volgen. Op de
in juni te houden algemene ledenvergadering
zullen alle problemen met de leden worden
besproken.
AXELSE COURANT
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS Losse nummers 15 cent
Half jaar-obonnement
Axel binnen de kom 4,Andere plaatsen f 4,50
Buitenland f 6,50
Hoofdredaktie: J. C. VINK
Redaktie en administratie Axel, Markt 12, tel. 2020* (3 lijnen), postbus 16
Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm
Bij kontrakten belangrijke reduktie.
Ingezonden mededelingen 30 cent per mm.
Kleine advertenties 1-10 woorden f 1,
elk woord meer 15 cent.
Tijdens een persconferentie dinsdagochtend in
Hotel Rotterdam te Terneuzen jwerd doolr de
WV's in Oost Zeeuwsch-Vlaanderen in samen
werking met de stichting ter bevordering van de
Amateurfotografie ontworpen en samengestelde
„Foto-route" in Oost Zeeuwsdi-Vlaanderen ten
doop gehouden.
De voorzitter van de Contactcommissie van de
WV's de heer J. C. Vink vertelde dat het
initiatief dat ongeveer anderhalf jaar geleden door
de stichting voor de Amateurfotografie in Noord-
Holland werd genomen, ook Zeeuwsch-Vlaanderen
aansprak. Contact met de stichting werd opgeno
men en ook daar oordeelde men Oost Zeeuwsch-
Vlaanderen een uniek gebied met tal van con
trasten dat zich bijzonder leent voor de amateur
fotograaf. Denk maar eens aan landbouw-, in
dustrie, klei- en zandgebieden, land en water,
zeescheepvaart tot 6 of 70.000 ton en vissersbootjes
Logische en goede aansluitings
routes vinden naar het noorden
pag. 1
O Drie commissarissen treden af
pag. 1
Schaatsenrijder Jan Bol komt naar
Axel pag. 2
0 Vergadering van het Groene
Kruis pag. 3
Prettige en zonnige feestdagen
en jachtjes aan de Paal, enz.
Een goede gedachte noemde de heer Vink het ook
dat de stichting wel een route in grote lijnen uit
stippelt, maar verder het initiatief aan de amateur
fotograaf overlaat. Hij wordt als het ware op het
spoor gebracht in het variërende landschap en
moet dan met eigen ogen datgene op de gevoeiige
plaat vastleggen, wat hem hier het meeste boeit.
De heer Kleyn, perschef van de stichting ter be
vordering van de amateurfotografie gaf nadere
technische toelichting en deelde mede, dat nadat
hij er aanvankelijk wat sceptisch tegenover had
gestaan een route in Zeeuwsch-Vlaanderen uit te
stippelen een bezoek aa ndit nog aan zovelen on
bekende gebied hem volkomen had bekeerd.
Aan de fotoroute is voor degenen die dit op prijs
stellen voor dit jaar een fotowedstrijd verbonden
als voorronde voor de dit jaar in Europees ver
band door de EEG georganiseerde fotowedstrijd.
Men kan via de Zeeuw-Vlaamse wedstrijd geklas
seerd worden voor de landelijke wedstrijd en daar
na weer voor de Europese strijd, waaraan fraaie
en aantrekkelijke prijzen zijn verbonden, o.a. voor
de winnaars een busreis door de EEG-landen.
Kaartjes waarop de route staat getekend zijn ver
krijgbaar bij de plaatselijke VW's en bij de Stich
ting in Amsterdam, Singel terwijl voor de wed
strijddeelnemers ook de voorwaarden voor deel
name binnen enkele dagen op deze adressen ver
krijgbaar zullen zijn.
Ook de televisie wijdde in het programma „Van
gewest tot gewest" aandacht aan deze route in
Zeeuwsch-Vlaanderen.
Een initiatief dat zeker bijdraagt tot toeristische
bekendmaking van Zeeuwsch-Vlaanderen, waar
mee wij de WV's graag gelukwensen. Wij twij
felen er niet aan of zowel uit de streek als elders
uit het land en zeker ook van onze zuiderburen
zal deze fotoroute een stimulans zijn om eens een
dag of weekend Oost Zeeuwsch-Vlaanderen te
gaan verkennen.