Spoorwegen honderd jaar in
Zeeuwsch-Vlaanderen
BESTUUR VEILING VAN TERNEUZEN VOERT
WANBELEIO
Bijzonder geslaagd
pony-streekconcours
Frankering bij abonnement AXEL
ZATERDAG 17 MEI 1969
83e Jaargang no. 33
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Honderd jaar geleden werd de spoorweg Gent-Temeuzen in gebruik genomen. Deze spoor
lijn werd gexploiteerd door de S.A. du chemin de fer de Malines a Temeuzen. In 1948
namen de Nederlandse Spoorwegen het Nederlandse net van de N.V. over.
Daarmee was de Belgische partikuliere spoorwegmaatschappij tegelijk ter ziele want ook
het Belgische deel van de spoorlijn werd opgeheven.
Het materiaal werd overgedaan aan de na
tionale maatschappij der Belgische spoorwe
gen de NMBS. Slechts de spoorlijn Sas van
Gent-Terneuzen bleef gehandhaafd, zij het
alleen voor het goederenvervoer.
De kanaalzone in Zeeuwsch-Vlaanderen zou
het vervoer per rails niet meer kunnen mis
sen. Dagelijks passeert in Sas van Gent een
lange trein met wagonladingen cokes van de
ACZ in Sluiskil met bestemming Parijs. In
Sas van Gent worden ook de treinen samen
gesteld die naar Terneuzen of België ver
trekken.
Het passagiersvervoer van de Chemin de fer
de Malines a Terneuzen werd met ingang van
14 mei 1939 gestaakt. De exploitatie bleek
niet rendabel te zijn hoewel de lijn Terneuzen-
Gent voor de oorlog geen windeieren oplever
de. In die jaren toen men 20 Belgische fran
ken voor een gulden neertelde, maakten vele
Zeeuwsch-Vlamingen regelmatig een uitstapje
naar Zelzate, Gent of Brussel.
Ongevallen
Spektakulaire ongevallen hebben zich op de
lijn Gent-Terneuzen niet voorgedaan. In 1902
scheelde het echter niet veel.
Vlak bij het station Philippine liep een koe
op het baanvak. Het dier overleefde de bot
sing niet. Een rijtuig liep uit de rails maar
wonderlijk genoeg raakte dit bij het naderen
van de onbewaakte overweg vanzelf in het
goede spoor. De machinis en kondukteurs
beweerden later niets van het „déraillement"
te hebben gemerkt. De passagiers echter des
temeer. Zij werden danig door elkaar ge
schud. Het kadaver van de koe en de zwaar
beschadigde spoorbielzen waren de stille ge
tuigen van dit voorval. In november 1943
sloeg een wagon van 8 ton suiker bij het
rangeren op hol - voortgedreven door een
zuidwester storm en daverde de wagon
Sluiskil binnen om gelukkig zonder persoon
lijke ongelukken te veroorzaken uiteindelijk
in het kanaal te plonzen.
Opleving
Na de oorlog bleef het geruime tijd stil op
de lijn Gent-Terneuzen. De laatste jaren valt
er vooral op het trajekt Sas van Gent-Ter
neuzen weer een opleving van het goederen
vervoer te bespeuren. Tal van fabrieken in
Sas van Gent zijn direkt aangesloten op het
spoorwegnet en maken er een ruim gebruik
van. In augustus 1944 stopte in Sas van
Gent de laatste passagierstrein met doden en
gewonde leden van de Duitse .Kriegsmarine'.
Later werd deze trein opgeblazen en werden
de restanten in brand gestoken.
Een eenvoudig en doelmatig gebouwtje staat
nu op de plaats van het vroegere imposante
stationsgebouw. In 1953 na de overstro
mingsramp in Zeeland bewees de spoorlijn
Gent-Terneuzen haar goede diensten met het
vervoer van basaltblokken uit de Waalse
steengroeven naar de plaatsen in de Zeeuwse
zeeweringen.
COMMISSARISSEN:
De commissarissen van de coöp. vruchten
veiling Zeeuwsch-Vlaanderen, de heren J. A.
Lutijn, R. E. Vereecken en A. J. de Milliano,
hebben onlangs de leden een brief gestuurd,
waarin zij bezwaren tegen het bestuur en het
beleid van de direkteur uitspreken.
Als toelichting op het „antwoord van het be
stuur" zei de sekretaris-penningmeester, dr.
ir. J. P. M. v. d. Wolf uit Hulst, o.m. „de
commissarissen stellen wel dat de leden moe
ten uitmaken of het bestuur moet aftreden,
maar zij zeggen niet of zij zelfs zullen aftre
den, indien de leden hun vertrouwen in ons
handhaven".
De heer v. d. Wolf, deeluitmakend van een
der partijen, wilde zich niet te veel over deze
kwe:tie uitlaten, omdat dit naar zijn mening
niet behoorlijk zou zijn.
Onvoorzichtigheid
De drie commissarissen beschuldigden het be
stuur (waarin ook begrepen het dagelijks be
stuur) van een grote mate onvoorzichtigheid.
Als voorbeeld stellen zij de bouw van koelhuis
1968, waarvoor als eis werd gesteld (ook door
de centrale boerenleenbank) dat er minstens
voor 50% koelkontiakten moesten zijn afge
sloten, alvorens met de bouw zou worden be
gonnen.
De commissarissen zeggen „dat er enkele
honderdduizenden kilo's te weinig zijn inge
tekend om de bewuste 50% te halen".
„Uit argwaan" hebben de commissarissen
zelf een berekening opgezet, waaruit is ge
bleken dat ieder lid volledig moet deelnemen
aan koeling en sortering om de bouw ren
dabel te kunnen exploiteren. Gegevens hier
over geven zij overigens niet.
Foutief personeelsbeleid
De motie van afkeuring vermeldt voorts dat
er gebrek is aan een goede direkteur, die
verantwoordelijk kan worden gesteld. De
commissarissen willen „er van af" dat door
bestuursleden aan het personeel instructies
worden gegeven en ook dat bepaalde perso
neelsleden hun problemen met bestuursleden
bespreken.
Belangrijk vinden de commissarissen het, dat
bepaalde personeelsleden niet schijnen te we
ten, dat er melding moet worden gedaan bij
de direkteur, indien er iets fout gaat.
Duizenden guldens schade
In het koelseizoen 1966 en 1967 is een be
heer gevoerd, dat de telers vele duizenden
guldens heeft gekost in verband met het hoge
percentage rot fruit en het te vroeg moeten
ruimen van Cox's. Bij een commissarissen-
controle is dit pas na twee jaar aan het licht
gekomen en daarbij bleek de schuld te liggen
bij het dagelijks bestuur.
„Dit jaar is door de controle opnieuw een
„schandaal" aan het licht gekomen". Geble
ken is dat de maatsortering een afwijking gaf
van 30% en meer, gerekend over al het fruit
dat de sorteermachine is gepasseerd en waar
schijnlijk over een periode van 3 jaar.
Tenslotte vinden de commissarissen het een
moeilijk te verteren zaak dat rapporten, be
stemd voor het bestuur, niet verder komen
dan de direkteur of één of meer leden van
het dagelijks bestuur.
De commissarissen zijn in de periode van
eind november tot half december afgetreden,
omdat een normaal gesprek met de heren
van het dagelijks bestuur niet meer was te
realiseren.
Bemiddelaar
In een ruim negen pagina's tellend „ant
woord van het bestuur", dat eveneens aan
alle (225) leden werd verzonden, wordt er op
gewezen, dat na het aftreden van de commis
sarissen de heer L. J. H. M. Sonnenschein,
onder-direkteur van de centrale boerenleen
bank, als bemiddelaar is opgetreden.
Voorts wordt gezegd dat alle bestuursverga
deringen door de raad van commissarissen
worden bijgewoond en deze beschikking heb
ben over alle stukken, waarover ook de be
stuursleden beschikken. Uit het jaarverslag
van de raad van commissarissen over 1967,
dat in de ledenvergadering op 27 mei 1968
werd uitgebracht, wordt geciteerd „Het
komt ongetwijfeld allemaal goed, want er
wordt hard gewerkt door kundige mensen,
die het volste vertrouwen hebben".
Het bestuur wijst er verder op dat de leden
- de hoogste macht in een coöperatieve ver
eniging - steeds van alle belangrijke zaken
inzage krijgen. De direktie van de centrale
boerenleenbank zei hierover onlangs „Ik
ken geen coöperatieve vereniging waar het
bestuur zo uitvoerig inlichtingen verstrekt als
aan de veiling in Terneuzen".
Valse voorstelling
Het bestuur stelt dat, wanneer het beleid in
zijn totaliteit wordt afgekeurd, het gehele be
stuur zal aftreden. Omtrent deze kwestie be
staat noch binnen het bestuur, noch tussen
het dagelijks bestuur en de overige bestuurs
leden verschil van mening.
Uiteraard wijdt het bestuur aandacht aan de
beschuldiging inzake het tekort aan inteke
ningen op de koelkontrakten. De leden
wordt voorgerekend dat op 24 maart 1969
toen de intekening op de koelkontrakten 1968
werd afgesloten, de sekretaris in samenwer
king met de direkteur een overzicht heeft
opgesteld waaruit blijkt dat de opdracht tot
het bouwen van een tweede koelhuis werd
gegeven, omdat er een verschil was van
slechts 12 ton.
De conclusie is „dat de berekeningen van de
raad van commissarissen niet kunnen dienen
als een betrouwbare basis voor het te voeren
beleid."
Tegenspraak
Op 10 juli 1968 werd met betrekking tot het
personeelsbeleid besloten tot het aanstellen
van een deskundige op het gebied van de
arbeidsorganisatie. De direkteur zou zich dan
weer meer aan de bedrijfs-economische en
administratieve zaken kunnen wijden. De
commissarissen zijn toen met deze benoeming
akkoord gegaan, zo stelt het bestuur vast.
Tenslotte weerlegt het bestuur een aantal be
weringen betrefende het bewaren van appels
in ga: cellen, problemen bij de maatsortering
van fruit, rapporten bestemd voor het be
stuur en notulen „verschreven" door de se
kretaris.
Kanaal Gent-Terneuzen
van 12,5
naar 13,5 meter diep
Sinds vorige week is er weer nieuwe be
drijvigheid op het kanaal van Gent naar Ter
neuzen. Men is namelijk bezig om de diepte
van het kanaal die na de verbeteringswerk
zaamheden 12,5 meter bedroeg, te brengen op
13,5 meter. De kosten van dit werk van
de sluizen tot Sas van Gent - bedragen ruim
zeven miljoen gulden. Men hoopt tegen vol
gend jaar maart dit karwei te hebben ge
klaard.
Het besluit om het kanaal nog een meter
dieper te maken viel pas aan de vooravond
van de officiële opening van het verbrede
kanaal op 19 december 1968. Deze verdie
ping was mogelijk daar de voorhavens en de
sluizen reeds op de gewenste diepte waren.
Dit was niet gedaan omdat men een latere
verdieping van het kanaal verwachtte, maar
om te voorkomen dat de scheepvaart te veel
afhankelijk zou zijn van de wisseling van
hoog en laag water. Het verder uitdiepen van
het kanaal werd onderhands aanbesteed aan
de bedrijven die ook reeds belast waren met
gedeelten van de werkzaamheden die verbon
den waren aan de verbetering van het ka
naal.
Het op Hemelvaartsdag door de Ponyclub
„de Kleppertjes" georganiseerde Concours-
Hippique is in alle opzichten geslaagd.
De publieke belangsteling was groot, terwijl
er te genieten was van de goede ponysport.
Voor de middag werden de dressuurnummers
afgewerkt en het voorspringen.
's Middags te 2 uur werd door Jhr. Mr. L.
P. Quarles van Ufford, voorz. Gew. Bond
Zeeland van de Kon. Ned. Federatie van
Landelijke Rijvexenigingen, dit concours offi
cieel geopend, waarna met de spring-finales
werd begonnen. Hierbij bleek dat de jeugdige
ruiters tot goede prestaties in staat waren.
Het volgende programmaonderdeel van deze
middag was een stoelendans, waarbij An
Beun als overwinnares tevoorschijn kwam.
De parade onder leiding van de parade
commandant J. de Feijter werd afgenomen
door Jhr. Quarles van Ufford.
Het vlot afgewerkte programma werd afge
wisseld door een 4-tal wedstrijden door vlucht-
koersen voor pony's van de Limburgse paar-
denrenvereniging, wat een harde maar fraaie
strijd te zien gaf.
UITSLAGEN
Dressuur 8-tallen
1. de Kleppertjes klasse M 105Vé pnt.; 2.
de Kleppertjes klasse L. 104 pnt.; 3. Schouw-
te ruiters klasse L. 93 pnt.; 4. Hulst klasse L.
92 Vè pnt.
Dressuur 4-tallen
1. Haringruiters 107 pnt.; 2. Haringruiters
101 Yi pnt.; 3 en 4. exequo Hulst en Schouw-
te ruiters 88 pnt.
Individuele dressuur
Ring II
1 Anne-Marie Picavet op Fryke, Kleppertjes;
2. An Beun op Johnnie, Haringruiters; 3.
Mon Picavet op Grijshuid, Kleppertjes; 4.
Ronald Murre op Fury, Kleppertjes; 5. Ko
den Hamer op Zorro, Kleppertjes.
RING III
1. Janine Scheele op Antony, Kleppertjes;
2. N. v. d. Bijl op Tornado, Schouwse Rui
ters; 3. Maaike v. d. Berg op Charming Bon-
rire, Kleppertjes; 4. I. v. d. Waal op Ylja,
Haringruiters; 5. P. van de Velde op Audag
Gouwe Ruiters.
Ring IV.
1. H. de Reus, Schouwse Ruiters; 2. Monique
Reminse op Scarlett, Kleppertjes; 3. M.
Fierens op Atlantha, Schouwse Ruiters; 4.
J. v. d. Bijl op Jacky, Schouwse Ruiters.
Ring V
1. Marijke Schilleman op Carlos, Haring
ruiters; 2. Bert Lockefeer op Wouter van
Elspeet, Haringruiters; 3. Trees Picavet op
Shabley, Kleppertjes; 4. Jan van Hoeve op
Ritmeester, Haringruiters; 5. Lydia Mabe-
sone op Astrid, Haringruiters.
Ring VI
1. Annelien de Feyter op Sandy of Ashurt,
Kloppertjes; 3. Jan de Feijter op Shamrock,
Kleppertjes; 3. Adrie Schilleman op Sabra,
Haringruiters; 4. Jet Krijger op Sandy, Oran
jezon; 5. Maria Mulock-Houwer op Dandy,
Oranjezon.
Springen B
1. Bert Lockefeer op Wouter, Hulst; 2.Han-
ny Plasschaert op Fury, Kleppertjes; 3. An
Beun op Johnny, Haringruiters.
Springen L.
1. Jan de Feijter op Shamrock, Kleppertjes;
2. Freddy den Doelder op Emmerich, Klep
pertjes; 3. An de Feijter op Sandy, Klepper
tjes; 4. Trees Picavet op Shabley, Kleppertjes;
5. Jan van Hoeve op Ritmeester, Haring
ruiters.
Groepspringen
1. Kleppertjes; 2. Haringruiters; 3. Klepper
tjes; 4. Kleppertjes; 5. Haringruiters.
Klavertje 3
1 en 3. Kleppertjes; 2. Haringruiters: 4.
Hulst.
AXELSE COURANT
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent
Halfjaar-abonnement:
Axel binnen de kom 4,Andere plaatsen 4,50
Buitenland f 6,50
HoofdredaktieJ. C VINK
Redaktie en administratie Axel, Markt 12, tel. 2020* (3 lijnen), postbus 16
Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm
Bij kontrokten belangrijke reduktie.
Ingezonden mededelingen 30 cent per mm.
Kleine advertenties 1-10 woorden ƒ1,—
elk woord meer 15 cent.
Bestuur veiling Terneuzen voert
wanbeleid
Bijzonder geslaagd pony-streek
concours
pagina 1
20 september reünie van bataljon
1-14 Rl te Hulst
pagina 2
Elopak N.V. te Temeuzen door
Noorse minister geopend
pagina 3