Spoorwegen honderd jaar in Zeeuwsch-Vlaanderen BESTUUR VEILING VAN TERNEUZEN VOERT WANBELEIO Bijzonder geslaagd pony-streekconcours Frankering bij abonnement AXEL ZATERDAG 17 MEI 1969 83e Jaargang no. 33 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Honderd jaar geleden werd de spoorweg Gent-Temeuzen in gebruik genomen. Deze spoor lijn werd gexploiteerd door de S.A. du chemin de fer de Malines a Temeuzen. In 1948 namen de Nederlandse Spoorwegen het Nederlandse net van de N.V. over. Daarmee was de Belgische partikuliere spoorwegmaatschappij tegelijk ter ziele want ook het Belgische deel van de spoorlijn werd opgeheven. Het materiaal werd overgedaan aan de na tionale maatschappij der Belgische spoorwe gen de NMBS. Slechts de spoorlijn Sas van Gent-Terneuzen bleef gehandhaafd, zij het alleen voor het goederenvervoer. De kanaalzone in Zeeuwsch-Vlaanderen zou het vervoer per rails niet meer kunnen mis sen. Dagelijks passeert in Sas van Gent een lange trein met wagonladingen cokes van de ACZ in Sluiskil met bestemming Parijs. In Sas van Gent worden ook de treinen samen gesteld die naar Terneuzen of België ver trekken. Het passagiersvervoer van de Chemin de fer de Malines a Terneuzen werd met ingang van 14 mei 1939 gestaakt. De exploitatie bleek niet rendabel te zijn hoewel de lijn Terneuzen- Gent voor de oorlog geen windeieren oplever de. In die jaren toen men 20 Belgische fran ken voor een gulden neertelde, maakten vele Zeeuwsch-Vlamingen regelmatig een uitstapje naar Zelzate, Gent of Brussel. Ongevallen Spektakulaire ongevallen hebben zich op de lijn Gent-Terneuzen niet voorgedaan. In 1902 scheelde het echter niet veel. Vlak bij het station Philippine liep een koe op het baanvak. Het dier overleefde de bot sing niet. Een rijtuig liep uit de rails maar wonderlijk genoeg raakte dit bij het naderen van de onbewaakte overweg vanzelf in het goede spoor. De machinis en kondukteurs beweerden later niets van het „déraillement" te hebben gemerkt. De passagiers echter des temeer. Zij werden danig door elkaar ge schud. Het kadaver van de koe en de zwaar beschadigde spoorbielzen waren de stille ge tuigen van dit voorval. In november 1943 sloeg een wagon van 8 ton suiker bij het rangeren op hol - voortgedreven door een zuidwester storm en daverde de wagon Sluiskil binnen om gelukkig zonder persoon lijke ongelukken te veroorzaken uiteindelijk in het kanaal te plonzen. Opleving Na de oorlog bleef het geruime tijd stil op de lijn Gent-Terneuzen. De laatste jaren valt er vooral op het trajekt Sas van Gent-Ter neuzen weer een opleving van het goederen vervoer te bespeuren. Tal van fabrieken in Sas van Gent zijn direkt aangesloten op het spoorwegnet en maken er een ruim gebruik van. In augustus 1944 stopte in Sas van Gent de laatste passagierstrein met doden en gewonde leden van de Duitse .Kriegsmarine'. Later werd deze trein opgeblazen en werden de restanten in brand gestoken. Een eenvoudig en doelmatig gebouwtje staat nu op de plaats van het vroegere imposante stationsgebouw. In 1953 na de overstro mingsramp in Zeeland bewees de spoorlijn Gent-Terneuzen haar goede diensten met het vervoer van basaltblokken uit de Waalse steengroeven naar de plaatsen in de Zeeuwse zeeweringen. COMMISSARISSEN: De commissarissen van de coöp. vruchten veiling Zeeuwsch-Vlaanderen, de heren J. A. Lutijn, R. E. Vereecken en A. J. de Milliano, hebben onlangs de leden een brief gestuurd, waarin zij bezwaren tegen het bestuur en het beleid van de direkteur uitspreken. Als toelichting op het „antwoord van het be stuur" zei de sekretaris-penningmeester, dr. ir. J. P. M. v. d. Wolf uit Hulst, o.m. „de commissarissen stellen wel dat de leden moe ten uitmaken of het bestuur moet aftreden, maar zij zeggen niet of zij zelfs zullen aftre den, indien de leden hun vertrouwen in ons handhaven". De heer v. d. Wolf, deeluitmakend van een der partijen, wilde zich niet te veel over deze kwe:tie uitlaten, omdat dit naar zijn mening niet behoorlijk zou zijn. Onvoorzichtigheid De drie commissarissen beschuldigden het be stuur (waarin ook begrepen het dagelijks be stuur) van een grote mate onvoorzichtigheid. Als voorbeeld stellen zij de bouw van koelhuis 1968, waarvoor als eis werd gesteld (ook door de centrale boerenleenbank) dat er minstens voor 50% koelkontiakten moesten zijn afge sloten, alvorens met de bouw zou worden be gonnen. De commissarissen zeggen „dat er enkele honderdduizenden kilo's te weinig zijn inge tekend om de bewuste 50% te halen". „Uit argwaan" hebben de commissarissen zelf een berekening opgezet, waaruit is ge bleken dat ieder lid volledig moet deelnemen aan koeling en sortering om de bouw ren dabel te kunnen exploiteren. Gegevens hier over geven zij overigens niet. Foutief personeelsbeleid De motie van afkeuring vermeldt voorts dat er gebrek is aan een goede direkteur, die verantwoordelijk kan worden gesteld. De commissarissen willen „er van af" dat door bestuursleden aan het personeel instructies worden gegeven en ook dat bepaalde perso neelsleden hun problemen met bestuursleden bespreken. Belangrijk vinden de commissarissen het, dat bepaalde personeelsleden niet schijnen te we ten, dat er melding moet worden gedaan bij de direkteur, indien er iets fout gaat. Duizenden guldens schade In het koelseizoen 1966 en 1967 is een be heer gevoerd, dat de telers vele duizenden guldens heeft gekost in verband met het hoge percentage rot fruit en het te vroeg moeten ruimen van Cox's. Bij een commissarissen- controle is dit pas na twee jaar aan het licht gekomen en daarbij bleek de schuld te liggen bij het dagelijks bestuur. „Dit jaar is door de controle opnieuw een „schandaal" aan het licht gekomen". Geble ken is dat de maatsortering een afwijking gaf van 30% en meer, gerekend over al het fruit dat de sorteermachine is gepasseerd en waar schijnlijk over een periode van 3 jaar. Tenslotte vinden de commissarissen het een moeilijk te verteren zaak dat rapporten, be stemd voor het bestuur, niet verder komen dan de direkteur of één of meer leden van het dagelijks bestuur. De commissarissen zijn in de periode van eind november tot half december afgetreden, omdat een normaal gesprek met de heren van het dagelijks bestuur niet meer was te realiseren. Bemiddelaar In een ruim negen pagina's tellend „ant woord van het bestuur", dat eveneens aan alle (225) leden werd verzonden, wordt er op gewezen, dat na het aftreden van de commis sarissen de heer L. J. H. M. Sonnenschein, onder-direkteur van de centrale boerenleen bank, als bemiddelaar is opgetreden. Voorts wordt gezegd dat alle bestuursverga deringen door de raad van commissarissen worden bijgewoond en deze beschikking heb ben over alle stukken, waarover ook de be stuursleden beschikken. Uit het jaarverslag van de raad van commissarissen over 1967, dat in de ledenvergadering op 27 mei 1968 werd uitgebracht, wordt geciteerd „Het komt ongetwijfeld allemaal goed, want er wordt hard gewerkt door kundige mensen, die het volste vertrouwen hebben". Het bestuur wijst er verder op dat de leden - de hoogste macht in een coöperatieve ver eniging - steeds van alle belangrijke zaken inzage krijgen. De direktie van de centrale boerenleenbank zei hierover onlangs „Ik ken geen coöperatieve vereniging waar het bestuur zo uitvoerig inlichtingen verstrekt als aan de veiling in Terneuzen". Valse voorstelling Het bestuur stelt dat, wanneer het beleid in zijn totaliteit wordt afgekeurd, het gehele be stuur zal aftreden. Omtrent deze kwestie be staat noch binnen het bestuur, noch tussen het dagelijks bestuur en de overige bestuurs leden verschil van mening. Uiteraard wijdt het bestuur aandacht aan de beschuldiging inzake het tekort aan inteke ningen op de koelkontrakten. De leden wordt voorgerekend dat op 24 maart 1969 toen de intekening op de koelkontrakten 1968 werd afgesloten, de sekretaris in samenwer king met de direkteur een overzicht heeft opgesteld waaruit blijkt dat de opdracht tot het bouwen van een tweede koelhuis werd gegeven, omdat er een verschil was van slechts 12 ton. De conclusie is „dat de berekeningen van de raad van commissarissen niet kunnen dienen als een betrouwbare basis voor het te voeren beleid." Tegenspraak Op 10 juli 1968 werd met betrekking tot het personeelsbeleid besloten tot het aanstellen van een deskundige op het gebied van de arbeidsorganisatie. De direkteur zou zich dan weer meer aan de bedrijfs-economische en administratieve zaken kunnen wijden. De commissarissen zijn toen met deze benoeming akkoord gegaan, zo stelt het bestuur vast. Tenslotte weerlegt het bestuur een aantal be weringen betrefende het bewaren van appels in ga: cellen, problemen bij de maatsortering van fruit, rapporten bestemd voor het be stuur en notulen „verschreven" door de se kretaris. Kanaal Gent-Terneuzen van 12,5 naar 13,5 meter diep Sinds vorige week is er weer nieuwe be drijvigheid op het kanaal van Gent naar Ter neuzen. Men is namelijk bezig om de diepte van het kanaal die na de verbeteringswerk zaamheden 12,5 meter bedroeg, te brengen op 13,5 meter. De kosten van dit werk van de sluizen tot Sas van Gent - bedragen ruim zeven miljoen gulden. Men hoopt tegen vol gend jaar maart dit karwei te hebben ge klaard. Het besluit om het kanaal nog een meter dieper te maken viel pas aan de vooravond van de officiële opening van het verbrede kanaal op 19 december 1968. Deze verdie ping was mogelijk daar de voorhavens en de sluizen reeds op de gewenste diepte waren. Dit was niet gedaan omdat men een latere verdieping van het kanaal verwachtte, maar om te voorkomen dat de scheepvaart te veel afhankelijk zou zijn van de wisseling van hoog en laag water. Het verder uitdiepen van het kanaal werd onderhands aanbesteed aan de bedrijven die ook reeds belast waren met gedeelten van de werkzaamheden die verbon den waren aan de verbetering van het ka naal. Het op Hemelvaartsdag door de Ponyclub „de Kleppertjes" georganiseerde Concours- Hippique is in alle opzichten geslaagd. De publieke belangsteling was groot, terwijl er te genieten was van de goede ponysport. Voor de middag werden de dressuurnummers afgewerkt en het voorspringen. 's Middags te 2 uur werd door Jhr. Mr. L. P. Quarles van Ufford, voorz. Gew. Bond Zeeland van de Kon. Ned. Federatie van Landelijke Rijvexenigingen, dit concours offi cieel geopend, waarna met de spring-finales werd begonnen. Hierbij bleek dat de jeugdige ruiters tot goede prestaties in staat waren. Het volgende programmaonderdeel van deze middag was een stoelendans, waarbij An Beun als overwinnares tevoorschijn kwam. De parade onder leiding van de parade commandant J. de Feijter werd afgenomen door Jhr. Quarles van Ufford. Het vlot afgewerkte programma werd afge wisseld door een 4-tal wedstrijden door vlucht- koersen voor pony's van de Limburgse paar- denrenvereniging, wat een harde maar fraaie strijd te zien gaf. UITSLAGEN Dressuur 8-tallen 1. de Kleppertjes klasse M 105Vé pnt.; 2. de Kleppertjes klasse L. 104 pnt.; 3. Schouw- te ruiters klasse L. 93 pnt.; 4. Hulst klasse L. 92 Vè pnt. Dressuur 4-tallen 1. Haringruiters 107 pnt.; 2. Haringruiters 101 Yi pnt.; 3 en 4. exequo Hulst en Schouw- te ruiters 88 pnt. Individuele dressuur Ring II 1 Anne-Marie Picavet op Fryke, Kleppertjes; 2. An Beun op Johnnie, Haringruiters; 3. Mon Picavet op Grijshuid, Kleppertjes; 4. Ronald Murre op Fury, Kleppertjes; 5. Ko den Hamer op Zorro, Kleppertjes. RING III 1. Janine Scheele op Antony, Kleppertjes; 2. N. v. d. Bijl op Tornado, Schouwse Rui ters; 3. Maaike v. d. Berg op Charming Bon- rire, Kleppertjes; 4. I. v. d. Waal op Ylja, Haringruiters; 5. P. van de Velde op Audag Gouwe Ruiters. Ring IV. 1. H. de Reus, Schouwse Ruiters; 2. Monique Reminse op Scarlett, Kleppertjes; 3. M. Fierens op Atlantha, Schouwse Ruiters; 4. J. v. d. Bijl op Jacky, Schouwse Ruiters. Ring V 1. Marijke Schilleman op Carlos, Haring ruiters; 2. Bert Lockefeer op Wouter van Elspeet, Haringruiters; 3. Trees Picavet op Shabley, Kleppertjes; 4. Jan van Hoeve op Ritmeester, Haringruiters; 5. Lydia Mabe- sone op Astrid, Haringruiters. Ring VI 1. Annelien de Feyter op Sandy of Ashurt, Kloppertjes; 3. Jan de Feijter op Shamrock, Kleppertjes; 3. Adrie Schilleman op Sabra, Haringruiters; 4. Jet Krijger op Sandy, Oran jezon; 5. Maria Mulock-Houwer op Dandy, Oranjezon. Springen B 1. Bert Lockefeer op Wouter, Hulst; 2.Han- ny Plasschaert op Fury, Kleppertjes; 3. An Beun op Johnny, Haringruiters. Springen L. 1. Jan de Feijter op Shamrock, Kleppertjes; 2. Freddy den Doelder op Emmerich, Klep pertjes; 3. An de Feijter op Sandy, Klepper tjes; 4. Trees Picavet op Shabley, Kleppertjes; 5. Jan van Hoeve op Ritmeester, Haring ruiters. Groepspringen 1. Kleppertjes; 2. Haringruiters; 3. Klepper tjes; 4. Kleppertjes; 5. Haringruiters. Klavertje 3 1 en 3. Kleppertjes; 2. Haringruiters: 4. Hulst. AXELSE COURANT VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent Halfjaar-abonnement: Axel binnen de kom 4,Andere plaatsen 4,50 Buitenland f 6,50 HoofdredaktieJ. C VINK Redaktie en administratie Axel, Markt 12, tel. 2020* (3 lijnen), postbus 16 Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm Bij kontrokten belangrijke reduktie. Ingezonden mededelingen 30 cent per mm. Kleine advertenties 1-10 woorden ƒ1,— elk woord meer 15 cent. Bestuur veiling Terneuzen voert wanbeleid Bijzonder geslaagd pony-streek concours pagina 1 20 september reünie van bataljon 1-14 Rl te Hulst pagina 2 Elopak N.V. te Temeuzen door Noorse minister geopend pagina 3

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1969 | | pagina 1