Sport Zuinig autoriiden VOETBAL AXEL - UNO ANIMO 2-3 In deze wedstrijd waar voor Axel niets meer afhing werden enkele jonge spelers opgesteld. Bouchaute en Steel hun plaatsen werden in genomen door Martheze en Jaap Oppeneer, die soms hun plaats goed waard waren. Voor de rust speelde Axel zonder inzet. Voor de Brabanders lag het nog even anders, deze waren op paier nog niet veilig voor degrada tie en zij gaven een grote inzet. In de le minuut van de wedstrijd kreeg Ge rard Jonkman een goede kans op gepast aan geven van Jaap Lensen, maar zijn schot was te zwak. In de 14e minuut profiteerde Wim van Gink van een verkeerde terugspeelbal van de Uno- defensie om de score te openen 1-0. 8 Minuten later was het bij slecht ingrijpen van de Axelse verdediging dat R. van de Velde de stand gelijk maakte 1-1. Na een half uur spelen was het weer bij een aarzeling van de verdediging dat er gescoord werd, ditmaal strafte De Leijer deze fout af 1-2. Kort voor rust werd door Verberkmoes een Brabantse aanval ongeoorloofd afgebroken, de toegestane vrijetrap werd in eerste instan tie afgeslagen maar toen van Dongen de bal voor zijn voet kreeg werd het 1-3. Na de thee viel Axel wat feller aan en na 10 minuten spelen was het Wim van Gink die opnieuw scoorde nu op goed aangeven van Wim de Koeijer 2 3. Axel toonde nu zijn overwicht door vele goe de aanvallen waarbij zij maar weinig geluk kenden. In de 25e minuut kopte Peter Deij uit een corner precies langs de verkeerde kant van de paal. Kort hierna kwam van Gink oog in oog met de Brabantse keeper, maar deze plukte de bal van zijn schoen. Een goed gericht schot van Gerard Jonkman werd door een achterspeler op de doellijn ge stopt en een vliegend schot van Peter Deij trof de deklat, terwijl Jopie Dieleman juist naast schoot. Het einde kwam met een 2-3 stand, maar een gelijkspel had Axel gezien het overwicht in de 2e helft zeker verdiend. Alliance 22 14 3 5 34-22 31 RAC 22 13 1 8 38-28 27 Rood Wit 22 9 6 7 35-29 24 RKTVV 22 10 4 8 38-31 24 Terneuzen 22 9 5 8 29-23 23 Uno Animo 22 10 3 9 30-29 23 Axel 23 8 7 8 39-36 23 VCW 22 8 6 8 22-21 22 Vlijmense Boys 23 8 6 9 26-28 22 Longa 22 8 4 10 35-28 20 RWB 22 6 6 10 36-45 18 Internos 22 7 4 11 27-50 18 Zeeland Sport 22 5 3 14 21-40 13 RES. 2e KLASSE C Rood Wit 2 - Axel 2 Terneuzen 2 - RBC 3 Zeeland Sport 2 - NAC 4 uitgest. 2-2 1-1 TWEEDE KLASSE B Vlijmense Boys RWB RAC - Terneuzen Internos - Zeeland Sport Alliance - VCW RKTVV - Rood Wit Axel - Uno Animo 1-1 2-1 2-0 1-0 3-2 2-3 VOOR BABY'S HUIDJE Roosendaal 2 Baronie 3 3 -2 Middelb. 2 20 17 2 1 56-12 36 Rood Wit 2 18 14 2 2 49-19 30 RBC 3 19 11 5 3 48-28 27 NAC 4 19 10 2 7 35-32 22 Terneuzen 2 20 8 3 9 38-39 19 Axel 2 18 7 2 9 37-41 16 Roosendaal 2 19 7 2 10 30-36 16 Baronie 3 19 5 4 10 38-45 14 MOC '17 2 20 2 8 10 35-52 12 Breskens 2 19 4 1 14 30-57 9 Zeel. Sport 2 19 3 3 13 20-55 7 RES. 3e KLASSE C Corn-Boys 2 Middelburg 3 RCS 2 - Alliance 2 RES. DERDE KLASSE C ZEEUWSE VLAG VOOR STADJE IN DE V.S. Het stadje Zeeland in de staat Michigan (V.S.) zal als stadsvlag de Zeeuwse vlag mo gen voeren. Het bestuur van de stad heeft daartoe van gedeputeerde staten toestemming gekregen op voorwaarde, dat in de vlag - zoals in de heraldiek gebruikelijk is een kleine wijziging wordt aangebracht, in dit geval in de vorm van een smalle omranding. Het stadje is in 1847 gesticht door een groep van 452 Zeeuwen (voornamelijk boeren), die op 20 april van dat jaar met drie schepen vertrokken was om het geluk in de nieuwe wereld te gaan beproeven. De achtergronden van deze emigratie waren een sterk verlangen naar een eigen kerkelijke geloofsbeleving, naar economische onafhankelijkheid en naar betere toekomstkansen voor de veelal grote gezinnen. Initiatiefnemers voor de tocht wa ren Jannes van de Luyster, een rijke boer uit Borssele, Jan Steketee en de predikant Cor nelius van der Meulen. Nu, na ruim 120 jaar, heeft Zeeland bijna 5000 inwoners. Blijkens de „city-reports" van de laatste jaren is het stadje zeer wel varend, wat het te danken heeft aan de land bouw, maar ook in belangrijke mate aan de industrie. In het verslag van de stad over 1967 wordt gesproken van één industrievesti ging per honderd inwoners. Ook verder vertoont de ontwikkeling van het stadje overeenkomsten met die in de provincie Zeeland. Men voert n.l. in het stadsembleem een symbool voor de recreatie en in de pro- pagandafolders wordt gewag gemaakt van ve lerlei accomodatie op dit gebied. De bevol king groeit de laatste jaren snel van 1960 tot 1967 bedroeg de stijging 25%. Per 400 inwoners is er één kerkgebouw. Zeeland ligt op ongeveer 10 kilometer van de plaats Holland aan het Michigan-Meer, op ca. 300 km van Chicago en Detroit en op 40 km. afstand van Grand Rapids. 2-0 2-2 Meto 2 18 13 4 1 51-19 30 Alliance 2 18 12 3 3 55-22 27 Middelburg 3 17 8 4 5 36-35 20 Zierikzee 2 18 5 7 6 28-36 17 Steenbergen 2 18 6 4 8 39-40 16 Axel 3 17 5 4 8 33-36 14 RCS 2 18 5 4 9 47-52 14 Goes 2 18 6 2 10 40-55 14 Vlissingen 3 18 5 3 10 52-52 13 Corn Boys 2 18 5 3 10 23-57 13 Terneuzense muziekschool gaat unieke compositie uitvoeren Leerlingen van de Terneuzense muziekschool zullen bij de jaarlijkse openbare uitvoering op 20 mei een compositie uitvoeren voor elektronische muziek, blaasensemble en slag werk. Het stuk is speciaal voor deze bezet ting' geschreven door de pianist Geoffrey Madge, die als leraar aan de muziekschool is verbonden. De compositie is één van de allereerste experimenten op dit gebied. De uitvoering van het werk Pieces for wind and brassensemble with percussion and taperecorder is nogal complex. De elektro nische partij' is door de leerlingen van te voren op band vastgelegd. Bij de uitvoering wordt deze band via twee versterkers van 70 watt afgespeeld. De hout- en koperblazers en het slagwerk staan voor de moeilijke taak precies op tijd in te spelen. Te langzaam of te snel spelen betekent dat er van de akkoor den niets meer terecht komt. Op de Terneuzense muziekschool, waar de leerlingen sinds enige tijd kunnen experimen teren met elektronische klanken, wil men de elektronica ook gaan combineren met andere instrumenten, zoals harmonium en piano. De experimenten blijken op de leerlingen een enorme aantrekkingskracht te hebben. De heer C. A. van Prooijen, directeur van de Terneuzense muziekschool, verklaart die interesse uit vele mogelijkheden die de leer lingen krijgen om zelf initiatief te ontplooien. ZATERDAGCOMPETITIE DERDE KLASSE G AZVV 2 - Tem. Boys 3 Hoek 2 - Spui 2 Hoek 3 - Philippine 3 Oostburg 3 - Tem. Boys 4 Tern. Boys 5 - Sluis 2 Zaamslag 2 - AZVV 2 4-1 12-0 Ph.n.o. 0-0 2-3 1-4 Opbrengst Zeeuwse Collecte 1968 Van de Stichting Zeeland ontvingen wij een opgave van de opbrengst van de Zeeuwse Collecte 1968. Door omstandigheden werd in 9 van de 78 gemeenten de collecte niet gehouden. In vergelijking tot 1967 is de bruto-opbrengst echter toch met ongeveer 2.400, geste gen. Na aftrek van de verwervingskosten, alsmede 18% ten behoeve van plaatselijke sociaal- culturele doeleinden, is ruim 28.000, - be schikbaar ten behoeve van de, in overleg met de Nederlandse Federatie voor Vrouwelijke Vrijwillige Hulpverlening in Zeeland, vast gestelde doeleinden. De opbrengst per groep was Walcheren 8.788,95; Tholen 3.111,97; Zuid-Beveland 10.755,22; Noord-Beveland 2.346,25; Oost Z.-Vlaanderen 4.716,13; West Z.-Vlaanderen 3.826,97; Schouwen en Duiveland 3.504,88; St. Philipsland 718,50. De netto-opbrengst heeft de volgende be stemming Vakantie gehandicapten 8.500, Vakantie bejaarden 8.500, - Anjerfonds Zeeland 8.500, - L.O.M.-scholen 2.100,- Reserve 562,49 28.162,49 Bekendmakingen GEMEENTE AXEL Ophalen huisvuil Burgemeester en Wethouders van Axel maken bekend, dat in de wijken waar het huisvuil op donderdag wordt opgehaald, dit in plaats van op donderdag 15 mei 1969 (Hemelvaarts dag) zal geschieden op vrijdag 16 mei 1969. Axel, 1 mei 1969 Burgemeester en Wethouders van Axel, De Secretaris, De Burgemeester, P. G. v. d. Bosse. M. K. van Dijke. Burgemeester en Wethouders van Axel be tuigen hun erkentelijkheid jegens allen, die eraan hebben medegewerkt de Nationale Do denherdenking op zondag 4 mei j.l. tot een sobere, doch stijlvolle plechtigheid te maken. Axel, 6 mei 1969 Burgemeester en Wethouders van Axel, De Secretaris, De Burgemeester, P. G. v. d. Bosse. M. K. van Dijke. Bandentype en bandenspanning Op radiaal-banden heeft de auto over het al gemeen een wat kleinere rolweerstand - en dus een iets lager verbruik - dan op gewone banden. Geen reden overigens om daarop de bandenkeuze te baseren. Te weinig lucht ver hoogt de rolweerstand en dus het benzine verbruik. Niet te beïnvloeden factoren Behalve misschien op het gewicht van de la ding, kan de bestuurder door rijstijl of uit rusting van de auto op elk van bovengenoem de factoren invloed uitoefenen. Dat is niét het geval op een aantal andere verbruiks- verhogende factoren, zoals de aard van de route (smalle bochtige binnenwegen, auto wegen of stadsverkeer maken een groot ver schil), de verkeersdichtheid en de wegge- steldheid (de plattelandsdierenarts Smeerolieverbruik Ook het smeerolieverbruik van merk tot merk, van type tot type. Een motor zonder verbruik bestaat niet. Blijft het olieniveau precies op peil, dan wordt het olieverbruik in feite genivelleerd door benzineverdunning. Een twintigtal autojournalisten nam vorig jaar deel aan een motorolietest van Esso met het produkt „Uniflo". In nagenoeg alle ge vallen constateerden zij een beperkt oliever bruik. Dergelijke multigrade oliën zijn in aanschaf iets duurder, maar de mindere cy- linder-slijtage en het lagere olieverbruik ver goeden dit ruimschoots. Extreme verschillen mogelijk Wanneer toevallig enige zwaarwegende fac toren gelijkgericht zijn - verbruiksverhogend - of verlagend kunnen zeer belangrijke verschillen ontstaan, zelfs tussen twee exact gelijke wagens. Ook is gebleken dat het ver bruik van één en dezelfde wagen tot meer dan het dubbele kan stijgen als over de gehele linie van de voordeligste op de onvoordeligste bedrijfsomstandigheden wordt overgegaan. Normaal gesproken strekt het benzine-ver- bruiksgebied van een wagen in de midden klasse zich uit van 7 tot 11 liter per 100 km. Op de kleintjes passen Voor wie 10.000 km per jaar rijdt - en menigeen die niet voor beroep of bedrijf rijdt, komt daaraan niet toe - zal het jaar lijks c.a. 120 gulden schelen of de wagen in een „gegeven dienst" gemiddeld 10 dan wel 12,5 km op een liter loopt. Dat maakt dus niet zoveel uit. Uit de statistieken blijkt evenwel, dat een niet te onderschatten aantal autobeziters in ons land zich hun auto slechts kunnen ver oorloven indien zij een secuur als systema tisch op de kleintjes passen. Daartoe behoort het streven naar het laagst mogelijke ben zine- en olieverbruik, bij voorkeur zonder toepassing van rijtechnische of motortech- nische kunstgrepen, die het rijgenoegen aan tasten of waaronder de motor zou kunnen lij den. Met het „knijpen" van de carburateur afstelling is het laatste meestal het geval. Samenvattend advies Vermijd niet alleen hóge snelheden maar ook fél optrekken, ongeacht in welk snelheidsge- bied. Telkens als de gaspedaal wordt inge trapt in plaats van geleidelijk naar beneden geduwd, levert het acceleratiepompje extra benzine. Natuurlijk mag dit u niet beletten inhaalmanoeuvres op een weg met tegenlig gers zo snel mogelijk uit te voeren Regel tijdig uw snelheid door gas te minderen of af te sluiten en ga niet op het laatste mo ment hard remmen. Het laatste is onveilig en u bent duurder uit - Onder overigens gelijke omstandigheden ver bruikt een motor, bij een bepaalde rijsnelheid, méér benzine in een lage dan in een hoge versnelling. Schakel dus niet al te vroeg te rug en niet onnodig laat op. Blijf niet in een lage versnelling rijden als het in hoge kan. Dwing de motor echter ook niet tot een „voel baar" ongunstig laag toerental. Ook voor het gebruik van versnellingen bestaat een gulden middenweg. Gelijkmatigheid in elk opzicht is het geheim van zuinig rijden waarbij men toch behoorlijk opschiet. Verkeersdichtheid en weggesteldheid heeft u niet in de hand caDa\\®Vn

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1969 | | pagina 3