Sport
Zuinig
autoriiden
VOETBAL
AXEL - UNO ANIMO 2-3
In deze wedstrijd waar voor Axel niets meer
afhing werden enkele jonge spelers opgesteld.
Bouchaute en Steel hun plaatsen werden in
genomen door Martheze en Jaap Oppeneer,
die soms hun plaats goed waard waren.
Voor de rust speelde Axel zonder inzet. Voor
de Brabanders lag het nog even anders, deze
waren op paier nog niet veilig voor degrada
tie en zij gaven een grote inzet.
In de le minuut van de wedstrijd kreeg Ge
rard Jonkman een goede kans op gepast aan
geven van Jaap Lensen, maar zijn schot was
te zwak.
In de 14e minuut profiteerde Wim van Gink
van een verkeerde terugspeelbal van de Uno-
defensie om de score te openen 1-0.
8 Minuten later was het bij slecht ingrijpen
van de Axelse verdediging dat R. van de
Velde de stand gelijk maakte 1-1.
Na een half uur spelen was het weer bij een
aarzeling van de verdediging dat er gescoord
werd, ditmaal strafte De Leijer deze fout af
1-2.
Kort voor rust werd door Verberkmoes een
Brabantse aanval ongeoorloofd afgebroken,
de toegestane vrijetrap werd in eerste instan
tie afgeslagen maar toen van Dongen de bal
voor zijn voet kreeg werd het 1-3.
Na de thee viel Axel wat feller aan en na
10 minuten spelen was het Wim van Gink
die opnieuw scoorde nu op goed aangeven
van Wim de Koeijer 2 3.
Axel toonde nu zijn overwicht door vele goe
de aanvallen waarbij zij maar weinig geluk
kenden.
In de 25e minuut kopte Peter Deij uit een
corner precies langs de verkeerde kant van
de paal. Kort hierna kwam van Gink oog in
oog met de Brabantse keeper, maar deze
plukte de bal van zijn schoen.
Een goed gericht schot van Gerard Jonkman
werd door een achterspeler op de doellijn ge
stopt en een vliegend schot van Peter Deij
trof de deklat, terwijl Jopie Dieleman juist
naast schoot.
Het einde kwam met een 2-3 stand, maar
een gelijkspel had Axel gezien het overwicht
in de 2e helft zeker verdiend.
Alliance
22
14
3
5
34-22
31
RAC
22
13
1
8
38-28
27
Rood Wit
22
9
6
7
35-29
24
RKTVV
22
10
4
8
38-31
24
Terneuzen
22
9
5
8
29-23
23
Uno Animo
22
10
3
9
30-29
23
Axel
23
8
7
8
39-36
23
VCW
22
8
6
8
22-21
22
Vlijmense Boys
23
8
6
9
26-28
22
Longa
22
8
4
10
35-28
20
RWB
22
6
6
10
36-45
18
Internos
22
7
4
11
27-50
18
Zeeland Sport
22
5
3
14
21-40
13
RES. 2e KLASSE C
Rood Wit 2 - Axel 2
Terneuzen 2 - RBC 3
Zeeland Sport 2 - NAC 4
uitgest.
2-2
1-1
TWEEDE KLASSE B
Vlijmense Boys RWB
RAC - Terneuzen
Internos - Zeeland Sport
Alliance - VCW
RKTVV - Rood Wit
Axel - Uno Animo
1-1
2-1
2-0
1-0
3-2
2-3
VOOR BABY'S HUIDJE
Roosendaal 2
Baronie
3
3
-2
Middelb. 2
20
17
2
1
56-12
36
Rood Wit 2
18
14
2
2
49-19
30
RBC 3
19
11
5
3
48-28
27
NAC 4
19
10
2
7
35-32
22
Terneuzen 2
20
8
3
9
38-39
19
Axel 2
18
7
2
9
37-41
16
Roosendaal 2
19
7
2
10
30-36
16
Baronie 3
19
5
4
10
38-45
14
MOC '17 2
20
2
8
10
35-52
12
Breskens 2
19
4
1
14
30-57
9
Zeel. Sport 2
19
3
3
13
20-55
7
RES. 3e KLASSE C
Corn-Boys 2 Middelburg 3
RCS 2 - Alliance 2
RES. DERDE KLASSE C
ZEEUWSE VLAG VOOR
STADJE IN DE V.S.
Het stadje Zeeland in de staat Michigan
(V.S.) zal als stadsvlag de Zeeuwse vlag mo
gen voeren. Het bestuur van de stad heeft
daartoe van gedeputeerde staten toestemming
gekregen op voorwaarde, dat in de vlag -
zoals in de heraldiek gebruikelijk is een
kleine wijziging wordt aangebracht, in dit
geval in de vorm van een smalle omranding.
Het stadje is in 1847 gesticht door een groep
van 452 Zeeuwen (voornamelijk boeren), die
op 20 april van dat jaar met drie schepen
vertrokken was om het geluk in de nieuwe
wereld te gaan beproeven. De achtergronden
van deze emigratie waren een sterk verlangen
naar een eigen kerkelijke geloofsbeleving,
naar economische onafhankelijkheid en naar
betere toekomstkansen voor de veelal grote
gezinnen. Initiatiefnemers voor de tocht wa
ren Jannes van de Luyster, een rijke boer uit
Borssele, Jan Steketee en de predikant Cor
nelius van der Meulen.
Nu, na ruim 120 jaar, heeft Zeeland bijna
5000 inwoners. Blijkens de „city-reports"
van de laatste jaren is het stadje zeer wel
varend, wat het te danken heeft aan de land
bouw, maar ook in belangrijke mate aan de
industrie. In het verslag van de stad over
1967 wordt gesproken van één industrievesti
ging per honderd inwoners.
Ook verder vertoont de ontwikkeling van het
stadje overeenkomsten met die in de provincie
Zeeland. Men voert n.l. in het stadsembleem
een symbool voor de recreatie en in de pro-
pagandafolders wordt gewag gemaakt van ve
lerlei accomodatie op dit gebied. De bevol
king groeit de laatste jaren snel van 1960
tot 1967 bedroeg de stijging 25%. Per 400
inwoners is er één kerkgebouw.
Zeeland ligt op ongeveer 10 kilometer van
de plaats Holland aan het Michigan-Meer,
op ca. 300 km van Chicago en Detroit en op
40 km. afstand van Grand Rapids.
2-0
2-2
Meto 2
18
13
4
1
51-19
30
Alliance 2
18
12
3
3
55-22
27
Middelburg 3
17
8
4
5
36-35
20
Zierikzee 2
18
5
7
6
28-36
17
Steenbergen 2
18
6
4
8
39-40
16
Axel 3
17
5
4
8
33-36
14
RCS 2
18
5
4
9
47-52
14
Goes 2
18
6
2
10
40-55
14
Vlissingen 3
18
5
3
10
52-52
13
Corn Boys 2
18
5
3
10
23-57
13
Terneuzense muziekschool gaat unieke compositie
uitvoeren
Leerlingen van de Terneuzense muziekschool
zullen bij de jaarlijkse openbare uitvoering
op 20 mei een compositie uitvoeren voor
elektronische muziek, blaasensemble en slag
werk. Het stuk is speciaal voor deze bezet
ting' geschreven door de pianist Geoffrey
Madge, die als leraar aan de muziekschool
is verbonden. De compositie is één van de
allereerste experimenten op dit gebied.
De uitvoering van het werk Pieces for
wind and brassensemble with percussion and
taperecorder is nogal complex. De elektro
nische partij' is door de leerlingen van te
voren op band vastgelegd. Bij de uitvoering
wordt deze band via twee versterkers van 70
watt afgespeeld. De hout- en koperblazers en
het slagwerk staan voor de moeilijke taak
precies op tijd in te spelen. Te langzaam of
te snel spelen betekent dat er van de akkoor
den niets meer terecht komt.
Op de Terneuzense muziekschool, waar de
leerlingen sinds enige tijd kunnen experimen
teren met elektronische klanken, wil men de
elektronica ook gaan combineren met andere
instrumenten, zoals harmonium en piano. De
experimenten blijken op de leerlingen een
enorme aantrekkingskracht te hebben.
De heer C. A. van Prooijen, directeur van
de Terneuzense muziekschool, verklaart die
interesse uit vele mogelijkheden die de leer
lingen krijgen om zelf initiatief te ontplooien.
ZATERDAGCOMPETITIE
DERDE KLASSE G
AZVV 2 - Tem. Boys 3
Hoek 2 - Spui 2
Hoek 3 - Philippine 3
Oostburg 3 - Tem. Boys 4
Tern. Boys 5 - Sluis 2
Zaamslag 2 - AZVV 2
4-1
12-0
Ph.n.o.
0-0
2-3
1-4
Opbrengst
Zeeuwse Collecte 1968
Van de Stichting Zeeland ontvingen wij een
opgave van de opbrengst van de Zeeuwse
Collecte 1968.
Door omstandigheden werd in 9 van de 78
gemeenten de collecte niet gehouden.
In vergelijking tot 1967 is de bruto-opbrengst
echter toch met ongeveer 2.400, geste
gen.
Na aftrek van de verwervingskosten, alsmede
18% ten behoeve van plaatselijke sociaal-
culturele doeleinden, is ruim 28.000, - be
schikbaar ten behoeve van de, in overleg met
de Nederlandse Federatie voor Vrouwelijke
Vrijwillige Hulpverlening in Zeeland, vast
gestelde doeleinden.
De opbrengst per groep was
Walcheren 8.788,95; Tholen 3.111,97;
Zuid-Beveland 10.755,22; Noord-Beveland
2.346,25; Oost Z.-Vlaanderen 4.716,13;
West Z.-Vlaanderen 3.826,97; Schouwen
en Duiveland 3.504,88; St. Philipsland
718,50.
De netto-opbrengst heeft de volgende be
stemming
Vakantie gehandicapten 8.500,
Vakantie bejaarden 8.500, -
Anjerfonds Zeeland 8.500, -
L.O.M.-scholen 2.100,-
Reserve 562,49
28.162,49
Bekendmakingen
GEMEENTE AXEL
Ophalen huisvuil
Burgemeester en Wethouders van Axel maken
bekend, dat in de wijken waar het huisvuil
op donderdag wordt opgehaald, dit in plaats
van op donderdag 15 mei 1969 (Hemelvaarts
dag) zal geschieden op vrijdag 16 mei 1969.
Axel, 1 mei 1969
Burgemeester en Wethouders van Axel,
De Secretaris, De Burgemeester,
P. G. v. d. Bosse. M. K. van Dijke.
Burgemeester en Wethouders van Axel be
tuigen hun erkentelijkheid jegens allen, die
eraan hebben medegewerkt de Nationale Do
denherdenking op zondag 4 mei j.l. tot een
sobere, doch stijlvolle plechtigheid te maken.
Axel, 6 mei 1969
Burgemeester en Wethouders van Axel,
De Secretaris, De Burgemeester,
P. G. v. d. Bosse. M. K. van Dijke.
Bandentype en bandenspanning
Op radiaal-banden heeft de auto over het al
gemeen een wat kleinere rolweerstand - en
dus een iets lager verbruik - dan op gewone
banden. Geen reden overigens om daarop de
bandenkeuze te baseren. Te weinig lucht ver
hoogt de rolweerstand en dus het benzine
verbruik.
Niet te beïnvloeden factoren
Behalve misschien op het gewicht van de la
ding, kan de bestuurder door rijstijl of uit
rusting van de auto op elk van bovengenoem
de factoren invloed uitoefenen. Dat is niét
het geval op een aantal andere verbruiks-
verhogende factoren, zoals de aard van de
route (smalle bochtige binnenwegen, auto
wegen of stadsverkeer maken een groot ver
schil), de verkeersdichtheid en de wegge-
steldheid (de plattelandsdierenarts
Smeerolieverbruik
Ook het smeerolieverbruik van merk tot
merk, van type tot type. Een motor zonder
verbruik bestaat niet. Blijft het olieniveau
precies op peil, dan wordt het olieverbruik in
feite genivelleerd door benzineverdunning.
Een twintigtal autojournalisten nam vorig
jaar deel aan een motorolietest van Esso met
het produkt „Uniflo". In nagenoeg alle ge
vallen constateerden zij een beperkt oliever
bruik. Dergelijke multigrade oliën zijn in
aanschaf iets duurder, maar de mindere cy-
linder-slijtage en het lagere olieverbruik ver
goeden dit ruimschoots.
Extreme verschillen mogelijk
Wanneer toevallig enige zwaarwegende fac
toren gelijkgericht zijn - verbruiksverhogend
- of verlagend kunnen zeer belangrijke
verschillen ontstaan, zelfs tussen twee exact
gelijke wagens. Ook is gebleken dat het ver
bruik van één en dezelfde wagen tot meer
dan het dubbele kan stijgen als over de gehele
linie van de voordeligste op de onvoordeligste
bedrijfsomstandigheden wordt overgegaan.
Normaal gesproken strekt het benzine-ver-
bruiksgebied van een wagen in de midden
klasse zich uit van 7 tot 11 liter per 100 km.
Op de kleintjes passen
Voor wie 10.000 km per jaar rijdt - en
menigeen die niet voor beroep of bedrijf
rijdt, komt daaraan niet toe - zal het jaar
lijks c.a. 120 gulden schelen of de wagen in
een „gegeven dienst" gemiddeld 10 dan wel
12,5 km op een liter loopt. Dat maakt dus
niet zoveel uit.
Uit de statistieken blijkt evenwel, dat een
niet te onderschatten aantal autobeziters in
ons land zich hun auto slechts kunnen ver
oorloven indien zij een secuur als systema
tisch op de kleintjes passen. Daartoe behoort
het streven naar het laagst mogelijke ben
zine- en olieverbruik, bij voorkeur zonder
toepassing van rijtechnische of motortech-
nische kunstgrepen, die het rijgenoegen aan
tasten of waaronder de motor zou kunnen lij
den. Met het „knijpen" van de carburateur
afstelling is het laatste meestal het geval.
Samenvattend advies
Vermijd niet alleen hóge snelheden maar ook
fél optrekken, ongeacht in welk snelheidsge-
bied. Telkens als de gaspedaal wordt inge
trapt in plaats van geleidelijk naar beneden
geduwd, levert het acceleratiepompje extra
benzine. Natuurlijk mag dit u niet beletten
inhaalmanoeuvres op een weg met tegenlig
gers zo snel mogelijk uit te voeren
Regel tijdig uw snelheid door gas te minderen
of af te sluiten en ga niet op het laatste mo
ment hard remmen. Het laatste is onveilig
en u bent duurder uit -
Onder overigens gelijke omstandigheden ver
bruikt een motor, bij een bepaalde rijsnelheid,
méér benzine in een lage dan in een hoge
versnelling. Schakel dus niet al te vroeg te
rug en niet onnodig laat op. Blijf niet in een
lage versnelling rijden als het in hoge kan.
Dwing de motor echter ook niet tot een „voel
baar" ongunstig laag toerental. Ook voor het
gebruik van versnellingen bestaat een gulden
middenweg.
Gelijkmatigheid in elk opzicht is het geheim
van zuinig rijden waarbij men toch behoorlijk
opschiet.
Verkeersdichtheid en weggesteldheid heeft u niet in de hand
caDa\\®Vn