havens in de delta
koninginnedag
OPENBARE VERGADERING
ZATERDAG 26 APRIL 1969
83e Jaargang no. 30
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
van de GEMEENTERAAD van AXEL
op DINSDAG 29 APRIL 1969, des namiddagas om 7.00 uur
ten stadhuize.
AGENDA
1. Opening
2. Notulen
3. Ingekomen stukken en mededelingen
4. Voorstel om akkoord te gaan met een
herziening van de bezoldiging van de
wethouders per 1 januari 1969 en met
een automatische aanpassing van de
wethouderswedden aan de algemene be
wegingen in het loon- en salarisniveau
5. Voorstel tot aankoop van de woning
Buitenweg 74 van de heer G. A. van
Stevendaal te Axel
6. Voorstel tot aankoop van de woning
Buitenweg 68 van de heer J. Witte te
Axel
7. Voorstel tot het deelnemen aan de „Ge
meenschappelijke regeling tot Stichting
en exploitatie van een regionaal woon
wagencentrum in Zeeuwsch-Vlaanderen
8. Voorstel tot het toekennen van voor
schotten op de vergoeding aan de bijzon
dere scholen wegens overschrijding van
het bedrag per leerling der openbare la
gere school over het vijfjarig tijdvak
1963 t/m 1967
9. Voorstel tot het aanvragen van jaarlijkse
bijdragen uit 's-Rijks kas in de exploi
tatiekosten van de door de Regionale
Zeeuwsch-Vlaamse Woningbouwvereni
ging te bouwen 42 premiewoningen en
tot het verstrekken van deze bijdragen
aan bedoelde vereniging.
10. Voorstel tot het garanderen van de rente
en aflossing van een geldlening aan te
gaan door de Regionale Zeeuwsch-
Vlaamse Woningbouwvereniging, geves
tigd te Axel, ten behoeve van de bouw
van 42 premiewoningen in plan Oost.
11. Voorstel tot herziening van het exploi
tatieplan Oost,West
12. Voorstel tot herziening van het exploi
tatieplan Oudewijk en omgeving
13. Voorstel tot herziening van het exploi
tatieplan Noord II (Kleine Noordpol
der)
14. Voorstel tot herziening van het exploi
tatieplan „Spui"
15. Voorstel tot het aangaan van kasgeld
leningen, tot een max. van 2.000.000,-
16. Voorstel tot het vaststellen van enige
wijzigingen van de begrotingen van de
takken van dienst en van enige wijzi
gingen van de gemeentebegroting, alle
betrekking hebbende op het dienstjaar
1969
17. Voorstel tot het vaststellen van de le
wijziging van het Algemeen Ambtenaren
reglement
18. Rondvraag
19. Sluiting
(zie vervolg op pagina 2)
Discussieavond in Antwerpen over:
Havens in de Delta was het onderwerp van een discussieavond in
Antwerpen waaraan ten overstaan van een groot gezelschap deel
namen drs. B. Cools medewerker van het Belgisch Centraal Plan
bureau en leider van het streekplanwerk voor de westelijke oever
van Antwerpen, prof. M. Anselin uit Gent en drs. M. C. Verburg
direkteur van het ETI voor Zeeland. De konferentie werd georgani
seerd door de Belgische Emile van der Velde Stichting. Er werd zon
der inleiding ingegaan op een aantal vragen.
Zeewier uit Twente beschermt kust van Zeeland
De ontwikkeling van artikelen voor de wa
terbouwkunde is ruim tien jaar geleden be
gonnen. Er werden rondgeweven zandzakken
vervaardigd van synthetische weefsels waar
in tien ton zand kon worden gestort. De zak
ken kunnen niet rotten. Er werden proeven
genomen in de Oosterschelde en het Brou-
wershavense Gat. Het probleem was dat zij
moeilijk bestand zijn tegen een stroom van
4 a 5 m per seconde. Ofschoon deze zand
zakken wel gebruikt kunnen worden bij ge
ringe stroomsnelheden, bleek het afzetgebied
hiervan niet groot te zijn. Wel worden er
kleinere zakken gebruikt die, in tegenstelling
met jutezakken jarenlang gevuld kunnen wor
den opgeslagen bij bedreigde punten. Hier
van wordt gebruik gemaakt door waterschap
pen.
Met het nieuwste produkt, het kunstmatige
zeewier, is het mogelijk de zeebodem tegen
erosie te beschermen, maar bovendien tracht
men te bewerken dat het meegevoerde zand
zich afzet op gebieden met zeewier. De eerste
proeven met dit zeewier werden in Denemar
ken genomen en met succes. Het grote pro
bleem bleek de verankering te zijn. Aan de
Deense kust werd lood gebruikt waaraan zee
wier in bundels werd vastgehouden. In Ne
derland, ontstond een weeftechniek waarbij
de bundels zeewier vastzitten aan synthetisch
doek dat uit het zeewier is geweven. Hiervan
kan een zoom worden gemaakt welke gevuld
wordt met zand.
Het wier heeft tot taak afslag van de kust
te voorkomen. Uit de proeven is gebleken dat
het zeewier zijn taak het best vervult als het
in rijen achter elkaar wordt geplant. De
stroom langs de kust wordt door de kunst
matige bodembeplanting geremd, zoekt zijn
weg in opwaartse richting om deze remming
te ontgaan. Het blijkt dat achter de zeewierbe
planting de stroming sterk is verminderd.
Het zand dat onder het zeewier ligt, wordt
niet of nauwelijks door de stroming meege
voerd en het aangevoerde zand gaat bezin
ken boven en achter het zeewierveld.
Zeewier is ook gebruikt om een aardgaslei
ding vanuit de Noordzee die gas transporteert
naar Engeland te beschermen. De mogelijk
heden zijn groot. Op deze wijze zou het
dichtslibben van de vaargeulen kunnen wor
den voorkomen, gevaarlijk* stromingen kun
nen worden getemd en zandwinning bevor
derd. Het is bovendien een goedkoop middel
in vergelijking met de overal in gebruik zijn
de zinkstukken, die ongeveer drie keer zo
duur zijn als het Twentse zeewier.
Gebrek aan coördinatie
Over het gebrek aan coördinatie en de twijfel
aan de economische verantwoordelijkheid van
alle plannen zei de heer Verburg dat de con
sequenties van de aanleg van tienduizenden
hectares ondermeer voor de betalingsbalans,
voor de inflatoire krachten en voor de werk
gelegenheid zo groot zijn dat elk havenpro-
jekt niet meer door welke havenbeheerder
dan ook overzien kan worden. In dit opzicht
in ieder geval zijn zij te klein. Het zou bij
voorbeeld mogelijk zijn nog veel meer terrein
aan te leggen maar dan doet men het om
buitenlandse arbeidskrachten aan te trekken.
Dan is havenbeleid geen instrument meer,
maar doel op zichzelf. Professor Anselin
voerde het pleit voor ramingen van kosten
en baten van de projekten Drs. Cools pleitte
voor een soepel beheer. De heer Verburg
ging hiermee akkoord maar vond dat de re
geringen en Benelux de programmering van
de terreinen moeten verzorgen.
Pijpleidingen
Drs. Cools gaf interessante gegevens over de
pijpleiding Rotterdam-Antwerpen. Per ton
komt deze olie op 156 frs. vervoerskosten,
tegenover 221 frs. bij aanvoer zoals nu in
Antwerpen. Als reaktie kwamen er aantrek
kelijke offertes uit Le Havre dat op natuur
lijke wijze geschikt is voor zeer grote sche
pen. Zo zou aanvoer daar in tankers van
200.000 ton overgeladen in tankers van
70.000 ton die naar Antwerpen varen op
164 frs. komen.
Op de stelling van de heer Verburg dat men
aftakking naar Zeeland niet moet verbieden
(dit moet men aan de maatschappijen over
laten) omdat dit van een verkeerde mentali
teit uitgaat, zei de heer Cools dat dit wel
vergeten zou worden. De heer Verburg merk
te op dat Zeeland dan alle recht had zich ook
zo tegen het Baalhoekkanaal op te stellen.
Over de ontwikkeling op de linker Schelde-
oever zei de heer Cools dat daar ook veel
verwerkende industrieën zouden komen.
Prof. Anselin stelde dat hier binnen een jaar
over beslist moet worden. De heer Verburg
ging in op de Brabantse neiging van Rei-
merswaal op Saeftinge over te schakelen. Als
ook dit rationeel wordt benaderd is daar niets
op tegen. Een Belgisch-Nederlandse commis
sie (met o.a. drs. De Pous) is hiermee bezig.
Projekt zeestad
Over het projekt Zeestad, groot eiland buiten
de kust bij Zeebrugge, zei prof. Anselin dat
dit veel beter is dan het plan Van de Daele,
een kanaal ten oosten van Terneuzen naar
Gent voor schepen van 125.000 ton. Voor
Zeestad zijn uitvoerige berekeningen gemaakt
Het nationale produkt zal er van 0,12 tot
0,91 pet. mee toenemen.
Zeestad werkt door de vergrote vaargeul
gunstig voor Vlissingen en Terneuzen. Bo
vendien is de recreatie aan de kust er niet
mee gediend. De heer Cools zou echter al
deze faktoren willen zien, alvorens een de
finitief oordeel te vellen. Dan is Duinkerken
nog een beter voorstel. Prof. Anselin wees
nog op de mogelijkheid van containervervoer.
De heer Verburg stelde dat Benelux ook hier
moet vergelijken en wel Voorne-Putten en
Zeestad. Voorts merkte deze op dat hem het
argument van schepen Delwaide van Antwer
pen dat een omschakeling van het Baalhoek-
naar een Ossenisse-kanaal de plannen in de
war zou sturen, zwak voorkwam. De Bel
gische forum-leden stelden echter dat dit ka
naal 16 km in plaats .van 8 km zou worden.
Het ligt echter nautisch weer beter en de
utibreidingen in Zeeuwsch-Vlaanderen gaan
ook in die richting.
Tenslotte werd er op gewezen dat er heel
wat Benelux-overleg ligt te wachten. De heer
Verburg zei dat Nederland wat dit betreft in
eigen land al een eind op weg is.
PROGRAMMA
AXELSE COURANT
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent
Halfjaar-abonnement:
Axel binnen de kom f 4,Andere plaatsen f 4,50
Buitenland f 6,50
Hoofdredaktie: J. C. VINK
Redaktie en administratie Axel, Markt 12, tel. 2020* (3 lijnen), postbus 16
Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm
Bij kontrakten belangrijke reduktie.
Ingezonden mededelingen 30 cent per mm.
Kleine advertenties 1-10 woorden f 1,
elk woord meer 15 cent.
Voor de kust van Zeeland liggen velden van kunstmatig zeewier, dat geweven is in Twente.
Laboratoriumproeven wettigen de verwachting, dat dit produkt in staat zal zijn een bijdrage te
leveren tot bescherming van de zeekust. In dit produkt zijn verenigd de chemische kennis van
Shell en de weefstof kennis van textielexperts.
TIEN JAAR GELEDEN BEGONNEN
BESCHERMEN TEGEN EROSIE
AFSLAG VAN KUST VOORKOMEN
Havens in de Delta. Discussieavond
te Antwerpen
pagina 1
Mededelingen van de Axelse raad
naar aanleiding van een vraag
omtrent huisvestingsbeleid
pagina 2
Luchtverbinding Seppe - Hulst
pagina 3
Meer mogelijkheden voor sport
vissers
pagina 4
axel
der feestelijkheden op 30 april 1969
8.00 uur Klokluiden.
8.15 uur Reveille op het dak van Visser-
Koole, gevolgd door het afschieten van
bommen.
8.30 uur Ophalen van schoolkinderen langs
diverse routes:
a. Szydlowskiplein, Markt, Wolstraat, Nas-
saustraat, Evertsenstraat, Bankertstraat,
Crijnssenstraat, Polenstraat, Wolstraat,
Markt.
b. Szydlowskiplein, Markt. Weststraat,
Burchtlaaan, Kennedyplein, Rooseveltlaan
Attleelaan, Marijkestraat, Wilhelminastraat,
Stationsstraat, Noordstraat, Weststraat,
Markt.
9.00 uur Vlaghijsen.
9.05 uur Aubade.
9.25 uur Toespraak door de burgemeeser.
9.30 uur Eerste voorstelling voor de kleuters
door „De Kriekeputte".
10.30 uur Tweede voorstelling voor de kleu
ters door „De Kriekeputte".
9.45 uur Kinderspelen voor de klassen 1, 2,
3 en 4.
10.30 uur Kinderspelen in competitieverband
klassen 5 en 6.
13.30 uur Opstelling der grootse optocht op
het Szydlowskiplein.
14.00 uur Programma voor bejaarden in res
taurant van „De Halle".
14.00 uur Eerste rondgang optocht:
Szydlowskiplein, Markt, Weststraat, Kenne
dyplein, Rooseveltlaan, Byloquestraat, Wil
helminastraat, Irenestraat, Bernhardstraat,
Margrietstraat, Singelweg, Byloquestraat. P.
Paulusstraat, Mauritsstraat, Wilhelminastraat
Scharpstraat, Pr. Hendrikstraat, Julianastraat
Oosterstraat, Kerkdreef, Stationsstraat, Bui
tenweg, Tuinstraat, Noordstraat, Weststraat,
Markt Szydlowskiplein.
15.45 uur Wielerkoers voor de jeugd van
het Voortgezet Onderwijs.
Route: Tuinstraat (start en finish), Szydlows-
kistraat, Markt, Weststraat, Noordstraat,
Tuinstraat,.
17.00 uur Demonstraties gymnastiekvereni
ging „Voorwaarts" en judovereniging „Del
ta" op het Szydlowskiplein.
19.00 uur Volleybalwedstrijd op het Szyd
lowskiplein tussen „Voorwaarts" en Terhole.
19.30 uur Beatshow door beatband „Bloo
dy Picnic" in de nieuwe jeugdsociëteit „Pop-
Eye" in de Singelweg (v.h. „Zorgvliet").
20.00 uur Opstelling voor de avondoptocht
(lichtstoet) op het Szydlowskiplein.
20.30 uur Rondgang lichtstoet.
Route: Szydlowskiplein. Markt, Wolstraat,
Evertsenstraat, Bankertstraat, de Ruyterstraat
J. de Moorstraat, Mozartstraat, Handel-
straat, Verdistraat, Gen. Mackzekstraat, Cho-
pinstraat, Beethovenstraat, Calandstraat, Ro-
bertstraat, Te Waterstraat, v. Middelhoven-
straat, Bosplein Kanaalkade, Evertsenstraat,
Nassaustraat, Markt, Szydlowskiplein.
21.45 uur Bekendmaking prijzen optocht op
het bordes van het stadhuis.