Het Joodse Paasfeest Vliegveld bij Hulst
Land van
Saeftinghe
ook
industrie-
projekt
al drie jaar renteloos
ZATERDAG 5 APRIL 1969
83e Jaargang no. 27
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
3
Ondanks het concilie van Nicea dit jaar in dezelfde week
„Pascha" werd reeds door
Nomadenstammen gevierd
De geschiedenis geeft ons echter een geheel
ander heeld over het „paasfeest". Onderzoe
kingen hebben aangetoond, dat reeds in de
vroegere tijden er zwervende nomadenstam
men waren, die jaarlijks hun „pascha" vier
den. Daar deze stammen voor hun levens
onderhoud geheel waren aangewezen op hun
veestapel en de landbouw waaronder hier
roofbouw moet worden verstaan - offerde
men elk jaar de eerstelingen van zijn kudde
en een gedeelte van de beste gewassen van
het veld om hierdoor de zegen van de goden
voor een goede veestapel en een rijke oogst
af te smeken.
De Israëlieten namen later dit feest van de
zwervende stammen over en maakten het tot
hun pascha de herdenking van de uittocht
uit Egypte onder leiding van Mozes en Aaron,
nadat God de Egyptenaren met tien verschrik
kelijke plagen had geslagen, waarvan de laat
ste plaag aan iedere eerstgeborene van de
Egyptische gezinnen het leven kostte.
Naast het slachten van het lam, waarvan het
bloed aan de deurposten werd gesmeerd ten
teken, dat de „engel des verderfs" hier zon
der meer voorbij kon gaan, werd het „maz-
zot" ingevoerd het eten van ongedesemd
brood, om op deze wijze te kennen te geven
dat door het overhaastig vertrek uit Egypte,
de Joden geen gelegenheid hadden om het
brood te laten rijzen.
Zoals het geslachte lam de eersteling was
van hun kudde, zo werd dit brood gebakken
van de nieuwe oogst, zodat een en ander niet
eerder klaar gemaakt kon worden, terwijl God
bovendien bevolen had „tussen twee avon
den zult gij het lam slachten en dit eten te
zamen met de ongezuurde brooden". Ook
de manier, waarop dit pascha gevierd moest
worden, werd door God aangegeven „gij
zult het eten, uw lenden opgeschort, uw
schoenen aan uw voeten, uw staf in uw hand
en met zeer grote haast, want het is des
Heren pascha."
De herdenking van dit pascha, dat oorspron
kelijk op de 14de Nisan (maart) gevierd werd,
is later uitgebreid tot een feest, dat zeven
dagen duurde. Gedurende dit feest waren de
Joden verplicht en men doet dit tegenwoordig
nog, alleen ongezuurde broden te eten. Ie
mand die zich niet aan deze voorschriften
hield, werd uit de stam Israël uitgestoten.
Bij de Joodse jaartelling was „Nisan" de
eerste maand van het jaar en het christelijk
paasfeest, waarbij de opstanding van Christus
uit de doden wordt herdacht, kwam in het
begin overeen met de datum van de Joodse
viering.
Na veel strijd werd op het kerkelijk concilie
van Nicea in het jaar 325 besloten, dat het
christelijk paasfeest onafhankelijk van het
Joodse pascha zou worden gevierd op de
eerste zondag na de volle maan volgend op
de avond van het begin van de lente met
dien verstande, dat het paasfeest een week
wordt uitgesteld als na deze „lenteavond" de
eerste volle maan precies op zondag valt.
Hierdoor kwam het dus vast te staan, dat het
christelijk paasfeest onmogelijk voor 22 maart
of na 25 april kan vallen.
Hoewel men dus rekening heeft gehouden
met de tijd, waarin het „pacha" viel - „Ni
san" is voor ons thans de derde maand van
het jaar, daar januari en februari pas later
werden ingevoegd - zal het christelijk paas
feest slechts zelden samenvallen met 't Joodse
pascha. Dit vindt zijn oorzaak in het feit, dat
het Joodse jaar in vergelijking met ons chris
telijk jaar elf dagen minder telt.
Dit wettigt de veronderstelling, dat het Jood
se paasfeest eventueel ook in september of
oktober, zelfs op elke datum in het jaar zou
kunnen vallen, indien men niet een bijzon
dere regeling hiervoor had getroffen. Het is
namelijk gebruikelijk, dat telkens na enige
jaren een zogenaamd schrikkeljaar wordt in
gevoerd, waarin niet één schrikkeldag, maar
een gehele „schrikkelmaand" wordt ingelast.
Hierdoor wordt het mogelijk gemaakt, dat het
Joodse paasfeest telkens gehouden wordt om
streeks de tijd, wanneer het christelijk paas
feest gevierd wordt.
Een bijzondere toevalligheid is echter wel, dat
juist in dit jaar het Joodse paasfeest in de
zelfde week valt als het christelijke en wel
van donderdag 3 tot donderdag 10 april. De
laatste maal dat beide feesten samenvielen
was op zondag 29 maart 1964.
De feestduur van 7 dagen werd door de chris-
telijken omgezet in een 1ste en 2de paasdag,
hoewel men bij een enkele portestantse secte
zelfs de 2de paasdag weer heeft afgeschaft.
De vaststelling van de data, waarop verschil
lende kerkelijke feesten gevierd worden, is
juist afhankelijk van de dag, waarop in dat
zelfde kerkelijke jaar, dat loopt van novem
ber tot november, het paasfeest gevierd
wordt.
De tegenwoordige volksgebruiken ter gelegen
heid van Pasen, zoals palmpaas, paasvuur
e.d., stammen niet af van oud-christelijke
volksgewoonten. Zij zijn een zuiver overblijf
sel uit de tijd, dat de nomaden hun pascha
vierden. Het offeren aan hun goden ging ge
paard met grote vreugdevuren en allerlei
ceremoniën en hierin kunnen wij tegenwoor
dige volksgebruiken terugvinden, daar de Is
raëlieten ook deze gewoonten overnamen en
aan hun „pascha" verbonden.
Bewaking zeedijken verbeterd
De regeling voor de bewaking van de zee
dijken bij stormvloed is verbeterd. Elk dis-
trikt van het waterschap zal, voor zover het
aan een zeedijk ligt over een centrale post
beschikken waarin een telefoonaansluiting is.
Verder zijn ter verbetering van de onderlinge
communicatie per technisch ambtenaar twee
kleine portofoons aangekocht.
Besloten is dat voor de bediening van de
portofoons en de telefoon tijdens de dijkbe
waking de hoofdingelanden ingeschakeld
dienen te worden.
De heer Verwijs uit Axel, sportvlieger, had
verwacht dat begin dit jaar het veld ook voor
de motorvliegerij zou kunnen worden ge
bruikt. Er werden uitgebreide plannen ge
maakt om een vliegschool te beginnen. Een
aantal moeilijkheden blijken roet in het eten
te hebben gegooid. Voorlopig ziet het er niet
naar uit dat spoedig een eind komt aan de
impasse, waarin alle partijen, die met het
vliegveld te maken hebben zijn terecht ge
komen.
„Ik praat niet alleen als sportvlieger", zegt
de heer Verwijs. „Maar ook als zakenvlieger.
Ook voor zakenvliegerij is het van belang dat
er in Zeeuwsch-Vlaanderen een vliegveld
komt. En dan denk ik ook aan rondvluchten.
De Vlaamse Luchtvaart Bond wil zelfs een
driehoeksverbinding tussen Antwerpen, Hulst
en Knokke tot stand brengen. De heer Deij
en ik hebben ook in Axel geprobeerd om
een veld te krijgen.
Volgens de heer Verwijs staat de Rijkslucht
vaartdienst positief tegenover het vliegveld.
Een funktionaris van de Rijksluchtvaartdienst
die belast is met het toezicht op de terreinen
die voor vliegerij worden gebruikt zegt „We
zijn blij dat dat veld er is. Als het aan ons
ligt wordt het een internationaal vliegveld.
Wij willen al onze medewerking geven, maar
op het ogenblik wordt nog naar een geschik
te formule gezocht samen met de gemeenten
Graauw en Hulst voor de overdracht van het
veld aan deze gemeenten. Willen we aan het
veld een internationaal karakter geven, dan
is het nodig dat deze gemeenten er achter
staan. Ik kan beslist niet zeggen dat Hulst
en Graauw niet meewerken, integendeel."
Burgemeester F. de Nijs van de gemeente
Graauw en Langendam deelt mee dat mo
menteel gezocht wordt naar een modus om
het vliegveld Zeeuwsch-Vlaanderen dat thans
in handen is van een particulier, om te zetten
in een overheidsbedrijf, „als dit vliegveld",
zo zei hij „een internationaal karakter zal
krijgen, dan ligt het voor de hand dat de over
heid zich er mee gaat bemoeien. Financieël
ligt de zaak erg moeilijk. Ik wil er in dit sta
dium liever niets meer over zeggen.
Intussen gaat het gerucht dat er voor de ex
ploitatie van het vliegveld een naamloze ven
nootschap in de maak is, waarin de gemeen
ten Graauw en Hulst zullen participeren.
Tijdens de ontvangst van het provinciaal be
stuur van Antwerpen in het Provinciehuis te
Middelburg zei de commissaris der koningin
in Zeeland, mr. J. van Aartsen
„Het is niet geheel uitgesloten dat in het
kader van de onderhandelingen tussen België
en Nederland over het Baalhoek projekt over
een eventuele industriële bestemming van het
Land van Saeftinge zal worden gesproken.
Mr. van Aartsen ging verder in op de recen
te ontwikkelingen in Zeeland met name op
het gebied van de zeehavens, de industrialisa
tie en de recreatie. Hij releveerde de grote
ontsluiting der provincie als gevolg van de
uitvoering der Deltawerken en door de bouw
van de Zeelandbrug en wees op het nationaal
beleid, gericht op spreiding van bevolking
en industrie, waarin Zeeland een zeer belang
rijke taak is toegedacht. Zeeland kan, volgens
mr. van Aartsen, ook in het raam van de
Benelux een voorname funktie vervullen. De
mogelijkheden zijn in Zeeland nog lang niet
uitgeput zo stelde hij. Het beleid is bij de
realisatie van deze mogelijkheden duidelijk
gericht op de totstandkoming van industriële
concentraties met vermijding van industriële
lintbebouwing.
Over het zeehavenoverleg in Zuid-West-
Nederland oordeelde mr. van Aartsen „Het
is noodzakelijk dat België en Nederland de
handen ineen slaan voor de verdere ontwik
keling van het unieke Deltagebied met zijn
veelsoortige mogelijkheden".
Ook de vaste oeververbinding over de Wes-
terschelde en de kerncentrale in het Sloege-
bied kwamen ter sprake, evenals de haven
schappen in oprichting en de snelle groei in
de recreatiesector.
Afvalwaterleiding
Oost
Zeeuwsch-Vlaanderen
Het is nog steeds volkomen onzeker wanneer
begonnen kan worden met de aanleg van een
gesloten afvalwaterleiding door O. Zeeuwsch-
Vlaanderen. Dat bleek tijdens een vergadering
van de raad van bestuur van het rechtsper
soonlijkheid bezittend lichaam .Afvalwater
Oost Zeeuwsch-Vlaanderen-Oost' in het ge
meentehuis te Sint Jansteen. Het wachten is
op de benodigde overheidsbijdragen. Maar
het ziet er naar uit dat die spoedig zullen
komen.
Uitvoering goedkoop
Wel zijn nu betrekkingen gereed gekomen
voor de eerste fase van het plan. Het gaat
om de leiding Zaamslag, Spui, Sterre-Zuid-
dorpe-Axel en Kloosterzande-Ossenisse. Al
leen het laatste gedeelte is een onderdeel van
de geprojekteerde hoofdleiding. De leidingen
Zaamslag-Spui en Zuiddorpe-Sterre-Axel
worden aangesloten op de reeds bestaande
afvalwaterleiding in de kanaalzone. De uit
voering ervan is om die reden betrekkelijk
goedkoop.
Tijdens de vergadering informeerde de burge
meester van Koewacht en Overslag waarom
de leiding Sterre-Zuiddorpe-Axel niet direkt
wordt doorgetrokken tot Overslag. De voor
zitter mr. Reuser antwoordde dat de urgentie
daarvan minder groot werd geacht. Bij de
gedachtenwisseling hierover vroeg de burge
meester zich af waarom Overslag niet zou
kunnen lozen via het lozingssysteem dat mo
menteel in België wordt aangelegd.
Lozingspunt bij Ossenisse
De leden van de raad van bestuur kregen nog
te horen dat het nu vrijwel zeker is dat het
lozingspunt van de hoofdleiding bij Ossenisse
komt. Deze plaats is indertijd door rijks
waterstaat aangewezen maar ontmoette erns
tige bezwaren bij het waterschap. Na inten
sief overleg heeft het waterschap zich nu
voorlopig met de door het rijk aangewezen
plaats akkoord verklaard.
AXELSE COURANT
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent
Halfjaar-abonnement:
Axel binnen de kom f 4,Andere plaatsen 4,50
Buitenland f 6,50
Hoofdredaktie: J. C. VINK
Redaktie en administratie Axel, Markt 12, tel. 2020* (3 lijnen), postbus 16
Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm
Bij kontrakten belangrijke reduktie.
Ingezonden mededelingen 30 cent per mm.
Kleine advertenties 1-10 woorden f 1,
elk woord meer 15 cent.
PASENPASENPASENPASENPASENPASENPASENPASENPASENPASENPASENPASENPASENPASENPASENPASENPASENPAS
Z !0
PASENPASENPASENPASENPASENPASENPASENfPASENPASE^ NPASENPASENPASENPASENPASENPASENPASENPASENPAS
z
LU
CL
z
LU
CD
CL
Wanneer op het Hoogfeest van Pasen de klok
ken van alle kerktorens luiden om de herden
king van Christus' verrijzenis aan te kondigen,
zullen velen terugdenken aan het feit, dat dit
paasfeest oorspronkelijk werd ingesteld bij de
uittocht van de Joden uit Egypte, waar zij on
der het bewind van de farao's als slaven wer
den gebruikt en dikwijls werden mishandeld.
LAM EN BROOD
Het Joodse Paasfeest
pagina 1
Poolse oud-strijders verheugd over
zelfstandigheid van Axel en Hulst
pagina 3
De Simavi-collecte
pagina 2
Extra bijlage: herindeling
PRETTIGE
EN
ZONNIGE
PAASDAGEN
DIT JAAR DEZELFDE WEEK
(Nadruk verboden)
Het sportvliegveld Zeeuwsch-Vlaanderen ligt al een paar jaar renteloos. Alles is er: een hangar,
een kantine en op het veld een volledige bebakening. Er kan zo gevlogen worden. Het wachten
is op de Rijksluchtvaartdienst die moet goed vinden dat het veld openbaar wordt. Intussen ligt
het veld daar maar en kan er niet worden gevlogen.
MOTORVLIEGERIJ
POSITIEF
OVERHEIDSBEDRIJF