Het Joodse Paasfeest Vliegveld bij Hulst Land van Saeftinghe ook industrie- projekt al drie jaar renteloos ZATERDAG 5 APRIL 1969 83e Jaargang no. 27 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN 3 Ondanks het concilie van Nicea dit jaar in dezelfde week „Pascha" werd reeds door Nomadenstammen gevierd De geschiedenis geeft ons echter een geheel ander heeld over het „paasfeest". Onderzoe kingen hebben aangetoond, dat reeds in de vroegere tijden er zwervende nomadenstam men waren, die jaarlijks hun „pascha" vier den. Daar deze stammen voor hun levens onderhoud geheel waren aangewezen op hun veestapel en de landbouw waaronder hier roofbouw moet worden verstaan - offerde men elk jaar de eerstelingen van zijn kudde en een gedeelte van de beste gewassen van het veld om hierdoor de zegen van de goden voor een goede veestapel en een rijke oogst af te smeken. De Israëlieten namen later dit feest van de zwervende stammen over en maakten het tot hun pascha de herdenking van de uittocht uit Egypte onder leiding van Mozes en Aaron, nadat God de Egyptenaren met tien verschrik kelijke plagen had geslagen, waarvan de laat ste plaag aan iedere eerstgeborene van de Egyptische gezinnen het leven kostte. Naast het slachten van het lam, waarvan het bloed aan de deurposten werd gesmeerd ten teken, dat de „engel des verderfs" hier zon der meer voorbij kon gaan, werd het „maz- zot" ingevoerd het eten van ongedesemd brood, om op deze wijze te kennen te geven dat door het overhaastig vertrek uit Egypte, de Joden geen gelegenheid hadden om het brood te laten rijzen. Zoals het geslachte lam de eersteling was van hun kudde, zo werd dit brood gebakken van de nieuwe oogst, zodat een en ander niet eerder klaar gemaakt kon worden, terwijl God bovendien bevolen had „tussen twee avon den zult gij het lam slachten en dit eten te zamen met de ongezuurde brooden". Ook de manier, waarop dit pascha gevierd moest worden, werd door God aangegeven „gij zult het eten, uw lenden opgeschort, uw schoenen aan uw voeten, uw staf in uw hand en met zeer grote haast, want het is des Heren pascha." De herdenking van dit pascha, dat oorspron kelijk op de 14de Nisan (maart) gevierd werd, is later uitgebreid tot een feest, dat zeven dagen duurde. Gedurende dit feest waren de Joden verplicht en men doet dit tegenwoordig nog, alleen ongezuurde broden te eten. Ie mand die zich niet aan deze voorschriften hield, werd uit de stam Israël uitgestoten. Bij de Joodse jaartelling was „Nisan" de eerste maand van het jaar en het christelijk paasfeest, waarbij de opstanding van Christus uit de doden wordt herdacht, kwam in het begin overeen met de datum van de Joodse viering. Na veel strijd werd op het kerkelijk concilie van Nicea in het jaar 325 besloten, dat het christelijk paasfeest onafhankelijk van het Joodse pascha zou worden gevierd op de eerste zondag na de volle maan volgend op de avond van het begin van de lente met dien verstande, dat het paasfeest een week wordt uitgesteld als na deze „lenteavond" de eerste volle maan precies op zondag valt. Hierdoor kwam het dus vast te staan, dat het christelijk paasfeest onmogelijk voor 22 maart of na 25 april kan vallen. Hoewel men dus rekening heeft gehouden met de tijd, waarin het „pacha" viel - „Ni san" is voor ons thans de derde maand van het jaar, daar januari en februari pas later werden ingevoegd - zal het christelijk paas feest slechts zelden samenvallen met 't Joodse pascha. Dit vindt zijn oorzaak in het feit, dat het Joodse jaar in vergelijking met ons chris telijk jaar elf dagen minder telt. Dit wettigt de veronderstelling, dat het Jood se paasfeest eventueel ook in september of oktober, zelfs op elke datum in het jaar zou kunnen vallen, indien men niet een bijzon dere regeling hiervoor had getroffen. Het is namelijk gebruikelijk, dat telkens na enige jaren een zogenaamd schrikkeljaar wordt in gevoerd, waarin niet één schrikkeldag, maar een gehele „schrikkelmaand" wordt ingelast. Hierdoor wordt het mogelijk gemaakt, dat het Joodse paasfeest telkens gehouden wordt om streeks de tijd, wanneer het christelijk paas feest gevierd wordt. Een bijzondere toevalligheid is echter wel, dat juist in dit jaar het Joodse paasfeest in de zelfde week valt als het christelijke en wel van donderdag 3 tot donderdag 10 april. De laatste maal dat beide feesten samenvielen was op zondag 29 maart 1964. De feestduur van 7 dagen werd door de chris- telijken omgezet in een 1ste en 2de paasdag, hoewel men bij een enkele portestantse secte zelfs de 2de paasdag weer heeft afgeschaft. De vaststelling van de data, waarop verschil lende kerkelijke feesten gevierd worden, is juist afhankelijk van de dag, waarop in dat zelfde kerkelijke jaar, dat loopt van novem ber tot november, het paasfeest gevierd wordt. De tegenwoordige volksgebruiken ter gelegen heid van Pasen, zoals palmpaas, paasvuur e.d., stammen niet af van oud-christelijke volksgewoonten. Zij zijn een zuiver overblijf sel uit de tijd, dat de nomaden hun pascha vierden. Het offeren aan hun goden ging ge paard met grote vreugdevuren en allerlei ceremoniën en hierin kunnen wij tegenwoor dige volksgebruiken terugvinden, daar de Is raëlieten ook deze gewoonten overnamen en aan hun „pascha" verbonden. Bewaking zeedijken verbeterd De regeling voor de bewaking van de zee dijken bij stormvloed is verbeterd. Elk dis- trikt van het waterschap zal, voor zover het aan een zeedijk ligt over een centrale post beschikken waarin een telefoonaansluiting is. Verder zijn ter verbetering van de onderlinge communicatie per technisch ambtenaar twee kleine portofoons aangekocht. Besloten is dat voor de bediening van de portofoons en de telefoon tijdens de dijkbe waking de hoofdingelanden ingeschakeld dienen te worden. De heer Verwijs uit Axel, sportvlieger, had verwacht dat begin dit jaar het veld ook voor de motorvliegerij zou kunnen worden ge bruikt. Er werden uitgebreide plannen ge maakt om een vliegschool te beginnen. Een aantal moeilijkheden blijken roet in het eten te hebben gegooid. Voorlopig ziet het er niet naar uit dat spoedig een eind komt aan de impasse, waarin alle partijen, die met het vliegveld te maken hebben zijn terecht ge komen. „Ik praat niet alleen als sportvlieger", zegt de heer Verwijs. „Maar ook als zakenvlieger. Ook voor zakenvliegerij is het van belang dat er in Zeeuwsch-Vlaanderen een vliegveld komt. En dan denk ik ook aan rondvluchten. De Vlaamse Luchtvaart Bond wil zelfs een driehoeksverbinding tussen Antwerpen, Hulst en Knokke tot stand brengen. De heer Deij en ik hebben ook in Axel geprobeerd om een veld te krijgen. Volgens de heer Verwijs staat de Rijkslucht vaartdienst positief tegenover het vliegveld. Een funktionaris van de Rijksluchtvaartdienst die belast is met het toezicht op de terreinen die voor vliegerij worden gebruikt zegt „We zijn blij dat dat veld er is. Als het aan ons ligt wordt het een internationaal vliegveld. Wij willen al onze medewerking geven, maar op het ogenblik wordt nog naar een geschik te formule gezocht samen met de gemeenten Graauw en Hulst voor de overdracht van het veld aan deze gemeenten. Willen we aan het veld een internationaal karakter geven, dan is het nodig dat deze gemeenten er achter staan. Ik kan beslist niet zeggen dat Hulst en Graauw niet meewerken, integendeel." Burgemeester F. de Nijs van de gemeente Graauw en Langendam deelt mee dat mo menteel gezocht wordt naar een modus om het vliegveld Zeeuwsch-Vlaanderen dat thans in handen is van een particulier, om te zetten in een overheidsbedrijf, „als dit vliegveld", zo zei hij „een internationaal karakter zal krijgen, dan ligt het voor de hand dat de over heid zich er mee gaat bemoeien. Financieël ligt de zaak erg moeilijk. Ik wil er in dit sta dium liever niets meer over zeggen. Intussen gaat het gerucht dat er voor de ex ploitatie van het vliegveld een naamloze ven nootschap in de maak is, waarin de gemeen ten Graauw en Hulst zullen participeren. Tijdens de ontvangst van het provinciaal be stuur van Antwerpen in het Provinciehuis te Middelburg zei de commissaris der koningin in Zeeland, mr. J. van Aartsen „Het is niet geheel uitgesloten dat in het kader van de onderhandelingen tussen België en Nederland over het Baalhoek projekt over een eventuele industriële bestemming van het Land van Saeftinge zal worden gesproken. Mr. van Aartsen ging verder in op de recen te ontwikkelingen in Zeeland met name op het gebied van de zeehavens, de industrialisa tie en de recreatie. Hij releveerde de grote ontsluiting der provincie als gevolg van de uitvoering der Deltawerken en door de bouw van de Zeelandbrug en wees op het nationaal beleid, gericht op spreiding van bevolking en industrie, waarin Zeeland een zeer belang rijke taak is toegedacht. Zeeland kan, volgens mr. van Aartsen, ook in het raam van de Benelux een voorname funktie vervullen. De mogelijkheden zijn in Zeeland nog lang niet uitgeput zo stelde hij. Het beleid is bij de realisatie van deze mogelijkheden duidelijk gericht op de totstandkoming van industriële concentraties met vermijding van industriële lintbebouwing. Over het zeehavenoverleg in Zuid-West- Nederland oordeelde mr. van Aartsen „Het is noodzakelijk dat België en Nederland de handen ineen slaan voor de verdere ontwik keling van het unieke Deltagebied met zijn veelsoortige mogelijkheden". Ook de vaste oeververbinding over de Wes- terschelde en de kerncentrale in het Sloege- bied kwamen ter sprake, evenals de haven schappen in oprichting en de snelle groei in de recreatiesector. Afvalwaterleiding Oost Zeeuwsch-Vlaanderen Het is nog steeds volkomen onzeker wanneer begonnen kan worden met de aanleg van een gesloten afvalwaterleiding door O. Zeeuwsch- Vlaanderen. Dat bleek tijdens een vergadering van de raad van bestuur van het rechtsper soonlijkheid bezittend lichaam .Afvalwater Oost Zeeuwsch-Vlaanderen-Oost' in het ge meentehuis te Sint Jansteen. Het wachten is op de benodigde overheidsbijdragen. Maar het ziet er naar uit dat die spoedig zullen komen. Uitvoering goedkoop Wel zijn nu betrekkingen gereed gekomen voor de eerste fase van het plan. Het gaat om de leiding Zaamslag, Spui, Sterre-Zuid- dorpe-Axel en Kloosterzande-Ossenisse. Al leen het laatste gedeelte is een onderdeel van de geprojekteerde hoofdleiding. De leidingen Zaamslag-Spui en Zuiddorpe-Sterre-Axel worden aangesloten op de reeds bestaande afvalwaterleiding in de kanaalzone. De uit voering ervan is om die reden betrekkelijk goedkoop. Tijdens de vergadering informeerde de burge meester van Koewacht en Overslag waarom de leiding Sterre-Zuiddorpe-Axel niet direkt wordt doorgetrokken tot Overslag. De voor zitter mr. Reuser antwoordde dat de urgentie daarvan minder groot werd geacht. Bij de gedachtenwisseling hierover vroeg de burge meester zich af waarom Overslag niet zou kunnen lozen via het lozingssysteem dat mo menteel in België wordt aangelegd. Lozingspunt bij Ossenisse De leden van de raad van bestuur kregen nog te horen dat het nu vrijwel zeker is dat het lozingspunt van de hoofdleiding bij Ossenisse komt. Deze plaats is indertijd door rijks waterstaat aangewezen maar ontmoette erns tige bezwaren bij het waterschap. Na inten sief overleg heeft het waterschap zich nu voorlopig met de door het rijk aangewezen plaats akkoord verklaard. AXELSE COURANT VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent Halfjaar-abonnement: Axel binnen de kom f 4,Andere plaatsen 4,50 Buitenland f 6,50 Hoofdredaktie: J. C. VINK Redaktie en administratie Axel, Markt 12, tel. 2020* (3 lijnen), postbus 16 Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm Bij kontrakten belangrijke reduktie. Ingezonden mededelingen 30 cent per mm. Kleine advertenties 1-10 woorden f 1, elk woord meer 15 cent. PASENPASENPASENPASENPASENPASENPASENPASENPASENPASENPASENPASENPASENPASENPASENPASENPASENPAS Z !0 PASENPASENPASENPASENPASENPASENPASENfPASENPASE^ NPASENPASENPASENPASENPASENPASENPASENPASENPAS z LU CL z LU CD CL Wanneer op het Hoogfeest van Pasen de klok ken van alle kerktorens luiden om de herden king van Christus' verrijzenis aan te kondigen, zullen velen terugdenken aan het feit, dat dit paasfeest oorspronkelijk werd ingesteld bij de uittocht van de Joden uit Egypte, waar zij on der het bewind van de farao's als slaven wer den gebruikt en dikwijls werden mishandeld. LAM EN BROOD Het Joodse Paasfeest pagina 1 Poolse oud-strijders verheugd over zelfstandigheid van Axel en Hulst pagina 3 De Simavi-collecte pagina 2 Extra bijlage: herindeling PRETTIGE EN ZONNIGE PAASDAGEN DIT JAAR DEZELFDE WEEK (Nadruk verboden) Het sportvliegveld Zeeuwsch-Vlaanderen ligt al een paar jaar renteloos. Alles is er: een hangar, een kantine en op het veld een volledige bebakening. Er kan zo gevlogen worden. Het wachten is op de Rijksluchtvaartdienst die moet goed vinden dat het veld openbaar wordt. Intussen ligt het veld daar maar en kan er niet worden gevlogen. MOTORVLIEGERIJ POSITIEF OVERHEIDSBEDRIJF

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1969 | | pagina 1