DE FIETS
Pocket's
Fa. J. C. Vink
STICHTING STREEKCENTRUM AXEL
Hoofdprijs: VOLKSWAGEN 1200
Lot nummer 362394
BRUSSEL
de nieuwe hoofdstad van Europa
Door de verplaatsing van hei NAVO-hoofd-
kwartier is Brussel belangrijk dichter bij de
positie van de internationale hoofdstad van
West-Europa gekomen.
Ook de SHAPE, welke een half uur rijden
van Brussel is gevestigd in het kamp Caste-
nau, draagt hiertoe bij, evenals belangrijke
lichamen als de Benelux, Euratom en de
EEG.
België is door de eeuwen heen door indrin
gers onder de voet gelopen, van de Galliërs
tot en met de trawanten van Hitier. Welling
ton heeft er zijn strijd tegen Napoleon ge
streden. De slagvelden van Waterloo liggen
even buiten Brussel. De Belgische hoofdstad
wordt wel eens saai genoemd en burgerlijk.
Goed er is een Moulin Rouge en er was een
Follies Bergère, maar die hebben niets gemeen
met hun Franse naamgenoten. Toen men eens
aan een Franse ambtenaar die in Brussel
woont vroeg wat hij van Brussel vond, zei
hij „Het is alsof je uitgaat met de zuster
van je geliefde." Dat mag een aardige kreet
zijn, het neemt allemaal niet weg dat de
stad, waaraan het januarinummer van Het
Beste een reportage heeft gewijd, een mo
derne stad is. Er is een snel toenemend aan
tal hoge gebouwen van glas en staal. Brussel
heeft meer wolkenkrabbers dan enige andere
stad in Europa. Daarnaast ademt de stad
een gezellige sfeer door zijn ontelbara mark
ten. Er zijn negen openluchtmarkten voor le
vensmiddelen, een antiekmarkt, een vlooien
markt en een vogel- en bloemenmarkt. Er
zijn in Brussel veel grote open ruimten en
overal prachtige parken. Zware industrie
kent men in de stad niet. Dat neemt echter
niet weg, dat het beslist wel een belangrijke
plaats inneemt op het gebied van de handel.
Er zijn meer dan honderd verzekeringsmaat
schappijen gevestigd, tweeëndertig Kamers
van Koophandel en vijfhonderdtien buiten
landse firma's. De mammoetbank - Société
Générale - beheerst naar men aanneemt
vijfentwintig procent van de gehele Belgische
industrie.
NEGENTIEN GEMEENTEN
Brussel is niet één stad, maar bestaat uit
negentien afzonderlijke gemeenten. De eigen
lijke stad Brussel is alleen maar het centrum.
Die afzonderlijke gemeenten hebben alle een
eigen bestuur en een eigen burgemeester, het
geen tot verlammende verwarringen kan lei
den. Zo is er bijvoorbeeld geen gecombineer
de politiemacht, terwijl de brandweer uit zes
verschillende korpsen bestaat.
Waar dit toe kan leiden werd duidelijk in
mei 1967 toen een groot warenhuis afbrand
de. Er vielen honderden doden en hoewel
alle brandweerkorpsen uitrukten, had dit
vaak geen enkel sukses, de slangen pasten
vaak niet op elkaar. De buitenstaander weet
daar doorgaans weinig van. De inwoners van
Brussel zien hun stad een steeds interna-
tionaler karakter krijgen. Een van de nieuw
ste projekten is het nieuwe NAVO-gebouw,
dat volgens Het Beste op het tentoonstel
lingsterrein van de Expo 1958 zal worden
gebouwd; een gigantisch complex, waarvan
de kosten op 72 miljoen gulden worden ge
schat.
SCHELDETUNNEL
31 mei open
De heer René de Vocht, ondervoorzitter van
de raad van beheer van de Interkommunale
Vereniging voor de autoweg E3 heeft tijdens
een voorlichtingsvergadering in Antwerpen
meegedeeld, dat de Scheldetunnel in de E3
waarschijnlijk op 31 mei van dit jaar voor
het verkeer kan worden opengesteld. Verder
vertelde de heer De Vocht dat de aansluitin
gen op het tunneltraject medio juni klaar
zullen zijn.
De ondervoorzitter van de Interkommunale
Vereniging ging ook in op de aanbestedin
gen, $ie in dit jaar nog zijn te verwachten.
De belangrijkste zijn viaduct en tunnel
Floraliënlaan (160 jmiljoen), tunnel onder
Leugenbrug en spoorweg (250 miljoen),
nieuwe havenweg met aansluiting op de
Frans Tijsmanstunnel (150 miljoen), grond
werken en bruggen op vak Wechelderzande -
Turnhout (180 miljoen), grondwerken op vak
Turnhout - Postel (190 miljoen) en grond
werken op vak Ranst-Zoersel (250 miljoen).
STALEN MEUBELEN
(door Will Simons)
Omdat een stalen meubel vaak zo modern
aandoet, denkt men over 't algemeen dat het
een creatie is van de laatste tijd. Vaak wordt
het bij voorbaat van de hand gewezen, omdat
men vindt dat het zo koud en ongezellig aan
doet. Nu moeten we er in de eerste plaats
op wijzen, dat bekende ontwerpers zich in
de twintiger jaren al bezig hielden met het
ontwerpen van stalen meubelen en voor de
oorlog zijn heel wat moderne interieurs inge
richt met meubelen die voor een groot deel
in staal waren uitgevoerd. Een groot succes
is het toen echter niet geworden en zo lang
zamerhand werden deze meubelen meer uit
de woonkamers verdrongen en zagen we ze
alleen nog maar in zakelijke ruimten. Daar
door ging het publiek het stalen meubel ten
slotte zien als een typisch kantoormeubel.
Een jaar of tien geleden is het stalen meubel
echter opnieuw in de belangstelling gekomen
en we hebben tegelijkertijd ontdekt, dat het
stalen meubel helemaal niet koud of onge
zellig hoeft aan te doen, mits we dit meubel
goed gaan toepassen. Dat geldt eigenlijk net
zo voor een houten of gestoffeerd meubel.
Een kale fabriekshal kunnen we niet gezellig
maken door er een rijk gestoffeerde club neer
te zetten, daarentegen vraagt het stalen meu
bel om een „warme" aankleding.
Bij voorkeur moeten we een stalen meubel
dus niet op een „harde" vloerbedekking
plaatsen. Ook moeten we het niet combineren
met koude kleuren. Deze richtlijnen gelden
natuurlijk niet voor een bank of fauteuil,
waarvan slechts de poten van zichtbaar me
taal zijn gemaakt. Hier speelt het materiaal
een ondergeschikte rol. We bedoelen hier dus
meubelen, die bijna geheel van metaal zijn
gemaakt.
Bij goedkope metalen meubelen is het metaal
meestal gelakt of gemoffeld en bij de duur
dere modellen is het metaal van een chroom
laagje voorzien. Ook hierin komen weer zeer
uiteenlopende kwaliteiten voorBovendien
wordt de prijs van het stalen meubel mede
bepaald door de afwerking van de verbin
dingen. Bij goedkope meubelen zijn de lassen
in het metaal dikwijls slordig afgewerkt. Het
komt ook voor dat de doorsnede van de ron
de of vierkante buis te gering is, waardoor
het meubel minder degelijk genoemd kan
worden.
Hieruit blijkt dus dat bij stalen meubelen de
zelfde kwaliteits-verschillen aanwezig zijn
als bij de houten meubelen. Is een stalen
meubel goed geconstrueerd, dan is het aan
zienlijk sterker dan een houten meubel en
vooral bij „zwaar gebruik" (dus bijvoorbeeld
in grote gezinnen) kan een stalen eetkamer-
stoel beter voldoen dan een houten model.
Mooi uitgevoerde stalen meubelen - we
denken nu aan mat-chroom - staan heel
mooi bij donkere houtsoorten zoals palissan
der. Teak en chroom verdragen elkaar minder
goed, zodat bij teak meestal gemoffeld me
taal wordt gebruikt.
Echt leer of kunstleer en chroom vormen even
eens een mooie combinatie. Omdat stalen
meubelen meestal een moderne en progres
sieve vormgeving hebben, zijn ze niet zo
aan mode onderhevig. Zelfs nu nog worden
wel vooroorlogse modellen gemaakt. Het
enige verschil tussen toen en nu is, dat men
vroeger uitsluitend ronde buis verwerkte,
terwijl nu de vierkante buis meer wordt toe
gepast. Vroeger werden erg veel verende
frames gemaakt (omdat ronde buis veerkrach
tig is). De meeste stalen meubelen van onze
tijd hebben een stijve constructie.
De prijs van stalen meubelen is even geva-
rieërd als van houten meubelen. De prijzen
lopen van erg goedkoop tot zeer kostbaar
Over 't algemeen kunnen we zeggen dat de
meeste stalen meubelen een prettige „ruimte
werking" hebben. Ze verbrokkelen de ruimte
niet, maar de lijnen doorsnijden slechts de
ruimte en laten deze grotendeels in tact.
Er wordt wel geklaagd over de putjes in de
vloerbedekking, die de scherpe poten van sta
len meubelen zouden kunnen veroorzaken,
maar het is een kleine moeite om zachte
plastic doppen onder de poten aan te bren
gen (als ze er al niet onder zitten).
Laten we even de voordelen van het stalen
meubel onder de loep nemen ze zijn over
't algemeen sterker dan houten meubelen,
minder mode-gevoelig, hebben een gunstige
ruimtewerking, ze zijn bijna ongevoelig voor
beschadigingen en kunnen bijzonder gezellig
aandoen, mits een warme stoffering wordt
toegepast. De prijs - zoals we al opmerkten
- kan variëren. Het stalen meubel heeft
inderdaad bewezen, dat het zijn plaats ver
dient
HOUTSKOOLBRANDERIJ
Van duizenden bloot geschaafde paaltjes
maak je een meiier en tien of elf meiiers
maken tezamen de laatste houtskoolbranderij
uit die Nederland rijk is. In Nieuw-Millingen.
De meiiers zijn elk vijfentwintig meter lang,
vijf meter breed en drie meter hoog lelijke
lange rupsen die (zolang er nog geen zand
en hei opligt) onbeschaamd afsteken tegen
het keurig in groen gestoken bos rondom.
Hun levensduur is kort. Een meiier is voor
bestemd om houtskool te worden en dat ge
beurt in pakweg drie weken. Smeulend vuur
dat vooral niet mag gaan branden want
daar komt as en geen kool van - staat hier
borg voor.
Beekman's houtskoolbranderij is een bizar
stukje romantiek. Wie naar de sombere met
rokende pijpen uitgeruste gevaarten toestapt
ruikt ze al in de verte het is de geur die
kachels plegen te verspreiden als de pijp op
de schoorsteen verstopt zit, maar hier in het
bos sta je daar coulanter tegenover. Sterker
nog dat nare kachelgeurtje heeft op die
open plek in de stilte een zekere charme, die
het vooral goed doet op een wat natte som
bere dag, wanneer de houtskoolbranderij er
zelfs een tikkeltje spookachtig bij ligt. Maar
dat komt natuurlijk ook wel een beetje door
al die bomen en bossen in de verte.
De kolenbranders Marinus en Jacob van de
Brink vertellen bezoekers (die altijd welkom
zijn) graag alle bijzonderheden. Ze zullen
nooit vergeten met klem te waarschuwen te
gen het gevaar dat de waaghals loopt, die
zonodig een meiier moet beklimmen. „Er
vallen soms gaten in holligheid noemen we
dat, en wanneer zoiets gebeurt is het niet zo
best. Dan kom je tot je middel in het vuur
te zitten. Een boel narigheid, jazeker."
Dat vuur zit vlak aan de oppervlakte. Als
Jacob van de Brink met een schop in een
van de meiiers rommelt komt er al gauw een
vlammetje te voorschijn, dat - gejaagd door
de wind - in een oogwenk een groot vuur
wordt. Gauw maar weer zand erover.
„Lucht", vertelt directeur L. van Marion,
„mag er alleen maar mondjesmaat bijkomen.
Dat is onze grootste zorg. Daarom wordt er
bij de meiiers ook dag en nacht gewaakt.
Zou er plotseling een gat invallen dan moet
het onmiddellijk weer worden dicht gemaakt".
Jacob van de Brink is de man van de anec
dotes „kort na de oorlog zag je hier vaak
een man rondlopen", zegt hij, „die koolteer
verzamelde, dat bij het verkolingsproces vrij
komt. Kijk, daar ligt het. Zijn verloofde ge
bruikte het spul om er haar benen mee bruin
te verven.
Beekman's houtskoolbranderij is gemakkelijk
te vinden. Ze ligt vlak bij de E 8, tussen
Amersfoort en Apeldoorn. Wie deze weg af
rijdt komt zo'n zes kilometer jna Nieuw-
Millingen en zes kilometer vóór Apeldoorn
bij een ANWB-bord met daarop Uddel,
Elspeet en Nunspeet. De weg linksaf (Aard-
huisweg) stuit na ongeveer een halve kilo
meter op het met een geel bord aangegeven
wildraster. Zo'n honderd meter ervoor voert
een zandweg, links, naar de smeulende mei-
Iers in het bos. Wat dat bos betreft daar
mee zijn in deze met veel natuur uitgeruste
omgeving honderden hectaren bedekt. De
VVV van Apeldoorn, bij het station, (05760-
12249) geeft graag alle verdere gegevens.
„Schelde" bouwt schip
voor Volkswagen-transport
De N.V. Koninklijke Maatschappij ,De Schel
de', lid van de Rijn-Schelde Groep, heeft van
S/A Akers Mek. Verksted opdracht ontvan
gen voor de bouw van de stalen romp van
een schip dat speciaal is ontworpen voor het
transport van automobielen.
Het schip wordt gebouwd in opdracht van
de reder Jan-Erik Dyvi te Oslo, die een char
tercontract heeft afgesloten voor het vervoer
van Volkswagens naar de Verenigde Staten.
He schip zal worden gebouwd onder toezicht
van Norsk Veritas. Er kunnen ongeveer 2500
volkswagens aan boord genomen worden. De
machinekamer en het grootste gedeelte van
de verblijven vindt men in het achterschip;
de brug en de kapiteinssuite staan voorop.
Midscheeps zijn vier deuren in de zijde aan
gebracht twee aan iedere kant van het
schip. De wagens rijden over permanente op
ritten die in het schip zijn aangebracht naar
de verschillende dekken.
Het schip zal een beperkt aantal containers
aan boord kunnen nemen.
De hoofdafmetingen zijn lengte over alles
175,80 m;
lengte tussen loodlijnen 160,00 m, breedte
22,55 m; holte tot het bovenste autodek
21,70 m; diepgang 6,88 m; draagvermogen
6.000 ton; vermogen 9.600 pk (diesel); be
manning 39 personen.
Dit schip zal een zusterschip worden van de
Dyvi Oceanic, ruim een half jaar in de vaart.
De N.V. Koninklijke Maatschappij ,De Schel
de' zal de stalen romp omstreeks eind 1969
afleveren.
IS FIETSEN WERKELIJK GEZOND
Om een goede gezondheid te krijgen en te
behouden, de weerstand van het lichaam te
verhogen en het te dik worden tegen te gaan,
zijn eenvoudige gymnastiekoefeningen niet
voldoende. Ook lange wandelingen helpen
maar weinig. Onder de sporten gelden zwem
men, roeien en fietsen als de beste middelen
om gezondheid en weerstand op peil te hou
den. Aldus de opvatting van de Zwitserse
arts dr. Münchinger als men het ook goed
doet. Hij wijst er in het bijzonder op dat
men moet oppassen voor overspanning, voor
al als men pas met het fietsen begint of als
men jarenlang niet meer heeft gefietst. Hij
pleit voor een goed uitgebalanceerd trainings
plan en gelooft dat na drie tot zes maanden
dagelijks een fietstochtje maken het resultaat
duidelijk merkbaar moet zijn.
Burgemeester en Mevr.
Van Dijke
HUISHOUDSTER
Fam. W. G. C. KOK
AXEL
STICHTING ZEEUWS STUDIEFONDS
Secretariaat Dam 31, MIDDELBURG
Telefoon 01180-4258
Renteloze Voorschotten
voor het studiejaar 1969-1970 dienen te worden aan
gevraagd vóór 1 mei 1969.
Tevens moet vóór 1 februari 1969 een verzoek wor
den ingediend bij het ministerie van onderwijs en
wetenschappen, afdeling rijksstudietoelagen te 's-Gra-
venhage, waarvoor verwezen wordt naar de in de dag
bladen voorkomende publikatie.
Inwoners van de gemeente Vlissingen dienen zich bo
vendien met een dergelijk verzoek te wenden tot het
gemeentelijk studiefonds.
Nadere inlichtingen zijn bij het secretariaat verkrijg
baar.
Het Bestuur.
1.000.000
kunnen wij u niet
geven.
DUITSE DAMES
P. van
Nieuwenhoven
UITSLAG VERLOTING
betuigen igaame hun dank
voor de vele goede wensen
die zij bij de jaarwisseling
mochten ontvangen en hopen
wederkerig dat 1969 voor u
en de uwen een
gezegend en gelukkig jaar
moge worden.
ECHTPAAR
TE HEEMSTEDE
m.l., zonder inw. kind., dat
zich over enige maanden
voorgoed in België, omg.
Turnhout/Antwerpen, hoopt
te vestigen, zoekt voor in
tern een zeer betrouwbare
goed kunnende koken, met
beslist prima referenties, die,
na gebleken geschiktheid,
mee naar België wil gaan.
Voor een prima kracht wordt
een hoog salaris geboden.
Bri. met uitv. inl. aan Fa.
H. G. Bertels, van Merlen-
laan 28 te Heemstede; tel.
023-80976.
Voor alle gelukwensen, met
de Kerstdagen en bij de jaar
wisseling ontvangen, zeggen
wij u hartelijk dank. Van
onze kant wensen wij ook u
het allerbeste toe voor 1969.
Wel kunnen wij er voor zor
gen dat 1969 voor u een on
vergetelijk jaar wordt, door
u kennis te laten maken met
een der meer dan 5000 bij
ons ingeschreven
Wanneer u nu inschrijft
bent u ervan verzekerd dat
u de volgende feestdagen
niet eenzaam behoeft te zijn.
Vraagt u eens inlichtingen
bij het Duits-Nederlandse
bemiddelingsbureau
POSTFACH 1466-424
EMMERICH W. Duitsland
ten bate van cultureel centrum „De Halle"
2e prijs 640407 (waardebon van 250,
3e prijs 683303 (waardebon van 100,
4e t/m 23e prijs (waardebon van 10,436683 559657 171838 99896 522013
465946 386310 55598 591066 74592 229215 15809 416389 262447 285742 506332
130556 14842 345692 837.
PRIJSWINNAARS kunnen zich melden bij Administratiekantoor Knieriem,
Noordstraat 37, Axel.