DE FIETS Pocket's Fa. J. C. Vink STICHTING STREEKCENTRUM AXEL Hoofdprijs: VOLKSWAGEN 1200 Lot nummer 362394 BRUSSEL de nieuwe hoofdstad van Europa Door de verplaatsing van hei NAVO-hoofd- kwartier is Brussel belangrijk dichter bij de positie van de internationale hoofdstad van West-Europa gekomen. Ook de SHAPE, welke een half uur rijden van Brussel is gevestigd in het kamp Caste- nau, draagt hiertoe bij, evenals belangrijke lichamen als de Benelux, Euratom en de EEG. België is door de eeuwen heen door indrin gers onder de voet gelopen, van de Galliërs tot en met de trawanten van Hitier. Welling ton heeft er zijn strijd tegen Napoleon ge streden. De slagvelden van Waterloo liggen even buiten Brussel. De Belgische hoofdstad wordt wel eens saai genoemd en burgerlijk. Goed er is een Moulin Rouge en er was een Follies Bergère, maar die hebben niets gemeen met hun Franse naamgenoten. Toen men eens aan een Franse ambtenaar die in Brussel woont vroeg wat hij van Brussel vond, zei hij „Het is alsof je uitgaat met de zuster van je geliefde." Dat mag een aardige kreet zijn, het neemt allemaal niet weg dat de stad, waaraan het januarinummer van Het Beste een reportage heeft gewijd, een mo derne stad is. Er is een snel toenemend aan tal hoge gebouwen van glas en staal. Brussel heeft meer wolkenkrabbers dan enige andere stad in Europa. Daarnaast ademt de stad een gezellige sfeer door zijn ontelbara mark ten. Er zijn negen openluchtmarkten voor le vensmiddelen, een antiekmarkt, een vlooien markt en een vogel- en bloemenmarkt. Er zijn in Brussel veel grote open ruimten en overal prachtige parken. Zware industrie kent men in de stad niet. Dat neemt echter niet weg, dat het beslist wel een belangrijke plaats inneemt op het gebied van de handel. Er zijn meer dan honderd verzekeringsmaat schappijen gevestigd, tweeëndertig Kamers van Koophandel en vijfhonderdtien buiten landse firma's. De mammoetbank - Société Générale - beheerst naar men aanneemt vijfentwintig procent van de gehele Belgische industrie. NEGENTIEN GEMEENTEN Brussel is niet één stad, maar bestaat uit negentien afzonderlijke gemeenten. De eigen lijke stad Brussel is alleen maar het centrum. Die afzonderlijke gemeenten hebben alle een eigen bestuur en een eigen burgemeester, het geen tot verlammende verwarringen kan lei den. Zo is er bijvoorbeeld geen gecombineer de politiemacht, terwijl de brandweer uit zes verschillende korpsen bestaat. Waar dit toe kan leiden werd duidelijk in mei 1967 toen een groot warenhuis afbrand de. Er vielen honderden doden en hoewel alle brandweerkorpsen uitrukten, had dit vaak geen enkel sukses, de slangen pasten vaak niet op elkaar. De buitenstaander weet daar doorgaans weinig van. De inwoners van Brussel zien hun stad een steeds interna- tionaler karakter krijgen. Een van de nieuw ste projekten is het nieuwe NAVO-gebouw, dat volgens Het Beste op het tentoonstel lingsterrein van de Expo 1958 zal worden gebouwd; een gigantisch complex, waarvan de kosten op 72 miljoen gulden worden ge schat. SCHELDETUNNEL 31 mei open De heer René de Vocht, ondervoorzitter van de raad van beheer van de Interkommunale Vereniging voor de autoweg E3 heeft tijdens een voorlichtingsvergadering in Antwerpen meegedeeld, dat de Scheldetunnel in de E3 waarschijnlijk op 31 mei van dit jaar voor het verkeer kan worden opengesteld. Verder vertelde de heer De Vocht dat de aansluitin gen op het tunneltraject medio juni klaar zullen zijn. De ondervoorzitter van de Interkommunale Vereniging ging ook in op de aanbestedin gen, $ie in dit jaar nog zijn te verwachten. De belangrijkste zijn viaduct en tunnel Floraliënlaan (160 jmiljoen), tunnel onder Leugenbrug en spoorweg (250 miljoen), nieuwe havenweg met aansluiting op de Frans Tijsmanstunnel (150 miljoen), grond werken en bruggen op vak Wechelderzande - Turnhout (180 miljoen), grondwerken op vak Turnhout - Postel (190 miljoen) en grond werken op vak Ranst-Zoersel (250 miljoen). STALEN MEUBELEN (door Will Simons) Omdat een stalen meubel vaak zo modern aandoet, denkt men over 't algemeen dat het een creatie is van de laatste tijd. Vaak wordt het bij voorbaat van de hand gewezen, omdat men vindt dat het zo koud en ongezellig aan doet. Nu moeten we er in de eerste plaats op wijzen, dat bekende ontwerpers zich in de twintiger jaren al bezig hielden met het ontwerpen van stalen meubelen en voor de oorlog zijn heel wat moderne interieurs inge richt met meubelen die voor een groot deel in staal waren uitgevoerd. Een groot succes is het toen echter niet geworden en zo lang zamerhand werden deze meubelen meer uit de woonkamers verdrongen en zagen we ze alleen nog maar in zakelijke ruimten. Daar door ging het publiek het stalen meubel ten slotte zien als een typisch kantoormeubel. Een jaar of tien geleden is het stalen meubel echter opnieuw in de belangstelling gekomen en we hebben tegelijkertijd ontdekt, dat het stalen meubel helemaal niet koud of onge zellig hoeft aan te doen, mits we dit meubel goed gaan toepassen. Dat geldt eigenlijk net zo voor een houten of gestoffeerd meubel. Een kale fabriekshal kunnen we niet gezellig maken door er een rijk gestoffeerde club neer te zetten, daarentegen vraagt het stalen meu bel om een „warme" aankleding. Bij voorkeur moeten we een stalen meubel dus niet op een „harde" vloerbedekking plaatsen. Ook moeten we het niet combineren met koude kleuren. Deze richtlijnen gelden natuurlijk niet voor een bank of fauteuil, waarvan slechts de poten van zichtbaar me taal zijn gemaakt. Hier speelt het materiaal een ondergeschikte rol. We bedoelen hier dus meubelen, die bijna geheel van metaal zijn gemaakt. Bij goedkope metalen meubelen is het metaal meestal gelakt of gemoffeld en bij de duur dere modellen is het metaal van een chroom laagje voorzien. Ook hierin komen weer zeer uiteenlopende kwaliteiten voorBovendien wordt de prijs van het stalen meubel mede bepaald door de afwerking van de verbin dingen. Bij goedkope meubelen zijn de lassen in het metaal dikwijls slordig afgewerkt. Het komt ook voor dat de doorsnede van de ron de of vierkante buis te gering is, waardoor het meubel minder degelijk genoemd kan worden. Hieruit blijkt dus dat bij stalen meubelen de zelfde kwaliteits-verschillen aanwezig zijn als bij de houten meubelen. Is een stalen meubel goed geconstrueerd, dan is het aan zienlijk sterker dan een houten meubel en vooral bij „zwaar gebruik" (dus bijvoorbeeld in grote gezinnen) kan een stalen eetkamer- stoel beter voldoen dan een houten model. Mooi uitgevoerde stalen meubelen - we denken nu aan mat-chroom - staan heel mooi bij donkere houtsoorten zoals palissan der. Teak en chroom verdragen elkaar minder goed, zodat bij teak meestal gemoffeld me taal wordt gebruikt. Echt leer of kunstleer en chroom vormen even eens een mooie combinatie. Omdat stalen meubelen meestal een moderne en progres sieve vormgeving hebben, zijn ze niet zo aan mode onderhevig. Zelfs nu nog worden wel vooroorlogse modellen gemaakt. Het enige verschil tussen toen en nu is, dat men vroeger uitsluitend ronde buis verwerkte, terwijl nu de vierkante buis meer wordt toe gepast. Vroeger werden erg veel verende frames gemaakt (omdat ronde buis veerkrach tig is). De meeste stalen meubelen van onze tijd hebben een stijve constructie. De prijs van stalen meubelen is even geva- rieërd als van houten meubelen. De prijzen lopen van erg goedkoop tot zeer kostbaar Over 't algemeen kunnen we zeggen dat de meeste stalen meubelen een prettige „ruimte werking" hebben. Ze verbrokkelen de ruimte niet, maar de lijnen doorsnijden slechts de ruimte en laten deze grotendeels in tact. Er wordt wel geklaagd over de putjes in de vloerbedekking, die de scherpe poten van sta len meubelen zouden kunnen veroorzaken, maar het is een kleine moeite om zachte plastic doppen onder de poten aan te bren gen (als ze er al niet onder zitten). Laten we even de voordelen van het stalen meubel onder de loep nemen ze zijn over 't algemeen sterker dan houten meubelen, minder mode-gevoelig, hebben een gunstige ruimtewerking, ze zijn bijna ongevoelig voor beschadigingen en kunnen bijzonder gezellig aandoen, mits een warme stoffering wordt toegepast. De prijs - zoals we al opmerkten - kan variëren. Het stalen meubel heeft inderdaad bewezen, dat het zijn plaats ver dient HOUTSKOOLBRANDERIJ Van duizenden bloot geschaafde paaltjes maak je een meiier en tien of elf meiiers maken tezamen de laatste houtskoolbranderij uit die Nederland rijk is. In Nieuw-Millingen. De meiiers zijn elk vijfentwintig meter lang, vijf meter breed en drie meter hoog lelijke lange rupsen die (zolang er nog geen zand en hei opligt) onbeschaamd afsteken tegen het keurig in groen gestoken bos rondom. Hun levensduur is kort. Een meiier is voor bestemd om houtskool te worden en dat ge beurt in pakweg drie weken. Smeulend vuur dat vooral niet mag gaan branden want daar komt as en geen kool van - staat hier borg voor. Beekman's houtskoolbranderij is een bizar stukje romantiek. Wie naar de sombere met rokende pijpen uitgeruste gevaarten toestapt ruikt ze al in de verte het is de geur die kachels plegen te verspreiden als de pijp op de schoorsteen verstopt zit, maar hier in het bos sta je daar coulanter tegenover. Sterker nog dat nare kachelgeurtje heeft op die open plek in de stilte een zekere charme, die het vooral goed doet op een wat natte som bere dag, wanneer de houtskoolbranderij er zelfs een tikkeltje spookachtig bij ligt. Maar dat komt natuurlijk ook wel een beetje door al die bomen en bossen in de verte. De kolenbranders Marinus en Jacob van de Brink vertellen bezoekers (die altijd welkom zijn) graag alle bijzonderheden. Ze zullen nooit vergeten met klem te waarschuwen te gen het gevaar dat de waaghals loopt, die zonodig een meiier moet beklimmen. „Er vallen soms gaten in holligheid noemen we dat, en wanneer zoiets gebeurt is het niet zo best. Dan kom je tot je middel in het vuur te zitten. Een boel narigheid, jazeker." Dat vuur zit vlak aan de oppervlakte. Als Jacob van de Brink met een schop in een van de meiiers rommelt komt er al gauw een vlammetje te voorschijn, dat - gejaagd door de wind - in een oogwenk een groot vuur wordt. Gauw maar weer zand erover. „Lucht", vertelt directeur L. van Marion, „mag er alleen maar mondjesmaat bijkomen. Dat is onze grootste zorg. Daarom wordt er bij de meiiers ook dag en nacht gewaakt. Zou er plotseling een gat invallen dan moet het onmiddellijk weer worden dicht gemaakt". Jacob van de Brink is de man van de anec dotes „kort na de oorlog zag je hier vaak een man rondlopen", zegt hij, „die koolteer verzamelde, dat bij het verkolingsproces vrij komt. Kijk, daar ligt het. Zijn verloofde ge bruikte het spul om er haar benen mee bruin te verven. Beekman's houtskoolbranderij is gemakkelijk te vinden. Ze ligt vlak bij de E 8, tussen Amersfoort en Apeldoorn. Wie deze weg af rijdt komt zo'n zes kilometer jna Nieuw- Millingen en zes kilometer vóór Apeldoorn bij een ANWB-bord met daarop Uddel, Elspeet en Nunspeet. De weg linksaf (Aard- huisweg) stuit na ongeveer een halve kilo meter op het met een geel bord aangegeven wildraster. Zo'n honderd meter ervoor voert een zandweg, links, naar de smeulende mei- Iers in het bos. Wat dat bos betreft daar mee zijn in deze met veel natuur uitgeruste omgeving honderden hectaren bedekt. De VVV van Apeldoorn, bij het station, (05760- 12249) geeft graag alle verdere gegevens. „Schelde" bouwt schip voor Volkswagen-transport De N.V. Koninklijke Maatschappij ,De Schel de', lid van de Rijn-Schelde Groep, heeft van S/A Akers Mek. Verksted opdracht ontvan gen voor de bouw van de stalen romp van een schip dat speciaal is ontworpen voor het transport van automobielen. Het schip wordt gebouwd in opdracht van de reder Jan-Erik Dyvi te Oslo, die een char tercontract heeft afgesloten voor het vervoer van Volkswagens naar de Verenigde Staten. He schip zal worden gebouwd onder toezicht van Norsk Veritas. Er kunnen ongeveer 2500 volkswagens aan boord genomen worden. De machinekamer en het grootste gedeelte van de verblijven vindt men in het achterschip; de brug en de kapiteinssuite staan voorop. Midscheeps zijn vier deuren in de zijde aan gebracht twee aan iedere kant van het schip. De wagens rijden over permanente op ritten die in het schip zijn aangebracht naar de verschillende dekken. Het schip zal een beperkt aantal containers aan boord kunnen nemen. De hoofdafmetingen zijn lengte over alles 175,80 m; lengte tussen loodlijnen 160,00 m, breedte 22,55 m; holte tot het bovenste autodek 21,70 m; diepgang 6,88 m; draagvermogen 6.000 ton; vermogen 9.600 pk (diesel); be manning 39 personen. Dit schip zal een zusterschip worden van de Dyvi Oceanic, ruim een half jaar in de vaart. De N.V. Koninklijke Maatschappij ,De Schel de' zal de stalen romp omstreeks eind 1969 afleveren. IS FIETSEN WERKELIJK GEZOND Om een goede gezondheid te krijgen en te behouden, de weerstand van het lichaam te verhogen en het te dik worden tegen te gaan, zijn eenvoudige gymnastiekoefeningen niet voldoende. Ook lange wandelingen helpen maar weinig. Onder de sporten gelden zwem men, roeien en fietsen als de beste middelen om gezondheid en weerstand op peil te hou den. Aldus de opvatting van de Zwitserse arts dr. Münchinger als men het ook goed doet. Hij wijst er in het bijzonder op dat men moet oppassen voor overspanning, voor al als men pas met het fietsen begint of als men jarenlang niet meer heeft gefietst. Hij pleit voor een goed uitgebalanceerd trainings plan en gelooft dat na drie tot zes maanden dagelijks een fietstochtje maken het resultaat duidelijk merkbaar moet zijn. Burgemeester en Mevr. Van Dijke HUISHOUDSTER Fam. W. G. C. KOK AXEL STICHTING ZEEUWS STUDIEFONDS Secretariaat Dam 31, MIDDELBURG Telefoon 01180-4258 Renteloze Voorschotten voor het studiejaar 1969-1970 dienen te worden aan gevraagd vóór 1 mei 1969. Tevens moet vóór 1 februari 1969 een verzoek wor den ingediend bij het ministerie van onderwijs en wetenschappen, afdeling rijksstudietoelagen te 's-Gra- venhage, waarvoor verwezen wordt naar de in de dag bladen voorkomende publikatie. Inwoners van de gemeente Vlissingen dienen zich bo vendien met een dergelijk verzoek te wenden tot het gemeentelijk studiefonds. Nadere inlichtingen zijn bij het secretariaat verkrijg baar. Het Bestuur. 1.000.000 kunnen wij u niet geven. DUITSE DAMES P. van Nieuwenhoven UITSLAG VERLOTING betuigen igaame hun dank voor de vele goede wensen die zij bij de jaarwisseling mochten ontvangen en hopen wederkerig dat 1969 voor u en de uwen een gezegend en gelukkig jaar moge worden. ECHTPAAR TE HEEMSTEDE m.l., zonder inw. kind., dat zich over enige maanden voorgoed in België, omg. Turnhout/Antwerpen, hoopt te vestigen, zoekt voor in tern een zeer betrouwbare goed kunnende koken, met beslist prima referenties, die, na gebleken geschiktheid, mee naar België wil gaan. Voor een prima kracht wordt een hoog salaris geboden. Bri. met uitv. inl. aan Fa. H. G. Bertels, van Merlen- laan 28 te Heemstede; tel. 023-80976. Voor alle gelukwensen, met de Kerstdagen en bij de jaar wisseling ontvangen, zeggen wij u hartelijk dank. Van onze kant wensen wij ook u het allerbeste toe voor 1969. Wel kunnen wij er voor zor gen dat 1969 voor u een on vergetelijk jaar wordt, door u kennis te laten maken met een der meer dan 5000 bij ons ingeschreven Wanneer u nu inschrijft bent u ervan verzekerd dat u de volgende feestdagen niet eenzaam behoeft te zijn. Vraagt u eens inlichtingen bij het Duits-Nederlandse bemiddelingsbureau POSTFACH 1466-424 EMMERICH W. Duitsland ten bate van cultureel centrum „De Halle" 2e prijs 640407 (waardebon van 250, 3e prijs 683303 (waardebon van 100, 4e t/m 23e prijs (waardebon van 10,436683 559657 171838 99896 522013 465946 386310 55598 591066 74592 229215 15809 416389 262447 285742 506332 130556 14842 345692 837. PRIJSWINNAARS kunnen zich melden bij Administratiekantoor Knieriem, Noordstraat 37, Axel.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1969 | | pagina 3