DE HERINDELING IN ZEEUWSCH-VLAANDEREN Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 4 JANUARI 1969 83e jaargang no. 14 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Naar buiten toe is de eerste storm die oplaaide na het bekend worden van de memorie van Antwoord van de minister van Binnenlandse Zaken de stilte weer wat teruggekeerd rondom de plannen om het aantal gemeenten in Zeeuwsch- Vlaanderen tot een minimum te reduceren. Achter de schermen wordt er overigens hard gewerkt om de minister en de Kamer leden te overtuigen van de minder gunstige gevolgen van dit plan en de herindelings- voorstellen te reduceren tot een wat minder ingrijpende omvang. Zo hebben de dagbladen kort geleden nog melding gemaakt van een welwillende en begrijpende houding ten aanzien van het drie gemeentenplan voor de Kanaalzone (Terneuzen met Biervliet, Hoek en Zaamslag, Axel met Zuiddorpe, Koewacht en Overslag en Sas van Gent met Westdorpe en Philippine). Na interne besprekingen en voorlegging van de bezwaren verbonden aan de nieuwe reuzengemeente Terneuzen heeft men nu ook weten te bereiken dat de leden van de Tweede Kamer die namens de verschillende fracties de herindelingsplannen zullen behandelen thans op dinsdag 14 januari nogmaals een bezoek zullen brengen aan de Kanaalzone en daar besprekingen zullen voeren met de gemeentebesturen van Sas van Gent, Westdorpe en Philippine en anderzijds met Axel, om alsnog kennis te nemen van de bezwaren die men heeft tegen het voorstel van de minister voor één grote gemeente in de Kanaalzone en anderzijds om kennis te nemen van de mogelijkheden voor een zelfstandig voortbestaan en verdere ontwikkeling van deze nieuwe zuid-gemeenten. Wij menen degenen die geïnteresseerd zijn in de toekomst van onze gemeente niet te mogen onthouden het betoog dat door burgemeester en wethouders van de ge meenten Sas van Gent, Westdorpe en Philippine is opgesteld, en waarin deze hun bezwaren tegen de ministeriële plannen naar voren brengen. Een verweer dat vrijwel ongewijzigd ook voor de andere bij de herindeling in de Kanaalzone betrokken gemeenten geldt NAAR GROOT-TERNEUZEN Voor de gemeente Terneuzen is een grote toekomst weggelegd. Hier langs de Wester- schelde alsmede aan het kanaal Gent-Ter- neuzen, maar toch vooral ten westen en ten oosten van het huidige Terneuzen, voorziet het structuurplan een stad van 100.000 en meer inwoners. Dit gaat niet in enkele jaren maar de voorwaarden voor industrievestiging aan diep vaarwater in de Westerschelde zijn gunstig en het verbeterde kanaal, aan stonds toegankelijk voor schepen van 50.000 ton zal ongetwijfeld ook industrie in Z.-Vl. en waarachtig niet alleen in Terneuzen stimuleren. Straks, na samenvoeging met de gemeenten Biervliet, Hoek en Zaamslag kan Terneuzen door niets en niemand gehinderd, hier langs het Scheldefront alles bieden aan wonen, werken en ontspanning wat een stad van 100.000 inwoners te bieden heeft en bieden moet. Het zal nog vele jaren duren voor het zover is, maar alle mogelijkheden wor den opengelaten en aan de toekomst wordt gewerkt. In het belang van Zeeuwsch-Vlaanderen van de provincie Zeeland en dus daarmede ook in nationaal belang, is te wensen dat de ont wikkeling waarop de eerste schreden zijn ge zet, een zeer voorspoedige zal zijn. EEN HAVENSCHAP Een bovengemeentelijk lichaam, waaraan ook het Rijk en de Provincie zullen deelnemen, zal de kanaal-, haven- en industriebelangen leiden en niet alleen in het gebied van de gemeente Terneuzen, maar in het gehele ge bied van de kanaalzone tot aan de grens met België. Dit Havenschap zal met Rijk en provincie, én in overleg én met inspraak van de ge meenten, die een deel van eigen zeggenschap inboeten, een slagvaardig en een eenvormig beleid voeren zoals dat door de belangen van de gehele kanaalzone wordt vereist. EEN MONSTERGEMEENTE Er komt zeer binnenkort een wetsontwerp in behandeling bij de Tweede Kamer der Staten- Generaal dat, indien het onverhoopt in die vorm zou worden aangenomen, een monster gemeente Terneuzen - eerder een district - schept ter lengte van zo'n 25 K.M. en 13 K.M. „diep", omvattend de gemeenten Ter neuzen, Biervliet, Hoek, Zaamslag, Axel, Zuiddorpe, Koewacht, Overslag, Sas van Gent, Westdorpe, Philippine... Waarom wil men een dergelijke gemeente vormen, welke al die voormalige zelfstandige gemeenten niet nodig heeft, er ook niets me de kan aanvangen en zich er ook niets aan gelegen kan laten liggen omdat de ontwikke ling van de eigen stad haar reeds voor een loodzware taak stelt. Het is niet te verwonderen dat men in Ter neuzen zelf zich afvraagt of dit experiment van het district-Terneuzen slagen kan. Het zal niet slagen en het is ook volstrekt onnodig dit experiment, waarvan men de voordelen niet kan zien maar de nadelen des te duide lijker, te ondernemen. In werkelijkheid worden er geen argumenten voor een dergelijke districtsgemeente aange voerd. Er wordt in de Memorie van Toelichting bij het wetsontwerp gezegd „dat de gemeente lijke indeling van de kanaalstrook moet zijn ingesteld op de schepping van een stede bouwkundig geheel van op de duur maxi maal 100.000 inwoners, een stedebouwkun dig geheel, waarin industrie, havenactivitei ten, woonwijken, grootstedelijke recreatieve en winkelvoorzieningen op de daarvoor ge ëigende plaatsen kunnen worden gesitueerd. Gemeentegrenzen mogen daarbij geen hin derpaal vormen" (blz. 20 der Mem. v. Toel.). Een ieder is het eens met een stad Terneuzen van 100.000 en meer inwoners. Maar gaat Groot-Terneuzen dat „Stedebouwkundig ge heel" zoeken in Sas van Gent, in Axel, in Zuiddorpe, in Westdorpe, in Philippine Moeten er daarom duizenden hectaren agra risch gebied en agrarische gemeenten met een beperkte woonfunctie ten behoeve van Zuid-Zeeuwsch-Vlaanderen, bij Groot-Ter neuzen worden gevoegd Waar zijn de ge meentegrenzen die Groot-Terneuzen in haar ontwikkeling een strobreed in de weg leg gen De toelichting bij het Wetsontwerp strooit met woonfuncties tot zelfs in Zuiddorpe en Overslag toe - die zijn dan blijkbaar ook opgenomen in de dynamiek aan het Schelde front - maar al die toekomstige woon kernen moeten dan wel binnen de gemeente Terneuzen worden getrokken, om volstrekt onduidelijke redenen. Moet het stedebouwkundig geheel bestaan uit Terneuzense woonwijken over de gehele kanaalstreek verspreid Terneuzen zal wel wijzer wezen; het heeft de handen meer dan vol en de eigen stad heeft - begrijpelijk voorrang. Voor het overige wordt in de toelichting ge schermd met de gebruikelijke termen die dan zogenaamd moeten aantonen waarom slechts van één kanaalgemeente en niet van twee of drie het heil kan worden verwacht. Het is al „schaalvergroting", „bestuurskracht", doel matig en slagvaardig optreden", „evenwich tige ontwikkeling der streek" wat de klok slaat, maar men wordt er niet wijzer van. Zelfs het komend Havenschap, dat in het hele gebied handelend zal optreden en zowel eenheid als slagvaardigheid van beleid waar borgt, wordt gehanteerd niet - zoals men zou verwachten - om gemeenten de eigen huis houding en het eigen lokaal bestuur te laten, maar om ze tot randgebieden van een stad- ver-weg te degraderen. HET WETSONTWERP EEN RAMP VOOR ZUID ZEEUWSCH-VLAANDEREN In plaats van een evenwichtige ontwikkeling der streek zoals men het zo gaarne voor stelt - zal, indien dit wetsontwerp wordt aangenomen - hetgeen het Parlement moge verhoeden een onevenwichtige ontwikke ling van de zo belangrijke kanaalstreek er het gevolg van zijn. Bij gebreke van een werkelijke motivering van het voorstel van de Minister van Binnen landse Zaken, zoekt men naar de achtergron den, naar wat niet wordt gezegd. Wij vinden die in de volgende factoren De te annexeren gemeenten - afgezien van Biervliet, Hoek en Zaamslag - moeten in haar ontwikkeling worden lamgelegd ten bate van het stedebouwkundig geheel langs de Westerschelde. Ten eerste is dit een schreeuwende onrecht vaardigheid ten opzichte van de andere helft der kanaalzone en van de bevolking aldaar. Ten tweede moet de stad-Terneuzen zich uit eigen krachten in een langdurig proces kun nen ontwikkelen zonder dat dit gaat ten koste van anderen, ten koste ook van een oneven wichtige ontwikkeling der streek. Vervolgens, omdat al die gemeenten tot de achtergebleven gebieden, tot de randgebieden van de stad Terneuzen gaan behoren - er is terecht gesproken van Sas van Gent als het voeteinde van Terneuzen zal Terneu zen, dat als gevolg van grootscheepse an nexatie kapitale sommen meer uit het Ge meentefonds krijgt, deze sommen voor een zeer aanmerkelijk deel ten behoeve van de stad - waarvoor zij chronisch geld te kort blijft komen kunnen aanwenden en blijven plaatselijke gemeenschappen verstoken van voorzieningen - al zijn die gemeenschappen dan klein - die voor haar even belangrijk zijn. Men zou dus kunnen zeggen dat Terneuzen et toch wél belang bij heeft een districts-ge- meente te worden. Maar wanneer dat belang verkregen moet worden ten koste van ande ren waar is dan het algemeen belang dat met annexatie moet worden gediend Dat een snelle ontwikkeling van Terneuzen (naar 100.000 inwoners) ten koste van an deren zal gaan is duidelijk. Om deze 100.000 snel te bereiken zulen de huizen worden ge bouwd in Terneuzen. Als gevolg daarvan komen (of moeten) de mensen naar Terneuzen. Voor deze mensen worden scholen (ook voor voortgezet en be roepsonderwijs), winkels, verzorgende bedrij ven gebouwd en worden voorzieningen getrof fen op sport- en cultureel gebied. Dacht u dan dat Sas van Gent, Philippine, Westdorpe en Sluiskil en ook Axel, Zuiddorpe en Koe wacht gelijk op gaan? De geschiedenis is er, om het tegendeel te bewijzen. Deze constructie is dus in strijd met de belangen van de bevolking in deze gebieden en dus in strijd met het algemeen belang. Tenslotte is daar ook ongetwijfeld de ten dens om gemeenten sowieso op te heffen. Dan vraagt men zich niet af welke de functie is der gemeente, statisch of dynamisch, nu en in de toekomst, maar dan pleegt men an nexatie omwille van de annexatie en acht men het voor de dynamische, evenwichtige ontwikkeling der -streek en voor een slag vaardig beleid nodig om b.v. Zuiddorpe bij de stad Terneuzen te voegen...! Moet de industriële ontwikkeling van Zuid- Zeeuwsch-Vlaanderen worden stopgezet Mag de infrastructuur hier niet worden ver beterd Mag de woonfunctie van bijv. Philippine en Westdorpe niet worden verwezenlijkt Mag de logische afbouw van Sluiskil, dat op het ogenblik deels tot Terneuzen, deels tot West dorpe behoort, niet snel worden gerealiseerd Heeft de bevolking van Zuid-Zeeuwsch- Vlaanderen niet recht op een eigen, aange past, stadcentrum maar moet het naar het 13 K.M. verder gelegen Terneuzen worden verwezen waarmede het geen enkele binding heeft Dit zijn allerminst rethorische vragen. De landsgrens doorsnijdt een gebied dat econo misch en maatschappelijk wezenlijk één ge heel vormt, wij bedoelen het Belgisch-Gents industriegebied dat zich over de Nederlandse grens voortzet. Wie langs het Belgisch ge deelte van het kanaal rijdt, ziet met respect naar de gigantische industriële ontwikkeling aldaar. Hij rijdt door het gebied van twee gemeenten, Gent en Zelzate; het bestaan van twee gemeenten blijkt daar allerminst een be lemmering te zijn van de werkelijk dyna mische, evenwichtige ontwikkeling der streek. Dit is de proef op de som, de weerlegging, met een groot tastbaar voorbeeld, van de tyrades in de regeringsstukken als zouden een doelmatige en slagvaardige ontwikkeling van de kanaalzone slechts mogelijk zijn indien geheel Noord, Midden en Zuid-Zeeuwsch- Vlaanderen één gemeente vormen. Natuur lijk is er ook voor het Belgische industrie gebied één lichaam dat met de behartiging van de haven-, kanaal- en industriebelangen met wezenlijke eigen zeggenschap is belast. In de Memorie van Antwoord bij het wets ontwerp wordt gepoogd de mogelijkheid van de Industriële ontwikkeling van Zuid- Zeeuwsch-Vlaanderen af te zwakken. Alsof al bij voorbaat te kennen wil geven men industrie onder Terneuzen maar niet in het zuiden. Het Gentse gebied is nog niet „vol" zo merkt de Memorie van Antwoord op. Maar wij dachten dat ook naar de toekomst moet worden gekeken en dat, zoals rond Ter neuzen, ook rond Sas van Gent mogelijkheden voor de toekomst moesten worden geschapen. Welnu, het kan niet zijn dat de ontwikke ling van Belgisch Vlaanderen, mede bevor derd door het verbrede kanaal, aan de lands grens, welke economisch een steeds geringere betekenis krijgt, halt zou houden. De industrie die er in Zuid-Zeeuwsch-Vlaanderen is en er in Terneuzen nooit was, is ontstaan vanuit en in samenhang met het Belgisch gebied waarmede het economisch een eenheid vormt. De industriële expansie zal alleen dan voor de landsgrens blijven staan indien, zoals het wetsontwerp doet, men de ontwikkeling van Zuid-Zeeuwsch-Vlaanderen bewust stagneert, alle industrie naar Groot-Terneuzen haalt (in zoverre ondernemers zich laten halen) evenals de woonwijken etc. en anderen de mogelijkheid tot verbetering der infrastruc tuur onthoudt. En waarom zouden bedrijven uit Nederland zich niet in Zuid-Zeeuwsch- Vlaanderen mogen vestigen NIET EEN MAAR DRIE GEMEENTEN De grote vergissing die het wetsontwerp be gaat bestaat niet hierin dat het schaalvergro ting hanteert voor wat op groter schaal in regionaal verband door regionale bestuurs organen moet worden behartigd - hetgeen het Havenschap zal doen - maar dat het oog noch oor heeft voor schaalverkleining die evenzeer geboden is door de zich scherp manifesterende vraag naar democratisering, door de eisen van inspraak van de bevolking, door de afstand tussen bestuurden en be stuurders zo klein te houden als mogelijk is. In vragen van gemeentelijke herindeling loopt men over de mening van de bevolking heen; de bevolking wordt geacht haar belangen en die van haar plaatselijke gemeenschap niet te kunnen zien en gemakshalve wordt verzet tegen opheffing der gemeente als (dorps)- chauvinisme opzij geschoven. Wij geloven dat het anders ligt. Men ziet heel goed dat veel zaken in groter verband moeten worden aangepakt. Dat gebeurt (een voorbeeld daarvan is de Afvalwaterleiding Kanaalzone Zeeuwsch-Vlaanderen) en zal in versterkte mate gaan gebeuren door de ge westelijke bestuursorganen-nieuwe-stijl welke een reden te meer opleveren om gemeenten niet op te heffen. Men ziet dan ook niet waarom het nodig is de plaatselijke gemeen schap het eigen bestuur voor behartiging van de lokale belangen te ontnemen. Wat men wel heel goed ziet is dat de ge meenten moeten worden opgeheven ten bate van een gemeente elders. En het is dat wat als een onrechtvaardigheid wordt ervaren. De vergissing van het wetsontwerp is dat het meent de ontwikkeling der kanaalstreek te bevorderen door aan zoveel mogelijk ge meenten haar zelfstandigheid te ontnemen. In wezen is de benadering van het ontwerp conservatief; de problemen van bovengemeen- telijke aard meent het te lijf te kunnen gaan door lokale gemeenschappen die onderge schikt zijn aan gewestelijke bestuurslichamen - in casu het Havenschap toch als be- stuurscorporatie op te heffen. (zie vervolg op pagina 2) AXELSE COURANT VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent Halfjaar-abonnement: Axel binnen de kom f 4,—. Andere plaatsen 4,50 Buitenland f 6,50 Hoofdredaktie: J. C. VINK Redaktie en administratie Axel, Markt 12, tel. 2020* (3 lijnen), postbus 16 Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm Bij kontrakten belangrijke reduktie. Ingezonden mededelingen 30 cent per mm. Kleine advertenties 1-10 woorden f 1, elk woord meer 15 cent.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1969 | | pagina 1