C.B.T.B. afdeling Oost Zeeuwsch-Vlaanderen
bestaat 50 jaar
Spit, Spierpijn
Frankering bij abonnement, AXEL
ZATERDAG 7 DECEMBER 1968
83e jaargang no. 10
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
De heer van Hoeve wees in zijn openings
toespraak op de betekenis van de CBTB
als christelijke organisatie. Overigens
was hij van mening dat er veel is veran
derd en dat ook de CBTB daarin waar
nodig is meegegaan. De problematiek van
de huidige tijd stelt ons voor totaal an
dere problemen als 50 jaar geleden. Als
voorbeeld van de huidige tijd noemde hij
de problematiek tussen landbouw en in
dustrie, stadsuitbreiding, woningbouw,
wegenaanleg en recreatie. De voorzitter
toonde evenwel begrip voor al deze zaken
en was van oordeel dat men zich hier po
sitief moet opstellen om tot een voor al
len aanvaardbare oplossing van deze pro
blemen te komen. Negativisme heeft geen
enkele zin.
Na de opening van de heer van Hoeve
zou aan het woord komen de oud-secre
taris de heer L. Huissen uit Terneuzen,
doch deze kon zelf niet bij de viering
aanwezig zijn. Zijn overzicht over de 50
jaar van de CBTB werd nu voorgelezen
door bestuurslid W. van Hoeve.
De oprichtingsvergadering van de Z.
Vlaamse afdeling vond plaats in Terneu
zen. Er bestond toen al een Zeeuwse
CBTB. Na het stichten van gewestelijke
afdelingen ontstonden vrij spoedig plaat
selijke afdelingen, maar deze waren
aldus de heer Huissen - geen lang leven
beschoren. In 1922 zorgde de Zeeuwsch-
Vlaamse CBTB voor de oprichting van
een lagere land- en tuinbouwschool in
Axel, die van start ging met 39 leerlin
gen. Deze school bestond tot 1961, toen
het leerlingenaantal tot beneden de norm
was gedaald. Andere aktiviteiten va.n de
Zeeuwsch-Vlaamse CBTB waren de in
richting van potersbewaarplaatsen en de
oprichting van een landbouwcorporatie,
die later resulteerde in de OOVO.
Oud-secretaris Huissen noemde in zijn
memorandum ook de namen van de men
sen van het eerste uur. De eerste afde
lingsvoorzitter was de heer J. de Feyter,
indertijd burgemeester van Zaamslag. La
ter werd het roer overgenomen door de
heer C. de Putter uit Axel.
Een verrassing op deze avond was het
optreden van het Zeeuwsch Knapenkoor
uit Goes o.l.v. de heer E. Heyblok. Dit
koor is voor Zeeuwsch-Vlaanderen vrij
onbekend en het had weinig gescheeld of
die onbekendheid zou er ook nu nog zijn
gebleven, door het mistige weer was
Zeeuwsch-Vlaanderen vanuit Goes niet
•over de Schelde te bereiken en had het
koor de lange reis via de Antwerpse tun
nel moeten maken om in Axel te komen.
Het door dit koor uitgevoerde stond op
een behoorlijk peil en het optreden werd
ook zeer gewaardeerd.
Ook burgemeester van Dijke bracht op
deze avond zijn gelukwensen uit en stond
daarbij tevens stil bij de taak van de
landbouw en zijn organisatie in deze tijd.
Hij achtte de bijdrage die de landbouw
kan leveren aan de ontwikkelingshulp in
de vorm van mankracht en kennis van bij
zondere betekenis voor de opbouw en in
tensivering van de landbouw in de ont
wikkelingslanden. Hij achtte dit alles van
dubbele betekenis gezien ook in het licht
van de verregaande mechanisatie in de
landbouw waardoor steeds minder werk
krachten worden vereist en de industria
lisatie die het areaal aan landbouwgrond
vooral ook in onze streek steeds verder
inkrimpt. Het zou 'van bijzondere grote
betekenis zijn om deze mankracht elders
in de wereld in te zetten.
Volgende spreker was de provinciaal voor
zitter van de CBTB de heer J. van den
Bos. De heer van den Bos stond even
eens uitvoerig stil bij de betekenis van
de landbouw en de problemen in de hui
dige tijd. Hij was van oordeel dat ondanks
alle veranderingen er nog steeds een be
langrijke plaats is voor een christelijke or
ganisatie, ook al zal schaalvergroting ook
in deze kring noodzakelijk zijn.
Tot slot volgden voor de pauze nog en
kele volksdansen, uitgevoerd door jeugd
leden uit de afdeling en ingestudeerd on
der leiding van de Axelse jeugdherberg-
vader de heer Nobel.
Na de pauze volgde nog een gelukwens
van de voorzitter van de landelijke CBTB
de heer Drs. R. Zijlstra die e'en en ander
vertelde over de landbouwpolitiek op lan
delijk niveau en hetgeen daar in de na
bije toekomst wordt verwacht. Ook hij
onderstreepte nogmaals de betekenis van
een organisatie als de CBTB
of laat hem winterhard maken in de garage
of op het servicenter dat daartoe is inge
richt. Steeds meer benzineverkooppunten
beschikken over de faciliteiten en vakkennis
daartoe en zijn complete verzorgingspunten
voor de auto geworden. Dit najaar voegde
Esso aan zijn traditionele produkten, benzine
en olie, zelfs een volledige branche van ban
den, accu's en accessoires toe die de maat
schappij thans onder eigen naam verkoopt.
Door deze bredere basis zijn de benzine
verkooppunten kompleet voor de auto inge
richt. Zij bieden het voordeel dat men er
vaak direkt geholpen kan worden.
en reumatische pijnen
wrijft U eveneens weg met
De winterbeurt, waarvoor de auto thans rijp
is, dient beslist verder te gaan dan anti-vries
service voor koelsysteem en ruitensproeier.
Wat moet er zo al meer gebeuren
1. Het elektrisch systeem controleren en iso
leren met vochtverdrijver. Voorts de bougies
testen en de ontsteking afstellen. Half ver
sleten bougies en contactpunten geven zeker
bij winterse temperaturen startmoeilijkheden.
2. Controle op het goed functioneren van
de ruitewissers en op de staat waarin de
wisserbladen verkeren. Voor de meeste typen
auto's zijn rubbers los verkrijgbaar. Vooral
de aërodynamische wisser, die een blad heeft
met smallere contouren, is een grote verbete
ring gebleken. Dit type houdt met gemak
ook de zwaarste buien bij.
De ruiten zullen in de komende maanden
weer vaker gaan beslaan. Een goede anti-
condensdoek of een anti-condenspasta in het
dashbord-vakje is daarom geen luxe.
3. Scharnieren en sloten oliën en een zg.
slot-spray aanschaffen die u vanzelfsprekend
in uw jas of tas meedraagt, want in het
dashbord-vakje heeft u er niets aan als u
onverhoopt toch buitengevroren komt ie
staan.
4. Controle op carrosserie en onderzijde.
Vooral het laatste is het kwetsbaarste gedeel
te van de auto door alle opspattende water
en pekel in herfst en winter. De roestschade
aan kleine auto's wordt in ons land aan de
genovergestelde van overbelasting. Wie niet
meer dan 4.000 km per jaar rijdt, stelt zijn
accu bloot aan verzwaveling van de lood-
platen.
Vanzelfsprekend zijn normale ouderdom en
slijtage van de accu een derde oorzaak. Na
twee jaar gebruik nadert elke accu zijn kritie
ke leeftijd. Een eenvoudige meting met zuur-
weger en conditie-meter geeft een indicatie
in hoeverre de accu op is en opladen of ver
vanging een vereiste.
6. Banden nazien. Door regen of sneeuw
glad geworden wegen zijn de plaag van dit
seizoen. Het aantal ongevallen als gevolg van
slippen neemt in de herfstmaanden en ds
winter sterk toe. Versleten banden blijken in
vele gevallen de oorzaak te zijn. Zij werden
na de zomervakantie niet nagekeken of ver
nieuwd. Gladde banden zijn levensgevaarlijk
op natte wegen. Het is bovendien strafbaar
ermee te rijden. De wet gaat straks een mi
nimum van 2 mm profiel-diepte voorschrij
ven. Ook half versleten banden voldoen niet.
Nieuwe sterk geprofileerde banden verdienen
aanbeveling.
ïji hand van statistieken op gemiddeld 200, -
Hierna volgde nog een ontspannend deel per jaar per aUto geschat. „Rustbannen" is
voor deze feestavond, waarbij allereerst een probaat middel hiertegen. Een extra
het symphonie-orkest van de Terneuzen-
se muziekschool een belangrijke rol ver
vulde. Het ongeveer dertig leden tellende
jeugdorkest bracht een drietal werken
van Bach, Stamnitz en Gorelli ten geho
re, waarbij de heer Cl. v. d. Bulck en de
dames L. de Putter, I. Hamelink en N.
Riemens de solo-partijen zeker niet on
verdienstelijk vertolkten.
Daarna volgde een tweede optreden van
de volksdansgroep en tot slot een decla
matie door mevr. Verkerke uit Dubbel
dam.
Oud-voorzitter C. de Putter sloot deze
feestelijke bijeenkomst en alvorens tot de
officiële sluiting over te gaan memoreer
de ook hij nog tal van episoden uit het
rijke verleden van de jubilerende afdeling.
„Tijd om de auto
winterhard te maken"
Eerste klappen vielen reeds
De felle nachtvorst van midden november
bracht vele automobilisten in moeilijkheden.
Honderden autobezitters ontdekten die vrij
dagmorgen dat hun koelsysteem was bevro
ren. Sommigen ontdekten het te laat. Hun
onkosten van een volledige motorrevisie
of erger - varieërden van 400 tot 1000
gulden. Anderen werden daarvoor gespaard,
omdat zij tijdig ontdekten wat er aan de
hand was of omdat hun accu het liet af
weten - zij hadden het spreekwoordelijke
geluk bij een ongelukje. Aan een nieuwe ac
cu waren zij tóch toe.
Garages en servicenters werden op vrijdag
15 november overspoeld met acute proble
men. Iedereen tegelijk helpen was onmoge
lijk. Tijdig winteronderhoud aan de auto had
dit kunnen voorkomen. Verbazingwekkend
toch, hoe duizenden automobilisten, die hun
vierwielig troeteldier tenminste wekelijks in
de watten leggen, in dit opzicht ieder jaar
te kort schieten.
Laksheid Verkeerde zuinigheid Wij we
ten het niet. Maar zo ooit, dan- heeft wel dit
jaar de vroege nachtvorst aangetoond dat
november de uitertse tijd is om de auto „win
terhard" te maken. Hiernaast enkele tips
voor dat winteronderhoud.
HOOG TIJD OM DE AUTO
WINTERHARD TE MAKEN
Over accu's en andere zaken die NU zorg
verdienen
Er valt, met de winter voor de deur, weer van
alles te doen aan uw vierwielige vriend voor
de deur. Wil het een trouwe vriend blijven,
die u niet in de kou laat staan, hard hem
dan tegen de winter. Doe het zelf - als u
handig bent kan dat voor een goed deel -
poetsbeurt en in de was Zetten, met een
aparte beschermingslaag voor het chrooin-
werk, kan nooit kwaad.
5. Accu nazien. Ervaringen in verschillende
landen hebben aangetoond dat de accu het
meest verwaarloosde onderdeel van de auto
is. Van elke twintig auto's is er één waar
van de accu dringend aan vernieuwing toe is.
De accu levert de elektrische energie die via
de bobine de bougies laat vonken en die de
verlichting, de ruitewissers, de richtingaan
wijzers, de radio en vaak ook nog de ver
warming goed laat functioneren. Regelmatige
controle van de accu is daarom noodzakelijk.
Als de bovenkant van de accu vochtig is door
lekkage van het elektrolyt, dan verkeert hij
in slechte staat en raakt langzaam maar ze
ker uitgeput. Als het deksel van de accu is
uitgezet, dan is dat eveneens een onfeilbare
aanduiding dat de batterij opraakt. Als de
accu is bedekt met een laag vuil, zegt dat
feit alléén al voldoende omtremt de staat
van onderhoud waarin de batterij verkeert.
Het vloeistofpeil van een accu moet ongeveer
één maal per maand worden nagekeken.
Mocht het peil lager zijn dan Vè - 1 cm bo
ven de platen dan moet hij worden bijgevuld.
Niet helemaal tot bovenaan en... met ge
destilleerd water De oorzaak van het lager
worden van het peil van het met water ver
dunde zwavelzuur is immers het verdampen
van het (zuivere) water, niet van het zwavel
zuur.
Overbelasting is de oorzaak van 80% van
alle accu-problemen. Overbelasting treedt
zelden op door veel rijden alléén, maar wèl
door veel rijden (meer dan 25.000 km per
jaar) in combinatie met een onnodig of over
matig gebruik van de accu, bv. door lang
durig starten en starten met lichten en/of
radio aan. Bestelwagens en doktersauto's zijn
om die redenen vaak overbelast.
Een andere mogelijke oorzaak is juist het te-
Juist afstellen van de koplampen
7. Lichten controleren en afstellen. De dagen
korten snel, het weer wordt grauwer met re
gen, mist en straks ook sneeuw. U kunt niet
meer voort met een gebrekkige verlichting.
Laat daarom controleren of uw koplampen
goed zijn afgesteld. De A.N.W.B. verlich
tingsacties wezen uit dat ruim 90% van de
onderzochte auto's met onjuist afgestelde
koplampen reed. Bij meer dan 25% werden
gebreken aan andere verlichtingspunten ge
constateerd en bij ruim 10% was een lampje
stuk. Zorg voor een extra lampensetje in het
dashbord-vakje. Als u voor slechte verlichting
wordt aangehouden en u heeft een nieuw
lampensetje bij u, volgt er geen bekeuring.
U hoeft dus niet nodeloos een bon op te
lopen.
8. Doorsmeren, olie verversen. Wacht gedu
rende dit seizoen eens niet tot de volgende
5.000 of misschien wel 10.000 km van het
smeringsadvies erop zitten. Maak uw auto
ook in dit opzicht winterhard en laat met
een uw remsysteem controleren.
9. Anti-vries toevoegen. Dit is zo vanzelf
sprekend dat we het als laatste van de win-
Itervorzorgingspunten noemen. Vanzelfspre
kend ja, maar zeker niet overbodig. Want
om welke reden ook, tijdige zorg voor anti
vries is niet het sterkste punt van de Ne
derlandse automobilist. Velen stellen het uit
tot na de eerste strenge nachtvorst waarop
men zijn auto met dicht bevroren ruiten aan
treft. Waarom eigenlijk? Men loopt bewust
risico. Trouwens, de toevoeging van anti
vries is niet uitsluitend een paardemiddel te
gen bevriezing. Het betekent ook dat, één
maal per jaar, een zeer wenselijke controle
en reiniging van het koelsysteem kan plaats
vinden. De oude koelvloeistof wordt afge
tapt (behalve uiteraard uit zg. „gesloten sy
stemen") en het koelsysteem wordt doorge
spoeld. Bijvulling met het nieuwe mengsel
water en anti-vries in de juiste mengverhou-
ding gebeurt met draaiende motor. Sommige
anti-vries soorten b.v. Esso's Anti Freeze
Coolant) bevatten een speciale toevoeging die
ook tegen corrosie beschermt en een reinigen
de werking heeft. In deze samenstelling heeft
men bovendien met een „long-life" produkt
te doen dat twee jaar meegaat.
De opvatting dat anti-vries een noodzakelijk
kwaad is zo laat mogelijk erin en zo snel
mogelijk er weer uitis door deze nieuwe
ontwikkeling reeds lang achterhaald.
Wie volgens bovenstaande richtpunten te
werk gaat, gunt zichzelf een winterharde
auto en navenant rijplezier.
AXELSE COURANT
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent
Halfjaar-abonnement:
Axel binnen de kom 4,—. Andere plaatsen 4,50
Buitenland 6,50
HoofdredaktieJ. C. VINK
Redaktie en administratie Axel, Markt 12, tel. 2020" (3 lijnen), postbus 16
Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm
Bij kontrakten belangrijke reduktie.
Ingezonden mededelingen 30 cent per mm.
Kleine advertenties 1-10 woorden ƒ1,
elk woord meer 15 cent.
Het was voor de Zeeuwsch-Vlaamse CBTB-
leden een belangrijk moment toen afdelings-
vooriztter P. van Hoeve vorige week vrijdag
avond de vele bezoekers verwelkomde op de
feestavond in „De Halle". Een 50-jarig be
staan is een belangrijke mijlpaal in het or
ganisatieleven en zeker in een zo snel ver
anderende tijd als wij nu kennen.