ONTWERP STREEKPLAN
WEST ZEEUWS-VLAANDEREN
Belangrijkste functies recreatie en landbouw
Frankering bij abonnement, AXEL
ZATERDAG 27 JULI 1968
82e Jaargang no. 44
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Gedeputeerde staten van Zeeland hebben aan
de provinciale staten het ontwerpstreekplan
West Zeeuws-Vlaanderen toegezonden. Dit
plan zal van 1 augustus tot en met 30 sep
tember op de provinciale griffie en op de
gemeentelijke secretarieën ter visie worden
gelegd.
De belangrijkste functies van West Zeeuws-
Vlaanderen liggen volgens het streekplan op
het terrein van de recreatie en de landbouw,
terwijl daarnaast in een beperkte mate het
wonen ten behoeve van de werkers in Oost
Zeeuws-Vlaanderen een functie kan vormen.
In tegenstelling tot de geplande industriële
ontwikkeling in het oostelijk deel wordt er
in 't streekplan voor West Zeeuws-Vlaan
deren gestreefd naar een optimale ontwikke
ling van recreatie en het behoud van een
aantrekkelijk landschap. De recreatie, die in
hoofdzaak is gericht op de stranden en de
oude steden, zal volgens het streekplan kun
nen worden uitgebreid door het aanleggen
van een of meer boscomplexen in het kust
gebied.
FAMILIE-BADPLAATSEN
Het is de bedoeling dat bij de uitbreiding
van de recreatiemogelijkheden aan de kust
het karakter van rustige familiebadplaatsen
wordt gehandhaafd.
Met uitzondering van Breskens is het niet
de bedoeling stedelijke boulevardbebouwing
toe te staan. West Zeeuws-Vlaanderen zal
volgens het plan in zekere mate een woon
functie kunnen vervullen voor de mensen die
bij de industrieën in de kanaalzone werken.
Deze woonfunctie zal echter bewust als aan
vullend moeten worden gezien om een dui
delijke differentiatie in woonklimaat te kun
nen handhaven. Enkele gebieden zijn aange
wezen voor de vestiging van landhuizen voor
permanente bewoning.
OOST-WEST-VERBINDING
Volgens het streekplan zal voor de ontsluiting
van West Zeeuws-Vlaanderen de oostwest-
lijn steeds belangrijker worden. Deze ont
wikkeling zal worden versneld door de tot
standkoming te zijner tijd van een vaste oever
verbinding over de Westerschelde. Het veer
Vlissingen - Breskens zal vooral voor het
toeristische verkeer van belang blijven. Het
is belangrijk, wanneer de oost-westverbinding
door Zeeuws-Vlaanderen langs Oostburg,
het centrum van West Zeeuws-Vlaanderen,
komt te lopen.
Wat betreft de verdere ontwikkeling van de
landbouw wordt in het ontwerpstreekplan ge
wezen op het belang van ruilverkavelingen.
Door deze ruilverkavelingen zullen schade
lijke gevolgen, zoals doorsnijding van be
drijven ten gevolge van de aanleg van nieuwe
wegen, beperkt of opgeheven kunnen wor
den.
Brug bij Sluiskil
dit week-end gestremd
De hoofdingenier-directeur van de rijkswater
staat in de directie Zeeland maakt bekend,
dat in verband met de uitvoering van werk
zaamheden aan de draaibrug over het kanaal
van Terneuzen ten noorden van Sluiskil het
landverkeer ter plaatse zal zijn gestremd van
vrijdag 26 juli 1968 te 14 uur tot maandag
29 juli 1968 te 13 uur of zoveel korter als
mogelijk of langer als nodig zal blijken te
zijn.
Het verkeer aan beide zijden van het kanaal
zal worden omgeleid over Terneuzen, zoals
door richtingsborden zal worden aangegeven.
Oorzaak is het vervangen van enkele onder
delen in de bruginstallatie die niet ten volle
blijken te voldoen.
De Antwerpse tunnelbouw vordert
In Antwerpen is dinsdagavond het vierde en
voorlaatste deel van de nieuwe Scheldetunnel
op zijn plaats gebracht. De zinkingsoperatie
ondervond een vertraging van 23 uur, door
dat het tunnelelement van 45.000 ton aan
één kant een halve meter te diep wegzakte.
Men heeft dit kunnen verhelpen door het
aanbrengen van stalen platen.
Bij het zinken van vorige elementen heeft
men ook moeilijkheden ondervonden. Toen
zakten de grote betonnen stukken echter niet
ver genoeg als gevolg van slibafzetting in de
tunnelsleuf.
Het is de bedoeling dat in september het
vijfde en laatste deel van de tunnel op zijn
plaats gebracht wordt.
Jongeman haalde 2x 2000,
van gesfolen spaarbankboekje
Op het postkantoor vari Hulst heeft dinsdag
middag 'n jongeman tevergeefs getracht met
een gestolen spaarbankboekje 2000, - op
te nemen.
Hij vervoegde zich in de loop van de dag
aan het loket, met een boekje dat op naam
stond van de Amsterdammer V. De jongeman
legitimeerde zich met een kaart van het ge
meentelijk vervoerbedrijf van Amsterdam.
Omdat het echter om een zeer aanzienlijk be
drag ging, besloot de beambte het geld pas
uit te betalen na een akkoord met de centrale
administratie, een zogenaamde .telegrafische
overschrijving'.
Toen trad evenwel aan het licht dat op het
betreffende boekje niet mocht worden uitbe
taald, omdat het enige tijd geleden was ge
stolen. De jongeman kon intussen niet meer
worden achterhaald.
Een tip dat hij in een café in Hulst zou zitten
leverde de rijkspolitie niets op.
Ondertussen is de man in Vlissingen gear
resteerd. Het is de 35-jarige los werkman
J. de J., die in Amsterdam woont, maar
meestal te Vlissingen verblijft. Het bleek een
goede bekende van de politie te zijn.
Uit het voorlopig onderzoek is vast komen
te staan dat de man het spaarbankboekje om
streeks mei heeft gestolen van de familie V.
te Amsterdam waar hij in huis was. Daar
was men van mening dat het boekje verloren
was geraakt. Als zodanig werd het ook aan
de Centrale Administratie gemeld. Op het
boekje stond toen een bedrag van 12.000, -
Dat bedrag is evenwel sindsdien aanzienlijk
geslonken. Eerst zag De J. te Amsterdam
kans om een bedrag van 2000, van het
boekje af te halen, hetgeen hij later in Vlis
singen nog eens herhaalde. De 3e poging
(dinsdag jongstleden te Hulst) mislukte om
dat een loketbediende daar argwaan kreeg en
bij de Centrale Administratie inlichtingen
over het boekje opvroeg. Daaruit bleek dat
het boekje geblokkeerd was en op de zoge
naamde ,verbodslijst' was geplaatst. Maar
dat onderzoek werd toen door De J. niet af
gewacht.
Dat het De J. te Amsterdam en Vlissingen
wel gelukt is geld van het boekje af te halen,
wijt men aan het feit dat de man een gunstige
indruk maakt. Woensdag is verdachte op
transport gesteld naar Amsterdam waar het
onderzoek zal worden afgerond.
Veertarieven worden duurder
door B.T.W.
Invoering van de belasting toegevoegde waar
de zal naar het oordeel van de staatssecretaris
van financiën, dr. F. H. M. Grapperhaus,
een stijging van de tarieven voor vervoer per
veer van personenauto's, motoren en fietsen
vrijwel onvermijdelijk maken.
Hij zegt dit in antwoord op vragen van de
tweede kamerleden C. F. van der Peijl en
mr. W. Scholten (beiden C.H.U.), die o.m.
hadden gevraagd het vervoer van personen
voertuigen door veerdiensten niet onder het
normale twaalf procents-tarief te laten val
len. De staatssecretaris is hiertoe niet bereid.
Hij wijst er op dat de prijs van het veelvoor
komend zakelijk vervoer per veer in feite
wordt verlaagd, omdat de op de veertarieven
drukkende omzetbelasting in aanmerking
komt voor aftrek.
Plan van Belgische professor
Haven in volle zee
voor olietankers
Ir. J. Mortelmans, docent aan de universiteit
te Leuven, heeft het idee gelanceerd om
28 kilometer uit de Belgische kust van België
in volle zee een haven aan te leggen, waarin
de grootste erts- en olietankers kunnen af
meren. Volgens ir. Mortelmans zou deze ha
ven de oplossing kunnen zijn voor het steeds
nijpender wordende probleem van de moeilijke
bereikbaarheid van de havens van Antwerpen,
Gent en Zeebrugge.
Met het snel toenemen van de tonnemaat in
de scheepvaart dreigen genoemde havens ach
terop te raken. Antwerpen bijvoorbeeld is
gedwongen een pijpleiding naar concurrent
Rotterdam aan te leggen, omdat de grote olie
tankers alleen in Rotterdam terecht kunnen.
De nieuwe haven voor de kust van België
zou dergelijke situaties in de toekomst wel
licht kunnen voorkomen.
De functie van de nieuwe haven zou volgens
ir. Mortelmans o.a. bestaan uit
1. het ontvangen van zeer grote schepen
met de bedoeling de lading over te laden
in kleinere schepen of haar via de pijp
leidingen naar de Belgische havens te
vervoeren
2. het ontlasten van de scheepvaart op de
Westerschelde en
3. het leiden van het scheepvaartverkeer
(door middel van een vaste radar) van
en naar het kanaal en de Westerschelde.
Verder wordt er aan gedacht de haven te ge
bruiken als weerstation, als basis voor red
dingsdiensten, als terminal voor grote pas
sagiersschepen, als toeristische attractie en
als bunkerplaats voor schepen, die Zeebrugge
moeilijk kunnen bereiken.
Een uitloper van de Thorntonbank voor de
Belgische kust is, volgens ir. Mortelmans, de
beste plaats voor deze haven in volle zee,
waarin superschepen tot 500.000 ton zouden
kunnen binnenlopen. De diepgang ter plaatse
is 30 meter. De uitloper ligt gunstig ten op
zichte van de Belgische zeehavens en de
scheepvaartroutes in dit deel van de Noord
zee.
Langste draaibrug van Europa
te Sas van Gent
maandag in gebruik
Maandag a.s. om twaalf uur, wanneer het
zeescheepvaartverkeer het toelaat, zal de
grootste draaibrug van Europa in gebruik ge
nomen worden. Naast Sluiskil, dat de eer
heeft de breedste draaibrug van Europa te
bezitten - doordat naa^t de rijbaan een
spoorlijn loopt - zal de brug te Sas van Gent
over het kanaal van Gent naar Terneuzen de
langste van Europa genoemd kunnen worden.
Om twaalf uur zal deze nieuwe brug (waar
voor drie mensen ten gevolge van een werk
ongeval het leven lieten), zonder veel uiterlijk
vertoon in gebruik genomen worden. De oprit
van deze nieuwe brug vanuit Sas van Gent
levert geen bijzondere moeilijkheden op en
door de Bernhardstraat te Westdorpe tot
voorrangsweg te verheffen wordt ook hier
het verkeer in goede banen geleid. De draai
brug die zoals gemeld - in twee afzon
derlijke elementen naar Sas van Gent is ge
varen en die ter plaatse aan elkaar gemon
teerd zijn, heeft 'n lengte van 160 meter. Het
gehele gevaarte weegt ruim 1300 ton. Een
rijbaan van 8,75 m met daarnaast twee rij
wielpaden-voetpaden van elk 2,40 meter, ge
ven de brug een breedte van 22 meter. Wan
neer de brug geopend is voor het scheep
vaartverkeer, is er een doorvaartbreedte van
60 meter. De hoogte om door te varen indien
de brug over het kanaal ligt, is zeven meter.
Gezien de ervaringen met de nieuwe brug in
Sluiskil zal de oude brug over het kanaal te
Sas van Gent nog volledig lintact blijven,
maar deze zal, wanneer de nieuwe brug geen
mankementen heeft, steeds geopend zijn voor
het scheepvaartverkeer.
PRINSES MARGRIET
naar Zeeuwsch-Vlaanderen
Prinses Margriet zal op maandag 28 oktober
het nieuwe internaat voor schipperskinderen
Koningin Juliana' van de stichting hervorm
de internaten voor schippersjeugd in Terneu
zen en het nieuwe bejaardentehuis ,De Blauwe
hoeve' in Hulst officiéél openen.
Afgelopen zaterdag
Twee vliegtuignoodlandingen
in Zeeland
Zaterdagmorgen om kwart voor elf heeft de
in Sarcelles (Fr.) wonende Nederlander, de
heer J. Vermeulen, op de Kamperseweg in
de Grote Huijssenspolder met zijn 2-persoons
sportvliegtuig, een Emeraude F/B J.A.V., een
noodlanding gemaakt.
Het vliegtuig sloeg op het laatste ogenblik
over de kop en kwam terecht in een tarwe
veld van de landbouwer, de heer J. v. d. Ree.
De heer Vermeulen bleef ongedeerd.
Om kwart voor tien was hij opgestegen van
het vliegveld Zestienhoven (Rotterdam). Bo
ven de Grote Huijsssenpolder kwam hij door
het slechte zicht in moeilijkheden en besloot
hij een noodlanding te maken op de Kamper
seweg. Deze slaagde aanvankelijk maar op
het laatste ogenblik werd het vliegtuigje door
een plotselinge zijdelingse rukwind in het
tarweveld gedeponeerd, waar het onderste
boven terecht kwam. De in de nabijheid wo
nende landbouwer, de heer E. Michielsen, die
het ongeluk uit zijn auto zag gebeuren, be
vrijdde de heer Vermeulen uit zijn benarde
positie. Hij nam hem mee naar zijn woning
om hem op verhaal te doen komen. De heer
Vermeulen was op weg naar Beauvais (Fr.).
Drie inzittenden van een „piper/cherokee"
zijn zaterdagmorgen om het leven gekomen,
toen hun vliegtuig om even voor half elf neer
stortte in een klaverveld in Veere. De slacht
offers zijn de 47-jarige L. A. Lezenne-Cou-
lander uit Rotterdam, die het vliegtuig be
stuurde, de 32-jarige Erich Steiner uit Lei-
muiden en de 64-jarige mevrouw Ottevanger
uit Leimuiden. Ook een hond die in het
vliegtuig zat, werd gedood.
De heer Lezenne-Coulander was opgestegen
van het vliegveld Zestienhoven voor een
weekend-vlucht naar Gatwick in Engeland.
Het vliegtuig had het kenteken PH-NLU van
de nationale luchtvaartschool. Het was ge
stationeerd op Zestienhoven. De heer Le
zenne-Coulander had het vliegtuig voor de
weekendtrip gehuurd. Hij kreeg boven Haam
stede op 1500 voet hoogte te kampen met
slechte weersomstandigheden. Er viel regen
en het zicht was door mist beperkt. De piloot
nam contact op met de verkeersleiding van
de afdeling algemeen verkeer op Schiphol
en deelde via de radio aan de verkeerstoren
in Zestienhoven mee, dat hij wilde terugkeren
naar Rotterdam. Na deze melding werd het
radiocontact verbroken.
Vermoedelijk heeft het vliegtuig ook te kam
pen gehad met motorstoring. Even vóór half
elf, nadat het toestel enkele malen boven
Veere had rondgecirkeld, stortte het neer op
het land van de landbouwer Wondergem aan
de Snoek Hurgonjeweg. De piloot en mevr.
Ottevanger werden uit het toestel geslingerd
en waren op slag dood. De heer Steiner zat
nog in de stoel naast de bestuurdersplaats.
Hij stierf kort nadat een arts was gearriveerd.
De stoffelijke resten van de inzittenden wer
den overgebracht naar Middelburg.
De neergesorte piper was pas enkele jaren
oud. Het vliegtuig had kort geleden een grote
inspectiebeurt gehad, waarbij een nieuwe
motor was aangebracht. De heer Lezenne-
Coulander had al enkele jaren vliegervaring.
De dienst luchtvaart van de rijkspolitie op
Schiphol stelt een onderzoek naar de oorzaak
van het ongeval in. Daarbij zullen o.m. de
bandopnamen worden afgeluisterd, die van
het radiocontact met de verkeersleiding zijn
gemaakt.
Jonge vrouw aangerand
De gemeentepolitie te Terneuzen heeft de
23-jarige inwoner van St. Jansteen, O. L. J.
M. S., gearresteerd verdacht van aanranding
van een 21-jarig Terneuzens meisje. Toen hij
haar in de nacht van woensdag op donderdag
in een café in de Terneuzense binnenstad
ontmoette, stelde hij haar voor een uitstapje
in zijn auto te maken. Het meisje, voor wie
de jongeman niet geheel onbekend was, ging
jp het aanbod in. In zijn auto randde hij
haar aan, waarop zij aangifte bij de politie
deed. Later heeft zij de dader herkend.
AXELSE COURANT
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent
Halfjaar-abonnement:
Axel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen 4,25
Buitenland 6,50
Hoofdredaktie: J. C. VINK
Redaktie en administratie Axel, Markt 12, tel. 2020* (3 lijnen), postbus 16
Drukker-uitgeefsterFIRMA J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm
Bij kontrakten belangrijke reduktie.
Ingezonden mededelingen 30 cent per mm.
Kleine advertenties 1-10 woorden 1,
elk woord meer 15 cent.
■m - it