Ook een vakantiefoto vraagt
wat regie
Profiteer van onze
Tal van koopjes voor de vakantie
Kinderboeken
Pockets
Kunstboeken
Romans
vanaf
Boekhandel VINK, Markt, Axel
VOETGANGERSAKTIE1968
m,
Bijgaande foto werd gemaakt
aan het meer van Genève door
fotograaf Jan Stöpetie. Het is
een schoolvoorbeeld van een
geslaagde vakantiefoto.
Getroffen door de fraai op
spuitende fontijnen in het
meer en het wijdse vergezicht,
werd besloten de opname te
maken. De kinderen liet de
fotograaf wijselijk naar het
meer kijken inplaats van naar
de kamera. Dit zou storend
werken en het is in feite „uit
de mode". De bloembak links
vormde een goede afsluiting
van het beeld, de jongetjes
die over de muur heen leunen,
fungeren als voorgrond. Juist
die voorgrond is in een foto
zo belangrijk omdat deze de
noodzakelijke diepte aan uw
prent geeft. Het geelfilter op
de lens werd door de heer
Stöpetie niet vergeten waar
door een fijne weergave van
de wolkenlucht werd verkre
gen en ook de bloemen wat
op de
staan.
Het verschil tussen een „zomaar foto" en een geslaagde vakantieprent is meestal
niet veel meer dan een tikje regie en extra goed kijken, want fotograferen is kijken
in het kwadraat.
De voetgangersongevallen blijken telkenjare
opnieuw toe te neen, hetgeen onrustbarend
is.
Van 1964 tot 1966 steeg het aantal in het
verkeer gedode voetgangers in ons land van
520 naar 606, ofwel met ruim 16,5% ter
wijl in dezelfde periode het totaal aantal ge
dode verkeersdeelnemers steeg van 2375 naar
2620, ofwel met iets meer dan 10%.
Een belangrijke oorzaak van voetgangersonge
vallen ligt in het feit dat de voetganger nog
vrijwel overal in ons land wordt gedwongen
- tijdelijk - van de rijbaan gebruik te ma
ken als hij zich naar de overzijde moet be
geven. Op buitenwegen zonder voet- of fiets
pad moet hij zelfs voortdurend van de rijbaan
gebruik maken om zich te verplaatsen.
Slechts bij een volledige scheiding van voet
gangers- en rij verkeer zullen voetgangers-
ongevallen kunnen worden voorkomen, zoals
bijvoorbeeld is gebleken bij de aanleg van
de 23 „nieuwe steden" die men na de oorlog
in Groot-Brittannië heeft gebouwd.
Een dergelijke volledige scheiding tussen
voetgangers en rijverkeer zal in de meeste
bestaande stadssituaties in ons land niet of
slechts ten dele zijn door te voeren. Geluk
kig zijn vele gemeentelijke autorfteiten er
gedurende de laatste jaren toe overgegaan in
de stadscentra met hun grote concentraties
van voetgangersverkeer voetgangersgebieden
te creëren. Behalve de voetgangers-veiligheid
wordf hiermede tevens het economische be
lang van de middenstand in die centra ge
diend, omdat de stadskernen als gevolg van
het voortdurend toenemende aantal rijdende
en geparkeerde auto's steeds moeilijker be
reikbaar werden en daardoor economisch
dreigden te verstikken. Ook de sociale func
tie van de stadskern" als uitgangs- en ver-
maakcentrum dreigde hierdoor verloren te
gaan. Buiten de reeds gecreëerde voetgan
gersgebieden blijft het met de voetgangers
veiligheid evenwel zorgwekkend gesteld zo
als bovengenoemde cijfers laten zien.
De voetgangersveiligheid is in feite voor ons
allen een zkak van levensbelang, want hoe
wel velen van ons zich als regel wel met één
of ander vervoermiddel door het verkeer ver
plaatsen, voetganger zijn we dagelijks voor
kortere of langere tijd allemaal, al was het
alleen maar om ons van stalling, parkeer
plaats of halte naar de plaats van onze be
stemming te begeven.
Het is dus zaak dat allen medewerken de
veiligheid voor de voetganger lees van
onszelf - te verbeteren. Men bereikt dat door
als „andere verkeersdeelnemers" voortdurend
te trachten de voetganger zoveel mogelijk te
ontzien. Het gaat er daarbij niet om wie in
zijn recht staat of rijdt, of wie gelijk heeft,
hoofdzaak is te trachten een voetgangers
ongeval te voorkomen. Ook al zou de
„schuld" of de oorzaak van het ongeval, ju
ridisch gezien, voornamelijk bij de misschien
bejaarde of zeer jeugdige voetganger blijken
te liggen - ruim 75% van de gedode voet
gangers valt in deze leeftijdsgroepen nie
mand zal het zich waarschijnlijk ooit kunnen
vergeven of vergeten als hij, zelfs zonder aan
wijsbare schuld zijnerzijds, een medemens in
het verkeer heeft gedood.
De wettelijke bepalingen zijn gemaakt voor
onze eigen bescherming. Loopt men op een
zebra, dan behoort men daar b.v. veilig te
lopen, wil men als bestuurder afslaan dan
dient men op rechtdoorgaande voetgangers
te letten, rijdt men langs geparkeerde auto's,
dan weet men dat er een kind onverwachts
de weg op kan schieten.
Het aantal voetgangersongevallen kan dras
tisch omlaag worden gebracht. Medewerking
aan het bovenstaande verbetert tevens de
eigen levenskansen en die van familieleden
en vrienden.
Zomeropruiming
50 ct