Ook een vakantiefoto vraagt wat regie Profiteer van onze Tal van koopjes voor de vakantie Kinderboeken Pockets Kunstboeken Romans vanaf Boekhandel VINK, Markt, Axel VOETGANGERSAKTIE1968 m, Bijgaande foto werd gemaakt aan het meer van Genève door fotograaf Jan Stöpetie. Het is een schoolvoorbeeld van een geslaagde vakantiefoto. Getroffen door de fraai op spuitende fontijnen in het meer en het wijdse vergezicht, werd besloten de opname te maken. De kinderen liet de fotograaf wijselijk naar het meer kijken inplaats van naar de kamera. Dit zou storend werken en het is in feite „uit de mode". De bloembak links vormde een goede afsluiting van het beeld, de jongetjes die over de muur heen leunen, fungeren als voorgrond. Juist die voorgrond is in een foto zo belangrijk omdat deze de noodzakelijke diepte aan uw prent geeft. Het geelfilter op de lens werd door de heer Stöpetie niet vergeten waar door een fijne weergave van de wolkenlucht werd verkre gen en ook de bloemen wat op de staan. Het verschil tussen een „zomaar foto" en een geslaagde vakantieprent is meestal niet veel meer dan een tikje regie en extra goed kijken, want fotograferen is kijken in het kwadraat. De voetgangersongevallen blijken telkenjare opnieuw toe te neen, hetgeen onrustbarend is. Van 1964 tot 1966 steeg het aantal in het verkeer gedode voetgangers in ons land van 520 naar 606, ofwel met ruim 16,5% ter wijl in dezelfde periode het totaal aantal ge dode verkeersdeelnemers steeg van 2375 naar 2620, ofwel met iets meer dan 10%. Een belangrijke oorzaak van voetgangersonge vallen ligt in het feit dat de voetganger nog vrijwel overal in ons land wordt gedwongen - tijdelijk - van de rijbaan gebruik te ma ken als hij zich naar de overzijde moet be geven. Op buitenwegen zonder voet- of fiets pad moet hij zelfs voortdurend van de rijbaan gebruik maken om zich te verplaatsen. Slechts bij een volledige scheiding van voet gangers- en rij verkeer zullen voetgangers- ongevallen kunnen worden voorkomen, zoals bijvoorbeeld is gebleken bij de aanleg van de 23 „nieuwe steden" die men na de oorlog in Groot-Brittannië heeft gebouwd. Een dergelijke volledige scheiding tussen voetgangers en rijverkeer zal in de meeste bestaande stadssituaties in ons land niet of slechts ten dele zijn door te voeren. Geluk kig zijn vele gemeentelijke autorfteiten er gedurende de laatste jaren toe overgegaan in de stadscentra met hun grote concentraties van voetgangersverkeer voetgangersgebieden te creëren. Behalve de voetgangers-veiligheid wordf hiermede tevens het economische be lang van de middenstand in die centra ge diend, omdat de stadskernen als gevolg van het voortdurend toenemende aantal rijdende en geparkeerde auto's steeds moeilijker be reikbaar werden en daardoor economisch dreigden te verstikken. Ook de sociale func tie van de stadskern" als uitgangs- en ver- maakcentrum dreigde hierdoor verloren te gaan. Buiten de reeds gecreëerde voetgan gersgebieden blijft het met de voetgangers veiligheid evenwel zorgwekkend gesteld zo als bovengenoemde cijfers laten zien. De voetgangersveiligheid is in feite voor ons allen een zkak van levensbelang, want hoe wel velen van ons zich als regel wel met één of ander vervoermiddel door het verkeer ver plaatsen, voetganger zijn we dagelijks voor kortere of langere tijd allemaal, al was het alleen maar om ons van stalling, parkeer plaats of halte naar de plaats van onze be stemming te begeven. Het is dus zaak dat allen medewerken de veiligheid voor de voetganger lees van onszelf - te verbeteren. Men bereikt dat door als „andere verkeersdeelnemers" voortdurend te trachten de voetganger zoveel mogelijk te ontzien. Het gaat er daarbij niet om wie in zijn recht staat of rijdt, of wie gelijk heeft, hoofdzaak is te trachten een voetgangers ongeval te voorkomen. Ook al zou de „schuld" of de oorzaak van het ongeval, ju ridisch gezien, voornamelijk bij de misschien bejaarde of zeer jeugdige voetganger blijken te liggen - ruim 75% van de gedode voet gangers valt in deze leeftijdsgroepen nie mand zal het zich waarschijnlijk ooit kunnen vergeven of vergeten als hij, zelfs zonder aan wijsbare schuld zijnerzijds, een medemens in het verkeer heeft gedood. De wettelijke bepalingen zijn gemaakt voor onze eigen bescherming. Loopt men op een zebra, dan behoort men daar b.v. veilig te lopen, wil men als bestuurder afslaan dan dient men op rechtdoorgaande voetgangers te letten, rijdt men langs geparkeerde auto's, dan weet men dat er een kind onverwachts de weg op kan schieten. Het aantal voetgangersongevallen kan dras tisch omlaag worden gebracht. Medewerking aan het bovenstaande verbetert tevens de eigen levenskansen en die van familieleden en vrienden. Zomeropruiming 50 ct

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1968 | | pagina 3