WESTERSTORM RAASDE OVER ZEELAND OPREIS Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 13 JULI 1968 82e Jaargang no. 42 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Ook in Axel vrij veel schade Zeeuwse stranden en campings bijzonder zwaar getroffen Vader en tienjarig zoontje uit Clinge bij het vissen verdronken De storm met windkracht 8 en uitschieters van windkracht 9, in combinatie met spring tij, heeft grote schade aangericht aan de strandhuisjes op de Zeeuwse stranden. Langs de West Zeeuwsvlaamse kust is veel schade aangericht aan de vele strandcabines, die door het hoog opgezweepte water werden losgerukt en weggespoeld. Veel mensen heb ben bezittingen verloren. Op de campings is veel schade aangericht aan de tenten, die omver gewaaid zijn. Van de in de haven te Breskens liggende jachten zijn de masten af gebroken als luciferhoutjes. Veel camping- gasten vertrokken in verband met schade en ook door de vele regenval. Ook onder de gemeente Axel heeft de storm danig huis gehouden. Tal van ruiten en dak pannen sneuvelden terwijl op verschillende wegen in en om Axel het verkeer vrij ernstig werd gehinderd door afgeknapte boomtakken. In het bijzonder voor fietsers en bromfietsers waren deze obstakels bijzonder hinderlijk en gevaarlijk. Van de zijde van de wegbeheer- ders werd al het mogelijke gedaan om schade en hinder tot een minimum (te beperken, maar op zulke momenten zijn er begrijpe lijkerwijs overal handen tekort en men kan maar op een plaats tegelijk de zaak herstel len: Bijzonder onfortuinlijk was de heer W. die met zijn auto over de Hulsterseweg reed en een afgestormde boomtak juist door de voor ruit van zijn auto kreeg. Schade aan de auto en - overigens niet ernstige - verwondin gen in het gelaat door boomtak en ruit. In het Axelse bos en op de camping dreigde ook een aantal bomen omver te stormen. Ijlings ingrijpen van gemeentewerken wist hier ernstige ongevallen te voorkomen. Het bos werd tijdelijk voor het publiek gesloten, terwijl een aantal reeds half ontwortelde bo men snel met een motorzaag werden afge zaagd waardoor verder onheil kon worden voorkomen. Een boom viel door de tuidra- den en kwam terecht op een caravan die werd beschadigd. Gelukkig waren de cara vanbewoners deze dag niet aanwezig zodat geen persoonlijk letsel voorkwam. Slechter trof het de monteur van gemeentewerken J. Lambert uit Boschkapelle, die tijdens het omzagen van de gevaar opleverende bomen met zijn been in aanraking kwam met een in werking zijnde zaag. Dokter Schiltman ver leende de eerste hulp en liet de man over brengen naar het ziekenhuis te Sluiskil. Na behandeling kon dhr. Lambert naar huis te rugkeren. VADER EN ZOON DOOR DE VLOED VERRAST; BEIDEN VERDRONKEN. In het Verdronken Land van Saeftinge is donderdagavond twee kilometer uit de zee dijk het stoffelijk overschot gevonden van de 10-jarige Rob van Waterschoot uit Nieuw- Namen. De jongen was gisteren met zijn va der, de 35-jarige R. van Waterschoot, op de schorren gaan vissen. Hoogstwaarschijnlijk is het tweetal gistermiddag door het ongewoon snel opkomende water verrast. Politiemannen en een legertje vrijwilligers be gonnen gisteravond een grootscheepse speur tocht naar het tweetal. Vader en zoon waren om ongeveer vier uur een flink eind uit de wal voor het laatst ge zien. Door een verrekijker had men kunnen waarnemen, hoe de vader met de zoon op zijn schouder een poging ondernam om de wal te bereiken. Korte tijd daarna werd de auto van de heer Van Waterschoot verlaten aangetroffen bij Emmahaven. Onder invloed van de storm kwam het water gisteren tegen het eind van de middag bui tengewoon snel op. Ooggetuigen spraken van bijna twee meter in nog geen half uur. Men vermoedt, dat vader en zoon Waterschoot hierdoor volkomen zijn verrast. Enige tijd koesterde men nog flauw de hoop, dat zij zich op een hooggelegen plaats in veiligheid hadden kunnen stellen. Die hoop werd de bodem ingeslagen, toen rond negen uur het lichaam van de jongen werd gevonden. Naar de vader is tot na het invallen van de duister nis doorgezocht. Hdt zoeken, onder meer met assistentie van Saeftingekenner F. van de Zande uit Clinge, bleef echter zonder re sultaat. Op de stranden van Koudekerke en vooral van Zoutelande werden honderden huisjes weggespoeld of kapotgeslagen. Er werd ge schat dat in deze plaatsen 60 tot 70 procent van de srandhuisjes was beschadigd. Vele kampeerders hebben ook hier in allerijl de campings achter de duinen verlaten. De cam ping bij Dishoek op Walcheren werd geheel ontruimd, omdat de meeste tenten door de storm wegwaaiden. SCHIP OP OOSTERSCHELDE GEZONKEN Nabij Stavenisse op de Oosterschelde is het ongeveer 900 ton metende Duitse schip „Aanglia", dat met kunstmest geladen was, gezonken. De opvarenden konden worden gered. Zij werden door de sleepboot „Walrus" aan wal gezet in Wemeldinge en zijn later onder gebracht in een hotel in Hansweert. RAVAGE IN WERKHAVEN OP NOORD-BEVELAND In de werkhaven voor de deltawerken nabij Wissenkerke op N.-Beveland is door de woeste golven een grote ravage ontstaan. Een zandzuiger van de firma Van Oisterwijk is niet gezonken, zoals men aanvankelijk dacht, maar is tegen de dijk gesmeten. Bij laag wa ter zou de schade aan deze werkhaven, die aangelegd wordt voor de bouw van de Oosterscheldedam, uitgebreider worden be keken. VEERPONT GEZONKEN De storm heeft de veerpont tussen Oud- en Nieuw-Vossemeer tot zinken gebracht op het moment dat ze overigens voor vervoer al was stilgelegd. Een op de boot geparkeerde auto zonder inzittenden geraakte te water. In de St. Annalandse Bierenstraat werden een achttal bomen ontworteld, die tussen woonhuizen terechtkwamen en de straat ver sperden. Met dragline en bulldozer werden ze verwijderd. Zoekgeraakte kinderen op strand teruggevonden Nu de vakanties een veelvuldiger strand- bezoek mogelijk maken, breekt voor degenen die met bewakingsdienst op de stranden zijn belast (veelal vrijwilligers) het tijdperk van de zoekgeraakte kinderen weer aan. Het is gebruikelijk dat zij door medelevende andere strandbezoekers worden getroost en naar de EHBO-post, strandtent of politiepost worden gebracht, waar de ongeruste moeder of het oudere zusje, dat een fikse uitbrander van „thuis" vreest, hen opwacht. De ervaring bij de strandbewakingsdiensten heeft geleerd, dat kinderen de gewoonte heb ben om - als zij op het strand aan de wan del slaan - altijd met de wind méé te lopen. Ouders van kinderen die niet al te honkvast zijn, kunnen met deze wetenschap gewapend, zichzelf veel onnodig gezoek en de EHBO- of politieposten enig extrawerk besparen. Loop met de wind in de rug langs de vloedlijn en tien tegen één dat het verdwaalde schaap zon der in paniek te zijn geraakt, weer terugge vonden wordt. Speciaal in het belang van de kinderen wordt er op gewezen op het gevaar, dat weggewor pen lege flessen voor kindervoetjes bieden. De door vele instanties verfoeide „wegwerp- fles" met zijn negatieve naam, is vooral vaak oorzaak van ernstig letsel aan de voeten. Neem deze flessen mee naar boven als u het strand verlaat en werp ze in de afvalemmers zo raden de EHBO-diensten de strandbezoe kers aan. Europa produceerde meer auto's dan Amerika in 1967 Op 31 december 1967 reden er in de wereld 206.000.000 auto's rond, waarvan 56 procent in de Verenigde Staten en 32 procent in Europa. Voor de eerste maal echter was de Europese automobielproduktie groter dan die van de Verenigde Staten 9.933.484 tegen 9.023.736 stuks. Bijna tweederde van de Europese automobielproduktie kwam voor rekening van de EEG-landen. Het automobieljaar 1967 gaf in Japan op nieuw een stijgende produktie te zien. Deze is toegenomen van 482.000 stuks in 1960 tot 3.146.846 stuks in 1967, waarmede Japan op de lijst der automobielproducenten is op geklommen van de 7e plaats tot de 2e plaats. Japan is echter wel de grootste producent van vrachtwagens. In 1967 bedroeg de produktie 1.771.091 stuks, wat in vergelijking met Frankrijk, de grootste vrachtwagenproducent van de EEG, een produktie betekende die acht maal groter was. Nissan, de voornaamste Japanse fabrikant van vrachtwagens, heeft alleen 385.000 vrachtwagens geassembleerd, wat overeenkomt met de produktie van En geland, dat de voornaamste producent van vrachtwagens in Europa is. Voorts blijkt uit deze statistieken dat General Motors, Ford en Chrysler nog steeds de grootste automobielfabrikanten ter wereld waren, zij het dat hun voorsprong aanmer kelijk was geslonken. ZUIVERE HUID PUROL en PUROL-poeder VOORZICHTIG OP DE WEG In 10 dagen 25 Nederlanders in verkeer in buitenland gedood Meer dan 25 Nederlandse vakantiegangers zijn tussen het eerste vakantieweekeinde van 29-30 juni j.I. en 10 juli, in het buitenland om het leven gekomen. De meesten van hen vonden de dood tengevolge van verkeersonge vallen. Worden de veerdiensten weer duurder? De leden van de tweede kamer, de heren C. F. van der Peijl en mr W. Scholten (bei den chu) hebben aan de staatssecretaris van financiën gevraagd of het waar is, dat het vervoer van personenvoertuigen (auto's, mo torrijwielen en fietsen) door middel van veer diensten ingevolge de wet op de omzetbelas ting 1968 (belasting toegevoegde waarde) zal worden belast met het normale tarief van 12 pet., in tegenstelling tot het vervoer van personen, waarvoor een percentage van 4 zal -gelden. Indien deze vraag bevestigend moet worden beantwoord, is de staatssecretaris dan niet van mening, aldus de vragenstellers, dat ten gevolge hiervan voor een aantal veerdiensten, onder andere voor de veren over de Wester- schelde, niet onaanzienlijke en voor de be trokken gebieden bepaald ongewenste prijs stijgingen zullen kunnen optreden, terwijl het bovendien tot administratieve complicaties aanleiding kan geven als gevolg van het ont staan van tweeerlei tarieven Tenslotte wordt gevraagd of de staatssecre taris bereid is bij het opstellen van de uit voeringsvoorschriften met deze bezwaren ernstig rekening te houden en het bepaalde in lid 2a van artikel 9 in tabel 1 zo te inter preteren, dat bij gebruikmaking van veer diensten het vervoer van personen mede om vat het vervoer van motorrijtuigen en als zodanig het 4 procentstarief van kracht kan zijn. BRUINT SNÉL Dit is een groter aantal dan in enig vooraf gaand jaar in eenzelfde periode. In verband hiermee acht de ANWB, die dagelijks gecon fronteerd wordt met de tragiek rond deze ongevallen, het noodzakelijk de automobilis ten nogmaals te wijzen op een goede tech nische en mentale voorbereiding. Daartoe be hoort het kennen van de verkeersregels in het buitenland, die vaak anders zijn dan in Ne derland. In enkele gevallen bestaat namelijk een duidelijke aanwijzing dat de dodelijke verkeersongevallen het gevolg zijn geweest van onbekendheid, c q het niet toepassen van de verkeersregels ter plaatse. De ANWB waarschuwt ook met klem voor oververmoeidheid. Men dient te bedenken dat met name op de Duitse en Italiaanse autosnelwegen in een zeer hoog tempo wordt gereden. Men dient zich hieraan aan te pas sen, wil men niet in moeilijkheden komen. Anderzijds kan deze aanpassing zodanig ver moeiend zijn dat geregelde rustpozen nood zakelijk zijn. Ook de klimaatsovergang en te zwaar voedsel kunnen in een verslappen van de aandacht resulteren, waartegen men zich slechts door voldoende rustperioden en lichte maaltijden kan wapenen. Wat Frankrijk en ook Zwitserland en Oostenrijk betreft wijst de ANWB nogmaals op de ijzeren wet van de wegmarkering. Overschrijding van de gele of witte doorgetrokken streep zal vrijwel steeds zeer ernstige gevolgen hebben. DOMINEE EN ZIJN FIETS Het mededelingenblad van de Gereformeerde Kerk in Eefde-Gorssel vertelt over de eerste predikant van de Hervormde Gemeente in het nabijgelegen Warnsveld, die van zijn ge meente een fiets kreeg. De dominee had de gewoonte steeds te voet door zijn uitgestrekte gemeente te gaan, een fiets zou hem in staat stellen het wat vlugger te doen. De eerste dag, nadat de gemeenteleden de fiets had den aangeboden, ging dominee 's ochtends in een dankbare stemming de gemeente in. 's Middags genoot hij, zoals gewoonlijk, bij goede vrienden de maaltijd. Toen hij 's avonds thuis kwam, was de eerste vraag van zijn ge zinsleden „En hoe is het gegaan „Uit stekend, het was een heerlijke dag." „Ja, maar met de fiets „O, dat was een ge noegen. 't Maakt geen verschil aan welke kant je loopt, je hebt er altijd steun aan. Ik voel me er al helemaal mee vertrouwd. Ik geloof dat ik er de volgende keer op ga zitten." ZEEUWSE KOLLEKTE 1967 In 3 van de 78 gemeenten werd door bijzon dere omstandigheden de kollekte niet ge houden. De bruto-opbrengst was ruim 3.000, -• hoger dan in 1966. Na aftrek van de verwervingskosten, alsmede de bijdrage van 18% ten behoeve van plaat selijke sociale doeleinden is ruim 26.000, beschikbaar voor de in overleg met de Ne derlandse Federatie voor Vrouwelijke Vrij willige Hulpverlening, afdeling Zeeland, die ook de organisatie van de kollekte voor haar rekening neemt, vastgestelde doeleinden te weten 1vakantieweken gehandicapten 2. vakantieweken bejaarden 3. Anjerfonds Zeeland. In 1968 zal mede gecollecteerd worden ten behoeve van apparatuur voor de Zeeuwse L.O.M.-scholen, die niet uit overheidssubsi die kan worden aangeschaft. In Oost Zeeuwsch-Vlaanderen was de op brengst per gemeente als volgt Axel 501,36 per inw. 6 ct. Graauw- en Langendam 36,50 Hoek 552,20 21 ct. Hulst 761,76 12 ct. St. Jansteen 98,55 3 ct. Koewacht 79,05 3 ct. Overslag 24,75 10 ct. Philippine 172,25 14 ct. Sas van Gent 269,63 6 ct. Terneuzen 1144,05 6 ct. Vogelwaarde 39,14 l ct. Zaamslag 785, -1 25 ct. Zuiddorpe 42, - 5 ct. Totaal 4506,24 AXELSE COURANT VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent Halfjaar-abonnement: Axel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen 4,25 Buitenland 6,50 Hoofdredaktie: J. C. VINK Redaktie en administratie Axel, Markt 12, tel. 2020* (3 lijnen), postbus 16 Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm Bij kontrakten belangrijke reduktie. Ingezonden mededelingen 30 cent per mm. Kleine advertenties 1-10 woorden 1, elk woord meer 15 cent. BESCHERMT CARBOVIT tegen maag- en darmstoornissen. HUGOLIN (reukloos) I ter voorkoming van hiuggebeten.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1968 | | pagina 1