WESTERSTORM RAASDE OVER ZEELAND
OPREIS
Frankering bij abonnement, AXEL
ZATERDAG 13 JULI 1968
82e Jaargang no. 42
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Ook in Axel vrij veel schade
Zeeuwse stranden en campings bijzonder zwaar getroffen
Vader en tienjarig zoontje uit Clinge bij het vissen verdronken
De storm met windkracht 8 en uitschieters
van windkracht 9, in combinatie met spring
tij, heeft grote schade aangericht aan de
strandhuisjes op de Zeeuwse stranden.
Langs de West Zeeuwsvlaamse kust is veel
schade aangericht aan de vele strandcabines,
die door het hoog opgezweepte water werden
losgerukt en weggespoeld. Veel mensen heb
ben bezittingen verloren. Op de campings is
veel schade aangericht aan de tenten, die
omver gewaaid zijn. Van de in de haven te
Breskens liggende jachten zijn de masten af
gebroken als luciferhoutjes. Veel camping-
gasten vertrokken in verband met schade en
ook door de vele regenval.
Ook onder de gemeente Axel heeft de storm
danig huis gehouden. Tal van ruiten en dak
pannen sneuvelden terwijl op verschillende
wegen in en om Axel het verkeer vrij ernstig
werd gehinderd door afgeknapte boomtakken.
In het bijzonder voor fietsers en bromfietsers
waren deze obstakels bijzonder hinderlijk en
gevaarlijk. Van de zijde van de wegbeheer-
ders werd al het mogelijke gedaan om schade
en hinder tot een minimum (te beperken,
maar op zulke momenten zijn er begrijpe
lijkerwijs overal handen tekort en men kan
maar op een plaats tegelijk de zaak herstel
len:
Bijzonder onfortuinlijk was de heer W. die
met zijn auto over de Hulsterseweg reed en
een afgestormde boomtak juist door de voor
ruit van zijn auto kreeg. Schade aan de auto
en - overigens niet ernstige - verwondin
gen in het gelaat door boomtak en ruit.
In het Axelse bos en op de camping dreigde
ook een aantal bomen omver te stormen.
Ijlings ingrijpen van gemeentewerken wist
hier ernstige ongevallen te voorkomen. Het
bos werd tijdelijk voor het publiek gesloten,
terwijl een aantal reeds half ontwortelde bo
men snel met een motorzaag werden afge
zaagd waardoor verder onheil kon worden
voorkomen. Een boom viel door de tuidra-
den en kwam terecht op een caravan die
werd beschadigd. Gelukkig waren de cara
vanbewoners deze dag niet aanwezig zodat
geen persoonlijk letsel voorkwam. Slechter
trof het de monteur van gemeentewerken
J. Lambert uit Boschkapelle, die tijdens het
omzagen van de gevaar opleverende bomen
met zijn been in aanraking kwam met een in
werking zijnde zaag. Dokter Schiltman ver
leende de eerste hulp en liet de man over
brengen naar het ziekenhuis te Sluiskil. Na
behandeling kon dhr. Lambert naar huis te
rugkeren.
VADER EN ZOON DOOR DE VLOED
VERRAST; BEIDEN VERDRONKEN.
In het Verdronken Land van Saeftinge is
donderdagavond twee kilometer uit de zee
dijk het stoffelijk overschot gevonden van de
10-jarige Rob van Waterschoot uit Nieuw-
Namen. De jongen was gisteren met zijn va
der, de 35-jarige R. van Waterschoot, op de
schorren gaan vissen. Hoogstwaarschijnlijk is
het tweetal gistermiddag door het ongewoon
snel opkomende water verrast.
Politiemannen en een legertje vrijwilligers be
gonnen gisteravond een grootscheepse speur
tocht naar het tweetal.
Vader en zoon waren om ongeveer vier uur
een flink eind uit de wal voor het laatst ge
zien. Door een verrekijker had men kunnen
waarnemen, hoe de vader met de zoon op
zijn schouder een poging ondernam om de
wal te bereiken. Korte tijd daarna werd de
auto van de heer Van Waterschoot verlaten
aangetroffen bij Emmahaven.
Onder invloed van de storm kwam het water
gisteren tegen het eind van de middag bui
tengewoon snel op. Ooggetuigen spraken van
bijna twee meter in nog geen half uur. Men
vermoedt, dat vader en zoon Waterschoot
hierdoor volkomen zijn verrast. Enige tijd
koesterde men nog flauw de hoop, dat zij
zich op een hooggelegen plaats in veiligheid
hadden kunnen stellen. Die hoop werd de
bodem ingeslagen, toen rond negen uur het
lichaam van de jongen werd gevonden. Naar
de vader is tot na het invallen van de duister
nis doorgezocht. Hdt zoeken, onder meer
met assistentie van Saeftingekenner F. van
de Zande uit Clinge, bleef echter zonder re
sultaat.
Op de stranden van Koudekerke en vooral
van Zoutelande werden honderden huisjes
weggespoeld of kapotgeslagen. Er werd ge
schat dat in deze plaatsen 60 tot 70 procent
van de srandhuisjes was beschadigd. Vele
kampeerders hebben ook hier in allerijl de
campings achter de duinen verlaten. De cam
ping bij Dishoek op Walcheren werd geheel
ontruimd, omdat de meeste tenten door de
storm wegwaaiden.
SCHIP OP OOSTERSCHELDE
GEZONKEN
Nabij Stavenisse op de Oosterschelde is het
ongeveer 900 ton metende Duitse schip
„Aanglia", dat met kunstmest geladen was,
gezonken. De opvarenden konden worden
gered.
Zij werden door de sleepboot „Walrus" aan
wal gezet in Wemeldinge en zijn later onder
gebracht in een hotel in Hansweert.
RAVAGE IN WERKHAVEN
OP NOORD-BEVELAND
In de werkhaven voor de deltawerken nabij
Wissenkerke op N.-Beveland is door de
woeste golven een grote ravage ontstaan. Een
zandzuiger van de firma Van Oisterwijk is
niet gezonken, zoals men aanvankelijk dacht,
maar is tegen de dijk gesmeten. Bij laag wa
ter zou de schade aan deze werkhaven, die
aangelegd wordt voor de bouw van de
Oosterscheldedam, uitgebreider worden be
keken.
VEERPONT GEZONKEN
De storm heeft de veerpont tussen Oud- en
Nieuw-Vossemeer tot zinken gebracht op
het moment dat ze overigens voor vervoer al
was stilgelegd. Een op de boot geparkeerde
auto zonder inzittenden geraakte te water.
In de St. Annalandse Bierenstraat werden
een achttal bomen ontworteld, die tussen
woonhuizen terechtkwamen en de straat ver
sperden. Met dragline en bulldozer werden
ze verwijderd.
Zoekgeraakte kinderen
op strand teruggevonden
Nu de vakanties een veelvuldiger strand-
bezoek mogelijk maken, breekt voor degenen
die met bewakingsdienst op de stranden zijn
belast (veelal vrijwilligers) het tijdperk van
de zoekgeraakte kinderen weer aan.
Het is gebruikelijk dat zij door medelevende
andere strandbezoekers worden getroost en
naar de EHBO-post, strandtent of politiepost
worden gebracht, waar de ongeruste moeder
of het oudere zusje, dat een fikse uitbrander
van „thuis" vreest, hen opwacht.
De ervaring bij de strandbewakingsdiensten
heeft geleerd, dat kinderen de gewoonte heb
ben om - als zij op het strand aan de wan
del slaan - altijd met de wind méé te lopen.
Ouders van kinderen die niet al te honkvast
zijn, kunnen met deze wetenschap gewapend,
zichzelf veel onnodig gezoek en de EHBO- of
politieposten enig extrawerk besparen. Loop
met de wind in de rug langs de vloedlijn en
tien tegen één dat het verdwaalde schaap zon
der in paniek te zijn geraakt, weer terugge
vonden wordt.
Speciaal in het belang van de kinderen wordt
er op gewezen op het gevaar, dat weggewor
pen lege flessen voor kindervoetjes bieden.
De door vele instanties verfoeide „wegwerp-
fles" met zijn negatieve naam, is vooral vaak
oorzaak van ernstig letsel aan de voeten.
Neem deze flessen mee naar boven als u het
strand verlaat en werp ze in de afvalemmers
zo raden de EHBO-diensten de strandbezoe
kers aan.
Europa produceerde meer auto's
dan Amerika in 1967
Op 31 december 1967 reden er in de wereld
206.000.000 auto's rond, waarvan 56 procent
in de Verenigde Staten en 32 procent in
Europa. Voor de eerste maal echter was de
Europese automobielproduktie groter dan die
van de Verenigde Staten 9.933.484 tegen
9.023.736 stuks. Bijna tweederde van de
Europese automobielproduktie kwam voor
rekening van de EEG-landen.
Het automobieljaar 1967 gaf in Japan op
nieuw een stijgende produktie te zien. Deze
is toegenomen van 482.000 stuks in 1960 tot
3.146.846 stuks in 1967, waarmede Japan
op de lijst der automobielproducenten is op
geklommen van de 7e plaats tot de 2e plaats.
Japan is echter wel de grootste producent van
vrachtwagens. In 1967 bedroeg de produktie
1.771.091 stuks, wat in vergelijking met
Frankrijk, de grootste vrachtwagenproducent
van de EEG, een produktie betekende die
acht maal groter was. Nissan, de voornaamste
Japanse fabrikant van vrachtwagens, heeft
alleen 385.000 vrachtwagens geassembleerd,
wat overeenkomt met de produktie van En
geland, dat de voornaamste producent van
vrachtwagens in Europa is.
Voorts blijkt uit deze statistieken dat General
Motors, Ford en Chrysler nog steeds de
grootste automobielfabrikanten ter wereld
waren, zij het dat hun voorsprong aanmer
kelijk was geslonken.
ZUIVERE HUID
PUROL en PUROL-poeder
VOORZICHTIG OP DE WEG
In 10 dagen 25 Nederlanders in
verkeer in buitenland gedood
Meer dan 25 Nederlandse vakantiegangers
zijn tussen het eerste vakantieweekeinde van
29-30 juni j.I. en 10 juli, in het buitenland
om het leven gekomen. De meesten van hen
vonden de dood tengevolge van verkeersonge
vallen.
Worden de veerdiensten weer duurder?
De leden van de tweede kamer, de heren
C. F. van der Peijl en mr W. Scholten (bei
den chu) hebben aan de staatssecretaris van
financiën gevraagd of het waar is, dat het
vervoer van personenvoertuigen (auto's, mo
torrijwielen en fietsen) door middel van veer
diensten ingevolge de wet op de omzetbelas
ting 1968 (belasting toegevoegde waarde)
zal worden belast met het normale tarief van
12 pet., in tegenstelling tot het vervoer van
personen, waarvoor een percentage van 4 zal
-gelden.
Indien deze vraag bevestigend moet worden
beantwoord, is de staatssecretaris dan niet
van mening, aldus de vragenstellers, dat ten
gevolge hiervan voor een aantal veerdiensten,
onder andere voor de veren over de Wester-
schelde, niet onaanzienlijke en voor de be
trokken gebieden bepaald ongewenste prijs
stijgingen zullen kunnen optreden, terwijl het
bovendien tot administratieve complicaties
aanleiding kan geven als gevolg van het ont
staan van tweeerlei tarieven
Tenslotte wordt gevraagd of de staatssecre
taris bereid is bij het opstellen van de uit
voeringsvoorschriften met deze bezwaren
ernstig rekening te houden en het bepaalde
in lid 2a van artikel 9 in tabel 1 zo te inter
preteren, dat bij gebruikmaking van veer
diensten het vervoer van personen mede om
vat het vervoer van motorrijtuigen en als
zodanig het 4 procentstarief van kracht kan
zijn.
BRUINT
SNÉL
Dit is een groter aantal dan in enig vooraf
gaand jaar in eenzelfde periode. In verband
hiermee acht de ANWB, die dagelijks gecon
fronteerd wordt met de tragiek rond deze
ongevallen, het noodzakelijk de automobilis
ten nogmaals te wijzen op een goede tech
nische en mentale voorbereiding. Daartoe be
hoort het kennen van de verkeersregels in het
buitenland, die vaak anders zijn dan in Ne
derland. In enkele gevallen bestaat namelijk
een duidelijke aanwijzing dat de dodelijke
verkeersongevallen het gevolg zijn geweest
van onbekendheid, c q het niet toepassen van
de verkeersregels ter plaatse.
De ANWB waarschuwt ook met klem voor
oververmoeidheid. Men dient te bedenken
dat met name op de Duitse en Italiaanse
autosnelwegen in een zeer hoog tempo wordt
gereden. Men dient zich hieraan aan te pas
sen, wil men niet in moeilijkheden komen.
Anderzijds kan deze aanpassing zodanig ver
moeiend zijn dat geregelde rustpozen nood
zakelijk zijn. Ook de klimaatsovergang en te
zwaar voedsel kunnen in een verslappen van
de aandacht resulteren, waartegen men zich
slechts door voldoende rustperioden en lichte
maaltijden kan wapenen. Wat Frankrijk en
ook Zwitserland en Oostenrijk betreft wijst
de ANWB nogmaals op de ijzeren wet van de
wegmarkering. Overschrijding van de gele of
witte doorgetrokken streep zal vrijwel steeds
zeer ernstige gevolgen hebben.
DOMINEE EN ZIJN FIETS
Het mededelingenblad van de Gereformeerde
Kerk in Eefde-Gorssel vertelt over de eerste
predikant van de Hervormde Gemeente in
het nabijgelegen Warnsveld, die van zijn ge
meente een fiets kreeg. De dominee had de
gewoonte steeds te voet door zijn uitgestrekte
gemeente te gaan, een fiets zou hem in staat
stellen het wat vlugger te doen. De eerste
dag, nadat de gemeenteleden de fiets had
den aangeboden, ging dominee 's ochtends
in een dankbare stemming de gemeente in.
's Middags genoot hij, zoals gewoonlijk, bij
goede vrienden de maaltijd. Toen hij 's avonds
thuis kwam, was de eerste vraag van zijn ge
zinsleden „En hoe is het gegaan „Uit
stekend, het was een heerlijke dag." „Ja,
maar met de fiets „O, dat was een ge
noegen. 't Maakt geen verschil aan welke
kant je loopt, je hebt er altijd steun aan. Ik
voel me er al helemaal mee vertrouwd. Ik
geloof dat ik er de volgende keer op ga
zitten."
ZEEUWSE KOLLEKTE 1967
In 3 van de 78 gemeenten werd door bijzon
dere omstandigheden de kollekte niet ge
houden.
De bruto-opbrengst was ruim 3.000, -•
hoger dan in 1966.
Na aftrek van de verwervingskosten, alsmede
de bijdrage van 18% ten behoeve van plaat
selijke sociale doeleinden is ruim 26.000,
beschikbaar voor de in overleg met de Ne
derlandse Federatie voor Vrouwelijke Vrij
willige Hulpverlening, afdeling Zeeland, die
ook de organisatie van de kollekte voor haar
rekening neemt, vastgestelde doeleinden te
weten
1vakantieweken gehandicapten
2. vakantieweken bejaarden
3. Anjerfonds Zeeland.
In 1968 zal mede gecollecteerd worden ten
behoeve van apparatuur voor de Zeeuwse
L.O.M.-scholen, die niet uit overheidssubsi
die kan worden aangeschaft.
In Oost Zeeuwsch-Vlaanderen was de op
brengst per gemeente als volgt
Axel 501,36 per inw. 6 ct.
Graauw- en Langendam 36,50
Hoek 552,20 21 ct.
Hulst 761,76 12 ct.
St. Jansteen 98,55 3 ct.
Koewacht 79,05 3 ct.
Overslag 24,75 10 ct.
Philippine 172,25 14 ct.
Sas van Gent 269,63 6 ct.
Terneuzen 1144,05 6 ct.
Vogelwaarde 39,14 l ct.
Zaamslag 785, -1 25 ct.
Zuiddorpe 42, - 5 ct.
Totaal 4506,24
AXELSE COURANT
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent
Halfjaar-abonnement:
Axel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen 4,25
Buitenland 6,50
Hoofdredaktie: J. C. VINK
Redaktie en administratie Axel, Markt 12, tel. 2020* (3 lijnen), postbus 16
Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm
Bij kontrakten belangrijke reduktie.
Ingezonden mededelingen 30 cent per mm.
Kleine advertenties 1-10 woorden 1,
elk woord meer 15 cent.
BESCHERMT
CARBOVIT tegen maag-
en darmstoornissen.
HUGOLIN (reukloos)
I ter voorkoming van hiuggebeten.