brugtunnel in de Westerschelde? Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 22 JUNI 1968 82e jaargang no. 39 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Feestelijk bezoek van H.M. de koningin aan Zeeuwsch-Vlaanderen Een koninklijk bezoek heeft in deze tijd waarin zeer velen dagelijks honderden kilometers reizen en iedereen elke avond voor zijn t.v. alles kan zien wat er die dag gebeurd is, een ander karakter ge kregen dan vroeger. Het is niet meer zo dat men de koningin alleen maar kent van een plaatje in een geillustreerd weekblad, op de televisie hoort en ziet men wat de koningin zoal doet en het bewegende beeld met het ge luid van de eigen stem maakt alles toch wel veel levensechter dan alleen maar n plaatje zoals zo'n 30-40 jaar geleden. Dat neemt niet weg, dat, wanneer de grote dag van het bezoek naderbij komt men toch wel kan merken dat zo'n be zoek nog altijd iets feestelijks is, wat ho gelijk wordt gewaardeerd. En zo vond men dan bij het bezoek van jl. donderdag aan Zeeuwsch-Vlaanderen toch weer die feestelijke stemming zoals die er ook vroeger was, zeker in die plaat sen waar de koningin wat langer verbleef en op de haar eigen zeer sympathieke wijze zich op de hoogte stelde van aller hande zaken en zich daarbij bijzonder ge- interesseerd toonde in Zeeuwsch-Vlaam- se problemen. Met de nieuwe dubbeldeksveerboot Prin ses Christina'' werd tegen half elf vanaf Kruiningen de overtocht gemaakt naar Perkpolder waar H.M. vanaf de grens van de provincie werd begeleid door de com missaris van de koningin, door de districts commandant der rijkspolitie overste van Thiel en door haar kamerheer in buiten gewone dienst baron Collot-d'Escury met het gezelschap te voet van de pont af ging. Bloemen werden aangeboden waar na de stoet auto's, de koningin in een zwarte open Mercury, gekleed in een lichtgroen zomers toilet met hoed van stro in dezelfde kleur, zich naar Hulst begaf. De mjarkt bood een feestelijke aanblik, met juichende schoolkinderen en belangstellen de ouderen. Op het stadhuis werd het ge meentebestuur aan de koningin voorge steld. 11.40 uur was het officiële tijdstip voor vertrek uit Hulst. VIA AXEL NAAR DE BRAAKMAN Het werd iets later, maar niet veel en rond twaalf uur passeerde de stoet au to's de Axelse Kanaalkade, als elke dag een fleurige aanblik biedend door de fraaie aanleg met groene en bloeiende heesters en nu nog extra fleurig door de vlaggen van de huizen van de langs de route wonenden. De stoet reed langzaam zodat velen hun vorstin van nabij goed konden zien, zeker tot vreugde van de schooljeugd die nabij het kruispunt aan de Zeestraat stond opgesteld. In snel tem po ging het via Sluiskil en Philippine naar de Braakman, maar ook al eiste de hand having van het schema snelheid, steeds werd vaart geminderd bij het passeren van gemeenten en werd de kap van de auto geopend zodat allen de hoge bezoek ster goed konden zien. In de Braakman werd opnieuw gepau- seerd. Een bijzondere verrassing was daal de ontmoeting met de heer en mevrouw de Kraker-Haak en mevrouw v.d. Wege- de Kraker, ,,oude kennissen" van de ko ningin, want zij waren het die bij een bezoek van onze toenmalige kroonprinses Juliana in 1923 een volledig Axels kos tuum aanboden op de boerderij te Spui. H.M. de koningin bleek zich alles nog goed te herinneren, evenals het tweede bezoek dat zij, kort na de oorlog, aan de boerderij bracht. De koningin verzekerde de familie dat zij het kostuum nog steeds geheel kompleet bezat, maar dat zij er na dat het haar als 14-jarig meisje was aan geboden, ondertussen wel was uitgegroeid Na een korte wandeling door het recrea tiegebied begaf de stoet zich naar IJzen- dijke waar in de huishoudschool een ver versing werd aangeboden en de lunch werd genuttigd. Via Waterlandkerkje ging de stoet naar Eede en alhoewel het officiële program hierover niets vermeldde hadden de Eedenaren het goed gezien dat de koningin hier zeker even zou stop pen bij het monument op de plaats waar koningin Wilhelmina voor het eerst be vrijd Nederland betrad. Koningin Julia na bekeek het monument van dichtbij en daarna ging ihet snel richting Aardenburg waar na het gebruikelijke voorstellen van plaatselijke autoriteiten in de St. Baafs- kerk pres.-kerkvoogd J. Rosseel een inte ressante uiteenzetting gaf over de vele waardevolle oudheidkundige voorwerpen in deze kerk aanwezig. Na de bezichti ging van de kerk werd een bezoek ge bracht aan het plaatselijk museum waar ir. Trimpe Burger een toelichting gaf bij de in dit museum aanwezige in en nabij Aardenburg gevonden oudheidkundige zeer waardevolle stukken uit de Romeinse tijd en uit de Middeleeuwen. Laatste programmapunt van dit bezoek was het vormingscentrum .Hedenesse' te Cadzand waar de koningin zich, op uit drukkelijk door haar gedaan verzoek, zon der haar gevolg en de pers zich ruim een uur onderhield met een groep leerlingen van de rijkskweekschool uit Middelburg. Via Breskens werd daarna de overtocht over de Schelde gemaakt. Na deze drukke ZeeuwschVlaamse dag van het bezoek werd de koningin door de provincie een diner aangeboden in de Sta tenzaal van de Middelburgse Abdij waar na de koningin overnachtte ten huize van de commissaris van de koningin mr. van Aartsen. Het programma voor de tweede dag stond in hoofdzaak in het teken van een bezoek aan Goes en voornamelijk aan de jubi lerende Z.L.M. en de daaraan verbon- 4en grote tentoonstelling te Wilhelmina- dorp. ZUIVERE HUID PUROL en PUROL-poeder Binnen zeven jaar Het is al wel een aantal jaren geleden dat men in het regeringscentrum vreemd opkeek en de Zeeuwen als fantasten be schouwde wanneer zij over een vaste verbinding over of onder de Westerschel de spraken, maar dat neemt niet weg dat naar ambtelijke maatstaven gemeten men toch wel snel tot de conclusie gekomen is dat deze ideeën toah niet zo fantastisch waren en in de huidige versnelde ontwik keling spoedig bittere noodzaak zullen zijn. De regering verdient zeker waardering voor haar van een goed inzicht in dit probleem getuigende aktieve houding ten opzichte van een vaste verbinding. In het gunstigste geval kan Zeeland bin nen zeven jaar een vaste oeververbinding tussen beide oevers van de Westerschel de hebben. Minimaal is een voorberei dingstijd van twee jaar nodig voor dit project, de bouwtijd wordt geschat op vijf jaar. Dit valt af te leiden uit de woor den van de minister van verkeer en wa terstaat drs. J. A. Bakker, die gistermid dag op 'n persconferentie in Middelburg verklaarde zich positief op te stellen te genover het enkele maanden geleden be kend geworden initiatief van een grote vaste verbinding te bouwen en te finan cieren. De minister kondigde aan een werkgroep te zullen instellen opdat het project besteksklaar kan worden gemaakt Het plan komt in studie tegelijk met de voorstellen van de hoofdingenieur-direc teur van de rijkswaterstaat in Zeeland, ir. J. Zuurdeeg om het tracé voor de Wester scheldeverbinding te bepalen. Deze maand nog krijgt de minister de mogelijkheden voor dit tracé op zijn departement binnen Het tweede half jaar van 1968 zal wor den benut om de verschillende opstellen op al hun merites te bekijken. ,We zullen een en ander zo snel mogelijk uitzoeken en met spoed werken aan dit project, waarbij alle overwegingen in het geding moeten komen', zei de minister na afloop van een werkbezoek met de staf van rijkswaterstaat aan Zeeuwsch-Vlaan deren en een bespreking met Zeelands provinciaal bestuur in de Middelburgse griffie. Die overwegingen zijn van zeer uiteenlopende aard: de planologische kant moet worden bezien, de industriële ont wikkeling langs beide oevers van de Wes terschelde speelt mee, de vervoersstro men, de vervanging te zijner tijd van de veerdiensten, de consequenties met be trekking tot de rivier (eventuele stroom- geleidingswerken) en dan is er overleg met België over deze zaak nodig. Zodra de zaak verder gevorderd is hoop ik een werkgroep van de direktie van de water staat in te stellen, opdat het project samen met eventuele uitvoerders be steksklaar kan worden gemaakt. Minister Bakker vindt het plan van de tien aanne mers uit Nederland en België ,een ge dachte, die goede overweging waard is', zoals hij het tegenover de journalisten formuleerde. En hij zou het toejuichen, wanneer deze vaste verbinding tot stand kan worden gebracht, zonder dat een be roep behoeft te worden gedaan op het rijkswegenfonds. Overigens zal het rijk zeer nauw betrok ken zijn bij een eventuele particuliere aan pak, zo legde de bewindsman nog uit. Weliswaar zal er in de eerste tien jaar geen bijdrage van het rijk te verwachten kunnen zijn, maar het rijk moet wel volle dig akkoord gaan met de technische en financiële opzet. .Bovendien zullen de initiatiefnemers niet starten dan nadat 't rijk aan het project een garantie zal hebben verleend' zo voeg de de minister er nog aan toe. De vaste oeververbinding zou in 25 jaar moeten worden afgelost. Na de eerste tien jaac zal rekening moeten worden gehouden met een rijksbijdrage, bijvoorbeeld te fi nancieren uit de dan niet meer noodzake-1 lijke gelden voor verbetering van de veer diensten. Het lijkt minister Bakker nau welijks nodig dat nu reeds een naamloze vennootschap voor de exploitatie van deze verbinding wordt opgericht al wil hij ini tiatiefnemers daartoe uiteraard de vrij heid laten. Er is op dit moment nog niets te zeggen over wat de Westerscheldeverbinding zou moeten worden: een brug, een tunnel of een combinatie van beide. .Daaraan zitten nogal wat consequenties vast', zo stelde de minister, .technisch zowel als econo misch'. Desgevraagd verklaarde de mi nister dat het niet onmogelijk is dat bij de voortgezette studie naar de realisering van een Westerscheldeverbinding ook het waterbouwkundig laboratorium te Borger- hout (België) wordt ingeschakeld waar men beschikt over een getijmodel van de Westerschelde. Als voorbeeld haalde hij een opdracht van een Hamburgs labo ratorium aan. Bij de verdere voorbereidingen zullen verschillende waterstaatsdiensten worden ingeschakeld: de directie Zeeland, de di rectie bruggen, de directie sluizen en stu wen. DEZE WEEK Er zijn nog van die weken, dat alles in een gezapige gang verder gaat zonder dat er eigenlijk aanwijsbaar iets bijzonders gebeurt. Welnu deze week was voor Zeeland en ook voor Zeeuwsch-Vlaanderen en voor Axel een week die wel tien zulke saaie weken goed maakt. MINISTER BAKKER bracht een be zoek aan Zeeland en heeft 'n aantal bij zonder belangrijke dingen gezegd op een manier zoals wij die van ministers en an dere hoge ambtenaren niet gewend zijn: aan het project voor een vaste oeverver binding wordt hard gewerkt en mogelijk zal deze over zeven jaar werkelijkheid zijn. H.M. KONINGIN JULIANA bracht een 2-daags bezoek aan Zeeland waarbij een dag voor Zeeuwsch-Vlaanderen werd uitgetrokken. DE Z.L.M. vierde haar 125-jarig be staan op grootse wijze met een congres en de traditionele vergadering en ten toonstelling. Op het congres gaf prof. dr. ir. F. M. Maas zijn zienswijze over de recreatie. Deze spreker maakte zich ook zorgen over de groei van Terneuzen als woonkern te midden van een industrie gebied. Is het niet beter een radicale om mezwaai te maken door de groei af te leiden naar een nieuwe stad in het gebied Axel-Hulst zo vroeg deze spreker zich af. Een woongebied aan de zuidkant van de industrie langs de Schelde en aan de noordkant van een aantrekkelijk land schappelijk gebied. Een stelling die naar onze mening ook uiterst belangrijk kan zijn in verband met de niet in de ontwik kelingsgang passende herindelingsplannen van minister Beernink. OOK de ontwikkeling om te komen tot één waterleidingsbedrijf voor geheel Zee land boekte deze week vooruitgang. Wat overigens de commissarissen van de de solate waterleidingmiij Zeeuwsch-Vlaan deren niet belet om de direkteur bij zijn pensionering nog een adviseurschap aan te bieden en niettegenstaande de op han den zijnde fusie nog een voorstel te doen tot definitieve benoeming van een nieuwe direkteur. De commissarissen hebben naar het lijkt uit de desastreuze ontwikkeling bij de industriewaterleiding nog niet veel geleerd. Antwerpen derde wereldhaven In Antwerpen is in 1967 ruim 62 miljoen ton goederen behandeld, 6,5 procent meer dan in 1966. De Antwerpse haven is hierdoor opgeklommen tot de derde plaats in de rij der wereldhavens, en tot de tweede plaats van de Europese ranglijst, zo heeft schepen Delwaide verklaard op een internationale redersdag in de Scheldestad. Rotterdam en New York staan respectievelijk 1 en 2 op de wereld ranglijst. Weer ernstige botsing op kruispunt St. Anna Op het kruispunt nabij St. Annapolder had vrijdagmiddag een aanrijding plaats tussen twee personenauto's waardoor een 16-jarige jongen met vrij ernstige hoofdwonden en een zware hersenschudding in het ziekenhuis moest worden opgenomen en de beide auto's zware schade opliepen. Het ongeluk gebeurde toen de uit Wemel- dinge afkomstige bestuurder van een perso nenauto A. J. R., rijdende van Terneuzen naar Axel, geen voorrang verleende aan de op de voorrangsweg (Zaamslag-Sluiskil) rij dende bestuurder van een personenauto, J. J. L. uit Rozenburg. L. liep slechts lichte ver wondingen op en kon na eerst door dokter Van Herk en vervolgens in het Julianazieken- huis te zijn behandeld, naar huis terugkeren. De 16-jarige eveneens uit Rozenburg afkoms tige J. G. van 't H. was er erger aan toe. Hij had vrij ernstige hoofdwonden en een zware hersenschudding. Hij werd in het Juliana - ziekenhuis opgenomen. AXELSE COURANT VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent Halfjaarabonnement: Axel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen f 4,25 Buitenland 6,50 Hoofdredaktie: J. C. VINK Redaktie en administratie Axel, Markt 12, tel. 2020* (3 lijnen), postbus 16 Drukker-uitgeefster: flRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm Bij kontrakten belangrijke reduktie. Ingezonden mededelingen 30 cent per mm. Kleine advertenties 1-10 woorden ƒ1, elk woord meer 15 cent.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1968 | | pagina 1