brugtunnel in de Westerschelde?
Frankering bij abonnement, AXEL
ZATERDAG 22 JUNI 1968
82e jaargang no. 39
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Feestelijk bezoek van H.M. de koningin
aan Zeeuwsch-Vlaanderen
Een koninklijk bezoek heeft in deze tijd
waarin zeer velen dagelijks honderden
kilometers reizen en iedereen elke avond
voor zijn t.v. alles kan zien wat er die
dag gebeurd is, een ander karakter ge
kregen dan vroeger.
Het is niet meer zo dat men de koningin
alleen maar kent van een plaatje in een
geillustreerd weekblad, op de televisie
hoort en ziet men wat de koningin zoal
doet en het bewegende beeld met het ge
luid van de eigen stem maakt alles toch
wel veel levensechter dan alleen maar n
plaatje zoals zo'n 30-40 jaar geleden.
Dat neemt niet weg, dat, wanneer de
grote dag van het bezoek naderbij komt
men toch wel kan merken dat zo'n be
zoek nog altijd iets feestelijks is, wat ho
gelijk wordt gewaardeerd.
En zo vond men dan bij het bezoek van jl.
donderdag aan Zeeuwsch-Vlaanderen
toch weer die feestelijke stemming zoals
die er ook vroeger was, zeker in die plaat
sen waar de koningin wat langer verbleef
en op de haar eigen zeer sympathieke
wijze zich op de hoogte stelde van aller
hande zaken en zich daarbij bijzonder ge-
interesseerd toonde in Zeeuwsch-Vlaam-
se problemen.
Met de nieuwe dubbeldeksveerboot Prin
ses Christina'' werd tegen half elf vanaf
Kruiningen de overtocht gemaakt naar
Perkpolder waar H.M. vanaf de grens van
de provincie werd begeleid door de com
missaris van de koningin, door de districts
commandant der rijkspolitie overste van
Thiel en door haar kamerheer in buiten
gewone dienst baron Collot-d'Escury met
het gezelschap te voet van de pont af
ging. Bloemen werden aangeboden waar
na de stoet auto's, de koningin in een
zwarte open Mercury, gekleed in een
lichtgroen zomers toilet met hoed van stro
in dezelfde kleur, zich naar Hulst begaf.
De mjarkt bood een feestelijke aanblik, met
juichende schoolkinderen en belangstellen
de ouderen. Op het stadhuis werd het ge
meentebestuur aan de koningin voorge
steld. 11.40 uur was het officiële tijdstip
voor vertrek uit Hulst.
VIA AXEL NAAR DE BRAAKMAN
Het werd iets later, maar niet veel en
rond twaalf uur passeerde de stoet au
to's de Axelse Kanaalkade, als elke dag
een fleurige aanblik biedend door de
fraaie aanleg met groene en bloeiende
heesters en nu nog extra fleurig door de
vlaggen van de huizen van de langs de
route wonenden. De stoet reed langzaam
zodat velen hun vorstin van nabij goed
konden zien, zeker tot vreugde van de
schooljeugd die nabij het kruispunt aan
de Zeestraat stond opgesteld. In snel tem
po ging het via Sluiskil en Philippine naar
de Braakman, maar ook al eiste de hand
having van het schema snelheid, steeds
werd vaart geminderd bij het passeren
van gemeenten en werd de kap van de
auto geopend zodat allen de hoge bezoek
ster goed konden zien.
In de Braakman werd opnieuw gepau-
seerd. Een bijzondere verrassing was daal
de ontmoeting met de heer en mevrouw
de Kraker-Haak en mevrouw v.d. Wege-
de Kraker, ,,oude kennissen" van de ko
ningin, want zij waren het die bij een
bezoek van onze toenmalige kroonprinses
Juliana in 1923 een volledig Axels kos
tuum aanboden op de boerderij te Spui.
H.M. de koningin bleek zich alles nog
goed te herinneren, evenals het tweede
bezoek dat zij, kort na de oorlog, aan de
boerderij bracht. De koningin verzekerde
de familie dat zij het kostuum nog steeds
geheel kompleet bezat, maar dat zij er na
dat het haar als 14-jarig meisje was aan
geboden, ondertussen wel was uitgegroeid
Na een korte wandeling door het recrea
tiegebied begaf de stoet zich naar IJzen-
dijke waar in de huishoudschool een ver
versing werd aangeboden en de lunch
werd genuttigd. Via Waterlandkerkje
ging de stoet naar Eede en alhoewel het
officiële program hierover niets vermeldde
hadden de Eedenaren het goed gezien
dat de koningin hier zeker even zou stop
pen bij het monument op de plaats waar
koningin Wilhelmina voor het eerst be
vrijd Nederland betrad. Koningin Julia
na bekeek het monument van dichtbij en
daarna ging ihet snel richting Aardenburg
waar na het gebruikelijke voorstellen van
plaatselijke autoriteiten in de St. Baafs-
kerk pres.-kerkvoogd J. Rosseel een inte
ressante uiteenzetting gaf over de vele
waardevolle oudheidkundige voorwerpen
in deze kerk aanwezig. Na de bezichti
ging van de kerk werd een bezoek ge
bracht aan het plaatselijk museum waar
ir. Trimpe Burger een toelichting gaf bij
de in dit museum aanwezige in en nabij
Aardenburg gevonden oudheidkundige
zeer waardevolle stukken uit de Romeinse
tijd en uit de Middeleeuwen.
Laatste programmapunt van dit bezoek
was het vormingscentrum .Hedenesse' te
Cadzand waar de koningin zich, op uit
drukkelijk door haar gedaan verzoek, zon
der haar gevolg en de pers zich ruim een
uur onderhield met een groep leerlingen
van de rijkskweekschool uit Middelburg.
Via Breskens werd daarna de overtocht
over de Schelde gemaakt.
Na deze drukke ZeeuwschVlaamse dag
van het bezoek werd de koningin door de
provincie een diner aangeboden in de Sta
tenzaal van de Middelburgse Abdij waar
na de koningin overnachtte ten huize van
de commissaris van de koningin mr. van
Aartsen.
Het programma voor de tweede dag stond
in hoofdzaak in het teken van een bezoek
aan Goes en voornamelijk aan de jubi
lerende Z.L.M. en de daaraan verbon-
4en grote tentoonstelling te Wilhelmina-
dorp.
ZUIVERE HUID
PUROL en PUROL-poeder
Binnen zeven jaar
Het is al wel een aantal jaren geleden
dat men in het regeringscentrum vreemd
opkeek en de Zeeuwen als fantasten be
schouwde wanneer zij over een vaste
verbinding over of onder de Westerschel
de spraken, maar dat neemt niet weg dat
naar ambtelijke maatstaven gemeten men
toch wel snel tot de conclusie gekomen is
dat deze ideeën toah niet zo fantastisch
waren en in de huidige versnelde ontwik
keling spoedig bittere noodzaak zullen zijn.
De regering verdient zeker waardering
voor haar van een goed inzicht in dit
probleem getuigende aktieve houding ten
opzichte van een vaste verbinding.
In het gunstigste geval kan Zeeland bin
nen zeven jaar een vaste oeververbinding
tussen beide oevers van de Westerschel
de hebben. Minimaal is een voorberei
dingstijd van twee jaar nodig voor dit
project, de bouwtijd wordt geschat op
vijf jaar. Dit valt af te leiden uit de woor
den van de minister van verkeer en wa
terstaat drs. J. A. Bakker, die gistermid
dag op 'n persconferentie in Middelburg
verklaarde zich positief op te stellen te
genover het enkele maanden geleden be
kend geworden initiatief van een grote
vaste verbinding te bouwen en te finan
cieren. De minister kondigde aan een
werkgroep te zullen instellen opdat het
project besteksklaar kan worden gemaakt
Het plan komt in studie tegelijk met de
voorstellen van de hoofdingenieur-direc
teur van de rijkswaterstaat in Zeeland, ir.
J. Zuurdeeg om het tracé voor de Wester
scheldeverbinding te bepalen. Deze maand
nog krijgt de minister de mogelijkheden
voor dit tracé op zijn departement binnen
Het tweede half jaar van 1968 zal wor
den benut om de verschillende opstellen
op al hun merites te bekijken.
,We zullen een en ander zo snel mogelijk
uitzoeken en met spoed werken aan dit
project, waarbij alle overwegingen in het
geding moeten komen', zei de minister na
afloop van een werkbezoek met de staf
van rijkswaterstaat aan Zeeuwsch-Vlaan
deren en een bespreking met Zeelands
provinciaal bestuur in de Middelburgse
griffie. Die overwegingen zijn van zeer
uiteenlopende aard: de planologische kant
moet worden bezien, de industriële ont
wikkeling langs beide oevers van de Wes
terschelde speelt mee, de vervoersstro
men, de vervanging te zijner tijd van de
veerdiensten, de consequenties met be
trekking tot de rivier (eventuele stroom-
geleidingswerken) en dan is er overleg
met België over deze zaak nodig. Zodra
de zaak verder gevorderd is hoop ik een
werkgroep van de direktie van de water
staat in te stellen, opdat het project
samen met eventuele uitvoerders be
steksklaar kan worden gemaakt. Minister
Bakker vindt het plan van de tien aanne
mers uit Nederland en België ,een ge
dachte, die goede overweging waard is',
zoals hij het tegenover de journalisten
formuleerde. En hij zou het toejuichen,
wanneer deze vaste verbinding tot stand
kan worden gebracht, zonder dat een be
roep behoeft te worden gedaan op het
rijkswegenfonds.
Overigens zal het rijk zeer nauw betrok
ken zijn bij een eventuele particuliere aan
pak, zo legde de bewindsman nog uit.
Weliswaar zal er in de eerste tien jaar
geen bijdrage van het rijk te verwachten
kunnen zijn, maar het rijk moet wel volle
dig akkoord gaan met de technische en
financiële opzet.
.Bovendien zullen de initiatiefnemers niet
starten dan nadat 't rijk aan het project
een garantie zal hebben verleend' zo voeg
de de minister er nog aan toe. De vaste
oeververbinding zou in 25 jaar moeten
worden afgelost. Na de eerste tien jaac
zal rekening moeten worden gehouden
met een rijksbijdrage, bijvoorbeeld te fi
nancieren uit de dan niet meer noodzake-1
lijke gelden voor verbetering van de veer
diensten. Het lijkt minister Bakker nau
welijks nodig dat nu reeds een naamloze
vennootschap voor de exploitatie van deze
verbinding wordt opgericht al wil hij ini
tiatiefnemers daartoe uiteraard de vrij
heid laten.
Er is op dit moment nog niets te zeggen
over wat de Westerscheldeverbinding zou
moeten worden: een brug, een tunnel of
een combinatie van beide. .Daaraan zitten
nogal wat consequenties vast', zo stelde
de minister, .technisch zowel als econo
misch'. Desgevraagd verklaarde de mi
nister dat het niet onmogelijk is dat bij
de voortgezette studie naar de realisering
van een Westerscheldeverbinding ook het
waterbouwkundig laboratorium te Borger-
hout (België) wordt ingeschakeld waar
men beschikt over een getijmodel van de
Westerschelde. Als voorbeeld haalde hij
een opdracht van een Hamburgs labo
ratorium aan.
Bij de verdere voorbereidingen zullen
verschillende waterstaatsdiensten worden
ingeschakeld: de directie Zeeland, de di
rectie bruggen, de directie sluizen en stu
wen.
DEZE WEEK
Er zijn nog van die weken, dat alles in
een gezapige gang verder gaat zonder dat
er eigenlijk aanwijsbaar iets bijzonders
gebeurt.
Welnu deze week was voor Zeeland en
ook voor Zeeuwsch-Vlaanderen en voor
Axel een week die wel tien zulke saaie
weken goed maakt.
MINISTER BAKKER bracht een be
zoek aan Zeeland en heeft 'n aantal bij
zonder belangrijke dingen gezegd op een
manier zoals wij die van ministers en an
dere hoge ambtenaren niet gewend zijn:
aan het project voor een vaste oeverver
binding wordt hard gewerkt en mogelijk
zal deze over zeven jaar werkelijkheid
zijn.
H.M. KONINGIN JULIANA bracht een
2-daags bezoek aan Zeeland waarbij een
dag voor Zeeuwsch-Vlaanderen werd
uitgetrokken.
DE Z.L.M. vierde haar 125-jarig be
staan op grootse wijze met een congres
en de traditionele vergadering en ten
toonstelling. Op het congres gaf prof. dr.
ir. F. M. Maas zijn zienswijze over de
recreatie. Deze spreker maakte zich ook
zorgen over de groei van Terneuzen als
woonkern te midden van een industrie
gebied. Is het niet beter een radicale om
mezwaai te maken door de groei af te
leiden naar een nieuwe stad in het gebied
Axel-Hulst zo vroeg deze spreker zich
af. Een woongebied aan de zuidkant van
de industrie langs de Schelde en aan de
noordkant van een aantrekkelijk land
schappelijk gebied. Een stelling die naar
onze mening ook uiterst belangrijk kan
zijn in verband met de niet in de ontwik
kelingsgang passende herindelingsplannen
van minister Beernink.
OOK de ontwikkeling om te komen tot
één waterleidingsbedrijf voor geheel Zee
land boekte deze week vooruitgang. Wat
overigens de commissarissen van de de
solate waterleidingmiij Zeeuwsch-Vlaan
deren niet belet om de direkteur bij zijn
pensionering nog een adviseurschap aan
te bieden en niettegenstaande de op han
den zijnde fusie nog een voorstel te doen
tot definitieve benoeming van een nieuwe
direkteur. De commissarissen hebben naar
het lijkt uit de desastreuze ontwikkeling
bij de industriewaterleiding nog niet veel
geleerd.
Antwerpen derde wereldhaven
In Antwerpen is in 1967 ruim 62 miljoen
ton goederen behandeld, 6,5 procent meer dan
in 1966. De Antwerpse haven is hierdoor
opgeklommen tot de derde plaats in de rij der
wereldhavens, en tot de tweede plaats van de
Europese ranglijst, zo heeft schepen Delwaide
verklaard op een internationale redersdag in
de Scheldestad. Rotterdam en New York
staan respectievelijk 1 en 2 op de wereld
ranglijst.
Weer ernstige botsing
op kruispunt St. Anna
Op het kruispunt nabij St. Annapolder had
vrijdagmiddag een aanrijding plaats tussen
twee personenauto's waardoor een 16-jarige
jongen met vrij ernstige hoofdwonden en een
zware hersenschudding in het ziekenhuis
moest worden opgenomen en de beide auto's
zware schade opliepen.
Het ongeluk gebeurde toen de uit Wemel-
dinge afkomstige bestuurder van een perso
nenauto A. J. R., rijdende van Terneuzen
naar Axel, geen voorrang verleende aan de
op de voorrangsweg (Zaamslag-Sluiskil) rij
dende bestuurder van een personenauto, J.
J. L. uit Rozenburg. L. liep slechts lichte ver
wondingen op en kon na eerst door dokter
Van Herk en vervolgens in het Julianazieken-
huis te zijn behandeld, naar huis terugkeren.
De 16-jarige eveneens uit Rozenburg afkoms
tige J. G. van 't H. was er erger aan toe. Hij
had vrij ernstige hoofdwonden en een zware
hersenschudding. Hij werd in het Juliana -
ziekenhuis opgenomen.
AXELSE COURANT
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent
Halfjaarabonnement:
Axel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen f 4,25
Buitenland 6,50
Hoofdredaktie: J. C. VINK
Redaktie en administratie Axel, Markt 12, tel. 2020* (3 lijnen), postbus 16
Drukker-uitgeefster: flRMA J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm
Bij kontrakten belangrijke reduktie.
Ingezonden mededelingen 30 cent per mm.
Kleine advertenties 1-10 woorden ƒ1,
elk woord meer 15 cent.