AGENDA Huidverzorging-] OPREIS Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 15 JUNI 1968 82e Jaargang no. 38 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN „De wereld van morgen" FORD DESKUNDIGEN OVER „LANDBOUW IN HET JAAR 2000" Zal onze melk over 32 jaar komen van een soort superras hoogproductieve koeien, ver zorgd door middel van een computer of ma ken ze dan melk rechtstreeks van gras, erw ten of sojabonen Zal de grond dan bewerkt worden door trek kers van 350 PK, die voorbij snellen met werktuigen met een werkbreedte van 15 me ter of wordt de grond dan niet meer door we,rktuigen aangeraakt en verkruimeld door ultrasonische geluidsgolven In het nieuwe landbouwwoordenboek kan het woord „onmogelijk" geschrapt worden. Van daag zeggen wij alleen maar... wanneer. In opdracht van Ford hebben deskundigen een beeld samengesteld van de landbouw in het jaar 2000. Alle voorspellingen zijn gebaseerd op be staande feiten en ontwikkelingen die nu aan de gang zijn. De samenstellers hebben uitgebreid van ge dachten gewisseld met deskundigen over de gehele wereld, de gezichtspunten van deze wetenschapmensen zowel theoretici als prac tici zijn in dit artikel vastgelegd. Binnen 30 jaar zijn computers, gesloten te levisie circuits, beeldtelefoon en radar op een boerderij even gewoon als nu een graanvocht- meter en de transistorradio van de jongeren. De boer in de volgende eeuw zit in een con trolekamer en van daaruit brengt hij zijn grote investeringen en groot landoppervlak tot een maximum opbrengsten en maximum profijt. Voor een wereldbevolking, die in het jaar 2000 6 miljard zielen zal tellen, zullen echter nog meer nieuwe bronnen voor de verschaf fing van voedsel met een hoog eitwitgehalte moeten worden aangeboord. Steeds meer eetbare vleesachtige producten zullen worden geproduceerd uit veldgewas sen. Nederland zal in 2000 een bevolking hebben van 20 miljoen. Ook de westerse landen van overvloed moeten rekening houden met hun eigen bevolking die zich in dertig jaar bijna zal verdubbelen. Menselijk voedsel kan ook gehaald worden uit algen die honderdvijftig maal meer voe dingsstoffen produceren dan een uitzonderlijk gewas bonen. Wij zullen het zeevoedsel zelfs lekker vinden. De voedselwinning eindigt niet aan de kust lijn. Grote stukken zee kunnen omheind worden met behulp van geluidsgolven. Daar binnen kweekt men in grote aantallen super vissen voor de voedselproductie. Het overplanten van embryo's bij koeien zal het proefstadium verlaten hebben, bevruchte eitjes van hooggekwalificeerde koeien zullen in gewone koeien geplaatst worden. Deze koeien dragen dan de vrucht tot de geboorte. In plaats van maar 10 kalveren levert nu een top-koe gedurende haar leven duizenden eerste klas kalveren. Voor bonen of gewassen die van plant tot plant geoogst moeten worden, zijn machines ontwikkeld, geleid door electronische im pulsen. Kunstmestkorrels zullen de ingepakte voe dingsstoffen vrij geven volgens een afgesteld programma. Bovendien kan de boer gaan zaaien wanneer hem dat het beste uitkomt, dus buiten het drukke zaaiseizoen door zgn. slapende zaden te gebruiken. Chemische middelen houden de ontkieming tegen totdat de weersomstandigheden gunstig zijn. Ook al het vee zal leven onder omstandig heden die van minuut tot minuut te regelen zijn. Grote plastieken koepels beslaan bunders land voor het kweken van hoogwaardige gewas sen. Veel machines werken helemaal zonder be stuurder, op grote afstand van huis worden ze over het land geleid door impulsen hun toegezonden door ondergrondse kabels of langs radiografische weg. Op gelijke wijze als in de luchtvaart worden hun bewegingen ge volgd door radar en leesbaar gemaakt op T.V.-schermen. Opbrengsten per ha. stijgen tot het drie- vier en vijfvoudige van nu. Door nieuwe hybriden en optimale groeiomstandigheden wordt het plantenleven in de hand gehouden. Iedere plantensoort krijgt het meest gunstige model om zoveel mogelijk groeimiddelen en vocht op te nemen en om in staat te zijn zoveel mogelijk vrucht te dragen. De wetenschap zal de strijd winnen tegen de grillen van het weer en schadelijke insecten plagen. De boer bepaalt het tijdstip van af rijpen en oogsten. Twee gewassen per seizoen en opbrengsten van 15 ton graan per ha. zijn dan gewoon. Kalveren groeien dan tot een elvend gewicht van 500 kg. in 12 maanden en mestvarkens hebben slechts 1 kg zeer zuiver en kundig sa mengesteld voer nodig om 1 kg in gewicht toe te nemen. De omslachtige afzetmethoden van nu ver dwijnen. Voordat de boer gaat zaaien en voor dat hij kalveren gaat fokken weet hij welke prijzen hij gaat maken. Het land wordt bewerkt door geweldige, veel zijdige machines. Veel van de veldwerkzaam- heden worden verricht door op afstand be diende instrumenten. Om zijn boerderij zo efficient mogelijk te beheren, staat hij voortdurend in contact met voor hem belangrijke mensen en instellingen zoals de voorlichting, onderzoekcentra en de handel. Het zou kunnen zijn dat de boer dan nooit meer modder aan zijn laarzen krijgt. Na verloop vantijd zullen zelfs machines de grond niet meer aanraken. Vanuit luchtkus senvoertuigen zullen ultrasonische geluidsgol ven de grond verkruimelen en zorgen voor een prima bewerking. Reusachtige, zelfrijdende machines met een grote werkbreedte zullen in één werkgang oogsten, de grond zaaiklaar maken, bemesten en weer zaaien. Toepassing van cybernetica (de fantastische nieuwe wetenschap, die het menselijk brein electronisch verbindt met mechanische syste men) maakt het hem mogelijk machines han delingen te doen verrichten door er alleen maar aan te denken. Er werken dan ook nog mensen op de boer derij, goed geschoolde en zeer hoog betaal de krachten. Meer „witte boord" en minder „rubber laarzen" is in 2000 het motto. Structuurbedrijf zal ondervangen worden met machines te gebruiken die nooit de grond raken. Een lange smalle brug, aan 'de uiteinden rustend op twee trekkers, zal het land over spannen. Grondbewerking en oogsten kan nu via de brug geschieden. En de „2000 boer" zelf Ford zegt dat hij gedeeltelijk een eco noom, gedeeltelijk een landbouwkundige, ge deeltelijk een scheikundige en gedeeltelijk een werktuigbouwkundige zal zijn. Net zoals zijn gewassen en vee is hij een su per boer. Tot besluit mogen wij concluderen Al deze getuigenissen tonen ons dat het niet nodig is dat er in de toekomst honger ge leden wordt. Wel moeten wij onmiddellijk onze schouders zetten onder de gygantische taak die ons wacht. Het is vijf voor twaalf. Voor dat wij kalveren van 500 kg tegenkomen zal het wellicht wel vijf over twaalf zijn, de ideeën van Ford lijken ons nogal erg Ameri kaans-fantastisch, maar zoals bij alle toe- komstfantasiën zal zeker wel een gedeelte werkelijkheid worden. Wij laten het graag aan de lezer over wat hij zelf tot de werkelijke mogelijkheden voor de toekomst wil rekenen. Minister benieuwd of tol verbinding Westerschelde kan financieren Minister Bakker van verkeer en waterstaat heeft grote belangstelling voor de vraag, of de bouw van een vaste oeververbinding over of onder de Westerschelde met behulp van tolheffing kan worden gefinancierd. Aldus blijkt uit het verslag van het mondeling over leg, dat de vaste commissie voor verkeer en waterstaat uit de tweede kamer met de mi nister heeft gevoerd naar aanleiding van het rijkswegenplan 1968. De minister verklaarde, in principe tolheffing niet ideaal te vinden, maar ook de mogelijk heid niet helemaal te willen verwerpen. De financiële ervaringen met andere dan door het rijk gebouwde tolbruggen (Haringvliet, Oosterschelde) achtte de minister niet bij zonder gunstig en dat maant volgens hem tot voorzichtigheid. Op een vraag waarom het rijk de provinciale wegen Roosendaal-Nispen- grens en Bergen op Zoom-Korteven niet over neemt was het antwoord, dat de ontworpen Zoomweg van de tussen Roosendaal en Ber gen op Zoom gelegen kruising met rijksweg 17 recht naar het zuiden zal voeren en dan rijksweg 58 zal kruisen. Het doorgaande ver keer naar België en Zeeland zal dan op den duur geen gebruik meer hoeven te maken van het wegvak Bergen op Zoom-Korteven en evenmin van de weg Roosendaal-Nispen- grens. Uit het verslag blijkt verder, dat in 1968 zal worden begonnen met verbetering van de havens ten behoeve van het veer Vlis- singen-Breskens. Vertraging kanaalwerken nabij Zelzate gaat Gent miljoenen kosten In Gentse bestuurskringen heerst enige be zorgdheid over de vertragingen die zijn opge treden bij werkzaamheden aan het kanaal Gent-Terneuzen op Belgisch grondgebied, al dus het Dagblad „De Stem". Men vreest dat de werkzaamheden in het Belgische deel van het kanaal geen gelijke tred zullen houden met de verbeteringen die in het Nederlandse kanaaldeel worden aange bracht, waardoor de Gentse haven en de in dustrie niet tijdig zouden kunnen profiteren van de betere bevaarbaarheid van het kanaal. De gemeenteraad van Gent heeft in een motie uiting gegeven aan deze bezorgdheid en deze vrees. Men heeft een beroep gedaan op de minister van openbare werken om te zorgen, dat de werken in België versneld worden uit gevoerd. De minister van binnenlandse zaken mr. Beer- nink heeft maandag een bezoek aan Zeeuws- Vlaanderen gebracht in verband met de toe komstige gemeentelijke herindeling, waarbij er van de 30 Zeeuws-Vlaamse gemeenten nog maar 5 overblijven. Minister Beernink deel de op een persconferentie te Goes mede, dat hij verwachtte dat de gemeentelijke herinde ling van Zeeuws-Vlaanderen niet vóór ja nuari 1970 een feit zal zijn. Volgens de minister is de memorie van ant woord op het reeds lang geleden ingediende wetsontwerp in concept gereed. Er wordt nog gewacht op adviezen van de ministeries van economische zaken en verkeer en waterstaat. De minister deelde mede dat er in het oor spronkelijke plan voor de gemeentelijke her indeling van Zeeuws-Vlaanderen slechts in cidentele wijzigingen kunnen komen. In het wetsontwerp zal volgens de minister waar schijnlijk de bepaling worden opgenomen, dat de gemeenteraden van de vijf nieuwe Zeeuws- Vlaamse gemeenten per 1 januari 1970 zit ting zullen hebben tot 1974. Wanneer dit n.l. niet zou gebeuren, zouden deze gemeen- zacht-zuiver-gezond PUROLen PUROL-poeder Doortocht H.M. de Koningin Zoals bekend zal H.M. de Koningin op donderdag 20 juni 1968 een bezoek aan Zeeuwsch-Vlaanderen brengen. De Burgemeester van Axel wekt de bevolking op bij die gelegenheid zoveel mogelijk te vlaggen met de nationale driekleur. Het wordt zeer op prijs gesteld wanneer aan deze vlaggenhulde bijzondere aandacht zal worden besteed op de doorgaande route Kanaalkade-Zuidsingel. Minister Beernink houdt vast aan 5 gemeenten in Zeeuws-Vlaanderen teraden na vier maanden reeds moeten aftre den in verband met de landelijke gemeente raadsverkiezingen in 1970. Er liggen nog enkele knelpunten, met name in de middengemeente Terneuzen en in de combinatie Aardenburg-Sluis-Retranchement. Ingrijpende veranderingen verwacht de mi nister echter niet. Dit zou er op duiden dat wordt vastgehouden aan de samenvoeging van Terneuzen, Hoek, Biervliet, Axel, Philip pine, Sas van Gent, Westdorpe, Zuiddorpe Overslag en Zaamslag tot één grote gemeente Terneuzen. Het lag en ligt nog steeds in de bedoeling het vernieuwde kanaal Gent-Terneuzen op 15 december voor de scheepvaart open te stellen. De bouw van het sluizencomplex Ter neuzen vordert goed en ook de overige werk zaamheden op Nederlands gebied wettigen de verwachting dat de streefdatum gehaald zal worden. Bij Zelzate in België zijn echter ernstige ver tragingen in de werkzaamheden opgetreden. Men heeft voor de aannemer de uitvoerings termijn verlengd en deze is bereid het werk te versnellen door het inzetten van meer man kracht en meer materieel. Daarvoor zijn echter extra kredieten vereist en de minister van openbare werken heeft in eerste instantie geweigerd die ter beschikking te stellen. De Gentse schepen van de haven zal binnen kort een gesprek met de minister hebben. Voor de Gentse haven en de industrie langs het kanaal Gent-Terneuzen zijn met de ver nieuwing van het kanaal grote belangen ge moeid. Het nieuwe kanaal zal bevaarbaar zijn voor schepen tot 50.000 ton. Vele industrieën langs het kanaal in België hebben bij een produktieplanning op termijn reeds rekening gehouden met de capaciteiten van het ver nieuwde kanaal. Ernstige vertraging in de werkzaamheden en als gevolg daarvan het pas in een later sta dium bevaarbaar zijn voor grote schepen, kan voor deze industrieën aanzienlijk economisch verlies betekenen. Het staalbedrijf Sidmar heeft reeds voorgerekend, dat elke maand ver traging een verlies van 2 miljoen franc be tekent. In Terneuzen zal de vertraging eerder nog voordeel opleveren omdat men b.v. de ertsen voor het staalbedrijf Sidmar te Gent thans nog per zeeschip via Rotterdam aanvoert. Van Rotterdam wordt het erts per binnenschip naar Terneuzen vervoerd. Terneuzen is nu eenmaal meer gebaat met de passage van een groot aantal binnensche pen dan zo nu en dan een zeer groot erts schip. Na het verzet bij diverse kamerfracties tegen deze indeling in de Kanaalzone, na het besluit van de minister van Verkeer- en Waterstaat om toch de bestaande gemeenten Axel en Sas van Gent in het op te richten haven schap voor de Kanaalzone op te nemen, een wat vreemde zaak. Wij vrezen dat bij deze zienswijze van de minister het mogelijk nog wel langer zal kun nen duren alvorens het voorstel definitief zal kunnen worden aanvaard. Zaterdag 15 juni 15.00- 16.00 uur Beiaardconcert, te geven door Mevrouw M. J. Moerdijk-Vanderswalm Zaterdag 15 juni Motorcross Aanvang 14.00 uur. AXELSE COURANT VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent Halfjaar-abonnement: Axel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen 4,25 Buitenland 6,50 Hoofdredaktie: J. C. VINK Redaktie en administratie Axel, Markt 12, tel. 2020' (3 lijnen), postbus 16 Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm Bij kontrakten belangrijke reduktie. Ingezonden mededelingen 30 cent per mm. Kleine advertenties 1-10 woorden 1, elk woord meer 15 cent. VXXX%X*\XXX\XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXS XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXSXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX5 carbovit tegen maag- en darmstoornissen. MUGOLIN (reukloos) ter voorkom ing van tnuggebeten.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1968 | | pagina 1