AGENDA
Huidverzorging-]
OPREIS
Frankering bij abonnement, AXEL
ZATERDAG 15 JUNI 1968
82e Jaargang no. 38
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
„De wereld van morgen"
FORD DESKUNDIGEN OVER „LANDBOUW IN HET JAAR 2000"
Zal onze melk over 32 jaar komen van een
soort superras hoogproductieve koeien, ver
zorgd door middel van een computer of ma
ken ze dan melk rechtstreeks van gras, erw
ten of sojabonen
Zal de grond dan bewerkt worden door trek
kers van 350 PK, die voorbij snellen met
werktuigen met een werkbreedte van 15 me
ter of wordt de grond dan niet meer door
we,rktuigen aangeraakt en verkruimeld door
ultrasonische geluidsgolven
In het nieuwe landbouwwoordenboek kan het
woord „onmogelijk" geschrapt worden. Van
daag zeggen wij alleen maar... wanneer.
In opdracht van Ford hebben deskundigen
een beeld samengesteld van de landbouw in
het jaar 2000.
Alle voorspellingen zijn gebaseerd op be
staande feiten en ontwikkelingen die nu aan
de gang zijn.
De samenstellers hebben uitgebreid van ge
dachten gewisseld met deskundigen over de
gehele wereld, de gezichtspunten van deze
wetenschapmensen zowel theoretici als prac
tici zijn in dit artikel vastgelegd.
Binnen 30 jaar zijn computers, gesloten te
levisie circuits, beeldtelefoon en radar op een
boerderij even gewoon als nu een graanvocht-
meter en de transistorradio van de jongeren.
De boer in de volgende eeuw zit in een con
trolekamer en van daaruit brengt hij zijn
grote investeringen en groot landoppervlak
tot een maximum opbrengsten en maximum
profijt.
Voor een wereldbevolking, die in het jaar
2000 6 miljard zielen zal tellen, zullen echter
nog meer nieuwe bronnen voor de verschaf
fing van voedsel met een hoog eitwitgehalte
moeten worden aangeboord.
Steeds meer eetbare vleesachtige producten
zullen worden geproduceerd uit veldgewas
sen.
Nederland zal in 2000 een bevolking hebben
van 20 miljoen. Ook de westerse landen van
overvloed moeten rekening houden met hun
eigen bevolking die zich in dertig jaar bijna
zal verdubbelen.
Menselijk voedsel kan ook gehaald worden
uit algen die honderdvijftig maal meer voe
dingsstoffen produceren dan een uitzonderlijk
gewas bonen. Wij zullen het zeevoedsel zelfs
lekker vinden.
De voedselwinning eindigt niet aan de kust
lijn. Grote stukken zee kunnen omheind
worden met behulp van geluidsgolven. Daar
binnen kweekt men in grote aantallen super
vissen voor de voedselproductie.
Het overplanten van embryo's bij koeien zal
het proefstadium verlaten hebben, bevruchte
eitjes van hooggekwalificeerde koeien zullen
in gewone koeien geplaatst worden. Deze
koeien dragen dan de vrucht tot de geboorte.
In plaats van maar 10 kalveren levert nu
een top-koe gedurende haar leven duizenden
eerste klas kalveren.
Voor bonen of gewassen die van plant tot
plant geoogst moeten worden, zijn machines
ontwikkeld, geleid door electronische im
pulsen.
Kunstmestkorrels zullen de ingepakte voe
dingsstoffen vrij geven volgens een afgesteld
programma.
Bovendien kan de boer gaan zaaien wanneer
hem dat het beste uitkomt, dus buiten het
drukke zaaiseizoen door zgn. slapende zaden
te gebruiken.
Chemische middelen houden de ontkieming
tegen totdat de weersomstandigheden gunstig
zijn.
Ook al het vee zal leven onder omstandig
heden die van minuut tot minuut te regelen
zijn.
Grote plastieken koepels beslaan bunders land
voor het kweken van hoogwaardige gewas
sen.
Veel machines werken helemaal zonder be
stuurder, op grote afstand van huis worden
ze over het land geleid door impulsen hun
toegezonden door ondergrondse kabels of
langs radiografische weg. Op gelijke wijze als
in de luchtvaart worden hun bewegingen ge
volgd door radar en leesbaar gemaakt op
T.V.-schermen.
Opbrengsten per ha. stijgen tot het drie- vier
en vijfvoudige van nu. Door nieuwe hybriden
en optimale groeiomstandigheden wordt het
plantenleven in de hand gehouden. Iedere
plantensoort krijgt het meest gunstige model
om zoveel mogelijk groeimiddelen en vocht
op te nemen en om in staat te zijn zoveel
mogelijk vrucht te dragen.
De wetenschap zal de strijd winnen tegen de
grillen van het weer en schadelijke insecten
plagen. De boer bepaalt het tijdstip van af
rijpen en oogsten.
Twee gewassen per seizoen en opbrengsten
van 15 ton graan per ha. zijn dan gewoon.
Kalveren groeien dan tot een elvend gewicht
van 500 kg. in 12 maanden en mestvarkens
hebben slechts 1 kg zeer zuiver en kundig sa
mengesteld voer nodig om 1 kg in gewicht
toe te nemen.
De omslachtige afzetmethoden van nu ver
dwijnen. Voordat de boer gaat zaaien en voor
dat hij kalveren gaat fokken weet hij welke
prijzen hij gaat maken.
Het land wordt bewerkt door geweldige, veel
zijdige machines. Veel van de veldwerkzaam-
heden worden verricht door op afstand be
diende instrumenten.
Om zijn boerderij zo efficient mogelijk te
beheren, staat hij voortdurend in contact met
voor hem belangrijke mensen en instellingen
zoals de voorlichting, onderzoekcentra en de
handel.
Het zou kunnen zijn dat de boer dan nooit
meer modder aan zijn laarzen krijgt.
Na verloop vantijd zullen zelfs machines de
grond niet meer aanraken. Vanuit luchtkus
senvoertuigen zullen ultrasonische geluidsgol
ven de grond verkruimelen en zorgen voor
een prima bewerking.
Reusachtige, zelfrijdende machines met een
grote werkbreedte zullen in één werkgang
oogsten, de grond zaaiklaar maken, bemesten
en weer zaaien.
Toepassing van cybernetica (de fantastische
nieuwe wetenschap, die het menselijk brein
electronisch verbindt met mechanische syste
men) maakt het hem mogelijk machines han
delingen te doen verrichten door er alleen
maar aan te denken.
Er werken dan ook nog mensen op de boer
derij, goed geschoolde en zeer hoog betaal
de krachten. Meer „witte boord" en minder
„rubber laarzen" is in 2000 het motto.
Structuurbedrijf zal ondervangen worden met
machines te gebruiken die nooit de grond
raken.
Een lange smalle brug, aan 'de uiteinden
rustend op twee trekkers, zal het land over
spannen. Grondbewerking en oogsten kan nu
via de brug geschieden. En de „2000 boer"
zelf Ford zegt dat hij gedeeltelijk een eco
noom, gedeeltelijk een landbouwkundige, ge
deeltelijk een scheikundige en gedeeltelijk een
werktuigbouwkundige zal zijn.
Net zoals zijn gewassen en vee is hij een su
per boer.
Tot besluit mogen wij concluderen
Al deze getuigenissen tonen ons dat het niet
nodig is dat er in de toekomst honger ge
leden wordt. Wel moeten wij onmiddellijk
onze schouders zetten onder de gygantische
taak die ons wacht. Het is vijf voor twaalf.
Voor dat wij kalveren van 500 kg tegenkomen
zal het wellicht wel vijf over twaalf zijn, de
ideeën van Ford lijken ons nogal erg Ameri
kaans-fantastisch, maar zoals bij alle toe-
komstfantasiën zal zeker wel een gedeelte
werkelijkheid worden. Wij laten het graag aan
de lezer over wat hij zelf tot de werkelijke
mogelijkheden voor de toekomst wil rekenen.
Minister benieuwd
of tol verbinding Westerschelde
kan financieren
Minister Bakker van verkeer en waterstaat
heeft grote belangstelling voor de vraag, of
de bouw van een vaste oeververbinding over
of onder de Westerschelde met behulp van
tolheffing kan worden gefinancierd. Aldus
blijkt uit het verslag van het mondeling over
leg, dat de vaste commissie voor verkeer en
waterstaat uit de tweede kamer met de mi
nister heeft gevoerd naar aanleiding van het
rijkswegenplan 1968.
De minister verklaarde, in principe tolheffing
niet ideaal te vinden, maar ook de mogelijk
heid niet helemaal te willen verwerpen. De
financiële ervaringen met andere dan door
het rijk gebouwde tolbruggen (Haringvliet,
Oosterschelde) achtte de minister niet bij
zonder gunstig en dat maant volgens hem tot
voorzichtigheid. Op een vraag waarom het
rijk de provinciale wegen Roosendaal-Nispen-
grens en Bergen op Zoom-Korteven niet over
neemt was het antwoord, dat de ontworpen
Zoomweg van de tussen Roosendaal en Ber
gen op Zoom gelegen kruising met rijksweg
17 recht naar het zuiden zal voeren en dan
rijksweg 58 zal kruisen. Het doorgaande ver
keer naar België en Zeeland zal dan op den
duur geen gebruik meer hoeven te maken
van het wegvak Bergen op Zoom-Korteven
en evenmin van de weg Roosendaal-Nispen-
grens. Uit het verslag blijkt verder, dat in
1968 zal worden begonnen met verbetering
van de havens ten behoeve van het veer Vlis-
singen-Breskens.
Vertraging kanaalwerken
nabij Zelzate gaat Gent
miljoenen kosten
In Gentse bestuurskringen heerst enige be
zorgdheid over de vertragingen die zijn opge
treden bij werkzaamheden aan het kanaal
Gent-Terneuzen op Belgisch grondgebied, al
dus het Dagblad „De Stem".
Men vreest dat de werkzaamheden in het
Belgische deel van het kanaal geen gelijke
tred zullen houden met de verbeteringen die
in het Nederlandse kanaaldeel worden aange
bracht, waardoor de Gentse haven en de in
dustrie niet tijdig zouden kunnen profiteren
van de betere bevaarbaarheid van het kanaal.
De gemeenteraad van Gent heeft in een motie
uiting gegeven aan deze bezorgdheid en deze
vrees. Men heeft een beroep gedaan op de
minister van openbare werken om te zorgen,
dat de werken in België versneld worden uit
gevoerd.
De minister van binnenlandse zaken mr. Beer-
nink heeft maandag een bezoek aan Zeeuws-
Vlaanderen gebracht in verband met de toe
komstige gemeentelijke herindeling, waarbij
er van de 30 Zeeuws-Vlaamse gemeenten nog
maar 5 overblijven. Minister Beernink deel
de op een persconferentie te Goes mede, dat
hij verwachtte dat de gemeentelijke herinde
ling van Zeeuws-Vlaanderen niet vóór ja
nuari 1970 een feit zal zijn.
Volgens de minister is de memorie van ant
woord op het reeds lang geleden ingediende
wetsontwerp in concept gereed. Er wordt nog
gewacht op adviezen van de ministeries van
economische zaken en verkeer en waterstaat.
De minister deelde mede dat er in het oor
spronkelijke plan voor de gemeentelijke her
indeling van Zeeuws-Vlaanderen slechts in
cidentele wijzigingen kunnen komen. In het
wetsontwerp zal volgens de minister waar
schijnlijk de bepaling worden opgenomen, dat
de gemeenteraden van de vijf nieuwe Zeeuws-
Vlaamse gemeenten per 1 januari 1970 zit
ting zullen hebben tot 1974. Wanneer dit
n.l. niet zou gebeuren, zouden deze gemeen-
zacht-zuiver-gezond
PUROLen PUROL-poeder
Doortocht H.M. de Koningin
Zoals bekend zal H.M. de Koningin op donderdag 20 juni 1968 een bezoek aan
Zeeuwsch-Vlaanderen brengen.
De Burgemeester van Axel wekt de bevolking op bij die gelegenheid zoveel mogelijk
te vlaggen met de nationale driekleur.
Het wordt zeer op prijs gesteld wanneer aan deze vlaggenhulde bijzondere aandacht
zal worden besteed op de doorgaande route Kanaalkade-Zuidsingel.
Minister Beernink houdt vast aan
5 gemeenten in Zeeuws-Vlaanderen
teraden na vier maanden reeds moeten aftre
den in verband met de landelijke gemeente
raadsverkiezingen in 1970.
Er liggen nog enkele knelpunten, met name
in de middengemeente Terneuzen en in de
combinatie Aardenburg-Sluis-Retranchement.
Ingrijpende veranderingen verwacht de mi
nister echter niet. Dit zou er op duiden dat
wordt vastgehouden aan de samenvoeging
van Terneuzen, Hoek, Biervliet, Axel, Philip
pine, Sas van Gent, Westdorpe, Zuiddorpe
Overslag en Zaamslag tot één grote gemeente
Terneuzen.
Het lag en ligt nog steeds in de bedoeling
het vernieuwde kanaal Gent-Terneuzen op
15 december voor de scheepvaart open te
stellen. De bouw van het sluizencomplex Ter
neuzen vordert goed en ook de overige werk
zaamheden op Nederlands gebied wettigen
de verwachting dat de streefdatum gehaald
zal worden.
Bij Zelzate in België zijn echter ernstige ver
tragingen in de werkzaamheden opgetreden.
Men heeft voor de aannemer de uitvoerings
termijn verlengd en deze is bereid het werk
te versnellen door het inzetten van meer man
kracht en meer materieel.
Daarvoor zijn echter extra kredieten vereist
en de minister van openbare werken heeft in
eerste instantie geweigerd die ter beschikking
te stellen.
De Gentse schepen van de haven zal binnen
kort een gesprek met de minister hebben.
Voor de Gentse haven en de industrie langs
het kanaal Gent-Terneuzen zijn met de ver
nieuwing van het kanaal grote belangen ge
moeid.
Het nieuwe kanaal zal bevaarbaar zijn voor
schepen tot 50.000 ton. Vele industrieën
langs het kanaal in België hebben bij een
produktieplanning op termijn reeds rekening
gehouden met de capaciteiten van het ver
nieuwde kanaal.
Ernstige vertraging in de werkzaamheden en
als gevolg daarvan het pas in een later sta
dium bevaarbaar zijn voor grote schepen, kan
voor deze industrieën aanzienlijk economisch
verlies betekenen. Het staalbedrijf Sidmar
heeft reeds voorgerekend, dat elke maand ver
traging een verlies van 2 miljoen franc be
tekent.
In Terneuzen zal de vertraging eerder nog
voordeel opleveren omdat men b.v. de ertsen
voor het staalbedrijf Sidmar te Gent thans nog
per zeeschip via Rotterdam aanvoert. Van
Rotterdam wordt het erts per binnenschip
naar Terneuzen vervoerd.
Terneuzen is nu eenmaal meer gebaat met
de passage van een groot aantal binnensche
pen dan zo nu en dan een zeer groot erts
schip.
Na het verzet bij diverse kamerfracties tegen
deze indeling in de Kanaalzone, na het besluit
van de minister van Verkeer- en Waterstaat
om toch de bestaande gemeenten Axel en
Sas van Gent in het op te richten haven
schap voor de Kanaalzone op te nemen, een
wat vreemde zaak.
Wij vrezen dat bij deze zienswijze van de
minister het mogelijk nog wel langer zal kun
nen duren alvorens het voorstel definitief zal
kunnen worden aanvaard.
Zaterdag 15 juni 15.00- 16.00 uur
Beiaardconcert, te geven door Mevrouw
M. J. Moerdijk-Vanderswalm
Zaterdag 15 juni
Motorcross
Aanvang 14.00 uur.
AXELSE COURANT
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent
Halfjaar-abonnement:
Axel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen 4,25
Buitenland 6,50
Hoofdredaktie: J. C. VINK
Redaktie en administratie Axel, Markt 12, tel. 2020' (3 lijnen), postbus 16
Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm
Bij kontrakten belangrijke reduktie.
Ingezonden mededelingen 30 cent per mm.
Kleine advertenties 1-10 woorden 1,
elk woord meer 15 cent.
VXXX%X*\XXX\XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXS
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXSXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX5
carbovit tegen maag-
en darmstoornissen.
MUGOLIN (reukloos)
ter voorkom ing van tnuggebeten.