PüTOlbrengl
Vaste oeververbinding over de Westerschelde
een voordelige zaak
GEMEENTE AXEL
Jaaroverzicht over 1967
Frankering bij abonnement, AXEL
ZATERDAG 24 FEBRUARI 1968
82e Jaargang no. 22
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Velen zullen zich met ons wellicht wel eens
hebben afgevraagd of een vaste verbinding
onder of over de Wester-Schelde nu werkelijk
zo enorm duur is als de ministers ons steeds
willen doen geloven.
Zeker 400 miljoen is een enorm bedrag en
wij hebben het nog nooit zo direkt bij elkaar
gezien, maar wanneer over de bouw van veer
ponten en over de aanleg van havens gespro
ken wordt dan komen er toch ook fikse be
dragen voor de dag, en ook wat de tekorten
betreft, die de veerdiensten te zien geven,
gaat het niet om een paar duizend gulden.
Bovendien zijn de dagelijkse kosten van het in
de vaart houden van een serie veerponten nu
ook niet voordelig. Er wordt heel wat brand
stof verbruikt en er is een legertje personeel
nodig om zon 6 tot 8 ponten 20 uur per dag
en zeven dagen in de week in de vaart tehou-
den. Ook de regelmatige onderhoudsbeurten
en machinereparaties aan de ponten zullen
nog wel een bedrag vragen, wat ergens tegen
het onderhoud van een tunnel kan opwegen.
De directeur van het Zeeuws Economisch In
stituut drs. Verburg heeft deze week over de
wenselijkheid van een vaste verbinding een
artikel gepubliceerd, waarin hij voorrekent dat
aanleg van een tunnel toch lang niet zo duur
en zo nadelig blijkt te zijn als de regering ons
wil doen geloven. En meer nog juist nu zou,
in verband met anders noodzakelijke uitbrei
dingen van de veerdienst Breskens Vlissin-
gen - het bouwen van dubbeldeksponten en
het uitbreiden van de havenaccomodatie -
een besluit tot aanleg van een tunnel vele
extra kosten kunnen besparen.
Drs Verburg becijfert een en ander als volgt
De investeringen voor een brug of tunnel
stellen wij op 400, miljoen. De aanleg
van een nieuwe veerhaven van Breskens en
een dubbeldekker kosten zeker 80, - mil
joen. Deze investeringen zou men achterwege
kunnen laten, evenals de bouw van een derde
dubbeldekker, uiterlijk omtrent 1975. Indien
deze bedragen worden bespaard zou de in
vesteringssom voor de vaste verbinding nog
300, - miljoen bedragen.
TOLOPBRENGST
Het verkeer via de vaste verbinding in 1975
is te schatten op 5 miljoen auto's. Het veer
Breskens - Vlissingen zou in de huidige staat
kunnen worden gehandhaafd en een miljoen
auto's kunnen blijven verwerken, het aantal
dat thans is bereikt.
Bij toepassing van de nieuwe veertarieven op
de vaste verbinding zouden deze per jaar
13,65 miljoen opbrengen. Op basis van
een rente van 6V2 procent kan hiervoor 210
miljoen worden geleend. Er rest dan nog een
financieringstekort van 90 miljoen.
Het rijk zou op deze wijze een oplopen van
de tekorten op de veerdiensten afremmen. De
beide grote veren zouden in 1975 een tekort
hebben van ƒ19 miljoen. De exploitatielasten
zijn daarbij gesteld op 30 miljoen (1968
15,4 miljoen), de opbrengsten voor vier
miljoen auto's (enz.) op 11 miljoen (vol
gens de nieuwe tarieven). Minister Bakker
heeft dezer dagen meegedeeld dat een verdere
tariefverhoging onontkoombaar is. Bij een
vaste verbinding ligt dit anders, omdat die
veel minder arbeidsintensief is en de kleine
lastenstijging meer dan gecompenseerd wordt
door de verdere vermeerdering van het ver
keer. Op de duur zijn daarvoor tariefverlagin
gen mogelijk. Daar het veer Breskens Vlis
singen in zijn huidige vorm gehandhaafd zou
blijven zou het tekort uit dezen hoofde 5
miljoen per jaar kunnen blijven of in geringe
mate oplopen.
De brug- of tunneltarieven zouden, overeen
komstig de nieuwe veertarieven, vrij laag zijn,
bijvoorbeeld voor een personenauto en be
stuurder zonder rittenboekje 2,50 (Zeeland-
brug 3, -voor één met rittenboekje
1,25 (Zeelandbrug 2,50) en voor een
Zeeuws-Vlaamse auto ƒ1,-. Hier liggen al
lerlei mogelijkheden voor lichte verhogingen
als men perse het tekort' van 90 miljoen
wil dekken.
De aanwezigheid van de vaste oeververbin
ding in 1975 zou uitvelerlei oogpunt belang
rijk zijn. In dat jaar is de tunnel naar Enge
land gereed. Het Grevelingenbekken begint
zich dan als recreatiepark te ontwikkelen. De
zeehavenontwikkeling verplaatst zich volgens
het rapport van zuidwest-Nederland naar de
Westerschelde. De rentabiliteit van de Zee
landbrug en de Beneluxtunnel zal sterk wor
den vergroot. Bovendien gaat Noord-Frank
rijk steeds meer inzien dat het een kruispunt
kan worden van de routes Engeland - Ruhr
en Parijs - Rotterdam.
NADEEL
Een nadeel is dat er op het traject Vlissingen-
Breskens van 1971 (wanneer hopelijk de
eerste dubbeldekker er zal zijn) tot 1975
overgangsmoeilijkheden zullen zijn. Wat dat
betreft is de uitbreiding van het veer Krui-
ningen - Perkpolder een gelukkige omstan
digheid. Juist als daar behoefte ontstaat aan
een tweede dubbeldekker zou de vaste ver
binding er kunnen zijn.
De Zeeuwse Kamerleden van alle fracties
hebben ondertussen naar aanleiding van dit
artikel reeds aan minister Bakker gevraagd of
hij op grond van deze redenering aanleiding
ziet het beleid ten aanzien van de „drijvende
rijkswegen" over de Westerschelde te wij
zigen.
Dubbeldekspont Perkpolder komt veel later in de vaart
Bruggen over kanaal naar Gent zijn maanden later gereed.
Sluisdeuren in Terneuzen kunnen nog niet worden bediend.
Rijkswaterstaat lijkt ons maar een slechte
plannenmaker, althans wat betreft de tijd-
planning voor diverse werken. Of wanneer
zij dat niet is, is zij wel bijzonder ongelukkig
in de keus van aannemers en constructeurs.
Het is niet lang geleden dat wij nog werden
verblijd met de mededeling dat omstreeks
1 maart de nieuwe dubbeldekspont op het
veer Kruiningen - Perkpolder in de vaart zou
komen. Welnu de pont is vrijwel gereed, de
haven in Perkpolder ook, het opstelplein aan
de Kruiningse kant zou niet klaar zijn, maar
daar vyas dan tijdelijk nog wel iets aan te
doen. Nu blijkt dat de aanleginstallaties aan
de Kruiningse kant eerst enkele maanden la
ter gereed zullen zijn, aangezien de daar
nog te monteren hef brug niet eerder klaar is.
Het komt ons voor dat hier toch wel voldoen
de tijd voor was, en dat bij de constructie
van een dergelijke installatie op het droge toch
niet zulke onverwachte tegenvallers kunnen
ontstaan, dat hierdoor voor alle pontgebrui
kers nog weer enkele maanden van extra
wachttijden noodzakelijk zijn.
We zullen nu blij mogen zijn, wanneer voor
het vakantieseizoen alles nog geheel gereed is.
De bruggen in Sluiskil en Sas van Gent.
Deze zouden december 1967 klaar zijn. Welnu
de brug in Sluiskil zal nu over enkele weken
klaar zijn. De pont voor de bewoners van het
buurtschap Sluiskil ligt overigens al enkele
maanden te wachten om zijn nut te gaan be
wijzen. De brug in Sas van Gent is net deze
week kompleet ter plaatse gearriveerd maar
er moet nog heel wat aan afgewerkt worden,
zodat het nog enige maanden duurt alvorens
deze in gebruik zal kunnen worden genomen.
Hoeveel jaar is men nu al bezig aan de ka
naalverbreding, en hoeveel zijn er nodig om
de brug te bouwen Het lijkt ons toch niet
onmogelijk om deze in al die jaren op tijd
gereed te hebben.
De sluizen in Terneuzen.
De beide brughelften voor de brug in Sas
van Gent zijn het kanaal binnengevaren door
de nieuwe sluis te Terneuzen. Maar deze
moest met de hand worden opengedraaid,
want de motoren en verder bedieningsmecha
nisme zijn er nog niet. Wanneer wij goed zijn
ingelicht moeten deze uit Engeland komen, en
ook daar weer een late aflevering.
Natuurlijk kunnen er altijd en overal oorzaken
zijn, waardoor iets wordt vertraagd. Maar bij
onderdelen van objecten die vele jaren in be
slag nemen, komt het ons toch voor dat deze
tijdig gereed kunnen zijn, en dan desnoods
liever twee maanden te vroeg dan een maand
te laat. Het aantal vertragingen waar wij nu
hier in de direkte omgeving mee te maken
krijgen, is toch wel wat veel van het goede.
(VERVOLG)
OPENBAAR
GEWOON LAGER ONDERWIJS
Personeel.
In verband met ziekte van mevrouw J. M.
van Vu$t-Brockhus werd met ingang van
6 november 1967 als onderwijzeres in tijde
lijke dienst benoemd mevrouw J. I. N. de
Kreyger-van de Waeter. In de loop van het
verslagjaar werd op zijn verzoek eervol ont
slag verleend aan de heer A. A. van Lare,
terwijl in diens plaats werd benoemd tot on
derwijzer van bijstand de heer J. J. Beuzen-
berg. Het ontslag en de benoeming zullen op
een nader te bepalen tijdstip in 1968 ingaan.
Aanstelling van een extra onderwijzer in tij
delijke dienst op grond van artikel 56, tweede
lid, der Lager Onderwijswet 1920, waartoe
door de Staatssecretaris van Onderwijs en
Wetenschappen toestemming werd verleend,
kon in 1967 niet meer plaatsvinden.
BIJZONDER
GEWOON LAGER ONDERWIJS
Met de bouw van de nieuwe Christelijke La
gere School aan de Burchtlaan kon in de
loop van het verslagjaar een aanvang worden
gemaakt. Gehoopt wordt, dat dit gebouw op
1 september 1968 in gebruik zal kunnen wor
den genomen.
r - m
BIJZONDER
UITGEBREID LAGER ONDERWIJS
De Christelijke School voor Uitgebreid Lager
Onderwijs werd met ingang van het school
jaar 1967/1968 aangewezen als M.A.V.O.-
experimenteerschool.
Dit maakte het noodzakelijk, dat een tweetal
noodlokalen werden bijgebouwd, terwijl ook
de leer- en hulpmiddelen moesten worden uit
gebreid.
van verantwoorde sociale en/of culturele acti
viteiten", zoals in de statuten staat vermeld.
Na vele voorbereidende werkzaamheden kon
op 25 augustus 1967 de bouwvergunning
voor het aan het John F. Kennedyplein te
stichten cultureel centrum worden verleend,
waarna onmiddellijk met de bouw een aan
vang werd gemaakt.
Behoudens onvoorziene omstandigheden, zal
dit gebouw op 1 september 1968 gereed zijn.
Ongetwijfeld zal dit gebouw het aanzien van
de gemeente verfraaien en, wat de zalenacco-
modatie betreft, in een behoefte voorzien. Het
gebouw zal, naast de dienstruimten en de
sanitaire voorzieningen, de volgende ruimten
bevatten
a. een grote zaal met 400 zitplaatsen-, een
toneel van 15 meter breed en 8 meter
diep, met een achtertoneel en 2 royale
kleedkamers
b. een kleinere zaal met ongeveer 120 zit
plaatsen
c. een vergaderkamer met 60 zitplaatsen
d. een kelder-vergaderruimte met een opper
vlakte van ongeveer 14 bij 8 meter
e. een ruime foyer, die eveneens voor aller
lei doeleinden, waaronder ook exposities,
kan worden gebruikt
een café-restaurant met keuken.
BIJZONDER
LAGER TECHNISCHE ONDERWIJS
Bij het begin van het cursusjaar 1967/1968
kon het nieuwe gebouw van de Christelijke
Lagere Technische School aan de Crijnssen-
straat in gebruik worden genomen, waardoor
zij haar definitieve onderkomen heeft gekre
gen.
Als gevolg hiervan is het voormalig school
gebouw aan de Kerkdreef vrijgekomen voor
andere doeleinden.
In 'afwachting van de totstandkoming van een
definitief jeugdgebouw - (waarbij gedacht
wordt aan de te zijner tijd ter beschikking
komende bijzondere lagere school aan de
Nieuwstraat) - werden de lokalen - de
voormalige openbare lagere school, Kerkdreef
16, voorlopig ter beschikking van de
jeugdvorming gesteld.
Momenteel worden lokalen verhuurd ten be
hoeve van
de dependance Axel van de Zeeuwse Muziek
school
de school voor creatieve expressie
de jeugd-balletgroep „Ilona"
de toneel- en volksdansvereniging ,,'t Mo
zaïek" f
de verkennersgroep „Jhr. de Casembroot",
terwijl de overige lokalen in voorkomende
gevallen worden verhuurd voor het houden
van tentoonstellingen e.d.
CULTUUR
Nadat de gemeenteraad bij zijn besluit van
1 maart 1966 de Stichting Cultureel Centrum
Axel in het leven had geroepen, heeft het
stichtingsbestuur er met kracht naar ge
streefd, te komen tot de oprichting van een
gebouw „ten behoeve van het plaatselijk ver
enigingsleven, alsmede van de ontplooiing
RECREATIE - TOERISME - SPORT.
KAMPEERTERREIN
Het aantal overnachtingen op het gemeente
lijke kampeerterrein neemt nog steeds toe, als
gevolg waarvan regelmatige uitbreiding van
het terrein voor zover dit tenminste nog
mogelijk is noodzakelijk is.
De ruimte ontbreekt echter voor een aanzien
lijke uitbreiding, welke trouwens de intimiteit
van het terrein zou aantasten. Er zijn daarom
plannen in voorbereiding, om in het kader van
de ruilverkaveling Koewacht, waarin een ge
deelte van het recreatiegebied valt een nieuw
kampeerterrein aan te leggen ten oosten van
Drieschouwen.
Het aantal overnachtingen op het terrein „De
Boshoek" bedroeg in 1967 5313, hetgeen
656 meer was dan in 1966 en 935 meer dan
in 1965; een stijging derhalve met ruim 14%
ten opzichte van 1966 en van ruim 21% ten
opzichte van 1965.
Van de kampeerders waren
3244 Nederlanders (1398)
1887 Belgen (2107)
76 Fransen (946)
45 Duitsers (135)
49 Engelsen (39)
12 Zweden (8)
(De tussen haakjes geplaatste aantallen heb
ben betrekking op het jaar 1966).
Het aantal overnachtingen van Nederlanders
is met 1846 gestegen; de overnachtingen van
de Belgen en Fransen zijn daarentegen terug
gelopen. De piek van het aantal Franse kam
peerders in 1966 (946 overnachtingen) schijnt
incidenteel te zijn geweest.
BIJZONDERE FRANKEERZEGELS
NEDERLAND (Zomerzegels 1968)
Van 9 april t.e.m. 25 mei a.s. zullen op alle
Nederlandse postinrichtingen de Zomerpost-
zegels 1968 verkrijgbaar zijn.
De serie bestaat uit vijf frankeerzegels met
toeslag naar het ontwerp van de heer R. J.
Draijer te 's-Gravenhage.
Tekst en waardecijfers werd verzorgd door
de heer P. C. Cossee, eveneens te 's-Graven
hage.
De frankeerzegels hebben de volgende waar
den, voorstellingen en kleuren
Waarde 12 8 ct. „Sint Servaasbrug Maas
tricht" groen; Waarde 15 10 ct. „Magere
Brug Amsterdam", omber; 20 10 ct.
„Spoorwegbrug Culemborg", rood; 25
10 ct. „Van Brienenoordbrug Rotterdam",
grijs; 45 20 ct. „Zeelandbrug" (Ooster-
schelde), blauw.
De prijs van de serie is 1,75.
De zegels zijn voor frankering geldig t.e.m.
31 december 1969.
AXELSE COURANT
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent
Halfjaar-abonnement:
Axel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen 4,25
Buitenland 6,50
Hoofdredaktie: J. C. VINK
Redaktie en administratie: Axel, Markt 12, tel. (01155) 1246 en 1646, postbus 16
Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm
Bij kontrakten belangrijke reduktie.
Ingezonden mededelingen 30 cent per mm.
Kleine advertenties 1-10 woorden 1,
elk woord meer 15 cent.
(Zie vervolg op pagina 3)
in de huid gezondheid en zuiverheid