PüTOlbrengl Vaste oeververbinding over de Westerschelde een voordelige zaak GEMEENTE AXEL Jaaroverzicht over 1967 Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 24 FEBRUARI 1968 82e Jaargang no. 22 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Velen zullen zich met ons wellicht wel eens hebben afgevraagd of een vaste verbinding onder of over de Wester-Schelde nu werkelijk zo enorm duur is als de ministers ons steeds willen doen geloven. Zeker 400 miljoen is een enorm bedrag en wij hebben het nog nooit zo direkt bij elkaar gezien, maar wanneer over de bouw van veer ponten en over de aanleg van havens gespro ken wordt dan komen er toch ook fikse be dragen voor de dag, en ook wat de tekorten betreft, die de veerdiensten te zien geven, gaat het niet om een paar duizend gulden. Bovendien zijn de dagelijkse kosten van het in de vaart houden van een serie veerponten nu ook niet voordelig. Er wordt heel wat brand stof verbruikt en er is een legertje personeel nodig om zon 6 tot 8 ponten 20 uur per dag en zeven dagen in de week in de vaart tehou- den. Ook de regelmatige onderhoudsbeurten en machinereparaties aan de ponten zullen nog wel een bedrag vragen, wat ergens tegen het onderhoud van een tunnel kan opwegen. De directeur van het Zeeuws Economisch In stituut drs. Verburg heeft deze week over de wenselijkheid van een vaste verbinding een artikel gepubliceerd, waarin hij voorrekent dat aanleg van een tunnel toch lang niet zo duur en zo nadelig blijkt te zijn als de regering ons wil doen geloven. En meer nog juist nu zou, in verband met anders noodzakelijke uitbrei dingen van de veerdienst Breskens Vlissin- gen - het bouwen van dubbeldeksponten en het uitbreiden van de havenaccomodatie - een besluit tot aanleg van een tunnel vele extra kosten kunnen besparen. Drs Verburg becijfert een en ander als volgt De investeringen voor een brug of tunnel stellen wij op 400, miljoen. De aanleg van een nieuwe veerhaven van Breskens en een dubbeldekker kosten zeker 80, - mil joen. Deze investeringen zou men achterwege kunnen laten, evenals de bouw van een derde dubbeldekker, uiterlijk omtrent 1975. Indien deze bedragen worden bespaard zou de in vesteringssom voor de vaste verbinding nog 300, - miljoen bedragen. TOLOPBRENGST Het verkeer via de vaste verbinding in 1975 is te schatten op 5 miljoen auto's. Het veer Breskens - Vlissingen zou in de huidige staat kunnen worden gehandhaafd en een miljoen auto's kunnen blijven verwerken, het aantal dat thans is bereikt. Bij toepassing van de nieuwe veertarieven op de vaste verbinding zouden deze per jaar 13,65 miljoen opbrengen. Op basis van een rente van 6V2 procent kan hiervoor 210 miljoen worden geleend. Er rest dan nog een financieringstekort van 90 miljoen. Het rijk zou op deze wijze een oplopen van de tekorten op de veerdiensten afremmen. De beide grote veren zouden in 1975 een tekort hebben van ƒ19 miljoen. De exploitatielasten zijn daarbij gesteld op 30 miljoen (1968 15,4 miljoen), de opbrengsten voor vier miljoen auto's (enz.) op 11 miljoen (vol gens de nieuwe tarieven). Minister Bakker heeft dezer dagen meegedeeld dat een verdere tariefverhoging onontkoombaar is. Bij een vaste verbinding ligt dit anders, omdat die veel minder arbeidsintensief is en de kleine lastenstijging meer dan gecompenseerd wordt door de verdere vermeerdering van het ver keer. Op de duur zijn daarvoor tariefverlagin gen mogelijk. Daar het veer Breskens Vlis singen in zijn huidige vorm gehandhaafd zou blijven zou het tekort uit dezen hoofde 5 miljoen per jaar kunnen blijven of in geringe mate oplopen. De brug- of tunneltarieven zouden, overeen komstig de nieuwe veertarieven, vrij laag zijn, bijvoorbeeld voor een personenauto en be stuurder zonder rittenboekje 2,50 (Zeeland- brug 3, -voor één met rittenboekje 1,25 (Zeelandbrug 2,50) en voor een Zeeuws-Vlaamse auto ƒ1,-. Hier liggen al lerlei mogelijkheden voor lichte verhogingen als men perse het tekort' van 90 miljoen wil dekken. De aanwezigheid van de vaste oeververbin ding in 1975 zou uitvelerlei oogpunt belang rijk zijn. In dat jaar is de tunnel naar Enge land gereed. Het Grevelingenbekken begint zich dan als recreatiepark te ontwikkelen. De zeehavenontwikkeling verplaatst zich volgens het rapport van zuidwest-Nederland naar de Westerschelde. De rentabiliteit van de Zee landbrug en de Beneluxtunnel zal sterk wor den vergroot. Bovendien gaat Noord-Frank rijk steeds meer inzien dat het een kruispunt kan worden van de routes Engeland - Ruhr en Parijs - Rotterdam. NADEEL Een nadeel is dat er op het traject Vlissingen- Breskens van 1971 (wanneer hopelijk de eerste dubbeldekker er zal zijn) tot 1975 overgangsmoeilijkheden zullen zijn. Wat dat betreft is de uitbreiding van het veer Krui- ningen - Perkpolder een gelukkige omstan digheid. Juist als daar behoefte ontstaat aan een tweede dubbeldekker zou de vaste ver binding er kunnen zijn. De Zeeuwse Kamerleden van alle fracties hebben ondertussen naar aanleiding van dit artikel reeds aan minister Bakker gevraagd of hij op grond van deze redenering aanleiding ziet het beleid ten aanzien van de „drijvende rijkswegen" over de Westerschelde te wij zigen. Dubbeldekspont Perkpolder komt veel later in de vaart Bruggen over kanaal naar Gent zijn maanden later gereed. Sluisdeuren in Terneuzen kunnen nog niet worden bediend. Rijkswaterstaat lijkt ons maar een slechte plannenmaker, althans wat betreft de tijd- planning voor diverse werken. Of wanneer zij dat niet is, is zij wel bijzonder ongelukkig in de keus van aannemers en constructeurs. Het is niet lang geleden dat wij nog werden verblijd met de mededeling dat omstreeks 1 maart de nieuwe dubbeldekspont op het veer Kruiningen - Perkpolder in de vaart zou komen. Welnu de pont is vrijwel gereed, de haven in Perkpolder ook, het opstelplein aan de Kruiningse kant zou niet klaar zijn, maar daar vyas dan tijdelijk nog wel iets aan te doen. Nu blijkt dat de aanleginstallaties aan de Kruiningse kant eerst enkele maanden la ter gereed zullen zijn, aangezien de daar nog te monteren hef brug niet eerder klaar is. Het komt ons voor dat hier toch wel voldoen de tijd voor was, en dat bij de constructie van een dergelijke installatie op het droge toch niet zulke onverwachte tegenvallers kunnen ontstaan, dat hierdoor voor alle pontgebrui kers nog weer enkele maanden van extra wachttijden noodzakelijk zijn. We zullen nu blij mogen zijn, wanneer voor het vakantieseizoen alles nog geheel gereed is. De bruggen in Sluiskil en Sas van Gent. Deze zouden december 1967 klaar zijn. Welnu de brug in Sluiskil zal nu over enkele weken klaar zijn. De pont voor de bewoners van het buurtschap Sluiskil ligt overigens al enkele maanden te wachten om zijn nut te gaan be wijzen. De brug in Sas van Gent is net deze week kompleet ter plaatse gearriveerd maar er moet nog heel wat aan afgewerkt worden, zodat het nog enige maanden duurt alvorens deze in gebruik zal kunnen worden genomen. Hoeveel jaar is men nu al bezig aan de ka naalverbreding, en hoeveel zijn er nodig om de brug te bouwen Het lijkt ons toch niet onmogelijk om deze in al die jaren op tijd gereed te hebben. De sluizen in Terneuzen. De beide brughelften voor de brug in Sas van Gent zijn het kanaal binnengevaren door de nieuwe sluis te Terneuzen. Maar deze moest met de hand worden opengedraaid, want de motoren en verder bedieningsmecha nisme zijn er nog niet. Wanneer wij goed zijn ingelicht moeten deze uit Engeland komen, en ook daar weer een late aflevering. Natuurlijk kunnen er altijd en overal oorzaken zijn, waardoor iets wordt vertraagd. Maar bij onderdelen van objecten die vele jaren in be slag nemen, komt het ons toch voor dat deze tijdig gereed kunnen zijn, en dan desnoods liever twee maanden te vroeg dan een maand te laat. Het aantal vertragingen waar wij nu hier in de direkte omgeving mee te maken krijgen, is toch wel wat veel van het goede. (VERVOLG) OPENBAAR GEWOON LAGER ONDERWIJS Personeel. In verband met ziekte van mevrouw J. M. van Vu$t-Brockhus werd met ingang van 6 november 1967 als onderwijzeres in tijde lijke dienst benoemd mevrouw J. I. N. de Kreyger-van de Waeter. In de loop van het verslagjaar werd op zijn verzoek eervol ont slag verleend aan de heer A. A. van Lare, terwijl in diens plaats werd benoemd tot on derwijzer van bijstand de heer J. J. Beuzen- berg. Het ontslag en de benoeming zullen op een nader te bepalen tijdstip in 1968 ingaan. Aanstelling van een extra onderwijzer in tij delijke dienst op grond van artikel 56, tweede lid, der Lager Onderwijswet 1920, waartoe door de Staatssecretaris van Onderwijs en Wetenschappen toestemming werd verleend, kon in 1967 niet meer plaatsvinden. BIJZONDER GEWOON LAGER ONDERWIJS Met de bouw van de nieuwe Christelijke La gere School aan de Burchtlaan kon in de loop van het verslagjaar een aanvang worden gemaakt. Gehoopt wordt, dat dit gebouw op 1 september 1968 in gebruik zal kunnen wor den genomen. r - m BIJZONDER UITGEBREID LAGER ONDERWIJS De Christelijke School voor Uitgebreid Lager Onderwijs werd met ingang van het school jaar 1967/1968 aangewezen als M.A.V.O.- experimenteerschool. Dit maakte het noodzakelijk, dat een tweetal noodlokalen werden bijgebouwd, terwijl ook de leer- en hulpmiddelen moesten worden uit gebreid. van verantwoorde sociale en/of culturele acti viteiten", zoals in de statuten staat vermeld. Na vele voorbereidende werkzaamheden kon op 25 augustus 1967 de bouwvergunning voor het aan het John F. Kennedyplein te stichten cultureel centrum worden verleend, waarna onmiddellijk met de bouw een aan vang werd gemaakt. Behoudens onvoorziene omstandigheden, zal dit gebouw op 1 september 1968 gereed zijn. Ongetwijfeld zal dit gebouw het aanzien van de gemeente verfraaien en, wat de zalenacco- modatie betreft, in een behoefte voorzien. Het gebouw zal, naast de dienstruimten en de sanitaire voorzieningen, de volgende ruimten bevatten a. een grote zaal met 400 zitplaatsen-, een toneel van 15 meter breed en 8 meter diep, met een achtertoneel en 2 royale kleedkamers b. een kleinere zaal met ongeveer 120 zit plaatsen c. een vergaderkamer met 60 zitplaatsen d. een kelder-vergaderruimte met een opper vlakte van ongeveer 14 bij 8 meter e. een ruime foyer, die eveneens voor aller lei doeleinden, waaronder ook exposities, kan worden gebruikt een café-restaurant met keuken. BIJZONDER LAGER TECHNISCHE ONDERWIJS Bij het begin van het cursusjaar 1967/1968 kon het nieuwe gebouw van de Christelijke Lagere Technische School aan de Crijnssen- straat in gebruik worden genomen, waardoor zij haar definitieve onderkomen heeft gekre gen. Als gevolg hiervan is het voormalig school gebouw aan de Kerkdreef vrijgekomen voor andere doeleinden. In 'afwachting van de totstandkoming van een definitief jeugdgebouw - (waarbij gedacht wordt aan de te zijner tijd ter beschikking komende bijzondere lagere school aan de Nieuwstraat) - werden de lokalen - de voormalige openbare lagere school, Kerkdreef 16, voorlopig ter beschikking van de jeugdvorming gesteld. Momenteel worden lokalen verhuurd ten be hoeve van de dependance Axel van de Zeeuwse Muziek school de school voor creatieve expressie de jeugd-balletgroep „Ilona" de toneel- en volksdansvereniging ,,'t Mo zaïek" f de verkennersgroep „Jhr. de Casembroot", terwijl de overige lokalen in voorkomende gevallen worden verhuurd voor het houden van tentoonstellingen e.d. CULTUUR Nadat de gemeenteraad bij zijn besluit van 1 maart 1966 de Stichting Cultureel Centrum Axel in het leven had geroepen, heeft het stichtingsbestuur er met kracht naar ge streefd, te komen tot de oprichting van een gebouw „ten behoeve van het plaatselijk ver enigingsleven, alsmede van de ontplooiing RECREATIE - TOERISME - SPORT. KAMPEERTERREIN Het aantal overnachtingen op het gemeente lijke kampeerterrein neemt nog steeds toe, als gevolg waarvan regelmatige uitbreiding van het terrein voor zover dit tenminste nog mogelijk is noodzakelijk is. De ruimte ontbreekt echter voor een aanzien lijke uitbreiding, welke trouwens de intimiteit van het terrein zou aantasten. Er zijn daarom plannen in voorbereiding, om in het kader van de ruilverkaveling Koewacht, waarin een ge deelte van het recreatiegebied valt een nieuw kampeerterrein aan te leggen ten oosten van Drieschouwen. Het aantal overnachtingen op het terrein „De Boshoek" bedroeg in 1967 5313, hetgeen 656 meer was dan in 1966 en 935 meer dan in 1965; een stijging derhalve met ruim 14% ten opzichte van 1966 en van ruim 21% ten opzichte van 1965. Van de kampeerders waren 3244 Nederlanders (1398) 1887 Belgen (2107) 76 Fransen (946) 45 Duitsers (135) 49 Engelsen (39) 12 Zweden (8) (De tussen haakjes geplaatste aantallen heb ben betrekking op het jaar 1966). Het aantal overnachtingen van Nederlanders is met 1846 gestegen; de overnachtingen van de Belgen en Fransen zijn daarentegen terug gelopen. De piek van het aantal Franse kam peerders in 1966 (946 overnachtingen) schijnt incidenteel te zijn geweest. BIJZONDERE FRANKEERZEGELS NEDERLAND (Zomerzegels 1968) Van 9 april t.e.m. 25 mei a.s. zullen op alle Nederlandse postinrichtingen de Zomerpost- zegels 1968 verkrijgbaar zijn. De serie bestaat uit vijf frankeerzegels met toeslag naar het ontwerp van de heer R. J. Draijer te 's-Gravenhage. Tekst en waardecijfers werd verzorgd door de heer P. C. Cossee, eveneens te 's-Graven hage. De frankeerzegels hebben de volgende waar den, voorstellingen en kleuren Waarde 12 8 ct. „Sint Servaasbrug Maas tricht" groen; Waarde 15 10 ct. „Magere Brug Amsterdam", omber; 20 10 ct. „Spoorwegbrug Culemborg", rood; 25 10 ct. „Van Brienenoordbrug Rotterdam", grijs; 45 20 ct. „Zeelandbrug" (Ooster- schelde), blauw. De prijs van de serie is 1,75. De zegels zijn voor frankering geldig t.e.m. 31 december 1969. AXELSE COURANT VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent Halfjaar-abonnement: Axel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen 4,25 Buitenland 6,50 Hoofdredaktie: J. C. VINK Redaktie en administratie: Axel, Markt 12, tel. (01155) 1246 en 1646, postbus 16 Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm Bij kontrakten belangrijke reduktie. Ingezonden mededelingen 30 cent per mm. Kleine advertenties 1-10 woorden 1, elk woord meer 15 cent. (Zie vervolg op pagina 3) in de huid gezondheid en zuiverheid

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1968 | | pagina 1