Dampo
-p
Bij een grote,
vertrouwde bank:
Algemene
Bank Nederland
Algemene Bank Nederland
Uit onze omgeving
Axel
BEZICHTIGING TECHNISCHE SCHOOL
Ter gelegenheid van de feestelijke officiële
openjng zal de Chr. Technische School aan
de Crijnssenstraat op zaterdag 27 januari a.s.
van 14.00- 17.00 (2 tot 5 uur) 's middags
voor een ieder vrij te bezichtigen zijn. Ook
de leerlingen zullen mee kunnen genieten van
de feestvreugde want voor 'hen wordt op
maandag 29 januari een gezellige middag
georganiseerd.
UITBREIDING TELEFOONCENTRALE
GEREED
In de nacht van dinsdag 19 op woensdag
14 februari a.s. zal de nieuwe telefooncentrale
voor Axel in gebruik worden gesteld.
Omstreeks middernacht bestaat de kans dat
het telefoonverkeer in verband met de om
schakeling van de tijdelijke nood-centrale op
de nieuwe centrale enige tijd gestoord zal
zijn.
Voor de meeste abonnées zal het betekenen
dat met ingang van woensdagochtend 14 fe
bruari de oude vertrouwde nummers in Axel
kunnen worden gedraaid, met daaraan vooraf
gaand het cijfer 1Enkele bedrijven voor wie
de vernieuwing van de centrale ook een mo
gelijkheid tot uitbreiding voor hun eigen
telefooninstallatie betekent zullen tegelijker
tijd een geheel nieuw nummer krijgen.
Verwacht mag worden dat met de nieuwe
apparatuur het telefoonverkeer sneller en
vooral met een aanzienlijk minder aantal
storingen zal gaan verlopen.
GEMEENSCHAPPELIJKE
GEBEDSSAMENKOMST
Op donderdag 25 januari a.s. om 8 uur wordt
er in de R.K. Kerk, Walstraat een gebeds
samenkomst voor de eenheid der christenen
gehouden. Voorgangers in deze bidstond zul
len zijn ds. Heemskerk, pastoor de Jong,
ds. Verheul.
.HOSANNA' AXEL VERGADERDE
Dezer dagen hield de christelijke fanfare
.Hosanna' te Axel haar zakelijke jaarver
gadering. Na de opening, jaarverslagen
van secretaris en penningmeester, volgde
een bespreking van het te houden con
cours op Hemelvaartsdag. Besloten werd
daar aan deel te nemen en wel in de af
deling uitmuntendheid. Besproken werd
ook de begroting voor 1968, daar er dit
jaar vier nieuwe instrumenten bij zullen
moeten komen, wees de begroting een te
kort aan van 1680, Daarna volgde
bestuursverkiezing waar de aftredende
heren A. v.d. Broeke en Fr. Vtrschelling
werden herkozen.
In de plaats van drr. D. de Pooter in het
bestuur werd gekozen dhr. A. Boeije.
De directeur, de heer J. C. de Witte, be
sloot deze avond door nog even terug te
kijken op het werk van 1967 en de leden
aan te moedigen om ook in 1968 dezelf
de aktiviteit aan de dag te leggen.
Zondagsdiensten
ZONDAG 21 JANUARI 1968
Ned. Herv. Kerk 8.45 uur en 10.30 uur
Ds. Verheul
Geref. Kerk (Kerkdreef) 9.30 u. en 3.00 u.
jiper
k (Pironstraat) 10.00 en 5.00 uur
Heemskerk.
meente 10.00 en 3.00 uur Lees-
>ensdag 24 januari 7.30 uur Ds.
Weststrate van Meliskerke.
R.K. Kerk: H. Gregorys de Grote, Wal
straat 29:
Winterregeling
8.15 uur; 9.30 uur' 11.00 uur. Zaterdag
19.00 uur H. Mis.
Zondagsdienst artsen
Bij een aanrijding tussen twee personen
auto's op de Hulsterweg te Kloosterzan-
de zijn zaterdagmiddag twee personen ge
wond geraakt. Het ongeluk gebeurde toen
J. W, R. uit Yerseke vanaf de Mariadijk
trachtte in te voegen in een file auto's op
de Hulsterweg. Hij kwam in botsing met
een auto bestuurd door N. J. B. uit Axel
liep hierbij vleeswonden aan het voor
hoofd op en een mede-inzittende van hem
De S. uit Westdorpe brak beide polsen.
Beiden konden na behandeling in een zie
kenhuis te Hulst naar huis worden ver
voerd. Beide wagens werden zeer zwaar
beschadigd.
Bij een autobotsing op het kruispunt te
Zaamslag-Veer is dinsdagmorgen om
streeks acht uur K. H. uit Zaamslag pas
sagier van de bij de botsing betrokken
personenauto, zodanig gewond, dat hij
moest worden opgenomen in het Juliana-
ziekehuis te Terneuzen.
De botsing ontstond toen de auto, waar
in H. zat, en die werd bestuurd door H.
C. uit Koewacht, tegen een vrachtauto
reed. bestuurd door J. P. J. uit Axel. C.
had de vrachtauto niet opgemerkt. Dok
ter M. Elenbaas verleende eerste hulp.
De personenauto werd vernield. De
vrachtauto kreeg enige schade.
Handen en Lippen
ruw?
ROOD:
Geel
GROEN
STOP
STOP TIJDIG
WEG WEZEN
Rechtszaken kantongerecht
Terneuzen
De tankwagenchauffeur H. I. A. de R.
uit Axel en D. S. uit Koewacht, die een
personenauto bestuurden, waren allebei
fout geweest toen ze op 4 juli bij de Lely-
brug te Sluiskil met elkaar in botsing kwa
men. Het voorval werd omstandig uit de
doeken gedaan, waarbij de beide verdach
ten op een zeker moment zo gezellig met
elkaar stonden te praten, dat mr van Hees
ze er op moest wijzen dat ze hun verhaal
aan hem moesten vertellen. Mr. Lebret
eiste tenslotte voor beiden 50, Mr.
Van Hees maakte daar ƒ.40,— van.
De vrachtautochauffeur P. J. B. uit Axel
had op 2 augustus een onvrijwillig bad ge
nomen in het kanaal van Gent naar Ter
neuzen. Hij kwam met zijn vrachtauto
over rijksweg 61 uit de richting Sas van
Gent. Het regende hevig en het zicht was
sledht. Plotseling moest hij uitwijken voor
een langs de kant van de weg geparkeer
de tractor met aanhangwagen. B. had de
ze niet tijdig gezien daar hij vlak achter
een andere vrachtauto reed. Op het mo
ment dat hij naar links uitweek zag hij
evenwel een tegenligger naderen.
Volgens getuige H. A. van L. (de bestuur
der van de tractor) was de vrachtauto
zonder iets te raken langs de tractor met
aanhangwagen geslipt en nog voor de te
genligger langs in het kanaal verdwenen.
B. was uit zijn vrachtauto gesprongen voor
dat deze helemaal onder water verdween.
Mr. Lebret nam het onvrijwillig bad van
B. in aanmerking en beperkte zijn eis tot
30,boete voor het te dicht achter zijn
voorganger rijden. Over veertien dagen
doet de kantonrechter uitspraak.
Politierechter Middelburg
Bij het doorkomen van de bocht in de
Tweede Verkorting bij de Hulsterseweg
in Axel was de Axelaar P. D. met zijn
auto uit de bocht gevlogen. Ook dat zou
het gevolg zijn van rijden onder invloed.
De officier eiste het normale tariefeen
week gevangenisstraf en ljaar niet rijden,
maar nadat de verdachte verklaard had in
gedachten rijdend van de weg te zijn af
geraakt en ook mr. H. Bruin, de raads
man, om die reden vrijspraak geconclu
deerd had, sprak de politierechter deze
verdachte inderdaad vrij.
DE PROFEET JOSUA WAS
EEN KNAP INGENIEUR
Het bekende Bijbelse verhaal betreffende de
profeet Josua die de muren van Jericho deed
instorten door bazuingeschal blijkt niet alleen
een allegorie maar historisch volkomen ver
antwoord. Om het populair te zeggen Josua
slaagde werkelijk in deze krachttoer dankzij
menselijke fouten bij de constructie van de
muren. Bij gelegenheid van een conferentie
in Haifa heeft een Amerikaanse grond-des-
kundige aan de hand van de resultaten van
opgravingen op de plaats waar zich het oude
Jericho heeft bevonden, dit aangetoond. Reeds
op ongeveer 16 m diepte heeft men potscher
ven en andere overblijfselen van de oude stad
gevonden en deze corresponderen met het
tijdstip, waarop de stad moet zijn verwoest.
Men vond daar bovendien de fundaties van
de muren die haar moesten beschermen te
gen invallers. Deze funderingen nu waren
volgens moderne inzichten verkeerd gebouwd.
Door het uitgraven van aarde aan de voet
van de muren - mogelijk dank zij het feit
dat deze aarde zéér zacht is - moet Josua
erin geslaagd zijn de muren in een zodanige
staat te brengen, dat zij als het ware vanzelf
instorten. Ook van die uitgravingen zijn spo
ren gevonden. Dit proces kan zich hebben af
gespeeld in de zes dagen die de Bijbel aan
geeft voor de val van de stad. Het grote pro
bleem voor Josua's mannen moet zijn geweest
de ondermijning van de fundaties uit te voe
ren zonder dat de verdedigers van Jericho dit
bemerkten. Zij slaagden er blijkbaar in onop
gemerkt hun werk te verrichten en na een
week was een fanfare op de ramshoren en
het luide krijgsgeschreeuw waarvan de Bijbel
spreekt voldoende om de muren te doen in
storten. Josua was dus niet alleen een profeet
maar ook een ingenieur die zijn tijd vooruit
was. (DIA)
Dagelijks kan men op de weg constateren dat
het negeren van de verkeerslichten hand over
hand toeneemt. Het aantal ongevallen wordt
als gevolg daarvan steeds groter, evenals het
aantal processen-verbaal dat terzake van het
rijden door rood of geel licht wordt opge
maakt.
Dit negeren van de verkeerslichten spruit
veelal voort uit een gevoel van belemmering,
een van buitënaf komende inbreuk op de ge
maakte plannen. Een inbreuk die als hinder
lijk gevoeld wordt en weerstand opwekt, die
uit de weg geruimd wordt door deze letterlijk
en figuurlijk te doorbreken.
Vooral voetgangers hebben sterk de neiging
de voor hen geldende verkeerslichten te ne
geren. Bij een in een grote stad ingesteld on
derzoek werd geconstateerd dat in een tijds
bestek van vier uur op 317 van verkeerslich
ten voorziene oversteekplaatsen, 5000 voet
gangers bij rood licht overstaken.
Naast het negeren, omdat het licht als in
breuk op de vrijheid van handelen gevoeld
wordt, spelen ook factoren van meer prak
tische aard een rol, zoals het simpele feit, dat
men haast heeft (of denkt te hebben) en de
tijd, nodig voor het wachten, niet kan mis
sen.
nemen die mogelijke belemmeringen, zoals
verkeerslichten, in beslag kunnen nemen.
Verkeerslichten zijn er niet om de weggebrui
kers dwars te zitten, maar om een vlotter en
veiliger doorstroming van het verkeer te be
vorderen. Dat door het plaatsen van verkeers
lichten een aanmerkelijke vermindering van
het aantal ongevallen bereikt kan worden,
blijkt wel uit onderstaand staatje betreffende
het ongevallenbeeld op het één na drukste
kruLpunt in Den Haag, het Veluweplein.
Geregistreerde ongevallen in 7 vergelijkbare
maanden
Veluweplein Oud profiel Nieuw prof. m.
verkeerslichten
Totaal aant.
ongevallen
Ongevallen
waarbij fiet
sen en brom
fietsen be
trokken waren
1963 1964 1965 1966
99 101 124 49
16
VOOR BABY'S HUIDJE
De steeds verdere uitbreiding van het aantal
verkeerslichten - het is bijna niet meer mo
gelijk binnen de bebouwde kom een redelijk
traject af te leggen zonder ze te ontmoeten -
maakt het noodzakelijk dat de weggebruiker
zich dit steeds beter realiseert, teneinde ei
in zijn tijdschema rekening mee te houden.
Het is een factor van defensief rijden om bij
de calculatie, die men maakt om een bepaalde
tocht veilig te volbrengen, ook de tijd op te
Gemaakte fouten (overtredingen) zijn veler
lei Er wordt door geel licht gereden; er
wordt te snel opgetrokken wanneer het rode
licht nog niet op groen is gesprongen en er
wordt zelfs vaak nog door het rode licht
gereden.
Juist is echter dat men stopt bij geel licht als
dit redelijkerwijs nog kan (zonder het achter
opkomende verkeer in gevaar te brengen).
Te vroeg optrekken levert het gevaar van
botsingen op met „laatkomers" op het kruis
punt.
Door rood licht rijden brengt dusdanige risi
co's met zich mee, dat 't voor iedere goede
weggebruiker duidelijk is welk gevaar hier
door geschapen wordt.
Voor een vlotte doorstroming bij een zgn.
„Groene Golf" is het van uitermate groot
belang dat het verkeer zich stipt houdt aan
de aangegeven maximum snelheden. Gebeurt
dit niet (het gebeurt zelfs heel weinig) dan
moet tussen de verkeerslichten toch steeds
weer gestopt worden, met als resultaat ver
traging in de doorstroming.
Van belang is ook een grotere oplettendheid
van de bestuurder die bij het stoplicht voor
aan staat. Onoplettendheid op deze plaats
werkt in de hand dat bij het verspringen op
groen licht te laat en te traag wordt wegge
reden. Hij dient te beseffen dat de vertraging
zich over de hele rij van achter hem staande
auto's voortplant en aldus afbreuk doet aan
een vlotte (en veilige) doorstroming.
Daarom Bij groenweg wezen
Waar
is uw
spaargeld
veilig?
4% - Spaarboekje
4% - Spaarrekening
Spaardeposito
4%%
41/2%>
5%
5 y2%
6% - Spaardeposito
Spaardeposito
Spaardeposito
Spaardeposito
U bent welkom bij de
BIJ VERKOUDHEDEN
20-21 JANUARI: Dokter Kok.
Gewonden bij aanrijdingen
47 48 47
Direct beschikbaar op vertoon
2.000,— per maand; één maand
opzegging voor hogere bedragen
Direct beschikbaar 2.000,— per
maand; één maand opzegging
voor hogere bedragen
Drie maanden opzegging
Zes maanden opzegging
Eén jaar opzegging
Achttien maanden vast
Twee jaren vast