Zal Axel zelfstandig blijven? VERHOGING VAN DE VEERTARIEVEN OVER DE WESTERSCHELDE Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 16 DECEMBER 1967 82e Jaargang no. 12 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Dezer dagen is het voorlopig verslag versche nen op 't wetsontwerp herindeling Zeeuwsch- Vlaanderen. Uit dit verslag blijkt dat verscheidene kamer fracties er de voorkeur aan geven, dat in plaats van - zoals aanvankelijk voorgesteld - een gemeente in de Kanaalzone, hier drie gemeenten zullen blijven bestaan, met name Terneuzen, Axel en Sas van Gent. Verder vinden ook de Kamerleden herindeling van ons gebied een moeilijk probleem, met name door de verschillende sterk variërende plannen die er om de Westerschelde bestaan. Wij noemen hier alleen maar de gedachten- gang van nog pas enkele jaren geleden, waar bij men voor Oostelijk Oost Zeeuwsch-Vlaan deren alleen een agrarische toekomst zag, waarin men luchtigjes allerlei zwaarwichtige krijgen. Het uit Antwerpen afhankelijke Baal- hoekplan, geeft thans weer strijd voor een kanaal van Antwerpen naar Ossenisse, wat door burgemeester Ashoff al^ is herdoopt tot ,,Terneuzen-Oost". Overigens afgezien van deze moeilijkheden tot het op dit moment samenstellen van een her indeling voor Oost Zeeuwsch-Vlaanderen heb ben de Kamerleden toch ook wel kritiek op de wijze waarop deze herindeling is voor bereid. Een kritiek die ons niet verbaasd en die ook in eigen streek te horen is geweest toen na het eerste herindelingsplan het tweede kwam, waarin men luchigjes allerlei zwaarwichtige argumenten die dienst deden als motivering voor het eerste plan weer van tafel veegde, en vrolijk volkomen andersom redeneerde. Enkele opmerkingen uit het verslag Wat de kanaalzone betreft, constateerden vele leden, dat met name de industriële onwikke- ling, die de memorie van toelichting in de kanaalzone voorziet, heeft doen besluiten tot vorming van één kanaalgemeente. Deze leden betwijfelden echter of de zienswijze neerge legd in de memorie van toelichting - dat de industriële ontwikkeling zich van het noorden uit langs het knaal naar het zuiden zal vol trekken - in overeenstemming is met het structuurplan, dat voor groot-Terneuzen is ontworpen. In dit plan ligt het accent van de ontwikeling op het gebied langs het diepe vaarwater van de Westerschelde, zo merkten deze leden op. Maar ook overigens leek hun de zienswijze in de memorie van toelichting niet geheel juist. „Voltrekt zich de ontwikkeling van de industrie, voor wat het gebied van het kanaal betreft, niet veeleer vanuit het zuiden zo vroegen zij zich af. Bovendien kwam het deze leden voor, dat zich tussen de industriële ont wikkeling vanuit het zuiden en die langs de Westerschelde kenmerkende verschillen voor doen. Zij achtten het dan ook de vraag of het beroep op de industriële ontwikkeling dwingend tot de conclusie van één gemeente leidt. Deze leden gaven vooralsnog de voorkeur aan een gemeentelijke driedeling in de kanaalzone met als kernen Terneuzen, Sas van Gent en Axel. Zij achtten het hierbij heel wel moge lijk, dat de nieuwe gemeente Terneuzen uit groeit tot een stedebouwkundig geheel, waar in industrie, havenactiviteiten, woonwijken, stedelijke, recreatieve en winkelvoorzieningen tot hun recht komen. In hun voorlopige ge dachte zouden zich Philippine en Westdorpe rond Sas van Gent kunnen groeperen en Zuiddorpe, Overslag en Koewacht rond Axel. Vele andere leden vroegen de minister of bij een sterke horizontale uitbreiding van het industriegebied van Terneuzen de belangen van de recreatie voldoende kunnen worden gewaarborgd, of een vergroot Terneuzen de zelfde financiële verhouding tot het rijk zal hebben als de huidige gemeente en welke mogelijkheden hij ziet om de ontwikkeling van het kanaal Terneuzen-Gent te bevorderen. Verscheidene leden merkten op, dat het ont werp in afwijking van de eerdere plannen A en B, de vorming van één kanaalgemeente beoogt. Zij onderstreepten daarbij, dat de tot standkoming van een dergelijke essentiële wijziging zonder dat de desbetreffende ge meentebesturen ruime gelegenheid hadden gekregen hun mening kenbaar te maken, hun als een onjuiste werkwijze voorkwam. Deze leden waren met de grote minderheid in de raad van Terneuzen, de meerderheid in de huidige raad van Axel, en met de raad van Sas van Gent niet overtuigd, dat voor de in dustriële ontplooiing van Midden-Zeeuwsch- Vlaanderen het nodig is te komen tot één kanaalgemeente. Zij meenden, dat het nieuw te vormen Terneuzen zal moeten expanderen langs de Westerschelde en niet langs het ka naal. In dit verband zetten zij ook een vraag teken bij de geplande oostgrens van Terneu zen, die naar hun mening wellicht beter naar het oosten verlegd kan worden. Ook deze le den waren geporteerd voor drie gemeenten in de kanaalzone en wel van de volgende samen stelling Terneuzen met Biervliet, Hoek en Zaamslag; Sas van Gent met Philippine en Westdorpe; Axel met Overslag, Zuiddorpe en eventueel Koewacht. Tenslotte vroegen deze leden een nadere studie omtrent de positie van het gebied rond Sluiskil. „Wil de mi nister de indeling van het industriegebied rond Sluskil en van het woongebied ten wes ten van het kanaal nader in beschouwing ne men", zo vroegen zij. Verschillende andere leden gingen met de toevoeging van de gemeenten Biervliet en Hoek aan het nieuwe Terneuzen akkoord, met dien verstande, dat naar hun mening het gehele territoir van de gemeente Biervliet hierbij moet worden betrokken. Overigens vroegen ook deze leden zich af, evenals an dere groeperingen in de commissie, of het aanbeveling verdient de gehele kanaalzone met inbegrip van Axel en Sas van Gent in één gemeente samen te voegen. Vooralsnog zagen ook zij de ontwikkeling van Terneuzen meer in de richting oost-west dan in de rich ting noord-zuid. Voorts hadden zij enige twijfel over de vraag of de gemeenteraad van het nieuwe Terneu zen, indien deze de omvang naar het huidige wetsvoorstel zal krijgen, gezien de te verwach ten samenstelling, wel voldoende oog zal heb ben voor de industriële ontwikkeling van Ter neuzen. Zonder zich op deze suggestie te wil len vastleggen zouden deze leden het oordeel van de bewindsman willen vernemen over de combinatie Philippine - Sas van Gent - West dorpe, welke oplossing in de streek zeer ac ceptabel wordt geacht. De gemeente Axel vormt in dit geheel naar het inzicht van deze leden een ietwat moeilijk probleem, mede doordat de gemeenteraad van Axel zijn aanvankelijk standpunt heeft ge wijzigd. Deze leden waren er niet zonder meer van overtuigd, dat deze woon- en centrum gemeente een noodzakelijk onderdeel is van groot-Terneuzen. „Acht de bewindsman een door allen gewenste ontwikkeling van Ter neuzen ernstig gefrusteerd wanneer Axel - zo mogelijk vergroot met Zuiddorpe, Koe wacht en Overslag - zelfstandig zou blijven bestaan en wanneer dan drie kanaalgemeen ten worden gecreëerd zo wilden zij weten. Verschillende andere leden informeerden hoe het concreet staat met de industriële ontwik keling aan het kanaal. „Zijn de insteekhavens bij Terneuzen zelf reeds op voldoende diepte gebracht om grote schepen te kunnen ont vangen zo wilden zij weten. Deze leden memoreerden uitvoerig de ook reeds door verscheidene andere leden bedoelde studie van de hoofdingenieur-directeur van rijkswater staat in Zeeland. Deze studie betreft de ont sluiting van de ten oosten van Terneuzen ge legen terreinen aan de Westerschelde, in de omgeving van diep vaarwater, het zogenaam de Gat van Ossenisse. Gebleken zou zijn, dat bij de aanleg van havens voor petrochemische bedrijven en voor de aanvoer en verwerking van ruwe olie terreinen van een zodanige om vang ingericht zouden moeten worden, dat de grens tussen de voorgestelde gemeenten Ter neuzen en Hontenisse hen zou doorsnijden. „Verdient het, indien dit juist is, geen aan beveling bedoelde grens verder naar 't oosten te verleggen, opdat de gehele kuststrook tot en met de veerhaven van Perkpolder binnen het territoir wordt gebracht zo informeer den zij. Deze leden waren geïnteresseerd in de mening van de minister over de gesugge reerde herindeling van de kanaalzone in drie gemeenten. IN TWEE GEMEENTEN Sommige andere leden achtten de in de ka naalzone aanwezige weerstand tegen de vor ming van één gemeente volkomen begrijpelijk. Deze leden vroegen de minister of het niet alsnog aanbeveling verdient in de kanaalzone twee krachtige gemeenten te vormen en door middel van een bovengemeentelijk orgaan de evenwichtige planologische ontwikkeling in de hand te houden. De zuidelijke kanaalgemeente Sas van Gent - zou dan kunnen bestaan Uit de hui dige gemeenten Philippine, Sas van Gent, Westdorpe, Zuiddorpe, Overslag en Koewacht (gedeeltelijk eventueel met kleine grenscor recties bijvoorbeeld bij Sluiskil). De noorde lijke kanaalgemeente - Terneuzen zou, naar de opvatting van deze leden tot het overige gebied van de in het ontwerp voor gestelde nieuwe gemeente moeten omvatten, met dien verstande, dat het aan de Schelde gelegen gebied, oostelijk van Terneuzen, zou dien ente worden toegevoegd. Enkele leden noemden twee onzekere factoren die voor hen een vérgaande herindeling als voorgesteld, moeilijk acceptabel maakten. Zij dachten allereerst aan de industrievestiging langs het kanaal, waarbij volgens de memorie van toelichting een kentering in gunstige zin zich duidelijk aftekent. In de tweede plaats wezen zij op de havenwerken in Terneuzen, die geen voortgang vinden. „Het is kenne lijk", zo concludeerden deze leden, „nog on duidelijk hoe urgent dit alles is". De door de minister voorgenomen verhoging van de veertarieven over de Westerschelde, die variëren van 5 ct (kinderkaartje van 20 op 25 cent) tot 15,- (20 vaartenkaart voor een zware vrachtwagen (van 55,- op 70,-) hebben een storm van verontwaardiging doen opsteken. De Zeeuwsch-Vlaamse Kamer van Koophan del' heeft er afgelopen maandag een speciale vergadering aan gewijd, waar wij hieronder vrij uitgebreid verslag over geven. Ook in de Provinciale Staten zijn er in de deze week gehouden najaarsvergadering al vele woorden over gevallen, maar tot donder dagavond was men er nog niet uit hoe een duidelijk gezamenlijk protest ter kennis van de minister te brengen. Ook de Kamer van Koophandel voor Midden Zeeland, de E.V.O. gemeenteraden en andere instantie's hebben al van hun verontwaardi ging over dit onrecht Zeeland aangedaan doen blijken. Plet zou te veel plaatsruimte vragen hier alle protestuitingen weer te geven. De grondredenen waarom men deze verhoging voor onze sreek als een ernstige discriminatie moet zien, komen echter in de vergadering van de Kamer van Koophandel wel alle tot uiting. Zij zijn door anderen herhaald en zij hopen dat nog velen ze zullen herhalen want wii zijn het volledig eens met de hartekreet rechtsongelijkheid in de rechtsstaat Neder land". Nu de regering krap in haar middelen zit keert Zeeuwsch-Vlaanderen kennelijk weer terug naar de staat van „wingewest" en moet het maar even voor 1,3 miljoen gulden extra zorgen voor het genot van veerponten, waar a'le Nederlanders kosteloos over bruggen, tunnels en rijkswegen beschikken. rank in tab lat vorm. Sec* Spoedvergadering Kamer van Koophandel De Kamer van Koophandel in Zeeuwsch- Vlaanderen heeft maandag in een spoedver gadering fel verzet tegen het voorstel om de tarieven voor de veren over de Westerschelde te verhogen. Van de leden die hierover het woord voerden en uiting gaven aan hun verontwaardiging, was het vooral de heer H. Pallada uit Oost burg, die zich heftig afzette tegen de voorge stelde verhogingen. „Hier wordt domweg ge discrimineerd; als er te halen valt weten ze ons te vinden", aldus deze spreker. Ook an dere leden waren fel in hun uitingen. De heer A. J. Verbrugge „Wij als vervoer ders van Zeeland zeggen nee tegen deze ver hoging". De heer Martinet „Wij hebben recht op vrije veren, dus zeker geen verhoging". De Kamer besloot een protestschrijven te zenden aan de provinciale staten; voorts ook aan de vaste waterstaatscommissie uit de Tweede Kamer en aan de Zeeuwse Kamer leden. In dit schrijven wordt de statenleden verzocht om, wanneer zij de consequenties willen aanvaarden die het ministerie van ver keer en waterstaat stelt door het tekort op de exploitatie van de veerdiensten van 1,3 mil joen gulden niet meer te fourneren, dit ont brekende bedrag op andere wijze en via an dere middelen aan te vullen dan door verho ging van de veertarieven. In een aantal kritische vragen zal de kamer enkele alternatieven aanwijzen Kunnen er ten aanzien van de exploitatie geen middelen worden gevonden die tot een grotere efficiëncy leiden En is het voor de provincie volstrekt onmogelijk zelf iets te betalen Rug tegen de muur Voorzitter ir. R. H. van Krevelen welde aan vankelijk de inhoud van het protest beperken tot het commerciële vervoer. Dit stuitte echter op verze van de vergadering, die ook een ver hoging van he meer incidentele vervoer on toelaatbaar achtte, zodat werd besloten tegen de algehele verhoging te protesteren. Enkele leden zagen een inconsequentig in het pro test en zij vonden dat de kamer eigenlijk al door de knieën ging, omdat de voorzitter aan het protest nog de eis wilde verbinden dat deze verhoging de laatste moest zijn. „Het is misschien wel inconsequent", aldus de heer Van Krevelen, „maar wij staan met onze rug tegen de muur. Het begin is geweest de op heffing van de vrije veren". De heer Pallada „Juist en dat is de fout geweest daarna kwamen de verhogingen." Rijkswegen „De twee grote veren Kruiningen - Perkpol der en Vlissingen - Breskens zijn rijkswegen in varende vorm", aldus de heer Van Kre velen. „Wanneer een vierbaansweg ergens on voldoende blijkt, wordt deze zesbaans ge maakt. Men verbreedt wegen, legt nieuwe aan, maakt een klaverblad, bouwt tunnels en bruggen en dit alles wordt uit de algemene middelen be taald. Het is een overheidstaak dat het ver keer zich op normale wijze kan ontwikkelen. Ik kan niet inzien dat de regering enerzijds miljoenen investeert voor de industriële ont wikkeling van dit gebied en anderzijds geen middel weet om 1,3 miljoen gulden te four neren. Dit eocnomische motief is de grootste inconsequentie. Sinds 1958 zijn de sociale lasten van het vrachtvervoer met 130 procent gestegen. In het half uur dat men vaart, legt men op de weg minstens 35 km af. Door de stelling, dat de overtocht door benzinebespa ring en geen bandenslijtage voordeel zou op leveren, kan nu wel een streep gezet worden". De heer Van Krevelen rekende voor, dat het veertarief vijf procent van het vrachttarief uit maakt. „Bij het miniserie van economische zaken kan men echter niet aankomen met het verzoek de vrachttarieven met vijf procent te verhogen". De voorzitter vond wel dat de minister een nieuw element in de discussie had gebracht wanneer de provincie de mid delen om het tekort te dekken weet te vinden, mag zij deze toepassen. Weinig en geen bewondering De heer J. v. d. Voorde, lid van de staten voor de K.V.P., zag eveneens een inconse quentie van het door de regering aan de ene kant geld uitgeven voor de infra-structuur en het aan de andere kant er weer uitpompen van 1,3 miljoen gulden. „Het is een vestzak broekzak politiek, waarbij men met de ene hand neemt wat men met de andere geeft. Ik heb weinig bewondering voor de argumentatie der regering". „Ik heb er helemaal geen bewondering voor", was de mening van de heer Verbrugge uit Terneuzen die voorstelde, dat de kamer con tact zou opnemen met de Zeeuwse vertegen woordigers van alle politieke partijen in de Tweede Kamer. „Men moet niet proberen", zei hij, „de handicap die de Schelde toch al voor ons vormt, nog groter te maken." Hij becijferde dat een kleine vervoerder jaarlijks minstens duizend gulden aan veergelden be taalt voor een combinatie, nog afgezien van andere verhoogde lasten, veroorzaakt door de langere werktijden die het pontvervoer met zich meebrengt. (zie vervolg op pagina 2) 'S AXELSE COURANT VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent Halfjaar-abonnement: Axel binnen de kom f 3,75. Andere plaatsen f 4,25 Buitenland f 6,50 Hoofdredaktie: J. C. VINK Redaktie en Administratie: Axel, Markt 12, tel. 01155-646, postbus 16 Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm Bij konlrakten belangrijke reduktie. Ingezonden mededelingen 30 cent per mm Kleine advertenties 1-10 woorden f 1, elk woord meer 15 cent.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1967 | | pagina 1