IVOROL
Frankering bij abonnement, AXEL
ZATERDAG 18 NOVEMBER 1967
82e Jaargang no. 8
NSEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Problemen rondom de toegankelijkheid
van de Antwerpse haven
maar dan waren de risico's zeer goed bere-
OP WESTERSCHELDE
BAGGERPROBLEMEN
Burgemeester Thomassen van Rotterdam
heeft woensdagavond in een uitzending van
de Vlaamse televisie o.a. gesproken over een
eventuele olieleiding van Europoort naar
Antwerpen. Hij achtte een dergelijke verbin
ding voor Rotterdam en Antwerpen van be
lang.
Schepen Delwaide, die in het bijzonder ha
venzaken behandelt, verklaarde in dit verband
dat voor zover hij wist het Antwerpse ge
meentebestuur en de Belgische regering nog
niet officieel of officieus met de plannen voor
een pijpleiding waren benaderd. Hij gaf toe
dat er wel persoonlijke contacten over deze
zaak waren geweest.
In de uitzending kwam verder o.a. de bereik
baarheid van Antwerpen ter sprake. Er werd
gesteld dat de Sinjorenstad werkt onder de
internationale veiligheidsmarge om zeesche
pen via de Westerschelde in haar haven te
krijgen.
Die internationale marge is vier tot zes voet,
maar in Antwerpen arriveren schepen die tot
drie voet (nauwelijks een meter) boven de
bodem van de Westerschelde varen. Het ge
beurt zelfs dat de marge maar twee voet (66
cm) is. De kiel van een schip schuurt meer
dan eens over de bodem, aldus de presentator
Maurice de Wilde.
Hij wees er verder op dat een derde van de
loodsen van voor de oorlog weigeren om su
perschepen op de Schelde te bedienen. Zij
laten er zelfs de aanzienlijke premies voor
schieten.
Schepen L. Delwaide van Antwerpen verklaar
de desgevraagd dat de Westerschelde aan
zienlijk in diepte is toegenomen. Hoeveel
wist hij niet omdat dit van drempel tot drem
pel verschilt. Hij dacht dat de afstand van kiel
tot Westerscheldebodem doorgaans drie tot
vier voet is. Het was wel eens lager geweest
kend.
Antwerpen werd de gevangene van de Schelde
genoemd. Uitvoerig werd ingegaan op de pro
blemen die de Westerschelde als vaarwater
biedt en die bestaan uit vele bochten met
name tussen Antwerpen en Terneuzen, uit de
nauwte, de tegenstroom en de veertien drem
pels. Er wordt thans negen miljoen kubieke
meter baggerspecie per jaar op de gehele
vaarroute weggehaald, wat België 350 miljoen
franken per jaar kost.
Uit het programma bleek voorts dat vijftien
jaar baggeren de Westerschelde niet dieper
maakt dan zestig centimeter. Aanvankelijk
werd voor het uitstorten van de baggerspecie
afgegaan op wat werd genoemd de feeling van
de Antwerpse zeedienst. Nog maar sinds drie
jaar wordt het uitstorten van de baggerspecie
op wetenschappelijke wijze gedaan. Daarbij is
gebleken dat er van de zeven stortplaatsen op
de Westerschelde maar drie geschikt waren.
Geconcludeerd werd dat de specie daarna is
teruggekomen op de plaatsen waar het van
daan was gehaald, alsmede op de drempels.
De heer R. Jacobs, directeur-generaal van de
Antwerpse scheepvaartvereniging noemde dit
„onwetenschappelijk en onverantwoordelijk".
Als oorzaak zag hij de traagheid van de amb
tenaren.
Verder werd in het programma o.a. meege
deeld dat in 1966 18.082 zeeschepen de
Westerschelde naar Antwerpen zijn opgevaren
en dat het water jaarlijks 40.000 zee- en
binnenschepen, dat is 110 per dag, telt. Daar
bij zijn inbegrepen die voor het verkeer op
Terneuzen en op Hansweert.
In 1966 kreeg Antwerpen 181 schepen die
Ook het weer heeft een grote verandering
ondergaan. De smerige en gevaarlijke mist is
zeldzaam geworden. Dit komt voornamelijk
doordat zowel de industrieën als de bezitters
van de miljoenen open haarden op rookloze
brandstoffen zijn overgestapt. Het regent er
nog wel, zij het niet in hevige plensbuien.
Het is een motregen, waaraan geen einde
schijnt te komen en die de stad in een myste
rieuze waas houdt gesluierd.
HEEL ZEELAND
NU „HER-INGEDEELD"
Dezer dagen is verschenen het ontwerp voor
een wet tot gemeentelijke her-indeling van
het eiland Tholen, waarbij de bestaande 7 ge
meenten op dit eiland zullen verdwijnen en
plaats zullen maken voor één gemeente Tho
len, die dan het hele eiland zal omvatten.
Wanneer de wetsontwerpen ongewijzigd zou
den worden aangenomen, wat overigens
wel niet het geval zal zijn - zou Zeeland er
als volgt uit komen te zien
het totale aantal gemeenten zal van 101
tot 27 dalen
alle 57 gemeenten met minder dan 2000
inwoners zullen in grotere eenheden wor
den opgenomen
het aantal gemeenten met een inwonertal
tussen de 2000 en 3000 zal worden terug
gebracht van 20 tot 6, dat van 3000 tot
5000 inwoners van 13 tot 8
het aantal gemeenten met meer dan 10.000
inwoners zal toenemen van 4 tot 9 en daar
in zal dan rond 75 procent van de totale
Zeeuwse bevolking wonen.
Behoudens op het schiereiland Sint-Philips-
land en op Noord-Beveland zijn de laatste
jaren alle Zeeuwse gebieden geconfronteerd
met her-indelingen. Op Noord-Beveland ko-
Uitbreiding werf Scheldepoort
in Vlissingen-Oost
De N.V. Koninklijke Maatschappij „De
Schelde" te Vlissingen, lid van de Rijn-Schel
de groep, heeft de dokcapaciteit van de re
paratiewed „Scheldepoort" te Vlissingen-oost
uitgebreid met een drijvend dok voor sche
pen tot ongeveer 15.000 t.dw. Het is door de
sleepboot „Thames" van L. Smit Co. van
Gaevle in Zweden door het Kielerkanaal naar
Vlissingen-oost gesleept en zondagavond op
zijn ligplaats aangekomen.
De directie van „De Schelde" verwacht dat
dit dok een verbetering van de reparatieresul
taten zal geven. Men hoopt op een verhoging
van het aantal schepen, maar ook op een
verbetering van de gemiddelde bezetting per
dok. Op die manier zal de werf een groter
percentage van de schepen die Antwerpen
aandoen, kunnen repareren. In de loop van
1968 zal de Schelde zoals bekend ook
een drijvende reparatiewerkplaats in Terneu
zen inrichten, die zich zal toeleggen op re
paraties aan zeeschepen, die gebruik maken
van de havens van Terneuzen of het kanaal
Gent - Terneuzen passeren. Voor het even
tuele dokken van deze schepen is „Schelde
poort" de aangewezen plaats.
men in de groep gemeenten met minder dan
groter waren dan 40.000 ton. In 1965 waren 5000 inwoners Kortgene j3317)^en Wissen
dat er nog 215. Van de 280 in 1965 in aan
bouw zijnde zeeschepen zullen er 219 Ant
werpen niet kunnen aandoen als ze in de
vaart komen, werd in dit Vlaamse t.v.-pro-
gramma meegedeeld.
(N.R.C.)
ZO IS LONDEN
De fijnste stad van de wereld?
Londen is niet zo oud als Rome, niet zo
stralend als Parijs, niet zo spectaculair als
New York of zo groot als Tokio en toch is
het een van de markantste steden van de
wereld.
Londen heeft allerlei negatieve hoedanighe
den, zoals het slechte weer, zijn provincialisme
(zoals de gereglementeerde openingstijden
van de pubs) en zijn verouderde klassebewust-
zijn. Zelfs in de zogenaamde „lagere" klas
sen er zijn geen grotere snobs dan de echte
Cockneys. Desondanks heeft de Britse hoofd
stad stijl en gratie.
Londen heeft een bevolking van iets meer
dan acht miljoen inwoners en is in dat op
zicht de grootste stad na Tokio. Het grond
gebied van Groot-Londen beslaat zestienhon
derd vierkante kilometer, hetgeen tweemaal
zoveel is als New York. De Theems deelt de
stad in tweeën, die eenzesde van de gehele
bevolking van Engeland en Wales tezamen
telt.
Londen, zo schrijft Het Beste in een repor
tage in het novembernummer, ontstond des
tijds op een strategische plek. Deze werd door
twee kleine heuvels beheerst. Hier bevond
zich een gedeelte in de Theems, zo smal, dat
het kon worden doorwaad. De zee met haar
potentiële mogelijkheden voor de handel lag
dichtbij.
Momenteel is deze reusachtige wereldstad de
derde havenstad ter wereld, na Rotterdam en
New York. Daarnaast is het een centrum van
handel en industrie.
FOLKLORE
Londen is rijk aan Folkloristische evenemen
ten, die zorgvuldig in stand worden gehou
den.
Elk jaar, voordat het parlement wordt ge
opend, doorzoeken de Yeomen of the Guard
(leden van de koninklijke lijfwacht) de kelder
van het Hogerhuis op de aanwezigheid van
een mogelijke opvolger van Guy Fawkes, de
snoodaard, die in 1605 het gebouw trachtte
op te blazen. In de buurt van de Tower vlie
gen zes gekortwiekte raven rond, omdat de
legende wil, dat het beroemde bouwwerk tot
„stof zal verkruimelen" en het Britse impe
rium zal ophouden te bestaan wanneer de ra
ven, die zich gewoontegetrouw aan de Tower
vastklemmen, ooit zullen wegvliegen. Londen
is een soort winkel van sinkel waar inderdaad
van alles te koop is. Van tweedehands auto
bussen tot de glazen toverbollen, die vroeger
voor de ramen van landhuizen werden ge
hangen om de boze geesten op een veilige
afstand te houden.
Ondanks deze nutteloze doch aardige tra
dities, begint de Britse hoofdstad langzamer
hand uit zijn geïsoleerde positie te geraken.
Er wonen veel Fransen, Italianen, Spanjaar
den en Cyprioten en wanneer men door som
mige Londense buurten wandelt, kan men
flarden van verscheidene uitheemse talen op
vangen. Na de laatste wereldoorlog hebben
vele middeneuropese joden zich in de stad
gevestigd. Vrijwel gelijktijdig kwamen vele
Westindiërs op de „swinging" city af.
GEZAG
Vermoedelijk is Londen de enige stad met
een politiekorps waarover de gemeentelijke
autoriteiten geen zeggenschap hebben. Het
„Metropolitan Police District", beter bekend
als Scotland Yard, valt rechtstreeks onder het
ministerie van binnenlandse zaken. Het is een
bekend feit, dat de politie van Londen onge
wapend is en hoewel de laffe moord op drie
agenten in 1966 tot een bittere controverse
heeft geleid op dit punt, vindt men bij de
„Yard" dat dit zo moet blijven. Men gaat
er daar - terecht - van uit, dat de macht
van de politie dient te berusten op een vol
ledige vriendschappelijke samenwerking met
de bevolking.
Overigens is de corruptie bij de Londense po
litie een zo goed als onbekend verschijnsel.
Londen is aan het veranderen. Overal zijn
er koffiebars en fleurige eethuisjes versche
nen. Sinds 1961 zijn de „wedwinkeltjes",
waar men kan gokken op paarden, windhon
den en voetbalelftallen, officieel toegestaan.
Tegenwoordig zijn er in heel Engeland onge
veer dertienduizend van.
kerke (3074) voor. Beide gemeenten zijn
agrarisch, hoewel de laatste jaren ook de
recreatie van belang wordt. Minister Beer-
nink „Dat om die reden een combinatie
van de gemeenten geboden is, kan niet zonder
meer worden gesteld".
Al zullen de wetsontwerpen zeker nog wijzi
gingen ondergaan, wij geloven niet dat deze
aan het boven geschetste totaalbeeld zo heel
veel zullen veranderen, wat betreft grootte en
aantal van het uiteindelijk resterende aantal
gemeenten.
Wel een rigoureuze verandering op bestuur
lijk gebied, wat met name vbor het provin
ciaal bestuur een vergemakkelijking van zijn
taak gaat betekenen. Men denke maar aan
de vele gemeentelijke zaken, aan- en verkoop
leningen, begrotingen en -wijzigingen, veror
deningen enz. waarbij men dan geleidelijk
van de vroegere 101 gemeenten gaat afdalen
tot de 27 toekomstige.
18.000 Gulden boter
onder lading tractor
Ambtenaren van de douanepost Axel hebben
dezer dagen onder Hontenisse een trekker
met aanhangwagen in beslag'genomen. Onder
de lading van het voertuig, die bestond uit
bietekoppen, was 3000 kg boter verborgen
ter waarde van ongeveer 18.500, De
douaniers zagen 's nachts verdachte bewegin
gen op het erf van een landbouwer. Zij be
sloten de schuur aan een onderzoek te onder
werpen, waarbij men op de smokkelboter
stuitte. De landbouwer ontkende iets met de
zaak te maken te hebben. Hij is in afwaching
van het nader onderzoek overgebracht naar
Middelburg.
DOW mag naar het
westen uitbreiden
De regering heeft besloten, dat Dow Chemical
bij Terneuzen in westelijke richting mag uit
breiden. Minister Schut deelde dit in de
openbare vergadering van de tweede-kamer-
commissie voor volkshuisvesting en ruimte
lijke ordening mee.
De heer Van der Peijl (chu) had de minister
herinnerd aan diens toezegging tijdens een
bezoek aan Zeeland, dat hij zo spoedig moge
lijk een beslissing over de uitbreiding van de
chemische industrie bij Terneuzen zou nemen.
De minister antwoordde „Ik kan meedelen,
dat de beslissing over Dow op regerings
niveau is gevallen en dat de beslissing gunstig
is voor de westelijke ontwikkeling".
HET BEHOUD VAN UW TANDEN
Onbetwist de beste tandpasta
Maak bruggen en dammen
zo snel mogelijk tolvrij
Dat is een kreet die te beluisteren viel op de
vergadering van de Kamer van Koophandel
voor Midden-Zeeland die vorige week vrijdag
in Goes werd gehouden. Niet alleen om deze
verbindingen algemeen-economisch gezien
meer rendabel te maken, maar ook om daar
mee te bereiken dat de beruchte Zeeuwse
Rijksweg 58 dan van een deel van haar ver-
keeT zou worden ontlast, omdat Velen de
rustigere en fraaie route over de bruggen
zouden prefereren, wanneer deze rit niet met
tolheffingen zou zijn bejast.
De heer P. Steutel wees er tijdens de rond
vraag op dat het van groot belang is dat de
dammen- en bruggenroute van Zeeland naar
de Randstad zo spoedig mogelijk tolvrij wordt.
„Hele volksstammen gaan niet over de brug
gen omdat het zoveel geld kost", zo zei hij.
De heer Steutel had de indruk dat het op
de weg van de Kamer ligt deze zaak in Den
Haag aanhangig te maken.
De bestuursleden C. van der Peijl en K. van
Everdingen waren van mening dat onder
scheid gemaakt dient te worden tussen de
Zeelandbrug en de Haringvlietbrug. De heer
Van der Peijl „De Zeelandbrug is een puur
Zeeuws initiatief. Je kunt de minister van
verkeer en waterstaat nauwelijks vragen in de
exploitatiekosten bij te dragen".
De heer Van Everdingen „We hebben de
Zeelandbrug onszelf aangedaan en daar zijn
we allemaal blij mee".
Beide bestuursleden zouden het echter reëel
vinden wanneer de Haringvlietbrug spoedig
door rijkswaterstaat zou worden overgenomen.
Het rijk móet deze brug in 1973 maar kan
hem in 1968 overnemen. De heer Van dei
Peijl deelde overigens mede dat het gerucht
gaat dat de tarieven van de Haringvlietbrug
per 1 januari a.s. verlaagd zullen worden.
De heer Van Strien pleitte voor een tijdelijke
opheffing van de toltarieven van de Zeeland
brug. Dit zou z.i. passen in het kader van
de maatregelen die getroffen worden om de
verkeersveiligheid op rijksweg 58 te verho
gen.
Verbetering en Splitsing
van woningen
Door het Ministerie van Volkshuisvesting en
Ruimtelijke Ordening is een brochure uitge
geven inzake de verbetering van woningen,
verbetering van agrarische bedrijven en split
sing van woningen, welke brochure een toe
lichting geeft op de thans in verschillende
provincies, w.o. Zeeland bestaande tijdelijke
verruiming van de premieregeling 1953.
Voor belangstellenden is de brochure ter ge
meentesecretarie verkrijgbaar.
AXELSE COURANT
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent
Halfjaar-abonnement:
Axel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen f 4,25
Buitenland 6,50
Hoofdredaktie: J. C. VINK
Redaktie en Administratie: Axel, Markt 12, tel. 01155-646, postbus 16
Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm
Bij kontrakten belangrijke reduktie.
Ingezonden mededelingen 30 cent per mm
Kleine advertenties 1-10 woorden f 1,
elk woord meer 15 cent.