toeV IVOROL draaiers electriciëns DOW CHEMICAL (NEDERLAND) N.V. SPORT VOETBAL AXEL - ZEELAND SPORT 1-1 De Axelse aanval heeft de gehele wedstrijd storm gelopen op de Zeeland Sport-verdedi- ging van zes en meer spelers waarbij vaak te hard voetbal werd gespeeld. Ondanks deze grote druk kon Axel maar weinig schoten op het doel van keeper de Ridder plaatsen. Steeds was wel een Vlissingse speler die de Axelse aanvallers de voet kon dwars zetten. In de gehele eerste helft moest de Ridder slechts eenmaal zijn kunde tonen, dit was in de 40e minuut bij een schot van P. Dey in de linker benedenhoek. De tweede helft gaf een zelfde spelbeeld te zien nu was het in de 5e minuut dat Axel de kans kreeg de score te openen bij een goede combinatie Lensen Verstraeten, maar het schot was te zwak om de Ridder te passeren. In de 13e minuut was het bij een uitval van Zeeland Sport dat de Axelse verdediging slecht ingreep en in vrije positie was het W. Caakelaar die scoorde 0 - 1 Even bleef Zeeland Sport in de aanval maar hun spel was te onsamenhangend om succes te hebben. Snel wist Axel weer in de aanval te gaan, toch duurde het tot in de 31e minuut voor de stand gelijk getrokken kon worden. Op een voorzet van Schepper miskeek doel man de Ridder zich en liep onder de bal door en het was van Gink die ingevallen was voor de geblesseerd geraakte Steel die de bal in het net deed belanden 1 1. De druk op het Vlissingse doel bleef groot maar hoe Axel ook zwoegde voor de over winning er bleek geen doorkomen aan en het bleef bij de stand 1 1. SCHAKEN TERNEUZENSE SCHAKERS WONNEN IN AXEL De schaakclub te Terneuzen speelde de eerste competitie-wedstrijd van dit seizoen tegen „Landau" in Axel. Het werd een kleine overwinning voor de Terneuzenaars. De gedetailleerde uitslag was S. Landau (Axel - Terneuzen H. Groenenboom K. M. Cohen 0-1 A. Beishuizen 0-1 D. de Jonge 1-0 G. Huter 0-1 W. de Ridder 1-0 H. M. Heikoop 1-0 G. Dijselijnck 0-1 H. Barentsen Vl-Vl G. de Ridder 1-0 P. v. d. Heuvel 0-1 ervaring. Als wij het weer met oplapwerk proberen, zal dit de helft van een goede op lossing kosten en het zal binnen afzienbare tijd weer moeten veranderen. Het zou mij spijten als zich niet voldoende raadsleden achter dit voorstel zouden scha- gemeente Axel stellen B. en W. voor een tweetal commissies van onderzoek der begro tingen te benoemen, waarvan de ene bestaat uit 7 leden en de andere uit 6 leden. Hier voor doen zij de volgende aanbeveling C. de Putter H. de Ridder B. I. Kloosterman J. Lensen M. Jansen N. Bolleman A. P. de Ruyter M. Mattelé D. Jansen Totaal 4Vè-5V£ GEMEENTERAAD De Zuidsingel behoeft geen verbetering om de verkeersstroom in de toekomst op te van gen. De Zuidsingel eist een afdoende verbe tering om de verkeersstroom nu op te van gen. Gezien de te verwachten intensiteit van het verkeer in de naaste toekomst zal een groot gedeelte van deze vergrootte verkeers stroom worden opgevangen door de nieuwe verbinding Hulst - kanaal, maar zal geen ver mindering van het verkeer over de Zuidsingel te zien geven. Ter voorkoming van ongeluk ken als gevolg van de slechte bochten en het gladde wegdek tijdens regenval heeft men een snelheidsbeperking tot 50 km per uur inge voerd. Dit is echter onjuist. Snelheidsbeper king wordt binnen de kom daar ingesteld waar het algemene verkeer bedreigd wordt. Gezien de ligging van de Zuidsingel met de be bouwing aan één kant, gescheiden door een ventweg, zou een max. van 70 km per uur reëel zijn. Bewezen echter is dat deze snel heid reeds fataal is voor de automobilist. Het is een eis dat deze gevaarlijke Zuidsingel wordt aangepast aan het verkeer en niet andersom. Met een halve verbetering is dit niet te bereiken. Mijnheer de voorzitter, nu er ingrijpende voorzieningen moeten worden getroffen in verband met de aansluiting op de afvalwater leiding en rioleringsverbeteringen moeten worden uitgevoerd, is het een goed beleid om de Zuidsingel tegelijk aan te pakken op een manier zoals door B. en W. wordt voorge steld. Dit zal geld kosten. Ik geloof dat de gemeente hiervoor een offer moet brengen. Mijnheer de voorzitter, ik zal graag mijn stem aan het voorstel geven. De heer A. H. van der Lee kan zich aan sluiten bij wat de heer Dieleman heeft ge zegd. Met oplapwerk hebben wij voldoende ren. De heer Maas zegt zich ook achter het voor stel te zullen stellen. De Voorzitter constateert dat de chr. fractie opnieuw de strijdbijl heeft opgenomen. De verandering van de riolering is noodzakelijk. Deze loopt onder woningen door en de nieu we school moest anders gesitueerd worden, evenals een gymnastieklokaal, als dit erbij wordt gebouwd. Ook voor de waterafvoer van het wegdek en de ventweg is de verandering van de riole- ring noodzakelijk. Bij natuurgeweld kan men nooit voor 100% zeker zijn, maar dit plan zal een goede oplossing zijn. Wij zullen geen water meer mogen lozen in de grote kreek en dan moeten wij een andere mogelijkheid scheppen. Of de nieuwe wegen voor de oost-west ver binding minder verkeer over de Zuidsingel zullen brengen, betwijfelt de voorzitter. Ne derland had een achterstand in dit autobezit tegenover de omringende landen, maar hierin begint verandering te komen en dit zal tot gevolg hebben dat er meer verkeer komt. Er wordt gezegd dat het na de reconstructie een tweebaansweg blijft. Het college zou het prettig vinden er een vierbaans van te maken, maar ook rijksweg 58 is nog geen vierbaans- weg. Met het doortrekken van het rijwielpad alleen zijn wij er niet. De grote fout in de Zuidsingel is dat de bochten niet de juiste straal hebben, dit is al voldoende bewezen. Uit verkeersveiligheid is het noodzakelijk dat deze weg zo snel mogelijk wordt aangepakt. Het oplappen zou zeker 50% van de recon- structiekosten halen en dan zal er nog niet genoeg veiligheid zijn. De heer Oggel herhaalt dat de uitvoering zonder overheidshulp niet mogelijk is. De technische opzet is goed, maar de lasten zijn te groot. De heer De Waard wil benadrukken waar dering te hebben voor het plan, maar zonder een bijdrage van de overheid is de uitvoering niet mogelijk. Over de wenselijkheid bestaat geen verschil van mening. De Voorzitter zegt dat de financiële positie twee jaar geleden niet beter was dan nu. Wij hebben getracht een bijdrage te krijgen van andere instanties, maar wij zijn hierin niet geslaagd. Wat het overstorten betreft, ook dan zal er bij zeer veel regen water lozen in de kreek, maar dit zal dan helder water zijn, waartegen geen bezwaar gemaakt zal worden. De heer De Waard heeft gezegd dat de finan ciële consequenties te groot zijn. B. en W. zijn zich ervan bewust dat het plan offers zal vragen van de bevolking, maar dit is geen argument om deze noodzakelijke verbetering geen doorgang te laten vinden. Wij moeten de moed opbrengen het in de begroting van 1968 op te nemen al moet dit gebeuren door belastingverhogingen Hierna wordt het voorstel in stemming ge bracht. Vóór stemden de heren J. den Doel- der, J. Dieleman, M. 't Gilde, A. H. van der Lee, C. van Bendegem, E. A. Maas, M. L. M. IJsebaert en J. Vink. Tegen stemden J. H. Bouman, P. Dekker, D. J. Oggel en A. de Waard. Het voorstel wordt dus aangenomen met 8 stemmen vóór en 4 stemmen tegen. COMMISSIE I M. L. M. IJsebaert (weth.) P. Dekker J. Dieleman J. den Doelder D. J. Oggel J. Vink A. de Waard Overeenkomstig dit voorstel wordt besloten. COMMISSIE II C. van Bendegem (weth.) J. H. Bouman M. 't Gilde A. H. van der Lee J. C. van Luijk E. A. Maas RONDVRAAG De heer Den Doelder wil er de aandacht op vestigen dat er des zaterdags veel autobussen naar Axel komen maar dat er weinig par keergelegenheid is. Is het misschien mogelijk, nu het Szydlowski- plein is vergroot, hier een gedeelte voor bus sen te bestemmen De Voorzitter antwoordt dat het college van mening is dat de parkeerplaatsen voor per sonenauto's bestemd zijn. De autobussen kun nen komen tot in het centrum en daar hun passagiers laten uitstappen. Als wij ze laten parkeren op de parkeerter reinen, dan gaat dit ten koste van de per sonenauto's die dan verder weg moeten par keren. De heer Oggel zegt dat er herhaaldelijk bus sen geparkeerd staan op plaatsen die voor personenauto's bestemd zijn. De Voorzitter wijst erop dat politie op zater dagen de handen vol heeft om het verkeer te regelen. Er is een tekort aan politie, zodat deze heirop niet altijd toezicht kan houden. B. en W. zullen nog eens bezien of er ergens parkeerruimte voor bussen kan komen, maar dit zal dan zijn ten koste van personenauto's. De heer De Waard zegt dat het Szydlowski- plein vóórdat dit niet officieel is aangeduid als parkeerterrein, wordt beschouwd als open bare weg en het afrijdende verkeer geen voor rang verlent aan de omliggende wegen. Is hieraan iets te doen Hierna sluit de voorzitter de vergadering met het uitspreken van het dankgebed. Bekendmaking GEMEENTE AXEL De burgemeester van Axel maakt bekend, dat gedeputeerde staten van Zeeland bij hun be sluit van 3 oktober 1967, no. 959/302, goed keuring hebben verleend aan het door de ge meenteraad bij zijn besluit van 30 mei 1967 vastgestelde bestemmingsplan Spui, met uit zondering van artikel 18, lid c, van de voor schriften. Het besluit van gedeputeerde staten alsmede het bestemmingsplan met bijbehorende be scheiden ligg enmet ingang van 1 november 1967 gedurende een maand voor een ieder ter gemeentesecretarie ter inzage. Zij, die zich tijdig met bezwaren zowel tot de gemeeneraad als tot gedeputeerde staten hebben gewend, kunnen gedurende boven genoemde termijn bij de Kroon beroep instel len. Gelijke bevoegdheid komt toe aan ieder, die bezwaren heeft tegen onthouding van de goedkeuring door gedeputeerde staten aan het bepaalde in artikel 18, lid c, der voor schriften. AXEL, 26 oktober 1967 De burgemeester voornoemd, M. K. van Dijke. Voor Aanbieding van de ontwerpen van de Ge meentebegroting en de begrotingen van de takken van dienst voor het dienstjaar 1968 en voorstel tot het benoemen van een tweetal Commissies van onderzoek. Op grond van artikel 238 der Gemeentewet bieden B. en W. de ontwerpen van de ge meentebegroting en de begrotingen van de takken van dienst voor het dienstjaar 1968 aan. De ontwerpen zullen een dezer dagen aan de leden worden toegezonden. Ingevolge artikel 33 van het „Reglement van orde voor de vergaderingen van de raad der V.V.V.-TIPS VOOR VRIJE DAGEN Auto's en charmante dames doen het samen goed op de foto. Tetgenwoordig ziet men ze in brochures vaak naast elkaar geparkeerd aan een rustiek watertje, of tegen de achter grond van bloemen, bossen of bergen; vroe ger rond 1900 werden ze vooral aangetrof fen op affiches of spotprenten. Eén van die meer dan zestig jaar oude aanplakbiljetten, waarop de opening van een automobielten toonstelling in het Grand Palais van Parijs wordt aangekondigd, hangt nu in het Na tionaal Museum van de Automobiel in Drie bergen. De hoofdmoot van de plaat wordt ge vormd door een uiterst lieftallige dame, die een tandwiel als een soort stralenkrans boven haar hoofd heeft hangen. Op een andere af fiche is een gul lachende mejuffrouw uitge rust met een beha van tandwieltjes. Een spotprent, nu ook ondergebracht ;;n het Nationaal Museum van de Automobiel/ toont hoe weinig vertrouwen men rond 1900 nog in de auto had. Er staat een (alweer zeer lief tallige) dame op afgebeeld, die kennelijk net uit haar gestrande auto is gestapt, terwijl twee mannen al hun mankrachten tevergeefs inzetten om de wagen weer op gang te duwen. Op de achtergrond kijken drie blij hinniken de paarden voldaan toe. Onder de spotprent staat „leve de sport". Het automobielmuseum in Driebergen, sinds kort uitgebreid met een derde zaal, bevat meer merkwaardige herinneringen aan vroeger tij den. Natuurlijk staan er in dit gebouw vooral oude auto's zoals (één van de nieuwste at tracties) een Rolls-Royce uit 1934 of een Bu- gatti uit 1937, maar men vindt er ook een oude theepot, een tabakspot, een kast vol speelgoed, een peper- en zoutstel, en een inkt koker. Al deze voorwerpen hebben zonder uitzondering de vorm van een (speelgoed)- autootje. De nieuwe zaal van het museum, terecht de trots van de directeur-eigenaar G. Riemer, hangt vol met een groot aantal vergeelde af fiches en herbergt verder een vergrijsde land bouwtrekker uit 1918, een motor met zijspan van de Wegenwacht, de race-auto van wijlen Karei Godin de Beaufort, een paneel waarop schematisch en met behulp van lichtjes wordt aangegeven waar de kogellagers van een auto nu precies zitten en ook een onvervalste Dion Bouton uit 1899. Deze klassieke auto was de eerste automobiel die werd uitgerust met een batterij-ontseker. „Het ding heeft er maar heel even ingezeten", aldus de heer Riemer. „De mensen hadden in die tijd schoon ge noeg van alle nieuwigheidjes. De eigenaar van de Dion Bouton ruilde daarom de bat terij-ontsteker prompt in voor de oude ver trouwde magneet". Het automobielmuseum bezit ook een film zaal waarin elke dag ('s middags om twee, drie en vier uur, of nog vaker) een film over auto's wordt gedraaid. Het is verder uitge rust met foto's van stokoude in Nederland vervaardigde vehikels. Het beschikt over tien (in werking te zetten) motoren, twintig mo torrijwielen en vijftig automobielen. Openings tijden elke dag van 9 tot 18 uur. DE OMGEVING Driebergen ligt in een heerlijke omgeving van bos en heide. De plaats maakt deel uit van de bekende en goed gewegwijzerde Utrechtse Heuvelrugroute voor auto's en heeft ook ver der veel te bieden de Driebergse of Rijssen- burgse bossen, het Willinkspark met een her tenkamp, vlak bij het station en de landgoe deren Bornia (dagkaarten bij de ingang) en het Noordhout (dagkaarten bij de VVV van Driebergen). Mocht u er meer over willen weten inlich tingen worden u graag gegeven door de Pro vinciale VVV van Utrecht (030-715133), of de VVV's in Zeist (03404-12174) en Drie bergen (03438-3162). VOORAL UW««"r DRUKWERK Drukkerij VINK Axel In verband met de grote uitbreidingen van onze chemische fabrieken te Terneuzen, hebben wij plaatsingsmogelijkheden voor Indien u interesse heeft in deze functies schrijft u dan naar onze afdeling Personeelszaken onder no. 315 AC POSTBUS 48, TERNEUZEN tandpasta vervolg van pagina 1 CREME - OLIE -ZEEP

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1967 | | pagina 3