toeV IVOROL
draaiers
electriciëns
DOW CHEMICAL (NEDERLAND) N.V.
SPORT
VOETBAL
AXEL - ZEELAND SPORT 1-1
De Axelse aanval heeft de gehele wedstrijd
storm gelopen op de Zeeland Sport-verdedi-
ging van zes en meer spelers waarbij vaak te
hard voetbal werd gespeeld. Ondanks deze
grote druk kon Axel maar weinig schoten op
het doel van keeper de Ridder plaatsen.
Steeds was wel een Vlissingse speler die de
Axelse aanvallers de voet kon dwars zetten.
In de gehele eerste helft moest de Ridder
slechts eenmaal zijn kunde tonen, dit was in
de 40e minuut bij een schot van P. Dey in
de linker benedenhoek.
De tweede helft gaf een zelfde spelbeeld te
zien nu was het in de 5e minuut dat Axel de
kans kreeg de score te openen bij een goede
combinatie Lensen Verstraeten, maar het
schot was te zwak om de Ridder te passeren.
In de 13e minuut was het bij een uitval van
Zeeland Sport dat de Axelse verdediging
slecht ingreep en in vrije positie was het W.
Caakelaar die scoorde 0 - 1
Even bleef Zeeland Sport in de aanval maar
hun spel was te onsamenhangend om succes
te hebben.
Snel wist Axel weer in de aanval te gaan,
toch duurde het tot in de 31e minuut voor
de stand gelijk getrokken kon worden.
Op een voorzet van Schepper miskeek doel
man de Ridder zich en liep onder de bal door
en het was van Gink die ingevallen was voor
de geblesseerd geraakte Steel die de bal in
het net deed belanden 1 1.
De druk op het Vlissingse doel bleef groot
maar hoe Axel ook zwoegde voor de over
winning er bleek geen doorkomen aan en het
bleef bij de stand 1 1.
SCHAKEN
TERNEUZENSE SCHAKERS
WONNEN IN AXEL
De schaakclub te Terneuzen speelde de eerste
competitie-wedstrijd van dit seizoen tegen
„Landau" in Axel.
Het werd een kleine overwinning voor de
Terneuzenaars.
De gedetailleerde uitslag was
S. Landau (Axel - Terneuzen
H. Groenenboom K. M. Cohen 0-1
A. Beishuizen 0-1
D. de Jonge 1-0
G. Huter 0-1
W. de Ridder 1-0
H. M. Heikoop 1-0
G. Dijselijnck 0-1
H. Barentsen Vl-Vl
G. de Ridder 1-0
P. v. d. Heuvel 0-1
ervaring. Als wij het weer met oplapwerk
proberen, zal dit de helft van een goede op
lossing kosten en het zal binnen afzienbare
tijd weer moeten veranderen.
Het zou mij spijten als zich niet voldoende
raadsleden achter dit voorstel zouden scha-
gemeente Axel stellen B. en W. voor een
tweetal commissies van onderzoek der begro
tingen te benoemen, waarvan de ene bestaat
uit 7 leden en de andere uit 6 leden. Hier
voor doen zij de volgende aanbeveling
C. de Putter
H. de Ridder
B. I. Kloosterman
J. Lensen
M. Jansen
N. Bolleman
A. P. de Ruyter
M. Mattelé
D. Jansen
Totaal
4Vè-5V£
GEMEENTERAAD
De Zuidsingel behoeft geen verbetering om
de verkeersstroom in de toekomst op te van
gen. De Zuidsingel eist een afdoende verbe
tering om de verkeersstroom nu op te van
gen. Gezien de te verwachten intensiteit van
het verkeer in de naaste toekomst zal een
groot gedeelte van deze vergrootte verkeers
stroom worden opgevangen door de nieuwe
verbinding Hulst - kanaal, maar zal geen ver
mindering van het verkeer over de Zuidsingel
te zien geven. Ter voorkoming van ongeluk
ken als gevolg van de slechte bochten en het
gladde wegdek tijdens regenval heeft men een
snelheidsbeperking tot 50 km per uur inge
voerd. Dit is echter onjuist. Snelheidsbeper
king wordt binnen de kom daar ingesteld waar
het algemene verkeer bedreigd wordt. Gezien
de ligging van de Zuidsingel met de be
bouwing aan één kant, gescheiden door een
ventweg, zou een max. van 70 km per uur
reëel zijn. Bewezen echter is dat deze snel
heid reeds fataal is voor de automobilist. Het
is een eis dat deze gevaarlijke Zuidsingel
wordt aangepast aan het verkeer en niet
andersom. Met een halve verbetering is dit
niet te bereiken.
Mijnheer de voorzitter, nu er ingrijpende
voorzieningen moeten worden getroffen in
verband met de aansluiting op de afvalwater
leiding en rioleringsverbeteringen moeten
worden uitgevoerd, is het een goed beleid om
de Zuidsingel tegelijk aan te pakken op een
manier zoals door B. en W. wordt voorge
steld. Dit zal geld kosten. Ik geloof dat de
gemeente hiervoor een offer moet brengen.
Mijnheer de voorzitter, ik zal graag mijn
stem aan het voorstel geven.
De heer A. H. van der Lee kan zich aan
sluiten bij wat de heer Dieleman heeft ge
zegd. Met oplapwerk hebben wij voldoende
ren.
De heer Maas zegt zich ook achter het voor
stel te zullen stellen.
De Voorzitter constateert dat de chr. fractie
opnieuw de strijdbijl heeft opgenomen. De
verandering van de riolering is noodzakelijk.
Deze loopt onder woningen door en de nieu
we school moest anders gesitueerd worden,
evenals een gymnastieklokaal, als dit erbij
wordt gebouwd.
Ook voor de waterafvoer van het wegdek en
de ventweg is de verandering van de riole-
ring noodzakelijk. Bij natuurgeweld kan men
nooit voor 100% zeker zijn, maar dit plan
zal een goede oplossing zijn.
Wij zullen geen water meer mogen lozen in
de grote kreek en dan moeten wij een andere
mogelijkheid scheppen.
Of de nieuwe wegen voor de oost-west ver
binding minder verkeer over de Zuidsingel
zullen brengen, betwijfelt de voorzitter. Ne
derland had een achterstand in dit autobezit
tegenover de omringende landen, maar hierin
begint verandering te komen en dit zal tot
gevolg hebben dat er meer verkeer komt.
Er wordt gezegd dat het na de reconstructie
een tweebaansweg blijft. Het college zou het
prettig vinden er een vierbaans van te maken,
maar ook rijksweg 58 is nog geen vierbaans-
weg. Met het doortrekken van het rijwielpad
alleen zijn wij er niet. De grote fout in de
Zuidsingel is dat de bochten niet de juiste
straal hebben, dit is al voldoende bewezen.
Uit verkeersveiligheid is het noodzakelijk dat
deze weg zo snel mogelijk wordt aangepakt.
Het oplappen zou zeker 50% van de recon-
structiekosten halen en dan zal er nog niet
genoeg veiligheid zijn.
De heer Oggel herhaalt dat de uitvoering
zonder overheidshulp niet mogelijk is. De
technische opzet is goed, maar de lasten zijn
te groot.
De heer De Waard wil benadrukken waar
dering te hebben voor het plan, maar zonder
een bijdrage van de overheid is de uitvoering
niet mogelijk. Over de wenselijkheid bestaat
geen verschil van mening.
De Voorzitter zegt dat de financiële positie
twee jaar geleden niet beter was dan nu. Wij
hebben getracht een bijdrage te krijgen van
andere instanties, maar wij zijn hierin niet
geslaagd.
Wat het overstorten betreft, ook dan zal er
bij zeer veel regen water lozen in de kreek,
maar dit zal dan helder water zijn, waartegen
geen bezwaar gemaakt zal worden.
De heer De Waard heeft gezegd dat de finan
ciële consequenties te groot zijn. B. en W.
zijn zich ervan bewust dat het plan offers zal
vragen van de bevolking, maar dit is geen
argument om deze noodzakelijke verbetering
geen doorgang te laten vinden. Wij moeten
de moed opbrengen het in de begroting van
1968 op te nemen al moet dit gebeuren door
belastingverhogingen
Hierna wordt het voorstel in stemming ge
bracht. Vóór stemden de heren J. den Doel-
der, J. Dieleman, M. 't Gilde, A. H. van der
Lee, C. van Bendegem, E. A. Maas, M. L.
M. IJsebaert en J. Vink. Tegen stemden J.
H. Bouman, P. Dekker, D. J. Oggel en A.
de Waard.
Het voorstel wordt dus aangenomen met 8
stemmen vóór en 4 stemmen tegen.
COMMISSIE I
M. L. M. IJsebaert
(weth.)
P. Dekker
J. Dieleman
J. den Doelder
D. J. Oggel
J. Vink
A. de Waard
Overeenkomstig dit voorstel wordt besloten.
COMMISSIE II
C. van Bendegem
(weth.)
J. H. Bouman
M. 't Gilde
A. H. van der Lee
J. C. van Luijk
E. A. Maas
RONDVRAAG
De heer Den Doelder wil er de aandacht op
vestigen dat er des zaterdags veel autobussen
naar Axel komen maar dat er weinig par
keergelegenheid is.
Is het misschien mogelijk, nu het Szydlowski-
plein is vergroot, hier een gedeelte voor bus
sen te bestemmen
De Voorzitter antwoordt dat het college van
mening is dat de parkeerplaatsen voor per
sonenauto's bestemd zijn. De autobussen kun
nen komen tot in het centrum en daar hun
passagiers laten uitstappen.
Als wij ze laten parkeren op de parkeerter
reinen, dan gaat dit ten koste van de per
sonenauto's die dan verder weg moeten par
keren.
De heer Oggel zegt dat er herhaaldelijk bus
sen geparkeerd staan op plaatsen die voor
personenauto's bestemd zijn.
De Voorzitter wijst erop dat politie op zater
dagen de handen vol heeft om het verkeer
te regelen. Er is een tekort aan politie, zodat
deze heirop niet altijd toezicht kan houden.
B. en W. zullen nog eens bezien of er ergens
parkeerruimte voor bussen kan komen, maar
dit zal dan zijn ten koste van personenauto's.
De heer De Waard zegt dat het Szydlowski-
plein vóórdat dit niet officieel is aangeduid
als parkeerterrein, wordt beschouwd als open
bare weg en het afrijdende verkeer geen voor
rang verlent aan de omliggende wegen. Is
hieraan iets te doen
Hierna sluit de voorzitter de vergadering met
het uitspreken van het dankgebed.
Bekendmaking
GEMEENTE AXEL
De burgemeester van Axel maakt bekend, dat
gedeputeerde staten van Zeeland bij hun be
sluit van 3 oktober 1967, no. 959/302, goed
keuring hebben verleend aan het door de ge
meenteraad bij zijn besluit van 30 mei 1967
vastgestelde bestemmingsplan Spui, met uit
zondering van artikel 18, lid c, van de voor
schriften.
Het besluit van gedeputeerde staten alsmede
het bestemmingsplan met bijbehorende be
scheiden ligg enmet ingang van 1 november
1967 gedurende een maand voor een ieder
ter gemeentesecretarie ter inzage.
Zij, die zich tijdig met bezwaren zowel tot de
gemeeneraad als tot gedeputeerde staten
hebben gewend, kunnen gedurende boven
genoemde termijn bij de Kroon beroep instel
len.
Gelijke bevoegdheid komt toe aan ieder, die
bezwaren heeft tegen onthouding van de
goedkeuring door gedeputeerde staten aan
het bepaalde in artikel 18, lid c, der voor
schriften.
AXEL, 26 oktober 1967
De burgemeester voornoemd,
M. K. van Dijke.
Voor
Aanbieding van de ontwerpen van de Ge
meentebegroting en de begrotingen van de
takken van dienst voor het dienstjaar 1968
en voorstel tot het benoemen van een tweetal
Commissies van onderzoek.
Op grond van artikel 238 der Gemeentewet
bieden B. en W. de ontwerpen van de ge
meentebegroting en de begrotingen van de
takken van dienst voor het dienstjaar 1968
aan.
De ontwerpen zullen een dezer dagen aan de
leden worden toegezonden.
Ingevolge artikel 33 van het „Reglement van
orde voor de vergaderingen van de raad der
V.V.V.-TIPS
VOOR VRIJE DAGEN
Auto's en charmante dames doen het samen
goed op de foto. Tetgenwoordig ziet men ze
in brochures vaak naast elkaar geparkeerd
aan een rustiek watertje, of tegen de achter
grond van bloemen, bossen of bergen; vroe
ger rond 1900 werden ze vooral aangetrof
fen op affiches of spotprenten. Eén van die
meer dan zestig jaar oude aanplakbiljetten,
waarop de opening van een automobielten
toonstelling in het Grand Palais van Parijs
wordt aangekondigd, hangt nu in het Na
tionaal Museum van de Automobiel in Drie
bergen. De hoofdmoot van de plaat wordt ge
vormd door een uiterst lieftallige dame, die
een tandwiel als een soort stralenkrans boven
haar hoofd heeft hangen. Op een andere af
fiche is een gul lachende mejuffrouw uitge
rust met een beha van tandwieltjes.
Een spotprent, nu ook ondergebracht ;;n het
Nationaal Museum van de Automobiel/ toont
hoe weinig vertrouwen men rond 1900 nog
in de auto had. Er staat een (alweer zeer lief
tallige) dame op afgebeeld, die kennelijk net
uit haar gestrande auto is gestapt, terwijl
twee mannen al hun mankrachten tevergeefs
inzetten om de wagen weer op gang te duwen.
Op de achtergrond kijken drie blij hinniken
de paarden voldaan toe. Onder de spotprent
staat „leve de sport".
Het automobielmuseum in Driebergen, sinds
kort uitgebreid met een derde zaal, bevat meer
merkwaardige herinneringen aan vroeger tij
den. Natuurlijk staan er in dit gebouw vooral
oude auto's zoals (één van de nieuwste at
tracties) een Rolls-Royce uit 1934 of een Bu-
gatti uit 1937, maar men vindt er ook een
oude theepot, een tabakspot, een kast vol
speelgoed, een peper- en zoutstel, en een inkt
koker. Al deze voorwerpen hebben zonder
uitzondering de vorm van een (speelgoed)-
autootje.
De nieuwe zaal van het museum, terecht de
trots van de directeur-eigenaar G. Riemer,
hangt vol met een groot aantal vergeelde af
fiches en herbergt verder een vergrijsde land
bouwtrekker uit 1918, een motor met zijspan
van de Wegenwacht, de race-auto van wijlen
Karei Godin de Beaufort, een paneel waarop
schematisch en met behulp van lichtjes wordt
aangegeven waar de kogellagers van een auto
nu precies zitten en ook een onvervalste Dion
Bouton uit 1899. Deze klassieke auto was
de eerste automobiel die werd uitgerust met
een batterij-ontseker. „Het ding heeft er maar
heel even ingezeten", aldus de heer Riemer.
„De mensen hadden in die tijd schoon ge
noeg van alle nieuwigheidjes. De eigenaar
van de Dion Bouton ruilde daarom de bat
terij-ontsteker prompt in voor de oude ver
trouwde magneet".
Het automobielmuseum bezit ook een film
zaal waarin elke dag ('s middags om twee,
drie en vier uur, of nog vaker) een film over
auto's wordt gedraaid. Het is verder uitge
rust met foto's van stokoude in Nederland
vervaardigde vehikels. Het beschikt over tien
(in werking te zetten) motoren, twintig mo
torrijwielen en vijftig automobielen. Openings
tijden elke dag van 9 tot 18 uur.
DE OMGEVING
Driebergen ligt in een heerlijke omgeving van
bos en heide. De plaats maakt deel uit van
de bekende en goed gewegwijzerde Utrechtse
Heuvelrugroute voor auto's en heeft ook ver
der veel te bieden de Driebergse of Rijssen-
burgse bossen, het Willinkspark met een her
tenkamp, vlak bij het station en de landgoe
deren Bornia (dagkaarten bij de ingang) en
het Noordhout (dagkaarten bij de VVV van
Driebergen).
Mocht u er meer over willen weten inlich
tingen worden u graag gegeven door de Pro
vinciale VVV van Utrecht (030-715133), of
de VVV's in Zeist (03404-12174) en Drie
bergen (03438-3162).
VOORAL UW««"r
DRUKWERK
Drukkerij
VINK
Axel
In verband met de grote uitbreidingen van onze chemische fabrieken te
Terneuzen, hebben wij plaatsingsmogelijkheden voor
Indien u interesse heeft in deze functies schrijft u dan naar onze afdeling
Personeelszaken onder no. 315 AC
POSTBUS 48, TERNEUZEN
tandpasta
vervolg van pagina 1
CREME - OLIE -ZEEP