<m>
GEMEENTERAAD VAN AXEL
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Vergadering van dinsdag 24 oktober
-1S~
Frankering bij abonnement, AXEL
ZATERDAG 28 OKTOBER 1967
82e Jaargang no. 5
AXELSE COURANT
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent
Halfjaar-abonnement:
Axel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen 4,25
Buitenland f 6,50
Hoofdredaktie: J. C. VINK
Redaktie en Administratie: Axel, Markt 12, tel. 01155-646, postbus 16
Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm
Bij kontrakten belangrijke reduktie.
Ingezonden mededelingen 30 cent per mm
Kleine advertenties 1-10 woorden f 1,
elk woord meer 15 cent.
Aanwezig
Voorzitter burgemeester M. K. van Dijke.
Secretaris P. G. van den Bosse.
Wethouders M. L. M. IJsebaert en C. van
Bendegem.
Leden de heren P. Dekker, J. den Doelder,
J. Dieleman, M. 't Gilde, J. H. Bouman, A.
H. van der Lee, E. A. Maas, D. J. Oggel,
J. Vink en A. de Waard.
Afwezig met kennisgeving de heer J. C. van
Luijk.
De Voorzitter opent de vergadering met het
uitspreken van het ambtsgebed.
INGEKOMEN STUKKEN
EN MEDEDELINGEN
De heer Oggel vindt dat zijn vraag over de
centrale dienst zeer summier is beantwoord.
Het tekort wordt niet verklaard. Voor een
eigen dienst wordt uitgegaan voor de lande
lijke norm, maar is deze ook van toepassing
voor Axel Zodra er een herindeling komt
dan moet de dienst toch weer geheel op de
helling.
Hierna gaat de heer Oggel in op de orde
kwestie. In de vorige vergadering was hem
het woord geweigerd om nader in te gaan op
ingekomen stukken en mededelingen.
In het reglement van orde komt geen artikel
voor waarbij het verboden is hierover te spre
ken of inlichtingen te vragen, aldus spreker.
Voor raadsleden moet er een bepaalde vrij
heid zijn en daarom wil spreker een voorstel
indienen waarbij de raad besluit het mogelijk
te maken, dat men ook over ingekomen stuk
ken en mededelingen kan spreken.
De Voorzitter meent dat hij duidelijk had
medegedeeld waarom het tekort nog niet was
verwerkt in de nieuwe begroting.
Na 1967 zal een een reserve zijn van onge
veer 200.000. Dat wij niet konden mede
delen welke meerdere kapitaalswerken er zijn,
vindt zijn oorzaak hierin dat het een gemeen
schappelijke dienst is van 15 gemeenten en
wij kunnen hier niet de kapitaalswerken van
andere gemeenten ter sprake brengen. Dit is
een zaak van het bestuur van de centrale
dienst. In de landelijke dienst zijn de grote
steden en industriegebieden verwerkt, maar
ook de kleinere en de kleinste gemeenten,
daarom is het een gemiddelde.
In 1965 is de dienst georganiseerd na het
uittreden van Terneuzen. Wij vinden het nu
niet opportuun een eigen dienst in het leven
te roepen.
Wanneer de herindeling zijn beslag zal krij
gen, zal dit voor de centrale dienst zeker ge
volgen hebben. Wat de ordekwestie betreft
wijst de voorzitter erop, dat er in het regle
ment van orde geen artikel voorkomt dat ver
biedt om bij de ingekomen stukken het woord
te vragen. In de vorige vergadering heeft spr.
de heer Oggel dan ook niet geweigerd het
woord hierover te voeren, maar gezegd dat het
beter was dit in de rondvraag te doen.
Het is voor het college niet altijd mogelijk op
een vraag direkt antwoord te geven zonder
hierover informaties te hebben ingewonnen.
De heer Oggel werpt zich op als een vrijheids
strijder voor de raadsleden, maar het is de
voorzitter die pal staat voor de rechten van
de raad.
De voorzitter zal een raadslid het woord niet
ontnemen maar proberen het zó te regelen
dat een en ander bij de rondvraag wordt be
antwoord.
De heer Oggel zegt dat hij geen behoefte
meer heeft zijn voorstel in te dienen. Het
was zijn bedoeling het mogelijk te maken de
ingekomen stukken te bespreken.
De Voorzitter stelt vast dat er altijd vragen
gesteld mogen worden over de ingekomen
stukken.
Hierna trekt de heer Oggel zijn voorstel in.
Voorstel tot benoeming van leden van de
Commissie tot wering van Schoolverzuim.
Op 31 december 1967 treden alle leden van
de commissie tot wering van schoolverzuim
periodiek af. De zittingsperiode voor nieuwe
leden is 3 jaar.
De commissie moet bestaan uit
a. ouders van schoolgaande kinderen (lager
onderwijs)
b. onderwijzend personeel bij het openbaar
lager onderwijs
c. onderwijzend personeel bij het bijzonder
lager onderwijs.
Als leden hebben zitting
1. J. P. Wieles Bankertstraat 4
2. D. Boon Wilhelminastraat 3
3. J. Vink de Ruijterstraat 17
4. R. Ruijtenburg Magrette 54
5. K. J. van Drongelen Pironstraat 48
6. J. Blok Pironstraat 19
7. E. J. Boeding Zuidsingel 22
8. J. van den Hengel Pironstraat 18
9. M. Oggel, hoofdcommies ter secretarie,
secretaris.
Voor het benoemen van nieuwe leden bieden
B. en W., overeenkomstig de wettelijke be
palingen, de volgende aanbevelingen aan
Groep ouders van schoolgaande kinderen
1. J. P. Wieles, Bankertstraat 4
A. L. Scheele, Linieweg 1
Bijz. school Nieuwstraat
2. D. Boon, Wilhelminastraat 3
F. den Doelder, Pr. Hendrikstr. 17
Bijz. school Nieuwstraat
3. J. Vink, de Ruijterstraat 17
M. J. Wullems, Bankertstraat 40
R.K. School
4. R. Ruijtenburg, Magrette 54
J. van Dixhoorn, Eglantiersdijk 5
Bijz. School Spui
5. K. J. van Drongelen, Pironstraat 48
T. W. Wikkerink, Noordstraat 15
O.L. School.
Groep onderwijzend personeel
1. J. Blok, Pironstraat 19
J. A. Tiersen, P. Paulusstraat 26
2. E. J. Boeding, Zuidsingel 22
E. E. van den Berg, Wilhelminastraat 4
3. J. van den Hengel, Pironstraat 18
J. Verhoeff, Nassaustraat 3.
Secretaris der commissie
M. Oggel, hoofdcommies ter secretarie
A. van Asperen, commies A ter secretarie.
Alle zittende leden werden herkozen.
Uitgifte Bouwgronden
De heer J. Kips te Graauw wenst van de ge
meente in na-erfpacht, met voorkeursrecht
van koop, te verkrijgen een perceel bouw
grond, gelegen aan de Eisenhowerlaan, groot
ongeveer 300 m2, kadastraal bekend gemeen
te Axel, sectie G, nr. 3972 gedeeltelijk.
De heer F. Acda te Sas van Gent wenst van
de gemeente in na-erfpacht, met voorkeurs
recht van koop, te verkrijgen een perceel
bouwgrond, gelegen aan de Eisenhowerlaan,
groot ongeveer 252 m2, kadastraal bekend
gemeente Axel, sectie G, nr. 3972 gedeelte
lijk.
De heer A. F. Kruisifikx te Axel wenst van
de gemeente te kopen een perceel bouwgrond,
groot ongeveer 324 m2, gelegen aan de
Eisenhowerlaan.
De Firma Gebr. Schieman te Axel wenst van
de gemeente te kopen een perceel bouwgrond,
groot ongeveer 1960 m2, gelegen aan de
Nieuwendijk.
Besloten wordt tot deze uitgiften.
De N.V. Bank voor Nederlandsche Gemeen
ten te 's-Gravenhage heeft zich bereid ver
klaard voor het jaar 1968 een krediet in re
kening-courant beschikbaar te stellen tot een
bedrag van 400.000, -
Besloten wordt dit krediet te aanvaarden.
Aanbieding van de Gemeenterekening en de
Berdijfsrekeningen over het dienstjaar 1965
en benoeming van de Commissies van onder
zoek.
Door B. en W. wordt aangeboden de gemeen
terekening en de bedrijfsrekeningen over het
dienstjaar 1965.
Tot leden van de commissies van onderzoek
worden benoemd
Gemeenterekening
J. H. Bouman, J. Dieleman, A. H. van der
Lee.
Bedrijfsrekeningen
J. den Doelder, M. 't Gilde, E. A. Maas.
Besloten wordt tot het verlenen van medewer
king op grond van artikel 72 der Lager On
derwijswet 1920 tot het aanschaffen van di
verse leer- en hulpmiddelen i.v.m. de om
schakeling naar het M.A.V.O. van de Chr.
U.L.O.-School.
Vastgesteld wordt de 2e (herziene) wijziging
van de „Beheersverordening Bedrijven".
Tegen de wijziging van de Beheersverorde
ning Bedrijven, vastgesteld bij besluit van de
raad dd. 25 april 1967, hebben Gedeputeerde
Staten van Zeeland enkele bedenkingen ge
maakt. Deze bedenkingen tasten niet het ka
rakter en de bedoeling van deze wijziging
aan, maar zijn meer van formele en redac
tionele aard.
Voorstel tot het vaststellen van de 7e wij
ziging van de Gemeentebegroting en wijziging
diverse Bedrijfsbegrotingen, voor het dienst
jaar 1967.
Onder verwijzing naar de overgelegde ont
werpen stellen en W. voor conform de
concepten vast te stellen
de 7e wijziging van de gemeentebegroting
voor het dienstjaar 1967
de le wijziging van de begroting voor het
dienstjaar 1967 van
a. de centrale boekhouding voor de gemeen
tebedrijven
b. de Vleeskeuringskring Axel, en
c. de gemeentelijke dienst voor Sociale Za
ken, alsmede de 2e wijziging van de be
groting voor het dienstjaar 1967 van het
gemeentelijk sportbedrijf. Aldus wordt
besloten.
BIJ VERKOUDHEDEN
VOOR VADER. MOEDER EN KIND
VOORSTEL TOT HET DOEN UITVOE
REN VAN DE RECONSTRUCTIE ZUID
SINGEL MET VENTWEG EN RIOLERING
IN VERBAND MET DE AANSLUITING
OP DE AFVALWATERLEIDING EN HET
VERLENEN VAN EEN AANVULLEND
KREDIET.
In uw vergadering van 28 september 1965
heeft de raad besloten goed te keuren het
plan tot reconstructie van de Zuidsingel met
ventweg en riolering, terwijl daarvoor het be
nodigde krediet niet beschikbaar werd ge
steld.
De overwegingen, die tot dit besluit hebben
geleid, zijn nog steeds van kracht.
De uitvoering ervan is destijds vertraagd als
gevolg van het ontbreken van de benodigde
financierings- en dekkingsmiddelen, terwijl
het onderzoek naar het verkrijgen van over
heidssubsidie in deze kosten toen nog niet
was afgesloten.
Nu op korte termijn de gemeentelijke riolering
op de afvalwaterleiding moet worden aange
sloten, is het noodzakelijk de riolering aan de
Zuidsingel te reconstrueren en daarin een
tweetal overstorten aan te brengen, hetgeen
een goede waterafvoer zal bevorderen.
Het is rationeel en betekent een besparing
van kosten om tegelijk met dit werk uitvoe
ring te geven aan genoemd besluit tot recon
structie van de Zuidsingel met ventweg.
Met het oog op de uitbreiding van de voor
zieningen (met name de overstorten met bij
komende werkzaamheden) stellen B. en W.
u - de Commissie voor Openbare Werken
en Financiële Commissie gehoord - voor
a. een extra-krediet, groot 60.000, be
schikbaar te stellen voor de uitvoering
van bovengenoemde werken
b. ons te machtigen deze werken te doen
uitvoeren conform de bij de stukken
overgelegde bescheiden.
RECONSTRUCTIE ZUIDSINGEL
De heer Oggel wil namens zijn fractie hier
over breedvoerig spreken. In 1965 was het
zonder steun van de overheid niet mogelijk
nu is de financiële positie zeker niet beter.
Het voorstel is te splitsen in twee onderdelen,
die afzonderlijke beschouwing behoeven. De
onderdelen zijn
1. vervanging van het bestaande riool door
een nieuw
2. reconstructie van de Zuidsingel.
Punt 1. Na informatie bij de technici is ge
bleken dat vervanging van het bestaande
riool wenselijk, doch niet noodzakelijk is. De
pompinstallatie aan de Kinderdijk/Kanaal
kade kan het water verwerken. Bij oneven
redig grote regenval kan het voorkomen dat
er last ontstaat, maar dit euvel zal nooit ge
heel te verhelpen zijn.
Noodzakelijk is alleen dat de drempel in het
pompgemaal wat verhoogd en verbreed wordt,
daar er momenteel kreekwater kan instromen,
hetgeen de afvalwaterleiding niet verplicht is
af te voeren. De overstort gaat dus wat later
werken dan momenteel het geval is. Verder
is de capaciteit van de leiding aan de Zuid
singel (maat 75/50) voldoende om het water
af te voeren.
Het pre-advies klopt niet met de werkelijk
heid. Verder willen wij opmerken dat op de
pompinstallatie-Kinderdijk plus het riool-
Zuidsingel per 1 januari j.l. nog 20.000
moest worden afgeschreven en dat het twijfel
achtig is dat er DACW-subsidie zal worden
verkregen i.v.m. de gunstige stand van de
werkgelegenheid alhier en de reeds eerder
verkregen subsidie bij de aanleg van de be
staande werken.
Punt 2. Wat de reconstructie van de Zuid
singel betreft, moet worden opgemerkt dat
de omstandigheden sterk aan het veranderen
zijn. De aanleg van de weg van de nieuwe
brug te Sluiskil in oostelijke richting vordert
snel en volgend jaar zal de weg van Ft Fer-
dinandus naar Zwartehoek worden doorge
trokken, welke weg weer aansluiting geeft
naar de richting Sas van Gent en Sluiskil.
Dit zal het verkeer over de Zuidsingel ont
lasten, daar deze momenteel de enige goede
verbinding in west-oostelijke richting vormt.
In 1965 voerde men o.a. als reden tot ver
betering aan de te verwachten toename van
de verkeersintensiteit. Thans is een sterke af
name te verwachten.
Daarbij komt dat, bij de reconstructie de
Zuidsingel nóg geen goede verkeersweg
wordt, daar het een tweebaansweg blijft en
het verkeerspunt Zeestraat-Kinderdijk even
gevaarlijk blijft.
Momenteel kan men volstaan met de door
trekking van het rijwielpad, grotere buizen
voor de afvoer van het water onderdoor de
straat en het aanbrengen van kleinere ver
beteringen.
Het zware verkeer zal de nieuwe wegen kiezen
en wanneer de personenauto's zich aan de
maximum snelheid houden, is er weinig ge
vaar.
Gezien de financiële positie van Axel achten
wij het onverantwoordelijk onze inwoners
extra zwaar te belasten terwille van automo
bilisten die zich niet aan de voorschriften
storen. We zouden het betreuren wanneer men
van deze zaak een „prestige-kwestie" zou ma
ken. Het belang van Axel moet hier de door
slag geven.
Het college wijst dikwijls op het feit dat we
een goed woon- en leefklimaat moeten schep
pen, in dit verband willen we erop wijzen dat
een dergelijk klimaat niet enkel' wordt ge
bouwd door het maken van goede verzorgin
gen, doch dat dit ook inhoudt dat het be-
lastingpeil voor de bevolking te dragen blijft.
Tenslotte willen we onze waardering uitspre
ken voor de nauwkeurige opzet van dit plan
door de centrale dienst en de voorkomendheid
waarop ons alle gevraagde inlichtingen wer
den verstrekt. We zijn overtuigd dat het plan
technisch prima in elkaar zit, maar dat Axel
dit financieël zonder tegemoetkoming van de
overheid niet kan dragen.
De heer Dieleman zegt dat deze weg ernstige
verkeerstechnische fouten heeft. Er liggen
twee gevaarlijke bochten in. De verharding
met koperslakkeien is een misgreep geweest.
Deze zijn bij regenachtig weer uitermate ge
vaarlijk voor de automobilisten. De ventweg
is te smal, vooral omdat deze van twee zijden
uit bereden mag en moet worden. De riolering
is een onding en dwingt om verandering en
verbetering. Het is zó dat de riolering onder
een aantal huizen loopt en dat men nog re
cent de bouw van de chr. school anders heeft
moeten situeren, om te voorkomen dat deze
riolering ook onder de school zou lopen.
De afwatering van de weg is slecht. Zelfs
bij een normale regenval worden verscheidene
zijkanten, vooral in de bochten, herschapen
in meertjes.
Mijnheer de voorzitter, wij zitten met deze
erfenis uit het verleden. De vraag is ,,Wat
moet er gebeuren"? Ook ik geloof dat met
minder geld, die voorzieningen kunnen wor
den getroffen, die de bestaande toestand kun
nen verbeteren. Een andere vraag is of de
situatie dan afdoend verbeterd zal zijn.
(zie vervolg op pagina 3)