<m> GEMEENTERAAD VAN AXEL NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Vergadering van dinsdag 24 oktober -1S~ Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 28 OKTOBER 1967 82e Jaargang no. 5 AXELSE COURANT VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent Halfjaar-abonnement: Axel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen 4,25 Buitenland f 6,50 Hoofdredaktie: J. C. VINK Redaktie en Administratie: Axel, Markt 12, tel. 01155-646, postbus 16 Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm Bij kontrakten belangrijke reduktie. Ingezonden mededelingen 30 cent per mm Kleine advertenties 1-10 woorden f 1, elk woord meer 15 cent. Aanwezig Voorzitter burgemeester M. K. van Dijke. Secretaris P. G. van den Bosse. Wethouders M. L. M. IJsebaert en C. van Bendegem. Leden de heren P. Dekker, J. den Doelder, J. Dieleman, M. 't Gilde, J. H. Bouman, A. H. van der Lee, E. A. Maas, D. J. Oggel, J. Vink en A. de Waard. Afwezig met kennisgeving de heer J. C. van Luijk. De Voorzitter opent de vergadering met het uitspreken van het ambtsgebed. INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN De heer Oggel vindt dat zijn vraag over de centrale dienst zeer summier is beantwoord. Het tekort wordt niet verklaard. Voor een eigen dienst wordt uitgegaan voor de lande lijke norm, maar is deze ook van toepassing voor Axel Zodra er een herindeling komt dan moet de dienst toch weer geheel op de helling. Hierna gaat de heer Oggel in op de orde kwestie. In de vorige vergadering was hem het woord geweigerd om nader in te gaan op ingekomen stukken en mededelingen. In het reglement van orde komt geen artikel voor waarbij het verboden is hierover te spre ken of inlichtingen te vragen, aldus spreker. Voor raadsleden moet er een bepaalde vrij heid zijn en daarom wil spreker een voorstel indienen waarbij de raad besluit het mogelijk te maken, dat men ook over ingekomen stuk ken en mededelingen kan spreken. De Voorzitter meent dat hij duidelijk had medegedeeld waarom het tekort nog niet was verwerkt in de nieuwe begroting. Na 1967 zal een een reserve zijn van onge veer 200.000. Dat wij niet konden mede delen welke meerdere kapitaalswerken er zijn, vindt zijn oorzaak hierin dat het een gemeen schappelijke dienst is van 15 gemeenten en wij kunnen hier niet de kapitaalswerken van andere gemeenten ter sprake brengen. Dit is een zaak van het bestuur van de centrale dienst. In de landelijke dienst zijn de grote steden en industriegebieden verwerkt, maar ook de kleinere en de kleinste gemeenten, daarom is het een gemiddelde. In 1965 is de dienst georganiseerd na het uittreden van Terneuzen. Wij vinden het nu niet opportuun een eigen dienst in het leven te roepen. Wanneer de herindeling zijn beslag zal krij gen, zal dit voor de centrale dienst zeker ge volgen hebben. Wat de ordekwestie betreft wijst de voorzitter erop, dat er in het regle ment van orde geen artikel voorkomt dat ver biedt om bij de ingekomen stukken het woord te vragen. In de vorige vergadering heeft spr. de heer Oggel dan ook niet geweigerd het woord hierover te voeren, maar gezegd dat het beter was dit in de rondvraag te doen. Het is voor het college niet altijd mogelijk op een vraag direkt antwoord te geven zonder hierover informaties te hebben ingewonnen. De heer Oggel werpt zich op als een vrijheids strijder voor de raadsleden, maar het is de voorzitter die pal staat voor de rechten van de raad. De voorzitter zal een raadslid het woord niet ontnemen maar proberen het zó te regelen dat een en ander bij de rondvraag wordt be antwoord. De heer Oggel zegt dat hij geen behoefte meer heeft zijn voorstel in te dienen. Het was zijn bedoeling het mogelijk te maken de ingekomen stukken te bespreken. De Voorzitter stelt vast dat er altijd vragen gesteld mogen worden over de ingekomen stukken. Hierna trekt de heer Oggel zijn voorstel in. Voorstel tot benoeming van leden van de Commissie tot wering van Schoolverzuim. Op 31 december 1967 treden alle leden van de commissie tot wering van schoolverzuim periodiek af. De zittingsperiode voor nieuwe leden is 3 jaar. De commissie moet bestaan uit a. ouders van schoolgaande kinderen (lager onderwijs) b. onderwijzend personeel bij het openbaar lager onderwijs c. onderwijzend personeel bij het bijzonder lager onderwijs. Als leden hebben zitting 1. J. P. Wieles Bankertstraat 4 2. D. Boon Wilhelminastraat 3 3. J. Vink de Ruijterstraat 17 4. R. Ruijtenburg Magrette 54 5. K. J. van Drongelen Pironstraat 48 6. J. Blok Pironstraat 19 7. E. J. Boeding Zuidsingel 22 8. J. van den Hengel Pironstraat 18 9. M. Oggel, hoofdcommies ter secretarie, secretaris. Voor het benoemen van nieuwe leden bieden B. en W., overeenkomstig de wettelijke be palingen, de volgende aanbevelingen aan Groep ouders van schoolgaande kinderen 1. J. P. Wieles, Bankertstraat 4 A. L. Scheele, Linieweg 1 Bijz. school Nieuwstraat 2. D. Boon, Wilhelminastraat 3 F. den Doelder, Pr. Hendrikstr. 17 Bijz. school Nieuwstraat 3. J. Vink, de Ruijterstraat 17 M. J. Wullems, Bankertstraat 40 R.K. School 4. R. Ruijtenburg, Magrette 54 J. van Dixhoorn, Eglantiersdijk 5 Bijz. School Spui 5. K. J. van Drongelen, Pironstraat 48 T. W. Wikkerink, Noordstraat 15 O.L. School. Groep onderwijzend personeel 1. J. Blok, Pironstraat 19 J. A. Tiersen, P. Paulusstraat 26 2. E. J. Boeding, Zuidsingel 22 E. E. van den Berg, Wilhelminastraat 4 3. J. van den Hengel, Pironstraat 18 J. Verhoeff, Nassaustraat 3. Secretaris der commissie M. Oggel, hoofdcommies ter secretarie A. van Asperen, commies A ter secretarie. Alle zittende leden werden herkozen. Uitgifte Bouwgronden De heer J. Kips te Graauw wenst van de ge meente in na-erfpacht, met voorkeursrecht van koop, te verkrijgen een perceel bouw grond, gelegen aan de Eisenhowerlaan, groot ongeveer 300 m2, kadastraal bekend gemeen te Axel, sectie G, nr. 3972 gedeeltelijk. De heer F. Acda te Sas van Gent wenst van de gemeente in na-erfpacht, met voorkeurs recht van koop, te verkrijgen een perceel bouwgrond, gelegen aan de Eisenhowerlaan, groot ongeveer 252 m2, kadastraal bekend gemeente Axel, sectie G, nr. 3972 gedeelte lijk. De heer A. F. Kruisifikx te Axel wenst van de gemeente te kopen een perceel bouwgrond, groot ongeveer 324 m2, gelegen aan de Eisenhowerlaan. De Firma Gebr. Schieman te Axel wenst van de gemeente te kopen een perceel bouwgrond, groot ongeveer 1960 m2, gelegen aan de Nieuwendijk. Besloten wordt tot deze uitgiften. De N.V. Bank voor Nederlandsche Gemeen ten te 's-Gravenhage heeft zich bereid ver klaard voor het jaar 1968 een krediet in re kening-courant beschikbaar te stellen tot een bedrag van 400.000, - Besloten wordt dit krediet te aanvaarden. Aanbieding van de Gemeenterekening en de Berdijfsrekeningen over het dienstjaar 1965 en benoeming van de Commissies van onder zoek. Door B. en W. wordt aangeboden de gemeen terekening en de bedrijfsrekeningen over het dienstjaar 1965. Tot leden van de commissies van onderzoek worden benoemd Gemeenterekening J. H. Bouman, J. Dieleman, A. H. van der Lee. Bedrijfsrekeningen J. den Doelder, M. 't Gilde, E. A. Maas. Besloten wordt tot het verlenen van medewer king op grond van artikel 72 der Lager On derwijswet 1920 tot het aanschaffen van di verse leer- en hulpmiddelen i.v.m. de om schakeling naar het M.A.V.O. van de Chr. U.L.O.-School. Vastgesteld wordt de 2e (herziene) wijziging van de „Beheersverordening Bedrijven". Tegen de wijziging van de Beheersverorde ning Bedrijven, vastgesteld bij besluit van de raad dd. 25 april 1967, hebben Gedeputeerde Staten van Zeeland enkele bedenkingen ge maakt. Deze bedenkingen tasten niet het ka rakter en de bedoeling van deze wijziging aan, maar zijn meer van formele en redac tionele aard. Voorstel tot het vaststellen van de 7e wij ziging van de Gemeentebegroting en wijziging diverse Bedrijfsbegrotingen, voor het dienst jaar 1967. Onder verwijzing naar de overgelegde ont werpen stellen en W. voor conform de concepten vast te stellen de 7e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 1967 de le wijziging van de begroting voor het dienstjaar 1967 van a. de centrale boekhouding voor de gemeen tebedrijven b. de Vleeskeuringskring Axel, en c. de gemeentelijke dienst voor Sociale Za ken, alsmede de 2e wijziging van de be groting voor het dienstjaar 1967 van het gemeentelijk sportbedrijf. Aldus wordt besloten. BIJ VERKOUDHEDEN VOOR VADER. MOEDER EN KIND VOORSTEL TOT HET DOEN UITVOE REN VAN DE RECONSTRUCTIE ZUID SINGEL MET VENTWEG EN RIOLERING IN VERBAND MET DE AANSLUITING OP DE AFVALWATERLEIDING EN HET VERLENEN VAN EEN AANVULLEND KREDIET. In uw vergadering van 28 september 1965 heeft de raad besloten goed te keuren het plan tot reconstructie van de Zuidsingel met ventweg en riolering, terwijl daarvoor het be nodigde krediet niet beschikbaar werd ge steld. De overwegingen, die tot dit besluit hebben geleid, zijn nog steeds van kracht. De uitvoering ervan is destijds vertraagd als gevolg van het ontbreken van de benodigde financierings- en dekkingsmiddelen, terwijl het onderzoek naar het verkrijgen van over heidssubsidie in deze kosten toen nog niet was afgesloten. Nu op korte termijn de gemeentelijke riolering op de afvalwaterleiding moet worden aange sloten, is het noodzakelijk de riolering aan de Zuidsingel te reconstrueren en daarin een tweetal overstorten aan te brengen, hetgeen een goede waterafvoer zal bevorderen. Het is rationeel en betekent een besparing van kosten om tegelijk met dit werk uitvoe ring te geven aan genoemd besluit tot recon structie van de Zuidsingel met ventweg. Met het oog op de uitbreiding van de voor zieningen (met name de overstorten met bij komende werkzaamheden) stellen B. en W. u - de Commissie voor Openbare Werken en Financiële Commissie gehoord - voor a. een extra-krediet, groot 60.000, be schikbaar te stellen voor de uitvoering van bovengenoemde werken b. ons te machtigen deze werken te doen uitvoeren conform de bij de stukken overgelegde bescheiden. RECONSTRUCTIE ZUIDSINGEL De heer Oggel wil namens zijn fractie hier over breedvoerig spreken. In 1965 was het zonder steun van de overheid niet mogelijk nu is de financiële positie zeker niet beter. Het voorstel is te splitsen in twee onderdelen, die afzonderlijke beschouwing behoeven. De onderdelen zijn 1. vervanging van het bestaande riool door een nieuw 2. reconstructie van de Zuidsingel. Punt 1. Na informatie bij de technici is ge bleken dat vervanging van het bestaande riool wenselijk, doch niet noodzakelijk is. De pompinstallatie aan de Kinderdijk/Kanaal kade kan het water verwerken. Bij oneven redig grote regenval kan het voorkomen dat er last ontstaat, maar dit euvel zal nooit ge heel te verhelpen zijn. Noodzakelijk is alleen dat de drempel in het pompgemaal wat verhoogd en verbreed wordt, daar er momenteel kreekwater kan instromen, hetgeen de afvalwaterleiding niet verplicht is af te voeren. De overstort gaat dus wat later werken dan momenteel het geval is. Verder is de capaciteit van de leiding aan de Zuid singel (maat 75/50) voldoende om het water af te voeren. Het pre-advies klopt niet met de werkelijk heid. Verder willen wij opmerken dat op de pompinstallatie-Kinderdijk plus het riool- Zuidsingel per 1 januari j.l. nog 20.000 moest worden afgeschreven en dat het twijfel achtig is dat er DACW-subsidie zal worden verkregen i.v.m. de gunstige stand van de werkgelegenheid alhier en de reeds eerder verkregen subsidie bij de aanleg van de be staande werken. Punt 2. Wat de reconstructie van de Zuid singel betreft, moet worden opgemerkt dat de omstandigheden sterk aan het veranderen zijn. De aanleg van de weg van de nieuwe brug te Sluiskil in oostelijke richting vordert snel en volgend jaar zal de weg van Ft Fer- dinandus naar Zwartehoek worden doorge trokken, welke weg weer aansluiting geeft naar de richting Sas van Gent en Sluiskil. Dit zal het verkeer over de Zuidsingel ont lasten, daar deze momenteel de enige goede verbinding in west-oostelijke richting vormt. In 1965 voerde men o.a. als reden tot ver betering aan de te verwachten toename van de verkeersintensiteit. Thans is een sterke af name te verwachten. Daarbij komt dat, bij de reconstructie de Zuidsingel nóg geen goede verkeersweg wordt, daar het een tweebaansweg blijft en het verkeerspunt Zeestraat-Kinderdijk even gevaarlijk blijft. Momenteel kan men volstaan met de door trekking van het rijwielpad, grotere buizen voor de afvoer van het water onderdoor de straat en het aanbrengen van kleinere ver beteringen. Het zware verkeer zal de nieuwe wegen kiezen en wanneer de personenauto's zich aan de maximum snelheid houden, is er weinig ge vaar. Gezien de financiële positie van Axel achten wij het onverantwoordelijk onze inwoners extra zwaar te belasten terwille van automo bilisten die zich niet aan de voorschriften storen. We zouden het betreuren wanneer men van deze zaak een „prestige-kwestie" zou ma ken. Het belang van Axel moet hier de door slag geven. Het college wijst dikwijls op het feit dat we een goed woon- en leefklimaat moeten schep pen, in dit verband willen we erop wijzen dat een dergelijk klimaat niet enkel' wordt ge bouwd door het maken van goede verzorgin gen, doch dat dit ook inhoudt dat het be- lastingpeil voor de bevolking te dragen blijft. Tenslotte willen we onze waardering uitspre ken voor de nauwkeurige opzet van dit plan door de centrale dienst en de voorkomendheid waarop ons alle gevraagde inlichtingen wer den verstrekt. We zijn overtuigd dat het plan technisch prima in elkaar zit, maar dat Axel dit financieël zonder tegemoetkoming van de overheid niet kan dragen. De heer Dieleman zegt dat deze weg ernstige verkeerstechnische fouten heeft. Er liggen twee gevaarlijke bochten in. De verharding met koperslakkeien is een misgreep geweest. Deze zijn bij regenachtig weer uitermate ge vaarlijk voor de automobilisten. De ventweg is te smal, vooral omdat deze van twee zijden uit bereden mag en moet worden. De riolering is een onding en dwingt om verandering en verbetering. Het is zó dat de riolering onder een aantal huizen loopt en dat men nog re cent de bouw van de chr. school anders heeft moeten situeren, om te voorkomen dat deze riolering ook onder de school zou lopen. De afwatering van de weg is slecht. Zelfs bij een normale regenval worden verscheidene zijkanten, vooral in de bochten, herschapen in meertjes. Mijnheer de voorzitter, wij zitten met deze erfenis uit het verleden. De vraag is ,,Wat moet er gebeuren"? Ook ik geloof dat met minder geld, die voorzieningen kunnen wor den getroffen, die de bestaande toestand kun nen verbeteren. Een andere vraag is of de situatie dan afdoend verbeterd zal zijn. (zie vervolg op pagina 3)

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1967 | | pagina 1