k DUBBELDEKSPONT wordt deze maand te water gelaten. Bronchi letten Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 7 OKTOBER 1967 82e Jaarbang no. 2 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Zoals de vele gebruikers van de pont Krui- ningen - Perkpolder kunnen zien voor, tij dens en na de overtocht wordt er aan beide zijden van dit voor onze streek zo belangrijke veer hard gewerkt aan de nieuwe havens en de aanleginrichtingen, alsmede de nieuwe opritten die „tweehoog" zijn voor de straks in de vaart komende dubbeldeksponten. Het werk vordert snel en als leek kan men er wel vertrouwen in heben, dat dit over zo'n half jaar wel gereed zal zijn, een uitzonder lijke strenge winter daargelaten. Maar ook elders wordt er hard gewerkt, want een aanleginrichting zonder pont biedt nog weinig verbetering. Bij de machinefebriek De Merwede te Hardinxveld-Giessendam is men druk bezig aan de bouw van de eerste dubbelsdeksveerboot, de „Prinses Christina". Men is daar nu zo ver dat op de laatste dag van deze maand, dinsdag 31 oktober de veer boot te water zal worden gelaten. Te "water gelaten zal de boot dan in de komende maan den verder worden afgebouwd, waarna men rekent dat de boot op 1 maart 1968 in de vaart zal kunnen komen op de dienst Perk polder - Kruiningen. De boot zal op zijn twee rijdekken 200 „eenheden" per vaarttocht kunnen overzetten. De opdracht voor de bouw van deze veerpont werd in de zomer van 1966 door het provin ciaal bestuur van Zeeland verstrekt, waarna nog voor het eind van dit jaar aan de daad werkelijke bouw werd begonnen. Nu, 10 maanden later kan de pont te water worden gelaten en straks ongeveer drie maanden na de te waterlating zal de pont geheel gereed moeten zijn om zijn vaste dienst te gaan be ginnen. Het ontwerp van deze eerste dubbeldekker voor de Westerscheldeveren is van het bureau voor scheepsbouw te Bloemendaal (ir P. H. de Groot). Bij de aanbesteding ging het om een opdracht van bijna 20 miljoen. ,De Merwede' heeft bij de bouw een groot gezelschap van specialisten op allerlei gebied ingeschakeld. Op de werf zelf is ongeveer 350 mn aan de bouw bezig. Zoals gezegd de dubbeldeksveerboot kan op de twee verdiepingen of laaddekker onge veer 200 verkeerseenheden bergen. Op het bovendek in zes rijen dik 125 tot 140 per sonenauto's; op het benedendek 100 eenheden aan vrachtauto's. De .Prinses Christina' krijgt een totale lengte van 113 meter, ongeveer 10 meter langer dan de prinsessenboten op het veer Vlissingen - Breskens. In breedte zal hij met dit type maar tien centimeter verschil len. Het geheim van de grote capacteit zit in de hoogte tot het brugdek gemeten wordt deze eerste dubbeldeksveerboot royaal 16 meter hoog. HET KLOKJE VAN DE MOERSPUI Onlangs is dit klokje(bel), hangende in de toren van de R.K. Kerk, ter reparatie gezon den naar de Klokkenfabriek te Aarle-Rixtel. Aan dat klokje is de geschiedenis verbonden van een zeer sterk fort uit de 16e en 17e eeuw het fort de Moerspui, gelegen heb bende in de Moerspuipolder, ten Oosten van de weg Axel - Moerbeke, ten Z.O. van Zuid- dorpe, een paar honderd meter voor het douanekantoor, van welk fort nog enig spoor te vinden is, evenals van andere forten in die grenslinie, o.a. St. Marc, St. Jozef, St.- Jacob (het fort St. Sjaak in de volksmond), St. Nicolaas, St. Andries, Ferdinandus en welke linie zich uitstrekte tot fort Zandberg bij Graauw. Die fortlinie werd na de inname van Axel 16-17 juli 1586 aangelegd door Albertus van Oostenrijk, die Hulst heroverd had en de fortenlinie van Selzate tot Graauw aanleg de. Waar men Hulst in die tijd, omringd door moerassige gronden, vanuit het Noorden niet kon aanvallen, kon men die stad door de fortenlinie ook vanuit het zuiden niet be- nadêren, of men moest sommige forten uit die fortenlnie veroveren. In 1645 was Frederik Hendrik in zijn veld tocht tegen Hulst met zijn krijgsmacht bij Filippine geland en in een wijde kring om Gent- heen gemarcheerd. Over Lokeren en Stekene werd naar St. Jansteen opgerukt. Door het nemen van forten aan de Zuid en Oostzijde van Hulst kon deze stad benaderd worden. Na de inname van Hulst veranderde de toestand. In 't laatste der 17e en de 18e eeuw kwamen er 2 fortenlinies tegenover el kaar een Staatse en een Spaanse. Menno van Coehoorn heeft de Staatse vervolmaakt en Vauban de Spaanse. Van Menno van Coehoorn komen stukken voor in het stads archief. Het fort de Moerspui beschreef men in de 17e eeuw als volgt „Een seer stercke schansse met vijf bolwerken of punten, een seer wijde gracht omtrent 136 voeten wijdt... en welcke ten aansien van de situatie wordt gheoordeelt stercker te sijn als die seer stercke stadt Hulst, omdat vanwege de mo- rasse en waterenselfs in een droogen somer men niet en con approcheren (naderen) dan aen enen dijck." Elders wordt vermeld, dat het met meer dan 300 man bezet was en met 14 stukken geschut. Het was na de inname van Hulst met een krijgsmacht onder bevel van Willem van Nassau stadhouder van Friesland berend en 14 november 1645 ge nomen met andere forten. Zo ras deze forten door Graaf Willem van Nassau aan de Staat waren gehecht, zorgde men voor alles, wat de beoefening van de Protestantse godsdienst kon dienen. Eerst werd een houten kerkje gebouwd, dalt in 1650 met verscheidene gesloten banken werd verbeterd. Er werd eerst gepredikt door ds Cornelius Vincentius, predikant te Sas van Gent. Later werd ook de kerk van Zuiddorpe in bezit ge nomen door de protestantse godsdienst en werd bij besluit van de classis Walcheren Moerspui en Zuiddorpe kerkelijk bij Axel gevoegd. In 1647 wordt vermeld Kerk te Moerspui en St. Marc. Daarna schijnt St.- Marc weggespoeld te zijn en werd genoemd als naam de kerk van Zuiddorpe en Moer spui. Door het slechten van het fort te Moer spui (1679 of 1680) verhuisden de bewoners van Moerspui naar Zuiddorpe of Axel en noemde men de kerk voortaan de kerk van Axel en Zuiddorpe. Huizen en kerk te Moer spui werden afgebroken. Want de bewoners van Moerspui bestonden niet alleen uit het garnizoen, maar er schijnen ook burgers ge woond te hebben. Op 8 juli wordt vermeld, dat er 78 lidmaten tot de kerk behoorden. Toen de kerk op Moerspui werd afgebroken, nam men uit de kerk of het torentje het klokje, dat later voor de schepen aan de ha ven diende, daarna gehangen heeft op het St. Janshuisje in de Noordstraat, en in de jaren 1830 1839 voor de soldaten van het garnizoen diende. Het St. Jansgilde was het gilde der stads- arbeiders, die de koopwaar van de haven de stad binnenbrachten door de soms nauwe straatjes, waarvan er nog een bestaat tussen de winkels van de heren Schutz en Breepoel en 2 andere op de Markt uitkwamen, welke later bij belendende huizen zijn getrokken en bebouwd. Het St. Jansgilde vergaderde in het St. Janshuisje en heeft onder de gilden het langst bestaan. Dan vermeldt Krüger in zijn kerkelijke geschiedenis, dat het klokje door twee bezadigde Protestanten in het midden der 19e eeuw aan het R.K. Kerkbestuur ten geschenke is gegeven. Een andere mening is, als blijkende uit de stadsrekeningen, dat het door het R.K. Kerkbestuur van de gemeente is gekocht. Het klokje weegt 60 kg en heeft tot rand schrift „Pieter van den Ghein Heft mi ghe- goten, 1584. Is dit dezelfde, die op een andere plaats zich noemde A. C. van Aer- schot van den Ghein Onder het randschrift zijn drie beeltenissen te zien, groot circa 5 cm, voorstellende le St. Martinus of St. Maarten, die zijta mantel aan een bedelaar toewerpt, 2e St. Joris, die de draak bevecht en 3e Jozef, Maria en het Kindekein een groep. Blijft over de vraag Waar kwam het klokje vandaan, voor het op de Moerspui hing Zou de beeltenis van St. Maarten er op wij zen kunnen, dat het vroeger gehangen heeft op de kerk van St. Maarten op Beoostenblij, dat gestaan heeft, waar nu de caravantentoon stelling van de firma Meijer zich bevindt.? En wie was die Pieter van den Ghein en waar had hij zijn klokkengieterij. Allemaal vragen, die niet zo gemakkelijk opgelost kunnen wor den, waardoor om het klokje een waas van geheimzinnigheid blijft hangen. Is het klokje te herstellen en zo niet, zou de Axelse Boeren- •kamer het als geschiedenisobject voor zijn verzameling kunnen verwerven J. R. de Jonge. WITTE POMPEN garanderen benzinekwaliteit Tussen meer dan 250 exploitanten van witte of vrije benzinestations en de uitgeversmaat schappij „Interprint" N.V. te Deventer (uit gever van het maandblad Goedkoop Rijden) is een regeling tot stand gekomen volgens welke aan alle klanten van deze pompen vol ledige garantie wordt gegeven wat betreft de kwaliteit van de te leveren benzine. Een en ander komt hierop neer dat wanneer een motor storingen vertoont, deze gratis door een neutrale instantie (ANWB) kan worden onderzocht. Mocht hierbij blijken dat er in derdaad schade is ontstaan tengevolge van het gebruik van witte benzine, dan worden de reparatiekosten voor 100% vergoed. De deelnemende benzinepomphouders zijn er van overtuigd dat door de getroffen regeling aan een eventueel nog bestaande terughou dendheid ten aanzien van de vrije benzine elke grond wordt ontnomen en iedere auto bezitter zonder enige vrees niet-prijsgebonden benzine kan tanken. De initiatiefnemers menen zich volledig ach ter de garantieregeling te kunnen plaatsen, daar men in de praktijk voldoende bewezen acht, dat er tussen de z.g. merk- en vrije benzine geen enkel verschil bestaat. ANWB TELT EEN MILJOEN LEDEN ANWB-bijdragen voor Verkeeren Recreatie: Telefooncellen op parkeerplaatsen. Donatie voor Deelerwoud. De Koninklijke Nederlandsche Toeristenbond ANWB heeft dezer dagen zijn miljoenste lid geboekt. Aangezien de Toeristenbond zijn le den werft op diverse plaatsen - bijkantoren, wegenwachtstations e.d. en bij diverse functionarissen - wegenwachten, propagan disten etc. - zowel mondeling, telefonisch als schriftelijk kan onmogelijk worden vast gesteld wie het miljoenste lid is. Daarbij komt dat periodiek ook leden bedanken. Het inboeken van nieuwe leden geschiedt overigens met een - het laatste jaar ge middelde frequentie van drie leden per twee minuten (werktijd). De ANWB is van mening, dat noch door het lot, noch op welk andere kunstmatige wijze ook een van de nieuwe leden als miljoenste lid moet worden aangewezen. Ter gelegenheid van het bereiken van het miljoenste lid zal de ANWB voor het Ne derlandse volk en met name voor de weg gebruikers telefooncellen voor openbaar gebruik plaatsen op ca. 40 daarvoor het meest in aanmerking komende parkeer plaatsen langs de autosnelwegen. Tevens geeft de Bond een donatie van 50.000 gulden aan de Vereniging tot Be houd van Natuurmonumenten in Neder land als bijdrage in de recente aankoop van het Deelerwoud. Deze laatste gift is afkomstig uit het in 1958 ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de ANWB gevormde P. F. Zimmermanfonds. Uit dit fonds kunnen bepaalde schenkingen worden gedaan aan instellingen op het ge bied van natuur- en stedeschoon, recreatie enz. wanneer daarmede de ANWB bijzonder sympathieke doeleinden worden nagestreefd. Uit de ervaringen op de wegenwachtstations is de ANWB gebleken, dat automobilisten tijdens hun reis vrij! frequent behoefte hebben aan telefonische verbindingen. Weliswaar wordt in deze behoefte langs de autosnel wegen voor een deel voorzien door de tele foons, die aanwezig zijn in de benzinestations, de wegrestaurants en de wegenwachtstations, doch al deze voorzieningen liggen veelal op zo grote onderlinge afstanden, dat zij beslist niet kunnen voldoen aan de potentiële be hoefte. Daar de ANWB al sinds jaren het grote be lang van meer communicatiemogelijkheden langs de weg onderkent en propageert, heeft de Bond gemeend de gemeenschap, en de weggebruikers in het bijzonder, geen grotere dienst te kunnen bewijzen dan thans ter ge legenheid van het bereiken van het miljoenste lid voor heen deze mogelijkheden te vergro ten. Het betreft binnenkort te plaatsen telefoon cellen, waarvan het aantal binnen 2 a 3 jaar zal worden uitgebreid tot de geplande veertig. Het ligt in de bedoeling van de ANWB de eerste telefooncel te installeren op een parkeerplaats aan de nieuwe Zui- derzeeautoweg bij Nijkerk, die ver van alle bebouwing verwijderd ligt. De cellen zullen in nauwe samenwerking met de PTT worden geplaatst, doch dui delijk herkenbaar zijn als ANWB-object. Zij zullen worden voorzien van de nieuwe PTT-dubbeltjesautomaat, zodat men in het gehele land iedereen telefonisch kan be reiken. Voor de aanleg van een eerste serie van deze telefooncellen heeft de ANWB een bedrag van 100.000 gulden uitgetrokken. Zolang de autosnelwegen nog niet van praat palen zijn voorzien, zullen deze telefoonsellen daarvoor een beperkte vervanging kunnen vormen, aangezien men uiteraard ook bij ongeval of pech via deze telefoons de nodige hulp kan inroepen. Wanneer het praatpalen- probleem eenmaal is opgelost moeten de tele fooncellen worden beschouwd als een voor ziening voor algemene communicatiedoelein den los van een praatpalennet, dat alléén zal dienen voor alarmeringsdoeleinden. Sint Jansteen DUITSE MUNITIE GEVONDEN Op het veld bij de boerderij van de gezusters Borm aan de Hogeweg in Sint-Jansteen (dicht bij het kruispunt Hulst-Axel) is een grote hoeveelheid munitie gevonden. Zoals uit op schriften bleek, is deze munitie van Duitse herkomst. Zoals de dames Borm meedeelden is dit de derde maal dat er op hun land wa pens uit de oorlogstijd gevonden zijn. Via de gemeente is de mijnopruimingsdienst ge waarschuwd. Terwijl een van de knechts bezig was met eggen, stootte hij op enkele kogels uit een machinegeweer. Op die plaats bleek zich een put te bevinden, waarin niet alleen banden met machinegeweerkogels zaten, maar ook handgranaten en ander, groter oorlogstuig, dat men net thuis kon brengen. Een deel van de munitie, die los verspreid lag, heeft men buiten het veld gebracht. Het grootste deel heeft men in de put gelaten, in afwach ting van de mijnopruimingsdienst. Zoals de gezusers Borm vertelden, heeft men in de laatste oorlogsdagen op hun boerderij inkwartiering gehad van de zich uit Frankrijk terugtrekkende Duitse militairen. Enkele krijgsgevangen Russen hadden de opdracht de munitie op te ruimen. Mogelijk hebben zij de munitie in de schuttersputten gestopt, die de Duitsers rondom hadden gegraven. Het stuk grond, waar thans weer een zo grote hoeveelheid munitie gevonden is, werd in die jaren nog gebruikt als weiland. Al vele jaren echter wordt dit veld jaarlijks om geploegd voor het verbouwen van verschil lende produkten. („De Stem") Stoppeldijk AUTO IN DE SLOOT Een personenauto, bestuurd door L. F. R. uit Zaamslag, raakte zaterdagavond omstreeks half twaalf van de provinciale weg Zaamslag- Terhole en kwam op zijn kop in de sloot aan de rechterkant van de weg terecht. De be stuurder bleef ongedeerd. De auto werd zwaar beschadigd. De bestuurder werd naar zijn zeggen gehinderd door een bromfietser die de weg overstak, zodat hij moest remmen. De wagen raakte in een slip en belandde via de linker en de rechter berm in de sloot. De bromfietser reed zonder te hebben gestopt door. Het ongeluk gebeurde op de kruising Bosseveer. De auto reed in de richting Ter hole en de brommer kwam hem tegemoet en stak over om de Sasdijk in te rijden. De auto is het eigendom van een verhuurbedrijf in Zaamslag. AXELSE COURANT VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent Halfjaar-abonnement: Axel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen f 4,25 Buitenland f 6,50 Hoofdredaktie: J. C. VINK Redaktie en Administratie: Axel, Markt 12, tel. 01155-646, postbus 16 Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm Bij konlrakten belangrijke reduktie. Ingezonden mededelingen 30 cent per mm Kleine advertenties 1-10 woorden 1, elk woord meer 15 cent. Ho«»tdrcmk in fablttvorm. 95ct

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1967 | | pagina 1