H Spoedige aanleg dubbelbaansweg gewenst Frankering bij abonnement, AXEL ZATERDAG 2 SEPTEMBER 1967 81e Jaargang no. 49 NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN GS schrijven minister over rijksweg 58 Enige afdoende oplossing. Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben er bij de minister van verkeer en waterstaat nog maals met klem op aangedrongen zoveel als in zijn vermogen ligt te bevorderen, dat een nieuwe dubbelbaansweg voor rijksweg 58 spoedig wordt aangelegd. Zij zien dit als de enige afdoende oplossing. In een brief aan de minister schrijven gedeputeerde staten het hun plicht te achten wederom de aandacht te vestigen op de schier onhoudbare verkeers situatie op deze enige doorgaande oost-west- verbinding in de provincie, die van eminent belang is voor dit gewest. Een zeer groot deel van het wegverkeer en van het wegvervoer tus sen Zeeland en de rest van het land is ge dwongen van deze rijksweg gebruik te ma ken. Het economisch belang van de weg is zeer groot door het ontbreken van goede spoor wegverbindingen in grote delen van de pro vincie, waardoor een groter dan normaal ge deelte van het vervoer hier plaatsvindt. Ooa. komt dit tot uiting in het grote aandeel, dat het vrachtverkeer in het totale verkeer op de weg heeft. Verkeersintensiteit Momenteel ligt de verkeersintensiteit bp de gehele dag tussen de 8.000 en 9.000 motor voertuigen (weekdag etmaal gemiddelde). Mede door het grote percentage vrachtverkeer en het feit, dat ook veel landbouwverkeer van de weg gebruik maakt, is de praktische capa citeit van de weg overschreden. Omvangrijke files en een hoog ongevallencijfer zijn daarvan de gevolgen. Uit de verkeerswaarnemingen van rijkswater staat blijkt, dat rijksweg 58 tot de seizoen- gevoeligste wegen van het land behoort en, ge meten naar de zomerdrukte, tot de drukste enkelbaanswegen van ons land. Een vergelijking van de kwaliteit van rijks weg 58 met soortgelijke enkelbaanswegen valt in het nadeel van eerstgenoemde uit in zo verre, dat daarin relatief veel meer bochten en dijkovergangen voorkomen, hetgeen uiter aard vertragend werkt op de afwikkeling van het verkeer. Ongevallen Vorig jaar heeft zich op rijksweg 58 gemid deld ongeveer één ongeval per dag voorge daan. Alleen in het ressort van de rijkspolitie (dus zonder Goes, Middelburg en Vlissingen) gebeurden er 339 ongelukken, waarbij 21 do den vielen, 14 zwaargewonden en 127 licht gewonden. Weer vier kilometer in verbinding ZEELAND—ROTTERDAM geopend Nu dubbelbaans van Heinenoord naar Haringvlietbrug Ir. A. Wiebes, hoofdingenieur-directeur van rijkswaterstaat in de directie Zuid-Holland, heeft donderdagochtend in de Hoeksche Waard vier kilometer splinternieuwe autosnel weg tussen Stoutjesdijk en Heinenoord voor het verkeer opengesteld. Daarmee is opnieuw een stap gezet op de weg, die tenslotte moet leiden naar realisatie van de rijksweg 19, de snelle autoweg die Vlissingen met Rotterdam moet verbinden. In juni van dit jaar werd reeds één rijbaan van deze weg voor het verkeer vrijgegeven. Donderdag, vier maanden voor de in het be stek genoemde datum, volgde de andere rij baan. Met deze nieuwe vier kilometer mee ligt er nu van Heinenoord tot aan de Haring vlietbrug 12,5 km dubbelbanige autosnelweg. Aan de snelle verbinding van Zeeland met Rotterdam ontbreekt nu nog het stuk weg tus sen Heinenoord en de nieuwe te bouwen Heinenoordtunnel en (noordelijk daarvan) Vaanplein, een kruising van wegen die in „molenwiekvorm" wordt uitgevoerd. Zulk een constructie is in ons land nog niet toegepast. Het ontbreken van genoemde weggedeelten betekent dat 't verkeer nog steeds gebruik zal moeten blijven maken van de 70 jaar oude Barendrechtse brug. Is men, vanuit Rotterdam naar het zuiden rijdend, die brug echter ge- pasSerd dan kan men nu via de verbeterde provinciale weg 43 tot Heinenoord en van daar de nieuwe snelweg volgend, snel naar Zeeland rijden. Kosten Met de aanleg van het nu gereedgekomen wegvak is in 1964 begonnen. De moeilijk heden die het aanleggen van een nieuwe rijks weg door een belangrijk agrarisch gebied in de regel geeft, heeft men in dit geval kunnen verkleinen, omdat de constructie werd inge past, in de uitvoering van de ruilverkaveling „Hoeksche Waard-Noord De 12,5 kilometer lange nieuwe weg, plus de kosten van aanleg van het nog ontbrekende deel tussen Hei nenoord en de nieuwe tunnel vergen een be drag van 39,4 miljoen. De Haringvlietbrug heeft 51 miljoen gulden gekost en de bouwkosten van de Heinenoord tunnel bedragen 53 miljoen. In totaal zal de verbinding door de Hoeksche Waard met in he zuiden de Haringvlietbrug en in het noor den de Heinenoordtunnel dus 143,4 miljoen gulden kosten. Ook na het gereedkomen van de tunnel is de snelle verbinding met Rotterdam nog niet klaar. Pas in 1970 komt de 3,5 km lange auto-snelweg over IJsselmonde gereed, die aansluit op de in datzelfde jaar te realiseren „Vaanweg" (een Rotterdamse stadsautoweg) en de zuidelijke rondweg van Rotterdam. KLEURENTELEVISIE MOET HEEL GOED ZIJN' Philips neemt ook hier een leidende positie in Deze maand beginnen experimente|e uitzendingen in Nederland. Van 1 januari tot 10 augustus j.l. waren deze cijfers respectievelijk 167, 16, 11 en 57. Het valt op, dat de ongevallen meestal een ernsti ger karakter hebben dan normaliter het geval is. Uit een globale analisering der ongevallen mag de conclusie worden getrokken, dat file vorming door langzaam verkeer één der hoofdoorzaken is, maar dat het daarbij bijna uitsluitend gaat om aanrijdingen met alleen materiële schade. Gebleken is, dat de meeste en ernstigste ongelukken niet gebeuren bij bochten en dijkovergangen, maar op de rechte en overzichtelijke wegvakken in de gemeente Rilland-Bath. Dit wijst op overbelasting van de weg. Na een onoverzichtelijk wegvak met veel vertragingen is een automobilist eerder geneigd grotere risico's te nemen. Midden-route Bij hun dringende verzoek aan de minister snel tot aanleg van een nieuwe dubbelsbaans- weg over te gaan hebben gedeputeerde staten zich mede laten leiden door de overweging, dat de ontlasting van rijksweg 58 door een - op zich uiterst gewenste verbetering van de middenroute via Zeelandbrug en Haring vlietbrug weinig effect zal sorteren. Tot nog toe is de ontwikkeling dusdanig, dat de mid den-route veel nieuw verkeer heeft aangetrok ken en dat een vermindering van het verkeer op de rijksweg in zijn totaliteit bijna niet is waargenomen. Op de rijksweg ten oosten van Goes was sprake van een nauwelijks waar neembare vermindering van het verkeer (de toename was ongeveer een procent minder dan de landelijke toename), terwijl op de rijks weg ten westen van Goes het verkeer na open stelling van de midden-route op opvallende wijze toenam. Uitwijkmogelijkheden Denkend aan het maken van meer uitwijk- migelijkheden geven gedeputeerde staten als hun oordeel, dat deze maatregel slechts dan enig effect zal sorteren, indien zeer lange aan eengesloten bermbestratingen worden ge maakt. Alleen in dat geval blijken de bestuur ders van landbouwvoertuigen bereid er ge bruik van te maken. Bij kortere uitwijkstroken is het risico, dat aan het eind van de strook de weg niet meer kan worden opgereden, zo groot, dat de strook niet wordt gebruikt. Tenslotte zeggen gedeputeerde staten in hun brief het bijzonder op prijs te zullen stellen van de minister te mogen vernemen welke maatregelen hij in dezen meent te moeten ne men. Meer dan vijftien jaren van intense inspanning op het terrein van onderzoek en ontwikkeling van de kleurentelevisie in al haar facetten hebben Philips in staat gesteld op dit terrein een leidende positie in te nemen, juist zoals dit met betrekking tot de zwart-wit televisie het geval is. Op dit laatste terrein behoort deze onderne ming tot 's werelds grootste producenten van complete apparatuur voor zwart-wit televisie. Het feit, dat dit bedrijf deze produktie het volledigs heeft geïntegreerd en alle onder delen - buizen, transistors, beeldbuizen, enz. - volgens eigen ontwerpen in eigen fa brieken vervaardigt maakt het concern in dit opzicht uniek. Voor wat de zwart-wit televisie betreft had het Natuurkundig laboratorium - waar al sinds 1925 ten behoeve van de ontwikkeling van televisie onderzoek was verricht deze rond het jaar 1937 in een zodanig stadium van perfectie gebracht, dat het bedrijf het nieuwe medium televisie aan Europa kon presenteren. Het geschiedde met behulp van speciale, met zend- en ontvanginstallaties uit geruste, mobiele „televisie-karavanen". Deze trokken door tal van Europese landen en ga ven in de hoofdsteden, van Amsterdam tot Bukarest, van Brussel tot Kopenhagen en Stockholm, van Antwerpen tot Budapest en Warschau, op tentoonstellingen en jaarbeur zen televisiedemonstraties die allerwege grote belangstelling trokken. Het uitbreken van de oorlog maakte hier voortijdig een einde aan. Eerst in de jaren na de oorlog kon, terwijl de ergste schade in het bedrijf nauwelijks was hersteld de komst van de televisie verder wor den voorbereid. Terwijl er sinds 1946, vrijwel onafgebroken, op geregelde tijden in de labo ratoriumsfeer met televisie-uitzendingen was geëxperimenteerd, werd in april 1948 een aanvang gemaakt met televisie-uitzendingen op experimentele basis door het laboratorium te Salfords, in Engeland, de „bananenbuis" naar voren gebracht. In deze buis wordt de verticale afstasting met behulp van een spie- gelsysteem, op mechanische wijze, verricht. Waar ook hier niet-mechanische, geheel elektronische systemen echter de voorkeur bleken te verdienen, werd in een later stadium bij het onderzoek ook op andere typen, met name het „chromatron" en de „index-buis", overgegaan. Leek het tegen het einde van de vijftiger jaren dat bij een toekomstige invoering van kleuren televisie in Europa de overdracht der kleur- signalen zou plaatsvinden volgens het NTSC- systeem, al spoedig kwamen andere, daarvan afwijkende transmissiesystemen naar voren en wel, in 1958 het Franse SECAM-systeem en in 1964 het Duitse PAL-systeem. Van deze twee heeft het SECAM-systeem de minste overeenkomst met het NTSC-systeem, aange zien het een niet-simultaan systeem is; het PAL-systeem daarentegen vertoont een vrij nauwe verwantschap met het NTSC-systeem. Uit de in de CCIR, het internationale advi serend orgaan, gevoerde discussies werd al gauw duidelijk dat er in de verschillende Europese landen bij invoering van kleuren televisie waarschijnlijk voor uiteenlopende systemen zou worden geopteerd, waarbij he laas ook andere dan zuiver technische over wegingen een rol speelden. In tal van bijeenkomsten van dit orgaan is vergeefs gepoogd tot overeenstemming om trent de keuze van één systeem voor Europa te geraken. Toen ook in de bijeenkomst van de CCIR te Oslo in de zomer van 1966 een dergelijke overeenstemming niet kon worden bereikt, stond het vast dat de pogingen om in dit werelddeel tot uniformiteit in het trans missiesysteem voor kleurentelevisie te komen definitief schipbreuk had geleden. Hoe betreurenswaardig ook, voor Philips be tekende het geen hindernis op de weg naar de kleurentelevisie. In het Natuurkundig la boratorium waren ook deze systemen bestu deerd en was er mee geëxperimenteerd en men was technisch volledig in staat ook apparatuur volgens deze systemen te vervaardigen, waar bij inbegrepen de speciale onderdelen die bij deze systemen vereist waren. Zo werd onder meer een bij deze systemen noodzakelijke vertragingslijn van uitzonderlijke kwaliteit ontwikkeld en in produktie gebracht. Inmiddels had het bedrijf in 1964, juist zoals derien jaar tevoren ten aanzien van de zwart wit televisie was gedaan, een belangrijke stap gezet ter introductie van de kleurentelevisie in een wijder kring. Woensdag 14 oktober van dat jaar werd vanuit de studio van het Na tuurkundig laboratorium te Waalre het eerste programma van Philips Experimentele Kleu rentelevisie uitgezonden. Het was een geva- rieërd programma van ongeveer een uur. De uitzending kon door een honderdtal kijkers in Eindhoven en omgeving op het beeld scherm van daartoe ter beschikking gestelde kleurenontvangers worden gezien. Professor Dr. H. B. G. Casimir, lid van de Raad van Bestuur van Philips, verscheen bij deze ge legenheid op het beeldscherm om de bedoeling van deze experimentele uitzending uiteen te zetten de onderzoekers in staat te stellen de apparatuur onder praktijkomstandigheden te beproeven en mede het technisch personeel van de verschillende televisie-omroeporgani saties in en buiten Nederland, cameramensen, producers en regiseurs, de gelegenheid te ge ven het nieuwe medium kleurentelevisie te hanteren. Sindsdien heeft tot op de huidige dag maan delijks een dergelijke uitzending plaatsgehad. Daarbij zijn talloze journalisten uit binnen- en buitenland in staat gesteld hun lezers om trent hun indrukken bij het zien van een kleurentelevisieprogramma te berichten. Op 15 september 1966 vond, in het kader van de maandelijkse experimentele uitzendin gen een succesvolle eerste kleurentelevisie uitwisseling tussen twee Europese landen Nederland en Zweden - plaats. In Eind hoven werd daarbij een kleurenprogramma uit Stockholm op het kleurenbeeldscherm ontvangen, terwijl in Zweden het door Philips Experimentele Kleurentelevisie uitgezonden programma via het Eurovisienet werd int- vangen. De resultaten waren uitstekend. Hier mee werd aangetoond dat kleurentelevisie over lange afstanden tot de mogelijkheden behoort. De ervaringen, door de technici van het be drijf bij deze experimentele uitzendingen op gedaan hebben een waardevolle bijdrage ge vormd tot de vermeerdering van de technische know-how van Philips als producent van ap paratuur voor kleurentelevisie. Nadat reeds sinds 1953 op kleine schaal kleu rentelevisietoestellen waren vervaardigd werd in 1962 de produktie op grotere schaal ter hand genomen, totdat in begin 1966 de pro- duktieband in vol bedrijf was. Deze toestel len hebben hun weg gevonden naar Canada, waar zij groot succes boekten. In maart 1965 werd op de National Associa tion of Broadcasters Convention (NAB) te Washington de Philips „Plumbicon"-camera in de Verenigde Staten geïntroduceerd. Deze camera met haar uitzonderlijke eigenschappen betekende een revolutionaire bijdrage tot de televisieomroep in kleuren. Ook voor zwart wit toepassing biedt deze camerabuis vele voordelen. Het ogenblik waarop de kleurentelevisie in Europa haar opmars zou beginnen begon in tussen steeds nader te komen. Achtereenvol gens kondigden Engeland, Duitsland - waar het PAL-systeem is gekozen - en Frankrijk - dat voor het SECAM-systeem heeft ge opteerd - aan nog in de tweede helft van het jaar 1967 met kleurentelevisie te willen beginnen. In januari van dit jaar werd bekend dat de Nederlandse rgering zal bevorderen dat met ingang van 1 januari 1968 televisie uitzendingen in kleur kunnen plaatsvinden (volgens het PAL-systeem. Hierbij zal worden gestreefd naar regelmatige uitzendingen van 6 tot 8 uur per week. In september 1967 wil de NTS beginnen met experimentele uitzen dingen van kleurentelevisie op onregelmatige tijden. Het concern is bij de aanschaf van de daartoe benodigde apparatuur nauw betrok ken. De kleurentelevisie staat in dit werelddeel voor de deur en Philips die aan de wieg van de kleurentelevisie in Europa heeft gestaan, heeft zich tot doel gesteld te zorgen dat zij goed zal zijn. AXELSE COURANT VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent Halfjaar-abonnement: Axel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen 4,25 Buitenland 6,50 Hoofdredaktie: J. C. VINK Redaktie en Administratie: Axel, Markt 12, tel. 01155-646, postbus 16 Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm Bij kontrakten belangrijke reduktie. Ingezonden mededelingen 30 cent per mm Kleine advertenties 1-10 woorden 1, elk woord meer 15 cent.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1967 | | pagina 1