H
Spoedige aanleg dubbelbaansweg gewenst
Frankering bij abonnement, AXEL
ZATERDAG 2 SEPTEMBER 1967
81e Jaargang no. 49
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
GS schrijven minister over rijksweg 58
Enige afdoende oplossing.
Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben er
bij de minister van verkeer en waterstaat nog
maals met klem op aangedrongen zoveel als
in zijn vermogen ligt te bevorderen, dat een
nieuwe dubbelbaansweg voor rijksweg 58
spoedig wordt aangelegd. Zij zien dit als de
enige afdoende oplossing. In een brief aan
de minister schrijven gedeputeerde staten het
hun plicht te achten wederom de aandacht te
vestigen op de schier onhoudbare verkeers
situatie op deze enige doorgaande oost-west-
verbinding in de provincie, die van eminent
belang is voor dit gewest. Een zeer groot deel
van het wegverkeer en van het wegvervoer tus
sen Zeeland en de rest van het land is ge
dwongen van deze rijksweg gebruik te ma
ken.
Het economisch belang van de weg is zeer
groot door het ontbreken van goede spoor
wegverbindingen in grote delen van de pro
vincie, waardoor een groter dan normaal ge
deelte van het vervoer hier plaatsvindt. Ooa.
komt dit tot uiting in het grote aandeel, dat
het vrachtverkeer in het totale verkeer op
de weg heeft.
Verkeersintensiteit
Momenteel ligt de verkeersintensiteit bp de
gehele dag tussen de 8.000 en 9.000 motor
voertuigen (weekdag etmaal gemiddelde).
Mede door het grote percentage vrachtverkeer
en het feit, dat ook veel landbouwverkeer van
de weg gebruik maakt, is de praktische capa
citeit van de weg overschreden. Omvangrijke
files en een hoog ongevallencijfer zijn daarvan
de gevolgen.
Uit de verkeerswaarnemingen van rijkswater
staat blijkt, dat rijksweg 58 tot de seizoen-
gevoeligste wegen van het land behoort en, ge
meten naar de zomerdrukte, tot de drukste
enkelbaanswegen van ons land.
Een vergelijking van de kwaliteit van rijks
weg 58 met soortgelijke enkelbaanswegen valt
in het nadeel van eerstgenoemde uit in zo
verre, dat daarin relatief veel meer bochten
en dijkovergangen voorkomen, hetgeen uiter
aard vertragend werkt op de afwikkeling van
het verkeer.
Ongevallen
Vorig jaar heeft zich op rijksweg 58 gemid
deld ongeveer één ongeval per dag voorge
daan. Alleen in het ressort van de rijkspolitie
(dus zonder Goes, Middelburg en Vlissingen)
gebeurden er 339 ongelukken, waarbij 21 do
den vielen, 14 zwaargewonden en 127 licht
gewonden.
Weer vier kilometer in verbinding
ZEELAND—ROTTERDAM geopend
Nu dubbelbaans van Heinenoord naar Haringvlietbrug
Ir. A. Wiebes, hoofdingenieur-directeur van
rijkswaterstaat in de directie Zuid-Holland,
heeft donderdagochtend in de Hoeksche
Waard vier kilometer splinternieuwe autosnel
weg tussen Stoutjesdijk en Heinenoord voor
het verkeer opengesteld. Daarmee is opnieuw
een stap gezet op de weg, die tenslotte moet
leiden naar realisatie van de rijksweg 19, de
snelle autoweg die Vlissingen met Rotterdam
moet verbinden.
In juni van dit jaar werd reeds één rijbaan
van deze weg voor het verkeer vrijgegeven.
Donderdag, vier maanden voor de in het be
stek genoemde datum, volgde de andere rij
baan. Met deze nieuwe vier kilometer mee
ligt er nu van Heinenoord tot aan de Haring
vlietbrug 12,5 km dubbelbanige autosnelweg.
Aan de snelle verbinding van Zeeland met
Rotterdam ontbreekt nu nog het stuk weg tus
sen Heinenoord en de nieuwe te bouwen
Heinenoordtunnel en (noordelijk daarvan)
Vaanplein, een kruising van wegen die in
„molenwiekvorm" wordt uitgevoerd. Zulk een
constructie is in ons land nog niet toegepast.
Het ontbreken van genoemde weggedeelten
betekent dat 't verkeer nog steeds gebruik zal
moeten blijven maken van de 70 jaar oude
Barendrechtse brug. Is men, vanuit Rotterdam
naar het zuiden rijdend, die brug echter ge-
pasSerd dan kan men nu via de verbeterde
provinciale weg 43 tot Heinenoord en van
daar de nieuwe snelweg volgend, snel naar
Zeeland rijden.
Kosten
Met de aanleg van het nu gereedgekomen
wegvak is in 1964 begonnen. De moeilijk
heden die het aanleggen van een nieuwe rijks
weg door een belangrijk agrarisch gebied in
de regel geeft, heeft men in dit geval kunnen
verkleinen, omdat de constructie werd inge
past, in de uitvoering van de ruilverkaveling
„Hoeksche Waard-Noord De 12,5 kilometer
lange nieuwe weg, plus de kosten van aanleg
van het nog ontbrekende deel tussen Hei
nenoord en de nieuwe tunnel vergen een be
drag van 39,4 miljoen.
De Haringvlietbrug heeft 51 miljoen gulden
gekost en de bouwkosten van de Heinenoord
tunnel bedragen 53 miljoen. In totaal zal de
verbinding door de Hoeksche Waard met in
he zuiden de Haringvlietbrug en in het noor
den de Heinenoordtunnel dus 143,4 miljoen
gulden kosten.
Ook na het gereedkomen van de tunnel is de
snelle verbinding met Rotterdam nog niet
klaar. Pas in 1970 komt de 3,5 km lange
auto-snelweg over IJsselmonde gereed, die
aansluit op de in datzelfde jaar te realiseren
„Vaanweg" (een Rotterdamse stadsautoweg)
en de zuidelijke rondweg van Rotterdam.
KLEURENTELEVISIE MOET HEEL GOED ZIJN'
Philips neemt ook hier een leidende positie in
Deze maand beginnen experimente|e uitzendingen in Nederland.
Van 1 januari tot 10 augustus j.l. waren deze
cijfers respectievelijk 167, 16, 11 en 57. Het
valt op, dat de ongevallen meestal een ernsti
ger karakter hebben dan normaliter het geval
is.
Uit een globale analisering der ongevallen
mag de conclusie worden getrokken, dat file
vorming door langzaam verkeer één der
hoofdoorzaken is, maar dat het daarbij bijna
uitsluitend gaat om aanrijdingen met alleen
materiële schade. Gebleken is, dat de meeste
en ernstigste ongelukken niet gebeuren bij
bochten en dijkovergangen, maar op de rechte
en overzichtelijke wegvakken in de gemeente
Rilland-Bath. Dit wijst op overbelasting van
de weg. Na een onoverzichtelijk wegvak met
veel vertragingen is een automobilist eerder
geneigd grotere risico's te nemen.
Midden-route
Bij hun dringende verzoek aan de minister
snel tot aanleg van een nieuwe dubbelsbaans-
weg over te gaan hebben gedeputeerde staten
zich mede laten leiden door de overweging,
dat de ontlasting van rijksweg 58 door een -
op zich uiterst gewenste verbetering van
de middenroute via Zeelandbrug en Haring
vlietbrug weinig effect zal sorteren. Tot nog
toe is de ontwikkeling dusdanig, dat de mid
den-route veel nieuw verkeer heeft aangetrok
ken en dat een vermindering van het verkeer
op de rijksweg in zijn totaliteit bijna niet is
waargenomen. Op de rijksweg ten oosten van
Goes was sprake van een nauwelijks waar
neembare vermindering van het verkeer (de
toename was ongeveer een procent minder
dan de landelijke toename), terwijl op de rijks
weg ten westen van Goes het verkeer na open
stelling van de midden-route op opvallende
wijze toenam.
Uitwijkmogelijkheden
Denkend aan het maken van meer uitwijk-
migelijkheden geven gedeputeerde staten als
hun oordeel, dat deze maatregel slechts dan
enig effect zal sorteren, indien zeer lange aan
eengesloten bermbestratingen worden ge
maakt. Alleen in dat geval blijken de bestuur
ders van landbouwvoertuigen bereid er ge
bruik van te maken. Bij kortere uitwijkstroken
is het risico, dat aan het eind van de strook
de weg niet meer kan worden opgereden, zo
groot, dat de strook niet wordt gebruikt.
Tenslotte zeggen gedeputeerde staten in hun
brief het bijzonder op prijs te zullen stellen
van de minister te mogen vernemen welke
maatregelen hij in dezen meent te moeten ne
men.
Meer dan vijftien jaren van intense inspanning
op het terrein van onderzoek en ontwikkeling
van de kleurentelevisie in al haar facetten
hebben Philips in staat gesteld op dit terrein
een leidende positie in te nemen, juist zoals
dit met betrekking tot de zwart-wit televisie
het geval is.
Op dit laatste terrein behoort deze onderne
ming tot 's werelds grootste producenten van
complete apparatuur voor zwart-wit televisie.
Het feit, dat dit bedrijf deze produktie het
volledigs heeft geïntegreerd en alle onder
delen - buizen, transistors, beeldbuizen,
enz. - volgens eigen ontwerpen in eigen fa
brieken vervaardigt maakt het concern in dit
opzicht uniek.
Voor wat de zwart-wit televisie betreft had
het Natuurkundig laboratorium - waar al
sinds 1925 ten behoeve van de ontwikkeling
van televisie onderzoek was verricht deze
rond het jaar 1937 in een zodanig stadium
van perfectie gebracht, dat het bedrijf het
nieuwe medium televisie aan Europa kon
presenteren. Het geschiedde met behulp van
speciale, met zend- en ontvanginstallaties uit
geruste, mobiele „televisie-karavanen". Deze
trokken door tal van Europese landen en ga
ven in de hoofdsteden, van Amsterdam tot
Bukarest, van Brussel tot Kopenhagen en
Stockholm, van Antwerpen tot Budapest en
Warschau, op tentoonstellingen en jaarbeur
zen televisiedemonstraties die allerwege grote
belangstelling trokken. Het uitbreken van de
oorlog maakte hier voortijdig een einde aan.
Eerst in de jaren na de oorlog kon, terwijl
de ergste schade in het bedrijf nauwelijks was
hersteld de komst van de televisie verder wor
den voorbereid. Terwijl er sinds 1946, vrijwel
onafgebroken, op geregelde tijden in de labo
ratoriumsfeer met televisie-uitzendingen was
geëxperimenteerd, werd in april 1948 een
aanvang gemaakt met televisie-uitzendingen
op experimentele basis door het laboratorium
te Salfords, in Engeland, de „bananenbuis"
naar voren gebracht. In deze buis wordt de
verticale afstasting met behulp van een spie-
gelsysteem, op mechanische wijze, verricht.
Waar ook hier niet-mechanische, geheel
elektronische systemen echter de voorkeur
bleken te verdienen, werd in een later stadium
bij het onderzoek ook op andere typen, met
name het „chromatron" en de „index-buis",
overgegaan.
Leek het tegen het einde van de vijftiger jaren
dat bij een toekomstige invoering van kleuren
televisie in Europa de overdracht der kleur-
signalen zou plaatsvinden volgens het NTSC-
systeem, al spoedig kwamen andere, daarvan
afwijkende transmissiesystemen naar voren en
wel, in 1958 het Franse SECAM-systeem en
in 1964 het Duitse PAL-systeem. Van deze
twee heeft het SECAM-systeem de minste
overeenkomst met het NTSC-systeem, aange
zien het een niet-simultaan systeem is; het
PAL-systeem daarentegen vertoont een vrij
nauwe verwantschap met het NTSC-systeem.
Uit de in de CCIR, het internationale advi
serend orgaan, gevoerde discussies werd al
gauw duidelijk dat er in de verschillende
Europese landen bij invoering van kleuren
televisie waarschijnlijk voor uiteenlopende
systemen zou worden geopteerd, waarbij he
laas ook andere dan zuiver technische over
wegingen een rol speelden.
In tal van bijeenkomsten van dit orgaan is
vergeefs gepoogd tot overeenstemming om
trent de keuze van één systeem voor Europa
te geraken. Toen ook in de bijeenkomst van
de CCIR te Oslo in de zomer van 1966 een
dergelijke overeenstemming niet kon worden
bereikt, stond het vast dat de pogingen om
in dit werelddeel tot uniformiteit in het trans
missiesysteem voor kleurentelevisie te komen
definitief schipbreuk had geleden.
Hoe betreurenswaardig ook, voor Philips be
tekende het geen hindernis op de weg naar
de kleurentelevisie. In het Natuurkundig la
boratorium waren ook deze systemen bestu
deerd en was er mee geëxperimenteerd en men
was technisch volledig in staat ook apparatuur
volgens deze systemen te vervaardigen, waar
bij inbegrepen de speciale onderdelen die bij
deze systemen vereist waren. Zo werd onder
meer een bij deze systemen noodzakelijke
vertragingslijn van uitzonderlijke kwaliteit
ontwikkeld en in produktie gebracht.
Inmiddels had het bedrijf in 1964, juist zoals
derien jaar tevoren ten aanzien van de zwart
wit televisie was gedaan, een belangrijke stap
gezet ter introductie van de kleurentelevisie in
een wijder kring. Woensdag 14 oktober van
dat jaar werd vanuit de studio van het Na
tuurkundig laboratorium te Waalre het eerste
programma van Philips Experimentele Kleu
rentelevisie uitgezonden. Het was een geva-
rieërd programma van ongeveer een uur. De
uitzending kon door een honderdtal kijkers
in Eindhoven en omgeving op het beeld
scherm van daartoe ter beschikking gestelde
kleurenontvangers worden gezien. Professor
Dr. H. B. G. Casimir, lid van de Raad van
Bestuur van Philips, verscheen bij deze ge
legenheid op het beeldscherm om de bedoeling
van deze experimentele uitzending uiteen te
zetten de onderzoekers in staat te stellen de
apparatuur onder praktijkomstandigheden te
beproeven en mede het technisch personeel
van de verschillende televisie-omroeporgani
saties in en buiten Nederland, cameramensen,
producers en regiseurs, de gelegenheid te ge
ven het nieuwe medium kleurentelevisie te
hanteren.
Sindsdien heeft tot op de huidige dag maan
delijks een dergelijke uitzending plaatsgehad.
Daarbij zijn talloze journalisten uit binnen-
en buitenland in staat gesteld hun lezers om
trent hun indrukken bij het zien van een
kleurentelevisieprogramma te berichten.
Op 15 september 1966 vond, in het kader
van de maandelijkse experimentele uitzendin
gen een succesvolle eerste kleurentelevisie
uitwisseling tussen twee Europese landen
Nederland en Zweden - plaats. In Eind
hoven werd daarbij een kleurenprogramma
uit Stockholm op het kleurenbeeldscherm
ontvangen, terwijl in Zweden het door Philips
Experimentele Kleurentelevisie uitgezonden
programma via het Eurovisienet werd int-
vangen. De resultaten waren uitstekend. Hier
mee werd aangetoond dat kleurentelevisie
over lange afstanden tot de mogelijkheden
behoort.
De ervaringen, door de technici van het be
drijf bij deze experimentele uitzendingen op
gedaan hebben een waardevolle bijdrage ge
vormd tot de vermeerdering van de technische
know-how van Philips als producent van ap
paratuur voor kleurentelevisie.
Nadat reeds sinds 1953 op kleine schaal kleu
rentelevisietoestellen waren vervaardigd werd
in 1962 de produktie op grotere schaal ter
hand genomen, totdat in begin 1966 de pro-
duktieband in vol bedrijf was. Deze toestel
len hebben hun weg gevonden naar Canada,
waar zij groot succes boekten.
In maart 1965 werd op de National Associa
tion of Broadcasters Convention (NAB) te
Washington de Philips „Plumbicon"-camera
in de Verenigde Staten geïntroduceerd. Deze
camera met haar uitzonderlijke eigenschappen
betekende een revolutionaire bijdrage tot de
televisieomroep in kleuren. Ook voor zwart
wit toepassing biedt deze camerabuis vele
voordelen.
Het ogenblik waarop de kleurentelevisie in
Europa haar opmars zou beginnen begon in
tussen steeds nader te komen. Achtereenvol
gens kondigden Engeland, Duitsland - waar
het PAL-systeem is gekozen - en Frankrijk
- dat voor het SECAM-systeem heeft ge
opteerd - aan nog in de tweede helft van
het jaar 1967 met kleurentelevisie te willen
beginnen. In januari van dit jaar werd bekend
dat de Nederlandse rgering zal bevorderen
dat met ingang van 1 januari 1968 televisie
uitzendingen in kleur kunnen plaatsvinden
(volgens het PAL-systeem. Hierbij zal worden
gestreefd naar regelmatige uitzendingen van
6 tot 8 uur per week. In september 1967 wil
de NTS beginnen met experimentele uitzen
dingen van kleurentelevisie op onregelmatige
tijden. Het concern is bij de aanschaf van de
daartoe benodigde apparatuur nauw betrok
ken.
De kleurentelevisie staat in dit werelddeel
voor de deur en Philips die aan de wieg van
de kleurentelevisie in Europa heeft gestaan,
heeft zich tot doel gesteld te zorgen dat zij
goed zal zijn.
AXELSE COURANT
VERSCHIJNT IEDERE ZATERDAG
ABONNEMENTSPRIJS: Losse nummers 15 cent
Halfjaar-abonnement:
Axel binnen de kom 3,75. Andere plaatsen 4,25
Buitenland 6,50
Hoofdredaktie: J. C. VINK
Redaktie en Administratie: Axel, Markt 12, tel. 01155-646, postbus 16
Drukker-uitgeefster: FIRMA J. C. VINK
ADVERTENTIEPRIJS: 10 cent per mm
Bij kontrakten belangrijke reduktie.
Ingezonden mededelingen 30 cent per mm
Kleine advertenties 1-10 woorden 1,
elk woord meer 15 cent.