AGENDA Secundair- en Tertiair-Wegenplan De Herindeling in Zeeuwsch-Vlaanderen NU DRIE GEMEENTEN IN DE KANAALZONE AXEL: Zondagsdiensten Zondagsdienst artsen SPORT NIEUW ZEEUWS Bekendmaking Gemeente Axel Twee-en-een-half-miljoenste Televisietoestel geregistreerd Ook katten zonder staart vangen muizen Vorige week donderdag en vrijdag heeft het VVD kamerlid dhr. Wieghel, die ook het standpunt van de VVD in de Kamer zal ver dedigen nogmaals een persoonlijk bezoek ge bracht aan Zeeuwsch-Vlaanderen en bespre kingen gevoerd o.a. met de burgemeesters van de gemeenten Oostburg en Sluis en Axel Terneuzen, Sas van Gent en Wstdorpe om zich nog eens te oriënteren aangaande de in de streek levende gedachten over deze her indeling. De P.Z.C. weet hierover het volgen de te melden De VVD kan zich verenigen met het voorstel één westkust-gemeente met als kern Oostburg te creëren. Met de minister is de fractie van mening, dat één kustgemeente zonder Bres- kens en Oostburg - zoals destijds door som- Zaterda? 19 augustus Beiaardconcert van 3.00 - 4.00 uur, te geven door mevrouw Marie-Jeanne Moer dijk-Vanderswalm. Zaterdag 26 augustus Beiaardconcert van 2.30 - 3.30 uur, te geven door de heer P. C. Brakman. Zaterdag 26 augustus Grote internationale Hengelwedstrijd in de kleine kreek en de ijsbaanvijver in het recreatiebos. Aanvang 14.30 uur - einde 16.30 uur inschrijfgeld ƒ3,-. Secretariaat Café De Witte Leeuw, Mo lenstraat 2, tel. 01155-518. Prijzen tot een waarde van 1100, - Zaterdag 26 en zondag 27 augustus Voetbalwedstrijden op de sportterreinen. HULST Zaterdag 19 augustus Jeugdtournooi, te houden door de Mixed Hockeyclub „Rapide" te Hulst in het ge meentelijk sportpark. Aanvang 3.00 uur. Zaterdag 2 en zondag 3 september Internationaal senioren-tournooi, georga niseerd door de Mixed Hockeyclub in het gemeentelijk sportpark te Hulst, aanvang 3.00 uur. Eind augustus Tennistournooi om het kampioenschap van Hulst en omstreken. Nadere bijzon derheden verstrekt de V.V.V.-Hulst. BELGIE: 26, 27 en 28 augustus Begonia-festival te Lochristi Bloemen- tapijten. 's Avonds feeërieke verlichting. 27 augustus Groot Bloemencorso te Blankenberge. Zomercavalkade met de „Leutige Omme gang" te Geraardsbergen. Druivenoogst en Wijnfeesten met grote folkloristische stoet om 3.00 uur te Overijse. ZONDAG 20 AUGUSTUS Ned. Herv. Kerk 8.45 uur en 10.30 uur Ds. Pennings. Gerefk. Kerk (Kerkdreef) 10.00 u. en 3.00 u. Ds. A. Kuiper Geref. Kerk (Pironstraat) 10.00 en 5.00 uur Ds. J. Th. Heemskerk. Geref. Gemeente 10.00 en 3.00 uur Lees- dienst. H. Gregorius de Grote, Walstraat 29 Winterregeling 8.15 uur; 9.30 uur; 11.00 uur. Zaterdag 19.00 uur H. Mis. 19-20 AUGUSTUS Dokter Schiltman PONYPRIJDEN „DE KLEPPERTJES" KAMPIOEN Op het oefenterrein van de Honteruiters te Kloosterzande vonden zaterdag de wedstrijden plaats om het Zeeuwse kampioenschap pony rijden, georganiseerd door de gewestelijke bond Zeeland van de Koninklijke Nederland se Federatie van Landelijke Rijverenigingen. Vier clubs streden om het kampioenschap in een springconcours, individuele dressuur, dressuur met achttallen en een slalomestafette. Clubkampioen werden „De Kleppertjes" uit Axel in de categorie C, 2. De Oranjeruiters uit Willemstad, 3. „De Kleppertjes" uit Axel in categorie A en 4. De Haringruiters uit Biervliet. mige gemeentebesturen is bepleit - een te zwakke constructie is. De VVD-fractie wijst een samenvoeging van Aardenburg en Sluis af. Beide gemeenten worden uitstekend bestuurd en zijn financieël gezond. In beide staat geen industrievestiging te wachten. Bij het in het huidige voorstel gestelde, dat de industriële ontplooiing v. Midden-Zeeuwsch- Vlaanderen zich zal ontwikkelen langs het ka naal van Terneuzen naar Sas van Gent en dat om die reden de vorming van één kanaal gemeente noodzakelijk is plaatst de VVD vijf kanttekeningen men acht het de vraag of - indien, de ontwikkeling zich van noord naar zuid zal voltrekken de vorming van één gemeen te daartoe noodzakelijk is. In dit verband wijst men er op, dat minister Bakker op vragen van de heer Westerhout heeft mee gedeeld, dat met de indiening van het wetsontwerp Havenschap kanaalzone niet op de herindeling hoeft te worden ge wacht. De VVD acht het overigens uiterst discu tabel dat de haven- en industriële ontwik keling zich van noord naar zuid zal vol trekken. Men acht het waarschijnlijker, dat in het zuiden van de kanaalstrook via groei vanuit Zelzate een samenhangend Bel gisch-Nederlands industriegebied zal ont staan. De VVD verwijst voorts naar een eerder voorstel van GS en wel dat van december 1964 waarin men argumenten omkleed wordt betoogd dat de vorming van één kanaalgemeente geen aanbeveling verdient. Men verwijst verder naar de ontwikke- lingsschets 1967 voor Zeeland, waarin staat te lezen, dat nautische en waterstaat kundige onderzoekingen hebben aange toond, dat de meest gunstige omstandig heden voor industrievestiging, voor wat Zeeuwsch-Vlaanderen betreft, worden aan getroffen ten oosten en ten westen van Terneuzen langs de Westerschelde. Tenslotte wijst men er op, dat het gebied in de kanaalzone, dat beschikbaar is voor industriële ontwikkeling 2500 ha omvat, terwijl het Sloeplan 4000 en de kuststrook ten oosten van Terneuzen een 10.000 ha potentieël industrieterrein omvatten. De VVD is om deze redenen er niet van overtuigd, dat het voor de industriële ontwik keling van midden Zeeuwsch-Vlaanderen noodzakelijk is te komen tot één kanaalge meente. Volgens de VVD kan het wellicht nodig zijn de oostgrens van Terneuzen verder naar het oosten te verlengen. Volgens de VVD-fractie dient tot het vormen van drie kanaalgemeenten te worden overge gaan Terneuzen met Biervliet, Hoek en Zaamslag; Sas van Gent met Philippine en Westdorpe; Axel met Overslag en Zuiddorpe en even tueel Koewacht. De positie van het gebied rond Sluiskil ver dient in dat verband nadere beschouwing. De VVD vraagt de minister de gemeentelijke in deling van het industriegebied rond Sluiskil (thans Axel) en van het gehele woongebied ten westen van het kanaal (thans Westdorpe) nader in beschouwing te nemen. Wel is de VVD van mening dat er tussen de drie ka naalgemeenten een nauwe samenwerking zal moeten bestaan. OOST De VVD is het er verder mee eens, dat in Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen 'n samenvoeging met als centrum Hulst wenselijk is. Wel zet men een groot vraagteken bij het voorstel om in het noordoosten één landbouwgemeente te vormen, bestaande uit Hontenisse en Vogel waarde. Men acht namelijk de toekomstige ontwikke ling in dat gebied te onzeker. Men acht het waarschijnlijk, dat wanneer er een kanaal komt van Antwerpen naar Baalhoek de hele oostkant van de Westerschelde één industrie gebied wordt. Het handhaven van een land bouwgemeente beschouwt men dan als een on mogelijke zaak. De VVD-fractie acht het niet goed mogelijk nu de ontwikkeling in Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen nog niet valt te overzien - over dit deel van het voorstel reeds een oordeel te geven. Aan de minister wordt dan ook gevraagd dit deel van het wetsontwerp nog eens kritisch en met het oog op de toekomst te bezien. Ten Provinciehuize te Middelburg liggen tot en met 18 september a.s. ter visie ontwerp voorstellen aan de provinciale staten tot vast stelling van een secundair- en een tertiair- wegenplan voor Zeeland. Deze wegenplannen komen, op grond van de nieuwe wet uitkerin gen wegen, in de plaats van het provinciaal- en het tertiair-wegenplan voor Zeeland 1958. Ter visie ligt ook een ontwerp-statenvoorstel tot vaststelling van een verdelingsverordening uitkeringen wegen. Exemplaren van deze stuk ken zijn ter kennisneming toegezonden aan alle Zeeuwse gemeenten en waterschappen. Iedere belanghebbende is in de gelegenheid - tot en met 18 september - bij gedepu teerde staten bezwaren in te dienen tegen de ontwerpen. In het najaar zullen provinciale staten plannen en verordening vasstellen, waarna zij behoudens goedkeuring van de Kroon - op 1 januari 1968 in werking zul len treden. Afwijkende opzet. De opzet van de secundaire - en tertiaire wegenplannen nieuwe stijl wijkt nogal af van de oude opzet. Het is nu, met het oog op de rijksuitkeringen, niet meer van belang, of de tracees van een plan al dan niet samenvallen met bestaande wegen. De ter visie gelegde ontwerpen omvatten die wegen of geprojec teerde wegen, welke samen met de rijkswagen een aaneensluitend en logisch net van wegen bestemd en geschikt voor doorgaand verkeer zullen vormen. Aan de hand van een voor ontwerp is in uitvoerig overleg met functiona rissen van rijkswaterstaat het nieuwe rijks wegenplan geconstrueerd. Op dit stramien - dat nog wijzigingen kan ondergaan - zijn de wegenplannen van de provincie geënt. Rijkswegenplan Bij het ontwerpen der provinciale wegenplan nen is van de volgende rijkswegen (bestaande en nieuwe) uitgegaan Oost-westverbinding op Schouwen-Duive- land volgens de huidige rijksweg nr. 18 en de provinciale weg Zierikzee-Haamstede. Oost-westverbinding over Zuid-Beveland, Walcheren en West Zeeuwsch-Vlaanderen volgens het ontwerp-tracee van rijksweg 58. Noord-zuidverbinding over Schouwen- Duiveland, Noord-Beveland en Walcheren (Dammenweg) volgens een tracee bepaald op grond van technisch overleg. Oost-westverbinding in West en Midden Zeeuwsch-Vlaanderen volgens het tracee van de huidige provinciale wegen Schoon- dijke - IJzendijke - Hoek - Sluiskil. Noord-zuidverbinding in kanaalzone Z. Vlaanderen (Tractaatweg) volgens tracee bepaald door de provincie. Noord-zuidverbinding in Oost Zeeuwsch- Vlaanderen volgens bestaand of ontworpen tracee van de huidige rijksweg nr. 60. Behalve met dit schema van rijkswegen is bij de opzet van de eigen wegenplannen rekening gehouden met de planologische visie op de ontwikkeling van Zeeland, zoals die tot uiting komt in de Tweede nota over de ruimtelijke ordening en in de diverse streekplannen. Definitie Derde uitgangspunt was de definitie voor de wegen. Deze is overgenomen uit de nieuwe wet. Daarin is 'n secundaire weg 'n weg, die - naast de rijkswegen - een belangrijke ver binding vormt of zal vormen voor het door gaande verkeer met motorvoertuigen. In be ginsel zal zo'n weg niet door bebouwde kom men lopen. Dit betekent, dat een groot aantal wegen, die voorheen op het provinciaal- wegenplan stonden, niet op het secundair- wegenplan kunnen worden geplaatst. Voor beelden daarvan zijn o.a. de recreatie-wegen in de westhoek van Schouwen-Duiveland, de kustontsluitingsweg op Walcheren (door de kommen van Koudekerke, Biggekerke, Zoute- lande, Westkapelle, Domburg, Oostkapelle en Serooskerke), de ontsluitingsweg door de zak van Zuid-Beveland, de kustontsluitingsweg in West Zeeuwsch-Vlaanderen enz. „Doorgaand" Er is verder van uitgegaan, dat een weg niet als „doorgaand" kan worden beschouwd, als hij slechts één plaats verbindt met een andere plaats of met het doorgaande wegennet. Dit heeft tot gevolg, dat enkele wegen van het provinciaal-wegenplan niet op het nieuwe secundair-wegenplan zijn geplaatst. Voor beelden daarvan zijn de weg naar de kom Nieuw Haamstede, de verbinding rijksweg 18- Bruinisse, de weg Oud-Vossemeer Sint- Annaland, de weg rijksweg 58-Yerseke enz. Tertiaire wegen Tertiaire wegen zijn volgens de nieuwe wet wegen, die naast de rijks- en secundaire we gen als belangrijke interlocale verbindingen nodig zijn voor het verkeer met motorvoer tuigen. Het gaat hier dus om wegen, die dorpen of dorpskommen van enige betekenis met elkaar of met het doorgaande wegennet verbinden. Uit één en ander vloeit voort, dat aantal en lengte van de op het ontwerp secundair- wegenplan voorkomende wegen beperkter zijr geworden. Vele wegen, waarop het nieuwe begrip „secundair" niet meer van toepassing is of die niet kunnen worden aangepast aan de eisen van secundaire wegen en die dus De Burgemeester van Axel maakt bekend, dat de gemeenteraad in zijn openbare ver gadering van 15 augustus 1967 heeft bepaald, dat de vaststelling van een bestemmingsplan wordt voorbereid voor het op de bij dit be sluit behorende tekening aangegeven gebied, dat voornamelijk wordt begrensd door de Noordstraat, de Tuinstraat, de Evertsenstraat, de Kanaalkade, de Oranjestraat en de Zee straat. Voormeld raadsbesluit ligt voor een ieder op de gemeentesecretarie ter inzage. AXEL, 22 augustus 1967 De burgemeester voornoemd, M. K. van Dijke. Woensdagmorgen is bij de Dienst Luister- en Kijkgelden het twee-en-een-half-miljoenste te levisietoestel officiéél geregistreerd. Het werd aangegeven door de heer H. Nederveen, Ju- lianastraat 18 in Rhoon (Z.H.). Onderstaand staatje weerspiegelt de groei van het aantal televisietoestellen in ons land 24 juli 1959 500.000 14 november 1961 1.000.000 2 oktober 1963 1.500.000 11 augustus 1965 2.000.000 16 augustus 1967 2.500.000 Enige jaren geleden bemerkte de regering van het eiland Man tot aller ontzetting, dat de inheemse katten dreigden uit te sterven. Niets bijzonders, zult u zeggen, maar dan vergeet u dat deze poezensoort uniek is in Europa. Ze hebben namelijk geen staart. Om de kat niet slechts in de handboeken over biologie, maar ook in werkelijkheid te laten voortleven, na men de Manxmen een initiatief. Er werd een kattenfokkerij opgericht. Het sukses bleef niet uit. Niet alleen op het eiland zelf is hun voortbestaan nu verzekerd, maar in de hele wereld zijn zij als huisdier geliefd geworden. Eén van de katten, Peta, bekleedt zelfs een overheidsfunctie. Zij is aan gesteld als Officiële Muizenvangster van het Britse Ministerie van Binnenlandse Zaken (Official Home Office Mouser) en ontvangt voor haar drukke en omvangrijke werkzaam heden een honorarium van 2,50 per week. Haar rechten op pensioen en vakantiegeld zijn vanzelfsprekend verzekerd. moeten worden vervangen, zijn overgebracht naar het tertiair-wegenplan. In enkele geval len zoals b.b. de weg Westkapelle-Domburg, die in verband met de verbetering van de waterkering moet verdwijnen, zullen de be staande wegen voorlopig worden aangewezen als vervangende weg. Kilometers In totaal bedraagt de lengte van de op het ontwerp secundair-wegenplan voorkomende wegen of aan te leggen wegen ongeveer 258 kilometer, tegen 368 km voorkomend op het provinciaal-wegenplan 1958. Voor het terv tiaire wegenplan zijn de cijfers 485 („nieuw") en 443 km („oud De lengte van wegen, voorkomende op het oude provinciaal-wegen plan, die naar het - nog niet definitief be kende - rijkswegenplan 1968 overgaat, zal ongeveer 32,5 km bedragen. Circa 32,9 km bestaande rijksweg zal naar verwachting naar het secundair- en tertiair-wegenplan worden overgeheveld. Van het pfovinciaal-wegenplan 1958 is on geveer 138 km overgebracht naar het tertiair- wegenplan en circa 70 km afgevoerd. Het grootste deel zal worden aangewezen als quar taire weg. Van het tertiair-wegenplan 1958 tenslotte is ongeveer 161 km afgevoerd. Uitkeringen Gaan provinciale staten over tot vaststelling van de ontworpen verdelingsverordening uit keringen wegen Zeeland en krijgt deze de goedkeuring van de Kroon, dan zal 60 procent van het aan Zeeland op grond van de wet uitkeringen wegen toekomende bedrag worden bestemd voor de secundaire wegen, 15 pro cent voor de tertiaire wegen en 15 procent voor de quartaire wegen. De resterende 10 procent zal worden gebruikt of gereserveerd voor bijzondere gevallen. In afwijking van het nu geldende systeem, waarbij het totale bedrag van de voor de aan leg van een weg of een weggedeelte noodza kelijke investering aanstonds beschikbaar dient te zijn, zal in de nieuwe opzet dit be drag over tien jaar kunnen worden uitge smeerd. Gezegd mag worden, dat de nieuwe regeling voor de beheerders van de wegen, die onder de regeling vallen, een belangrijke financiële verbetering met zich zal brengen.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1967 | | pagina 3