AGENDA
Secundair- en Tertiair-Wegenplan
De Herindeling in Zeeuwsch-Vlaanderen
NU DRIE GEMEENTEN IN DE KANAALZONE
AXEL:
Zondagsdiensten
Zondagsdienst artsen
SPORT
NIEUW ZEEUWS
Bekendmaking
Gemeente Axel
Twee-en-een-half-miljoenste
Televisietoestel geregistreerd
Ook katten zonder staart
vangen muizen
Vorige week donderdag en vrijdag heeft het
VVD kamerlid dhr. Wieghel, die ook het
standpunt van de VVD in de Kamer zal ver
dedigen nogmaals een persoonlijk bezoek ge
bracht aan Zeeuwsch-Vlaanderen en bespre
kingen gevoerd o.a. met de burgemeesters
van de gemeenten Oostburg en Sluis en Axel
Terneuzen, Sas van Gent en Wstdorpe om
zich nog eens te oriënteren aangaande de in
de streek levende gedachten over deze her
indeling. De P.Z.C. weet hierover het volgen
de te melden
De VVD kan zich verenigen met het voorstel
één westkust-gemeente met als kern Oostburg
te creëren. Met de minister is de fractie van
mening, dat één kustgemeente zonder Bres-
kens en Oostburg - zoals destijds door som-
Zaterda? 19 augustus
Beiaardconcert van 3.00 - 4.00 uur, te
geven door mevrouw Marie-Jeanne Moer
dijk-Vanderswalm.
Zaterdag 26 augustus
Beiaardconcert van 2.30 - 3.30 uur, te
geven door de heer P. C. Brakman.
Zaterdag 26 augustus
Grote internationale Hengelwedstrijd in
de kleine kreek en de ijsbaanvijver in het
recreatiebos.
Aanvang 14.30 uur - einde 16.30 uur
inschrijfgeld ƒ3,-.
Secretariaat Café De Witte Leeuw, Mo
lenstraat 2, tel. 01155-518.
Prijzen tot een waarde van 1100, -
Zaterdag 26 en zondag 27 augustus
Voetbalwedstrijden op de sportterreinen.
HULST
Zaterdag 19 augustus
Jeugdtournooi, te houden door de Mixed
Hockeyclub „Rapide" te Hulst in het ge
meentelijk sportpark. Aanvang 3.00 uur.
Zaterdag 2 en zondag 3 september
Internationaal senioren-tournooi, georga
niseerd door de Mixed Hockeyclub in het
gemeentelijk sportpark te Hulst, aanvang
3.00 uur.
Eind augustus
Tennistournooi om het kampioenschap
van Hulst en omstreken. Nadere bijzon
derheden verstrekt de V.V.V.-Hulst.
BELGIE:
26, 27 en 28 augustus
Begonia-festival te Lochristi Bloemen-
tapijten.
's Avonds feeërieke verlichting.
27 augustus
Groot Bloemencorso te Blankenberge.
Zomercavalkade met de „Leutige Omme
gang" te Geraardsbergen.
Druivenoogst en Wijnfeesten met grote
folkloristische stoet om 3.00 uur te
Overijse.
ZONDAG 20 AUGUSTUS
Ned. Herv. Kerk 8.45 uur en 10.30 uur
Ds. Pennings.
Gerefk. Kerk (Kerkdreef) 10.00 u. en 3.00 u.
Ds. A. Kuiper
Geref. Kerk (Pironstraat) 10.00 en 5.00 uur
Ds. J. Th. Heemskerk.
Geref. Gemeente 10.00 en 3.00 uur Lees-
dienst.
H. Gregorius de Grote, Walstraat 29
Winterregeling
8.15 uur; 9.30 uur; 11.00 uur. Zaterdag
19.00 uur H. Mis.
19-20 AUGUSTUS Dokter Schiltman
PONYPRIJDEN
„DE KLEPPERTJES" KAMPIOEN
Op het oefenterrein van de Honteruiters te
Kloosterzande vonden zaterdag de wedstrijden
plaats om het Zeeuwse kampioenschap pony
rijden, georganiseerd door de gewestelijke
bond Zeeland van de Koninklijke Nederland
se Federatie van Landelijke Rijverenigingen.
Vier clubs streden om het kampioenschap in
een springconcours, individuele dressuur,
dressuur met achttallen en een slalomestafette.
Clubkampioen werden „De Kleppertjes" uit
Axel in de categorie C, 2. De Oranjeruiters
uit Willemstad, 3. „De Kleppertjes" uit Axel
in categorie A en 4. De Haringruiters uit
Biervliet.
mige gemeentebesturen is bepleit - een te
zwakke constructie is.
De VVD-fractie wijst een samenvoeging van
Aardenburg en Sluis af. Beide gemeenten
worden uitstekend bestuurd en zijn financieël
gezond. In beide staat geen industrievestiging
te wachten.
Bij het in het huidige voorstel gestelde, dat de
industriële ontplooiing v. Midden-Zeeuwsch-
Vlaanderen zich zal ontwikkelen langs het ka
naal van Terneuzen naar Sas van Gent en
dat om die reden de vorming van één kanaal
gemeente noodzakelijk is plaatst de VVD vijf
kanttekeningen
men acht het de vraag of - indien, de
ontwikkeling zich van noord naar zuid zal
voltrekken de vorming van één gemeen
te daartoe noodzakelijk is. In dit verband
wijst men er op, dat minister Bakker op
vragen van de heer Westerhout heeft mee
gedeeld, dat met de indiening van het
wetsontwerp Havenschap kanaalzone niet
op de herindeling hoeft te worden ge
wacht.
De VVD acht het overigens uiterst discu
tabel dat de haven- en industriële ontwik
keling zich van noord naar zuid zal vol
trekken. Men acht het waarschijnlijker, dat
in het zuiden van de kanaalstrook via groei
vanuit Zelzate een samenhangend Bel
gisch-Nederlands industriegebied zal ont
staan.
De VVD verwijst voorts naar een eerder
voorstel van GS en wel dat van december
1964 waarin men argumenten omkleed
wordt betoogd dat de vorming van één
kanaalgemeente geen aanbeveling verdient.
Men verwijst verder naar de ontwikke-
lingsschets 1967 voor Zeeland, waarin
staat te lezen, dat nautische en waterstaat
kundige onderzoekingen hebben aange
toond, dat de meest gunstige omstandig
heden voor industrievestiging, voor wat
Zeeuwsch-Vlaanderen betreft, worden aan
getroffen ten oosten en ten westen van
Terneuzen langs de Westerschelde.
Tenslotte wijst men er op, dat het gebied
in de kanaalzone, dat beschikbaar is voor
industriële ontwikkeling 2500 ha omvat,
terwijl het Sloeplan 4000 en de kuststrook
ten oosten van Terneuzen een 10.000 ha
potentieël industrieterrein omvatten.
De VVD is om deze redenen er niet van
overtuigd, dat het voor de industriële ontwik
keling van midden Zeeuwsch-Vlaanderen
noodzakelijk is te komen tot één kanaalge
meente. Volgens de VVD kan het wellicht
nodig zijn de oostgrens van Terneuzen verder
naar het oosten te verlengen.
Volgens de VVD-fractie dient tot het vormen
van drie kanaalgemeenten te worden overge
gaan
Terneuzen met Biervliet, Hoek en Zaamslag;
Sas van Gent met Philippine en Westdorpe;
Axel met Overslag en Zuiddorpe en even
tueel Koewacht.
De positie van het gebied rond Sluiskil ver
dient in dat verband nadere beschouwing. De
VVD vraagt de minister de gemeentelijke in
deling van het industriegebied rond Sluiskil
(thans Axel) en van het gehele woongebied
ten westen van het kanaal (thans Westdorpe)
nader in beschouwing te nemen. Wel is de
VVD van mening dat er tussen de drie ka
naalgemeenten een nauwe samenwerking zal
moeten bestaan.
OOST
De VVD is het er verder mee eens, dat in
Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen 'n samenvoeging
met als centrum Hulst wenselijk is. Wel zet
men een groot vraagteken bij het voorstel om
in het noordoosten één landbouwgemeente te
vormen, bestaande uit Hontenisse en Vogel
waarde.
Men acht namelijk de toekomstige ontwikke
ling in dat gebied te onzeker. Men acht het
waarschijnlijk, dat wanneer er een kanaal
komt van Antwerpen naar Baalhoek de hele
oostkant van de Westerschelde één industrie
gebied wordt. Het handhaven van een land
bouwgemeente beschouwt men dan als een on
mogelijke zaak. De VVD-fractie acht het niet
goed mogelijk nu de ontwikkeling in
Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen nog niet valt te
overzien - over dit deel van het voorstel
reeds een oordeel te geven. Aan de minister
wordt dan ook gevraagd dit deel van het
wetsontwerp nog eens kritisch en met het oog
op de toekomst te bezien.
Ten Provinciehuize te Middelburg liggen tot
en met 18 september a.s. ter visie ontwerp
voorstellen aan de provinciale staten tot vast
stelling van een secundair- en een tertiair-
wegenplan voor Zeeland. Deze wegenplannen
komen, op grond van de nieuwe wet uitkerin
gen wegen, in de plaats van het provinciaal-
en het tertiair-wegenplan voor Zeeland 1958.
Ter visie ligt ook een ontwerp-statenvoorstel
tot vaststelling van een verdelingsverordening
uitkeringen wegen. Exemplaren van deze stuk
ken zijn ter kennisneming toegezonden aan
alle Zeeuwse gemeenten en waterschappen.
Iedere belanghebbende is in de gelegenheid
- tot en met 18 september - bij gedepu
teerde staten bezwaren in te dienen tegen de
ontwerpen. In het najaar zullen provinciale
staten plannen en verordening vasstellen,
waarna zij behoudens goedkeuring van de
Kroon - op 1 januari 1968 in werking zul
len treden.
Afwijkende opzet.
De opzet van de secundaire - en tertiaire
wegenplannen nieuwe stijl wijkt nogal af van
de oude opzet. Het is nu, met het oog op de
rijksuitkeringen, niet meer van belang, of de
tracees van een plan al dan niet samenvallen
met bestaande wegen. De ter visie gelegde
ontwerpen omvatten die wegen of geprojec
teerde wegen, welke samen met de rijkswagen
een aaneensluitend en logisch net van wegen
bestemd en geschikt voor doorgaand verkeer
zullen vormen. Aan de hand van een voor
ontwerp is in uitvoerig overleg met functiona
rissen van rijkswaterstaat het nieuwe rijks
wegenplan geconstrueerd. Op dit stramien -
dat nog wijzigingen kan ondergaan - zijn
de wegenplannen van de provincie geënt.
Rijkswegenplan
Bij het ontwerpen der provinciale wegenplan
nen is van de volgende rijkswegen (bestaande
en nieuwe) uitgegaan
Oost-westverbinding op Schouwen-Duive-
land volgens de huidige rijksweg nr. 18 en
de provinciale weg Zierikzee-Haamstede.
Oost-westverbinding over Zuid-Beveland,
Walcheren en West Zeeuwsch-Vlaanderen
volgens het ontwerp-tracee van rijksweg 58.
Noord-zuidverbinding over Schouwen-
Duiveland, Noord-Beveland en Walcheren
(Dammenweg) volgens een tracee bepaald
op grond van technisch overleg.
Oost-westverbinding in West en Midden
Zeeuwsch-Vlaanderen volgens het tracee
van de huidige provinciale wegen Schoon-
dijke - IJzendijke - Hoek - Sluiskil.
Noord-zuidverbinding in kanaalzone Z.
Vlaanderen (Tractaatweg) volgens tracee
bepaald door de provincie.
Noord-zuidverbinding in Oost Zeeuwsch-
Vlaanderen volgens bestaand of ontworpen
tracee van de huidige rijksweg nr. 60.
Behalve met dit schema van rijkswegen is bij
de opzet van de eigen wegenplannen rekening
gehouden met de planologische visie op de
ontwikkeling van Zeeland, zoals die tot uiting
komt in de Tweede nota over de ruimtelijke
ordening en in de diverse streekplannen.
Definitie
Derde uitgangspunt was de definitie voor de
wegen. Deze is overgenomen uit de nieuwe
wet. Daarin is 'n secundaire weg 'n weg, die -
naast de rijkswegen - een belangrijke ver
binding vormt of zal vormen voor het door
gaande verkeer met motorvoertuigen. In be
ginsel zal zo'n weg niet door bebouwde kom
men lopen. Dit betekent, dat een groot aantal
wegen, die voorheen op het provinciaal-
wegenplan stonden, niet op het secundair-
wegenplan kunnen worden geplaatst. Voor
beelden daarvan zijn o.a. de recreatie-wegen
in de westhoek van Schouwen-Duiveland, de
kustontsluitingsweg op Walcheren (door de
kommen van Koudekerke, Biggekerke, Zoute-
lande, Westkapelle, Domburg, Oostkapelle en
Serooskerke), de ontsluitingsweg door de zak
van Zuid-Beveland, de kustontsluitingsweg
in West Zeeuwsch-Vlaanderen enz.
„Doorgaand"
Er is verder van uitgegaan, dat een weg niet
als „doorgaand" kan worden beschouwd, als
hij slechts één plaats verbindt met een andere
plaats of met het doorgaande wegennet. Dit
heeft tot gevolg, dat enkele wegen van het
provinciaal-wegenplan niet op het nieuwe
secundair-wegenplan zijn geplaatst. Voor
beelden daarvan zijn de weg naar de kom
Nieuw Haamstede, de verbinding rijksweg 18-
Bruinisse, de weg Oud-Vossemeer Sint-
Annaland, de weg rijksweg 58-Yerseke enz.
Tertiaire wegen
Tertiaire wegen zijn volgens de nieuwe wet
wegen, die naast de rijks- en secundaire we
gen als belangrijke interlocale verbindingen
nodig zijn voor het verkeer met motorvoer
tuigen. Het gaat hier dus om wegen, die
dorpen of dorpskommen van enige betekenis
met elkaar of met het doorgaande wegennet
verbinden.
Uit één en ander vloeit voort, dat aantal en
lengte van de op het ontwerp secundair-
wegenplan voorkomende wegen beperkter zijr
geworden. Vele wegen, waarop het nieuwe
begrip „secundair" niet meer van toepassing
is of die niet kunnen worden aangepast aan
de eisen van secundaire wegen en die dus
De Burgemeester van Axel maakt bekend,
dat de gemeenteraad in zijn openbare ver
gadering van 15 augustus 1967 heeft bepaald,
dat de vaststelling van een bestemmingsplan
wordt voorbereid voor het op de bij dit be
sluit behorende tekening aangegeven gebied,
dat voornamelijk wordt begrensd door de
Noordstraat, de Tuinstraat, de Evertsenstraat,
de Kanaalkade, de Oranjestraat en de Zee
straat.
Voormeld raadsbesluit ligt voor een ieder
op de gemeentesecretarie ter inzage.
AXEL, 22 augustus 1967
De burgemeester voornoemd,
M. K. van Dijke.
Woensdagmorgen is bij de Dienst Luister- en
Kijkgelden het twee-en-een-half-miljoenste te
levisietoestel officiéél geregistreerd. Het werd
aangegeven door de heer H. Nederveen, Ju-
lianastraat 18 in Rhoon (Z.H.).
Onderstaand staatje weerspiegelt de groei van
het aantal televisietoestellen in ons land
24 juli 1959 500.000
14 november 1961 1.000.000
2 oktober 1963 1.500.000
11 augustus 1965 2.000.000
16 augustus 1967 2.500.000
Enige jaren geleden bemerkte de regering van
het eiland Man tot aller ontzetting, dat de
inheemse katten dreigden uit te sterven. Niets
bijzonders, zult u zeggen, maar dan vergeet u
dat deze poezensoort uniek is in Europa. Ze
hebben namelijk geen staart. Om de kat niet
slechts in de handboeken over biologie, maar
ook in werkelijkheid te laten voortleven, na
men de Manxmen een initiatief. Er werd een
kattenfokkerij opgericht.
Het sukses bleef niet uit. Niet alleen op het
eiland zelf is hun voortbestaan nu verzekerd,
maar in de hele wereld zijn zij als huisdier
geliefd geworden. Eén van de katten, Peta,
bekleedt zelfs een overheidsfunctie. Zij is aan
gesteld als Officiële Muizenvangster van het
Britse Ministerie van Binnenlandse Zaken
(Official Home Office Mouser) en ontvangt
voor haar drukke en omvangrijke werkzaam
heden een honorarium van 2,50 per week.
Haar rechten op pensioen en vakantiegeld zijn
vanzelfsprekend verzekerd.
moeten worden vervangen, zijn overgebracht
naar het tertiair-wegenplan. In enkele geval
len zoals b.b. de weg Westkapelle-Domburg,
die in verband met de verbetering van de
waterkering moet verdwijnen, zullen de be
staande wegen voorlopig worden aangewezen
als vervangende weg.
Kilometers
In totaal bedraagt de lengte van de op het
ontwerp secundair-wegenplan voorkomende
wegen of aan te leggen wegen ongeveer 258
kilometer, tegen 368 km voorkomend op het
provinciaal-wegenplan 1958. Voor het terv
tiaire wegenplan zijn de cijfers 485 („nieuw")
en 443 km („oud De lengte van wegen,
voorkomende op het oude provinciaal-wegen
plan, die naar het - nog niet definitief be
kende - rijkswegenplan 1968 overgaat, zal
ongeveer 32,5 km bedragen. Circa 32,9 km
bestaande rijksweg zal naar verwachting naar
het secundair- en tertiair-wegenplan worden
overgeheveld.
Van het pfovinciaal-wegenplan 1958 is on
geveer 138 km overgebracht naar het tertiair-
wegenplan en circa 70 km afgevoerd. Het
grootste deel zal worden aangewezen als quar
taire weg.
Van het tertiair-wegenplan 1958 tenslotte is
ongeveer 161 km afgevoerd.
Uitkeringen
Gaan provinciale staten over tot vaststelling
van de ontworpen verdelingsverordening uit
keringen wegen Zeeland en krijgt deze de
goedkeuring van de Kroon, dan zal 60 procent
van het aan Zeeland op grond van de wet
uitkeringen wegen toekomende bedrag worden
bestemd voor de secundaire wegen, 15 pro
cent voor de tertiaire wegen en 15 procent
voor de quartaire wegen. De resterende 10
procent zal worden gebruikt of gereserveerd
voor bijzondere gevallen.
In afwijking van het nu geldende systeem,
waarbij het totale bedrag van de voor de aan
leg van een weg of een weggedeelte noodza
kelijke investering aanstonds beschikbaar
dient te zijn, zal in de nieuwe opzet dit be
drag over tien jaar kunnen worden uitge
smeerd. Gezegd mag worden, dat de nieuwe
regeling voor de beheerders van de wegen,
die onder de regeling vallen, een belangrijke
financiële verbetering met zich zal brengen.